خانه ستوده چالشتری شهرکرد | خانه ای تاریخی در نزدیکی بام ایران

0

دوست دارید به یک خانه قدیمی با معماری اسرارآمیز در دل تاریخ سفر کنیم؟ به نظرتان این خانه در کجا قرار دارد؟ چه ویژگی هایی دارد؟ و قرار است با چه جاذبه‌هایی ما را مجذوب خود کند؟ ما امروز در کنار شما هستیم تا در سفری خیالی سری به خانه ستوده چالشتری شهرکرد بزنیم و با هم به جواب تمام سؤالاتمان درباره این خانه برسیم. آماده یک سفر هیجان‌انگیز باشید و در ادامه ما را همراهی کنید.

خانه ستوده چالشتری کجاست؟

عکس خانه ستوده چالشتری شهرکرد

قبل از هرچیزی بهتر است بدانیم این خانه در کجا قرار دارد. خانه ستوده چالشتری شهرکرد، خانه‌ای با بافت قدیمی است که در استان چهارمحال و بختیاری و در 8کیلومتری شهرکرد قرار دارد. شهرکرد شهری است که به‌خاطر منابع طبیعی و گردشگری زیادش به سوئیس ایران شهرت یافته است و همین طور مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران است؛ از این رو لقب بام ایران را نیز به خود اختصاص داده است. این خانه، در زبان ترکی، به معنای میدان جنگ است و در واقع از دو بخش چالش به معنای «میدان» و تر به معنای «جنگ» ساخته شده است. درواقع این خانه بخشی از قلعه چالشتر است که با زیربنایی بالغ بر ۱۲هزار مترمربع در اواخر حکومت قاجار بنا شده است و به‌عنوان اندرونی و بخش حاکم‌نشین قلعه چالشتر استفاده می‌‍‌شده است.

تاریخچه خانه ستوده چالشتری

خدارحم چالشتری در اوایل قرن 14 هجری ‌قمری، سال 1323، خانه ستوده چالشتری شهرکرد را برای فرزندانش، احمدخان و محمودخان ساخته است. او فرزند باباخان بوده است که همگی نسل‌درنسل از رجال بزرگ شهرکرد بوده‌اند. سال ساخت این خانه مصادف است با اواخر حکومت قاجار.

معماری خانه ستوده چالشتری

حال به جذاب‌ترین بخش این خانه رسیدیم؛ یعنی معماری شاهکار و بی‌نظیر آن. سازنده این خانه با هنری شگرف معماری اصیل ایرانی و اروپایی را با یکدیگر درآمیخته است. هنگام ورود به خانه، ۸ ستون را می‌بینید که تمامی آن‌ها منقش هستند به خوشه‌های انگور و تصاویری از سوارکاری بهرام گور. در سردر خانه (سنتوری به معنای سه گوش بالای درگاه) نیز تصاویری به سبک شیر و شکر (معماری‌هایی متعلق به کرمانشاه و کردستان) ظریف‌کاری شده است. ‌وارد خانه که می‌شوید دورتادور اتاق را تا ارتفاع یک متری، ازاره‌ها (روکش محافظ دیوار که از کف اتاق تا ارتفاع یک متری کشیده شده است)‏‎ پوشانده‌اند و تمامی آن‌ها به زیبایی حجاری شده‌اند. تمام دیوارهای اتاق مملوء از نقوش زیبا هستند که با ظرافت و زیبایی سرتاسر آن را فراگرفته‌اند. این نقوش ترکیبی از نقش‌های سنتی ایرانی و اروپایی هستند.

خانه ستوده چالشتری شهرکرد بخش‌های مختلفی دارد از قبیل سردر سنگی، خان‌نشین، اندرونی، ‏حمام، چند انبار و اصطبل‌. اندرونی این خانه همان طور که از نامش پیداست، محل سکونت اهالی خانه بوده است که با یک دالان کوتاه به بخش اعیان‌خوانی‌ وصل می‌شود. قسمت اعیان‌خوانی، جایی برای رفت‌و‌آمد عوام بوده است که خان در آنجا بار عام می‌داده است و به امور مردم رسیدگی می‌کرده است.

جاهای دیدنی خانه ستوده چالشتری

عکس خانه ستوده چالشتری شهرکرد

اگر به دیدن این خانه زیبا و تاریخی بروید، علاوه بر بازدید از شکوه و جلال معماری خانه می‌توانید از دو موزه با نام‌های موزه مردم شناسی و موزه سنگ نیز دیدن کنید. برای بازدید از موزه مردم‌شناسی به زیرزمین بروید. بی‌شک آنجا از دیدن مجسمه‌هایی که لباس‌های محلی شهرکرد را به تن دارند، زیورآلات و ابزارهای جنگی و دست‌سازه‌های این شهر لذت می‌برید. موزه سنگ نیز در محوطه خانه قرار دارد که در آن انواع سنگ‌ها، حوض‌ها، ستون‌‌ها و سرستون‌ها و همچنین انواع فواره‌ها در منظر عموم قرار گرفته است.

جاهای دیدنی اطراف خانه ستوده چالشتری

در اطراف خانه ستوده، دیدنی‌های بسیاری وجود دارد که بازدید از آن‌‌ها خالی از لطف نیست. در ادامه برای آشنایی با این مراکز دیدنی همراه ما باشید.

حمام خان شهرکرد

عکس حمام خان جاهای دیدنی اطراف خانه ستوده چالشتری شهرکرد

حمام خان، یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد است که فاصله کمی با خانه ستوده چالشتری شهرکرد دارد. این حمام بنایی تاریخی و تماماً از آجر است که در جنوب مسجد جامع شهرکرد قرار دارد. این حمام حدود 550 متر زیربنا دارد و پیشینه ساخت آن به سال 1270، یعنی زمان سلطنت قاجاریان می‌رسد. همین طور حمام خان دارای قسمت‌های مختلفی نظیر سربینه، گرمخانه، سردر، خان نشین و خزانه است.

عکس حمام خان جاهای دیدنی اطراف خانه ستوده چالشتری شهرکرد

سازندگان باذوق حمام دیوارهای داخلی آن را با کاشی‌های فیروزه‌ای و سربی به‌زیبایی تزئین کرده‌اند. نکته جالب‌تر اینکه ضلع شمالی این حمام مشرف است به خانه ستوده چالشتری و در گذشته راهرویی سرپوشیده بین این دو بنا وجود داشته که آن‌ها را  به هم متصل می‌کرده است. وجود این راهرو برای استفاده اهالی این خانه بوده تا راحت‌تر بتوانند به حمام بروند. برای بازدید از این حمام زیبا نیز می‌توانید همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 عصر به این مکان بروید.

پارک ملت شهرکرد

عکس پارک ملت جاهای دیدنی اطراف خانه ستوده چالشتری شهرکرد

پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از خانه ستوده چالشتری شهرکرد، سری هم به پارک ملت این شهر بزنید و در فضای دل‌انگیز آن نفسی تازه کنید. کمتر کسی پیدا می‌شود که به شهرکرد سفر کند و از رفتن به این پارک غفلت کند. پارک ملت شهرکرد با امکانات تفریحی متنوع نظیر زیپ‌لاین، شهربازی، پیست‌های کارتینگ و موتورسواری لذت یک روز به‌یادماندنی را برایتان به ارمغان می‌آورد. همین طور بهتر است بدانید امکانات رفاهی پارک هم کامل است و امکاناتی مثل سرویس بهداشتی، آلاچیق، فضای پیک نیک و پارکینگ به شما کمک می‌کند آسوده‌خاطر به این مکان بروید.

مسجد اتابکان شهرکرد

مسجد اتابکان از دیگر جاهای دیدنی شهرکرد است. این مسجد که در بافت تاریخی شهرکرد قرار دارد متعلق به دوره اتابکان لر بزرگ و مورخ قرن هفتم هجری است. آن چیزی که این مسجد را متفاوت می‌کند قدمت آن و معماری متفاوتش است. معماری این مسجد به سبک مساجد دوره اول اسلام است و بالغ بر 800 سال عمر دارد. البته برای جلوگیری از فرسایش و تخریب این مسجد، در دوره‌های مختلف از جمله دوره قاجار و دوره پهلوی آن را بازسازی و مرمت کرده‌اند. تمامی ساختمان مسجد از مصالح ابتدایی نظیر خشت خام، ملات، گل و آجر ساخته شده است.

اطلاعات بازدید از خانه ستوده چالشتری

خانه ستوده چالشتری همه روزه از ساعت 9 تا 19 آماده بازدید برای مسافران است. این خانه در استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد و روستای چالشتر قرار دارد. قیمت بلیط ورودی آن برای مسافران خارجی 80هزار تومان و برای مسافران ایرانی 20هزار تومان است. برای برقرار ارتباط با اپراتورهای این مکان تاریخی می‌توانید با این شماره 09132842815 تماس بگیرید.

آدرسشهرکرد، روستای چالشتر، خیابان باستان
شماره تماس09132842815
ساعات بازدیدهمه روزه از ساعت 9 تا 19
هزینه بازدیدمسافران ایرانی 20هزار تومان، برای مسافران خارجی 80هزار تومان

مسیر دسترسی خانه ستوده چالشتری

برای رسیدن به این خانه تاریخی و زیبا، کافی است از شمال‌غرب شهرکرد حرکت کنید و 8 کیلومتر از شهر فاصله بگیرید تا به روستای چالشتر برسید. پس از رسیدن به روستای چالشتر به بلوار رهبر بروید و وارد خیابان باستان شوید. حال می‌توانید زیبایی و شکوه این خانه را از نزدیک ببینید.

امروز در ره بال آسمان سفری خیالی داشتیم به شهرکردزیبایی که به بام ایران مشهور است. سری زدیم به خانه ستوده چالشتری؛ خانه‌ای تاریخی و زیبا که دل هر بیننده‌ای را اسیر خود می کند و چشمانش را نوازش می‌دهد. همیشه گفته‌اند شنیدن کی بود مانند دیدن؛ پس پیشنهاد می‌کنیم حتماً این سفر خیالی را در واقعیت تجربه کنید و در اولین فرصت به سمت غرب ایران و این شهر زیبا سفر خود را آغاز کنید تا لذت وصف‌ناشدنی آن را بیشتر و بهتر حس کنید. این خانه زیبا در انتظار شماست تا به سفری در دل تاریخ مهمانتان کند. در آخر امیدواریم که در این سفر خیالی به شما خوش گذشته باشد. اگر جاهای دیدنی بیشتری در شهرکرد می‌شناسید، حتماً برایمان بنویسید.

این خانه در استان چهار محال و بختیاری، در هشت کیلومتری شهرکرد و در روستای چالشتر واقع شده است.

حمام خان، مسجد اتابکان و پارک ملت شهرکرد.

دوموزه با نام‌های موزه مردم‌شناسی و موزه سنگ

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.