تپه های چاملیجا یا بام استانبول | استانبول را از عرش ببینید

0

بام استانبول از مجموعه‌ تپه های چاملیجا تشکیل شده است. استانبولی‌ها با تپه غریبه نیستند. این شهر بر روی تپه‌های بی‌شماری بنا شده است. به همین دلیل قدیمی‌ها به استانبول، شهر هفت تپه می‌گفتند. با این حال تپه‌هایی که از آن‌‌ها صحبت می‌کنیم با تمامی تپه‌های استانبول فرق دارد. در هیچ‌کجای استانبول نمی‌توانید نمایی به زیبایی منظره این تپه‌ها به شهر و تنگه زیبای بسفر داشته باشید. به لطف این شرایط، گردشگران رنج بالارفتن از تپه را به جان می‌خرند تا استانبول را از بالاترین نقطه شهر ببینند. زیبایی این تپه‌ها به اندازه‌ای است که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت. به همین دلیل از آنجایی که رسم داریم بهترین جاهای دیدنی استانبول را پیش روی همراهان خود قرار دهیم، در ادامه برای شما از زیبایی‌های تپه چاملیجا می‌گوییم.

تپه های چاملیجا کجاست؟

تصویری از تپه های چاملیجا

برای شما گفتیم که استانبول بر روی ۷ تپه ساخته شده است. تپه چاملیجا از تمامی این تپه ها بلندتر است. به همین دلیل نیز منطقه‌ چالیجا به لحاظ ارتفاع در بین دیگر قسمت‌های استانبول خودنمایی می‌کند. تپه‌ چاملیجا ۲۸۸ متر از سطح دریا بلندتر است. این تپه در منطقه آسیایی استانبول قرار دارد. فاصله کم تپه چاملیجا با تنگه بسفر که به‌عنوان شاخ طلایی استانبول شناخته می‌شود باعث شده تا نمایی زیبا از این تنگه و مناطق اطراف آن پیش روی گردشگران قرار بگیرد. در کنار تنگه بسفر، دیگر قسمت‌های استانبول نیز از تپه چاملیجا به‌خوبی دیده می‌شود. اگر بخت با شما یار باشد و در روزی آفتابی و بدون ابر راهی تپه چاملیجا شوید، می‌توانید در کنار استانبول، جزیره‌های اطراف را نیز ببینید. این تپه در کنار جزیره‌های اطراف و شهر زیبای استانبول، نمایی تماشایی به کوه اولوداگ دارد.

به زبان ساده می‌توان گفت جایی در استانبول و اطراف آن وجود ندارد که از روی تپه چاملیجا نتوانید ببینید. از فراز این تپه می‌توانید مساجد استانبول، را نظاره کنید و به تماشای غروب افسون‌کننده خورشید بنشینید. برای رسیدن به تپه‌های چاملیجا باید راه محله اسکودار را در پیش بگیرید. پس از اینکه به این محله رسیدید، از هر کدام از اهالی محل که آدرس این تپه‌ها را ببرسید، شما را به سمت بلندترین تپه استانبول هدایت می‌کنند.

بام استانبول چه جاذبه های گردشگری دارد؟

تصویری از تپه های چاملیجا

ناگفته پیداست وقتی از بلندترین تپه در هر شهری صحبت می‌‌کنیم، بهترین جاذبه گردشگری این تپه، نمای زیبای آن به شهر است. به همین دلیل نیز تپه‌های مرتفع اطراف هر شهری را بام آن شهر خطاب می‌کنند. نمای تماشایی تپه چاملیجا به استانبول و مناطق اطراف آن، زیباترین جاذبه این تپه است. با این حال جاذبه های گردشگری تپه چاملیجا به همین جا ختم نمی‌شود. در این تپه تا چشم کار می‌کند، درختان کاج سربه‌فلک گذاشته‌اند. به لطف این ویژگی، با تپه‌ای سرسبز روبه‌رو هستیم. همان‌گونه که می‌دانید کاج، درختی همیشه سبز است. این شرایط تپه چاملیجا را به منطقه‌ای برای گردشگری تبدیل کرده که در تمامی فصل‌های خدا تماشایی است.

تصویری از تپه های چاملیجا

این تپه از دیرباز تاکنون مکان تفریح استانبولی‌ها بوده است. در کنار مردمان عادی، پادشاهان ترک نیز به چاملیجا می‌آمدند تا به تماشای نمای زیبای این تپه بنشینند. در حین حضور پادشاه در این تپه، تمامی مناطق اطراف قرق می‌شد. برای راحتی پادشاه، کلبه‌ای شاهانه در تپه چاملیجا ساخته شده بود. این کلبه به رغم گذشت سالیان دراز، هنوز هم جلال‌و‌شکوه دوران گذشته خود را حفظ کرده است. کلبه شاهانه‌ای که در این تپه وجود دارد نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری چاملیجا شناخته می‌شود. در روزگاران بسیار دور، فردی با نام ایاز فاکیه، شاهین‌های دست‌آموز برای پادشاهان عثمانی در تپه چاملیجا تربیت می‌کرد. این فرد جایگاه ویژه‌ای نزد پادشاه داد. به همین دلیل پس از وفات، مقبره‌ای کوچک برای او در تپه چاملیجا ساخته‌اند. این مقبره اکنون به یکی از جاهای دیدنی تپه چاملیجا تبدیل شده است.

تپه های چاملیجا به کدام جاهای دیدنی استانبول اشراف دارد؟

تصویری از تپه های چاملیجا

برای شما گفتیم جایی در استانبول نیست که دورنمای آن از تپه چاملیجا مشاهده نشود. با این حال انصافاً باید گفت نمای تنگه بسفر در بین تمامی جاهای دیدنی استانبول در تپه چاملیجا زیباتر است. از فراز این تپه جزیره‌های پرنس، یکی از جاهای دیدنی اطراف استانبول نیز گردشگران را به گردشگری فرا می‌خواند. همان‌گونه که می‌دانید استانبول شهر مسجد‌های زیبا با مناره‌های سربه‌فلک‌کشیده است. بیشتر این مناره‌ها از بالای تپه چاملیجا دیده می‌شود. از آنجایی که تپه چاملیجا در محله اسکودار استانبول قرار دارد. جاهای دیدنی این محله بیشتر از دیگر قسمت‌های استانبول در تپه چاملیجا مشاهده می‌شود.

بام استانبول چه امکانات گردشگری دارد؟

تپه چاملیجا از سال‌های دور تاکنون یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول بوده است. این شرایط باعث شده تا بساط امکانات رفاهی در این تپه پهن باشد. در تپه چاملیجا، چندین رستوران اعیانی وجود دارد. غذاهای این رستوران‌ها به اندازه‌ای خوشمزه است که چیزی کمتر از خوراکی‌های بهترین رستوران های استانبول ندارد. صرف غذا در رستورانی که نمایی زیبا به تمامی قسمت‌های استانبول دارد لطفی است که فقط می‌توانید در تپه چالیجا تجربه کنید. در این تپه کافه‌هایی شیک با نوشیدنی‌های گوارا نیز وجود دارد. پیشنهاد می‌‌کنیم پس از اینکه حسابی در تپه چاملیجا گشت‌‌و‌گذار کردید، سری به کافه بزنید و لَختی بنشینید و گلویی تازه کنید. در تپه چاملیجا رستوران‌های سنتی در کنار غذاخوری‌های مدرن و کافه‌های شیک و محلی با سفره‌ای رنگارنگ انتظار گردشگران را می‌کشد.

تصویری از تپه های چاملیجا

در این تپه سرویس‌بهداشتی، مکان استراحت، کیوسک پلیس و راهنمای گردشگران وجود دارد. در اطراف تپه چاملیجا نیز غرفه‌های فروش سوغاتی خودنمایی می‌کنید. اگر حوصله ندارید در مراکز خرید استانبول دنبال سوغاتی بگردید، از این غرفه‌ها با دستی پر از سوغاتی بیرون خواهید آمد. به لطف این شرایط، بعید می‌دانیم امکاناتی مدنظر شما باشد که در تپه چالیجا پیدا کنید. جالب است بدانید یکی از بزرگ‌ترین مساجد استانبول و آسیای صغیر در تپه چاملیجا ساخته شده.

مسجدی که از آن صحبت می‌کنیم یکی از مسجد‌های مدرن استانبول است. کار ساخت مسجد جامع تپه چاملیجا در سال ۲۰۱۹ به پایان رسید. این مسجد نزدیک به ۶۳ هزار نمازگزار را در خود جای می‌دهد. ناگفته پیداست وقتی از یکی از مدرن ترین مساجد استانبول صحبت می‌‌کنیم، در مسجد جامع تپه چاملیجا با امکانات ویژه‌ای مانند سالن کنفرانس و پارکینگ روبه‌رو هستیم. به این نکته نیز اشاره کنیم که ۲ معمار زن با نام‌های خیریه گول توتی و بهار میرزاق، طراحی و ساخت بزرگ‌ترین مسجد استانبول را بر عهده داشته‌اند.

تپه های چاملیجا را در چه فصلی از سال ببینیم؟

تصویری از تپه های چاملیجا

همان‌گونه که اشاره کردیم تپه چاملیجا را کاج‌های زیبا پوشیده است. به لطف این درختان کاج، تپه چاملیجا همیشه تماشایی است. با این حال این تپه بهارهای هر سال از همیشه تماشایی‌تر می‌شود. در این فصل لاله‌های گلگون در سرتاسر تپه شکوفا می‌شود تا نمایی شاعرانه پیش روی گردشگران قرار دهد. پرندگان مهاجر نیز با عبور از روی تپه چاملیجا به گردشگران خوشامند می‌گویند.

این تپه در تابستان هم زیباست. با این حال اگر گرمایی هستید، بهتر است شب‌های تابستان را برای گشت‌و‌گذار در تپه چاملیجا انتخاب کنید. پاییز که از راه می‌رسد، چاملیجا حسابی سرد می‌شود. به همین دلیل بهتر است ظهرها راه بلند‌ترین تپه استانبول را در پیش بگیرید. انصافاً باید اعتراف کرد چاملیجا زمستان هم تماشایی است، اما در این فصل حسابی سرد می‌شود. اگر سرمایی نیستید، چاملیجا در زمستان نیز نمایی تماشایی از استانبول پیش روی دیدگان شما قرار می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر از بهترین زمان سفر به استانبول، حتماً نگاهی به مطلب راهنمای سفر جامع به استانبول بیندازید.

آیا بازدید از بام استانبول هزینه دارد؟

تپه چاملیجا مکانی پارک‌مانند است. به همین دلیل این بازدید از این تپه همانند دیگر پارک‌های استانبول هیچ هزینه‌ای ندارد. به لطف این شرایط اگر دنبال تفریحات رایگان در استانبول می‌گردید، گردشگری در تپه چاملیجا را به برنامه استانبول‌گردی خود اضافه کنید.

تپه های چاملیجا همان تپه عشاق است؟

تصویری از تپه های چاملیجا

استانبول تپه‌ای با نام تپه عشاق دارد. زیبایی‌های شاعرانه تپه چاملیجا باعث شده تا گردشگران با حضور در این تپه فکر کنند که در تپه عشاق استانبول هستند. با این حال تپه عشاق با تپه چاملیجا تفاوت دارد. تپه عشاق در بین استانبولی‌ها با نام تپه پیرلوتی نیز شناخته می‌شود. این تپه فاصله بسیار کمی با تپه چاملیجا دارد. جالب است بدانید تپه عشاق نیز یکی دیگر از تپه‌های مرتفع استانبول است. از فراز این تپه می‌توانید به تماشای مسجد سلطان احمد یا همان مسجد آبی استانبول، ایاصوفیه و تنگه بسفر بنشینید.

جاذبه های گردشگری اطراف بام استانبول چیست؟

تصویری از قصر بیلربیی

تپه چاملیجا فاصله بسیار کمی با تپه های بویوک کاملیا دارد. از این تپه تا قصر بیلربیی حدود ۳ کیلومتر فاصله است. عمار اسکوئر نیز در فاصله ۲.۵‌کیلومتری تپه چاملیجا واقع شده است. مسجد ایا صوفیه با فاصله ۷.۷کیلومتر و تنگه بسفر با فاصله ۱۰کیلومتری از دیگر جاذبه های گردشگری اطراف تپه چاملیجا به حساب می‌آید. در اطراف این تپه خبری از بهترین هتل های استانبول نیست. با این حال به اندازه‌ای تماشایی است که ارزش دارد یک بعدازظهر را در سفر به استانبول به گردشگری در تپه چاملیجا اختصاص دهید.

چطور به تپه های چاملیجا برویم؟

از آنجایی که میدان تکسیم  استانبول به‌عنوان مرکز گردشگری استانبول شناخته می‌شود، آدرس تپه چاملیجا را از میدان تکسیم می‌دهیم. در میدان تکسیم سوار خط M2 شوید تا به ایستگاه مجیدیه‌کوی برسید. در این ایستگاه از مترو پیاده شوید و سراغ متروبوسی را بگیرید که به ایستگاه سوگوتلوچشمه در منطقه آسیایی استانبول می‌رود. سپس در ایستگاه آلتونی‌زاده از مترو پیاده شوید. در کنار این ایستگاه، تاکسی‌ها صف‌ کشیده‌اند تا گردشگران را به بالای تپه چاملیجا ببرند. برای راحتی بیشتر می‌توانید نقشه مترو استانبول را در همین مجله ببینید.

بام استانبول مکانی است که دست‌کم یک بار باید آن را در سفرهای خود به ترکیه ببینید. امیدواریم اطلاعاتی که از تپه چاملیجا با شما در میان گذاشتیم، گردشگری در این منطقه را به خاطره‌ای خوش برایتان تبدیل کند. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اطلاعات جالب و خاطره‌های خوشی از گردشگری در تپه چاملیجا دارید، این اطلاعات سودمند و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

تپه های چاملیجا در محله اسکودای واقع در قسمت آسیایی استانبول قرار دارد.

نمای زیبا به تمامی قسمت‌های استانبول، بهترین جاذبه گردشگری تپه های چاملیجا است.

در این تپه‌ها چندین رستوران، کافه و غرفه فروش سوغاتی وجود دارد. مسجد جامع تپه چاملیجا نیز مکانی برای عبادت گردشگران است.

تپه های چاملیجا بهارهای بسیار خوش‌منظره و باصفایی دارند.

از بام استانبول تا قصر بیلربیی حدود ۳ کیلومتر فاصله است. عمار اسکوئر نیز در فاصله ۲.۵‌کیلومتری تپه چاملیجا واقع شده است. مسجد ایا صوفیه با فاصله ۷.۷کیلومتر و تنگه بسفر با فاصله ۱۰کیلومتری از دیگر جاذبه های گردشگری اطراف تپه چاملیجا به حساب می‌آید.

 

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.