پیست اسکی کاکان یاسوج | تجربه هیجان‌انگیز طبیعت‌گردی در فصل سرد

0

علاقه‌مندان ورزش اسکی از جست‌وجوگران همیشگی پیست‌ های اسکی ایران هستند. ایران عزیز ما با داشتن اقلیم‌های متفاوت با آب‌وهواهای گوناگون نیز خوشبختانه دارای فعال‌ترین پیست های اسکی حرفه‌ای است. یکی از پرامکانات‌ترین پیست‌های اسکی ایران، پیست اسکی کاکان در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث شده است. اگر شما هم از طرفداران ورزش‌های زمستانی و دوست‌داران گردش در آب‌وهوای سرد و برفی هستید، مطالعه این مقاله برای آشنایی با جاذبه‌‌های برفی ایران را از دست ندهید.

پیست اسکی کاکان یاسوج کجاست؟

در نزدیکی منطقه آب‌ نهر و در جوار روستای کاکان، پیست اسکی کاکان  قرار دارد. پیست اسکی یاسوج که به آن پیست اسکی دنا نیز گفته می‌شود در استان کهگیلویه و بویراحمد و 18کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است. این پیست اسکی در دامنه رشته کوه‌های زاگرس و قله‌های برفی دنا احداث شده است.

معرفی پیست اسکی کاکان یاسوج

منطقه دنا به‌دلیل داشتن طبیعت بکر، آسمان پاک و چشمه‌های فراوان سفری ماندگار و خاطراتی زیبا برای گردشگران به یادگار می‌گذارد. علاوه بر این کوهستان‌های پوشیده از جنگل‌های سرسبز در پیست اسکی کاکان از جاذبه‌های طبیعی این ناحیه است. این پیست اسکی از جاهای دیدنی یاسوج است که در فصل سرد گردشگران زیادی را برای تماشای مناظر خود گرد هم می‌آورد. مسافران این جاذبه گردشگری اغلب از استان‌های مجاور و شهرهای نزدیک یاسوج هستند. این پیست اسکی دارای ارتفاعی معادل 2600 متر از سطح دریا، 600 متر طول و 150 متر وسعت عرضی است.

پیست اسکی یاسوج که از پرطرفدارترین پیست‌ های اسکی ایران است در سال 1373 تنها با نصب یک بالابر راه‌اندازی شد؛ اما در حال حاضر امکاناتی همچون رستوران، پیست‌کوب، تجهیزات اسکی بشقابی و اقامتگاه‌های محلی به آن اضافه شده است. همچنین این پیست اسکی برای علاقه‌مندان به ورزش اسکی تجهیزاتی مانند دستگاه بالابر مجزا برای ورزشکاران مبتدی و حرفه‌ای تدارک دیده است. خبر خوش اینکه این پیست زمستانی اغلب تا اوایل بهار برفی است و جزو پیست‌های فعال در نیمه جنوبی ایران است که مربیان خبره ورزشی در آن به آموزش اسکی می‌پردازند.

جاذبه های گردشگری پیست اسکی کاکان یاسوج

قرارگرفتن پیست اسکی یاسوج در ارتفاعات دنا باعت شده است تا در فصل زمستان، بارش برف در این منطقه تا 3 متر هم برسد. از طرفی نزدیکی این منطقه گردشگری به استان‌های گرمسیر جنوب ایران، آن را به یکی از مناطق جذاب تفریحی در فصول سرد تبدیل کرده است. بارش برف در این منطقه معمولاً از اوایل دی ماه شروع می‌شود و تا اواخر اسفند ماه ادامه می‌یابد؛ اما پوشش برف در این پیست اسکی تا 5 تا 6 ماه از سال برقرار است؛ بنابراین تفریح با امکانات اسکی این پیست، مسافران بسیاری از استان‌های شیراز و اصفهان و خوزستان را به سوی این جاذبه گردشگری زمستانی می‌کشاند.

امکانات تفریحی پیست اسکی کاکان یاسوج

این پیست به دلیل موقعیت آب‌وهوایی و ظرفیت‌های گردشگری زمستانی که دارد در فهرست اولویت‌های خدمات‌رسانی و تجهیز استانی قرار گرفته است. از جمله امکانات تفریحی این پیست می‌توان به پیست‌کوب، دستگاه بالابر مخصوص اسکی‌بازان حرفه‌ای و مبتدی، 3 نوع تله اسکی بشقابی و خدمات رفاهی شامل رستوران و اقامتگاه اشاره کرد. همچنین راه‌اندازی پروژه تله‌کابین آبشار یاسوج در این پیست اسکی از امکاناتی است که دولت برای عملیاتی‌کردن آن قول مساعد داده است. البته از دیگر نیازهایی که باید در رفع آن تسریع شود ایجاد فضای پارکینگ، فنس‌کشی محوطه پیست و ایمن‌سازی بالابرها است که زمینه رفاه و سلامت بیشتر مسافران را فراهم می‌کند.

بهترین زمان برای بازدید از پیست اسکی کاکان یاسوج

عکس بهترین زمان برای بازدید از پیست اسکی کاکان یاسوج

منظره رشته‌کوه‌های دنا از اوایل دی ماه تا اواخر دی ماه، زیباترین تصویر زمستانی خود را به نمایش می‌گذارد. البته مناظر کوه‌های پوشیده از برف و جنگل‌های سردسیری در این پیست اسکی از اواخر آذر تا اوایل اردیبهشت منتظر گردشگران ایرانی است.

جشنواره زمستانی پیست اسکی دنا

از جمله فعالیت‌های مؤثر برای جذب گردشگر و استفاده حداکثری از جاذبه‌های زمستانی این پست، برپایی جشنواره‌های فرهنگی زمستانی است. همچنین برگزاری مسابقات ورزشی برفی در این پیست اسکی، فرصت شناسایی ظرفیت‌های ورزشی و قهرمانان اسکی استان و ایران را فراهم می‌کند. جشنواره ملی برف پیست اسکی دنا، شاخص‌ترین برنامه اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل میراث فرهنگی و هیأت اسکی استان کهیگیلویه و بویر احمد است.

عکس جشنواره زمستانی پیست اسکی دنا دز یاسوج

مسابقات تندیس‌سازی، کوه‌پیمایی و اسکی از دیگر مسابقات و ورزش‌های حرفه‌ای که در جشنواره زمستانی دنا اجرا می‌شود. شایان ذکر است مربیان حرفه‌ای هریک از رشته‌های ورزشی در محل پیست اسکی کاکان به تدریس فنون ابتدایی و حرفه‌ای این رشته‌ها می‌پردازند. این پیست اسکی یک فرصت استثنایی برای فعالیت در حوزه گردشگری ورزشی و گسترش ورزش‌های زمستانی است. به این ترتیب در سال‌های اخیر نهادهای خصوصی و دولتی با تمرکز بر ظرفیت‌های توریستی این منطقه، امکانات رفاهی و تجهیزات حرفه‌ای اسکی را توسعه داده‌اند. سرمایه‌گذاری در این پیست اسکی می‌تواند زمینه اشتغال و توسعه پایدار را در شهرستان یاسوج و شهرهای اطراف این پیست فراهم سازد.

جاهای دیدنی نزدیک به پیست اسکی کاکان یاسوج

پیش‌تر گفتیم که پیست اسکی یاسوج در 18کیلومتری یاسوج و 7کیلومتری دهستان کاکان قرار دارد. ارتفاعات دنا، دهستان کاکان در30کیلومتری جنوب شرقی شهر یاسوج را احاطه کرده است. این روستا دارای مناظر دیدنی منحصربه‌فردی است از مناطق تاریخی یاسوج به شمار می‌آید. از جمله جاذبه‌های طبیعی شهرستان کاکان در نزدیکی پیست اسکی کاکان می‌توان به آبشار مارگون اشاره کرد که بزرگ‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان نیز هست.

منطقه آب نهر با درختان بید، چنار و سیب از دیگر جاهای دیدنی اطراف یاسوج است که می‌توانید در سفر خود روی گردش در این باغات حساب کنید.  همچنین لاله‌های واژگون، گل‌های زرد و سرخ و زنبق وسعت سبز این ناحیه را احاطه کرده است. این پیست اسکی دارنده تالاب‌های بی‌نظیر کاکان، چشمه‌های جوشان بیدگفته و چشمه آب نهر کاکان است. تمامی مناظر سرسبز و آب‌خیز دنا نشان از طراوت و شور زندگی دارد.

مسیر دسترسی به پیست اسکی کاکان یاسوج

برای حرکت از نیمه شمالی کشور به سوی این پیست اسکی می‌توانید سفر خود را از شهر اراک شروع کنید. پس از عبور از شهرهای خرم‌آباد، پلدختر، اندیمشک، دزفول، شوشتر، مسجدسلیمان و ایذه به مقصد یاسوج رهسپار شوید؛ اما در صورتی که از شهرهایی مانند اصفهان و اطراف آن به سمت یاسوج حرکت می‌کنید باید در میانه راه از شیراز عبور کنید. این پیست به صورت مستقیم در دسترس است و می‌توانید در جاده یاسوج-اقلید آن را پیدا کنید.

آدرس۱۸ کیلومتری شهر یاسوج، نزدیک به دهستان کاکان
ساعت بازدید24ساعته
هزینه بازدیدرایگان

تجربه گردشگری زمستانی در یاسوج

کمتر مسافرانی گشت‌وگذار در فصل سرد را دوست دارند؛ اما اغلب این افراد با ثبت اولین خاطره هیجان‌انگیز در پیست زمستانی کاکان، گزینه سفر در آب‌و‌هوای سرد و برفی را هم به انتخاب‌های خود اضافه می‌کنند. چشیدن طعم آش‌های محلی در کنار سردترین ارتفاعات دنا آن هم پس از تجربه دلچسب اسکی در شیب بالا، هرکسی را مشتاق می‌کند. آژانس مسافرتی ره بال آسمان منتظر شماست تا همراه شما در این سفر به‌یادماندنی باشد. همراهان صمیمی ره بال آسمان آیا شما هم با دیدن و شنیدن از مناظر کم‌نظیر پیست اسکی کاکان یاسوج برای سفر به این منطقه مشتاق شدید؟ کدام یک از زیبایی‌ها و امکانات پیست اسکی کاکان شما را مجذوب خود کرد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

این پیست اسکی در 18 کیلومتری شهر یاسوج و 7 کیلومتری دهستان کاکان قرار گرفته است.

بهترین زمان بازدید از جشنواره فرهنگی ورزشی دنا اوایل دی ماه تا اواخر اسفند ماه هر سال است.

پیست‌کوب، دستگاه بالابر مخصوص اسکی‌بازان حرفه‌ای و مبتدی، 3 نوع تله اسکی بشقابی و خدمات رفاهی شامل رستوران و اقامتگاه‌های رفاهی از تجهیزات این پیست اسکی است.

روستای زیبای کاکان، آبشار مارگون و دشت‌های سرسبز آکنده از لاله‌های واژگون از مناظر جذاب گردشگری این ناحیه هستند.

ساده‌ترین راه برای رسیدن به این پیست اسکی عبور از جاده آسفالته یاسوج-اقلید است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.