روستای ده بالا تفت | یکی از زیباترین روستاهای اطراف یزد

2

روستای ده بالا تفت روستایی کوچک و دوست‌داشتنی است که در شهرستان تفت یزد خودنمایی می‌کند. این روستا با منظره‌های طبیعی زیبا، فرهنگی غنی و سنت‌های بومی خاطره‌انگیز به گل سرسبد جاهای دیدنی اطراف یزد تبدیل شده است. روستایی که از آن صحبت می‌کنیم جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارد. در این روستا اقامتگاه بوم‌گردی مجهزی خودنمایی می‌کند. به لطف این شرایط گردشگران شرایطی برای گشت‌و‌گذاری جانانه در روستا ده بالا پیدا می‌کنند. از آنجایی که رسم داریم جذاب‌ترین جاهای دیدنی ایران را با همراهان خود مطرح کنیم، در ادامه از جاذبه‌‌های گردشگری روستا ده بالا می‌گوییم. در این مطلب ابتدا با هم می‌بینیم که روستای ده بالا تفت کجاست، سپس به صنایع و دستی و سوغات این روستا می‌پردازیم و از اهالی باصفای آن می‌گوییم. در پایان نیز با معرفی شرایط اقامت و مسیر دسترسی به روستای ده بالا یزد، اطلاعات لازم برای گشت‌و‌گذاری خاطره‌ساز در این روستا را کامل می‌کنیم.

روستای ده بالا کجاست؟

روستای ده بالا کجاست؟

جاهای دیدنی اطراف یزد در گوشه‌و‌کنار این استان پراکنده‌اند. با این حال اگر می‌خواهید بدانید یزدی‌ها کدام مکان را برای تفریحات تابستانی و طبیعت‌گردی انتخاب می‌کنند، باید اعتراف کرد که جایی در یزد بهتر از روستای ده بالا وجود ندارد. روستایی که از آن صحبت می‌کنیم در ۵۰کیلومتری شهر یزد واقع شده است. مسیر این روستا از شهر تفت می‌گذرد. به همین دلیل به آن روستای ده بالا تفت هم می‌‌گویند. شهر تفت، در استان یزد واقع شده و با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع، به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در ایران شناخته می‌شود.

تفت، آب‌و‌هوایی نسبتاً گرم و خشک دارد. به لطف این آب‌و‌هوا، بهترین انارهای ایران در این منطقه کشت می‌شود. باغ‌های پسته، هلو، زردآلو و گردو نیز در گوشه‌و‌کنار این منطقه وجود دارد. تفت به لحاظ جاذبه‌های تاریخی نیز مکان مناسبی است تا در کنار روستای ده بالا، سری به این شهر بزنید. مسجد جامع، موزه مردم‌شناسی، آتشکده چم، عقاب کوه تفت و پیست اسکی سخوید از مکان‌هایی است که گردشگران را به خود فرا می‌خواند.

جالب است بدانید تفت نسبت به دیگر جاهای دیدنی یزد، پذیرای گردشگران کمتری است. به همین دلیل به گردشگران خلوت‌نشین پیشنهاد می‌کنیم این شرایط را به فال نیک بگیرند و جانانه در روستا و دیگر جاهای دیدنی تفت گشت‌وگذار کنند. روستایی که از آن صحبت می‌کنیم فقط ۴۰ دقیقه از شهر تفت دورتر است. مسیری که برای رسیدن به این روستا طی می‌کنید، با طبیعت زیبا و دل‌نشین پوشیده شده است. به لطف این شرایط رنج سفر را احساس نمی‌کنید. در پایان این مطلب درباره بهترین راه دسترسی به روستا بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معرفی روستای ده بالا یزد

معرفی روستای ده بالا یزد

روستاهای ایران به داشتن مردمانی باصفا معروف هستند. این شرایط درباره روستای ده بالا نیز صدق می‌کند. از آنجایی که این روستا یکی از خوش‌‌آب‌و‌هواترین روستاهای یزد است، مردمان آن عموماً با دامداری و زراعت روزگار می‌گذرانند. محصولاتی که در این روستا کشت می‌شود، در گروه بهترین محصولات زراعی ایران قرار دارند. مقدار بسیار زیادی از زردآلو، هلو و گردوی این روستا به کشورهای خارجی صادر می‌شود. حتماً‌ شما هم ضرب‌المثل هر کجا آب باشد، آبادانی است را شنیده‌اید. این ضرب‌المثل درباره روستای ده بالا کاملاً مشهود است. برای اثبات آن کافی است به رود زیبایی اشاره کنیم که از دل روستا می‌گذرد. به لطف گذر رود از روستا، مادر طبیعت فرصتی برای هنرنمایی پیدا کرده است. به هر کجای روستا که نظر بیندازید، با شاهکاری از هنرنمایی مادر طبیعت روبه‌رو خواهید شد.

اهالی این روستا با گویش شیرین یزدی صحبت می‌کنند. امکان ندارد که پای صحبت یکی از ریش‌سفید‌های روستا بنشینید و مجذوب لهجه‌ شیرین مردمان این منطقه نشوید. از آنجایی که این روستا باغ‌های پرمحصول و مزارع سرسبزی دارد، دامداری به شغلی محبوب و پردرآمد برای اهالی روستا تبدیل شده است. به لطف این شرایط، محصولات لبنی بسیار خوشمزه و باکیفیتی در روستا به عمل می‌آید. اگر راهی این روستا شدید، حتماً‌ خودتان را مهمان صبحانه‌ای جانانه با شیر، ماست و کره محلی کنید.

ده بالا را از هر منظری که بنگرید، روستایی جالب برای گردشگری است. برای نمونه می‌توان به معماری این روستا اشاره کرد. روستای ده بالا اکنون دو بافت سنتی و امروزی دارد. به لطف این معماری، قسمتی از این روستا را خانه‌هایی با مصالح آجر، سیمان و آهن تشکیل می‌دهند و قسمتی دیگر کلبه‌هایی با مصالح خشت و چوب.

جاذبه های گردشگری روستای ده بالا تفت

جاذبه های گردشگری روستای ده بالا تفت

برای شما از آب‌و‌هوای خوش روستا گفتیم. می‌توان گفت بدون شک آب‌و‌هوا و طبیعت سرسبز این روستا، مهم‌ترین جاذبه گردشگری آن است. امکان ندارد در فصل‌های بهار و تابستان راهی ده بالا شوید و رایحه خوش میوه‌های باغ‌های این روستا به مشام شما نخورد. چشم‌اندازهای طبیعت اطراف این روستا نیز جان می‌دهد برای عکس‌های سلفی و خاطره‌سازی اینستاگرامی. از زیبایی دشت‌های اطراف روستا هر چقدر تعریف کنیم، کم گفته‌ایم. این دشت‌ها در فصل بهار با گل‌های زیبا آراسته می‌شوند. همان‌گونه که اشاره کردیم، رودخانه‌ای خروشان از دل روستا می‌گذرد. قناتی پرآب نیز در نزدیکی روستا جریان دارد. این قنات با نام شروین شناخته می‌شود. به لطف چنین منابع آبی، گل‌های بنفشه وحشی، زنبق،‌ محمدی، آلاله وحشی و نسترن صورتی در گوشه‌و‌کنار روستا خودنمایی می‌کند.

این روستا بهشت علاقه‌مندان داروهای گیاهی است. امکان ندارد راهی روستای ده بالا شوید و چشم شما به گیاهان دارویی سودمندی مانند گون، پرسیاوشان، دم اسبی، انغوزه، گلپر، آویشن و اسطوخودوس روشن نشود. جالب است بدانید جاذبه‌‌های گردشگری طبیعی، فقط قسمتی از زیبایی‌های این روستاست. اینجا به لحاظ جاذبه‌های تاریخی و اماکن مذهبی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. حسینیه‌ای قدیمی و مسجد جامعِ این روستا در گروه جاهای دیدنی استان یزد با جاذبه‌های مذهبی قرار دارند. به علاقه‌مندان گردشگری در جاهای تاریخی نیز این نوید را بدهیم که قدمگاه باغستان، مکانی قدیمی در این روستاست که داستان‌های زیادی در سینه پنهان کرده است.

روستای ده بالا برای گردشگران ماجراجو نیز مکانی جذاب به حساب می‌آید. دلیل این جذابیت را می‌توان در منطقه‌های کوهستانی اطراف روستا جست‌وجو کرد. در این منطقه‌ها بساط تفریح‌های هیجان‌انگیزی مانند کوهنوردی، صخره‌نوردی و برف‌نوردی مهیاست. چشمه مزرعه عرب، آسیاب‌های محله باغستان، چشمه‌‌های محله جانبرازان، تفرجگاه سنگ شیدا و زیارتگاه پیر غریب از دیگر جاهای دیدنی اطراف روستا به حساب می‌آید.

درباره اهالی روستا

 

براساس آخرین سرشماری‌ها، چیزی کمتر از هزار نفر در روستای ده بالا روزگار می‌گذرانند. بیشتر مردهای این روستا به زراعت و دامداری مشغول هستند. این روستا بانوان هنرمندی دارد که بیشتر آن‌ها صنایع دستی درست می‌کنند. ساخت عرقیجات گیاهی نیز از دیگر حرفه‌های اهالی است. جمعیت این روستا در ییلاق‌های اطراف آن نیز پراکنده است. ییلاق‌های زیر باغ شاه، آمحسن، آشنایی، شیخعلیشاه، باغستان، توده و قرق از منطقه‌های خوش‌آب‌و‌هوایی است که جاذبه‌های گردشگری دارد. بیشتر اهالی روستا شیعه هستند. با این حال با توجه به اینکه استان یزد در روزگاران دور، یکی از مراکز اصلی زرتشتیان در ایران به حساب می‌آمد، عزیزان زرشتی نیز در این روستا سکونت دارند.

این روستا مردمان هنرمند و خوش‌سلیقه‌ای دارد. اهالی این روستا اهل موسیقی و شادمانی هستند. در مراسم مختلف صدای سازهای محلی در گوشه‌و‌کنار روستا به گوش می‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی این جاذبه زیبا شدید، از یکی از اهالی خوش‌صدای روستا درخواست کنید ملودی چوپانی یا لالایی را برای شما بخواند. این ملودی‌ها به اندازه‌ای زیبا هستند که لحن خوش آن‌ها برای همیشه در گوش گردشگران باقی می‌ماند. گلاب‌گیری، جشن سده و نخل‌گردانی از مراسم‌ معروف اهالی ورستای ده بالا به حساب می‌آید.

صنایع دستی و سوغات روستای ده بالا

صنایع دستی و سوغات روستای ده بالا

برای شما گفتیم که ده بالا، اهالی هنرمندی دارد. از طرف دیگر اشاره کردیم که تولید عرقیجات نیز یکی دیگر از حرفه‌های اصلی مردمان این روستا شناخته می‌شود. به لطف این شرایط، گردشگری را سراغ نداریم که راهی ده بالا شود و با دست خالی از این روستا بیرون بیاید. می‌توان گفت عرقیجات گیاهی، میوه‌های خوشمزه، لبنیات مقوی و خشکبار در گروه بهترین سوغات روستای ده بالا قرار دارند. به علاقه‌مندان صنایع دستی نیز پیشنهاد می‌کنیم گیوه‌های این روستا را به سوغات ببرند.

غذاهای محلی روستای ده بالا

غذاهای محلی روستای ده بالا

کدبانو‌های ده‌بالایی ید طولایی در پخت خوشمزه‌ترین غذاهای محلی استان یزد دارند. اگر اهل غذاهای سنتی هستید و می‌خواهید بهترین خوراکی‌های محلی یزد را نوش جان کنید، روستای ده بالا بهترین انتخاب برای شماست. بانوان این روستا اشکنه‌هایی می‌پزند که نظیر آن را در عمرتان نخورده‌اید. دلیل اصلی طعم خوش غذاهای این روستا را می‌توان در لبنیات طبیعی و محصولات کشاورزی سالمِ ده بالا دانست. از آش‌های این روستا نیز هرچقدر بگوییم، کم گفته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی ده بالا شدید، حتماً‌ خودتان را مهمان وعده‌ای آش گندم، کدو و کلم کنید. سوروک نیز نوعی کلوچه است که در مراسم مذهبی پخته می‌شود. به خوراکی‌های خوشمزه‌ای که گفتیم، شولی را هم اضافه کنید.

امکان اقامت در روستای ده بالا

انصافاً باید گفت ده بالا به اندازه‌ای جاهای تماشایی دارد که حیف است راهی این روستا شوید و چندین روز در آن اقامت نکنید. خوشبختانه این روستا به لحاظ امکانات اقامتی نیز گردشگران را دست خالی نمی‌‌گذارد. اقامتگاه بوم‌گردی مجهزی در این روستا وجود دارد. اقامتگاه بوم‌ گردی سالار ده بالا، اتاق ۲۵متری بزرگ و دلبازی دارد. پارکینگ غیر مسقف، آشپزخانه و شومینه هیزمی از دیگر امکانات اقامتگاه بوم گردی سالار ده بالا به حساب می‌آید. این اقامتگاه فقط ۴۴.۹ کیلومتر از مرکز شهر یزد دورتر است. اقامتگاه سالار ده بالا ۲۴ کیلومتر با مرکز شهر تفت فاصله دارد و ۴۶.۲ کیلومتر از فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی یزد دورتر است.

به لطف این فاصله می‌توانید پس از رسیدن به فرودگاه یزد، سوار اولین تاکسی شوید و راه روستای ده بالا را در پیش بگیرید. ناگفته نماند اقامتگاه سالار ده بالا در منطقه‌ای واقع شده که برای رسیدن به آن باید ۸ پله را بالا بروید؛ در نتیجه اگر فرد کهنسال یا توان‌یابی همراه شماست که بالارفتن از پله برای وی مشکل است، می‌توانید برای اقامت، منزل اهالی باصفای روستا را در برنامه‌تان قرار دهید.

مسیر دسترسی به روستای ده بالا

روستای ده بالا در جنوب غربی تفت واقع شده است. این روستا چیزی حدود ۵۰ کیلومتر دورتر از یزد است. تفت حدود ۵۲۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد. برای رسیدن به این منطقه باید راه استان یزد را در پیش بگیرید. به این استان که رسیدید، مسیر شمال شرقی یزد را به درازای ۲۰ کیلومتر طی کنید تا به تفت برسید. نصرآباد با ۳۴ کیلومتر، طرزجان با ۲۴ کیلومتر و ابرکوه با ۱۵۰ کیلومتر از دیگر منطقه‌هایی به حساب می‌آیند که به تفت جاده دارند. همان‌گونه که اشاره کردیم، پس از رسیدن به تفت باید به جنوب غربی این منطقه بروید تا چشمتان پس از حدود ۲۰ کیلومتر به روستای ده بالا روشن شود. کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده شیرکوه و طرزجان اطراف روستا را احاطه کرده‌اند. به لطف این شرایط پس از اینکه به روستا رسیدید، می‌توانید راه این کوه‌ها را در پیش بگیرید و حسابی کوه‌پیمایی کنید.

روستای ده بالا تفت از آن دسته جاهای دیدنی استان یزد است که ارزش دارد چندین روز را در این مکان زیبا به گشت‌و‌گذار مشغول شوید. امیدواریم اطلاعاتی که از این روستا فراهم کردیم، گردشگری خاطره‌سازی را در این روستا برای شما به دنبال داشته باشد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از گردشگری در استان یزد دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

روستای ده بالا در جنوب غربی تفت واقع شده است و حدود ۵۰ کیلومتر با شهر یزد فاصله دارد.

این روستا در منطقه‌‌ای کوه‌پایه‌ای قرار دارد. به همین دلیل کوه‌پیمایی، برف‌بازی و گشت‌و‌گذار در طبیعت از مهم‌ترین سرگرمی‌های روستای ده بالا یزد است.

در این روستا اقامتگاه بوم‌گردی تعبیه شده تا گردشگران مشکلی برای گذران شب نداشته باشند.

محصولات لبنی، خشکبار، میوه و گیوه به عنوان سوغات اصلی روستا ده بالا تفت شناخته می‌شوند.

2 نظرات
  1. رضا می گوید

    سلام سرزمین باستانی ام ایران گرچه ناملایمات فراوانی را گذرانده اما هنوزم چشم اندازه های زیبا و دیدنی های فراوانی داره

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام رضا عزیز. امید که زیبایی‌های ایران به خاطره تبدیل نشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.