روستای برنت سوادکوه | محل زندگی آقازاده‌ها

0

خوب است برای مدتی هیاهو و دغدغه‌های زندگی شهری را رها کنید و سری به روستاها بزنید. طبیعت درمان‌گری است که روحتان را صیقل می‌دهد و انرژی‌اش را به شما منتقل می‌کند. گشت‌وگذار در هوای پاک روستا آرامشی وصف‌نشدنی دارد. اگر دلتان می‌خواهد زمانی را در طبیعتی بکر بگذرانید، پیشنهاد ما روستای برنت سوادکوه است. این روستای ۳هزار ساله جاذبه‌های تماشایی بسیاری دارد.

روستای برنت سوادکوه کجاست؟

روستای برنت سوادکوه

در نقطه‌ای از شمال ایران و در ۵کیلومتری سوادکوه روستایی به اسم بِرنِت است که طبیعتی بی‌نظیر دارد. برنت یکی از دهستان‌های خانقاه است. روستای برنت را از زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه می‌دانند. اگر ساکن تهران هستید، می‌توانید در زمان کوتاهی خودتان را به آنجا برسانید و از چشم‌اندازهای تماشایی‌اش دیدن کنید. در سمت شرق روستا می‌توانید به جنگل‌های سرسبز و مراتع برسید. در غرب روستا هم رودخانه اسپه او و جاده خطیرکوه است.

تاریخچه روستای برنت سوادکوه

روستای برنت سوادکوه

آثار به‌جامانده از دوره‌های گذشته نشان می‌دهد که قدمت این روستا به ۲هزار تا ۳هزار سال قبل می‌رسد. یکی از این آثار قبرهای گبری هستند که می‌توانید آن‌ها را در حاشیه روستای برنت ببینید. ساکنان روستا در طول تاریخ اغلب بزرگان و خان‌ها بودند. زندگی خان‌ها در این روستا رفاه بیشتری داشت و روابطشان هم با حاکم‌های حکومتی نزدیک‌تر بود. به همین خاطر می‌توانستند امکانات بهتری برای روستا فراهم کنند که دیگر روستاهای اطراف از آن‌ها بی‌بهره بودند. میرزا عبدالوهاب مجتهد و میرزا غلامحسین ملکی از افراد بزرگی بودند که به این روستا رفت‌وآمد می‌کردند.

اسم‌گذاری روستای برنت

روستای برنت سوادکوه

معنای بِرنِت را که جست‌وجو کردیم، متوجه شدیم که این لغت معنی گشادگی بین دو تپه را می‌دهد. این روستا هم بین دو تپه شکل گرفته است. به همین خاطر اسم برنت را برای آن انتخاب کرده‌اند.

پوشش گیاهی روستای برنت سوادکوه

روستای برنت

در بخش‌های مختلف برنت سه نوع پوشش گیاهی استپی، کویری و جنگلی به وجود آمده است. اگر به غرب روستا بروید، در ورودی جاده خطیرکوه پوشش گیاهی استپی را می‌بینید. این ناحیه آب‌وهوایی خشک‌تر دارد. بخش‌های جنوبی روستا را مراتعی تماشایی پوشانده‌اند. رطوبت در این منطقه بیشتر از بخش غربی است. این مراتع چشم‌اندازی کم‌نظیر دارند. چوپان‌ها در بهار و تابستان گله‌ها را برای چرا به آنجا می‌برند. برای گشت‌وگذار در جنگل باید به سمت شرق روستا و کوه چکل بروید. این جنگل مثل بهشتی کوچک در کنار روستاست. بیشتر درخت‌های جنگل از نوع راش هستند و قدمتی طولانی دارند.

جاهای دیدنی روستای برنت سوادکوه

  • طبیعت تماشایی روستا

روستای برنت سوادکوه

روستای برنت به لطف یخچال‌های طبیعی و رودخانه‌های پرآب، پوشش گیاهی متنوعی دارد. این یخچال‌ها آب لازم برای آبیاری زمین‌های کشاورزی را تأمین می‌کنند و منشأ رودهای مهم روستا هستند. چشم‌اندازهای وصف‌نشدنی این روستا توجه گردشگرها را به خودش جلب می‌کند. مسافرهای زیادی از نقاط دورونزدیک به روستای برنت سوادکوه می‌روند تا در طبیعت آن نفسی تازه کنند. مسیر مشخصی در جنگل نزدیک روستا برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی مهیاست. در نیمه اول هر سال گروه‌های مختلفی از دوچرخه‌سوارها به آنجا می‌روند و در مسیری پر از درخت‌های سرسبز دوچرخه‌سواری می‌کنند؛ البته برای این کار باید تجهیزات لازم را همراهتان داشته باشید.

روستای برنت سوادکوه

قدم‌زدن ارزان‌ترین و بهترین تفریح در دل جنگل است. پیاده‌روی‌کردن در این مسیر رویایی حالتان را خوب می‌کند؛ البته بهتر است تنهایی به داخل جنگل نروید؛ زیرا پوشش گیاهی جنگل انبوه است و ممکن است مسیر برگشت را گم کنید. در این بخش از روستا عطر چوب‌های نمناک و خاک باران‌خورده پیچیده است. نفس عمیقی بکشید و اکسیژن خالص را به ریه‌هایتان بفرستید. اگر به کمپ‌کردن در طبیعت علاقه دارید، چادری برپا کنید. نوشیدن یک لیوان چای تازه در این هوا روزتان را کامل‌تر می‌کند.

  • چشمه های روستا

اطراف روستای برنت چشمه‌های متعددی جریان دارند؛ مثلاً «چشمه اوکسر وااو»، «چشمه سرخ رز وااو»، «چشمه داوود وااو» و «چشمه سید بی بی وااو». آب این چشمه‌ها خنک و گواراست و از دل کوه‌های بالادست سرچشمه می‌گیرند. به همین خاطر خاصیت معدنی دارند. می‌توانید مسیر رسیدن به هرکدام را از روستایی‌ها بپرسید. هوای اطراف چشمه‌ها هم خنک‌تر است و محل خوبی برای استراحت می‌شود دستی به آب بزنید و از خنکی آن لذت ببرید. عطر پونه‌های کوهی این بخش از روستا را دل‌نشین‌تر می‌کند. معمولاً کنار چشمه‌ها گیاهان دارویی مثل بنفشه و بابونه هم می‌رویند. می‌توانید دسته‌ای از آن‌ها بچینید و دم‌نوش‌های طبیعی درست کنید.

جاذبه‌های تاریخی روستای برنت سوادکوه

جاذبه‌های تاریخی روستای برنت سوادکوه

وجود بناهای تاریخی ارزش روستای برنت را بیشتر کرده است. در هر بخش از برنت آثاری از دوره‌های مختلف وجود دارد؛ البته بعد از گذشت این سال‌ها، بناهای تاریخی روستا رو به تخریب‌شدن هستند و باید آن‌ها را مرمت کرد. روستای برنت در گذشته امکانات خوبی برای زندگی داشت. در این روستا چند آسیاب‌‌بادی وجود دارد که به بالا آسیاب و پایین آسیاب معروف هستند. این آسیاب‌‌ها در چرخه اقتصادی و صنعتی روستا نقش مهمی داشتند. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های تمدن در روستای برنت وجود مدرسه علمیه است؛ البته در گذشته آن را به مکتب‌خانه یا ملاخانه می‌شناختند. هنوز هم بقایایی از کوشک اردشیر بابکان در منطقه کوشک سر روستا باقی مانده است. در این روستا می‌توانید از عمارت علی محمد خان هم دیدن کنید. دکتر منوچهر ستوده در کتاب از آستارا تا استرآباد وجود این بناها را نشانه‌ای از تمدن چندهزارساله روستا می‌داند.

جاذبه‌های تاریخی روستای برنت سوادکوه

مسجد روستای برنت و دو حسینیه از اماکن مذهبی روستا هستند. این روستا بناهای مهمی مثل حمام و تن‌شوران دارد. حمام جدید روستا را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته‌اند؛ اما این روستا قبل از انقلاب هم حمام داشت. اولین حمام روستا خزانه‌ای بود و بعد آن را به حمام دوشی تبدیل کرده‌اند.

  • عکاسی از طبیعت روستای برنت

عکاسی از طبیعت روستای برنت

ثبت تصاویر تماشایی و چشم‌اندازهای روستا یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریح‌ها است. فرقی نمی‌کند به چه ابزاری دسترسی دارید. حتی اگر دوربین حرفه‌ای هم نباشد، با دوربین گوشی‌تان می‌توانید زیباترین عکس‌ها را ثبت کنید. فقط زاویه نور و کادربندی درستی داشته باشید. حتی می‌توانید عکس‌هایتان را برای مسابقه عکاسی نشنال جئوگرافیک بفرستید و شانستان را برای برنده‌شدن امتحان کنید.

  • جاذبه های دیدنی مسیر روستای برنت سوادکوه

جاذبه های دیدنی مسیر روستای برنت سوادکوه

زیبایی مسیر رسیدن به روستا دست کمی از مقصد ندارد. زمانی که به‌سمت برنت حرکت می‌کنید، چشم‌اندازی از دامنه کوه‌ها را می‌بینید. درخت‌های پرپشتی در این مسیر روییده‌اند که می‌توانید کنار آن‌ها عکس‌هایی به‌یادماندنی بگیرید. اگر دلتان خواست بین راه توقف کنید و از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید. رودخانه پرخروشی هم از بالادست به‌سمت پایین می‌آید و این مسیر را دیدنی‌تر می‌کند.

جاهای دیدنی اطراف روستای برنت سوادکوه

جاهای دیدنی در استان مازندران تمام‌نشدنی است. در اطراف روستای برنت می‌توانید از دیگر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دیدن کنید.

  • روستای سنگده

سنگده، روستایی سرسبز با آب‌وهوایی دل‌پذیر است. جنگل‌های زیبای هیرکانی اطراف این روستا را پوشانده‌اند. در بخش‌هایی از طبیعت این روستا درخت‌های بلندقامت راش ریشه در خاک دارند. اگر به جنگل‌گردی علاقه دارید، می‌توانید با تورهای گردشگری به آنجا بروید. روستای سنگده حدود 200 کیلومتر با تهران فاصله دارد. این روستا از بهترین مکان‌های تفریحی نزدیک به پایتخت است. آبشار اوبن از جاهای دیدنی نزدیک به روستای سنگده است.

  • جنگل راش

در نزدیکی روستای سنگده جنگلی شگفت‌انگیز هست که یکی از بهترین مقاصد برای طبیعت‌گردی می‌شود. پوشش گیاهی متراکمی از درخت‌های راش این جنگل را پوشانده‌اند. بلندای هر درخت به 40 متر هم می‌رسد. این درخت‌ها عمری طولانی دارند و بخشی از جنگل‌های قدیمی هیرکانی هستند. رقص پرتوهای نور خورشید در زمانی که از لابه‌لای شاخه‌وبرگ‌ها می‌گذرد، دیدن دارد. گاهی هم هوای جنگل مه‌آلود می‌شود و تصویری رمزآلود از خودش را نشان می‌دهد. زیبایی جنگل راش در پاییز به اوجش می‌رسد. برگ‌های رنگارنگ تمام سطح زمین را می‌پوشاندند. کافی است کمی روی برگ‌ها قدم بزنید تا سمفونی جالبی از خش‌خش برگ‌ها را بشنوید. طبیعت جنگل راش بکر است و امکانات خاصی ندارد؛ پس برای رفتن به آنجا تجهیزات کافی و لازم را فراموش نکنید.

  • دریاچه شورمست از جاهای دیدنی نزدیک به روستای برنت

وجود دریاچه‌‌ای بین درخت‌های بلندقامت راش، جذابیت سوادکوه را دوچندان می‌کند. دریاچه شورمست یکی از جاهای دیدنی سوادکوه است که چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای دارد. بازتاب تصویر درخت‌ها و طبیعت اطراف دریاچه روی آب، جلوه‌ای بی‌نظیر را می‌سازد. کنار دریاچه امکانات خوبی مثل اقامتگاه هم برای گردشگرها فراهم کرده‌اند؛ البته اگر طرف‌دار کمپ در طبیعت هستید، کنار دریاچه فضای کافی برای برپایی چادر هست. یادتان نرود ک همه تجهیزات را با خودتان بیاورید. قایق‌سواری روی دریاچه از تفریح‌های سرگرم‌کننده در این مکان است. کنار دریاچه هم مسیری برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری وجود دارد. عده‌ای از بومی‌ها و مسافرها برای ماهیگیری به این دریاچه می‌روند. زاویه‌ای را انتخاب کنید و بوم نقاشیتان را در آنجا بگذارید. تصویر دریاچه سوژه جذابی برای کشیدن اثری ماندگار می‌شود. عکاسی از زوایای مختلف دریاچه هم شما را سر ذوق می‌آورد.

  • پل ورسک

یکی از زیباترین آثار تاریخی سوادکوه پل ورسک است. ساخت پل ورسک به زمان پهلوی برمی‌گردد. این پل دو کوه عباس آباد را به هم متصل می‌کند. دره‌ زیر پل هم به ورسک معروف است. مسیر ریلی قطار تهران شمال از این پل می‌گذرد. به همین خاطر مسافرهای تهران شمال چشم‌انداز بسیاری زیبایی از پل و طبیعت اطرافش را می‌بینند. این پل از مهم‌‌ترین آثار مهندسی ایران است که ارزش زیادی دارد. آن زمان ساخت این پل را به شرکتی دانمارکی به اسم کامپساکس سپرده بودند. «لادیسلاوس فون رابسویچ» طراح اتریشی، طراحی این پل را بر عهده داشت. در هر فصل که از روی این پل بگذرید، چشم‌اندازی بی‌نظیر را می‌بینید. در بهار و تابستان دامنه کوه‌ها سبز است. با شروع پاییز رنگ‌های گرم جایگزین رنگ سبز می‌شوند. تماشای چشم‌اندازهای برفی کوه‌ها و دره در زمستان هم رؤیایی است.

سوغات و صنایع دستی روستای برنت سوادکوه

بومی‌های روستای برنت سوادکوه به دام‌پروری، باغداری و کشاورزی مشغول هستند. روستایی‌ها از شیر گوسفندها و گاوها محصولاتی مثل پنیر، کشک، دوغ، شیر و کره به دست می‌آورند. آن‌ها از گوشت دام‌ها برای خردوخوراک استفاده می‌کنند. در گذشته مردم روستا گوشت و لبنیات را در بخشی از یخچال‌های طبیعی اطراف برنت نگه می‌داشتند. آن‌ها در دامنه کوه‌ها عسل‌های طبیعی پرورش می‌دهند. این عسل‌ها از سوغاتی معروف روستا هستند. البته می‌توانید میوه‌های ارگانیکی مثل سیب و گلابی و گیلاس هم بخرید. در هوای کوهستانی روستا درخت‌های گردو هم به‌خوبی رشد می‌کنند. قیمت این محصول‌ها در روستا نسبت به شهر به‌صرفه‌تر است. با خرید سوغات به اقتصاد روستا هم کمک بزرگی می‌کنید.

بهترین زمان بازدید از روستا

روستای برنت سوادکوه

روستای برنت سوادکوه به‌خاطر موقعیتش آب‌وهوایی سرد و کوهستانی دارد. حتی در روزهای گرم تابستان هم هوایش خنک و معتدل است. به همین خاطر بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از روستا است و می‌توانید در آنجا اقامت کنید؛ البته با کوتاه‌شدن روزها و شروع پاییز طبیعت جلوه رنگارنگی از خودش را نشان می‌دهد. تصویر روستا در این زمان از سال هم تماشایی است. در اواخر پاییز سرمای هوا بیشتر می‌شود و زمستان با برف‌های مداومش روستا را سفیدپوش می‌کند. فراموش نکنید که مسیر دسترسی به برنت در زمستان سخت و خطرناک است.

اقامت در روستای برنت سوادکوه

هتل‌های سوادکوه

روستای برنت منطقه‌ای توریستی در شهر سوادکوه است. امکانات مناسبی برای اقامت در نزدیکی این روستا فراهم کرده‌اند. اگر دوست دارید از طبیعت زیبای روستا لذت ببرید، می‌توانید همراه با هم‌سفرهایتان در اطراف روستا چادر بزنید. در 37کیلومتری این روستا اقامتگاه‌های خوبی وجود دارد که می‌توانید در آنجا بمانید. هتل‌های سوادکوه هم گزینه مناسبی برای اقامت هستند.

کلبه چوبی الیزه سوادکوه یکی از این اقامتگاه‌هاست. تمام فضای داخلی کلبه‌ها چوبی است و تراسی رو به مراتع سوادکوه دارد. این اقامتگاه سرویس پذیرایی صبحانه و ناهار ندارد؛ اما می‌توانید از آشپزخانه و سفره‌خانه‌ای در نزدیکی اقامتگاه غذا تهیه کنید. در ۳کیلومتری اقامتگاه نانوایی، سوپرمارکت و پروتئین‌فروشی هم هست. وسایل پخت‌وپز هم در اقامتگاه برایتان مهیا کرده‌اند.

اقامتگاه کلبه چوبی باغ ملک از دیگر اقامتگاه‌های نزدیک به برنت است. در هر کلبه امکاناتی مثل حمام، دستشویی، کولر، تلویزیون، سرویس خواب و یخچال فراهم کرده‌اند. این اقامتگاه رستوران و غذاخوری ندارد.

مسیر دسترسی به روستا

موقعیت این روستا در استان مازندران است. برای رفتن به آن باید به شهرستان سوادکوه بروید. اگر مبدأ حرکتتان تهران است، از شرق پایتخت به‌سمت جاده فیروزکوه حرکت کنید. بعد از گذشتن از جاده فیروزکوه و در ۵کیلومتری سوادکوه تابلوی روستای برنت را می‌بینید. در ادامه باید از مسیری پرپیچ‌وخم بگذرید که در حاشیه آن رودخانه پرآبی جریان دارد. فراموش نکنید که بخشی از این مسیر خاکی است. بعد از پشت‌سرگذاشتن ۸ کیلومتر به روستای برنت سوادکوه می‌رسید.

روستای برنت سوادکوه، از جذاب‌ترین روستاهای بکر و زیبا در نزدیکی تهران است. از سفر مجازی با ره بال آسمان به این روستا لذت برده‌اید؟ تلاش کردیم تا برای بازدید از این روستا مشتاق بشوید؛ اما اگر در گذشته از آن دیدن کرده‌اید، از تجربه‌هایتان در کامنت‌ها بنویسید. از خواندنشان لذت می‌بریم.

استان مازندران، پنج‌کیلومتری سوادکوه، خانقاه، روستای برنت.

بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از روستا است؛ البته پاییز برنت هم دیدن دارد.

فاصله روستای برنت سوادکوه تا شهر سوادکوه هشت کیلومتر است.

بله در 37کیلومتری روستای برنت اقامتگاه الیزه سوادکوه و اقامتگاه کلبه چوبی باغ ملک هست.

5/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.