بهترین لوکیشن های عکاسی در تهران

روزهای خوب بهار و تابستان جان می‌دهند برای عکاسی. تهران بزرگ هم از این قاعده جدا نیست. خیلی از ساکنان پایتخت یا مسافرانش دقیقاً نمی‌دانند کجاها باید بروند و چه عکس‌هایی بگیرند که با بقیه عکس‌های معمول، فرق داشته باشد. ما در اینجا می‌خواهیم بهترین لوکیشن های عکاسی در تهران را به شما معرفی کنیم. با مطالعه این مقاله می‌توانید با یک تیر، چند نشان بزنید؛ یعنی هم در جاهای دیدنی تهران به گشت‌وگذار بپردازید و هم عکس‌های جانانه از خودتان ثبت کنید. شاید هم توصیفات این نوشته آنقدر قوی بود که به دلتان بیندازد همین روزها بلیط هواپیما تهران بگیرید و یه توک پا تا این شهر بیایید.

فهرست مطالب

بهترین لوکیشن های عکاسی در طبیعت تهران

پارک ملت | پارک شاهنشاهی پایتخت

بیایید تاریخچه بوستان شاهنشاه را که این روزها آن را با اسم پارک ملت می‌شناسیم، به مقاله پارک ملت تهران بسپاریم. حالا که حرف از عکاسی است، بهتر است تا شارژ دوربینمان تمام نشده است، برویم سر اصل مطلب.

بیش از ۲۳ هکتار چمن‌کاری، 2/3 هکتار جنگل‌کاری و دو هکتار گل‌کاری پارک ملت به سبک انگلیسی، شروع جذابیت‌های این بوستان است. اگر اهل عکاسی از مناظر طبیعی هستید، شکاری از طلوع و غروب در این بوستان تجربه جذابی می‌شود. این پارک از جاهای دیدنی تهران در پاییز هم هست؛ پس پاییزگردی در آن را خیلی ویژه در برنامه‌تان بگذارید.

دریاچه پارک ملت هم در روز و هم در شب دیدن دارد. زاویه و نور خوب را که پیدا کنید، عکستان جذاب‌تر از همیشه می‌شود. اگر به عکاسی از حیوانات هم علاقه‌مندید، چند تصویر از ماهی‌ها، آبزیان، قورباغه‌ها و اردک‌های دریاچه هم شکار کنید. خودم خیلی اهل عکاسی از موجودات زنده نیستم؛ اما خب اگر شما زندگی را به ایستایی اجسام ترجیح می‌دهید، این گوی و این میدان. شاید بهتر باشد چند قاب هم از بالای پلی ببندید که روی دریاچه است.

برای عکاسی از آب نمای موزیکال پارک ملت و شکار رقص نور و آب با موسیقی، زمان‌های خاصی وجود دارد. عصرهای تابستان یا مناسبت‌های ویژه شانس این شکار نصیبتان می‌شود.

آدرس پارک ملت: ایران، تهران، خیابان ولیعصر(عج)، کنار بزرگراه نیایش.

باغ وحش پارک ملت

هر طور که فکر می‌کنم، این بخشش به دلم نمی‌چسبد. به‌قفس‌کشیدن آزادی، کجا ارزش ثبت دارد؟ دوست دارم همین جا به همدیگر قول بدهیم که هرگز به هیچ باغ وحشی نرویم تا کم‌کم مدیرانش ورشکست شوند و یاد بگیرند جای حیوانات در قفس نیست. اصلاً این روزها با نمایشگرهای فول‌اچ‌دی و سرعت تکنولوژی برای نشان‌دادن گونه‌های مختلف حیوانات، چه لزومی دارد، کسی بخواهد از نزدیک این زبان‌بسته‌های بی‌پناه را ببیند؟

پارک قیطریه | ترکیبی از سنت و مدرنیته

پارک قیطریه یکی از زیباترین پارک های تهران است. پیاده‌راه‌های آن با سرسبزی خیره‌کننده‌ای بهترین پس‌زمینه برای سلفی‌هاست. اگر به پرسپکتیو علاقه دارید و مسیرها شما را به وجد می‌آورند، به پارک قیطریه سر بزنید. بافت و سبک این پارک شما را یاد روستاهای اطراف تهران می‌اندازد و در عین حال مدرنیته را هم حفظ کرده است. اگر هم طرفدار عکاسی در شب هستید، این پارک می‌تواند بهترین لوکیشن عکاسی در تهران باشد؛ گرچه در روز هم برای خودش در بهترین‌بودن حریف می‌طلبد.

پارک قیطریه زیستگاه پرندگان هم هست؛ پس شاید دلتان بخواهد تصویر چندتا از این پرنده‌ها را هم برای خودتان قاب کنید. در بین تنظیم نور و نما شاید بد نباشد که به نگارخانه این پارک هم سری بزنید. هنردوست که باشید، ردکردن این پیشنهاد سخت می‌شود.

آدرس: ایران، تهران، خیابان قیطریه، نرسیده به میدان پیروز

پارک آب و آتش | بوستانی به نام حضرت ابراهیم

پارک آب و آتش شلوغ و پرتردد است که دلیل روشنی هم دارد؛ پل طبیعت، بوستان نوروز، گنبد مینای تهران و بوستان بنادر در نزدیکی همین پارک هستند. اینکه بتوانید به همۀ آن‌ها در یک روز سر بزنید، گردشتان را بهینه می‌کند. در روزهای خاص سال مانند ماه رمضان یا نوروز یا جشن فرارسیدن مهر، گروه‌های مختلفی اینجا برنامه‌های هیجان‌انگیز اجرا می‌کنند. در واقع باید عضو یک گروه تهرانگردی باشید تا خبر مراسم مختلف و مهیج اینجا را بشنوید. عکاسی کردن با کاراکترهای مختلف یا افرادی که لباس‌های خاص برتن دارند، یا حتی عکاسی از شور و هیاهوی کودکان، بسیار لذت‌بخش است.

در روزهای عادی سال هم پارک آب‌وآتش شما را دست خالی برنمی‌گرداند. اینجا تندیس‌های جذابی هم دارد که قاب گرفتنشان خالی از لطف نیست. شاید ثبت چند عکس هنری از آن‌ها، شما را سر ذوق بیاورد. در همین نزدیکی فانوس دریایی هم هست که این پارک را از بوستان بنادر جدا می‌کند. اگر خوش‌شانس باشید و تا آن موقع اجازۀ بازدید از بالای فانوس را بدهند، قاب‌های کم‌نظیری نصیبتان می‌شود.

کنار لانۀ کبوتر هم توقفی کنید یا خودتان را به قسمت کالسکه‌رانی برسانید. در این قسمت‌ها اگر کمی رنگ‌ها را دست‌کاری کنید، می‌توانید عکس های وینتیج زیبایی بگیرید. این تم هرگز قدیمی نمی‌شود.

آدرس: از سمت خیابان آفریقا، نرسیده به چهارراه جهان کودک و انتهای کوچه ژوبین.

پل طبیعت | پلی به سمت زیبایی

این پل از نمادهای تهران است که آن را روی اتوبان مدرس ساخته‌اند. پل طبیعت تهران، پارک آب و آتش را به پارک طالقانی وصل می‌کند. زیبایی این پل، آن را به یکی از سازه‌های شاخص کلان‌شهر تهران تبدیل کرده است. در هر سه‌طبقۀ این پل می‌توانید نمای جذابی برای عکاسی پیدا کند. اگر برای ثبت عکس‌های شهری آنجا باشید، حتماً می‌توانید زاویه‌ای تماشایی پیدا کنید. اگر هم قرار است سلفی بگیرید، این پل پس‌زمینه‌ای جذاب برای عکستان می‌شود.

آدرس: میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، پارک آب و آتش.

باغ فردوس | دری از درهای بهشت در پایتخت

باغ فردوس تهران را با اسم موزه سینما و باغ معیری و باغ موزه فردوس هم می‌شناسند. یکی از جذاب ترین لوکیشن های عکاسی برای کتاب‌خوان‌ها در این پارک قرار دارد، چون کتاب‌فروشی حوض نقره همین جاست. احتمالاً تلویزیون قدیمی و قرمز این کتاب‌فروشی را در صفحات بلاگرها دیده‌اید. روی آن نوشته‌اند «به جاش کتاب بخون.» البته ما امروز آمده‌ایم تا به جایش عکاسی کنیم.

آدرس باغ فردوس تهران: خیابان ولیعصر (شمال)، بعد از سه راه زعفرانیه، نرسیده به تجریش، باغ فردوس.

باغ ایرانی | بوستان لاله ها

از همین ابتدای ورود، سردر شرقی یا غربی باغ ایرانی تهران را قاب کنید. ورودی‌هایی که با آجرها به شکل مشبک تزیین شده‌اند تا لوسترهای سبز و آبی، می‌تواند فضای عکستان را قجری کند. اگر لباس مناسبی با خودتان ببرید، می‌توانید لابه‌لای درخت‌های باغ، عکسی با حال‌وهوای سریال جیران بگیرید. این باغ 11 بخش با اسم‌های جالب دارد که هرکدامشان می‌توانند بهترین لوکیشن عکاسی در تهران باشند. خاطره، اسطوره، طبیعت، دو رنگ، بی‌کرانگی، تنهایی، بهشت یک و دو، باغ درون، شعر، آرامش اسم این بخش‌هاست. این باغ، کوشک زیبایی هم دارد که می‌تواند خوش‌نشین لنز دوربینتان شود.

آدرس: تهران، محله ده ونک، خیابان شهید صابری.

پارک فدک | بوستان ایران زمین

به پارک فدک، «بوستان ایران زمین» یا «باغ راه فدک» هم می‌گویند. نورپردازی آب‌نماهای این پارک در شب زیبایی چشمگیری دارد. بوستان ایران زمین دیوارهای نقاشی‌شده و رنگی هم دارد که می‌توانند پس‌زمینۀ خوبی برای عکس‌هایتان باشند. اگر اهل ثبت هنر در قاب دوربینتان هستید، کاشی‌کاری‌های نقش‌برجسته هم ارزش ثبت دارند. با پیداکردن زاویه و نور درست، می‌توانید هنر را با هنر ثبت کنید. این پس‌زمینه‌های زیبا، باغ راه فدک را به بهترین لوکیشن عکاسی تهران برای عکاس‌های حرفه‌ای تبدیل کرده است.

از بالای پارک هم می‌توانید برج میلاد را ببینید. شاید این برج در روز در مهی از آلودگی فرو رفته باشد؛ اما شب‌ها تماشایی می‌شود و چند شات از آن خالی از لطف نیست. اگر هم مثل من، به عکسی از گل‌ها علاقه دارید، این پارک جای خوبی برای این کار است. شاید بتوانید شبنمی را روی گلبرگ گل‌های رز، نسترن یا بنفشه قاب بگیرید. تماشایی می‌شود.

آدرس: تهران، میدان صنعت، خیابان خوردین، خیابان ایران زمین.

بوستان نهج البلاغه | بهترین لوکیشن برای عکاسی و دوچرخه سواری

بوستان نهج‌ البلاغه شبیه دره‌ای در تهران است که رودخانۀ کم آبی هم از آن می‌گذرد. این بوستان دو فاز دارد که تونلی آن‌ها را به هم متصل می‌کند. طبیعت این پارک دوست‌داشتنی است. نهج‌البلاغه راه‌های سنگ‌فرش‌شده‌ای دارد که شما را از مرکز پارک در پایین‌ترین نقطه تا سمت اتوبان، بالاترین نقطه هدایت می‌کند. در بهار یاس‌های رازقی این پارک کم‌نظیر است و پس‌زمینه‌ای چشم‌نواز برای عکس‌هایتان می‌شود. از بالاترین نقطه به سمت مرکز یا از پایین به سمت فضای سبزی که شبیه تپه‌های بلند است، عکاسی کنید. در هر صورت عکسی زیبا برایتان به یادگار می‌ماند.

راستی اینجا یکی از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری در تهران است؛ پس روزهای خوش بهاری، تفریح در بوستان نهج البلاغه را از دست ندهید.

آدرس: بین بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (نیایش) و بزرگراه همت در غرب بزرگراه یادگار امام (ره).

پارک چیتگر | بهترین لوکیشن عکاسی در تهران

بی‌شک می‌شود پارک و دریاچه چیتگر را در نوع خودش بهترین لوکیش عکاسی در تهران دانست. احتمالاً فکر می‌کنید برای داشتن عکس‌هایی با تم ساحل باید تا شمال یا جنوب ایران سفر کنید؛ اما حقیقتاً نیازی نیست. اگر در تهران هستید، سری به دریاچه چیتگر بزنید. در کنار این دریاچه ساحلی شنی و ساحلی سنگی ساخته‌اند تا به عکس‌هایتان جلا بدهند. در این ساحل‌ها وسایل پلاستیکی بازی و امکان آب‌بازی هم وجود دارد.

دریاچه این پارک دو اسکله شرقی و غربی هم دارد؛ پس می‌توانید زیبایی آن‌ها را هم به فضای بندری عکستان اضافه کنید. اگر در فکر این هستید که در حال ماهیگیری هم عکسی بگیرید، این هم شدنی است؛ چون پارک چیتگر کلوپ ماهیگیری هم دارد. در چیتگر هم مسیرهایی برای دوچرخه‌سواری وجود دارد؛ اما ریسک نکنید و با دوربین سوار آن‌ها نشوید؛ چون معمولاً دوچرخه‌ها خراب هستند.

آدرس دریاچه چیتگر: تهران، انتهای اتوبان همت غرب، دریاچه چیتگر.

بوستان گفتگو | پاتوق دانشجویان تربیت‌مدرس

شهرداری تهران در بوستان گفتگو نمایشگاه‌های دائمی برگزار می‌کند که یکی از آن‌ها نمایشگاه گل و گیاه است؛ پس تا همینجا برای لنز دوربینتان یکی از زیباترین سوژه‌ها را دارید. اگر به عکاسی از ساختمان‌ها علاقه دارید، ساختمان کوشک یا مسجد احتمالاً به کارتان می‌آید. اگر هم مثل من دوست دارید، راه‌ها را در پرسپکتیو قاب کنید، این پارک هم مسیر دوچرخه‌سواری و هم مسیر پیاده‌روی دارد. در پارک گفتگو هشت آب‌نما هم هست که شاید دلتان بخواهد آن‌ها را در زاویۀ خاصی از عکستان بگنجانید.

آدرس: استان تهران تهران منطقه ۲ تقاطع حکیم، بزرگراه چمران

پارک جنگلی لویزان | تهران زیر پای تو

این پارک را به اسم «پارک جنگلی شیان لویزان» هم می‌شناسند. احتمالاً مناظر این پارک جنگلی شما را به وجد می‌آورد. با رفتن به پارک شیان می‌توانید مناظر گیلان و مازندران را در همین پایتخت، در کادر دوربینتان بنشانید. این پارک هم می‌تواند بهترین لوکیشن عکاسی در تهران باشد. اگر خورشید غروب را در پس آلاچیق‌های میان دریاچه‌‌های پارک شکار کنید، تابلویی از شرقی‌ترین مناظر آسیا ثبت کرده‌اید. هر قسمت از پارک، به‌خاطر درخت‌های مختلفش، یادآور جنگل‌های متنوع جهان است.

هم می‌توانید جنگل‌های بارانی را پس‌زمینه عکس‌هایتان کنید، هم جنگل‌های شمالی و… . این پارک بهترین لوکیشن عکاسی عروسی در تهران است. اتفاقاً پارک جنگلی لویزان، چند تالار عروسی هم دارد که پکیج تکمیل باشد.

آدرس: بزرگراه امام علی (ع)، بعد از خروجی بزرگراه شهید زین‌الدین، خروجی شیان

درکه | آشنای همه سحرخیزان

درکه از شلوغ‌ترین و پرطرف‌دارترین جاهای دیدنی اطراف تهران است که پیاده‌راه‌هایش در هر فصلی می‌تواند بهترین لوکیشن عکاسی در تهران باشد. پاییز جذابیت هزار رنگش را به عکس‌هایتان می‌بخشد. زمستان سفیدی مرموزش را به داخل کادر عکستان می‌کشاند. بهار طراوتش را چاشنی قاب دوربینتان می‌کند و تابستان نور و گرمایش را در پالت عکس‌هایتان جا می‌دهد. رودخانه را هم فراموش نکنید، کادربندی درست می‌تواند از رودی خشک هم عکسی جان‌دار در بیاورد؛ البته این رودخانه هنوز تا حدودی زنده است. بعضی از غذاخوری‌های درکه هم زیبایی‌های خاص خودشان را دارند. هم زیبایی آن‌ها و هم رنگ‌ولعاب غذاهایشان می‌تواند جذابیتی اینستاگرامی به عکس‌هایتان بدهد.

دربند | بهشت شکم‌گردی در تهران

زیبایی‌های دربند تهران کم نیست. کافی است نَمی هم به خیابان زده باشد، تا همه‌چیز زیباتر بشود. از غروب هم که بگذرد، ثانیه‌ثانیه با هر سوی چراغی که روشن شود، جذابیت در آن بیشتر جان می‌گیرد. اینجا چه عکاس اجتماعی، چه طبیعت و چه فضای شهری باشید، سوژه برایتان هست. اگر هم برای گرفتن سلفی رفته‌اید، قرار است پس‌زمینۀ عکستان تماشایی شود. خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده، باریک و باران‌خورده، آبشارهای کوچک پلکانی و غذاخوری‌های سنتی ارزش خوش‌نشینی در لنز دوربینتان را دارند.

در کنار همه این‌ها لواشک‌های رنگارنگ دست‌فروش‌ها هم می‌تواند رنگ‌ولعابی خاص به عکس‌هایتان بدهد. شاید دربند بهترین لوکیشن عکاسی در تهران برای آب انداختن دهان ترشی‌دوستان باشد؛ البته یادتان باشد، حالا که تجهیزات هم دارید، خودتان را برای پیاده‌روی‌ در مسیری سربالایی آماده کنید.

پارک ساعی | پارکی در قلب تهران

حتی پله‌ها و پل‌های پارک ساعی تهران در زوایای خاصی ارزش قاب‌گرفتن دارند. بخش‌هایی از این پارک شبیه کوهپایه‌ها و بخش‌هایی از آن شبیه کارت‌پستالی از مسیری عریض، مستقیم و پر درخت است. برکۀ مصنوعی پارک ساعی هم خانۀ پرندگان است؛ پس اگر به عکاسی از حیوانات، به‌ویژه پرندگان علاقه دارید، این پارک گزینه خوبی است.

مجسمه‌هایی از حروف الفبا هم در پارک هست که شاید سوژه جالبی برای عکاسی باشند؛ اما مجسمه‌های حیوانات و پرندگان احتمالاً ارزش چند شات داشته باشد. پارک ساعی آب‌نمای موزیکال هم دارد که خودتان می‌دانید نورپزدازی شبانه‌اش تا چه اندازه می‌تواند محشر باشد.

پارک ملی سرخه حصار | سفر به شمال در یک روز

پوشش گیاهی پارک ملی سرخه حصار گرمسیری است؛ پس می‌تواند برای عکس‌هایتان پس‌زمینه‌ای شبیه استان‌های مرکزی‌تر ایران باشد. پیاده‌راه و مسیر دوچرخه‌سواری این پارک هم زیباست. اگر اهل عکاسی از مسیرها هستید و پرسپکتیوشان شما را به وجد می‌آورد، این مسیرها مناسب عکاسی شماست.

آلاچیق‌های این پارک هم احتمالاً در زوایای مناسبی برای لنزتان جذاب باشد. برای من جذاب‌ترین قسمت پارک آنجایی است که پله‌های کوتاه در فضایی شبیه حیاط خانه‌های گیلان به راهشان ادامه می‌دهند؛ اما برکه سرخه حصار هم طبیعتی سرخ و دیدنی دارد که تابلویی از آن در خانه‌تان تماشایی می‌شود. شب‌ها هم این پارک جذابیت خاص خودش را دارد؛ اما بعد از ساعت 22 اجازه ورود به سرخه حصار را ندارید.

آدرس: تهران، انتهای خیابان دماوند، جنب ترمینال شرق.

پارک پرواز | جایی برای پرواز ذهن

پارک پرواز تهران را روی تپه بزرگی ساخته‌اند که پیاده‌راه‌هایش به شکل مارپیچ ما را به بالاترین نقطه پارک می‌رساند. سازه‌های این پارک هم در نوع خودشان جالب هستند. این پارک نمایی 360درجه‌ای به تهران دارد؛ پس اگر لنز مناسبی داشته باشید و هوا آلوده نباشد، عکس‌های خوبی نصیبتان می‌شود. موزاییک‌های این پارک صورتی است که احتمالاً در روزها، رد جالبی از خودشان در قاب دوربینتان به جا می‌گذارند. طلوع و غروب در این پارک هم در لنز دوربینتان خوش می‌نشیند؛ پس منتظر این زمان‌ها بمانید. من همیشه پاییز را برای عکاسی ترجیح می‌دهم؛ اما شما حتماً می‌توانید در هر فصلی سوژه محبوبتان را در پارک پرواز پیدا کنید.

باغ گیاه شناسی ملی ایران | زیباترین باغ پایتخت

باغ گیاهشناسی ایران که یکی از ده باغ برتر دنیاست، در مراتع چیتگر ساخته‌اند. گیاهان کم‌نظیر این پارک ارزش آن را دارند که تک‌به‌تک در لنز دوربینتان قاب شوند؛ اما فضای سرسبز باغ گیاه‌شناسی هم پس‌زمینه محشری برای عکس‌هایتان می‌شود. رنگارنگی این پارک در پاییز جذابیتی دارد که می‌تواند مخاطب را مسحور عکس‌هایتان کند. در این باغ جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌کنند. جشنواره پاییزه گل‌های داوودی و جشنواره گلاب‌گیری بهار باغ گیاه‌شناسی هم تماشایی است و حتماً سوژه‌های جالبی دارد. حواستان باشد که در این باغ استفاده از سه‌پایه عکاسی ممنوع است که جای تعجب ندارد؛ چون در باغ گیاه‌شناسی گیاه‌های نادر را پرورش می‌دهند.

آدرس: تهران، بلوار پژوهش.

پارک شفق | پارکی به سبک فرانسوی

پارک شفق را کامران دیبا در زمان پهلوی دوم ساخت و آن را ثبت ملی هم کرده‌اند. معماری این پارک سبکی فرانسوی دارد. برای همین است که درخت‌های آن را هم به سبک فرانسه هرس می‌کنند. مجسمه‌های این پارک هم در اندازه واقعی انسان هستند، شاید بتوانید دوستی جالبی با آن‌ها را به تصویر بکشید. در مرکز این پارک هم استخر و آب‌نمایی است که آن را به سبک میدان‌های ایتالیا ساخته‌اند. پارک شفق بهترین لوکیشن عکاسی تهران با سبک اروپایی است. لباس‌هایتان را هم که مناسب انتخاب کنید، اروپایی کامل را به عکستان آورده‌اید.

آدرس: تهران، یوسف‌آباد، خیابان سید جمال‌الدین اسد‌آبادی، خیابان 19، پارک شفق.

پارک لاله | جایی دلچسب برای دانشجویان

پارک لاله تهران تندیس‌هایی از مشاهیر دارد؛ پس شاید بهتر باشد که هنری را با هنری دیگر ثبت کنید. آب‌نماهای متنوعی هم در پارک لاله وجود دارد؛ مثلاً آب‌نمای مرکزی، آب‌نمای مسجد، آب‌نمای سنگی، آب‌نمای پلکانی، آب‌نمای ابوریحان. این دیگر به انتخاب شماست که کدام آب‌نما را با چه زاویه‌ای در لنز دوربینتان بنشانید. اگر به عکس‌های اجتماعی هم علاقه دارید، به بازارچه این پارک سری بزنید. خیالتان بابت زمان هم راحت باشد. اگر هم خسته شدید، یکی از کافه های خیابان انقلاب یا یکی از کافه کتاب های تهران در همان حوالی را انتخاب کنید. این طوری هم گلویی تازه می‌کنید و هم دوربینتان را میزبان عکس‌های کافی‌شاپی محشر.

 آدرس: تهران، میدان انقلاب، بلوار کشاورز

دشت لاله های کندر کرج | زیباترین لوکیشن عکاسی در اطراف تهران

اگر جاهای دیدنی اطراف تهران را برای عکاسی در نظر دارید، دشت لاله های کندر کرج از بهترین گزینه‌هاست. در این دشت که در منطقه لزور است، صدهزار پیاز گل لاله کاشته‌اند که بسیار تماشایی است. بهترین زمان برای عکاسی در این دشت بهار است؛ اما حواستان باشد که عمر گل کوتاه است و فرصت چندانی ندارید. در کنار زیبایی لاله‌ها، لزور هم تماشایی است. برای مثال همان حوالی می‌توانید سراغ آبشار کندر را هم بگیرید. جای‌جای این منطقه می‌تواند تابلویی از زیبایی بر دیوار خانه‌تان باشد.

همه ما پیست دیزین را به اسکی و برف و زیبایی سفیدش می‌شناسیم؛ اما از خرداد تا مهر که از برف خبری نیست، جشنواره گل‌های الف در پیست دیزین به طبیعت جانی دیگر می‌دهد. دوازده میلیون شاخه از انواع گل، بهشتی را به زمین می‌آورد که می‌توانید کادری جذاب برایش ببندید. برای رسیدن به جشنواره باید سوار تله‌کابین‌ها شوید. خیلی راحت از آن بالا می‌توانید منظره‌های زیبایی را شکار کنید. چند شات ویژه هم برای نشنال جئوگرافی کنار بگذارید.

روستاهای اطراف تهران | بهترین لوکیشن برای عکاسی بهاری

اگر از عکاسی از نماهای شهری در دودودم تهران خسته شده‌اید، شاید بهتر است که کمی از شهر فاصله بگیرید. روستاهای اطراف تهران هم منظره‌های کم‌نظیری برای عکاسی و هم هوای سالم و دل‌انگیزی دارد. اگر قصد عکاسی در این روستاها را دارد، ما مقاله مفصلش را برایتان آماده کرده‌ایم. خواندن این مقاله به برنامه‌ریزی‌تان کمک می‌کند.

مکان های تفریحی پایتخت و بهترین لوکیشن های عکاسی تهران

اسم مکان های تفریحی پایتخت که می‌آید، ذهن اکثر ما به سمت پارک ارم تهران و بقیه شهربازی های تهران یا پارک های آبی تهران می‌رود. در چنین جاهایی هم همه فکر و ذکرمان تخلیه هیجان و خوش‌گذرانی است. غافل از اینکه این فضاها و سایر فضاهای مشابه آن می‌تواند سوژه خوبی برای عکاسی باشد. با ثبت چند عکس یادگاری در این مکان‌ها می‌توانید خاطره خوش این لحظات را ثبت کنید و هر بار با نگاه‌کردنشان، حس خوب دویدن خون زیر پوست صورت را زنده کنید. ما در ادامه جاهایی را به شما معرفی می‌کنیم که در ساعات مختلف شبانه‌روز می‌تواند علاوه بر افزایش آدرنالین خون، بهترین لوکیشن عکاسی در تهران را به شما بدهد.

دیوارهای گرافیکی اکباتان | متفاوت‌ترین لوکیشن عکاسی در تهران

اگر بگوییم اکباتان مهد هنر و ورزش تهران است، پر بیراه نیست. اگر در خیابان‌ها و بین بلوک‌های این شهرک قدم بزنید، آثاری از هنرمندان ناشناس را روی دیوارها می‌بینید. این طرح‌های گرافیکی ممکن است هرجایی از اکباتان باشند و چند روز بعد زیر بدسلیقگی پمپ‌های رنگ دفن شوند؛ اما جوان‌های هنرمند از طراحی خسته نمی‌شوند. شما هم می‌توانید با ثبت این دیوارنگاره‌ها در عکس‌هایتان آن‌ها را جاودانه کنید؛ همان طور که هنر همیشه پابرجاست.

پله های خیابان ولیعصر | متفاوت و جوان‌پسند

خیابان ولیعصر تهران طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه است و همیشه پر از شگفتی است. اواخر دهه هشتاد بود که از پله اول تا هشتم ولیعصر را نقاشی کرده‌اند؛ البته امروز جای پله سوم را آسانسور گرفته است؛ اما هنوز پله‌های دیگر زیبایی خودش را دارد؛ با این حال گذر زمان را هم نباید دست کم گرفت. بعضی از طرح‌ها امروز کم‌رنگ شده است. در کنار این پله‌ها نام طراح اثر و تکنیکی که از آن استفاده کرده‌اند، نوشته‌اند تا با آن‌ها آشنا بشوید. عکاسی از این تتوهای روی پوست شهر، آثار شما را هم هنری‌تر می‌کند.

پارک ژوراسیک تهران | بازدید از عصر دایناسورها

به پارک ژوراسیک تهران، پارک دایناسورها هم می‌گویند. در این پارک مجسمه‌های متحرکی از دایناسورها در اندازه طبیعی آن‌ها هست که جنبه آموزشی دارند. این دایناسورها پلک می‌زنند و دست‌هایشان تکان می‌خورد و حتی صدای دایناسورهای واقعی را دارند. اگر به عکاسی از حیوانات علاقه دارید، چرا دایناسورها سوژه‌تان نباشند؟ اینجا احتمالاً بهترین لوکیش عکاسی در تهران برای کودکان است.

آدرس: سعادت آباد، انتهای بلوار پاک‌نژاد، میدان بهرود، بلوار شقایق، پایین‌تر از پارک پرواز

کوچه مهناز | کوچه‌ای پر از چتر

کوچه مهناز را می‌توانید در حوالی میدان انقلاب، یکی از پرترددترین میدان‌های شهر تهران پیدا کنید. برای این کوچه با چترهایی رنگی سقف ساخته‌اند. قبل‌ترها این چترها سایه‌بان عابران بودند و حالا سایه‌بانی برای گردشگران هم هستند. این کوچه در هر فصل سال زیبایی‌های ثبت‌شدنی خاص خودش را دارد؛ اما در روزهای بارانی که آب قطره‌قطره از لابه‌لای چترها پایین می‌چکد، احتمالاً سوژه‌های شاعرانه‌تری پیدا می‌کنید. کوچه‌های این منطقه معمولاً بناهای قدیمی و گاهی فرسوده دارد؛ پس اگر عکاسی از بناها از سرگرمی‌های شماست، سوژه کم نمی‌آورید؛ اما این کوچه رنگ‌ها را به بناهای کهنسالش هدیه داده است. این رنگ‌ها به‌راحتی می‌توانند در عمق لنز دوربینتان نفوذ کنند و ردی تماشایی از خودشان در عکس‌هایتان بگذارند.

آدرس: ضلع جنوبی خیابان انقلاب، بین جمالزاده و میدان انقلاب، جنب سینما مرکزی

باغ کتاب تهران | خوراکی برای ذهن و روح

رفتن به باغ کتاب تهران هم فال و هم تماشاست. اگر عاشق کتاب باشید، اینجا برای شما بهشت است؛ اما اگر فقط برای عکاسی هم رفته باشید، حتماً عکس‌های خوبی نصیبتان می‌شود. بخش‌هایی از باغ کتاب که ساختمانی بزرگ است، جایگاه‌هایی برای نشستن ساخته‌اند که به آن‌ها لمکده می‌گویند. در لمکده سلفی‌هایتان جذاب‌تر از همیشه از آب در می‌آید. مجسمه‌های این مجموعه را هم از دل کتاب‌ها و کارتون‌های کودکی‌مان بیرون کشیده‌اند.

تصویری از کتاب فروشی های تهران

اینجا می‌توانید کنار شازده کوچولو بایستید و از دید او به جهان نگاه کنید. کنار گروهبان گارسیا و زورو لبخند بزنید. کنار شیرشاه چشمی روی هم بگذارید و همین طور در کل مجموعه گردش کنید و عکس بگیرید. کافه‌ها و فضای سبز مجموعه هم در پشت بام است؛ پس با پله‌برقی‌ها بالا بروید و چند شات را هم برای آنجا نگه دارید.

آدرس اول: میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب ‏تهران.
مسیر دوم: بزرگراه شهید همت، مسیر شرق به غرب، بعد از خروجی بزرگراه حقانی، خروجی باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب تهران.
آدرس سوم: ایستگاه متروی حقانی، ۱۰ دقیقه پیاده روی از باغ موزه دفاع مقدس، بعد از پل، باغ کتاب تهران (مسیر مستقیم).

بام های تهران | دنج‌ترین لوکیشن عکاسی در شب‌های تهران

بام‌ های تهران زیبایی‌های خاص خودشان را دارند؛ اما همه آن‌های نمایی به سمت پایتخت دارند که می‌توانید قابش کنید. این دیگر با شماست که تهران را در صبح، غروب یا شب قاب بگیرید و به خانه ببرید. گشت‌وگذار در بعضی بام‌ها به‌خاطر امکانات تفریحی و گردشگری زیادی که دارند، می‌تواند ایده خوبی برای ضبط ویدیوهای یوتیوب باشد. بعضی از این بام‌ها خلوت و بعضی پرطرفدار و شلوغ هستند. نام بام‌ها را برایتان می‌گذارم تا در وقت مناسبش به آن‌ها هم سری بزنید: توچال، نیاوران، بوکان، محک، کوهسار، آرژانتین، تونل رسالت، فراز، بوعلی، محلاتی، شهرک قائم، ماشینی، شیان، ولنجک. آدرس دقیق همه این‌ها در مقاله‌اش هست.

میدان مشق تهران و مدرسه دارالفنون | خاطره امیر بزرگ ایران

دارالفنون مدرسه‌ای قجری است؛ اما از بنای اولیه‌اش چیزی نمانده است. مدرسه فعلی بنایی است خشتی و رضاشاهی که اگر لباس مناسبی انتخاب کنید، لوکیشن خوبی برای عکس‌های کلاسیک می‌شود. اگر هدفتان عکاسی از بناست، طاق در ورودی و رواق‌های مدرسه را فراموش نکنید. حوضی هم در وسط حیاط این مدرسه است که جای خوبی برای نشستن می‌شود. در ساده‌ترین حالت کافی است تصویر بنا را در زاویه درستی در این حوض ثبت کنید.

میدان مشق هم روزگاری برای خودش پایکوب سربازان جان‌برکف ایرانی بوده است. آن‌ها اینجا مشق نظامی می‌دیدند و آماده می‌شدند برای رویارویی با دشمنان مرزوبومشان. ثبت چند عکس در این حوالی و گذاشتن یک توضیح زیر آن در صفحه اینستاگرام، می‌تواند یکی از بهترین پست‌هایتان باشد. می‌توانید در به‌اصطلاح کپشن آن عکس بنویسید که چقدر دلتان قرص است وقتی سربازانی اینگونه از دیارتان محافظت می‌کنند.

 

کوچه بادبادک ها | کوجه‌ای شاد و رنگی

در خیابان ولیعصر(عج) کمی بالاتر از میدان ونک کوچه‌ای به اسم نسیم وجود دارد. در این کوچه می‌توانید کوچه بادبادک‌ها را پیدا کنید که درازایی 33متری و پهنایی ۴متری دارد. این کوچه را با 560 بادبادک رنگی تزئین کرده‌اند. این کوچه را از کوچه‌های بادبادک کشورهای دیگر الهام گرفته‌اند؛ اما ویژگی جذاب کوچه ایرانی شب‌نما بودن بادبادک‌های آن است که نورشان روی زمین دیده نمی‌شود.

آدرس: تهران، کمی بالاتر از میدان ونک.

ایران مال | بزرگترین و خاص‌ترین مرکز خرید تهران

این روزها به لطف اینستاگرام، تقریباً همه می‌دانند که ایران مال تهران یکی از شیک‌ترین، بزرگ‌ترین، لوکس‌ترین و در یک کلام، معروف‌ترین مراکز خرید تهران است که معماری جذابی دارد. حتی بخش‌های میانی ساختمان‌های مختلف هم مسقف است. در کنار فواره‌ها و فضای سبز آن حتی در تابستان هم طراوت و خنکی را احساس می‌کنید. این مجموعه می‌تواند بهترین لوکیشن عکاسی تهران در حوزه‌های مختلف باشد. در ادامه برایتان از برخی بخش‌های جذاب این مرکز خرید می‌گویم. خلاصه اینکه حیف است به تهران بروید و سری به اینجا نزنید و چند عکس یادگاری جذاب نگیرید.

  • شربت خانه ایران مال

در ایران مال شربت‌خانه‌ای به سبک شربت‌خانه‌های قدیم ساخته‌اند که معماری چشمگیری دارد. کف شربت خانه ایران مال را هم کاشی‌ کرده‌اند که به جذابیت معماری اضافه کرده است. البته اینجا گاهی باز است و گاهی نه. به مقاله‌اش سری بزنید، اطلاعات بازدیدش را دقیق‌تر گذاشته‌اند. قبل از رفتن، حتماً از بازبودنش مطمئن شوید.

  • باغ کتاب ایران مال یا کتابخانه جندی شاپور ایران

کتابخانه ایران مال هم سبکی کلاسیک و اروپایی دارد که یکی از بزرگ‌ترین فرش‌های هندسی جهان در آن است. به این کتابخانه بزرگ با طرح چوب کتابخانه جندی شاپور هم می‌گویند. این قسمت پله‌ای درباری از مرکز به سمت طبقه دوم دارد که بهترین لوکیشن عکاسی است.

  • آب نمای موزیکال ایران مال

آبنمای موزیکال ایران مال نورپردازی جذابی دارد که خیلی‌ها به‌خاطر آن ترجیح می‌دهند، شب‌ها به دیدن این مجموعه بروند؛ اما خیلی‌ها معتقدند که انتخاب آهنگ‌ها و رقص نور چندان متناسب نیست. به هر حال ثبت چند نما از این آب‌نما خالی از لطف نیست.

  • تالار آیینه

تالار آیینه ایران مال

این تالار از 38 میلیون آیینه تشکیل شده است و بسیار تماشایی است؛ اما نمی‌گذارند شما به‌طور کامل وارد آن شوید. بخش کوچکی از تالار را بندکشی کرده‌‌اند و اگر شلوغ باشد باید در صف از طرفی وارد و از طرف دیگر خارج شوید؛ اما بیرون از این تالار هم به اندازه داخل آن زیبا و چشم‌نواز است. سنگ‌های مرمر و لوسترها و آباژورهای بزرگ، زیبایی این قسمت از ایران مال را دوچندان کرده است.

  • مسجد ایران مال

مسجد ایران مال را با الهام از مسجدالنبی ساخته‌اند و برای پنج گنبد آن از حافظیه شیراز الهام گرفته‌اند؛ پس اگر اهل عکاسی از بناها باشید، احتمالاً این بنا برایتان جذاب است.

جاهای دیگری از ایران مال هم هست که می‌تواند برایتان بهترین لوکیشن عکاسی در تهران باشد؛ مثلاً: باغ ایرانی یا باغ ماهان، باغ دیدار، بازار سنتی ایران مال، ایوان اشراق، باغ رستوران ملل.

آدرس: تهران، انتهای بزرگراه شهید همت (غرب)، بزرگراه شهید خرازی، بازار بزرگ ایران.

پیست های اسکی تهران | به سپیدی و تازگی برف

بی‌شک که زیبایی‌های عکاسی فقط به بهار و پاییز ختم نمی‌شود. زمستان هم با تمام سردی‌اش، موقعیت‌های جذابی برای عکاسی ایجاد می‌کند. اگر شما هم دنبال لوکیشن برای عکاسی زمستانی در تهران هستید، پیشنهاد من سرزدن به پیست های اسکی تهران است. در این پیست‌ها همه چیز برای خوش‌گذرانی و عکاسی فراهم است. برف که به میزان کافی هست و سپیدی‌اش چهره متمایز به عکستان می‌دهد. اگر هم اهل اسکی باشید که چه بهتر. با تجهیزات اسکی چند عکس جذاب بگیرید.

گل سرسبد پیست های تهران هم مجموعه تفریحی توچال است که حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. اینجا را در مقاله‌اش به‌تفصیل برایتان توضیح داده‌ایم. سوژه برای عکاسی در توچال زیاد است، فقط یادتان باشد که عکس‌های سلفی در تکه کابین‌ها نیاز بیشتری به مهارت دارد و باید برایش حسابی از قبل تمرین کرده باشید. در پیست اسکی شمشک می‌توانید سراغ هتل اسکیمویی را بگیرید که یکی از خاص ترین هتل های ایران است.

پیست اسکی دیزین، پیست اسکی خور، پیست اسکی آبعلی و پیست اسکی دربندسر هم جذابیت‌های خودشان را دارند. به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی هر کدامشان را بخوانید و با توجه به زمان، مکان و بودجه‌تان، بهترینشان را انتخاب کنید.

بهترین لوکیشن های تاریخی تهران

عکاسی در مکان های تاریخی تهران یک حال‌وهوای دیگر دارد. برای عکاسی در این مکان‌ها هم می‌توانید لباس سنتی بپوشید و خودتان را تکه‌ای از آن مجموعه قلمداد کنید. فضاهای تاریخی در تهران بزرگ یکی و دوتا نیستند، مخصوصاً اینکه این شهر سال‌های اخیر پایتخت ایران بوده و از دوره قاجار گرفته تا امروز، سرگذشت‌های متعدد را از سر گذرانده است.

کاخ گلستان | کاخی با یک دنیا حرف

در میان کاخ های تهران، کاخ گلستان از همه باعظمت‌تر است. بخش‌های مختلف مجموعه کاخ گلستان شامل محوطه کاخ گلستان، ساختمان شمس العماره، ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخانی، تالار اصلی کاخ گلستان، تالار سلام، تالار آینه، تالار عاج، تالار ظروف، تالار برلیان، عمارت بادگیر، عکس‌خانه، حوضخانه تالار سلام، موزه مردم شناسی و تالار الماس می‌شود. تماشای همه این شگفتی‌ها کار یک ساعت و دو ساعت نیست.

برای گشت‌وگذار در کاخ گلستان باید نیمی و حتی یک روزتان را برنامه بریزید. برای همین هم توصیه می‌کنم قبل از اینکه وارد کاخ موزه شوید، تکلیف خودتان را با خودتان مشخص کنید تا بدانید دقیقاً دوست دارید از کدام بخش دیدن کنید و کجاها عکس یادگاری بگیرید.

کاخ نیاوران |

همیشه اسم کاخ گلستان و کاخ نیاوران تهران در کنار هم خوش می‌نشیند، هر چند فاصله زیادی با هم دارند. کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه، کوشک احمدشاهی، تالار آبی کاخ نیاوران، موزه جهان نما، موزه کتابخانه اختصاصی، موزه خودرو کاخ نیاوران، باغ موزه کتیبه‌ها و چندین جاذبه دیگر در این کاخ کنار هم هستند تا یک روز اعجاب‌انگیز برایتان بسازند. هر کدام از این‌ها هم خودشان صدها سوژه برای عکاسی تاریخی در تهران دارند.

کاخ سعد آباد

کاخ سعد آباد تهران روزهای پرسروصدایی را از سر گذرانده. این کاخ زیبا بزرگان بسیاری را در دل خود جا داده است. این روزها سعد آباد در کنار مرور خاطراتش، جای خوبی برای اهل ذوق و عکاسی هم هست. به دیدنش که رفتید، یک دوربین خوب با خودتان ببرید. از هر گوشه کنارش می‌توانید عکس بگیرید. اینجا خیلی وسیع است و ساعت‌ها حتی قدم‌زدن در آن طول می‌کشد. وسعت این کاخ باعث شده درهای ورودی متعددی هم داشته باشد. از درب نظامیه فقط در دوران رضاخان استفاده می‌کردند. درب زعفرانیه هم در خیابان دربند باز می‌شود و بیشتر محل آمدوشد محمدرضا پهلوی بوده است. البته شما در حال حاضر فقط می‌توانید از ورودی سمت میدان دربند یا همان در زعفرانیه برای بازدید از مجموعه سعدآباد استفاده کنید.

آدرس:  تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری.

موزه آبگینه | موزه‌ای پر از ناز

خیابان سی تیر یکی از پر رفت‌وآمدترین و معروف ترین خیابان های تهران است که چند جاذبه عالی و لوکیشن جذاب عکاسی را در دل خود دارد. برای مثال موزه آبگینه یکی از این جاذبه‌هاست. این موزه زمانی یک عمارت قاجاری باشکوه بود که به قوام‌السلطنه تعلق داشت و این روزها به یکی از موزه های تهران تبدیل شده است. سال‌ها بعد که فرح دیبا ملکه ایران شد، همه تلاشش را کرد تا گنجینه‌ای از آثار ارزشمند را در این خانه دور هم جمع کند. حالا رفتن به خانه قوام، هم فال است و هم تماشا. هم می‌توانید با معماری جذاب ساختمان چند عکس یادگاری برای خودتان ثبت کنید، هم اینکه با اشیای داخل موزه عکس بگیرید. البته یادتان باشد که داخل موزه استفاده از دوربین حرفه‌ای و فلش ممنوع است.

آدرس: تهران، خیابان جمهوری،‌ خیابان سی تیر، موزه آبگینه و سفالینه ایران.

کافه نادری | کافه‌ای برای هدایت‌ها و شاملوها

حالا که تا موزه آبگینه رفته‌اید، یه توک پا هم به کافه نادری بروید تا هم لبی تر کنید و هم خستگی از تنتان در بیاید. اینجا یکی از نوستالوژی‌ترین کافه های تهران است که بخش‌های مهمی از سریال شهرزاد هم در آن رقم خورد. برای همین، خود کافه نادری هم سوژه خوبی برای عکاسی در تهران محسوب می‌شود.

آدرس: خیابان جمهوری، بین سی تیر و چهار راه استامبول، پلاک 524 و 520.

خانه موزه مقدم | یک خانه با صدها موزه

خانه موزه مقدم به‌تنهایی یک پکیج کامل از آثار تاریخی و باستانی است. این خانه چند بخش مجزا دارد که هر کدام به سبکی ساخته شده‌اند. برای مثال یکی از عمارت‌ها به شیوه قاجار است و عمارت دیگر به شکل معماری اروپایی. علتش هم به‌دست‌آوردن دل زن فرنگی صاحبخانه بوده است.

با این جمله آخر حتماً خودتان دستتان آمده است که در و دیوار این خانه بوی عشق می‌دهد و هر جا عشق جاری است، همه اجزایش زنده است و رنگ دیگری دارد. اگر دلتان می‌خواهد بین لوکیشن های عکاسی در تهران، سراغ جایی بروید که هم اصیل است، هم تاریخی و هم پر از شگفتی‌های مختلف، خانه موزه مقدم را در لیستتان بگذارید.

آدرس: خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، کنار بانک ملت، پلاک ۲۵۱.

خانه فاموری | رستورانی شیک و تاریخی

حوالی میدان فردوسی تهران، خانه تاریخی فاموری جا خوش کرده است. این خانه هم معماری قاجاری دارد و هم محیط مناسبی است برای ثبت عکس‌های سنتی. البته ناگفته نماند که اینجا یک رستوران سنتی زیبا هم هست؛ پس می‌توانید با یک تیر، دو نشان بزنید. هم خودتان را مهمان یک وعده غذای خوشمزه کنید و هم در گوشه و کنار خانه چند عکس یادگاری بگیرید. البته این را هم فراموش نکنید که در زمان سرو غذا، این خانه شلوغ و مملو از جمعیت می‌شود و در ساعات دیگر هم شاید دسترسی خوبی به خانه نداشته باشید؛ بنابراین ساعت مناسب و روز مناسب را از قبل انتخاب کنید و یکهو و بی‌گدار به آب نزنید تا با دست پر، از این اردوی جذاب و خوشمزه به خانه خود برگردید.

باغ موزه نگارستان | بهترین لوکیشن عکاسی در تهران

این ضرب‌المثل قدیمی را شنیده‌اید که می‌گویند: آنچه خوبان همه دارند، تو یکجا داری؟ باغ موزه نگارستان تهران مصداق بارز و آشکار این ضرب‌المثل است. اگر دلتان می‌خواهد مجسمه‌های مینیاتوری ببینید، از تابلوهای نقاشی کمال‌الملک دیدن کنید، با سردیس‌های افراد مشهور عکس یادگاری بگیرید، می‌توانید سری به این باغ باشکوه بزنید. پیشنهاد من این است که حتماً روی یکی از صندلی‌های چوبی روی یادبود حافظیه بنشینید و در حالی که با دستتان انگار رومیزی چهارخانه قرمز را صاف می‌کنید، یک ژست متفاوت ثبت کنید.

اتاق منیر فرمانفرمائیان هم که دنیای متفاوتی است برای خودش. اینجا دریچه تازه‌ای از هنر ترکیبی آینه‌کاری، اشکال هندسی و نقاشی پشت شیشه برایتان نمایان می‌شود. دیوار نگاره صف سلام فتحعلی شاه هم جای جالبی است که بخواهید چند عکس کنارش ثبت کنید. البته یادتان باشد که عکس با دوربین و فلش در بسیاری موزه‌ها ممنوع است.

راستی یک نکته جذاب دیگر اینکه توی حوض بزرگ وسط حیاط، در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد، چند تایی گل نیلوفر آبی درست شبیه آن‌هایی که در تالاب انزلی هست، به دنیا می‌آیند که فضای جذابی برای عکاسی ایجاد می‌کنند. فکرش را بکنید برای ثبت عکس با نیلوفرها نیازی نیست تا شمال ایران بروید.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع.

محله عولادجان | محله‌ای با حداقل ۹۰۰ سال سن

قدیمی‌ترهای تهران، محله عولادجان را خوب می‌شناسند. این محله که حوالی خیابان پانزده خرداد است، زمانی محل آمدوشد سران قاجار بود. این روزها هم اینجا هنوز همان بافت قدیمی و اصیل خودش را حفظ کرده است. نمی‌دانم شما به یاد می‌آورید یا نه. یکی از سریال‌های پرطرف‌داری که در دهه ۷۰ از تلویزیون پخش می‌شد، پدر سالار نام داشت. بسیاری از لوکیشن های فیلمبرداری این سریال و مخصوصاً خانه‌ای که در آن ساکن بودند، در محله عولادجان است.

اگر به قصد شکار بهترین لوکیشن های تاریخی تهران برای عکاسی هستید، یک روز صبح زود دوربینتان را بردارید و راهی پانزده خرداد شوید. البته خوب که فکر می‌کنم، شاید یک روز هم برای عکاسی از این مححله کم باشد. راستش را بخواهید اینجا پر است از سوژه‌های ناب عکاسی. از خانه های قدیمی گرفته تا گرمابه‌های سنتی، امامزاده، کنیسه‌هایی که برای عبادت یهودیان بود، قدیمی‌ترین درخت تهران با عمر ۹۰۰ ساله و غیره همه در این محله جاگرفته‌اند. حسن ختام داستان هم می‌تواند بازار عولادجان باشد که پر است از صنایع دستی و سوغات تهران.

آدرس: تهران، خیابان ۱۵ خرداد

خانه مؤتمن الاطبا | لوکیشن سریال شهرزاد

سراغ خانه موتمن الاطبا را می‌توانید در همین محله عولادجان بگیرید. حتماً می‌دانید که این فرد، پزشک مخصوص ناصرالدین شاه بود که نام و اعتبارش دستمایه ایده‌های چند فیلم تاریخی و طنز دیگر شد.
اگر اهل فیلم‌های شبکه خانگی باشید، حتماً سریال جذاب و پرماجرای شهرزاد را دیده‌اید. خانه موتمن الاطبا لوکیشن سریال شهرزاد هم بود. به نظرتان این خانه ارزش بازدید و ثبت چند عکس به سبک و شیوه آن زمان‌ها را ندارد؟
پیشنهاد من این است که اگر خانم هستید، کت‌دامن کشمیر تنتان کنید و کلاه فرانسوی یا لندنی هم سرتان بگذارید و در کنار راه‌پله‌ها، کنار ارسی، وسط ایوان یا دور حوض چند عکس جذاب بگیرید. اگر هم آقا هستید، خودتان را درگیر هیچ چارچوبی نکنید، مگر لباس‌های قجری جذاب در کنار استکان‌های کمرباریک و نعلبکی با طرح ناصرالدین شاه. اگر هم بتوانید مثل خود شاه سبیل بچرخانید که دیگه محشر می‌شود.

آدرس: تهران، محله عولادجان، کوچه مؤتمن الاصبا.

برج میلاد | نماد بلند قامت شهر

برج میلاد تهران

چه بگوییم و چه نه، خیلی از ساکنان و مسافران پایتخت، با برج میلاد تهران عکس یادگاری دارند یا دوست دارند که داشته باشند. البته که ورود به برج میلاد و استفاده از امکانات تفریحی و رفاهی آن مستلزم داشتن جیب پر پول است. چه بخواهید به رستوران گردان بروید یا از بانجی جامپینگ برج لذت ببرید یا اینکه سوار بر زیپ لاین برج، چند دقیقه‌ای بر فراز تهران به پرواز دربیایید، همه و همه لازمه‌اش این است که بتوانید خوب خرج کنید. ما چند عکس از زوایای مختلفش برایتان می‌گذارید. انتخاب نهایی با خودتان.

نمایی از سکوی دید باز

عکس از رستوران گردان برج میلاد

عکس از زیپ لاین برج میلاد

میدان آزادی | قدیمی‌ترن و اصیل‌ترین نماد پایتخت

میدان آزادی و برج میلاد تهران، دو نماد بلند قامت از پایتخت هستند که در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها، برای معرفی این شهر نمایش داده می‌شوند. فضای خوب میدان آزادی جان می‌دهد برای عکس‌های زیبا. اگر خانم هستید و دامن به پا دارید، لنز دوربینتان را جوری تنظیم کنید که میدان دقیقاً در وسط کادرتان قرار بگیرد. سپس دوربین را روی حرکت آهسته قرار دهید و در حالی که در راستای نقطه وسط دوربین می‌چرخید، از خودتان فیلم بگیرید. البته می‌توانید از حالت قدم‌زنان به سمت میدان یا اشاره به میدان هم عکاسی کنید. این عکس‌ها هم خوراک خوبی برای چالش‌های اینستاگرامی است؛ برای مثال: بگو تهرانی هستی، بدون اینکه بگی تهرانی هستی.

توصیه ره بال آسمان به علاقه‌مندان به عکاسی

آن‌ها که عکاسی حرفه‌ای یاد گرفته‌اند، در دوره‌هایشان بسیار می‌شنوند که به سوژه‌های عکاسی احترام بگذارند. این را برای چه می‌گویم؟ همین عید سال ۱۴۰۲ صدهها گردشگر به کاخ گلستان رفتند و برای گرفتن چند عکس یادگاری، فضای گل‌کاری محوطه را لگد کردند. حتی گاهی می‌شنوم که بعضی افراد برای اینکه با آثار تاریخی عکس بگیرند، رنج بسیاری به آن مکان وارد می‌کنند. این گلایه‌ای است که بومیان یک منطقه هم زیر مقاله‌های طبیعت‌گردی مجله می‌کنند که مثلاً طبیعت‌گردان آمده‌اند فضای سبزشان را به زباله‌دان تبدیل کرده‌اند.

این داستان وقتی غم‌انگیزتر می‌شود که برخی گردشگران در بهار یا تابستان وارد مزارع کشاورزان می‌شوند تا با انبوه گل‌های آفتابگردان یا گندم‌زارهای سرسبز عکس بگیرند و ناخواسته بخش وسیعی از زحمت یک‌ساله کشاورز را لگدمال می‌کنند. خلاصه مطلب اینکه اگر الآن دارید برای موقعیت های جذاب عکاسی در تهران برنامه می‌ریزید، روزی چند بار با خودتان تکرار کنید که یک عکس، ارزش زیرپاگذاشتن حق طبیعت یا حق هموطنان را ندارد.

سخن پایانی

همراه با تیم ره بال آسمان و همسفر با هم به جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تهران سفر کردیم تا در کنار هم چند عکس جذاب در بهترین لوکیشن های عکاسی بگیریم. امیدواریم که به تک‌تکشان سر بزنید و عکس‌های خوبی ثبت کنید. به ما قول بدهید که پس از عکاسی، چند تایش را هم برای ره بال آسمان بفرستید.

نظرات بسته شده است.