کاپادوکیا کجاست | پرواز بر فراز شهر بالون های رنگی رنگی

0

اگر هدف‌تان از سفرکردن به ترکیه چیزی بیش از گشتن در مراکز خرید و آفتاب‌گرفتن کنار ساحل است، توجه‌تان را به کاپادوکیا یا کاپادوکیه جلب می‌کنیم. این شهر از آن مکان‌های نابی است که به‌واسطه مناظر زیبا و دیدنی‌های تاریخی‌اش ارزش سفرکردن دارد. البته ما به کسانی که شیفته خرید و گشتن در میان مراکز خرید لوکس هستند، خُرده‌ای نمی‌گیریم؛ ولی دوست داریم به شما گوشزد کنیم که قدم‌زدن و گشت‌وگذار در شهرهایی اصیل که برگی مهم از دل تاریخ را رو می‌کنند، شگفت‌انگیز است و کاری با دید و دقت‌تان نسبت‌به گذشته و زندگی بشری می‌کنند که از ارزشمند هم ارزشمندتر است. حال این سوال پیش می‌آید که کاپادوکیا کجاست و چرا باید به این شهر سفر کرد؟ در این مقاله برایتان از این شهر دیدنی ترک‌ها بیشتر خواهیم گفت.

کاپادوکیا کجاست و علت دیدنی‌بودن آن چیست؟

ترکیه کشور زیبایی است. وجود انواع دیدنی‌های تاریخی و طبیعی در شهرهای مختلف ترکیه یکی از دلایل جذابیت این کشور به شمار می‌رود. یعنی اگر شما با گروهی از افرادی که دارای علایق و سلایق مختلف هستند، راهی این کشور شوید، همگی چیزی برای خوش‌گذراندن و لذت‌بردن پیدا خواهید کرد. کاپادوکیه یا کاپادوکیا در استان نوشهر ترکیه قرار دارد. تشابه اسمی جالبی است؟ هیجان‌زده نشوید، تشابه اسمیِ خاصی در کار نیست. تلفظ این استان با شهر نوشهر خودمان فرق دارد و باید آن را این‌طور بخوانید: نِوشِهیر.

شهر عجیب در ترکیه با صخره های توف

این شهر در سالیان بسیار قدیم، زیر گدازه‌های آتش‌فشان دفن و نابود شده بود‌؛ اما طبیعت هیچ‌گاه بی‌کار نمی‌نشیند و دست‌ روی دست نمی‌گذارد. حاصل این پویایی‌اش هم شکل‌گرفتن شهری است که به‌تدریج در معرض باران و بادهای شدید فرسایش پیدا کرده و صخره‌هایی با اشکال جالب شکل گرفته‌اند. این صخره‌ها شکل‌های عجیب و غریبی دارند و به آن‌ها صخره‌های توف گفته می‌شود.

اشکال جالب صخره های توف در شهر کاپادوکیا

اشکال این صخره‌ها جذاب و جالب‌توجه است. اگر نگاهی دقیق به آن‌ها بیندازید، متوجه شباهت صخره‌ها با گنبد یا قارچ می‌شوید. صخره‌هایی دودکش‌مانند هم در میان صخره‌ها دیده می‌شود که ارتفاع زیادی دارند. شاید برخی از آن‌ها حتی ۵۰ متر هم باشند. معماری طبیعی کاپادوکیا در کنار آب‌وهوای آن باعث رقم‌خوردن اتفاقاتی شده است که در بخش بعد برای‌تان خواهیم گفت.

رازهای شهر زیرزمینی کاپادوکیا را شنیده‌اید؟

راز زیر زمینی شهر کاپادوکیا و عجایب کشف شده در این شهر زیبا

کاپادوکیا در منطقه مرکزی آناتولی واقع است. در نقاط مختلف آن شهرها و روستاهای زیرزمینی وجود دارند. در زمان معاصر، پروژه‌های عمرانی صورت‌گرفته در این شهر پرده از وجود اقامت‌گاه‌های زیرزمینی مختلف برداشتند که در میان‌شان آثار زیر دیده می‌شد:

  • کلیسا؛
  • آب‌راه؛
  • میخانه؛
  • آشپزخانه؛
  • راه‌پله.

پناهگاه های مسیحیان در برابر مسلمانان و رومی ها در شهر آتشفشانی کاپادوکیا

شهر زیرزمینی کاپادوکیا بسیار وسیع و بزرگ است. البته شایان‌ذکر است که فقط یک شهر زیرزمینی در این مکان وجود ندارد و شهرهای مختلفی در این منطقه کشف شده‌اند که یکی از بزرگ‌ترین‌های آن‌ها درِین کویو است. حال این سوال پیش می‌آید که علت شکل‌گیری شهرها و روستاهای این منطقه چیست؟‌ بنا به گزارش کارشناسان و مورخان، خانه‌های زیرزمینی موجود در کاپادوکیا در حقیقت مخفی‌گاه‌هایی بوده‌اند که مسیحی‌های این منطقه در آن‌ها پناه می‌گرفته‌اند تا از حملات مسلمانان و رومی‌ها در امان بمانند.

در میان این شهرهای زیرزمینی کلیساهایی دیده می‌شود. کلیساها برای مسیحیان وحشت‌زده در دل صخره‌ها، مأمنی به شمار می‌رفته که از مرگ نجاتشان می‌داده است.

دیدنی‌های کاپادوکیا را می‌شناسید؟

دیدنی های محبوب و معروف شهر کاپادوکیا

کاپادوکیا علاوه بر شهرهای زیرزمینی و تونل‌هایی که از زیر زمین، نقاط مختلف این شهرها را به هم متصل می‌کرده، جذابیت‌های فراوان دیگری هم دارد. آب‌وهوای این شهر بی‌نظیر است. حاصل‌خیزیِ خاکش هم موجبات رشد محصولاتی نظیر انگور را در آن فراهم می‌آورد. از محصولات کشاورزی دیگر کاپادوکیا می‌توان به نخود، نیشکر، زردآلو و چغندر اشاره کرد.

محصولات کشاورزی طبیعی و ارگانیک شهر کاپادوکیا

مناظر زیبای این شهر و موقعیت جغرافیایی آن اجازه هواکردن بالون‌های رنگارنگ را به گردشگران می‌دهد. پرواز بر فراز این شهر زیبا و تاریخی با بالون‌ها ممکن است. یکی از دلایل شهرت کاپادوکیه همین بالون‌ها هستند. احتمالاً شما هم تصاویر زیبای بالون‌های رنگارنگ را در غروب آسمان این شهر دیده‌اید. شاید حتی فکر کرده باشید که این تصاویر عکس‌های دست‌ساز و فوتوشاپ هستند؛ اما واقعیت این است که کاپادوکیای زیبا و دوست‌داشتنی، به‌اندازه تصاویر فانتزی‌اش جذاب است.

بالن سواری در شهر زیبای کاپادوکیا و بهترین زمان بالن سواری

اگر قصد بازدید از کاپادوکیا و بالون‌سواری دارید، سفر به این شهر در ماه‌های آوریل تا مه یا سپتامبر تا اکتبر توصیه می‌شود. آب‌وهوای خوبی که در این ماه‌ها در جریان است، بالون‌سواری را برایتان ممکن می‌کند و اوقات خوشی را در جوار هوایی دل‌انگیز برایتان فراهم می‌‌سازد.

مروری بر تاریخ را در برنامه سفرتان می‌گنجانید؟

سفر به شهر بالون های رنگی کاپادوکیا ترکیه و تاریخ گره خورده کشور ایران و ترکیه

ترکیه در نزدیکی ایران قرار دارد. بدیهی است که داستان‌ها و تاریخ مشترک زیادی را با هم تجربه کرده‌ایم؛ مثلاً شاید برایتان جالب باشد که بدانید بعد از دوران مادها، این شهر بخشی از ایران بوده است. باستان‌شناسان دریافته‌اند که آثاری از خط میخی روی کتیبه‌های موجود در کاپادوکیا وجود دارد. برگزاری مراسم مذهبی ایرانی و پرسش خدایان سرزمین گذشته ایران هم در این شهر رواج داشته است.

قدمت یکی از سه شهر صخره ای جهان کاپادوکیا

اهمیت تاریخی و قدمت کاپادوکیا آن‌قدر زیاد است که در سال ۱۹۸۵، سازمان جهانی یونسکو، آن را در میان فهرست میراث جهانی به ثبت رساند. در دنیا فقط سه شهر صخره‌ای وجود دارد که کاپادوکیا یکی از آن‌هاست. دو شهر دیگر، یکی کندوان در ایران و دیگری داکوتا در آمریکاست.

در بازدید از این شهر به موزه گورای هم حتماً سر بزنید. موزه مذکور هم زیرزمینی است و موزه‌ای در حوزه سفال و سرامیک به شمار می‌رود. در بازدید از گورای، ضمن مشاهده نمادهای فرهنگی و باستانی ترکیه می‌توانید سفال‌گری را هم امتحان کنید. در واقع، برای بازدیدکنندگان و گردشگران امکان سفال‌گری و امتحان‌کردن این کار جذاب وجود دارد.

دوست دارید اقامت در غار را تجربه کنید؟

کاپادوکیا مقصدی تکراری نیست و مکان‌های اندکی مانند آن برای سفر و گشت‌وگذار وجود دارند. پس اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، حتماً نیم‌نگاهی به آن هم داشته باشید. برای مثال، یکی از جذابیت‌های سفر به آن، اقامت‌کردن در غار است. بله! غار. گورمه از مکان‌هایی در کاپادوکیاست که هتل‌هایی به شکل غار در آن به مسافران خدمات اقامتی عرضه می‌کنند. این هتل‌ها امکانات مختلفی دارند و منظره‌ای که رو به دره‌ها در اختیار مسافران می‌گذارد، باعث می‌شود که خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از اقامتی دل‌پذیر همیشه در خاطرشان باقی بماند.

ساز و آواز و شب‌هایی پرخاطره را رد می‌کنید؟

شب های خاطره انگیز در شهر کاپادوکیا

در نقاط مختلف کاپادوکیا برنامه‌های موسیقی مختلفی هم برگزار می‌شود. در این برنامه‌ها موسیقی و حرکات موزون ترکی را شاهد خواهید بود. بزم پرشوری برای مسافران در شب‌ها به راه می‌افتد. بزمی که یک روز پرگشت‌وگذارِ خوشایند را با شیرینی برایتان تمام می‌کند.

کنسرت های خیابانی و موسیقی زنده ترکیه

معمولاً مسافران و گردشگران هم در این بزم شبانه مشارکت دارند و مراسم پرشور و هیجانی برای همه ایجاد می‌شود. ترک‌ها از طریق چنین برنامه‌هایی هم سفر گردشگران را جذاب‌تر می‌کنند و هم موسیقی و فرهنگ‌شان را به نمایش می‌گذارند. به همین‌خاطر، می‌توان گفت که برنامه ساز و آواز ترکی در کاپادوکیا بسیار ارزشمند است.

کاپادوکیا شهر زیبایی است. برای هرکس با هر سلیقه‌ای چیزی برای عرضه دارد. عجایب تاریخی‌اش، صخره‌های دیدنی‌اش و البته برنامه‌های تفریحی مختلفی مانند بالون‌سواری از آن مقصد گردشگری پرطرف‌داری ساخته است. بسیاری از افراد از سراسر نقاط دنیا برنامه‌ریزی می‌کنند تا در ماه‌های مناسبی مانند آوریل راهی ترکیه شوند و کاپادوکیا را ببینند. شما چطور؟ علاقه‌ سفر به این مقصد در وجودتان شکل گرفت؟ فکر می‌کنید از کاپادوکیای ترک‌ها خوشتان بیاید؟ نظرتان را با همراهان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

4.7/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.