چشمه قلقلی مشهد | قلب جوشان و حیات‌بخش زشک

0

آیا دنبال مکانی مناسب برای طبیعت‌گردی اطراف مشهد هستید؟ در این صورت چشمه قلقلی مشهد را نباید از دست بدهید. چشمه قلقلی، چشمه‌ای پرآب و جوشان نزدیک به روستای سرسبز و دل‌انگیز زشک است. خوشبختانه رسیدن به این جاذبه گردشگری دردسر چندانی ندارد و لذت‌های گشت‌وگذار در آن ورای تصور است. اما زیبایی‌های این منطقه فقط به چشمه قلقلی محدود نمی‌شود. کوه‌ها، چمن‌زارها، رودها و باغ‌های گوناگونی در این منطقه وجود دارد که هرکدام دنیای برای کاوش دارند. بهترین راه و زمان سفر به چشمه قلقلی چیست؟ چه وسایلی برای سفر لازم است؟ پس از چشمه قلقلی سراغ چه جاذبه‌هایی برویم؟ در این مطلب به سؤال‌های مهمی از این قبیل پاسخ می‌دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

چشمه قلقلی مشهد کجاست؟

عکس روستای زشک

چشمه قلقلی یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد که در روستای زشک استان خراسان رضوی قرار دارد. پس اگر گذرتان به شمال شرق ایران خورد، حتماً به این چشمه دیدنی سر بزنید.

آشنایی با طبیعت چشمه قلقلی زشک | باغ میوه و شادی

وقتی صحبت از طبیعت زشک می‌شود، می‌توان ساعت‌ها راجع به آن حرف زد. مناظر سرسبز و دل‌انگیز زشک زبانزد گردشگران ایرانی و خارجی است. در زشک باغ‌های میوه، کوهستان‌های آرامش‌بخش و چشمه‌های پرآب به‌وفور یافت می‌شوند. رودخانه‌ای جوشان نیز از دل زشک می‌گذرد که منبع حیات تمام باغ‌های اطراف آن است. بی‌شک شما نیز با دیدن این رودخانه شاداب خواهید شد. آب زلال رودخانه و آب‌وهوای کوهستانی باعث رشد درختان متعددی نظیر هلو، زردآلو، سیب، گردو، گیلاس، آلو قرمز، گلابی و سیب شده است. در ضمن یادتان نرود حتماً در فصل میوه به این منطقه سفر کنید تا طعم میوه‌های ارگانیک و لذیذ زشک را بچشید.

جاذبه‌های چشمه قلقلی مشهد | بهشت طبیعت‌گردان

چشمه قلقلی تکه‌ای از بهشت برای طبیعت‌گردان محسوب می‌شود. این چشمه به‌دلیل جوشش و قُل قُل کردن مداوم خود از دل زمین به‌نام چشمه قلقلی شناخته می‌شود. در این منطقه تا چشم کار می‌کند، کوه‌های مرتفع، رودهای زلال و مناظر سرسبز دیده می‌شود. اگر شما هم به جاذبه‌های طبیعی و طبیعت‌گردی علاقه دارید، چشمه قلقلی بهترین گزینه برای شماست.

امکانات گردشگری چشمه قلقلی زشک | محدود اما کارراه‌انداز

متأسفانه امکانات رفاهی چندانی را اطراف چشمه قلقلی و حتی در زشک نخواهید یافت. با این حال مراکز مختلفی در زشک وجود دارند که می‌توانند نیازهای سفر شما را برطرف کنند. مساجد محلی مناسب برای رفع خستگی و استفاده از سرویس بهداشتی است. بقالی‌های روستا نیز می‌توانند تا حدی نیازهای شما را رفع کنند و آنتن‌دهی منطقه هم مناسب است. پیشنهاد ما این است که خریدهای خود پیش از رسیدن به مقصد تهیه کنید و با باک پربنزین وارد زشک شوید، تا با مشکلی مواجه نشوید. استراحتگاه خانوادگی چمن نیز نزدیک این چشمه قرار دارد و به‌صورت شبانه‌روزی به گردشگران خدمات ارائه می‌دهد.

جاهای دیدنی اطراف چشمه قلقلی زشک | مسیرهای بی‌پایان

اگر از چشمه قلقلی خسته شدید، وقت آن رسیده سراغ سایر جاهای دیدنی زشک بروید. طبیعت بکر و بی‌نظیر زشک باعث شده جاذبه‌های متعددی در آن به وجود بیاید که در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • قله چمن: اگر چندان اهل کوه‌نوردی نیستید، قله چمن مناسب شماست. این قله با ۳۰۴۰ متر ارتفاع جزء دامنه‌های شمالی روستای زشک است. از جذابیت‌های این قله گیاهان دارویی و سبزی‌های کوهی آن است.
  • قله شیرباد: شیرباد با ۳۳۳۹ متر ارتفاع بلندترین قله بینالود محسوب می‌شود و فتح آن چالش‌برانگیز است. اگر به این قله رفتید، پیست اسکی شیرباد را از دست ندهید.
  • دره نهل: اگر به دامنه شرقی قله شیرباد بروید، با دره نهل روبه‌رو خواهید شد. این دره سرچشمه رودخانه زشک بوده و چمن‌زارهای خیره‌کننده‌ای نظیر چمن‌زار اولنگ را درون خود جای داده است.

نکات مهم برای پیمایش چشمه قلقلی مشهد | آسایش سفر

از آنجایی که جاده رسیدن به چشمه قلقلی خاکی ولی هموار است، افراد مختلف با هر سنی می‌توانند به بازدید از این چشمه بروند. دقت کنید که اگر قصد پیمایش کوه‌های اطراف چشمه را دارید، بهتر است کودکان یا افرادی که آمادگی جسمانی مناسبی ندارند را همراه با خود نبرید. وسایل لازم سفر نظیر لباس گرم، کفش پیاده‌روی، کیف کمک‌های اولیه را نیز همراه خود بیاورید.

بهترین زمان بازدید از چشمه قلقلی زشک | انتخاب فصل‌های مناسب

از آنجایی که زشک در منطقه‌ای کوهستانی و ییلاقی قرار گرفته است، سرمای شدیدی را در دو فصل پایانی سال تجربه می‌کند. پس بهتر است ۶ ماه ابتدایی سال را برای سفر به چشمه قلقلی انتخاب کنید. در این ماه‌ها باران‌های پرنعمت چشمه‌ها را بارور کرده‌اند و شکوفه‌های درختان شادی طبیعت را نمایان می‌کنند. حتی آب‌وهوای زشک در تابستان‌ها چندان گرم و اذیت‌کننده نیست؛ ازاین‌رو می‌توان زشک را محل مناسبی برای پناه بردن از گرما دانست. فراموش نکنید که با وجود سرما در فصول پاییز و زمستان، زشک مناظر چشم‌نوازی در این فصول به نمایش می‌گذارد که ارزش تحمل سرما را دارند؛ پس اگر سرمایی نیستید، پاییز و زمستان نیز گزینه‌های مناسبی برای شما خواهند بود.

اقامت در اطراف چشمه قلقلی مشهد | بازگشت به اصالت سفر

آیا شما هم از هتل‌ها و مسافرخانه‌ها خسته شده‌اید؟ پس زشک انتخاب مناسبی برای شماست. برای اقامت در این منطقه کافی است بین اهالی زشک پرس‌وجو کنید و افرادی که خانه یا اتاقشان را کرایه می‌دهند را پیدا کنید. خانه‌های روستایی زشک خرج ناچیزی دارند و فضای گرم و صمیمانه‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورند. اگر هم علاقه‌ای به اقامت در خانه‌های روستایی ندارید، می‌توانید به‌راحتی در منطقه شاندیز اقامتگاه‌های بوم‌گردی، سوئیت‌ها و ویلاهای متنوعی را پیدا کنید. اگر دنبال سوئیت در شاندیز هستید، کافی است به افرادی مراجعه کنید که کنار جاده تابلو در دست دارند.

مسیر دسترسی به چشمه قلقلی زشک | ساده و هموار

برای رسیدن به چشمه قلقلی مسیر چندان سختی را در پیش ندارید. برای دسترسی به روستای زشک باید از مشهد به‌سمت شاندیز حرکت کنید. از شاندیز که عبور کنید، با روستای ییلاقی «ابرده» و پس از آن به زشک می‌رسید. با رد شدن از زشک مسیر آسفالت به پایان می‌رسد. ادامه مسیر شما خاکی و هموار خواهد بود. چهار کیلومتر که مسیر خاکی را ادامه بدهید، به دوراهی می‌رسید که چشمه قلقی در حاشیه آن قرار دارد. فاصله چشمه قلقلی تا شاندیز حدود ۱۸ کیلومتر و تا مشهد تقریباً ۵۸ کیلومتر است. در ضمن یکی از راه‌های این دوراهی شما را به قله چمن و دیگری به قله شیرباد می‌رساند؛ پس سر زدن به آن‌ها را نیز فراموش نکنید.

در این مطلب با ره بال آسمان همراه شدید تا سفری به قلب جوشان چشمه قلقلی مشهد داشته باشیم. حتماً شما هم حسابی برای لمس طبیعت این منطقه هیجان‌زده شده‌اید. پس وقت را تلف نکنید و همین الآن برای سفر به چشمه قلقلی زشک اقدام کنید. اگر تاکنون به این منطقه سفر کرده‌اید، خاطره‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

بله. پیست اسکی شیرباد نزدیک به چشمه قلقلی است.

هزینه کم و فضای دوستانه و صمیمانه آن‌ها.

3.7/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.