آبشار اوبن مازندران | سقوط زیبای بولا در جنگل

0

از هیایوی زندگی و دغدغه‌های روزمره که خسته باشید، خوب است چند روزی به آغوش طبیعت بروید. طبیعت، سرشار از حس‌وحال خوب است و این حس را به شما منتقل می‌کند. اگر هوای جنگل‌‌گردی در سر دارید، آبشار اوبن در دل جنگل‌دودانگه، انتظارتان را می‌کشد. این بار قصد داریم به دیدن این آبشار زیبا برویم.

آبشار اوبن کجاست؟

آبشار اوبن، بخشی از طبیعت استان مازندران در شمال ایران است. برای رسیدن به آبشار باید به منطقه دودانگه در جنوب شرقی شهر ساری بروید. در همسایگی این منطقه می‌شود به پارک ملی کیاسر، جنگل‌های چهاردانگه و منطقه حفاظت‌شده پرور رسید. این آبشار تا روستاهای میانا و پشتکوه شهمیرزاد فاصله زیادی ندارد. در این منطقه، رشته‌کوه البرز مثل دیواری در بین استان مازندران و سمنان است و این دو استان را از هم جدا می‌کند. با موقعیت جغرافیایی N360428 E532249 هم می‌توانید این آبشار را پیدا کنید.

معرفی آبشار

بلندی آبشار اوبن نسبت به سطح دریای خزر تقریباً به 1800 متر می‌رسد. معنی اسم آبشار را جست‌وجو کردیم و متوجه شدیم در گویش محلی، اوبن به معنی زیر آب است. اگر به سراغ سرچشمه این آبشار بروید، به چشمه‌ای به همین اسم می‌رسید. از چشمه اوبن تا آبشار هم فاصله چندانی نیست.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی ساری، روی لینک زیر کلیک کنید:

سرچشمه آبشار اوبن

عکس سرچشمه آبشار اوبن

چشمه اوبن یکی از چشمه‌های منطقه بولا است. این چشمه، مسیرش را از دامنه کوه‌های البرز شروع می‌کند و بعد از گذشتن از صخره‌‌ها و جنگل، به‌صورت رودی خروشان در می‌آید. رودخانه اوبن از کنار روستای سنگده هم می‌گذرد و به طرف دشت فریم می‌رود. در بین مسیر، سری هم به روستای خوشرودبار می‌زند. آخرین مقصد این رود، سد شهید رجایی یا سلیمان تنگه است که به آن می‌ریزد. بخش دیگری از آبشار با شیرین رود هم‌مسیر می‌شود و در ادامه راه با رود تجن یکی می‌شود. رود تجن، شهر و روستاها را پشت سر می‌گذارد و بعد از مسیری دورودراز راهی به دریای خزر پیدا می‌کند.

اسم دیگری برای آبشار بولا

این آبشار به اسم بولا هم معروف است. بومی‌ها هم بیشتر از این اسم، استفاده می‌کنند‌. بولا منطقه‌ای جنگلی است که بخشی از آن در مازندران و بخش دیگرش در سمنان است. آبشار اوبن هم از بلندی‌های این منطقه جاری می‌شود. به همین خاطر، خیلی‌ها این آبشار را به اسم بولا می‌شناسند.

پوشش گیاهی

عکس پوشش گیاهی آبشار اوبن

شمال است و جنگل‌های سرسبزش. شاید برایتان جالب باشد که بدانید منطقه جنگلی بولا، از قدیمی‌ترین جنگل‌های هیرکانی ایران است. درست بعد از عصر یخبندان و حدود ۴۰میلیون سال پیش این جنگل‌به وجود آمد. فکرش را بکنید. سن‌وسالی از درخت‌های این منطقه می‌گذرد. وسعت منطقه بولا حدود 3907 هکتار است؛ پس جای تعجبی نیست که پوشش گیاهی این جنگل زیاد باشد. به این منطقه که بروید، طبیعتی بکر در پیش چشم‌‌هایتان ظاهر می‌شود. مثل این است که در جنگلی هزارتو پا گذاشته‌اید.

اگر از گیاه‌شناسی هم سر در نیاورید، تفاوت طیف‌های رنگ سبز، نشان از این تنوع دارد. بیشتر پوشش گیاهی این منطقه خودرو است؛ اما بعد از مرگ هر درخت‌، درختی دیگر جایش را می‌گیرد. سازمان محیط زیست هم از این منطقه محافظت می‌کند. به همین خاطر جان درخت‌های این جنگل از قاچاقچی‌ها در امان می‌ماند. می‌توانید در اطراف آبشار درخت‌هایی مثل توسکای ییلاقی، گیلاس وحشی، بلند مازو، شمشاد، آلوچه، راش، ممرز و گلابی وحشی را ببینید.

پوشش جانوری

بدون شک در این جنگل وسیع، حیوانات مختلفی هم زندگی می‌کنند. از طرفی حفاظت از جنگل بولا، محیطی امن را برای این حیوانات می‌سازد. حیواناتی مثل خرس قهوه‌‌ای، پلنگ، سمور، گراز، شغال، شوکا، روباره، کبک، مرال و پازن در این منطقه هستند. سمندر تاج‌دار هم گونه کمیابی است که آن را در نزدیکی آبشار دیده‌اند.

جاذبه‌های گردشگری آبشار اوبن

  • طبییعت اطراف آبشار

عکس طبییعت اطراف آبشار

اگر بخواهم از زیبایی آبشار اوبن ساری برای شما بگویم، مثنوی هفتادمَن می‌شود. آبشار اوبن دودانگه از تماشایی‌ترین آبشارهای ایران است. به پای آبشار که برسید، محو تصویر بی‌نظیرش می‌شوید؛ البته از شمال می‌شود انتظار این طبیعت زیبا را داشت. با وجود باران‌های همیشگی، این منطقه هوایی نیمه مرطوب و معتدل دارد. دیگر حسابش را کنید که هر گیاه رطوبت‌دوستی در اطراف آبشار پیدا می‌شود. بخش تماشایی آبشار، صخره‌های پوشیده‌شده از خزه است. به‌طوری که هیچ نشانی از صخره‌ها نیست. جریان آب از لابه‌لای این خزه‌ها بسیار تماشایی است.

آبشار زیبای اوبن از روی صخره‌های سبز به‌آرامی می‌گذرد و راهش را به طرف پایین‌دست پیدا می‌کند. به کنار آبشار که رفتید، مشتی آب بردارید. خنکی آب روحتان را زنده می‌کند و سرحال می‌شوید. درخت‌های بلندقامت جنگل هم، مسیر رسیدن به آبشار را لذت‌بخش می‌‌کند. سرتان را که کمی بالا ببرید، سقفی به رنگ سبز می‌بینید. این سقف، شاهکار شاخ‌وبرگ‌های درهم‌تنیده است. تصویر واضحی از آسمان معلوم نیست؛ اما باریکه‌های نور، بازیگوشانه از بین برگ‌ها می‌گذرند.

  • عکاسی از آبشار اوبن

عکاسی از آبشار اوبن

یادتان باشد قبل از آمدن به آبشار تماشایی اوبن، حافظه دوربینتان را چک کنید. خوب است به حد کافی، باطری‌اش پر باشد. نمی‌توان از چشم‌انداز این آبشار گذشت. هر طرفش را که نگاه کنید، سوژه‌های زیبایی برای ثبت‌کردن است. اگر تکنیک فریزکردن را هم بلد باشید، عکس‌هایتان از جریان آب، تماشایی می‌شود. ممکن است بخواهید برای سفرهایتان آلبوم عکسی درست کنید. تصویر چشم‌نواز آبشار، صفحه ویژه‌ای برایتان می‌سازد.

  • کوه‌نوردی

عکس کوه‌نوردی اطراف آبشار

کوه‌نوردی از لذت‌بخش‌ترین تفریح‌های اطراف آبشار اوبن ساری است؛ البته شیب دامنه‌ها در اطراف آبشار زیاد است و کوه‌نوردهای حرفه‌ای می‌طلبد. سنگ‌های بزرگی در مسیر است و در بیشتر اوقات صخره‌ها لیزند؛ پس احتیاط کنید. وسایل ضروری هم فراموش نکنید. برای کوه‌نوردی تجهیزاتی مثل طناب، کفش و لباس مناسب،خوراکی و آب ضروری است.

  • جنگل‌گردی

عکس جنگل‌گردی آبشار اوبن

هر بخش از جنگل در اطراف آبشار، تماشایی است. شاید برای کشف جاهای جدید هم مشتاق باشید؛ اما وسعت جنگل زیاد است؛ پس احتمال گم‌شدن هم در نظر بگیرید. در این جنگل تلفن آنتن ندارد؛ پس از هر مسیری که می‌گذرید، علامتی بگذارید تا راه برگشت را به‌آسانی پیدا کنید. خودتان بهتر می‌دانید که جای این علامت‌ها، روی تنه درخت‌ها نیست. بهترین حالت این است که چندنفره به گشت‌وگذار بروید. جنگل هم خطرهایی دارد.

  • کمپ‌کردن در کنار آبشار اوبن

اهل کمپ‌کردن در طبیعت که باشید، می‌شود در نزدیکی آبشار جای مناسب هم پیدا کرد. چادرتان را بر پا کنید و چند ساعتی اکسیژن خالص جنگل را نفس بکشید. عطر جنگل و بوی خاک ‌نم‌زده هم در همه‌جای آن به مشام می‌رسد. در آنجا خبری از سروصداهای شهر نیست و می‌توانید به صدای دل‌انگیز آب گوش دهید. دشت خرمن جینکا هم، جای خوبی برای برپایی چادر است. شب‌های پرستاره‌اش دیدن دارد.

کمپ‌کردن در این جنگل اصولی دارد. خوب است برای روشن‌کردن آتش از منقل استفاده کنید. روشن‌کردن هر آتش، پوشش گیاهی آن بخش جنگل را از بین می‌برد. کباب‌کردن گوشت هم کمی خطرناک است. در اطرافتان حیواناتی مثل گرگ و خرس زندگی می‌کنند و بوی گوشت‌کبابی آن‌ها را به طرف شما می‌آورد. ما در برابر طبیعت مسئول هستیم. ریختن زباله، طبیعت را زشت می‌کند و به حیوانات هم آسیب می‌زند؛ پس بهتر است همراهتان چند کیسه زباله ببرید. روی طبیعت‌دوستی شما حساب می‌کنیم.

تجهیزات لازم

از آنجایی که بخشی از مسیر پیاده‌رو است، کفش مناسبی را انتخاب کنید. باقی لوازم هم چک کنید. وسایلی مثل لباس اضافه و گرم، آب آشامیدنی، غذا، پاوربانک، دارو و چادر ضروری‌اند.

امکانات گردشگری آبشار اوبن

در اطراف آبشار اوبن دودانگه امکانات ویژه‌ای وجود ندارد. همه‌چیز بکر و طبیعی است و باید وسایل ضروری را با خود بیاورید.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار اوبن

در اطراف آبشار جاهای زیادی برای دیدن هست. چند جا را برایتان می‌گویم؛ مثلاً شیرین رود، چشمه گرگین وا، سد سلیمان تنگه و… از جاهای دیدنی دودانگه است. اگر مشتاقید بیشتر بدانید، به مقاله‌اش سر بزنید.

  • پارک ملی کیاسر

عکس Kiasar National Park

پارک ملی کیاسر در 98کیلومتری آبشار است. تا رسیدن به این پارک، باید از مسیرهای پرپیچ‌وخم جنگلی بگذرید. این مسیر مثل تونلی در دل‌درخت‌ها است و دیدن دارد.

  • باداب سورت

باداب سورت کیاسر

از زیباترین جاهای دیدنی در چهاردانگه باداب سورت است. باداب سورت، چشمه پلکانی تراورتنی است که در دامنه کوه‌ها شکل می‌گیرد. باورش سخت است که این حوضچه‌های پلکانی را،‌دست‌های هنرمند طبیعت می‌سازد.

بهترین زمان بازدید

عکس بهترین زمان بازدید

بهترین زمان بازدید از آبشار، بهار و تابستان است. با شروع بهار، درخت‌ها دوباره جان می‌گیرند و سرسبز می‌شوند. نگران روزهای گرم تابستان نباشید. آب‌وهوای این منطقه کوهستانی است و در تابستان هم هوای خنکی دارد. آبشار زیبای اوبن در پاییز هم دیدنی است. پاییزش مثل بوم هزاررنگی است که به هر گوشه‌اش رنگی پاشیده‌اند. یادتان نرود قبل از حرکت وضعیت آب‌وهوا را چک کنید تا گرفتار باران نشوید. در بیشتر روزهای پاییزی هوا بارانی و مه‌آلود است. از اواسط پاییز تا اواخر زمستان هوای این منطقه، به‌شدت سرد می‌شود.

اقامتگاه

می‌توانید به بازدید از آبشار دیدنی اوبن بروید و قبل از تاریکی شب برگردید. شاید تابلویی نباشد تا وجود حیوانات را هشدار بدهد؛ اما شما احتیاط کنید. کمپ‌کردن در شب خیلی امن نیست. بهتر است بیرون از جنگل و در دشت‌ها چادرتان را برپا کنید. روستاهای اطراف هم اقامتگاه‌های بوم‌گردی دارند. اسم چند اقامتگاه را برایتان می‌گذارم.

  • اقامتگاه بوم‌گردی مرس سی دودانگه؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی کَمَربُن سنگده؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی لِرگا شهمیرزاد؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی رمونگاه؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی شوکا شهمیرزاد.

مسیر دسترسی

مسیر دسترسی به آبشار کمی سخت است. خوب است از راهنمای محلی، کمک بگیرید. برای بازدید از آبشار دو مسیر وجود دارد. انتخابش با شما باشد.

در مسیر اول بعد از رسیدن به ساری به طرف پل سفید بروید. مسیر جاده فیروزکوه را ادامه بدهید تا به بخش پل سفید برسید. از خروجی شرقی که خارج شوید، به جاده سنگده می‌رسید. بعد از پشت سر گذاشتن 25 کیلومتر، ورودی جنگلبانی را می‌بینید. تا اینجای مسیر، جاده آسفالته است. باید 33 کیلومتر دیگر جاده خاکی را پشت سر بگذارید تا به آبشار برسید. می‌توانید کمی دورتر خودرو شخصیتان را پارک کنید و بخشی از مسیر را پیاده بروید.

مسیر دوم از طرف روستای میانا است. بعد از ساری به منطقه دودانگه بروید و خود را به روستای میانا برسانید. فاصله ساری تا منطقه دودانگه حدود 90 کیلومتر است و مسیری آسفالته دارد. از روستای میانا تا پای آبشار هم فقط 30 کیلومتر مانده است و مسیرش خاکی است. از تهران که حرکت کنید، 248 کیلومتر را باید پشت سر بگذارید. فاصله ساری تا آبشار هم حدود 106 کیلومتر است.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان مازندارن. ساری. منطقه دودانگه

زیبایی آبشار اوبن مازندران و طبیعت بکرش را نمی‌شود با کلمه‌ها توصیف کرد. تلاش کردیم تا در سفری مجازی با ره بال آسمان، دیدنی‌های این آبشار را ببینید. اگر در سفرهای قبل به این آبشار رفته‌اید، تجربه‌هایتان خواندنی است. برایمان بنویسید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.