راهنمای سفر الیگودرز | جاهای دیدنی الیگودرز

2

در سفر امروز قصد داریم به سمت الیگودرز در استان لرستان برویم. این شهر زیبا که در غرب ایران جای گرفته است، با آبشار‌های زیبا و دشت لاله واژگون، یکی از شهرهای دیدنی ایران است. در این نوشته قصد داریم با جاهای دیدنی الیگودرز آشنا شویم. همراه ما باشید.

فهرست مطالب

الیگودرز کجاست؟

الیگودرز یکی از شهرستان‌های مرتفع و سردسیر کشور است که در شرق استان لرستان و در ناحیه کوهستانی زاگرس مرکزی واقع شده است. این شهرستان در گذشته از چهار محله به نام‌های ده تیرانی، ده محمدرضا، ورزندان و مجیان تشکیل شده بود؛ اما اکنون چهارمین منطقه پرجمعیت استان لرستان است.

الیگودرز از طریق محور شمالی با شهر‌های خمین و اراک و از طریق محور جنوبی با شهر‌های دزفول و کوهرنگ ارتباط دارد. همچنین این شهرستان از سمت شرق به شهر‌های گلپایگان و خوانسار و از سمت غرب، به شهر‌های بروجرد و خرم آباد منتهی می‌شود. این شهرستان زیبا به‌عنوان یکی از بهترین مناطق گردشگری ایران شناخته شده است و در میان مردم به شهر آبشار‌ها و لاله‌های واژگون شهرت دارد. دیدنی‌های تماشایی شهرستان الیگودرز از جمله جاهای دیدنی اطراف خرم آباد به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به الیگودرز

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

به دلیل قرار گرفتن الیگودرز در منطقه‌‌‌ای کوهستانی، در شمال و مرکز منطقه، شاهد آب‌وهوایی معتدل و در جنوب و جنوب‌غربی شاهد آب‌وهوایی سرد هستیم. درجه حرارت در طول شبانه روز و در تمامی ماه‌های سال دارای نوسان بسیاری است. بهترین زمان سفر به الیگودرز نیمه اول سال است.

طبیعت الیگودرز

جنگل‌های طبیعی الیگودرز، در ارتفاعات رشد کرده است و شامل درختان بلوط‌‌‌‌، بادام کوهی، زرشک، انجیر، انار، انگور و گردو می‌شود. همچنین در قسمتی از مناطق، پوشش گیاهی مرتعی است و برای چرای دام بسیار مناسب ‌‌‌‌است. از دیگر گیاهانی که در این مناطق می‌رویند و کاربرد صنعتی و دارویی دارند می‌توان گل ختمی، کاسنی، گل‌گاوزبان، خاکشیر و شیرین بیان را نام برد.

در این مناطق پرندگان و جانواران متنوعی مانند کبک، قرقاول، گرگ‌‌‌‌، یوزپلنگ و خرس وجود دارد.

جاهای دیدنی الیگودرز

  • قالی کوه

عکس قالی کوه

قالی کوه یا غالیه کوه رشته‌کوهی از کوه‌های زاگرس ‌‌‌‌است که در دلش غاری باستانی قرار دارد و از سمت جنوب‌شرقی به آبشار آب سفید ختم می‌شود. دشت لاله‌های واژگون که بزرگ‌ترین دشت جهان است، در شمال این رشته‌کوه قرار دارد. از دیگر زیبایی‌های این رشته‌کوه‌‌‌‌، دره دام ‌‌‌‌است که انتهای مسیرش به آبشار سفیدآب منتهی می‌شود. در کنار مسیر دره، یخچال قالی کوه قرار دارد که طولش به چندین متر می‌رسد.

عکس پوشش گیاهی قالی کوه

قالی کوه به دلیل ارتفاع بسیار بلندش به‌عنوان یکی از بهترین مکان‌های کوه‌نوردی شناخته شده است. البته از آنجایی که گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد، سازمان حفاظت محیط زیست صید و شکار در این منطقه را ممنوع اعلام کرده است.

  • آبشار سفید آب

عکس آبشار سفید آب یا سفید الیگودرز

نام آبشار سفید آب برگرفته از رنگ حباب‌های سفیدی است که در اثر برخورد مخلوط آب و هوا با سنگ‌های اطراف به وجود می‌آید. برای تماشا‌کردن و لذت‌بردن از این آبشار معروف باید بعد از وارد شدن به شهرستان الیگودرز از طریق جاده آسفالته راه آبشار را در پیش گرفت. آبشار سفیدرود در منطقه‌‌‌ای به نام قالی کوه قرار گرفته است و از کوه‌های کازینستان سرچشمه می‌گیرد. آب این آبشار در آخر به سد دز می‌ریزد. آب این آبشار از تونلی جاری می‌شود که در دل یک کوه سنگی به وسیله طبیعت حفر شده و از سالم‌‌‌‌ترین آب‌های منطقه به شمار می‌رود. طبیعت این آبشار در تمام فصل‌های سال بسیار دیدنی است. اگر در فصل زمستان قصد سفر به این آبشار را داشتید، حتماً تجهیزات مخصوص همراه داشته باشید.

  • دشت لاله های واژگون

عکس دشت لاله های واژگون

یکی از مناظر چشم‌نواز در فصل بهار، دشت لاله های واژگون است که هر ساله گردشگران بسیاری را جذب می‌کند. در اوایل فصل بهار با آب‌شدن برف‌های نشسته بر کوه‌هایی همچون مورزرین و شاه کول، لاله‌های زیبا می‌رویند. این گل‌های خارق‌العاده عمری بسیار کوتاه دارند و با شروع بارش‌ها از بین می‌روند.

لاله‌های واژگون قد بلندی دارند و گلبرگ‌های آن از انتهای ساقه برگشته و سر به زیر افکنده‌اند. در برخی مناطق لاله‌های واژگون را با نام لاله اشک یا اشک مریم می‌شناسند؛ چرا که به اعتقاد برخی گذشتگان این گیاه شاهد مرگ سیاوش بوده و بعد از آن واقعه، سر به زیر انداخته و اشک می‌ریزد.

سایر آبشارهای الیگودرز

  • آبشار چکان؛
  • آبشار تیندر؛
  • آبشار لوچ؛
  • آبشارهای دورک؛
  • آبشار وارگ؛
  • آبشار چونگ شنه؛
  • آبشار تاف (برنجه)؛
  • آبشار دره ماهی؛
  • آبشار مبارک‌آباد.

تاریخچه الیگودرز

عکس قدیمی الیگودرز

عامل اصلی تشکیل شهرستان الیگودرز، وجود رودخانه‌ها و چشمه‌ها بوده است. به مرور زمان موقعیت ارتباطی مناسب این منطقه باعث شد که وسعت شهر و جمعیتش افزایش یابد. قدمت الیگودرز تقریباً به 700 سال پیش می‌رسد و نام آن براساس اعتقاد ساکنانش انتخاب شده است. آن‌ها معتقدند که نسبشان به گودرز، پهلوان ایرانی، می‌رسد. در واقع نام اصلی این طایفه آل‌گودرز، به معنای خاندان گودرز، بوده که رفته‌رفته به نام الیگودرز معروف شده است.

بناهای تاریخی الیگودرز

  • قلعه باجول یا قلعه ناکام

این قلعه در گذشته یک خانه اربابی بزرگ، متشکل از دو برج بوده و مربوط به دوران زندیه و اوایل دوران قاجاریه است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بنای تاریخی، می‌توان به ایوانی با دو ستون سنگی و نقش‌های برجسته شکار اشاره کرد. متأسفانه یک برج قلعه تخریب شده‌‌‌‌ است؛ اما دیگر قسمت‌های این بنا از گزند آسیب‌های طبیعی و تخریب‌های انسانی محفوظ مانده است.

شکل کلی بنا به‌صورت چهارگوش است. درب ضلع غربی آن مخصوص ورودی مهمان‌های ویژه و درب ضلع شرقی مخصوص ورود خدمه و حیوانات ‌‌‌‌است. حیاط این بنا که منظره‌‌‌ای خیره‌کننده دارد‌‌‌‌، به وسیله یک حوض سنگی مزین شده و کف آن به وسیله آجرهای مکعبی‌شکل پوشیده شده است. این بنا نیز در میراث فرهنگی ثبت شده و هر ساله گردشگران فراوانی را به خود جلب می‌کند.

  • سد دختر کزنار (آب بند)

عکس سد دختر کزنار

سد دختر کزنار در دره‌‌‌ای به نام کزنار در روستایی با همین نام ‌‌‌‌است. این سد دو طرف دره را به وسیله سنگ‌های عظیم کوه به هم مرتبط می‌کند. این سد تاریخی در کل، طرحی ساده دارد و در قسمت فوقانی حد وسط، برای کنترل آب پشت سد، دریچه‌‌‌ای مربعی شکل تعبیه شده است.

سایر سدهای الیگودرز

  • سد رودبار؛
  • سد بختیاری؛
  • سد لیرو؛
  • سد زالکی:
  • سد خان آباد؛
  • سد حوضیان؛
  • سد ده جانی؛
  • سد عالی محمود؛
  • سد کزنار؛
  • سد اردودر؛
  • سد قشلاق الیگودرز؛
  • سد دار سفید؛
  • سد خمه بالا؛
  • سد کندر؛
  • سد گایکان؛
  • سد چمن سلطان؛
  • سد اسل شاه.

بناهای مذهبی الیگودرز

  • امامزاده محمد بن حسن

عکس امامزاده محمد بن حسن

امامزاده محمد بن حسن از پرطرفدار‌‌‌‌ترین مکان‌های زیارتی شهرستان الیگودرز ‌‌‌‌است. با وجود اینکه این آرامگاه فقط از اتاقی کوچک با خشت و گل ساخته شده و بافتی فرسوده دارد؛ اما همواره مکانی پر ارزش و آرامش‌بخش برای بازدیدکنندگان بوده است.

  • امامزاده اکبر علی

امامزاده اکبر علی روی تپه بلندی ساخته شده و گنبد و بارگاه آن با ابزارهای زمان گذشته به شکل ساده بنا شده است. بارها افرادی در صدد خرابی و ویران کردن این بارگاه برآمدند؛ اما موفق نشده‌اند.

فرهنگ و هنر

  • زبان

عکس مردمان الیگودرز

زبان شیرین مردمان دوست‌داشتنی شهرستان الیگودرز و روستاهای اطراف آن، لری بختیاری و لری الیگودرزی است. با مهاجرت تعداد اندکی از مردمان آذربایجان، در بعضی مناطق زبان ‌‌‌‌ترکی هم با تغییرات قابل ملاحظه‌‌‌ای، به گوش می‌خورد.

  • غذاهای سنتی الیگودرز

آش کلونک الیگودرز که به دلیل وجود گیاهی خودرو در فصل بهار فقط در این فصل طبخ می‌شود و کباب بختیاری از جمله غذاهای پرطرف‌دار و معروف شهرستان الیگودرز هستند.

رستوران بختیاری الیگودرز واقع در میدان دانشگاه از بهترین رستوران‌هایی است که با ارائه انواع غذا‌های سنتی و ایرانی در محیطی آرام و لذت‌بخش خاطرات خوبی را برای گردشگران و مسافران به ثبت می‌رساند.

اقامت در الیگودرز

اقامتگاه بومگردی ریتون سام

این اقامتگاه سنتی و زیبا روی دامنه‌های سرسبز اشترانکوه بنا شده است. این اقامتگاه ۱۴ اتاق و ۲ سوئیت دارد. همه امکانات رفاهی مثل یخچال، تخت‌خواب‌‌‌‌، تلویزیون و… دارد. اقامت در این اقامتگاه بومگردی برای کودکان کمتر از ۴ سال اقامت رایگان ‌‌‌‌است. با اقامت در این مکان هم می‌توانید به همراه تورهای اقامتگاه از تمام جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دیدن کنید و هم می‌توانید طعم بی‌نظیر انواع غذا‌ها و نوشیدنی‌های استان لرستان، به‌خصوص شهرستان الیگودرز را بچشید و لذت ببرید. گفتنی است در قسمتی از این اقامتگاه، چادرهای عشایر برپا کرده‌اند و شب‌های به یادماندنی را با فرهنگ و پذیرایی‌های عشایری در این چادر‌ها، برای مسافران رقم می‌زنند.

سوغاتی الیگودرز

صنایع دستی زیبایی مانند هنرهای سرامیکی، جاجیم‌بافی، سیم‌بافی، منبت‌کاری، قالی‌بافی و معرق‌کاری در این شهرستان رونق دارند و در میان ساکنان این شهر بسیار پرطرف‌دار هستند.

خرید از الیگودرز

این منطقه تولیدکننده محصولات کشاورزی، لبنی و… است‌‌‌‌. شما می‌توانید بیشتر اجناس را با کیفیت و قیمت مناسبی خریداری کنید. این شهرستان همانند اکثر کلان‌شهر‌ها مراکز خرید بزرگی ندارد که با مراجعه به آن مکان بتوان همه مایحتاج ضروری را تهیه کرد؛ اما پاساژ‌های بسیاری ساخته شده که هر کدام اختصاص به شغلی خاص دارند. برای مثال شغل واحد کسبه پاساژ امام رضا طلافروشی و شغل واحد فروشندگان پاساژ سینا لباس‌های مجلسی و ورزشی است.

مسیرهای دسترسی

  • مسیر جاده‌ای


چهار جاده ارتباطی در این شهرستان وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به شهر‌های اصفهان، دورود، شهر داران و دوراهی خرم‌آباد ـ بروجرد منتهی می‌شوند. فاصله الیگودرز تا خرم آباد ۱۵۳ کیلومتر است. فاصله این شهر تا اصفهان هم ۲۴۰ کیلومتر است. کوتاه‌ترین مسیر از تهران به الیگودرز هم حدود ۳۸۸ کیلومتر است.

بهترین راه ارتباطی این شهرستان، به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فردش که استان‌های خوزستان، مرکزی، لرستان، اصفهان و چهارمحال بختیاری را به هم متصل می‌کند، اتوبوس و مینی‌بوس است. الیگودرز راه‌های صعب‌العبور بسیاری دارد؛ بنابراین استفاده از خودروهای شخصی فقط در شرایط ضروری توصیه می‌شود.

  • راه آهن

هم اکنون نزدیک‌‌‌‌ترین ایستگاه راه‌آهن در حوالی شهرستان الیگودرز، در شهر ازنا قرار دارد. اما با توجه به پیگیری مسئولان به‌زودی ایستگاهی در جنوب این منطقه برای طرح ملی خط راه‌آهن اصفهان ـ داران ـ الیگودرز ـ ازنا راه‌اندازی خواهد شد.

  • مسیر هوایی

متأسفانه الیگودرز فرودگاه ندارد.

امیدواریم بازدید از جاهای دیدنی الیگودرز برای شما هم جالب و جذاب بوده باشد. نظرتان درباره این شهر چیست؟ آیا تجربه‌ای از سفر به الیگودرز دارید؟ برای ره بال آسمان در بخش نظرات مقاله بنویسید.

قالی کوه، آبشار سفید آب، دشت لاله های واژگون، قلعه باجول یا قلعه ناکام و غیره.

اقامتگاه بومگردی ریتون سام

صنایع دستی زیبایی مانند هنرهای سرامیکی، جاجیم‌بافی، سیم‌بافی، منبت‌کاری، قالی‌بافی و معرق‌کاری در این شهرستان رونق دارند.

لرستان

2 نظرات
  1. رایان می گوید

    اگه زمانتون اجازه میده حتما اردیبهشت برید الیگودرز. طبیعتش مسحورتون می‌کنه. انگاری که پا به بهشت میزارین. ممنون

    1. بانو تقیان می گوید

      رایان عزیز، برای راهنمایی خوبتون ممنونم. بله الیگودرز در اردیبهشت کمتر از شمال نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.