نرگس تپه گرگان | نگینی سبز و خرم بر انگشتر گرگان

0

احتمالاً با شنیدن نام نرگس تپه گرگان تپه‌ای پر از گل‌های نرگس را تصور کرده‌اید؛ اما این منطقه گردشگری هم به طبیعت و هم به تاریخ و قدمتش شهره است. اینجا خبری از گل‌های نرگس نیست یا حداقل حالا دیگر خبری از آن‌ها نیست؛ اما جاذبه‌های دیگری دارد. نظرتان چیست امروز به گرگان سفر کنیم تا کمی بیشتر درباره این تپه تاریخی بدانیم؟

نرگس تپه گرگان کجاست؟

این تپه جایی در دل استان گلستان و در نزدیکی شمال باند فرودگاه گرگان، در ۲کیلومتری روستای یامپی قرار دارد. در منابع جغرافیایی این تپه را متعلق به روستای علی آباد و گاهی روستای التپه می‌دانند که در ۷کیلومتری شهر گرگان است. نرگس تپه گرگان را که از تپه های باستانی ایران است، در فروردین1346 ثبت ملی کرده‌اند.

قدمت نرگس تپه

در کاوش این تپه آثاری پیدا کرده‌اند که قدمت تپه را به هزاره اول قبل از میلاد می‌رساند؛ اما سنگ مزارهای این منطقه به قرون هشتم تا دهم شمسی برمی‌گردند که روی آن‌ها به خط ثلث نوشته‌اند. این دوره، دوره شکوفایی هنر اسلامی در ایران بود.

جاذبه های دیدنی نرگس تپه

اگر دشواری مسیر این تپه را به جان بخرید، در بالای تپه، منظره‌ای تماشایی از جنگل‌های هیرکانی زیر پای شماست. اگر نسیمی هم در موهایتان بپیچد، رهایی را لمس خواهید کرد.

گورهای نرگس تپه التپه

شاید گوربینی به مزاق خیلی‌ها خوش نیاید؛ اما اگر آن را زیردسته‌ای از تاریخ‌گردی قرار بدهیم، برای خیلی‌ها جذاب می‌شود. گورهای این تپه هم گاهی تکی و گاهی دونفره و حتی در برخی مواقع به همراه دو سگ و چهارنفره است. در گورشکافی یکی از این گورها جسد زنی را پیدا کردند که برای باستان‌شناسان بسیار جالب بود. در کنار این زن عصایی چوبی و به شکل مارمولک دفن کرده‌اند که در ایران نمونه مشابهی ندارد. هنوز کسی نمی‌داند که این مارمولک نماد چه چیزی یا برای چه آئینی است.

دفینه‌های نرگس تپه گرگان

در کاوش‌های تپه نرگس سفال‌ها با نقوش و رنگ‌های مختلفی کشف کرده‌اند که هر کدام به دوره خاصی برمی‌گردد. سفال‌های قرمز، مشابه سفال‌های آق تپه و شاه تپه است که قدمت آن به هزاره پنجم می‌رسد. سفال‌های نخودی شبیه سفالینه‌های سیلک هستند. سفالینه‌های خاکستری شبیه ظرف‌های شاه تپه هستند که رد آن‌ها به دوران آهن و مفرغ می‌رسد.

وسایلی هم که در این تپه کشف کرده‌اند از جنس آهن و مفرغ است. این وسایل، ابزار شکار و جنگ و کشاورزی بوده‌اند و بعضی‌هایشان هم جنبه تزیینی دارند؛ مثلاً مهره‌های تزیینی، سنجاق سر، پلاک لب، دستبند و پیکره‌های کوچک حیوانی.

بهترین زمان بازدید از نرگس تپه گرگان

پای شمال ایران و طبیعت که به میان می‌آید، همیشه بهترین انتخاب بهار و تابستان است. به‌ویژه در بهار، رودها پرآب و هوا بسیار دلپذیر و رطوبت تحمل‌پذیرتر از همیشه است؛ اما بهار که باشد، جو ناپایدار و بارندگی‌های پی‌در‌پی دور از انتظار نیست؛ پس همیشه گوش‌به‌زنگ هواشناسی باشید.

جاهای دیدنی نزدیک نرگس تپه

قبلاً کاملاً مفصل از جاهای دیدنی گرگان و راهنمای سفر به علی آباد کتول برایتان گفته‌ایم. خواندن این مقاله‌ها به برنامه‌ریزی دقیق‌تر سفرتان کمک می‌کند؛ اما بیایید کمی جاذبه‌های نزدیک به نرگس تپه علی آباد کتول را با هم مرور کنیم.

آبشار کبودوال نزدیک به نرگس تپه علی آباد کتول

آبشار کبودوال یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف گرگان است. از جایی که ماشین را پارک می‌کنید تا آبشار حدود ۲۰دقیقه‌ای راه در پیش دارید. این مسیر سنگ‌فرش است و آلاچیق و سرویس بهداشتی هم دارد؛ پس نگران چیزی نباشید. کبودوال آبشاری چند شاخه است که زیر نور خورشید و در دل طبیعت سبز، چشم‌هایتان را جلا می‌دهد.

موزه مردم شناسی علی آباد کتول نزدیک به نرگس تپه گرگان

موزه‌های مردم‌شناسی بهترین مکان برای شناخت سبک زندگی اجتماعی مردم منطقه هستند. اگر به مجسمه‌های مومی و ابزارهای کسب‌وکار در گذشته یا آداب‌ورسوم گذشتگان علاقه دارید، بازدید از موزه مردم شناسی علی آباد کتول خالی از لطف نیست.

غار التپه

تماشا و عکاسی از روستای التپه احتمالاً شما را کاملاً سرگرم و سرزنده می‌کند؛ اما دیدن این غار را هم در برنامه‌تان بگنجانید. این غار یکی از اولین سکونت‌گاه‌های بشر است که قدمت آن به بیش از 12هزار سال پیش می‌رسد.

مسیر دسترسی

رفتن تا گرگان و رساندن خودتان به علی آباد کتول را به شما می‌سپاریم. از علی آباد باید به منطقه التپه بروید. در آنجا سراغ کوچه صفری را بگیرید. در انتهای کوچه مسیر دوراهی می‌شود، به سمت چپ بپیچید. حدود 45دقیقه پیاده روی در مسیر پاکوب شما را به تپه نرگس گرگان می‌رساند.

با ره بال آسمان به یکی از سرسبزترین استان‌های ایران سفر کردیم و تپه نرگس گرگان را از نزدیک دیدیم. ما هر آنچه از این تپه می‌دانستیم، گفتیم. حالا نوبت شماست که اگر توصیه یا خاطره‌ای دارید، برایمان در کامنت‌ها بنویسید. تجربه‌های شما از سفر به این منطقه برایمان بسیار خواندنی و ارزشمند است.

بین بهشهر و گرگان، التپه، انتهای کوچه صفری سمت چپ، 45دقیقه پیاده‌روی تا تپه

طبیعت زیبا، گورهای چندصدساله

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.