جنگل های ایران | سفر به بکرترین جنگل‌های کشور

0

ایران کشور چهار اقلیم و چهار فصل است. در این کشور شما می‌توانید شاهد انواع مناظر طبیعی باشید. کویر، کوهستان، دریا و جنگل، هر آنچه که تصور کنید را می‌توانید در ایران بیابید. امروز قصد داریم تا شما را با زیباترین جنگل های ایران آشنا کنیم. همان جنگل‌هایی که با ورود به آن‌ها تصور می‌کند در کشورهای استوایی قدم گذاشته‌اید. با ما همراه باشید تا این جنگل‌ها را بهتر بشناسید.

جنگل ابر | شاهرود

تصویری از جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر یکی از زیباترین جنگل های ایران محسوب می‌شود. این جنگل در شاهرود و استان سمنان قرار دارد. بخش عمده استان سمنان را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند. آب‌وهوای این استان بسیار گرم و خشک است. با این وجود در شهر شاهرود می‌توان شاهد چنین جنگل زیبا و عجیبی بود. شاید از نام این جنگل بتوانید ارتفاع آن را حدس بزنید. این جنگل در ارتفاعات واقع شده است. به همین خاطر زمانی که خودتان را بر فراز آن برسانید، می‌توانید شاهد ابرها باشید. تقریباً در تمامی روزهای سال این ابرها در جنگل وجود دارند.

نمایی از طبیعت سرسبز جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود 35هزار هکتار وسعت دارد. به همین خاطر می‌توان آن را جزء بزرگ‌ترین جنگل‌ های ایران دانست. در این جنگل می‌توانید شاهد چشمه‌های کوچک و بزرگ باشید که از دل خاک می‌جوشند. در برخی قسمت‌های آن، رودهای کوچک جریان دارند. به‌صورت کلی باید این جنگل را بهشتی کوچک در استان سمنان دانست.

جنگل دالخانی | رامسر

تصویری از طبیعت سرسبز جنگل دالخانی رامسر

جنگل دالخانی جزء بکرترین جنگل های ایران و یکی از زیباترین نقاط پاییزی ایران است. بسیاری از ایرانیان همه ساله به شمال کشور سفر می‌کنند. با این وجود کمتر کسی به جنگل‌گردی اهمیت می‌دهد. در مسیر چالوس به رامسر، می‌توانید شاهد جنگلی زیبا باشید. این جنگل رو‌به‌روی دریا و در سمت جنوب جاده قرار دارد. اگر سمت چپ جاده را نگاه کنید، شاهد جنگل‌هایی انبوه خواهید بود. این جنگل، همان جنگل دالخانی است. جنگل دالخانی در دل کوهستان قرار دارد. برای دسترسی به این جنگل باید یک مسیر کوهستانی نسبتاً طولانی را پشت سر بگذارید.

تصویری از ارتفاعات جنگل دالخانی رامسر

جنگل دالخانی 800متر از سطح دریا بالاتر است. به همین خاطر در اکثر مواقع شاهد مه غلیظ در آن خواهید بود. فضای جنگل بسیار بکر و دست‌نخورده است. هرچقدر بالاتر بروید، شاهد مناطق بکر بیشتری خواهید بود. این جنگل را می‌توان بهشت رامسر دانست. در این جنگل خبری از آلاچیق یا سرویس بهداشتی نیست. البته می‌توانید از مغازه‌های کنار جاده خرید کنید.

جنگل فندقلو | اردبیل

تصویری از طبیعت بکر جنگل فندقلو اردبیل

حالا نوبت به اردبیل می‌رسد. اردبیل میزبان یکی از زیباترین جنگل های ایران یعنی جنگل فندقلو است. این جنگل در نزدیکی شهر یمین قرار دارد. فندقلو نیز یکی از جنگل‌های کوهستانی به حساب می‌آید. ارتفاع این جنگل از سطح دریا به حدود 1500 متر می‌رسد. به همین خاطر معمولاً آب‌وهوایی سرد در این جنگل احساس می‌شود. وسعت فندقلو به حدود 4هزار هکتار می‌رسد. در این جنگل می‌توانید شاهد دشت‌های فراوان باشید.

تصویری از درختان جنگل فندقلو اردبیل

جنگل فندقلو جزء رنگارنگ‌ترین جنگل‌های ایران است. شما در این جنگل می‌توانید شاهد گل‌های بابونه و سوسن چلچراغ باشید. سوسن چلچراغ جزء گل‌های بومی ایران است. این گل در سطح جهانی شهرت دارد. به همین خاطر نیز بسیاری از گردشگران خارجی جذب جنگل فندقلو می‌شوند. اگر قصد بازدید از این جنگل را دارید، بهتر است جشنواره بابونه خرداد ماه را انتخاب کنید.

جنگل النگدره | گرگان

تصویری از طبیعت بکر جنگل النگدره گرگان

گرگان را می‌توان جنگلی بزرگ دانست. در هر گوشه از این شهر، شاهد جاذبه طبیعی و سرسبز خواهید بود. با این وجود در میان تمام زیبایی‌ها، جنگل النگدره بی‌همتا است. این جنگل در 5کیلومتری جنوب‌غرب گرگان قرار دارد. مساحت جنگل النگدره به حدود 185 هکتار می‌رسد. النگدره جزء جنگل‌های انبوه ایران است. در هر فصل و هر زمان، این جنگل به نوعی خاص خودنمایی می‌کند.

تصویری از پارک جنگلی النگده گرگان

جاده‌ای قدیمی در دل این جنگل قرار دارد. پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در این جاده، یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های شما خواهد بود. در این جنگل می‌توانید شاهد گونه‌های مختلف درخت از جمله توسکا، بید و درختان بلوط باشید. در این جنگل خبری از امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی نیست. به همین خاطر ظاهری دست‌نخورده و بکر دارد. در نزدیکی النگدره، رودی با نام رود قلاشی جریان دارد. اگر به دل جنگل بزنید، می‌توانید از چشمه‌‌های کوچک و بزرگ نیز دیدن کنید.

جنگل سیسنگان | نوشهر

تصویری از پارک جنگلی سی سنگان

جنگل سیسنگان یکی از معروف‌ترین جنگل های ایران است. این جنگل برای بازدیدهای خانوادگی گزینه مطلوبی محسوب می‌شود. شما در این جنگل زیبا می‌توانید از امکانات رفاهی و خدماتی بهره‌مند شوید. در عین حال جنگل سیسنگان ظاهری بسیار بکر و تماشایی دارد. زمانی که به دل جنگل بزنید، شاهد درختانی سرسبز خواهید بود. به‌دلیل رطوبت فراوان، روی سطح درختان خزه بسته است. هر کجای جنگل را که نگاه کنید، سرسبزی و زیبایی به چشم می‌خورد. این جنگل یکی از مهم‌ترین ذخایر طبیعی ایران به حساب می‌آید.

تصویری از طبیعت سرسبز جنگل سیسنگان

پارک سیسنگان دارای دو بخش مختلف است. این پارک در جاده ساحلی قرار دارد. یعنی بخش شمالی جاده دریا و بخش جنوبی آن جنگل است. دقیقاً رو‌به‌روی جنگل سیسنگان، می‌توانید شاهد ساحل سیسنگان نیز باشید. به همین خاطر، جنگل سیسنگان یک مجموعه کامل تفریحی محسوب می‌شود. در این پارک گونه‌های خاص و نادر گیاهی نیز حضور دارند. پس مراقب رفتار خود باشید تا به طبیعت آسیب نرسانید.

جنگل نهارخوران | گرگان

تصویری از جاده جنگلی ناهارخوران

گرگان در میان شهرهای شمالی ایرانی، گزینه مناسبی برای جنگل‌نوردی است. اکثر شهرهای شمالی، ارتفاعی کمی از سطح دریا دارند. به همین خاطر دارای آب‌وهوای شرجی و نسبتاً گرم هستند؛ اما گرگان اینطور نیست. گرگان فاصله کمی تا کوهستان دارد. برخی از روستاهای گرگان مثل نهارخوران و زیارت در کمترین فاصله از کوهستان هستند. به همین خاطر، می‌توانید از آب‌وهوای عالی کوهستانی لذت ببرید. در 8کیلومتری جنوب گرگان، پارک جنگلی با نام پارک جنگلی ناهارخوران وجود دارد.

تصویری از طبیعت سرسبز جنگل ناهارخوران

جنگل نهارخوران دارای 300هکتار وسعت است. پس یکی از جنگل‌های بزرگ ایران به حساب می‌آید. بد نیست بدانید قدمت این جنگل به 40میلیون سال پیش باز می‌گردد. یعنی لایه‌هایی در آن وجود دارد که به دوران ژوراسیک تعلق دارند. بخش‌هایی از این جنگل کاملاً بکر و دست‌نخورده است. با این وجود بخش‌های تفریحی همانند آبشار مصنوعی و شهربازی ناحیه پارادایز در آن وجود دارد. به همین خاطر گزینه مناسبی برای تفریحات خانوادگی نیز محسوب می‌شود.

پارک جنگلی سراوان | رشت

تصویری از طبیعت سرسبز جنگل سراوان رشت

اگر ساکن تهران هستید، بازدید از پارک جنگلی سراوان را می‌توانید در توری یک روزه تجربه کنید. این پارک در فاصله 17کیلومتری رشت قرار دارد. جنگل سراوان، جنگلی مسطح است و از دریا تنها 200 متر ارتفاع دارد. این جنگل یکی از قدیمی‌ترین جنگل های ایران به حساب می‌آید. در این جنگل گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی مختلف زندگی می‌کنند. این جنگل دارای تمام امکانات رفاهی و خدماتی است. از این رو می‌توان به همراه خانواده از آن بازدید کرد. در این پارک دریاچه‌ای زیبا و رودی خروشان نیز به چشم می‌خورد.

نمایی از پارک جنگلی سراوان رشت

آب روی این دریاچه، همانند یک زمین چمن سبز است. شاید شما نیز تا کنون بارها و بارها تصاویری از این دریاچه دیده باشید. درختان در نزدیک‌ترین فاصله به دریاچه هستند.  به همین خاطر مرز بین دریاچه و جنگل از بین رفته است.  با وجود عناصر سبزی که بر روی دریاچه دیده می‌شوند، انگار جنگلی دیگر بر روی زمین جریان دارد! قایق‌سواری با قایق‌های پدالی در این جنگل خاطره‌ای لذت‌بخش برای شما خواهد بود.

جنگل راش سوادکوه

تصویری از طبیعت سرسبز جنگلی راش

سواد کوه جزء شهرستان‌های فیروزکوه به حساب می‌آید. سوادکوه شهرستانی کوهستانی و بسیار خوش آب‌وهوا است. این شهر آب‌وهوایی پاک، سرد و کوهستانی دارد. در دل این شهرستان کوهستانی، جنگلی با نام جنگل راش دیده می‌شود. همان طور که از نام این جنگل مشخص است، در آن درختان راش فراوانی دیده می‌شود. به همین خاطر می‌توان آن را جزء ذخایر مهم طبیعی ایران دانست. برخی از این درختان، تا ارتفاع 35 متری قد کشیده‌اند. به‌دلیل رطوبت هوا، روی سطح درختان خزه بسته است. برخی درختان تا حدود 1.5 متر قطر دارند. این جنگل هنوز هم بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. در این جنگل خبری از امکانات رفاهی و خدماتی نیست. اگر ساکن تهران هستید، می‌توانید کمتر از یک ساعت خودتان را به این جنگل برسانید. البته فراموش نکنید 6 ماه دوم سال این جنگل بسیار سرد است.

جنگل گیسوم | گیلان

تصویری از طبیعت سرسیز جنگل گیسوم

در استان گیلان، جنگل‌های انبوه و سرسبز بسیاری وجود دارند. جنگل گیسوم یکی از منحصر‌به‌فردترین جنگل‌های این استان به حساب می‌آید. این جنگل تقابل بین دریا و جنگل را به تصویر می‌کشد. این تقابل و همسایگی همانند جنگل سیسنگان نیست. در حقیقت زمانی که در جنگل گیسوم حضور دارید، ناگهان با منظره دریا رو‌به‌رو خواهید شد. زمانی که در جنگل گیسوم حضور داشته باشید، نسیم دریا را بر صورت خود احساس خواهید کرد. تصور کنید بوی خوش جنگل و رطوبت دریا را احساس کنید. این جنگل با وجود آنکه دارای امکانات رفاهی و خدماتی است؛ اما باز هم قسمت‌های بسیاری از آن دست‌نخورده باقی مانده است.

تصویری از طبیعت بکر جنگل گیسوم

فراموش نکنید بخش‌های بسیاری از جنگل گیسوم، حالت باتلاقی دارند. پس مراقب قدم‌های خود باشید. در این جنگل بیش از 76 گونه گیاهی مهم وجود دارد. پس اگر به تماشای گیاهان و گونه‌های گیاهی علاقه‌مند هستید، این جنگل برای شما گزینه مناسبی خواهد بود. جنگل گیسوم در 80 کیلومتری رشت قرار دارد.

جنگل ارسباران | آذربایجان غربی

تصویری از طبیعت سرسبز جنگل ارسباران

جنگل ارسباران یکی از مهم‌ترین جنگل‌های هیرکانی به حساب می‌آید. جنگل ارسباران یکی از مناطق حفاظت‌شده محسوب می‌شود. به همین خاطر شکار در این منطقه ممنوع است. جنگل ارسباران از نظر اقلیمی، شباهت بسیاری به منطقه قفقاز دارد. این جنگل جزء جنگل‌های کوهستانی ایران به حساب می‌آید. در جنگل ارسباران خبری از امکانات رفاهی و خدماتی نیست. به همین خاطر ظاهر آن بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. در این جنگل می‌توانید شاهد گونه‌های خاص گیاهی و جانوری باشید. همین مسئله بازدید شما را به‌مراتب جذاب‌تر می‌کند.

نمایی از ارتفاعات سرسبز جنگل ارسباران

با توجه به کوهستانی‌بودن محیط، بهتر است 6 ماه دوم سال را برای بازدید خود انتخاب نکنید. همچنین با سفر به جنگل ارسباران می‌توانید از جاذبه‌های اطراف آن نیز دیدن کنید. به‌عنوان مثال در نزدیکی این جنگل می‌توانید شاهد دره مکیدی، قلعه بابک و کلیسای آینالو نیز باشید.

جنگل های حرا | هرمزگان

تصویری از جنگل حرا

جنگل‌های حرا یکی از عجیب‌ترین جنگل های ایران به حساب می‌آیند. این جنگل‌ها را تنها می‌توانید در استان هرمزگان نزدیکی جزیره کیش یا قشم پیدا کنید. جالب است بدانید قدمت این جنگل‌ها به 30 تا 40میلیون سال پیش باز می‌گردد. جنگل‌های حرا بسیار عجیب هستند. این جنگل‌ها در میان آب قرار دارند. سطح آب در حالت معمول به 1.5 متر می‌رسد؛ اما در زمان مد، اکثر درختان زیر آب می‌روند. همین مسئله باعث شهرت فراوان جنگل‌های حرا شده است.

تصویری از درخت در جنگل حرا

شما می‌توانید با قایق در میان جنگل‌های حرا به گشت‌وگذار بپردازید. شرایط خاص این جنگل های ایران باعث شده تا پرندگان بسیاری در آن زندگی کنند. پس در بازدید از این جنگل، بهتر است نیم‌نگاهی به بالای درختان داشته باشید. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید پرندگان بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد را مشاهده کنید.

جنگل های انجیلی | مازندران

تصویری از جنگل انجیلی

جنگل‌های انجیلی یکی دیگر از زیباترین جنگل های ایران هستند که در محدوده سوادکوه قرار دارند. همان طور  که در بخش قبلی اشاره کردیم، سوادکوه شهرستانی کوهستانی است. از این رو جنگل‌هایی مرتفع و کوهستانی نیز دارد. جنگل انجیلی یکی دیگر از زیبایی‌های این شهرستان است. شاید نام این جنگل برای شما کمی عجیب باشد. انجیلی درختی خاص با 25 متر ارتفاع است. این درخت در هر فصل سال، رنگ خاصی دارد. در برخی از مواقع، برگ درخت انجیلی زرد، نارنجی قرمز یا بنفش است.

تصویری پاییزی از جنگل انجیلی

در این جنگل، آبشاری زیبا با نام آبشار ولیلا نیز دیده می‌شود. این آبشار از دل کوهستان سقوط می‌کند. منظره این آبشار بسیار زیبا و بی‌نظیر است. به‌دلیل رطوبت فراوان، روی تمام درختان خزه بسته است. این جنگل جزء جنگل‌های بکر ایران به حساب می‌آید. در این جنگل خبری از امکانات رفاهی و خدماتی نیست. پس تنها باید از سکوت و آرامش جنگل لذت ببرید.

جنگل شیرآباد | گلستان

تصویری از جنگل شیرآباد

در استان گلستان، علاوه‌بر جنگل‌های گرگان، جنگل‌های دیگر نیز وجود دارند. جنگل شیرآباد یکی دیگر از جنگل‌های کوهستانی ایران است. این جنگل در نزدیکی شهرستان رامیان قرار دارد. برای دسترسی به این جنگل، باید خودتان را به 7کیلومتری شهر خان‌بیان برسانید. ظاهر این جنگل بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد است. با ورود به این جنگل، متوجه تفاوت آن خواهید شد. در جنگل شیرآباد می‌توانید شاهد صخره‌های بسیار بزرگ و عظیم باشید. با وجود این ظاهر عجیب، پوشش گیاهی آن بسیار انبوه و متراکم است.

تصویری از آبشار شیرآباد

لازم به ذکر است جنگل شیرآباد جزء بکرترین جنگل های ایران به حساب می‌آید. به همین خاطر در این جنگل انواع حیوانات وحشی نیز زندگی می‌کنند. پس شاید در این جنگل روباه، شغال، گرگ و حتی پلنگ را نیز مشاهده کنید. به همین خاطر بهتر است حتماً به‌صورت گروهی از این جنگل زیبا و بکر بازدید نمایید. همچنین در دل جنگل شیرآباد، آبشاری هفت پله با ارتفاع 30 متر به چشم می‌خورد. آبشارهای شیرآباد جزء زیباترین آبشارهای ایران است.

جنگل دو هزار | تنکابن

تصویری از طببیعت سرسبز جنگل دو هزار

جنگل دو هزار یکی از معروف‌ترین جنگل‌های استان مازندران به حساب می‌آید. این جنگل بر خلاف بسیاری از جنگل‌های مازندران، کوهستانی است. به همین خاطر در این جنگل خبری از هوای شرجی نیست. این جنگل پوشش گیاهی بسیار متراکم و سرسبز دارد. در ارتفاعات این جنگل، همواره مه غلیظی دیده می‌شود. هر چه در ارتفاع بالاتری حضور داشته باشید، فضای جنگل بکر‌تر خواهد بود. در بخش‌هایی از جنگل، روی درختان و تمام سنگ‌ها خزه بسته است. به همین خاطر جز سرسبزی چیزی دیگر به چشم نمی‌خورد.

تصویری از طبیعت دو هزار

برای دستیابی به ارتفاعات جنگل دو هزار به مهارت کوهنوردی نیاز خواهید داشت. البته این کوهنوردی تخصصی نیست. پس با داشتن آمادگی جسمانی کامل نیز شاید بتوانید به قله این جنگل دست پیدا کنید. در ارتفاعات این جنگل، به قله سیالان خواهید رسید. در این قله می‌توانید استراحت کنید و از چشم‌اندازی بی‌نظیری که پیش رو دارید لذت ببرید. در این مکان دریاچه‌ای فصلی و زیبا نیز وجود دارد.

جنگل فیلبند | بندپی

تصویری از طبیعت جنگل فیلبند

در منطقه بندپی شهرستان بابل، جنگل فیلبند قرار دارد. فیلبند نام یک روستا در این منطقه است. نام این جنگل را نیز از همین روستا برداشته‌اند. این روستا در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا قرار دارد. در حقیقت می‌توان گفت فیلبند بالاتر از ابرها واقع شده است. به همین خاطر چشم‌اندازی خیره‌کننده و بی‌نظیر را از این روستا شاهد خواهید بود. به‌خاطر همه این زیبایی‌ها، روستای فیلبند را باید یکی از زیباترین روستاهای ایران دانست.

تصویری از طبیعت فیلبند

جنگل فیلبند نیز در نزدیکی همین روستا قرار دارد. جنگل فیلبند جنگلی کوهستانی و زیبا است. این جنگل پوششی بسیار انبوه دارد. همه جا تا چشم کار می‌کند، سرسبزی دیده می‌شود. این جنگل را می‌توان ترکیبی از جنگل و کوهستان دانست. تصور کنید از میان ابرها عبور می‌کنید و از زیبایی جنگل لذت می‌برید. خوشبختانه تورهای متعدد فیلبند برگزار می‌شود. به همین خاطر می‌توانید به‌سادگی از این جنگل زیبا بازدید کنید.

جنگل پلنگ دره | قائم‌شهر

تصویری از طبیعت جنگل پلنگ دره

شیرگاه یکی از مناطق طبیعی زیبای قائم‌شهر و مازندران محسوب می‌شود. در همین منطقه می‌توانید شاهد جنگل و آبشار پلنگ دره باشید. این جنگل یکی از بکرترین جنگل های ایران به حساب می‌آید. از نظر ظاهری این جنگل بسیار تماشایی است. در دل آن رودی زیبا عبور می‌کند. چندین و چند چشمه از دل خاک می‌جوشند. به‌دلیل رطوبت فراوان، روی همه درختان و صخره‌ها، خزه بسته است.

تصویری از جنگل پلنگ دره

این جنگل سراسر سرسبزی و زیبایی است. البته باید به یاد داشته باشید در این جنگل خبری از امکانات خدماتی و رفاهی نیست. ظاهر این جنگل هنوز هم بکر و دست‌نخورده باقی مانده. به همین خاطر می‌توانید شاهد حضور حیوانات مختلف نیز باشید. البته تاکنون درباره هجوم حیوانات، گزارشی دیده نشده است.

جنگل الیمستان | آمل

تصویری از جنگل الیمستان

در هر گوشه از استان مازندران، می‌توانید شاهد یک جنگل زیبا باشید. جنگل الیمستان یکی از زیباترین جنگل های ایران است که در آمل قرار دارد. بد نیست بدانید که این جنگل را با نام «طلای سبز ایران» می‌شناسند. پس بی‌تردید می‌توانید خودتان حدس بزنید این جنگل چقدر زیباست. زیبایی این جنگل، بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را جذب خود می‌کند. بسیاری از عکاسان خبره، این جنگل را برای عکاسی انتخاب می‌کنند.

تصویری از جنگل الیمستان

درباره این جنگل، روایات مختلفی نیز بیان شده است. دهانه‌ی آتشفشانی با عمق 10 متر در این جنگل وجود دارد. مردم محلی پیدایش این چشمه در دهانه آتشفشانی را به شاهنامه و رستم نسبت می‌دهند. گویی رستم برای نوشیدن آب از چشمه در این مکان زانو زده و چنین دهانه‌ای ایجاد شده است. این جنگل در اکثر ایام، هوایی خنک دارد. به همین خاطر بازدید از آن را در 6 ماه اول سال به شما توصیه می‌کنیم.

جنگل مشه | اردبیل

تصویری از طبیعت سرسبز جنگل مشه

جنگل مشه جایی است که با دیدن تصاویر آن، شاید تصور کنید شاهد مناظری از کشور سوئیس هستید. این جنگل از نظر زیبایی با جنگل‌های بکر اروپایی و استوایی هیچ تفاوتی ندارد. جنگل مشه در نزدیکی گردنه حیران قرار دارد. به همین خاطر گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند. شما می‌توانید در سفر خود، یک تیر و دو نشان بزنید. این جنگل در فاصله 25کیلومتری اردبیل و 10کیلومتری نمین‌شهر واقع شده است. جنگل مشه هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. به همین خاطر نباید انتظار وجود امکانات رفاهی و خدماتی را داشته باشید.

تصویری از جنگل های مشه

در این جنگل به‌سبب بافت طبیعی، جانداران بسیاری حضور دارند. به‌عنوان مثال می‌توانید شاهد انواع پرندگان نظیر هدهد، بلدرچین و کبک باشید. حتی حیوانات دیگری همانند خرگوش، گرگ و حتی خرس در این جنگل زندگی می‌کنند. در دل جنگل، استخر آب‌گرم طبیعی نیز وجود دارد. نام این استخر مشه سویی است و خستگی شما را به در می‌کند.

جنگل کوهسار کنده | مازندران

تصویری از طبیعت کوهسار کنده

در نزدیکی نکا، روستایی با نام کنده قرار دارد. در نزدیکی روستای کنده، جنگلی سرسبز دیده می‌شود. این جنگل یکی از تفرجگاه‌های مهم نکا به حساب می‌آید. در دل این جنگل، رودخانه‌ای زلال نیز جریان دارد. این رودخانه سبب به‌وجودآمدن چنین جنگل زیبایی شده است. در حقیقت جنگل کوهسار کنده، ترکیبی از بهترین مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی است. شما در این جنگل می‌توانید از گونه‌های خاص و نادر گیاهی و جانوری دیدن کنید. در این جنگل، بیشتر درختان، گونه خزری هستند.

نمایی از جنگل کوهسارکنده

در جنگل کوهسار کنده می‌توانید از انواع دیگر مناظر دیدنی و طبیعی نیز بازدید کنید. به‌عنوان مثال آبشار کوهسار یکی از زیباترین بخش‌های جنگل به حساب می‌آید. در نزدیکی روستا، بقعه امامزاده جعفر نیز جزء جاهای دیدنی نکا محسوب می‌شود. لازم به ذکر است این جنگل طبیعی و دست‌نخورده باقی مانده؛ به همین خاطر نباید انتظار امکانات رفاهی و خدماتی را در آن داشته باشید.

جنگل های هیرکانی

تصویری از جنگل های هیرکانی

شاید تا کنون بارها نام جنگل های هیرکانی را شنیده باشید. آیا می‌دانید جنگل های هیرکانی چه نوع جنگلی هستند؟ در حقیقت جنگل‌های هیرکانی ترکیبی از جنگل‌های ناحیه دریای خزر و آذربایجان به حساب می‌آیند. مساحت جنگل‌های هیرکانی به 55هزار کیلومترمربع می‌رسد. جنگل‌های هیرکانی در طول دریای خزر و شمال رشته کوه البرز قرار دارند. به‌صورت کلی حدود 33درصد از حجم این جنگل‌ها را درختان راش آسیایی تشکیل داده‌اند. جنگل‌های هیرکانی پوششی بسیار متراکم و انبوه دارند.

نمایی از جنگل های هیرکانی

در این جنگل خبری از گونه‌های مخروطی شکل نیست. این مسئله به‌نوبه خود یکی از مشخصات و ویژگی‌های جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود. دسترسی به این جنگل‌ها کار دشواری نیست. با این وجود برای دسترسی به مناطق مرکزی جنگل، باید پیاده‌روی طولانی را به جان بخرید. لازم به ذکر است بیشتر جنگل‌های هیرکانی فاقد امکانات رفاهی و خدماتی هستند. به همین خاطر هنوز هم بخش‌های بسیاری از آن بکر و دست‌نخورده باقی‌ مانده است.

جنگل شیخ موسی | بندپی شرقی بابل

تصوری از جنگل شیخ موسی

شیخ موسی نام یک منطقه ییلاقی واقع در بندپی شرقی در بابل است. این روستا در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد. برای دسترسی به این روستا، باید حدود 65 کیلومتر از بابل دور شوید. شیخ موسی عارفی محترم بوده که پیکر او نیز در همین منطقه دفن شده است. در منطقه شیخ موسی، می‌توانید شاهد بکرترین جنگل‌ها و مناظر طبیعی باشید. در این منطقه جنگل‌های انبوه و سرسبز قرار دارند که مثال آن را ندیده‌اید. خوشبختانه در جنگل شیخ موسی خبری از امکانات رفاهی، خدماتی یا اقامتی نیست. به همین خاطر هنوز ظاهر آن بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. در این جنگل حیوانات وحشی متعدد زندگی می‌کنند. به همین خاطر بهتر است پیش از غروب جنگل را ترک کنید.

جنگل جوارم | شیرگاه

تصویری از طبیعت سرسبز جنگل جوارم

جنگل جوارم در مسیر جاده فیروزکوه واقع شده است. این جنگل 365 هکتار وسعت دارد و یکی از زیباترین جنگل های ایران به حساب می‌آید. این جنگل محیطی کاملاً خانوادگی دارد. در این جنگل می‌توانید از تمام امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی بهره‌مند شوید. یکی از جاذبه‌های مهم این جنگل، کلبه‌های چوبی آن است. شما می‌توانید در این کلبه‌ها اقامت داشته باشید و شبی بی‌نظیر را تجربه کنید.

جنگل ارفع ده | فیروزکوه

تصویری از طبیعت سرسبز جنگل ارفع ده

در محدوده فیروزکوه می‌توان شاهد زیباترین جنگل های ایران بود. یکی از این جنگل‌ها، ارفع ده نام دارد. جنگل ارفع ده در ارتفاعات فیروزکوه واقع شده است. در این جنگل انواع درختچه‌های تلکا، سف، زرشک کوهی، لازه و آلاش دیده می‌شود. به‌سبب قرارگیری این جنگل در محدوده فیروزکوه، حتی 6 ماه اول سال نیز هوای این منطقه سرد است. به همین خاطر بهترین زمان بازدید از این جنگل را 6 ماه اول سال باید دانست. البته این جنگل در هر فصل زیبایی منحصر‌به‌فرد خود را دارد.

نمایی از جنگل ارفع ده

این جنگل کمتر شناخته شده است. به همین خاطر هنوز هم ظاهری بکر و دست نخورده دارد. طبیعتاً نباید انتظار وجود امکانات رفاهی و خدماتی را در این جنگل داشته باشید. برای پیاده‌روی در این جنگل، باید در مسیرهایی با شیب تند پیاده‌روی کنید.

جنگل لاجیم | ساری

تصویری از جنگل لاجیم

جنگل لاجیم یکی از جنگل های کمتر شناخته شده در ایران محسوب می‌شود. این جنگل جزء جنگل‌های قدیمی ایرانی به حساب می‌آید. بسیاری از درختان این جنگل، درختان کهنسال و قطور هستند. آب‌وهوای این جنگل کوهستانی و بکر است. برای دسترسی به این جنگل، باید خودتان را به روستاهای ییلاقی اطراف ساری برسانید. در نزدیکی این جنگل، روستایی با همین نام وجود دارد. در این روستا می‌توانید از جاهای تاریخی نیز بازدید کنید.

جنگل اورست | فیروزکوه

تصویری از جنگل اورست

در 44 کیلومتری کیاسر و بخش چهاردانگهی، جنگلی با نام اورست قرار دارد. این جنگل بر روی مرز فیروزکوه و سمنان واقع شده است. جنگل اورست، یکی از جنگل‌های کمتر شناخته شده محسوب می‌شود. به همین خاطر می‌توانید در آرامش از آن بازدید کنید. در این جنگل خبری از امکانات رفاهی و خدماتی نیست. در حقیقت هنوز هم این جنگل، بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. پس اگر قصد جنگل‌نوردی دارید، این جنگل برای شما گزینه مناسبی محسوب می‌شود. در این جنگل مردم محلی و روستایی نیز داخل کلبه‌های چوبی زندگی می‌کنند. شاید اگر خوش‌شانس باشید، بتوانید در یکی از این کلبه‌ها اقامت کنید.

جنگل لفور | مازندران

تصویری از طبیعت سرسبز جنگل لفور

در بخش شمالی سوادکوه، جنگل معروف لفور قرار دارد. جنگل لفور را می‌توان یکی از زیباترین جنگل های ایران دانست. این جنگل نیز در محدوده سوادکوه و بخش کوهستانی واقع شده است. به همین خاطر اصلاً رطوبت هوا شما را آزار نخواهد داد. جالب است بدانید بر اساس تحقیقات، این جنگل حدود 40میلیون سال قدمت دارد. این جنگل خوشبختانه هنوز هم بکر و دست‌نخورده باقی مانده است.

تصویری از دریاچه لفور

در این جنگل می‌توانید شاهد گونه‌های منحصر‌به‌فرد از گیاهان باشید. در حدود 80 نوع گونه گیاهی مختلف در این جنگل حضور دارند. لفور یک جنگل چهارفصل است. یعنی شما می‌توانید در هر فصل به نوعی از زیبایی‌های آن لذت ببرید. درختان متراکم و انبوه این جنگل، زیستگاهی امن برای گونه‌های خاص پرندگان محسوب می‌شود. اگر نیم‌نگاهی به بالای درختان داشته باشید، پرندگان رنگارنگ و زیبایی را شاهد خواهید بود. سد لفور از دیگر دیدنی‌های این منطقه محسوب می‌شود.

جنگل نقله | مرز بین رشت و قزوین

تصویری از جنگل نقله بر

در مسیر رشت به قزوین، یکی از زیباترین جنگل های ایران وجود دارد. این جنگل که به جنگل نقله بر معروف است. جنگل نقله فضایی بکر برای استراحت بین راهی محسوب می‌شود. البته بسیاری از جنگل‌نوردان، این جنگل را برای پیاده‌روی و کمپ انتخاب می‌کنند. این جنگل جزء جنگل‌های انبوه و متراکم به حساب می‌آید. زمانی که خودتان را به داخل جنگل برسانید، به‌سختی می‌توانید شاهد نور خورشید باشید. زمانی که نور خورشید به‌سختی خود را از لابه‌لای برگ درختان به زمین می‌رساند، منظره‌ای بهشتی و فراموش‌نشدنی را خلق می‌کند.

تصویری از طبیعت سرسبز جنگل نقله بر

این جنگل فاصله کمی تا تهران، رشت و قزوین دارد. به همین خاطر بسیاری از مؤسسات، تورهای یک روزه این جنگل را برگزار می‌کنند. در این جنگل می‌توانید شاهد درختان انجیلی و ممرز باشید. پرندگان از لابه‌لای درختان آواز می‌خوانند و آرامشی بی‌حدومرز را به شما هدیه می‌دهند.

خب دوستان و همراهان ره بال آسمان ، نظر شما درباره بهترین جنگل های ایران چیست؟ تا کنون از کدام یک بازدید کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. آیا جنگل بکر دیگری می‌شناسید که در این مقاله وجود ندارد؟ به ما کمک کنید تا با هم این لیست را تکمیل کنیم.

جنگل‌های شهر گرگان همانند نهارخوران و شیرآباد جزء بکرترین جنگل های ایران هستند.

جنگل سیسنگان در آدرس استان مازندران، 30 كيلومتری جاده نوشهر به نور، پارک جنگلی سی سنگان قرار دارد.

جنگل گیسوم در محور رشت به آستارا و ۱۰ کیلومتر مانده به جاده اسالم به خلخال قرار دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.