آبشار برنجه شول آباد | بلند قامت رعنای لرستانی

0

همه‌ ما می‌دانیم استان لرستان به وجود آبشارهای فراوان در آن شهرت دارد. می‌خواهیم یکی از آن‌ها را که از قضا چندان هم شهرتی ندارد، به شما معرفی کنیم. آبشار برنجه شول آباد در فاصله طولانی‌ از استان قرار دارد و آبشاری پلکانی است که بر صخره‌های جنگل زاگرس می‌ریزد. این آبشار ارتفاع بسیاری دارد و در منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده قرار گرفته ‌است.

آبشار برنجه کجاست؟

آبشار برنجه با ارتفاعی حدود ۷۹۶ متر یکی از جاذبه‌های دیدنی استان لرستان است. این آبشار در ۲کیلومتری غرب روستای پیرامام و در شهر شول ‌آباد قرار دارد. آبشار برنجه از جمله جاهای دیدنی شول آباد است. شول نام یکی از قبایل باستانی ایران است که در زاگرس حکومت می‌کرد. همین موضوع نشان می‌دهد که روستای پیرامام قدمتی چندهزار ساله دارد. این روستا در ۹۷کیلومتری شهرستان الیگودرز و در منطقه ززوماهور واقع شده‌ است.

آشنایی با آبشار برنجه

آبشار برنجه، آبشاری پلکانی است که از ۳ پله تشکیل شده. آب این آبشار از سرچشمه‌های مختلفی تأمین می‌شود. حجم آب آبشار در فصول تابستان و پاییز کمتر است. علت این اتفاق منحرف‌شدن مسیرسرچشمه‌هاست. به همین دلیل، آبشار برنجه از جمله آبشارهای فصلی محسوب می‌شود. فصل بهار و اواخر زمستان، زمان‌هایی ‌است که آبشار برنجه شول آباد پرآب و باطراوات در انتظار میزبانی از مسافران است. فضای اطراف آبشار، طبیعتی بانشاط و زیبا دارد. این طبیعت زیبا نیز به دلیل عبور رودخانه زز به وجود آمده‌ است. رودخانه زز از شاخه‌های اصلی سد دز است که از این منطقه عبور می‌کند.

این رودخانه باعث ایجاد کسب‌وکار مانند پرورش ماهی قزل‌آلا برای مردم محلی شده‌ است. به علت وجود رودخانه، پوشش گیاهی متنوعی در طراف آن پدید آمده. درختانی مانند گردو، انجیر وحشی، انگور وحشی، گلابی کوهی، زالزالک و تمشکدر این منطقه به چشم می‌خورند. علاوه بر پوشش گیاهی، آبشار برنجه و مناطق اطراف آن به زیستگاه مناسبی برای حیواناتی مانند خرس، گراز، گرگ، خرگوش، کبک و کلاغ تبدیل شده است.

امکانات گردشگری آبشار برنجه

عکس پیاده روی آبشار برنجه

شول‌ آباد از مناطق باستانی استان لرستان محسوب می‌شود. آبشار برنجه نیز از جمله مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است. باوجوداین، شهر شول‌ آباد جزو مناطق محروم است. علاوه بر این موضوع، خود آبشار برنجه نیز در منطقه‌ای با مسیری دشوار قرار گرفته. شما برای رسیدن به آبشار، باید از جنگل‌های زاگرس عبور کنید تا به صخره‌های سیاه برسید. همه‌ این عوامل باعث شده که امکانات گردشگری چندانی اطراف خود آبشار برنجه موجود نباشند.

جاذبه های گردشگری آبشار برنجه

  • رودخانه زز

همان‌ طور که بالاتر هم اشاره کردیم، رودخانه پرآب زز از کنار آبشار برنجه عبور می‌کند. عبور رودخانه برای مردم محل و البته مسافران و توریست‌ها فایده‌های متعددی داشته‌ است. طبیعت زیبایی که در اطراف محیط رودخانه وجود دارد، باعث شده این منطقه به مقصد خانواده‌ها و مسافران تبدیل شود. چشم‌اندازهای زیبای این منطقه، خصوصاً در فصل بهار میزبانی گرم برای مسافران است.

  • کوه برنجه

عکس دشت لاله های واژگون کوه برنجه

آبشار برنجه در ارتفاعات کوه برنجه قرار دارد. این کوه با ارتفاع ۳۵۰۰متری از سطح دریا، از جاهای دیدنی الیگودرز به ‌شمار می‌رود. آبشار برنجه بر بلندای این کوه قرار گرفته‌ است. برای رسیدن به کوه برنجه، باید از جنگل‌های زاگرس عبور کنید. این موضوع باعث دشواری مسیر می شود؛ اما به شما فرصت لذت‌بردن از این زیبایی بی‌نظیر را می‌دهد. از دیدنی‌های معروف کوه برنجه، دشت لاله‌های واژ گون است. اگر انتخاب شما برای سفر فصل بهار باشد، دیدن لاله‌ها را از دست ندهید. کوه برنجه برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی نیز مقصدی مناسب است.

بهترین زمان بازدید از آبشار برنجه

عکس بهترین زمان بازدید از آبشار برنجه

هرکدام از فصل‌ها برای آبشار برنجه جذابیت منحصربه‌فردی دارد. پیشتر گفتیم که آب آبشار اواخر زمستان و به‌خصوص در فصل بهار بیشتر می‌شود. اگر می خواهید از صدای آرامش‌بخش آب لذت ببرید، باید ماه اردیبهشت را برای سفر خود انتخاب کنید. در فصل بهار علاوه بر مناظر آبشار، می‌توانید از لاله‌های واژگون روی کوه برنجه نیز دیدن کنید. از بهار که بگذریم، تابستان نیز فصلی مناسب برای آب‌تنی است. حجم آب آبشار در فصل تابستان کاهش یافته و دمای هوا نیز بیشتر شده ‌‌است. لذت ایستادن زیر آب آبشار و حس کردن تک‌تک ذرات آب در تابستان در انتظار شما است. در فصل پاییز نیز هرچند چندان از آب آبشار خبری نیست؛ اما طبیعت رنگارنگ و درختان زرد و نارنجی به استقبال شما می‌آیند. چشمتان به جمال رنگ‌های تند و گرم روشن می‌شود. نسیم خنکی که خبر از سردشدن هوا می‌دهد، به استقبالتان می‌آید. از این بهتر نمی‌شود. نهایتاً در فصل زمستان، سرمای طاقت‌فرسا در انتظار شما است. همین موضوع  ممکن است برای عده‌ای جذاب باشد. در این فصل آبشار برنجه یخ‌ زده‌ است و قندیل‌های ظریف و زیبایی تشکیل داده. تماشای ظرافت قندیل‌ها و شکل و شمایل شگفت‌انگیزشان چشم‌نواز خواهد بود.

جاهای دیدنی اطراف آبشار برنجه

  • روستای پیرامام

در ابتدا گفتیم که آبشار برنجه شول آباد در ۲کیلومتری غرب روستای پیرامام قرار گرفته‌ است. خود همین روستا نیز به علت قدمت طولانی‌اش از جمله مناطق دیدنی به‌ شمار می‌رود. جالب است که کمی بیشتر درباره نام این روستا بدانیم. همان ‌طور که مشخص است، نام روستا از دو واژه پیر و امام تشکیل شده‌ است. پیر در لهجه بختیاری به معنی زیارتگاه است. ممکن است علت این نام، وجود امامزاده سه فرزند از فرزندان امام موسی کاظم (ع) باشد. این روستا خود به‌تنهایی دیدنی‌های متنوعی دارد و هر ساله باعث بازدید توریست‌های فراوان می‌شود. از جمله دیدنی‌های روستا، می‌توان به وجود غارهایی با قدمت طولانی و بافت کوهستانی بی‌نظیر اشاره کرد.

  • دره چکان

عکس دره چکان

دره چکان یکی از این دیدنی‌هاست. این دره در جنوب شهرستان دروود قرار گرفته ‌است. آثار تاریخی مانند قلعه‌های قدیمی و زیبایی طبیعت در کنار هم در این مکان کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

  • آبشار چکان

استان لرستان پر است از آبشارهای طبیعی و زیبا. آبشار برنجه نیز تنها آبشار آن نیست. کمی که از آبشار برنجه فاصله بگیریم و وارد الیگودرز شویم، با یکی دیگر از آبشارهای لرستان آشنا می‌شویم. آبشار چکان از جمله جاهای دیدنی الیگودرز است. این آبشار، در جنوب‌غربی شهر واقع شده و مشرف بر دره چکان است. ارتفاع آن ۳۰ متر بوده و از دامنه‌های زاگرس عبور می‌کند. برای رفتن به این آبشار، باید ابتدا از خرم‌ آباد تا سپیددشت، سپس تا شول ‌آباد را با خودروی شخصی و از جاده آسفالته بروید. پس از آن جاده‌ای خاکی از فاصله ۵کیلومتری آبشار وجود دارد.

  • قالی کوه

این‌ همه از زاگرس و جنگل‌ها و رشته‌کوه‌هایش صحبت کردیم، حال نوبت رسیده به یکی از آن‌ها. قالی کوه در ۸۰کیلومتری الیگودرز قرار گرفته است. قالی کوه یکی از رشته‌کوه‌های زاگرس است که بلندترین قله آن ارتفاعی حدود ۴۰۵۵ متر دارد. این رشته‌کوه، قطعاً از زیباترین جاهای دیدنی الیگودرز و غرب ایران است. هنگام سفر به لرستان نباید فرصت تماشای طبیعت بی‌نظیر این کوه را از دست بدهید. حالا چرا این حرف را می‌زنیم؟ بزرگ‌ترین دشت‌ لاله‌های واژگون جهان در شمال این رشته کوه قرار گرفته‌ است. بهار که به این کوه سر بزنید، تا چشم کار می‌کند لاله‌های سربه‌زیر و سرخ را خواهید دید.

این رشته کوه، پوشش جانوری متنوعی دارد. حیواناتی مانند خرس، گراز و گرگ و پرنده‌های شکاری مانند عقاب، پوشش جانوری منطقه است. به همین علت، نام یکی از دره‌های این رشته کوه، دره دام است. عبور حیوانات وحشی و مسیر دشوار حرکت در دره، علت این نام‌گذاری به نظر می‌رسد.

دامنه این رشته‌کوه‌ها، ییلاقی مناسب برای ایل بختیاری است. علاوه بر طبیعت بی‌نظیر آن، وجود غارهای تاریخی مانند غار بزنوید به این منطقه جذابیت باستانی نیز بخشیده. این رشته‌کوه، از مرتفع‌ترین رشته‌کوه‌های زاگرس است. به همین دلیل به مقصدی مناسب برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی بدل شده. علاوه بر پوشش جانوری متنوع، گیاهان عجیبی نیز در این رشته‌کوه می‌رویند. درخت منحصربه‌فردی به نام درخت سرو کوهی که از داخل سنگ و صخره می‌روید، یکی از همان گیاهان عجیب است. این درخت هم‌زمان با صاعقه خودبه‌خود می‌سوزد. از عقاید محلی جالب درباره درخت این است: «درخت خودش را می‌سوزاند، تا جای خود را به درختان جوان بدهد». گفتیم رودخانه زز که از اطراف آبشار برنجه عبور می‌کند، از شاخه‌های سد دز است. باید بدانید که قالی کوه، از سرچشمه‌های اصلی رود دز محسوب می‌شود.

  • آبشار آب سفید

عکس آبشار آب سفید

دره دام به یکی دیگر از آبشارهای زیبای استان لرستان می‌رسد. آبشار آب سفید که در ۵۰کیلومتری الیگودرز قرار گرفته ‌است. برای رفتن به آبشار آب سفید از تهران، باید از کمربندی الیگودرز بروید. بعد از روستاهای قلعه‌ پاچه و سرکول به آبشار می‌رسید. ارتفاع آبشار ۷۰ متر است و از جمله مرتفع‌ترین آبشارها به‌ حساب می‌آید. آب آبشار در نهایت به رودخانه دز می‌ریزد. علت نام‌گذاری آن هم، سفیدشدن قطرات آب در برخورد با هوا ست. جالب است بدانید که در گویش محلی به این آبشار اواسپید می‌گویند. آبشار آب سفید، به عروس آبشارهای ایران شهرت دارد و در فهرست میراث طبیعی ایران نیز به ثبت رسیده ‌است. زمستان‌های آبشار سرد و برف‌گیر است؛ بنابراین مانند سایر جاهای دیدنی الیگودرز، فصل بهار بهترین زمان برای تماشای آبشار است.

اقامت در اطراف آبشار برنجه

همان‌ طور که قبلاً هم اشاره کردیم، خود شهر شول‌‌ آباد جزو مناطق محروم استان لرستان است. به همین علت اگر قصد بازدید از آبشار برنجه را دارید، پیشنهاد ما اقامت در الیگودرز است. با این کار هم به سایر مقاصد گردشگری دسترسی آسان‌تری دارید و هم گزینه‌های بیشتری برای انتخاب محل اقامت در دستتان است.

مسیر دسترسی به آبشار برنجه

فاصله آبشار برنجه تا الیگودرز، ۹۷ کیلومتر است. آبشار، در شهر شول‌ آباد و در منطقه ززوماهر قرار گرفته است. به علت فاصله طولانی این آبشار تا استان، ممکن است مسیر رسیدن به آن کمی گیج‌کننده باشد. از محور الیگودرز – شول ‌آباد می‌توان به آبشار رسید. در این محور، از فرعی پیرامام بروید تا به آبشار برسید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستا لرستان، ۹۷کیلومتری الیگودرز، شهر شول‌ آباد

در این مقاله سعی کردیم یکی از دیدنی‌های کمتر شناخته‌شده لرستان را به شما معرفی کنیم. گفتنی نیست که این استان به علت وجود رشته‌کوه‌های زاگرس و موقعیت جغرافیایی‌اش، جاذبه‌های فراوانی دارد. تمام این ویژگی‌ها، لرستان را به مقصدی محبوب برای سفرها تبدیل کرده‌ است. اگر شما نیز تجربه سفر به لرستان و خصوصاً آبشار برنجه شول آباد را داشته‌اید، با ما ودر بخش نظرات مجله گردشگری ره بال آسمان در میان بگذارید.

آبشار در ۹۷کیلومتری الیگودرز و در شهر شول‌ آباد قرار گرفته‌ است.

استان لرستان استانی سردسیر است. زمستان‌های آن سرمای طاقت فرسا دارد؛ بنابراین فصل بهار به دلیل پرآب بودن آبشار، بهترین زمان برای سفر است.

آبشار برنجه در منطقه‌ای بکر و البته محروم قرار گرفته ‌است. برای رسیدن به آن باید از جنگل‌های زاگرس عبور کنید. در مسیر باید از تجهیزات کافی مانند چادر، کفش پیاده‌روی مناسب، غذا و بنزین کافی برخوردار باشید.

در محور الیگودرز – شول‌ آباد به فرعی پیرامام بروید.

امکانات رفاهی چندانی وجود ندارد. به همین علت، برای اقامت باید به لرستان یا الیگودرز بروید.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.