غار آبی دیورش | چشم آبی طبیعت به آسمان گیلان

7

در هر وجب از خاک گیلان، جاذبه‌ای طبیعی و تماشایی جا خوش کرده است. شاید شما هم با تماشای عکس برخی از مناظر طبیعی گیلان تصور کنید به تصاویری از زیبایی‌های کشورهای خارجی نگاه می‌کنید. به‌جرئت می‌توان مناظر گیلان را با مراتع سرسبز کشور سوئیس مقایسه کرد. در این مقاله، قصد داریم درباره یکی از جاذبه‌های کمتر‌شناخته‌شده گیلان با شما صحبت کنیم. این جاذبه مخصوص افراد کنجکاو، ماجراجو و اهل طبیعت‌گردی است. با ما همراه باشید تا غار آبی دیورش گیلان را بهتر بشناسید.

روستای دیورش کجاست؟

روستای دیورش یکی از مناطق ییلاقی استان گیلان است. این روستا جزو جاهای دیدنی رودبار به حساب می‌آید. این روستا از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات شهرستان رودبار است. دیورش در ۷کیلومتری توتکابن قرار دارد. برای دسترسی به این روستا می‌توانید توتکابن یا رودبار را مبدأ حرکت خود قرار دهید.

غار آبی دیورش کجاست؟

غار آبی دیورش نزدیک به منطقه جنگلی روستای دیورش قرار دارد. برای دسترسی به این غار آبی باید از عمق جنگل عبور کنید. البته این مسئله به‌نوبه خود یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر محسوب می‌شود. تصور کنید از میان جنگلی انبوه و سرسبز عبور می‌کنید.

جنگلی که هنوز هم خبری از دست‌کاری انسان در آن نیست. روی درختان خزه بسته است. پرندگان در لابه‌لای درختان تکاپو می‌کنند و آواز می‌خوانند. گاهی یک روباه کوچک یا خرگوشی زیبا از جلوی پای شما عبور می‌کند. نسیم خنک جنگل صورت شما را نوازش می‌دهد. باد با شما نجوا خواهد کرد و درختان بر سرتان سایه می‌اندازند. نور خورشید از لابه‌لای برگ درختان به‌سختی عبور می‌کند. در نهایت، ناگهان با منظره‌ای عجیب و فرازمینی رو‌به‌رو خواهید شد.

غار آبی دیورش انگار در ورودی به سرزمین عجایب است. زمانی که به غار آبی برسید، تعریفتان از زیبایی تغییر خواهد کرد. این غار آبی یکی از زیباترین غارهای آبی ایران به حساب می‌آید. با دیدن حفره غار، کنجکاو می‌شوید. پای خود را روی سنگ‌های کوچک اطراف می‌گذارید. تلاش می‌کنید سرتان را به جلو بکشید و داخل غار را ببینید. آب به‌حدی زلال است که دهانه غار دیده می‌شود. این غار ابهت بسیاری دارد. در کنار ورودی غار آبی، دهانه دیگری نیز دیده می‌شود. این غار کوچک محل زندگی انواع دوزیست‌ها و البته خفاش‌هاست. در سکوت طبیعت گاهی صدای خفاش‌ها از بیرون غار نیز شنیده می‌شود.

اگر اهل ماجراجویی باشید، حتماً می‌خواهید به دل آب بزنید. آب این حوضچه حتی در تابستان نیز بسیار سرد است. همچنین فراموش نکنید برای بازدید از این غار آبی، باید تجهیزات و لوازم ضروری همراه داشته باشید. در ضمن توصیه می‌کنیم بازدید خود را از این غار به‌صورت گروهی انجام دهید.

جاذبه‌های روستای دیورش گیلان | روستایی بهشتی و تماشایی

روستای دیورش گیلان روستایی بهشتی و تماشایی در شمال ایران است. در این روستا می‌توانید شاهد حضور جاذبه‌های طبیعی مختلف باشید. اگر می‌خواهید طبیعت را به‌معنای واقعی کلمه درک کنید، باید حتماً سری به این روستا بزنید.

در ادامه، شما را با بخشی از جاذبه‌های تماشایی این روستا آشنا خواهیم کرد.
  • جنگل نور چشمه | از بکرترین جنگل‌های ایران

جنگل نور چشمه یکی از بکرترین جنگل های ایران به حساب می‌آید. این جنگل به‌حدی بکر است که اطلاعات بسیاری از آن در دست نیست. حتی کسی مساحت دقیق این جنگل را نمی‌داند. البته نگران حضور حیوانات وحشی در این جنگل نباشید. مردم روستای دیورش درباره حضور حیوانات درنده در این جنگل گزارشی نداده‌اند. مادر طبیعت به‌آرامی این منطقه را به بهشتی آسمانی تبدیل کرده است. هوای این جنگل همانند روز اولی که زمین خلق شد، پاک و بدون آلودگی است. صدای باد در گوش شما می‌پیچد. گویا طبیعت زیر گوشتان نجوا می‌کند. سر خود را که بالا بگیرید، درختان افرا و بلوط قامت خود را به رخ می‌کشند. خورشید نیز با دستان خود لابه‌لای برگ درختان را باز می‌کند تا صورت شما را نوازش کند.

اکوسیستم در این منطقه عملکرد پویا و کاملی دارد. شما می‌توانید اکسیژن را در هوای اطراف خود احساس کنید. این جنگل در بخش کوهستانی روستا قرار دارد. مسیر جنگل‌نوردی از بخش پاکوب آغاز می‌شود. تا اواسط راه، مسیر آن‌قدر سخت نیست؛ اما پس از مدتی سنگلاخی و با شیب تند همراه می‌شود. در این قسمت مسیر باید کمی توانایی خود را به چالش بکشید. در این جنگل، درختان کهن‌سال افرا، بلوط، راش، توسکا، چنار و درختان میوه همانند ازگیل، آلوچه، زالزالک، گلابی وحشی و خرمالو به چشم می‌خورند. شرایط مناسب باعث شده حیواناتی همانند جوجه‌تیغی، روباه، گرگ، خرس و گراز به‌راحتی در این جنگل زندگی کنند.

البته نگران نباشید. این حیوانات به‌ندرت به انسان حمله می‌کنند.
  • غار آبی جنگل نور چشمه | از زیباترین غارهای طبیعی تمام ایران

تصویری از غار آبی در جنگل نور چشمه

غار آبی جنگل نور چشمه در انتهای مسیر جنگل جا خوش کرده است. انگار که این غار در خط پایان نشسته و به هر کس که سختی مسیر را به جان خریده، زیبایی خود را هدیه می‌دهد. در بخش قبلی به‌خوبی درباره غار آبی جنگل نور چشمه با شما صحبت کردیم. این غار یکی از زیباترین غارهای طبیعی تمام ایران به حساب می‌آید.

بخش‌هایی از غار آبی هنوز هم برای گردشگران ناشناخته باقی مانده‌اند.
  • سرچشمه سفیدآب دیورش | نقاشی زیبای طبیعتی بکر

سرچشمه سفید آب دیورش یکی از زیباترین جاهای دیدنی دیورش به حساب می‌آید. مسیر دسترسی به این سرچشمه با مسیر جنگل نور چشمه تفاوت دارد. برای دسترسی به این سرچشمه باید از روستای دیورش وارد یک مسیر خاکی شوید. بهتر است درباره این مسیر از مردم محلی سؤال کنید تا اشتباه نروید.

پس از کمی پیاده‌روی در مسیری با شیب نه‌چندان تند، به سرچشمه سفید آب خواهید رسد. زمانی که این چشمه را ببینید، با تمام وجود تعجب خواهید کرد. این چشمه به‌حدی پر آب است که انگار آبشاری از زیر زمین به‌صورت وارونه به بیرون فواره می‌کند. آب سرچشمه سفیدآب بسیار سرد و گواراست. این آب جزو گواراترین آب‌های شیرین در تمام ایران به حساب می‌آید. جالب است بدانید این سرچشمه را «طلای ناب رودبار» می‌نامند. بسیاری از روستاهای رودبار و همچنین بخش رحمت‌آب، آب شرب خود را از این چشمه تأمین می‌کنند.

آب این چشمه از اشک چشم نیز زلال‌تر است. در کنار چشمه، مناظری کوهستانی و جنگلی شما را شگفت‌زده خواهند کرد. درختان روی بخش عمده‌ای از چشمه سایه انداخته‌اند. انگار که درختان دستان خود را روی این چشمه قرار می‌دهند تا از چشم بد به‌ دور باشد.

در این منطقه فقط باید سکوت کرد و از نقاشی زیبای طبیعت لذت برد.

امکانات غار دیورش | طبیعت‌گردی بدون امکانات شهری

تصویری از پیاده روی غار دیورش

در نزدیکی غار دیورش هیچ خبری از امکانات رفاهی، خدماتی و گردشگری نیست. البته بابت این مسئله باید شکرگزار باشیم؛ زیرا وجود امکانات به بافت طبیعی منطقه آسیب بسیاری وارد می‌کند. برای دسترسی به غار آبی دیورش گیلان، حتی مسیر پیاده‌روی نیز تعبیه نشده است. حتماً یک کوله‌پشتی کوچک همراه خود بیاورید. همراه‌داشتن قمقمه آب، مقداری تنقلات و میان‌وعده توصیه می‌شود.

همچنین نیازی به توضیح بیشتر نیست که هیچ‌گونه روشنایی، سرویس بهداشتی یا آبخوری در نزدیکی غار وجود ندارد.

بهترین زمان سفر به غار دیورش | بهاری دل‌انگیز و دیدنی

همان طور که اشاره کردیم، روستای دیورش یکی از مناطق ییلاقی گیلان است. به‌سبب ارتفاع منطقه از سطح دریا، در طول زمستان هوا به‌شدت سرد می‌شود. بهترین زمان بازدید از دیورش و غار آبی نیمه اول سال است. در تابستان هیچ خبری از گرمای هوا در روستا نیست. حتی درختان اجازه نمی‌دهند که آفتاب به‌صورت مستقیم بر شما بتابد.

با وجود این، فصل بهار سرسبزترین فصل این منطقه به حساب می‌آید. در این فصل چشمه‌ها پرآب می‌شوند. هر کجا که نگاه می‌کنید، سرسبزی به چشم می‌خورد. حیوانات پس از سرمای زمستان زندگی خود را از سر می‌گیرند و دیورش به بهشتی واقعی تبدیل می‌شود.

مقدار زمان لازم برای بازدید از غار دیورش | خاطره‌ای به‌یادماندنی

تصویری از زمان لازم برای بازدید از غار دیورش

زمانی که برای بازدید از غار دیورش صرف می‌کنید کاملاً به خودتان بستگی دارد؛ برای مثال، برخی افراد ترجیح می‌دهند مسیر جنگل نور چشمه را به‌سرعت طی کنند. برخی دیگر از آرامش مسیر لذت می‌برند و آرام‌آرام قدم می‌زنند. به‌صورت میانگین، برای پیمودن مسیر جنگلی، باید بین ۳۰ تا ۵۰ دقیقه زمان در نظر بگیرید.

زمانی که گردشگران به غار آبی می‌رسند، اغلب به ۲ دسته تقسیم می‌شوند. برخی افراد ماجراجو با تجهیزات کامل به دل غار می‌زنند و برخی دیگر به زیبایی بیرون آن بسنده می‌کنند. به‌صورت کلی، باید گفت که می‌توان بازدید از غار آبی دیورش را در قالب تور ۱روزه گنجاند. تورهای ۱روزه بسیاری از تهران، قزوین، زنجان و شهرهای دیگر استان گیلان برای بازدید از غار آبی دیورش برگزار می‌شوند.

البته امکان اقامت در خانه‌های بوم‌گردی دیورش نیز وجود دارد. اگر قصد دارید مدتی را به‌دور از شلوغی زندگی شهری سپری کنید، می‌توانید اقامت در این خانه‌ها را تجربه کنید. این روستا آرامش محض را به شما هدیه می‌دهد. تصور کنید در کلبه‌ای چوبی بخوابید و سحرگاه پرندگان شما را از خواب بیدار کنند.

وسایل ضروری برای بازدید از غار آبی دیورش | حتماً همراهتان باشد

در صورتی که قصد بازدید از فضای داخل غار را ندارید، نیازی به وسایل خاصی نیز نخواهید داشت. در این حالت، همراه‌داشتن کفش مخصوص پیاده‌روی ترجیحاً ساقدار، کرم یا اسپری دفع حشرات، دوربین و مونوپاد، عصای پیاده‌روی برای افراد کم‌توان، کوله‌پشتی، قمقمه آب و مقداری تنقلات کفایت می‌کند. اگر قصد بازدید از فضای داخل غار را دارید، باید تجهیزات ایمنی کامل همراه ببرید. در این حالت، باید عصای مخصوص غارنوردی، کفش مخصوص، هدلامپ، کلاه ایمنی، طناب، وسایل شنا و سایر تجهیزات ایمنی غارنوردی را به فهرست لوازم قبلی اضافه کنید.

در صورتی که قصد دارید در کنار این غار کمپ بزنید، باید تجهیزات کمپ نیز همراه داشته باشید.

سن مجاز برای بازدید از غار دیورش | مسیری دشوار و خطر حیوانات وحشی

تصویری از خطر حمله حیوانات

مسیر دسترسی به غار دیورش بسیار دشوار است. به همین خاطر کودکان و نوجوانان از پس این مسیر برنمی‌آیند. همچنین به هر صورت خطر حمله حیوانات هرچه قدر هم کم، آن‌ها را تهدید می‌کند. به همین خاطر، بهتر است افرادی که کمتر از ۱۸ یا ۲۰ سال سن دارند، از این غار دیدن نکنند.

اقامت در نزدیکی غار | تجربه‌ای دوست‌داشتنی و جذاب

تصویری از کمپ زدن در غار

در نزدیکی غار خبری از اقامتگاه یا هتل نیست. برای اقامت در نزدیکی غار باید کمپ بزنید. کمپ‌زدن در کنار غار بسیار لذت‌بخش است. تصور کنید با طلوع آفتاب، از خواب بیدار شوید و کمی در غار آبی شنا کنید. همچنین، برای اقامت می‌توانید سری به روستای دیورش بزنید. با کمی پرس‌وجو در بین مردم روستا، می‌توانید افرادی را بیابید که در ازای دریافت مبلغی اندک، خانه خود را در اختیار شما قرار می‌دهند. این نوع اقامت بسیار لذت‌بخش و البته خاطره‌انگیز خواهد بود.

حیواناتی همانند گراز، خرس و گرگ در این منطقه زندگی می‌کنند. حتماً به‌صورت گروهی کمپ بزنید و تجهیزات کامل همراه داشته باشید. ایجاد آتش دور کمپ مخصوصاً در زمان پیش از خواب به‌شدت توصیه می‌شود. آتش باعث می‌شود حیوانات به کمپ شما نزدیک نشوند.

جاهای دیدنی نزدیک به غار

  • پلنگ کول؛
  • ییلاق لارنه؛
  • قلعه درفک؛
  • روستای شیرکوه؛
  • چشمه سفیدآب؛
  • جنگل نور چشمه؛
  • پل تاریخی گل پل.

مسیر دسترسی روستای دیورش

برای دسترسی به روستای دیورش، باید ابتدا خودتان را به روستای شیرکوه برسانید. یک جاده خاکی در بخش شمالی روستای شیرکوه یگانه مسیر ارتباط بین شیرکوه و دیورش است. برای دسترسی به شیرکوه نیز ابتدا باید به رودبار بروید. از رودبار وارد آزادراه قزوین به رشت شوید. مسیر را در امتداد رودخانه به‌سمت شمال بروید.

رودبار تا روستای شیرکوه حدود ۲۲ کیلومتر فاصله دارد. از رودبار در عرض ۳۰ دقیقه می‌توانید به شیرکوه برسید. در همین مسیر، پس از ۱۵ کیلومتر، در سمت راست خود با تابلوی خروجی توتکابن رو‌به‌رو خواهید شد. مسیر را به‌سمت توتکابن ادامه دهید. پس از توتکابن به روستای شیرکوه خواهید رسید. از شیرکوه تا دیورش حدود ۱۰ دقیقه فاصله است.

هزینه ورودی:رایگان
ساعات دسترسی:۲۴ساعته
آدرس:استان گیلان، شهر رودبار، ۷کیلومتری توتکابن

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره غار آبی دیورش گیلان چیست؟ به‌نظرتان کدام‌یک از جاهای دیدنی گیلان بیش از همه زیبا هستند؟ به‌نظر شما بهترین مناظر طبیعی شمال ایران در کدام استان قرار دارند؟ آیا جنگل نور چشمه را می‌توان در فهرست بکرترین جنگل های شمال قرار دارد؟

غار آبی دیورش در روستای دیورش قرار دارد. این روستا از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات شهرستان رودبار است.

نیمه اول سال بهترین زمان بازدید از دیورش است.

بله، برای ورود به غار نیاز به مهارت غارنوردی و شنا خواهید داشت. همچنین باید مسیر سنگلاخی را پشت‌سر بگذارید.

بله، بازدید از غار خطرناک است. البته مسیر تا دهانه غار کاملاً بی‌خطر، اما سخت است.

بازدید از این غار رایگان است.

4.3/5 (3 نظر)
7 نظرات
  1. رها می گوید

    یه چیزی خیلی ذهن من رو درگیر کرده. اسم این منطقه دیورشه درسته؟ پس چرا توی لینکش که توی گوگله به انگلیسی نوشتین درویش؟ من اول فکر کردم شاید توی مقاله اونجایی که داشتم می‌خوندم غلط املایی بوده، بعد دیدم توی کل مقاله همین اسم اومده پس درویش چیه؟
    بعدش هم وااای حیوونای اینجا، یه عکسایی از حیوونا هست، آدم خوف می‌کنه پاش رو بذاره اینجا؛ ولی باهاتون موافقم غار آبی این منطقه خیلی خیلی قشنگه. راستش من حتی شنامم خوب نیست چه برسه بخوام تجهیزات داشته باشم برم توی غار ولیییییی کلی عکس ازش می‌گیرم عوضش:)))))))) دلم خنک می‌شه.

    1. رهنما می گوید

      ما هفته پیش رفتیم دیورش.نه از حیوون خبری هست نه خطر.داخل غار هم رفتیم آبتنی هم کردیم خیلی هم مزه داد

      1. بانو تقیان می گوید

        بسیار ممنونیم دوست عزیز که بهمون انرژی مثبت دادید.

      2. بانو تقیان می گوید

        سلام دوست عزیز
        ممنونیم برای انتقال تجربه‌تون.

  2. عمو حسین می گوید

    سلام امکانات هست عزیز جان
    اقامتگاه بومگردی ماه نشین درخدمت شما عزیزان جان هستیم ?

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونیم بابت توضیحی که دادین.

  3. عمو حسین می گوید

    سلام امکانات هست عزیز جان
    اقامتگاه بومگردی ماه نشین درخدمت شما عزیزان جان هست ?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.