سرای فیل شیراز | اقامتی رؤیایی در شهر بهارنارنج

2

شیراز یکی از زیباترین و البته معروف‌ترین شهرهای توریستی در استان فارس است. این شهر همه‌ساله میزبان صدها‌هزار گردشگر از سراسر جهان است. به همین خاطر در شهر شیراز می‌توانید شاهد حضور اقامتگاه‌های متعددی باشید. برخی اقامتگاه‌ها بسیار لوکس و برخی دیگر بسیار ارزان هستند. در این میان، حضور در اقامتگاه‌های بوم‌گردی تجربه سفر شما را به‌کلی دگرگون خواهد کرد. شاید عده‌ای رابطه خوشی با این مکان‌ها نداشته باشند؛ اما با تماشای تصاویر سرای فیل شیراز نظرتان عوض خواهد شد. امروز قصد داریم تا یکی از زیباترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی شیراز را به شما عزیزان معرفی کنیم. با ما همراه باشید تا سرای فیل شیراز را به‌خوبی بشناسید.

سرای فیل شیراز کجاست؟

هتل سنتی عمارت فیل، در دل بافت قدیمی شهر شیراز قرار دارد. برای دسترسی به خانه فیل باید خودتان را به خیابان کریم‌خان زند برسانید.

معرفی اقامتگاه فیل شیراز

عکس از عمارت تاریخی فیل

کاروانسرای فیل یکی از جاهای دیدنی شیراز به حساب می‌آید. این عمارت در محله درب شاهزاده، بین بازار معروف شمشیرگرها و بازار ترکش‌دوزها قرار دارد. بازار شمشیرگرها امروزه محل خرید‌و‌فروش فرش‌های ایرانی و انواع ادویه‌جات است. همچنین بازار بزرگ وکیل شیراز در سمت شرق کاروانسرا قرار دارد. در آن دوران ساخت کاروانسرا در مناطق تجاری بسیار رواج داشت. به این ترتیب تجار مختلف می‌توانستند در سفر به شیراز، در نزدیکی بازارهای اصلی اقامت کنند. این کاروانسرا پلان مربی‌شکل و چهار‌ایوانی دارد. در هر ضلع این کاروانسرا، 7 حجره تعبیه شده است. همچنین در هر چهار زاویه آن نیز چهار حجره دیگر به چشم می‌خورد.

کف همه حجره‌ها کمی از سطح زمین بالاتر است. خوشبختانه درهای چوبی این حجره‌ها هنوز هم پابرجا هستند. در میان حیاط کاروانسرا، بر اساس سنت قدیمی ایرانی، حوضی بزرگ و قدیمی به چشم می‌خورد. دورتادور این حوض، باغچه‌ای گل‌کاری‌شده دیده می‌شود. امروزه بخشی از این سرای زیبا به اقامتگاه سنتی و بوم‌گردی تبدیل شده است. با حضور در این سرا احساس می‌کنید در تاریخ سفر کرده‌اید. انگار که هنوز هم کریم‌خان زند سلطنت می‌کند و منتظر سربازهایی با شمشیر و زره خواهید بود!

بسیاری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرهای مختلف کشور، فاقد امکانات رفاهی و خدماتی هستند. به‌عنوان مثال مسافران باید از سرویس بهداشتی و حمام اشتراکی استفاده کنند. یا اینکه برخی دیگر از سرویس کف‌خواب استفاده می‌کنند و فاقد سرویس تخت هستند. این در حالی است که سرای فیل یکی از مجهزترین و زیباترین هتل های سنتی ایران به حساب می‌آید. در بین هتل های سنتی شیراز ، این هتل بهترین امکانات را در اختیار مسافران خود قرار می‌دهد. پس می‌توانید انتظار خدماتی عالی و 5ستاره را از این هتل داشته باشید.

تاریخچه هتل فیل شیراز

تصویری از سرای فیل

کاروانسرای فیل در سال 1180 و در اواخر دوران زندیه بنا شد. این کاروانسرا در نزدیکی بازار وکیل شیراز قرار دارد. بازار وکیل هنوز هم یکی از مهم‌ترین بازارهای شیراز به حساب می‌آید. کاروانسرا در آن دوران دو کاربرد داشت. بخشی از کاروانسرا به دادوستد اختصاص می‌یافت و بخشی دیگر مخصوص اقامت مسافران بود. حاکمان دوره زندیه، شیراز را به‌عنوان مرکز خلافت انتخاب کرده بودند. به همین خاطر این شهر توسعه بسیاری را تجربه می‌کرد. از‌این‌رو بسیاری از تجار ایرانی و خارجی برای دادوستد به شیراز می‌آمدند. همه مسافران مستقیم به سراغ بازار وکیل و بازارهای اطراف آن می‌رفتند. بنابراین ساخت یک کاروانسرا در نزدیکی بازار بسیار منطقی بود.

در سال 1180 هجری قمری این کاروانسرا بنا شد. بد نیست بدانید هنوز هم بخشی از این کاروانسرا به‌عنوان بازارچه فیل شیراز شناخته می‌شود. در این بازارچه انواع فرش دستباف اصیل ایرانی دادوستد می‌شود. خوشبختانه همواره در طول تاریخ این بنا کاربردی بوده و آسیب کمی را تجربه کرده است. امروزه بخشی از این کاروانسرا را به یک اقامتگاه سنتی عالی و لوکس تبدیل کرده‌اند.

بخش‌های مختلف اقامتگاه فیل شیراز

سرای فیل شیراز یک هتل مجهز است که بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود. در این قسمت قصد داریم تا شما را با بخش‌های مختلف این هتل آشنا کنیم.

  • اتاق‌ها و سوئیت‌های سرای فیل شیراز

تصویری از اتاق های اقامتگاه بوم گردی سرای فیل

این اقامتگاه سنتی، تفاوت بسیاری با اقامتگاه‌های بوم‌گردی بدون امکانات دارد. برخلاف سایر اقامتگاه‌های بوم‌گردی، در این سرا همانند هتل‌های لوکس، مسافران بین چند نوع اتاق و سوئیت حق انتخاب دارند. اتاق دو تخته دابل مهتاب، اتاق سه تخته آفتاب با سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی، سوئیت دو تخته زندیه، اتاق دو تخته دابل بهار نارنج، سوئیت چهار تخته قاجاریه 1 و سوئیت چهار تخته قاجار 2 جزء انواع اتاق‌ها و سوئیت‌های این هتل هستند. هر اتاق دارای فضاسازی خاص و امکانات منحصر‌به‌فرد است.

پیش از آنکه اقدام به رزرو اتاق مدنظر خود کنید، حتماً درباره امکانات هر اتاق مطالعه کنید. برای دسترسی به برخی اتاق‌ها باید چند پله بالا بروید. برخی دیگر دارای سرویس بهداشتی عمومی هستند. بعضی اتاق‌ها سرویس بهداشتی اختصاصی دارند؛ اما سرویس بیرون از اتاق قرار دارد. هر اتاق و سوئیت مخصوص یک تعداد مسافر خاص است. شما می‌توانید پیش از رزرو اتاق خود با هتل تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

  • فضای باز و حیاط سرای فیل شیراز

تصویری از فضای بیرون سرای فیل شیراز

حیاط سرای فیل شیراز را به‌جرئت می‌توان یکی از باصفاترین و زیباترین بخش‌های آن دانست. این حیاط در بخش میانی سرا قرار دارد. در دل این حیاط، حوضی بزرگ و باصفا به چشم می‌خورد. دورتادور این حوض باغچه‌ای گل‌کاری‌شده وجود دارد. لبه حوض را با گلدان‌های سفالی شمعدانی تزئین کرده‌اند. چند درخت جوان بر روی حیاط سایه می‌اندازند. از لای درز سنگ‌فرش حیاط، چمن‌ها سر بیرون آورده‌اند. در گوشه حیاط، چند میز و صندلی دیده می‌شود که به رستوران و کافه هتل تعلق دارند. پس اگر از کافه و رستوران هتل استفاده کنید، می‌توانید در این فضای دل‌پذیر غذا یا نوشیدنی خود را نوش جان کنید.

  • رستوران هتل فیل شیراز

تصویری از فضای بیرون سرای فیل

در دل این هتل سنتی، رستورانی ایرانی و باکیفیت نیز فعالیت می‌کند. استفاده از این رستوران برای عموم گردشگران آزاد است. کیفیت غذاهای  رستوران هتل فیل به‌حدی مطلوب است که شما را از مراجعه به رستوران‌های سطح شهر بی‌نیاز می‌کند. شما می‌توانید غذای خود را داخل اتاق، داخل رستوران یا فضای باز سرا نوش جان کنید. قیمت منوی این رستوران نسبتاً اقتصادی است. در حقیقت تفاوت خاصی بین قیمت منوی رستوران هتل و رستوران‌های سطح شهر وجود ندارد. در این رستوران انواع غذاهای سنتی شیرازی و ایرانی سرو می‌شود. پس توصیه می‌کنیم که حتماً طعم غذاهای سنتی شیراز را در این رستوران بچشید.

  • کافه اقامتگاه فیل شیراز

همان طور که اشاره کردیم، در دل این اقامتگاه یک کافه سنتی بسیار باصفا نیز وجود دارد. در ابتدا بهتر است کمی درباره فضای داخلی این کافه صحبت کنیم. کافه فیل شیراز از جمله کافه های شیراز است که دارای بخش سرپوشیده و فضای باز است. فضای باز در گوشه‌ای از حیاط دل‌باز سرای فیل قرار دارد. البته معمولاً اگر کمی دیر بجنبید، میزهای فضای باز تکمیل می‌شوند. فضای سرپوشیده کافه نیز از نظر زیبایی کم از فضای بیرونی آن ندارد. این کافه محیطی دنج و دونفره را به مشتریان خود اختصاص می‌دهد. میز و صندلی‌های کافه همگی چوبی هستند. همچنین سفارش مشتریان نیز داخل ظروف سنتی و نوستالژیک سرو می‌شود.

در ادامه باید کمی درباره منوی کافه صحبت کنیم. منوی کافه فیل شیراز منویی نسبتاً متنوع است. در منوی این کافه، انواع نوشیدنی سرد یا گرم، دمنوش، قهوه، دسر و کیک‌های خوشمزه به چشم می‌خورد. در این کافه از بهترین مواد‌ اولیه استفاده می‌شود. به همین خاطر تمام نوشیدنی‌ها و کیک‌ها عطر و طعم عالی دارند. همچنین لازم به ذکر است در منوی این کافه انواع دمنوش سنتی شیرازی نیز دیده می‌شود.

  • غرفه صنایع‌دستی هتل فیل شیراز

اگر به‌دنبال خرید صنایع‌دستی سنتی به‌عنوان سوغات شیراز، باید سری به غرفه صنایع‌دستی هتل بزنید. در این غرفه می‌توانید شاهد انواع صنایع‌دستی سنتی مردم شیراز باشید. تمامی محصولات این غرفه حاصل دست هنرمندان شیرازی هستند. به همین خاطر شاید قیمت نسبتاً گرانی داشته باشند. به یاد داشته باشید با خرید صنایع‌دستی هر شهر، می‌توانید به اقتصاد مردم محلی کمک کنید.

امکانات سرای فیل

تصوری از امکانات رفاهی هتل فیل

  • کرایه اتومبیل با راننده؛
  • روم سرویس؛
  • فروشگاه صنایع‌دستی و سوغات؛
  • خدمات خانه‌داری؛
  • خدمات تهیه بلیط؛
  • گشت غیررایگان؛
  • کرایه اتومبیل بدون راننده؛
  • رستوران ایرانی؛
  • خدمات تور؛
  • لاندری؛
  • سرویس بهداشتی فرنگی عمومی؛
  • سرویس بهداشتی اختصاصی؛
  • تاکسی سرویس؛
  • فضای سبز؛
  • کافی‌شاپ فضای باز؛
  • غذای محلی؛
  • جعبه کمک‌های اولیه؛
  • اتاق چمدان؛
  • صندوق امانات؛
  • کپسول آتش‌نشانی؛
  • اینترنت رایگان و نامحدود؛
  • مینی‌بار غیررایگان؛
  • سیستم تهویه چیلر؛
  • یخچال داخل اتاق.

جاهای دیدنی نزدیک به اقامتگاه فیل شیراز

تصویری از بازار وکیل شیراز

مسیر دسترسی به هتل فیل شیراز

دسترسی به سرای فیل شیراز بسیار ساده است. شما باید خودتان را به بافت قدیمی شیراز و خیابان کریم‌خان زند برسانید. این هتل فاقد پارکینگ است. به همین خاطر باید وسیله نقلیه خود را در خیابان کریم‌خان، نبش کوچه 11 پارک کنید. از کوچه 11 کمی به‌سمت دروازه سعدی پیش بروید. در میانه کوچه درب ورودی هتل را مشاهده خواهید کرد. با توجه به اینکه هتل در موقعیتی بسیار عالی قرار دارد، با تاکسی از هر کجای شهر می‌توانید خودتان را به آن برسانید. همچنین ایستگاه مترو زندیه در نزدیک‌ترین فاصله به هتل قرار دارد.

آدرساستان فارس، شهر شیراز، خيابان زند، كوچه ١١، دروازه سعدى
شماره تماس07132231466

خب دوستان عزیز و همراهان ره بال آسمان، نظر شما درباره اقامت در هتل‌های سنتی چیست؟ شما این هتل‌ها را ترجیح می‌دهید یا به‌دنبال اقامت در هتل‌های لوکس هستید؟ نظر شما درباره کیفیت خدمات سرای فیل شیراز چیست؟ آیا تاکنون در این هتل اقامت داشته‌اید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سرای فیل در خیابان کریم‌خان زند، کوچه 11 قرار دارد.

ایستگاه مترو زندیه نزدیک‌ترین ایستگاه به این هتل است.

خیر، این هتل فاقد پارکینگ است.

هزینه اقامت در این هتل بین 1میلیون تا 2میلیون تومان به‌ازای هر شب اقامت متغیر است.

این سرا در اواخر دوره زندیه بنا شده است.

5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. میثم می گوید

    کسی می‌دونه دلیل نام گذاری این اقامتگاه به سرای فیل چیه؟

    1. بانو تقیان می گوید

      میثم عزیز، اینجا قبلا کاروان‌سرا و بازار فرش‌فروش‌ها بوده. در گذشته اسم کاروان‌سرا رو فیل گذاشتند و این اسم روش مونده.
      این استان مثل این می‌مونه که امروز اسم یه هتل رو بذارن هتل سیمرغ.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.