سفر زمینی به ترکیه | راهنمای کامل و کاربردی برای سفر زمینی

4

ترکیه از جمله قطب‌های گردشگری خاورمیانه است که به لطف داشتن طبیعتی فوق‌العاده، جاذبه‌های تاریخی حیرت‌انگیز، جاذبه‌های تفریحی هیجان‌انگیز و امکانات رفاهی بی‌نظیر برای مسافران، سالانه میلیون‌ها گردشگر را به‌سوی خود می‌کشاند. همان طور که می‌دانید این کشور رؤیایی دارای مرز زمینی با کشور ایران است؛ از‌‌این‌رو ما ایرانیان علاوه‌بر امکان سفر با هواپیما، امکان تجربه سفر زمینی به ترکیه را نیز داریم. به‌طور کلی رفت‌و‌آمد از طریق مرز زمینی به ترکیه، هزینه کمتری دارد. همچنین واضح است که در سفر زمینی، مدت زمان بسیار بیشتری را در مسیر خواهید بود؛ اما اگر وقت و حوصله کافی داشته باشید، چنین سفری جذابیت‌های خاص خودش را برای شما خواهد داشت. از‌این‌رو اگر می‌خواهید سفر زمینی به کشور ترکیه را تجربه کنید، در این مطلب با ما همراه باشید تا راهنمایی جامع و کاربردی در‌خصوص سفر به ترکیه با خودرو شخصی، اتوبوس و قطار در اختیارتان قرار دهیم.  

فهرست مطالب

با چه وسایلی می‌توان سفر زمینی به ترکیه را تجربه کرد؟

افراد برای تجربه سفر زمینی به ترکیه از خودرو شخصی، قطار یا اتوبوس استفاده می‌کنند. هر‌یک از این وسایل نقلیه مزایای و معایب مربوط به خود را دارند که در ادامه علاوه‌بر ارائه راهنمای کامل در‌خصوص سفر با هر‌یک از آن‌ها، مزایا و معایب سفر زمینی به شهر استانبول، با استفاده از وسایل نقلیه مختلف را بررسی کرده‌ایم. 

برای سفر زمینی به ترکیه با ماشین شخصی باید از چه مرزهایی رد شویم؟

برای سفر زمینی به ترکیه با استفاده از خودرو شخصی، سه مرز مختلف در شمال‌شرقی ایران وجود دارند که شامل مرز‌های بازرگان، رازی و سرو می‌شوند. 

مرز بازرگان 

تصویری از مرز بازرگان

محبوب‌ترین و پر‌تردد‌ترین مرز زمینی ایران-ترکیه، مرز بازرگان است؛ چرا‌که این مرز، امکانات بیشتری داشته و به شهر‌های شمال‌شرقی ایران نزدیک‌تر است. نزدیک‌ترین کلانشهر ایران به مرز بازرگان، تبریز است و برای رسیدن به آن از تبریز، باید از شهر‌های مرند و ماکو گذر کرده تا به شهر بازرگان برسید. خوب است اشاره کنیم که شهر بازرگان در ایران دارای مرز زمینی با شهر گوربولاغ در ترکیه است. اگر انتخاب شما برای سفر زمینی به استانبول از تهران با خودرو شخصی، مرز بازرگان باشد، باید چیزی حدود ۲۵ تا ۲۷ ساعت رانندگی کنید؛ اما به‌هیچوجه نگران این مسیر طولانی نباشید؛ چرا‌که در طول مسیر، به‌محض ورود به ترکیه، چیزی جز سر‌سبزی جنگل‌های اطراف جاده و ساحل نقره‌فام و دریای آبی‌رنگ در مقابل چشمان شما نخواهد بود. از‌این‌رو چنین مسیری نه‌تنها باعث خستگی و کلافگی شما نمی‌شود، بلکه اوقاتی خوش را برای شما رقم خواهد زد. 

فاصله شهر تبریز با مرز بازرگان: ۲۹۰ کیلومتر 
فاصله مرز بازرگان تا شهر استانبول: ۱۵۴۰ کیلو‌متر 

مرز رازی 

عکس مرز رازی 

دومین مرز زمینی که مسافران و گردشگران ایرانی برای رسیدن به ترکیه و استانبول انتخاب می‌کنند، مرز رازی است. برای رسیدن به این مرز ابتدا باید خود را به شهر خوی در استان آذر‌بایجان غربی رسانده و سپس حدود یک‌و‌نیم تا دو ساعت در جاده‌ای پر‌پیچ‌و‌خم و کوهستانی رانندگی کنید. از مهم‌ترین مزایای مرز رازی این است که این مرز به شهر زیبا و توریستی وان در ترکیه، بسیار نزدیک است و شما با تنها حدود دو ساعت رانندگی در جاده می‌توانید به این شهر پر‌آوازه و دریاچه معروف و طبیعت به‌سان بهشت آن برسید. معمولاً افرادی که قصد دارند در سفر خود از دریاچه بزرگ وان و طبیعت مسحور‌کننده اطراف آن نیز دیدن کنند، مرز رازی را برای سفر زمینی به ترکیه انتخاب می‌کنند؛ اما اگر می‌خواهید هرچه سریع‌تر به شهر استانبول برسید، مرز بازرگان گزینه بهتری برای سفر با ماشین شخصی است. 

فاصله شهر خوی تا مرز رازی: ۶۵ کیلومتر 
فاصله مرز رازی تا شهر وان: ۹۰ کیلومتر 
فاصله مرز رازی تا شهر استانبول: ۱۸۲۷ کیلو‌متر 

مرز سرو 

عکس مرز سرو 

سومین مرزی زمینی ایران و ترکیه برای سفر با ماشین شخصی می‌توانید از آن گذر کنید، مرز  سرو است. این مرز در نزدیکی ارومیه، واقع در استان آذر‌بایجان غربی، قرار داشته و برای رسیدن به آن از مبدأ اردبیل، باید چیزی حدود یک‌و‌نیم ساعت رانندگی کنید. نزدیک‌ترین شهر ترکیه به این مرز نیز شهر یوکسک اوا است که برای رسیدن به آن باید حدود یک ساعت در جاده رانندگی کنید. 

فاصله شهر ارومیه تا مرز سرو: ۶۰ کیلومتر
فاصله مرز سرو تا شهر یوکسک اوا: ۵۶ کیلومتر
فاصله مرز رازی تا شهر استانبول: ۱۹۴۰ کیلومتر 
نکته: مرز سرو در منطقه‌ای سرد و کوهستانی واقع شده است و در فصل‌های سرد بارش‌های شدیدی در این منطقه رخ می‌دهد؛‌ از‌این‌رو اگر قصد دارید در فصل زمستان از این مرز گذر کنید، امکانات و تجهیزات لازم برای گذر از جاده‌ای پوشیده از برف و یخ را با خود به همراه داشته باشید. 

هزینه سفر زمینی به ترکیه با ماشین شخصی چقدر است؟

سفر زمینی به ترکیه شامل هزینه‌های مختلفی می‌شود. از‌این‌رو ما برای ارائه راهنمایی کامل به‌منظور داشتن برنامه‌ای دقیق برای سفر و خرج‌و‌مخارج آن، تمامی هزینه‌های سفر زمینی با ماشین شخصی به شهر توریستی استانبول را از ابتدای سفر تا انتهای آن بررسی کرده و در ادامه توضیحات دقیقی در این خصوص ارائه کرده‌ایم. 

هزینه‌های دریافت مدارک و مجوز‌های لازم برای سفر زمینی به ترکیه 

  • هزینه کسب کاپوتاژ 

عکس مدارک لازم برای کاپوتاژ کردن

به کل فرآیند اداری برای خروج از کشور با ماشین شخصی که شامل دریافت گواهینامه بین‌امللی، پلاک بین‌المللی، جواز خروج از کشور و… می‌شود، کاپوتاژ می‌گویند. از‌این‌رو در اولین مرحله باید برگه کاپوتاژ را تهیه کنید که هزینه آن در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰هزار تومان است. در‌صورتی که از کارگزاران گمرک بخواهید تا فرآیند کاپوتاژ را برای شما طی کنند، باید ۳۰هزار تومان دیگر نیز به‌عنوان دستمزد به آن‌ها پرداخت کنید. 

  • هزینه عضویت در کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی و مدت اعتبار آن

عکس عضویت در کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی

 برای سفر زمینی به ترکیه و به‌طور کلی کشور‌های خارجی با ماشین شخصی، داشتن عضویت در کانون جهانگردی و اتوموبیل‌رانی، امری الزامی است. حق عضویت در این کانون ۶۰هزار تومان بوده و اعتبار آن یک سال است. 

  • هزینه صدور گواهینامه بین‌المللی و مدت اعتبار آن

 داشتن گواهینامه بین‌المللی در کنار کارت گواهینامه خودتان، برای رانندگی در کشور‌های خارج از ایران، الزامی است. هزینه دریافت گواهینامه بین‌المللی ۱۲۰هزار تومان بوده و تنها تا یک سال اعتبار دارد. 

  • هزینه صدور پلاک بین‌المللی

عکس صدور پلاک بین‌المللی

 برای آنکه بتوانید با خودرو شخصی از مرز خارج شده و وارد کشور‌های خارجی شوید، خودرو شما باید دارای پلاک بین‌المللی یا پلاک ترانزیت باشد. هزینه صدور پلاک بین‌المللی برای هر خودرو ۳۶۰هزار تومان است. نکته‌ای که در این بخش باید به آن اشاره کنیم این است پلاک بین‌المللی متعلق به خودرو است؛ نه مالک خودرو. در نتیجه اگر برای ماشین خود پلاک بین‌المللی تهیه کرده و پس از مدتی ماشینتان به شخص دیگری را فروختید، باید پلاک بین‌امللی را نیز همراه با ماشین به مالک جدید تحویل دهید. 

  • هزینه دریافت برچسب CD یا IR

برچسب‌های CD یا IR، برای شناسایی خودرو شما در کشور‌های خارجی کاربرد دارند. استفاده از این برچسب‌ها الزامی نیست؛‌ اما با‌توجه به اینکه هزینه دریافت آن‌ها تنها ۵ هزار تومان است، توصیه می‌کنیم برای دریافت آن‌ها اقدام کنید. دقت داشته باشید که این برچسب‌ها باید در وسط شیشه عقب خودرو شما نصب شوند. 

  • جواز خروج از کشور

عکس جواز خروج از کشور برای خودرو

 برای آنکه بتوانید خودرو شخصی خود را از کشور خارج کنید، باید جواز خروج از کشور نیز داشته باشید. هزینه دریافت جواز خروج از کشور برای هر ماشین شخصی ۱۸هزار تومان است. 

  • هزینه بیمه و مدت اعتبار آن

 در‌ نهایت باید مبلغ ۷۵هزار تومان به شرکت بیمه ایران پرداخت کرده تا بیمه آکسای این شرکت را دریافت کنید. بیمه آکسای شرکت بیمه ایران مختص ماشین‌های شخصی است که برای سفر خارجی از کشور خارج می‌شوند. مدت اعتبار این بیمه ۱۵ روز است. 

نکته: به این منظور می‌توانید از بیمه‌های دیگر نیز استفاده کنید. 

هزینه پاسپورت

عکس پاسپورت ترکیه

    • بابت شناسه: ۱۰۰۰ تومان
    • بابت عوارض شهرداری: ۳۷۵۰ تومان
    • بابت تعرفه صدور گذرنامه از سوی خزانه‌داری استان: ۱۰۰هزار تومان 

هزینه‌های رفت‌و‌آمد در سفر زمینی به استانبول با ماشین شخصی 

  • هزینه بنزین برای رفت‌و‌آمد در سفر 

عکس هزینه بنزین برای رفت‌و‌آمد در سفر ترکیه

همان طور که گفتیم نزدیک‌ترین مسیر برای سفر زمینی به استانبول از تهران، مرز بازرگان است. اگر انتخاب شما نیز این مرز باشد، باید مسافتی حدود ۲۵۰۰ کیلومتر را با ماشین شخصی طی کنید که در ادامه راجع‌به هزینه بنزین برای رفت‌و‌آمد در این مسیر توضیح داده‌ایم.

هزینه بنزین از تهران تا مرز ایران-ترکیه

 فاصله شهر تهران تا مرز بازرگان حدود ۱۰۰۰ کیلومتر است. اگر مصرف بنزین خودرو شخصی برای هر ۱۰۰ کیلومتر را ۸ لیتر در نظر بگیریم، تا رسیدن به مرز ایران-ترکیه، چیزی حدود ۸۰ لیتر بنزین مصرف خواهد شد. هزینه این مقدار بنزین، بدون احتساب بنزین سهمیه‌ای و با هزینه آزاد، با بنزین ۳هزار تومانی، حدود ۲۴۰هزار تومان خواهد شد. مشخصاً هزینه بنزین برای مسیر بازگشت نیز همین مقدار خواهد بود. 

هزینه بنزین از مرز ایران-ترکیه تا استانبول

هزینه بنزین در ترکیه متفاوت خواهد بود. فاصله مرز بازرگان تا شهر استانبول حدود ۱۵۰۰ کیلومتر است؛ یعنی برای طی کردن این مسیر چیزی حدود ۱۲۰ لیتر بنزین مصرف خواهد شد. هزینه هر لیتر بنزین در ترکیه حدود ۷ لیر بوده که با توجه به نوسانات ارز در کشور بهتر است پیش از سفر از قیمت لیر ترکیه اطلاع پیدا کرده و این هزینه را برای رفت‌و‌آمد محاسبه کنید. 

برآورد هزینه بنزین برای تردد در شهر

عکس پمپ بنزین در ترکیه

مقدار بنزین مصرفی شما در شهر استانبول وابسته به میزان تردد شما در شهر است؛ با‌این‌حال مسافران به‌طور میانگین روزی ۲ لیتر بنزین در استانبول مصرف می‌کنند. همانطور که گفتیم هزینه هر لیتر بنزین در ترکیه حدود ۷ لیر است. هزینه بنزین برای تردد در شهر به عوامل دیگری از جمله مدت زمانی که در ترکیه اقامت دارید، بستگی دارد. 

  • هزینه عوارض خروج از کشور

هزینه عوارض خروج از شهر برای هر‌شخص برای بار اول ۲۲۰هزار تومان است. جالب است بدانید که با هر‌بار خروج از کشور باید هزینه بیشتری پرداخت کنید؛ به‌طور مثال هزینه خروج از کشور برای بار دوم ۳۳۰هزار تومان و برای بار سوم ۴۴۰هزار تومان خواهد بود. 

نکته: با مراجعه به سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور می‌توانید عوارض خروج از کشور خود را به‌صورت آنلاین پرداخت کنید.

هزینه‌های جانبی سفر زمینی به ترکیه 

  • هزینه خوراکی‌ها اعم از تنقلات یا وعده‌های اصلی غذایی

عکس تنقلات یا وعده‌های اصلی غذایی در سفر

توجه داشته باشید که باید بودجه‌ای مناسب برای خرید وعده‌های اصلی غذایی و تنقلات در سفر، اختصاص دهید. این بودجه با توجه به تعداد افرادی که همراه با شما سفر می‌کنند، مدت زمان سفر، غذا و تنقلاتی که می‌خورید و…  متفاوت خواهد بود. 

  • هزینه خرید آب معدنی

عکس خرید آب معدنی در سفر

بسیاری از افراد در نظر گرفتن هزینه خرید آب معدنی در طول سفر را فراموش می‌کنند؛ اما باید بگوییم که بخش قابل‌توجهی از هزینه‌ای که به تنقلات و وعده‌های اصلی اختصاص داده می‌شود، خرج خرید آب معدنی و نوشیدنی در سفر خواهد شد. باید اشاره کنیم که قیمت یک لیتر آب معدنی در ترکیه حدود ۲ لیر است. 

  • هزینه خرید سوغاتی 

اغلب ایرانیان در سفر‌های خود بخشی از بودجه سفر را به خرید سوغاتی برای عزیزان خود اختصاص می‌دهند و برای خرید سوغاتی و هدیه دادن آن‌ها به فامیل، دوستان و آشنایان خود اهمیت بسیاری قائل هستند. اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید، فراموش نکنید که در برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی برای سفرتان، هزینه خرید سوغات استانبول را نیز در‌نظر داشته باشید. در‌نهایت باید اشاره کنیم که برای تجربه‌ای خریدی رضایتبخش و ارزان در ترکیه می‌توانید از فرصت خرید از حراجی های استانبول نیز استفاده کنید. 

  • هزینه اسکان

عکس اقامت در ترکیه

از مهم‌ترین هزینه‌های هر سفر، هزینه اسکان در مقصد است. هزینه اسکان با‌توجه به مدت زمان سفر و ملاک‌ها و ویژگی‌هایی برای اقامتگاه خود در نظر دارید، متغیر خواهد بود. توصیه می‌کنیم پیش از سفر راجع‌به هزینه اقامت در استانبول در سایت‌های مربوطه، اطلاعات کسب کرده و هزینه کلی را برآورد کنید. 

  • هزینه‌های جانبی دیگر 

باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که در چنین سفری قرار است هزاران کیلومتر با ماشین در جاده‌ای نه‌چندان استاندارد رانندگی کنید؛ از‌این‌رو در پایان چنین سفری خودرو شما مستهلک شده و هزینه‌ای نسبتاً زیاد برای تعمیر آن متحمل خواهید شد. نکته دیگر این است که همیشه باید بخشی از بودجه سفر را برای شرایط غیر‌منتظره کنار بگذارید. به‌طور مثال ممکن است خودتان یا همراهانتان دچار مریضی شوید و به خدمات درمانی نیاز داشته باشید، یا ماشینتان خراب شود و… همچنین به این هزینه، بلیط‌های گردشگری از جاهای دیدنی خاص یا هزینه پارکینگ خودرو را نیز اضافه کنید.

وضعیت جاده‌های مرزی تا ترکیه چگونه است؟ 

عکس جاده‌های مرزی ایران و ترکیه

به‌طور کلی می‌توان گفت که وضعیت جاده‌های مرزی تا کشور ترکیه قابل قبول است. البته اگر با دست‌اندازه‌های این جاده‌ها آشنایی ندارید، توصیه می‌کنیم با دقت بیشتری در مسیر رانندگی کنید تا خطری از جانب آسفالت بد جاده‌ها، متوجه شما و ماشینتان نشود. اگر در‌خصوص امنیت جاده‌های مرزی ایران و ترکیه بپرسید، باید بگوییم که خیالتان از این بابت راحت باشد؛‌ چرا‌که این جاده‌های کاملاً امن هستند و گشت‌های پلیس نیز در سراسر آن حضور دارند. 

در سفر زمینی با ماشین شخصی به استانبول از چه شهرهایی رد می‌شویم؟

در این بخش به تفکیک مرز‌های زمینی ایران و ترکیه، شهر‌هایی که در طول مسیر تهران-استانبول طی خواهید کرد را به‌همراه فاصله بین آن‌ها آورده‌ایم.

در‌صورت سفر زمینی به استانبول از مرز بازرگان از شهر‌های زیر گذر خواهید کرد:

شهر ارزنجان تا شهر آماسیا: ۳۶۷ کیلومتر

شهر آماسیا تا شهر بلو: ۴۱۳ کیلومتر

شهر بلو تا شهر ازمیت: ۱۶۰ کیلومتر

شهر ازمیت تا شهر استانبول: ۱۰۲ کیلومتر

شهر گوربولاغ تا شهر دوغوبایزید: ۴۰ کیلومتر

شهر دوغوبایزید تا شهر آغری: ۹۰ کیلومتر

شهر آغری تا شهر ارزروم: ۱۸۴ کیلومتر

شهر ارزروم تا شهر ارزنجان: ۱۸۸ کیلومتر

در‌صورت سفر زمینی به استانبول از مرز رازی از شهر‌های زیر گذر خواهید کرد:

شهر کایسری تا شهر گلباشی: ۳۰۴ کیلومتر

شهر گلباشی تا شهر بلو: ۲۰۶ کیلومتر

شهر بولو تا شهر دوزجه: ۴۵ کیلومتر

شهر دوزجه تا شهر ساکاریا: ۸۶ کیلومتر

شهر ساکاریا تا شهر گِبزه: ۹۸ کیلومتر

شهر گِبزه تا شهر استانبول: ۶۳ کیلومتر

مرز رازی تا شهر وان: ۱۰۲ کیلومتر

شهر وان تا شهر تاتوان: ۱۴۳ کیلومتر

شهر تاتوان تا شهر موش: ۸۳ کیلومتر

شهر موش تا شهر بینگول: ۱۱۴ کیلومتر

شهر بینگول تا شهر الازیگ: ۱۴۲ کیلومتر

شهر الازیگ تا شهر مالاتیا: ۱۰۰ کیلومتر

شهر مالاتیا تا شهر کایسری: ۳۴۱ کیلومتر

در‌صورت سفر زمینی به استانبول از مرز سرو از شهر‌های زیر گذر خواهید کرد: 

شهر مالاتیا تا شهر کایسری: ۳۴۱ کیلومتر

شهر کایسری تا شهر گلباشی: ۳۰۴ کیلومتر

شهر گلباشی تا شهر بلو: ۲۰۶ کیلومتر

شهر بولو تا شهر دوزجه: ۴۵ کیلومتر

شهر دوزجه تا شهر ساکاریا: ۸۶ کیلومتر

شهر ساکاریا تا شهر گِبزه: ۹۸ کیلومتر

شهر گِبزه تا شهر استانبول: ۶۳ کیلومتر

شهر سرو تا شهر یوکسِکوا: ۵۶ کیلومتر

شهر یوکسِکوا تا روستای سو اوستو: ۱۶ کیلومتر

روستای سو اوستو تا شهر باشکاله: ۶۸ کیلومتر

شهر باشکاله تا شهر تاتوان: ۲۱۹ کیلومتر

شهر تاتوان تا شهر موش: ۸۳ کیلومتر

شهر موش تا شهر بینگول: ۱۱۴ کیلومتر

شهر بینگول تا شهر الازیگ: ۱۴۲ کیلومتر

شهر الازیگ تا شهر مالاتیا: ۱۰۰ کیلومتر

سفر زمینی به ترکیه با اتوبوس 

سفر زمینی به استانبول با اتوبوس نیز می‌تواند تجربه جذاب و خاطره‌انگیزی باشد. در چنین سفری دیگر مسئولیت رانندگی در مسیری طولانی متوجه شما نخواهد بود و ماشینتان نیز مستهلک نمی‌شود. خوب است اشاره کنیم که اتوبوس‌های تهران به استانبول همگی اتوبوس‌های VIP هستند و فضای داخل آن‌ها تمیز و مرتب است. از‌این‌رو شما در سفر با اتوبوس می‌توانید از زیبایی‌های اطراف جاده در مسیر لذت برده و سفری دلنشین را تجربه کنید. دیگر مزایای سفر با اتوبوس را می‌توانید در مقاله چرا باید با اتوبوس سفر کنیم؟ مطالعه کنید.

ترمینال‌های تهران به مقصد ترکیه

پایانه بیهقی در میدان آرژانتین تهران و پایانه آزادی در غرب تهران دارای اتوبوس‌هایی هستند که به‌سوی استانبول حرکت می‌کنند؛ از‌این‌رو شما می‌توانید در زمان تهیه بلیط اتوبوس تهران-استانبول، پایانه‌ای را انتخاب کنید که دسترسی به آن برای شما راحت‌تر باشد. 

سفر زمینی به ترکیه با اتوبوس، از تهران یا تبریز؟

عکس اتوبوس تهران به استانبول

به‌طور کلی باید بدانید که اغلب اتوبوس‌هایی که مقصد آن‌ها استانبول است، از مبدأ تهران حرکت می‌کنند. این اتوبوس‌ها در پایانه مرکزی شهر تبریز نیز برای سوار‌کردن مسافرانی که می‌خواهند از شهر تبریز به‌سوی استانبول سفر کنند، توقف می‌کنند. نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر مبدأ حرکت شما شهر تبریز باشد، باید با شرکت اتوبوسرانی مربوطه در ارتباط باشید یا سایت‌های واسطه را به‌دقت چک کنید تا بتوانید از زمان رسیدن اتوبوس به تبریز و توقف آن اطلاع یافته و در ترمینال حاضر شوید؛ چرا‌که به دلیل مسافت زیاد و تأخیر‌های احتمالی در زمان حرکت، زمان دقیق رسیدن اتوبوس‌های به پایانه مرکزی تبریز مشخص نیست. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که به‌طور کلی هزینه رفت‌و‌آمد در چنین سفری از مبدأ تهران ارزان‌تر خواهد بود. از‌این‌رو توصیه ما به شما این است که به‌منظور راحتی بیشتر و صرف هزینه کمتر در سفر زمینی به استانبول با اتوبوس، از تهران حرکت کنید. 

برای سفر زمینی به ترکیه با اتوبوس چند ساعت در راه هستیم؟

اگر انتخاب شما برای سفر زمینی به استانبول اتوبوس باشد، باید بگوییم که مسیری طولانی در پیش دارید. سفر به استانبول از مبدأ تهران با اتوبوس چیزی حدود ۳۴ تا ۳۶ ساعت طول می‌کشد. در‌واقع علاوه‌بر مسیر طولانی، فرایند گذر از مرز با اتوبوس نیز بسیار زمان‌بر است؛ چرا‌که باید پاسپورت و دیگر مدارک تمامی مسافران به‌صورت تک‌به‌تک توسط مأموران گمرک کنترل شده و همچنین وزن بار هر شخص نیز اندازه‌گیری و بررسی شود. خوب است اشاره کنیم که در سفر زمینی به ترکیه با اتوبوس، هنگام گذر از مرز، وزن کلی وسایل هر‌نفر نباید بیشتر از ۲۰ کیلو‌گرم باشد. در‌نهایت باید بگوییم که این فرایند در بازه‌های زمانی شلوغ‌تر که افراد بیشتری به ترکیه سفر می‌کنند، بیشتر طول می‌کشد و ممکن است ساعت‌ها در گمرک معطل شوید. 

هزینه‌های سفر زمینی به ترکیه با اتوبوس

عکس خرید بلیط اتوبوس

برخی از هزینه‌های سفر زمینی به ترکیه با اتوبوس، از جمله هزینه پاسپورت، هزینه عوارض خروج از کشور، هزینه خورد‌و‌خوراک و آب معدنی، هزینه خرید سوغاتی و هزینه اسکان، مشابه‌ هزینه‌های سفر زمینی به‌سوی این کشور با ماشین شخصی است که در بخش قبلی به‌طور مفصل راجع‌به‌ آن‌ها توضیح داده‌ایم. در این میان هزینه‌هایی مختص به سفر زمینی به‌سوی این کشور، با اتوبوس، وجود دارند که در ادامه به توضیح راجع‌به این هزینه‌ها پرداخته‌ایم.

  • هزینه بلیط اتوبوس

عکس بلیط اتوبوس تهران-استانبول

  • هزینه بلیط اتوبوس تهران-استانبول: قیمت بلیط اتوبوس تهران تا استانبول بر‌اساس زمانی که برای سفر انتخاب می‌کنید (معمولاً قیمت بلیط در بازه‌های زمانی پر‌رفت‌و‌آمد بیشتر است)، نوع اتوبوس و شرکت اتوبوسرانی که از آن بلیط تهیه می‌کنید، از ۱۵۰هزار تومان تا ۳۰۰هزار تومان متغیر است. 
  • هزینه بلیط اتوبوس تبریز-استانبول: قیمت بلیط اتوبوس تبریز تا استانبول نیز وابسته به فاکتور‌های مختلف، از ۱۸۰هزار تومان شروع می‌شود و تا ۳۰۰هزار تومان متغیر است. 
نکته: جالب است بدانید که اگر بلیط اتوبوس تهران-استانبول را تهیه کرده و به‌صورت مستقیم از تهران به استانبول سفر کنید، هزینه رفت‌و‌امد شما ارزان‌تر از حرکت از مبدأ تبریز است. این در‌حالی است که شهر تبریز به مرز ایران-ترکیه نزدیک‌تر است!
  • هزینه حمل‌و‌نقل در شهر استانبول 

تصویری از استانبول کارت

مشخصاً بخشی از هزینه‌های سفر صرف رفت‌و‌آمد در استانبول و بازدید از جاهای دیدنی ترکیه خواهد شد. در این بخش باید اشاره کنیم که شما می‌توانید با تهیه استانبول کارت هزینه حمل‌و‌نقل در استانبول را تا حد زیادی کاهش دهید. در‌واقع استانبول کارت، کارتی هوشمند برای حمل‌ونقل است که هزینه‌های رفت‌و‌آمد با استفاده از وسایل نقلیه عمومی را کاهش می‌دهد. 

نکته: شما می‌توانید استانبول کارت خود را به میزان دلخواه تا سقف ۳۰۰ لیر شارژ کنید.

در سفر زمینی به استانبول با اتوبوس از چه شهر‌هایی رد می‌شویم؟

در سفر زمینی به استانبول از مبدأ تهران با اتوبوس، از شهر‌های مختلفی گذر خواهید کرد که در ادامه تمامی شهر‌های واقع در نزدیک‌ترین مسیر زمینی را به همراه فاصله آن‌ها از شهر قبلی و شهر بعدی، ذکر کرده‌ایم. 

شهر دوغوبایزید تا شهر آغری: ۹۰ کیلومتر

شهر آغری تا شهر ارزروم: ۱۸۴ کیلومتر

شهر ارزروم تا شهر ارزنجان: ۱۸۸ کیلومتر 

شهر ارزنجان تا شهر آماسیا: ۳۶۷ کیلومتر

شهر آماسیا تا شهر بلو: ۴۱۳ کیلومتر 

شهر بلو تا شهر ازمیت: ۱۶۰ کیلومتر

شهر ازمیت تا شهر استانبول: ۱۰۲ کیلومتر 

شهر تهران تا شهر قزوین: ۱۵۰ کیلومتر 

شهر قزوین تا شهر زنجان: ۱۷۷ کیلومتر 

شهر زنجان تا شهر میانه: ۱۳۷ کیلومتر 

شهر میانه تا شهر تبریز: ۱۶۶ کیلومتر 

شهر تبریز تا شهر مرند: ۶۸ کیلومتر

شهر مرند تا شهر ماکو: ۱۸۰ کیلومتر 

شهر ماکو تا مرز بازرگان و شهر گوربولاغ: ۴۲ کیلومتر

شهر گوربولاغ تا شهر دوغوبایزید: ۴۰ کیلومتر

از چه شهرهایی می‌توان با قطار به ترکیه سفر کرد؟

مسیر تبریز به وان

عکس قطار تبریز به وان

سفر زمینی به شهر وان ترکیه از مبدأ تبریز با قطار‌های بین‌المللی ایران طرفداران بسیاری دارد. در‌ واقع اگر می‌خواهید سفری کوتاه، دلپذیر و کم‌هزینه‌ای را به ترکیه تجربه کنید و مقصد شما شهر رؤیایی وان و طبیعت بی‌نظیر آن است، بهتر است هر‌چه سریع‌تر بلیط قطار تبریز-وان را تهیه کرده و راهی سفر شوید. 

مسیر تهران به آنکارا و آنکارا به استانبول 

عکس راه‌آهن تهران-آنکارا

مقصد بسیاری از مسافران و گردشگرانی که به ترکیه سفر می‌کنند، شهر‌های آنکارا و استانبول است. در این خصوص باید بگوییم که به‌تازگی راه‌آهن تهران-آنکارا افتتاح شده است و شما می‌توانید با خرید بلیط قطار تهران-آنکارا به‌صورت مستقیم به شهر تماشایی آنکارا سفر کنید. قطار‌های آنکارا همگی ۳‌ستاره بوده و علاوه‌بر فضای مناسب در کوپه‌های ۴‌نفره، دارای امکانات و خدمات مناسبی هستند. در ادامه باید بگوییم که شما می‌توانید با تهیه بلیط قطارهای سریع‌السیر هالکالی آنکارا، از آنکارا به شهر محبوب و تماشایی استانبول بروید. 

روزها و ساعات حرکت قطار‌های ایران-ترکیه

عکس قطار تبریز-وان

  • قطار تبریز-وان: دوشنبه هر‌هفته ساعت ۲۲:۳۵
  • قطار تهران-آنکارا: چهار‌شنبه هر‌هفته ساعت ۲۱:۵۵
  • قطار آنکارا-تهران: چهار‌شنبه هر‌هفته ساعت ۱۴:۲۵

نکته: بلیط قطار تهران-آنکارا فقط به‌صورت رفت‌و‌برگشتی فروخته می‌شوند. همچنین خوب است اشاره کنیم که یک هفته پس از حرکت قطار رفت به‌سوی آنکارا از تهران، قطار برگشت به‌سوی تهران از آنکارا حرکت می‌کند. از‌این‌رو باید مدت‌زمان سفر زمینی به از تهران به آنکارا را یک هفته در نظر بگیرید. 

در سفر با قطار به ترکیه چند ساعت در راه هستیم؟

عکس مسیرهای سفر با قطار به ترکیه

اگر انتخاب شما برای تجربه سفر زمینی به ترکیه، قطار است، باید حسابی صبور باشید؛ چرا‌که در کوپه‌های قطار، سفری طولانی در پیش خواهید داشت. 

  • سفر با قطار از تهران تا آنکارا: حدود ۵۸ ساعت
  • سفر با قطار از تهران تا استانبول: حدود ۷۰ تا ۸۰ ساعت 
  • سفر با قطار از تبریز تا وان: حدود ۱۰ ساعت  

هزینه‌های سفر با قطار به ترکیه چقدر است؟

عکس سفر با قطار به ترکیه

هزینه‌های سفر زمینی به استانبول با قطار تقریباً مشابه هزینه‌های سفر با ماشین شخصی اتوبوس به این شهر توریستی است. شما برای چنین سفری باید بودجه‌ای متناسب با‌توجه به هزینه بلیط قطار، هزینه پاسپورت، هزینه عوارض خروج از کشور، هزینه اسکان، هزینه حمل‌و‌نقل در شهر استانبول، هزینه خورد‌و‌خوراک و آب معدنی، هزینه خرید سوغاتی و هزینه حمل‌و‌نقل در شهر، در نظر داشته باشید که در دو بخش «هزینه‌های سفر زمینی به ترکيه با ماشین شخصی» و «هزینه‌های سفر زمینی به ترکیه با اتوبوس» راجع‌به این هزینه‌ها به‌طور مفصل توضیح داده‌ایم. تنها هزینه‌ای که در این سفر متفاوت خواهد بود، هزینه بلیط قطار است.

هزینه بلیط قطار: 

  • قیمت بلیط قطار تهران-آنکارا: باید بگوییم که قیمت بلیط قطار وابسته به عوامل مختلف از جمله تاریخ سفر، امکانات کوپه، خدمات قطار و… متفاوت خواهد بود؛ اما به‌طور کلی هزینه بلیط قطار تهران آنکارا برای بزرگسالان چیزی حدود ۴۵ یورو است. 
  • قیمت بلیط قطار آنکارا-استانبول: اگر مقصد شما استانبول باشد، باید برای ادامه مسیر بلیط قطار آنکارا-استانبول را نیز تهیه کنید. با‌توجه به نوسانات قیمت‌ها برای اطلاع از قیمت دقیق این بلیط در زمان سفر می‌توانید به سایت‌های فعال در زمینه فروش بلیط مراجعه کنید. 
  • قیمت بلیط قطار تبریز-وان: اگر مقصد شما شهر وان باشد؛ یا بخواهید چند‌ روزی را در این بهشت سپری کنید، خرید بلیط قطار تبریز-وان بهترین گزینه برای شما است؛ چرا‌که ارزان‌ترین سفر را برایتان رقم خواهد زد. قیمت بلیط قطار تبریز-وان نیز تحت‌تأثیر نوسانات است؛ از‌این‌رو توصیه می‌کنیم پیش از سفر، در سایت‌های مربوطه قیمت آن را چک کنید. 

کدام روش و مسیر را برای تجربه سفر زمینی به ترکیه انتخاب کنیم؟

در پاسخ به این سؤال که کدام روش را برای تجربه سفر زمینی به ترکیه انتخاب کنیم؟ یا کدام روش بهتر است؟ باید بگوییم که انتخاب روش مناسب، کاملاً به خود شما و همراهانتان در سفر بستگی دارد. در‌واقع شما باید با‌توجه به بودجه، زمان و امکاناتی که در اختیار دارید، بهترین روش سفر را برای خود انتخاب کنید. اما اگر بپرسید که کدام مسیر برای سفر زمینی به ترکیه مناسب‌تر است، باید بگوییم که مسیری که از مرز بازرگان می‌گذرد به‌لحاظ امکانات، وضعیت جاده و نزدیکی، بهترین مسیر برای تجربه سفر زمینی است. ضمن اینکه در نوشته‌ای به نام «22 اپلیکیشن سفر که مسافرت را برایتان دل‌چسب می‌کند» چند اپلیکیشن معرفی کرده‌ایم که در سفرهای زمینی فوق‌العاده کاربردی هستند.

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان سعی کردیم تا راهنمایی کامل و کاربردی برای تجربه سفر زمینی به ترکیه و استانبول، اعم از سفر با ماشین شخصی، سفر با اتوبوس و سفر با قطار، ارائه دهیم؛ تا شما بتوانید با استفاده از این راهنما، علاوه‌بر انتخاب بهترین روش سفر، بودجه‌بندی و زمانبندی دقیقی را در سفر خود پیاده‌سازی کرده و در‌نهایت مسافرتی راحت و خاطره‌‌انگیز را تجربه کنید. حال نوبت شماست که نظر، تجربیات و اطلاعات خود را در اختیار ما و مخاطبان خوش‌سفر ما به اشتراک بگذارید. آیا تابه‌حال تجربه سفر زمینی به استانبول یا دیگر شهر‌های ترکیه را داشته‌اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، بگویید که این تجربه را چگونه دیدید؟ و چه توصیه‌ای به افرادی دارید که قصد تجربه سفر از‌طریق مرز‌های زمینی به کشور ترکیه را دارند؟

ایران و ترکیه دارای ۳ مرز زمینی شامل مرز بازرگان، مرز رازی و مرز سرو هستند که برای سفر زمینی به ترکیه با ماشین شخصی باید از یکی از این مرز‌های گذر کنید.

بهترین مرز ایران و ترکیه به‌لحاظ امکانات و نزدیکی، مرز بازرگان است.

برای رسیدن به شهر توریستی استانبول در کشور زیبای ترکیه با ماشین شخصی، باید حدود ۱۰۰۰ کیلومتر در جاده‌های ایران و ۱۵۰۰ کیلومتر در جاده‌های ترکیه، رانندگی کنید.

اگر از تهران سوار اتوبوس شوید و مقصد شما شهر استانبول باشد، چیزی حدود ۳۴ تا ۳۶ ساعت در مسیر خواهید بود.

سفر با قطار از مبدأ تهران به مقصد آنکارا ۵۸ ساعت طول می‌کشد.

4 نظرات
  1. سعید می گوید

    جالب بود
    قصد داشتم زمینی برم ترکیه
    ولی هر چی فکرش رو میکنم هیچی جای هواپیما را نمیگیره
    خوب که فکر میکنم اصلن کی حال داره زمینی بره ترکیه؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سعید عزیز، منم با شما موافقم. هیچی جای رزرو یه تور از جای مطمئن رو نمی‌گیره.
      نه خستگی راه به تنت می‌مونه و نه نگران شام و ناهار و جای خواب هستی! تازه کلی جاهای دیدنی رو هم می‌برن که ببینی.
      تردید نکنید. ره بال آسمان تورهای خیلی خوب با قیمتای خیلی خوب داره. پیشنهاد می‌کنم با کارشناسانش تماس بگیرید.

  2. علیرضا می گوید

    چقدر خوب توضیح دادین.. ممنونم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام علیرضا عزیز. ما هم از شما ممنونیم که با بازخوردتون، به ما روحیه و انرژی دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.