دره چاکرود رحیم آباد | دره‌نوردی تخصصی لذت‌بخش

0

طبیعت آن‌قدر گسترده است که هرکس می‌تواند بخشی از علاقه‌مندی‌هایش را در آن پیدا کند. بعضی‌ها جنگل را دوست دارند. بعضی‌ها هم اهل گشت‌وگذار در کویر هستند. قدم‌زدن در ساحل هم حس‌وحال جالبی دارد؛ اما این‌بار می‌خواهیم سری به بخش‌هایی بزنیم که افراد کمتری به سراغش می‌روند. اگر دستی در حرفه صخره‌نوردی دارید، بازدید از دره چاکرود انتخاب خوبی است. این دره حاصل سال‌ها تلاش طبیعت است که فقط افراد ماهر می‌توانند از آن دیدن کنند.

دره چاکرود کجاست؟

عکس روستای رحیم آباد

برای رفتن به دره چاکرود در هرجایی که هستید به طرف شمال ایران بروید. بعد از رسیدن به استان گیلان مسیر را تا شهرستان رودسر ادامه بدهید. این تنگه در 66کیلومتری رودسر و در نزدیکی روستای رحیم آباد است. می‌توانید آن را در بخش اشکورات گیلان پیدا کنید.

تنگه چاکرود رحیم آباد

تنگه چاکرود یکی از زیباترین دره های ایران است. این دره از بلندی‌های پارمکوه شروع می‌شود و تا نزدیکی روستای طیولا ادامه می‌یابد. چند آبشار از صخره‌های این دره به پایین سرازیر می‌شوند. بلندی چندتایشان به 5 تا 6 متر می‌رسد؛ اما بلندترین آبشار این تنگه بلندایی 30متری دارد. از به‌هم‌پیوستن این آبشارها، رود خروشانی هم در دل دره جاری است که منشأ آن رشته کوه‌های البرز است. این آب زلال از بلندی‌های منطقه‌ای به اسم طیولا سرچشمه می‌گیرد. طیولا از روستاهای بالادست رحیم آباد در بخش اشکور است. رودخانه اشکور شهر و روستاها را پشت سر می‌گذارد و در آخر به دریای خزر می‌ریزد.

پوشش گیاهی دره چاکرود

پوشش گیاهی در اطراف تنگه متراکم است. از گیلان همیشه سرسبز نمی‌شود انتظار دیگری داشت. این منطقه رطوبت کافی و آب‌وهوای مناسب هم دارد. به همین خاطر گیاهان مختلفی در جنگل‌های اطراف این دره رشد می‌کنند. گیاهان رطوبت‌دوستی مثل خزه و سرخس بخشی از صخره‌ها را می‌پوشانند و جلوه ویژه‌ای به این دره می‌دهند.

زمانی که از دره بگذرید، جنگلی از طیف سبز در جلویتان ظاهر می‌شود. مثل این است که بهشت کوچکی در پشت این صخره‌ها منتظرتان است. سری به جنگل کنار صخره‌ها که بزنید، درخت‌های راش، بلوط، ممرز و آلو جنگلی را می‌بینید.. در بین آن‌ها درخت فندق، تمشک، انگور وحشی و درخت انجیر هم پیدا می‌کنید. درخت‌های کاج هم به‌صورت پراکنده در خاک ریشه دارند. این درخت‌ها خودرو هستند. چوب درخت‌های کاج مقاوم هستند. به همین خاطر روستایی‌ها از آن‌ها در ساخت‌وساز خانه‌هایشان استفاده می‌کنند.

پوشش جانوری دره چاکرود

تنگه چاکرود رودسر محل مناسبی برای زندگی حیوانات است. شاید در اطراف این منطقه تابلوهایی مربوط به آن‌ها نبینید؛ اما یادتان باشد حیواناتی مثل مار، غورباقه، خرچنگ، شغال، خرگوش و خرس زندگی می‌کنند. حواستان که به شاخ‌های درختان باشد، شانه‌به‌سر، گنجشک، بلبل، قرقاول، زاغ و پروانه را می‌بینید.

جاذبه‌های گردشگری تنگه چاکرود

  • پیچ‌وتاب تنگه چاکرود رودسر

تنگه چاکرود رودسر شاهکاری در دل طبیعت است. سیلاب‌های متعدد و جریان همیشگی آب مسیر سنگ‌ها را طوری فرسایش داده است که چشم‌اندازش تماشایی است. دست‌های طبیعت تخته‌سنگ‌های بزرگ را تا جایی تراشیده است که سطح یکدست و صافی دارند. روی دیواره‌ها شیارهای متعددی به وجود آمده است که زیبایی مسیر را بیشتر می‌کند. در بعضی از بخش‌ها دره تنگ‌تر می‌شود. کافی است سرتان را کمی بالا ببرید تا عظمت صخره را ببینید. آبشارها هم جلوه خاصی به این تنگه می‌بخشند.

عمق دره در تمام بخش‌ها یکی نیست و با مسیرهای باریک و هیجان‌انگیزی روبه‌رو می‌شوید. به سکوت دره، تاریکی و صدای جریان آب کمی چاشنی ترس اضافه کنید تا مستندهای طبیعت برایتان زنده شود. می‌توانید پل زیبایی از قلوه‌سنگ‌ها را در میانه راه ببینید که مثل پلی در بین دره است؛ اما بهتر است با احتیاط از کنار آن بگذرید. این سنگ‌ها از بالای صخره سقوط کرده‌اند و شاید لغزنده باشند.

  • صخره‌نودری در دل دره چاکرود رحیم آباد

برای دیدن این تنگه باید مهارت کافی در دره‌نوردی و صخره‌نوردی داشته باشید. چاکرود با آن همه زیبایی‌اش، بسیار خطرناک است؛ پس حواس‌جمع باشید. کوچک‌ترین اشتباه اتفاق‌های جبران‌ناپذیری را به وجود می‌آورد. صخره‌نوردهای ماهری به چاکرود می‌روند تا از صخره‌نوردی در طبیعت شگفت‌انگیز این منطقه لذت ببرند. خوب است بدانید گذشتن از دره چاکرود رودسر آسان نیست؛ پس خودتان را برای مسیرهای سخت آماده کنید؛ حتی در بخشی از مسیر مجبور می‌شوید در رودخانه شنا کنید.

  • شنا در تنگه چاکرود رحیم آباد

بعد از یک صخره‌نوردی پرهیجان، شنا در آب خنک رودخانه چاکرود دلپذیر است. عمق تنگه در طول مسیر زیاد و کم می‌شود. به‌طوری که حتی بعضی از صخره‌نوردها از بالای صخره در آب شیرجه می‌زنند؛ البته این کار تخصص خودش را می‌خواهد؛ پس بدون مهارت اصلاً ریسک نکنید. در پایین‌دست دره چاکرود رودسر، حوضچه‌هایی هم به وجود آمده است که شناکردن در آن‌ها لذت دیگری دارد. در روزهای گرم تابستان، تنی به آب بزنید. خنکی آب و چشم‌انداز طبیعت بکر حس نشاط را به شما هدیه می‌دهد.

  • پیک‌نیک در تنگه چاکرود رحیم آباد

می‌توانید در حاشیه رودخانه‌ای که از تنگه می‌گذرد، پیک‌نیک کنید. چند ساعتی را در هوای خوب و پاک منطقه استراحت کنید. چشم‌انداز دره چاکرود رودسر از دور هم بی‌نظیر است. اگر برای شنا و صخره‌نوردی انرژی سوزانده‌اید، خوردن غذایی لذیذ سرحالتان می‌کند.

  • عکاسی از دره چاکرود رحیم آباد

اگر در بین دره ‌های ایران، چاکرود را انتخاب کنید، عکس‌های برجسته‌ای از آن نصیبتان می‌شود. مجموعه‌ای از عکس‌های نشنال جئوگرافیک را از زاویه‌های مختلف ثبت کنید.

امکانات گردشگری دره چاکرود

طبیعت اطراف تنگه بکر و دست‌نخورده است و امکانات خاصی ندارد. به همین خاطر باید تمام وسایل لازم را با خود ببرید.

تجهیزات لازم برای بازدید از دره چاکرود

عکس لوازم‌های مخصوص صخره‌نوردی

بدون داشتن وسایل ضروری رفتن به این تنگه فایده‌ای ندارد. حتماً کفش مناسبی برای این سفر تهیه کنید. لوازم‌های مخصوص صخره‌نوردی مثل طناب، ابزار فرود، هارنس، جلیقه نجات، کارابین پیچ و کلاه ایمنی همراهتان باشد. یادتان نرود مواد خوراکی و آب آشامیدنی کافی بردارید. برای اقامت در اطراف تنگه چادر، کیسه خواب، لباس اضافه و بیواک هم لازم است. برای شناکردن در رودخانه هم بهتر است وت سوت بپوشید.

نکات مهم بازید از تنگه چاکرود

عکس بازید از تنگه چاکرود

  • برای رفتن به تنگه، تورهای صخره‌نوردی بهترین گزینه است؛ پس تنهارفتن به این تنگه را فراموش کنید. گاهی طبیعت آدم را غافل‌گیر می‌کند و نمی‌توانید به‌تنهایی از پس خطرهای طبیعت بر بیایید. راهنمای تور هم فردی آگاه است که شما را راهنمایی می‌کند.
  • مسیر رفت‌وبرگشت به تنگه به قدرت بدنی کافی نیاز دارد. بهتر است با شناخت کامل از خودتان این سفر را انتخاب کنید.
  • تمام وسیله‌هایتان را آب‌بندی کنید تا فشار آب آبشار و رودخانه آن‌ها را خیس نکند.
  • بهتر است به پل سنگی بین دره اطمینان نکنید و راه دیگری برای گذشتن پیدا کنید. پریدن روی سنگ‌ها هم خطرناک است. در طول مسیر از امن‌بودن جای پایتان مطمئن شوید.
  • سفر به این تنگه یک روز کامل زمان می‌برد. بعضی از تورها هم برنامه‌ای چندروزه می‌چینند.

جاهای دیدنی اطراف تنگه چاکرود

به بازدید از تنگه چاکرود رودسر که رفتید، چند روزی در روستاهای اطراف منطقه بمانید. می‌توانید به دیگر جاهای دیدنی رودسر هم سری بزنید و از آن‌ها دیدن کنید.

  • قلعه گردن رحیم آباد

عکس قلعه گردن رحیم آباد

از جاهای دیدنی رحیم آباد قلعه‌ای در نزدیکی آن است. این قلعه یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های گیلان محسوب می‌شود. مردم منطقه این قلعه را به اسم تول لات می‌شناسند.

  • غار وادار

عکس غار وادار

اگر سری به روستاهای اطراف بزنید، در روستای دلیجان غاری به اسم وادار را پیدا می‌کنید. این غار بخش‌های عجیب و تماشایی دارد و ساختش به سال‌ها پیش بر می‌گردد. می‌توانید آن را در نزدیکی سرچشمه آسمان رود پیدا کنید.

  • سموش

همه سموش را به رودخانه زیبایش می‌شناسند. طول این رودخانه در حدود 13 کیلومتر است. رود سموش از بین جنگل‌ها می‌گذرد و در پایین‌دست زیبایی‌اش را به رخ همه می‌کشد. سرچشمه این رودخانه از بلندی‌های جواهردشت و رودپشته دشت است که 2000 متر از دریا ارتفاع دارد. این رودخانه بعد از گذر از مسیرهای پرپیچ‌وخم به رود پلورود می‌ریزد. از تنگه تا رودخانه سموش فاصله‌ای نیست. می‌توانید در فضای دلنشین کنار رودخانه پیک‌نیک کنید و لذت ببرید.

  • آبشار میلاش رحیم آباد

آبشار بسیار زیبایی در یکی از روستاهای اطراف رحیم آباد است که خوب است سری هم به آن بزنید. طبیعت بکر این آبشار چشمگیر است. سرچشمه آبشار میلاش از بلندی‌های کوه بندبن شروع می‌شود. می‌توانید ‌در یک‌کیلومتری روستای میلاش به این آبشار برسید.

بهترین زمان بازدید

بهترین زمان بازدید از دره چاکرود رحیم آباد فصل تابستان است. از آنجایی که آب‌وهوای منطقه کوهستانی است، باران بهاری رود را خروشان می‌کند. هنوز می‌شود اثری از سرمای زمستان را در بهار پیدا کرد؛ اما در تابستان هوا گرم‌تر می‌شود و شنا در آب خنک رودخانه لذت‌بخش است. با شروع پاییز و باران‌های شدید دسترسی‌به این تنگه سخت و خطرناک است.

اقامت

اگر اهل کمپ در طبیعت باشید، می‌توانید در اطراف تنگه چادری بر پا کنید و شب را بگذرانید. در شهرهای شمالی هتل، ویلا و اقامتگاه‌ها با امکانات مختلفی مهیا است؛ البته به روستاهای شمال که رفتید، بد نیست اقامتگاه‌های بوم‌گردی را هم امتحان کنید. تجربه زندگی روستایی با خانه‌هایی به سبک قدیمی، به‌یادماندنی می‌شود. اسم چند اقامتگاه را برایتان می‌گذارم.

  • اقامتگاه بوم‌گردی میلاش؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی می شیم رودسر؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی الاسوسو رودسر؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی گیلسار؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی مارجان؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی نارنج بوم.

مسیر دسترسی

دو مسیر دسترسی شما را به تنگه می‌رساند.

  • مسیر اول

اگر مسیرتان از طرف مازندران باشد، بین شهرستان رامسر و رودسر، تابلوی روستای رحیم آباد را می‌بینید. راهتان را به طرف رحیم آباد و جاده زیاز تغییر دهید. بعد از پشت‌سرگذاشتن سفید آب، سجیران و گرماب دشت به یک دوراهی می‌رسید که باید طرف راست را انتخاب کنید. در این مسیر باید از پل زنده یاد تقوا و زیاز بگذرید. در دوراهی دوم به طرف چپ بروید که شما را به شَوَک می‌رساند؛ البته دوراهی‌ها هنوز ادامه دارد. در دوراهی سوم طرف چپ را دنبال کنید. بعد از رسیدن به روستا طیولا در آخرین دوراهی به طرف راست بپیچید. بعد از رسیدن به این منطقه مسیر پیاده‌رویی به اندازه 20 دقیقه تا دره، وجود دارد.

  • مسیر دوم

برای مسافرهایی که جاده رشت_قزوین را برای رفتن به گیلان انتخاب می‌کنند، در دسترس‌تر است. بعد از پشت‌سرگذاشتن رشت به طرف شهرستان لنگرود بروید. فاصله رشت تا دره چاکرود حدود 100 کیلومتر است. در ابتدای لنگرود تابلویی مسیر کومله و اطاقور را نشان می‌دهد. از این دو منطقه که گذشتید، به املش می‌رسید. در ادامه راه املش، می‌توانید رحیم آباد را پیدا کنید. مسیر املش تا رحیم آباد سرسبز و تماشایی است. به روستای طیولا که برسید دیگر راه زیادی تا دره نمی‌ماند. بعد از 20 دقیقه پیاده‌روی دره زیبای چاکرود را می‌بینید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرس استان گیلان. رودسر. روستای رحیم آباد. روستای طیولا

تنگه چاکرود، تنگه‌ای شگفت‌انگیز اما پرخطر است. تاش کردیم در این سفر مجازی با ره بال آسمان، با تنگه چاکرود آشنا شوید. اگر تجربه رفتن به این تنگه را دارید، برایمان از سفرتان بگویید. مشتاق خواندن کامنت‌هایتان هستیم.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.