باغ چشمه بلقیس گچساران | باغی به زیبایی ملکه

3

امروز قصد داریم تا سری به استان کهگیلویه و بویر احمد و جاهای دیدنی چرام بزنیم. در محدوده یاسوج، جاهای دیدنی طبیعی بسیاری وجود دارد. به هر سو که نگاه کنید، یک منظره تماشایی چشمتان را می‌گیرد. در میان این همه خوبان، باغ چشمه بلقیس، توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. امروز با ما همراه باشید تا این باغ چشمه زیبا را بهتر بشناسید.

باغ چشمه بلقیس کجاست؟

باغ چشمه بلقیس یکی از جاهای دیدنی چرام است. این باغ چشمه در 4‌کیلومتری شهر چرام و در مسیر جاده چرام به گچساران قرار دارد. به همین خاطر برخی افراد این باغ چشمه را جزء جاهای دیدنی گچساران نیز می‌دانند.

علت نام‌گذاری باغ

تصویری از باغ چشمه بلقیس گچساران

بلقیس یکی از اساطیر مذهبی است. در متون تاریخی از بلقیس به زیبایی بی‌بدیل وی یاد می‌کنند. از‌این‌رو برخی بر این باور هستند که دلیل نام‌گذاری چشمه بلقیس هم همین است. یعنی به‌سبب زیبایی این باغ چشمه، آن را با زیبایی اساطیری بلقیس مقایسه می‌کنند. این در حالی است که برخی افراد اعتقاد دیگری دارند. بر اساس باور برخی کارشناسان، قدمت این باغ چشمه به دوران ساسانی باز می‌گردد. گویا در آن دوران، این باغ به فردی به نام بلقیس تعلق داشت. البته لازم به ذکر است که این یک روایت محلی در بین مردم چرام است و سند قطعی ندارد. با وجود این در برخی از سفرنامه‌ها همانند سفرنامه اسکندریه، از این باغ با نام باغ اسکندر چرامی یاد کرده‌اند. به هر صورت اطلاعات دقیقی درباره تاریخ ساخت، بانی و مالک این باغ در دست نیست. به همین خاطر دلیل نام‌گذاری این باغ نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

آشنایی با باغ چشمه بلقیس

تصویری از باغ چشمه ی بلقیس

باغ چشمه بلقیس در سال 1323 به‌شکلی که امروز شاهد آن هستیم، احداث شد. تا پیش از آن، در محل این باغ، بیشه‌زاری سرسبز با درختان زبان گنجشک و بید قرار داشت. باغ بلقیس در زمینی به مساحت 55هزار مترمربع قرار دارد. این جاده از سمت شرق با جاده چرام – گچساران، از سمت جنوب با اراضی کشاورزی و از غرب با باغ جهاد دانشگاهی محدود می‌شود. در طی فضاسازی دوران پهلوی، آب چشمه‌ها با لوله به مناطق مرکزی باغ انتقال داده شد. سپس کف باغ را سنگ‌فرش کردند و در آن درختانی تزئینی کاشته شد. برای ساخت فضای این پارک، چند سال زمان صرف کردند. نهایتاً کار ساخت باغ در سال 1336 به پایان رسید. این باغ تا سال 1393 دست‌نخورده باقی ماند. در همین سال مجدداً بازسازی شد و امکانات جدیدی را به آن اضافه کردند.

بخش‌های مختلف باغ چشمه بلقیس

شاید از خودتان بپرسید که چرا باید به باغ چشمه بلقیس بروید؟ در ادامه قصد داریم تا شما را با بخش‌های مختلف این پارک آشنا کنیم تا شناخت کافی درباره آن داشته باشید.

  • آبشار باغ

در بخش شرقی باغ، صخره‌ای بزرگ به چشم می‌خورد. این صخره 20 متر ارتفاع دارد و از آن برای ایجاد آبشار مصنوعی باغ استفاده کرده‌اند. آبشار مصنوعی این باغ طی بازسازی سال 1393 به آن اضافه شد. همین آبشار یکی از زیباترین جاذبه‌های باغ چشمه بلقیس محسوب می‌شود.

  • حوض وسط باغ و حوضچه‌های اطراف آن

در مرکز باغ، حوضی دایره‌ای‌شکل به شعاع 10 متر و عمق 5 متر وجود دارد. این حوض یک ورودی و یک خروجی مستقل دارد. در مرکز این حوض بزرگ، یک باغچه دایره‌ای دیگر به شکل جزیره قرار دارد. در این باغچه کوچک، چند درخت تزئینی نیز کاشته شده است. جالب است بدانید همین سیستم ورودی و خروجی آب حوض، یک سیستم آب‌رسانی محسوب می‌شود. آب خروجی یا همان پساب در نهایت به یک جوی بزرگ می‌ریزد. این جوی به‌سمت رود «نازمکان» حرکت می‌کند و با آن یکی می‌شود. این رود زیبا نیز نهایتاً به سد کوثر ختم خواهد شد. به این ترتیب حتی یک قطره آب نیز هدر نمی‌شود.

  • درختان باغ

در دوران قدیم، این باغ فقط محل درختان زبان گنجشک و بید مجنون بود. در حال حاضر می‌توانیم شاهد حضور درختان متنوعی در این باغ باشیم. این درختان یک بار در دوران پهلوی و بار دیگر در بازسازی چند سال پیش، به این باغ اضافه شدند. برخی از این درختان، درختان میوه هستند. به‌عنوان مثال انواع درختان میوه همانند سیب، گلابی، گردو، توت، انجیر، نارنج و غیره در فضای این باغ کاشته شده‌اند. علاوه بر درختان میوه، درختان دیگری به‌عنوان تزئین به این باغ اضافه شده‌اند. به‌عنوان مثال درختان چنار و نخل را می‌توان جزء درختان تزئینی دانست.

امکانات رفاهی باغ چشمه بلقیس

  • آلاچیق؛
  • سکوی اسکان مسافران؛
  • فروشگاه مواد‌غذایی؛
  • سرویس بهداشتی.

بهترین زمان بازدید از چشمه بلقیس چرام

تصویری از طبیعت باغ چشمه بلقیس

چشمه بلقیس چرام در مناطق گرمسیری و خشک قرار دارد. به همین خاطر فقط در 6 ماه اول سال، سرسبزی و طراوت را تجربه می‌کند. در فصل بهار و مخصوصاً اردیبهشت‌ماه، این باغ جامه سبز بر تن می‌کند و بسیار زیبا می‌شود. بسیاری از درختان میوه شکوفه می‌زنند و مناظری خیره‌کننده را ایجاد می‌کنند. در فصل تابستان به‌سبب وجود حوضچه بلقیس و درختان متعدد، خبری از گرمای شدید در این باغ نیست. از اوایل پاییز، خزان زیر گوش درختان نجوا می‌کند. باد می‌رقصد و برگ‌های پاییز خود را به‌دست باد می‌سپارند. در فصل پاییز باغ چشمه بلقیس چرام به هزاران رنگ تبدیل می‌شود. در فصل پاییز فضای این باغ بسیار شاعرانه و زیبا خواهد شد.

معرفی جاهای دیدنی اطراف چشمه بلقیس چرام

  • دریاچه سد کوثر؛
  • منطقه حفاظت‌شده کوه دیل؛
  • مقبره محمود طیار؛
  • قلعه تاریخی چرام؛
  • آبشار الوان طسوج؛
  • تنگه پیرزال.

مسیر دسترسی به چشمه بلقیس گچساران

این چشمه در فاصله 5‌کیلومتری جنوب‌غرب چرام قرار دارد. از چرام که وارد جاده چرام – گچساران شوید و مسیر را مستقیم به‌سمت جنوب ادامه دهید، از میان اراضی سرسبز باغ چشمه بلقیس چرام عبور خواهید کرد. اگر از گچساران قصد سفر به چشمه بلقیس را دارید، باید حدود یک ساعت و نیم، یعنی تقریباً 112‌کیلومتر در راه باشید. در این صورت باید ابتدا به‌سمت غرب حرکت کنید و خودتان را به جاده دهدشت – بهبهان برسانید. جاده را تا دهدشت ادامه دهید و سپس به‌سمت شرق و شهرستان چرام بروید. از چرام نیز 5‌کیلومتر به‌سمت جنوب بروید تا به باغ چشمه برسید.

برخی دیگر یاسوج را به‌عنوان مبدأ قرار می‌دهند. این باغ در فاصله 170‌کیلومتری شمال‌غرب یاسوج قرار دارد. سه مسیر برای دسترسی از یاسوج به باغ چشمه وجود دارد؛ اما جاده یاسوج – جلیل دهدشت بهترین و کوتاه‌ترین مسیر محسوب می‌شود. این مسیر حدود 2 ساعت و 45 دقیقه به طول می‌انجامد.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسایران، استان کهگیلویه و بویراحمد، ۴ کیلومتری جنوب شهر چرام

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره باغ چشمه بلقیس چرام چیست؟ آیا تاکنون از استان کهگیلویه و بویر احمد دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما دیدنی‌ترین شهر جنوب ایران کجاست؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

باغ چشمه بلقیس یکی از جاهای دیدنی چرام است. این باغ چشمه در 4‌کیلومتری شهر چرام و در مسیر جاده چرام به گچساران قرار دارد.

این باغ چشمه در چرام قرار دارد؛ اما چون در جاده چرام – گچساران واقع شده است، آن را با نام باغ چشمه گچساران نیز می‌شناسند.

فصل بهار بهترین زمان بازدید از این باغ چشمه است.

بله، در این باغ انواع امکانات رفاهی همانند بوفه، سرویس بهداشتی، نمازخانه و آلاچیق وجود دارد.

بازدید از این باغ چشمه شامل هزینه نمی‌شود.

بله، هیچ محدودیتی برای بازدید از این باغ وجود ندارد.

5/5 (1 نظر)
3 نظرات
  1. پرویز حسن پور می گوید

    نام درست باغ سربیشه است ونام چشمه بلقیس را تازه روی ان گذاشته اند شاید حدود ۶۰ سال پیش
    فاصله باغ تا گچساران حدود ۶۰ کیلو متر است از طریق جاده تنگ دیل
    تاریخ اغاز ساخت باغ اوائل دهه ۱۳۳۰بوده وسال ۱۳۲۳ اسکندر خان چرامی تقریبا ۲۰ ساله بوده وهنوز به اقتدار واعتبارلازم در میان طایفه چرام وادارات دولتی نرسیده بودند وتکمیل ونه اتمام ساخت ان تا فوت ایشان در سال ۱۳۵۵ ادامه داشته وایشان تنها بانی و سازنده باغ بوده اند گفته هایی مانند بلقیس وعصر ساسانی در کدام سند وجود ندارد بلقیس مربوط به افسانه های سامی(عرب ویهودی) بوده وربطی به ایران ندارد

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونیم برای اطلاعاتی که گذاشتید. پیامتون رو اینجا می‌ذارم که سایر دوستان هم استفاده کنند.

  2. پرویز حسن پور می گوید

    سلام درست است که نظر من تکراری است اما مساله اینست تمام کسانی که در باره باغ سربیشه اطلاع رسانی می کنند اطلاعات غلط در باره نام وبیشینه و تاریخ ساخت باغ وحتی سازنده باغ بدون توجه به ساختار فئودالی وعشایری طایفه چرام بدون هیچ مدرک تاریخی می دهند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.