دررود نیشابور | آبادی که صدای آبشار می‌دهد

6

دررود یکی از جاهای دیدنی نیشابور در استان خراسان رضوی است. این شهر در میان گردشگرانِ علاقه‌مندِ گشت‌و‌گذار در جاذبه‌ای گردشگری ایران به داشتن آبشاری زیبا و طبیعتی سرسبز معروف است. این آبشار تماشایی با نام آبشار دررود در فاصله‌ای بسیار کم از شهر خودنمایی می‌کند. ایران‌دوست‌ها به‌خوبی می‌دانند که نیشابور فرهنگی غنی دارد. این فرهنگ در زندگی مردمان دررود بازتاب پیدا کرده است. به همین دلیل در کنار مناظر باطراوت، سفره‌ای از غذاهای خوشمزه نیشابور به‌همراه صنایع‌دستی زیبا پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد. این شرایط باعث شده تا گردشگران در کنار خاطره‌ای خوش از روستاگردی، آب‌تنی جانانه‌ای در آبشار دررود داشته باشند. در نهایت نیز با دستی پر از سوغاتی از دررود به شهرودیار خود بازگردند. از آنجایی که رسم داریم بهترین جاهای ایران را به همراهان خود معرفی کنیم، در این مطلب با هم سری به نیشابور می‌زنیم و با هم به جاهای دیدنی دررود اشاره می‌کنیم.

دررود نیشابور کجاست؟

دررود شهری زیبا در بخش مرکزی شهرستان زبرخان استان خراسان رضوی است. این شهر خوش‌آب‌و‌هوا در ۳۴کیلومتری جنوب شرقی نیشابور قرار گرفته است. اگر بخواهیم فاصله دررود را با دیگر جاهای دیدنی نیشابور محاسبه کنیم، می‌توان گفت اینجا ۵ کیلومتر از قدمگاه نیشابور دورتر است. کوه‌ زیبای داس در ۴‌کیلومتری شمال غربی‌اش قرار دارد و کوه چالیدر فقط ۶ کیلومتر از آن دورتر است.

سابقه تاریخی و قدمت دررود

عکس از روستای دررود

نیشابور دیاری با تاریخی کهن است. کلبه‌های این شهر و جاهای دیدنی دررود گواهی بر اثبات این ادعاست. در کنار این اماکن تماشایی، رودخانه‌ای زیبا در این منطقه جریان دارد. در همسایگی دررود، ۲ رود خروشان به هم می‌پیوندند. این ۲ رود، رودخانه دررود را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل نیز از آنجایی که مکان پیوستن این رودها در نزدیکی دررود واقع شده، به این منطقه، دو رود می‌گویند. این نام در گذر زمان به دررود تغییر پیدا کرده است.

عکس از غروب آفتاب روستای دررود نیشابور

جالب است بدانید باستان‌شناسان در اطراف دررود بقعه‌های سنگی و رباط‌های کهنی با قدمت هزار سال پیدا کرده‌اند. جالب‌تر اینکه درختان چناری در دررود وجود دارد که حدود ۷۰۰ سال عمر کرده‌اند. از این یافته‌های باستان‌شناسی که بگذریم به خانقاه دررود می‌رسیم. در اطراف این خانقاه و قلعه نزدیک به آن سفالینه‌هایی با قدمتی حدود ۲۵۰۰ سال از زیر خاک بیرون کشیده شده است. کاملاً مشخص است گردشگری در منطقه‌ای که سابقه‌ای به درازای تاریخ دارد، لذت سیاحت را دوچندان می‌‌کند.

فرهنگ و هنر در شهر دررود نیشابور

دررودی‌ها مردمانی باغیرت و دیندار هستند. اهالی این شهر سالیان سال است که مذهب شیعه ۱۲‌امامی را برای پرستش انتخاب کرده‌اند. احترامی که مردمان این ناحیه برای دین قائل هستند، لقب دارالمومنین را برای این شهر همراه داشته است. وجود مساجد کهن در این منطقه نیز دلیل دیگری برای ریشه‌های مذهبی دررودی‌هاست. با این حساب اگر از آن دسته از گردشگرانی هستید که علاقه‌ خاصی به گشت‌و‌گذار در اماکن مذهبی دارند، سیاحت در دررود دقیقاً همان چیزی است که دنبال آن هستید.

طبیعت دررود

همانند دیگر روستاهای ایران، باغداری و دامداری در روستاهای اطراف دررود جریان دارد. به لطف رودی که در این منطقه جاری است، باغداران دررودی میوه‌های آبداری پرورش می‌دهند. گردشگرانی که می‌خواهند در کنار روستاگردی، سری به طبیعت اطراف بزنند نیز دست‌خالی باز نمی‌گردند. در اطراف دررود گیاهان خودرویی مانند آویشن، زرشک کوهی، تمشک، زیره، گلپر و ریواس رشد می‌کنند. این منطقه به لحاظ پوشش جانوری نیز در گروه مناطق شکار ممنوع خراسان رضوی قرار دارد. به همین دلیل قوچ و میش در کوه‌های بینالود با صلح‌وصفا زندگی می‌کنند. پلنگ، گرگ، روباه و شغال از حیوان‌های وحشی این ناحیه به‌ حساب می‌آیند. صعود به کوه‌های اطراف، بخت شما را برای رویارویی با عقاب‌های تیزپرواز خراسانی بیشتر می‌کند.

امکانات گردشگری دررود نیشابور

بساط گردشگری در دررود مهیاست. این منطقه به لحاظ امکانات گردشگری چیزی‌ کم‌و‌کسر ندارد. در اطراف آبشار دررود مغازه‌های سوغاتی‌فروشی، کافه‌های سنتی، رستوران‌های درجه‌یک و سوئیت‌های اقامتی مشاهده می‌شود. البته در مسیر رسیدن به تاج دومین آبشار دررود، خبری از امکانات رفاهی نیست. به همین دلیل در شهر و اطراف آبشار تمامی تجهیزات لازم را تهیه کنید. لوازمی مانند کلاه آفتاب‌گیر، عینک آفتابی، محصولات ضد آفتاب، تنقلات و کمک‌های اولیه از تجهیزاتی است که برای گشت‌وگذار لازم می‌شود. اگر هم می‌‌خواهید سری به آبشار دررود بزنید، حتماً چند دست لباس بردارید تا با خیال راحت آب‌بازی کنید.

سوغات دررود

ناب‌ترین فیروزه‌های دنیا در نیشابور تراش می‌خورد. دررودی‌ها نیز از این صنعت بی‌بهره نمانده‌اند تا فیروزه به سوغات اصلی دررود تبدیل شود. در سوغاتی‌‌فروشی‌هایی که نزدیک آبشار دررود قرار دارد، بهترین انگشتر، گردنبند و دستبند‌های فیروزه‌ای را می‌توانید به یادگار ببرید. سوغاتی‌ دیگری که پیشنهاد می‌کنیم حتماً در سفر نیشابور تهیه کنید، ریواس است. در کوه‌های بینالود ریواس‌های خوشمزه‌ای رشد می‌کند که نظیر آن‌ها را در هیچ‌کجای ایران پیدا نمی‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر نمی‌خواهید ریواس خام سوغات ببرید، شربت ریواس خریداری کنید. با ریواس می‌شود نوشیدنی‌، مربا و خورشت‌های خوشمزه‌ای درست کرد. مردمان سخت‌کوش دررود در کنار دامداری، قالیبافی هم می‌کنند. قالی‌های این منطقه شهره خاص‌و‌عام است. به همین دلیل قالی‌های نیشابوری نیز یکی دیگر از سوغاتی‌هایی است که می‌توانید از این منطقه به ارمغان ببرید.

جاهای دیدنی دررود نیشابور

دررود به اندازه‌ای تماشایی است که دست‌کم نصف روز از نیشابورگردی خود را باید به گشت‌و‌گذار در آنجا و روستاهای اطرافش اختصاص دهید. پس از اینکه حسابی چرخ زدید، راه آبشار زیبای این منطقه را در پیش بگیرید. آبشار دررود فاصله چندانی با دررود ندارد. در این منطقه چندین آبشار وجود دارد که آبشار دررود تماشایی‌ترین آن‌هاست. این آبشار مسیری سنگفرش دارد و بدون اینکه خسته شوید به تاج اول آن می‌رسید. تاج دوم آبشار نیز نسبتاً مسیری هموار دارد و مشکلی برای رسیدن به تاج آن پیدا نمی‌کنید. در اینجا حمامی قدیمی نیز وجود دارد. باستان‌شناسان تاریخ ساخت این حمام را به چندین سده قبل نسبت می‌دهند. گردشگری در این حمام قدیمی نیز روشی دیگر برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ دررودی‌هاست.

بهترین زمان بازدید از دررود

نیشابور یکی از خوش‌ آب‌و‌هواترین مناطق در خراسان رضوی است و دررود بهارهای خاطره‌انگیزی دارد. رودخانه‌ و آبشاری که در این منطقه جاری است نیز بهار هر سال خروشان‌تر از همیشه می‌شود. با این حساب تفریح  بهارانه در دررود را پیشنهاد می‌کنیم. این منطقه اردیبهشت از همیشه باطراوت‌تر است. به تابستان که رسیدیم، میوه‌های باغ‌های دررود می‌رسد و گیاهان خودروی این ناحیه آماده چیدن می‌شوند. به لطف این شرایط گشت‌و‌گذار در دررود و مناطق اطراف آن در تابستان هم حسابی خوش می‌گذرد. زردشدن برگ درختان در پاییز از گردشگری عاشقانه‌ای در دررود نوید می‌دهد. از اواسط پاییز که گذشتیم، آب‌و‌هوای این منطقه رو به سردی می‌گذارد. با افزایش سرمای هوا، فتیله گردشگری در این ناحیه پایین می‌آید و زمستان بساط سیاحت در دررود جمع می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک دررود نیشابور

آبشار دررود اولین و تماشایی‌ترین جاذبه گردشگری این منطقه به حساب می‌آید. در کنار این آبشار، مهمانسرای زیبا قرار دارد. درختان چنار سربه‌فلک‌کشیده دررود نیز سوژه‌ای مناسب برای عکاسی است. بعضی از این درختان عمری بالای ۷۰۰ سال دارند. کمی از دررود که دورتر می‌شوید، قله فلسکه سماق‌زار خودنمایی می‌کند. این قله در مسیر شرقی دررود واقع شده است. قله‌ای که از آن صحبت می‌کنیم از درختچه‌های سماق پوشیده شده است. اگر تاکنون درختچه سماق را از نزدیک دیده باشید، حتماً می‌دانید که با درختچه‌‌های چشم‌نوازی روبه‌رو خواهید شد. لازم به ذکر است نمای زیبای درختچه‌های سماق ممکن است شما را به فکر سماق‌چینی بیندازد؛ اما حرف ما را زمین نیندازید و فریب زیبایی این درختچه‌ها را نخورید. دانه‌‌های سماق، در ابتدا سمی هستند و پس از انجام مراحلی خوردنی می‌شوند.

در بین کوه‌های دررود دره‌ای زیبا با نام نرم‌ پا خودنمایی می‌کند. این دره مکانی مناسب برای گردشگرانی است که دنبال گیاهان خودروی دارویی می‌گردند. اگر خاطرتان باشد اشاره کردیم که دررود را کوه‌‌های بلندی در بر گرفته است. این شرایط باعث شده تا دررود به قطب کوه‌نوردی خراسان تبدیل شود. با این حساب اگر اهل ماجراجویی هستید، حتماً یک جفت کفش کوه‌نوردی و لوازم لازم برای بالارفتن از تپه را در سفر نیشابور همراه داشته باشید. این کوه‌ها زمینه‌ای برای ورزش‌های هوایی در دررود فراهم کرده است. یکی از بهترین مکان‌های مخصوص پاراگلایدر سواریِ ایران در اطراف دررود قرار دارد. امرون، سد خاکی و جاده ساحلی دررود از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به آن شناخته می‌شوند. مقبره‌های امامزاده عین علی و زین علی و مسجد سبعه دررود از جاهای مذهبی اینجاست که سیاحت در آن‌ها را پیشنهاد می‌کنیم.

اقامت در دررود نیشابور

برای اقامت باید راه مهمانسرای دررود را در پیش بگیرید. این مهمانسرا در کنار اینکه به شهرنزدیک است، فاصله کمی با آبشار درود دارد. به لطف این شرایط اقامتی خاطره‌انگیز در یکی از جاهای دیدنی نیشابور را تجربه خواهید کرد. از طرف دیگر دررود فاصله چندانی با نیشابور ندارد. با این حساب اگر می‌خواهید در کنار گشت‌و‌گذار در دررود، حسابی نیشابورگردی کنید، هتل‌ های نیشابور مکان مناسبی برای گذران شب به حساب می‌آیند. هتل امیران نیشابور یکی از درجه‌یک‌ترین هتل‌های این شهر است. هتل جهانگردی نیشابور، مهمانپذیر کمال‌الملک و هتل مهر از دیگر هتل های نیشابور شناخته می‌شود که می‌توانید شبی فراموش‌نشدنی را در این هتل‌ها به صبح برسانید.

نیشابورگردها به‌خوبی می‌دانند که این منطقه طبیعت سرسبزی دارد. به لطف این شرایط در اطراف نیشابور چندین اقامتگاه بوم‌گردی نیز وجود دارد. با این حساب گردشگرانی که از تماشای مناظر طبیعی سیر نمی‌شوند بهتر است برای گذران شب راه اقامتگاه‌های این منطقه را در پیش بگیرند. اقامتگاه بوم‌گردی دنیای قدیم، اقامتگاه بوم‌گردی چنارستان، اقامتگاه بوم‌گردی شادمهرِ، اقامتگاه بوم‌گردی قدیم‌ندیما و اقامتگاه بوم‌گردی حاج کاظم برای اقامت شبانه توصیه می‌شود. در این اقامتگاه‌‌ها در کنار فضایی سنتی، غذای محلی نیز پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد تا با حال‌و‌هوای زندگی نیشابوری‌ها حسابی آشنا شوید.

آدرس و مسیر دررود

دررود حدود ۱۰۰ کیلومتر از مشهد دورتر است. به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی می‌توان برآورد کرد که از مشهد با یک ساعت‌و‌نیم رانندگی به این مکان سرسبز می‌رسید. دررود به نیشابور نیز نزدیک است. مسیر نیشابور به دررود را می‌توانید در حدود ۴۵ دقیقه رانندگی کنید. این مسیر جاده هموار و باطراوتی دارد تا در حین رانندگی نیز از زیبایی‌های طبیعت بهره بگیرید.

 دررود نیشابور یکی از بهترین جاهای دیدنی خراسان برای طبیعت‌گردی است. به لطف رودخانه و آبشار خروشانی که در این منطقه جریان دارد، گشت‌و‌گذاری فراموش‌نشدنی پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که از دررود نیشابور با شما در میان گذاشتیم، یکی از بهترین خراسان‌گردی‌های خود را تجربه کنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم همراهان ما در ره بال آسمان تجربه‌های سودمندی از گردشگری در نیشابور دارند، پیشنهاد می‌کنیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

این جاذبه خوش‌آب‌و‌هوا در ۳۴ کیلومتری جنوب شرقی نیشابور قرار گرفته است.

باغ‌های میوه در گوشه‌و‌کنار روستا خودنمایی می‌کند. در اطراف دررود نیز گیاهان خودرویی مانند آویشن، زرشک کوهی، تمشک، زیره، گلپر و ریواس رشد می‌کنند.

آبشار دررود، دره نرم پا، قله فلسکه سماق‌زار و مکان مخصوص ورزش‌های هوایی از جاهای دیدنی دررود به حساب می‌آید.

آویشن، ریواس، فیروزه و قالی از سوغاتی‌های معروف دررود هستند.

اقامتگاه بوم‌گردی دنیای قدیم، اقامتگاه بوم‌گردی چنارستان، اقامتگاه بوم‌گردی شادمهرِ، اقامتگاه بوم‌گردی قدیم‌ندیما و اقامتگاه بوم‌گردی حاج کاظم برای اقامت شبانه توصیه می‌شود.

4.3/5 (4 نظر)
6 نظرات
  1. سجادی می گوید

    دررود از سال ۱۳۴۲ شهر می باشد و دارای شهرداری است… مقاله تان را اصلاح کنید

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، به روی دیده، تغییرش می‌دیم.

      1. آرمان می گوید

        الان دیگه شهرستان شد، دیگه باید دو پله اصلاحش کنید. مرکز شهرستان زبرخان هست.

        1. بانو تقیان می گوید

          به روی چشم آرمان عزیز.

          1. بانو تقیان می گوید

            آقای سجادی و آرمان عزیز، طبق فرمایش ما، متن کاملاً به‌روزرسانی شد. ممنونیم که به ما در تکمیل این مقاله کمک کردید.

  2. رایان می گوید

    طبیعت درود بی‌نطیره؛ فقط جدیدنا توی روزهای خوش اب و هوا خیلی شلوغه. پیشنهاد می‌کنم اواسط هفته برید که از طبیعت و آرامشش لذت ببرین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.