ساحل شب تاب چابهار | رؤیای آبی درخشان

0

جنوب ایران را باید از مرموزترین مناطق جغرافیایی کشورمان دانست که در گوشه‌گوشه آن، پدیده‌ای زیبا و شگفت‌انگیز وجود دارد. ماجراجویی در علت پیدایش این پدیده‌ها و تماشای زیبایی حیرت‌آورش، لذتی فراموش‌نشدنی دارد. در این سفر از ره بال آسمان، می‌خواهیم سری به جغرافیای اسرارآمیز جنوب ایران بزنیم و یکی از تماشایی‌ترین و زیباترین پدیده‌های طبیعت را به شما معرفی کنیم. مقصد ما چابهار، ساحل شب تاب و نورانی در روستای تنگ است. با ما همراه شوید.

ساحل شب تاب کجاست؟

ساحل شب تاب در استان سیستان و بلوچستان و در شهر چابهار واقع شده است و از جاذبه‌های این منطقه از جنوب ایران محسوب می‌شود. این ساحل در محدوده شهرستان کنارک، امواج دریای عمان را به آغوش می‌کشد و از سواحل روستای تنگ محسوب می‌شود. این روستا در ۱۲۰کیلومتری غرب بندر چابهار ‌روی نقشه دیده می‌شود و یکی از زیباترین سواحل چابهار و حتی سواحل جهان را به خود اختصاص داده است. ایرانشهر در شمال این روستا با فاصله ۳۵۵ کیلومتر قرار دارد. ساحل زیبای بریس در ۱۷۵کیلومتری شرق روستای تنگ واقع شده و ساحل تیس چابهار هم در همین جهت، با فاصله ۱۱۴ کیلومتر جا خوش کرده است.

سفر به چابهار

سفر به شهر زیبای چابهار

در این سفر به سمت جنوب شرقی خاک ایران می‌رویم و وارد استان زیبای سیستان و بلوچستان می‌شویم. چابهار شهری گرم و تماشایی است که مردمانی مهمان‌نواز و خونگرم دارد. گرمای محبت مردمان بلوچ این منطقه به گرمای اقلیم چابهار گره خورده است. چابهار از شهرهای تماشایی جنوب ایران است که در همسایگی دریای عمان به یک پدیده گردشگری تبدیل شده است.

ریشه نام چابهار

آب و هوای شهر زیبا و توریستی چابهار

چابهار بندر اقیانوسی کشور محسوب می‌شود و آب‌وهوای همیشه بهاری و لذت‌بخشی دارد؛ به همین دلیل سفر به این منطقه در همه روزهای سال دل‌چسب است. همیشه بهار بودن و آب‌وهوایی معتدل در هر فصل داشتن، گمانه‌زنی‌هایی درباره ریشه اسم این شهر دارد. طبق یک باور، چابهار همان کوتاه‌شده عبارت «چهار بهار» است؛ اما از منظری دیگر نام این شهر تلفیق عبارت پرسشی «چه بار» است. چه بار در واقع سؤالی بود که از مسافران بندر می‌پرسیدند و گفته می‌شود که نام این شهر از تکرار این عبارت ناشی شده است.

جاذبه های طبیعی چابهار

قدم زدن در ساحل نورانی شب تاب

این منطقه جاذبه‌های فراوانی دارد و سواحل دریا، از زیباترین جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان هستند. ساحل روستای تیس چابهار، ساحل شب تاب و اسکله بریس از جاذبه‌های زیبا و دریایی این قسمت از جغرافیای جنوبی است. وصف ساحل شب تاب چابهار با کلمات دشوار است که تعداد محدودی همزاد در دنیا دارد و ایران ما این شانس را دارد که تکه‌ای از این گنجینه آبی درخشان زمین را در جغرافیای جنوبی خود گنجانده است. در ادامه همسفر ما شوید و خودتان را برای ماجراجویی در ساحل شب تاب آبی چابهار و قدم‌زدن شبانه در خط ساحلی عمان آماده کنید.

ساحل رؤیایی و درخشان چابهار

در ایران سواحل خاص و تماشایی زیاد داریم. در این کشور می‌توانید ساحل سرخ را در جزیره هرمز ببنید، از ساحل صخره ای چابهار به دوردست دریا بنگرید و از درخشش شن‌های نقره‌ای جزیره‌ای همچون هرمز و هنگام به وجد بیایید. یکی از بی‌نظیرترین سواحل دریایی ایران که در حاشیه دریای عمان واقع شده است، متعلق به خاک شهر تماشایی چابهار است و با عنوان ساحل شب تاب یا ساحل درخشان چابهار شناخته می‌شود.

ساحل رؤیایی شب تاب چابهار، پدیده‌ای کم‌نظیر در جهان است که با نور درخشان آبی در شب، خودنمایی می‌کند. باور واقعی‌بودن این پدیده افسانه‌ای، قبل از تماشای آن از نزدیک، کمی سخت است. اگر در شب به چابهار و روستای تنگ بروید، در خط ساحلی دریای عمان، موجی از ستاره‌های درخشان آبی را خواهید دید که از دریا خود را به ساحل می‌رساند.

ساحل رویایی شب تاب در روستای تنگ

این موجودات خیالی درخشان، در بعضی از فصول خودشان را نشان می‌دهند و شب‌هایی رؤیایی در چابهار خلق می‌کنند. بعضی از شب‌های پاییزی و زمستانی ساحل عمان، با این نور آبی تزئین می‌شود و این نقطه از زمین را به قصه پریان تبدیل می‌کند. بنابراین اگر اهل طبیعت‌گردی باشید و در نیمه دوم سال راهی چابهار و ساحل تنگ شوید، شانس این را خواهید داشت که ساحل شب تاب چابهار را از نزدیک ببینید و از درخشش جواهرات آبی این ساحل به وجد بیایید.

علت پیدایش ساحل شب تاب در چابهار

پدیده کم‌نظیر ساحل شب تاب چابهار، مثل هر رخدادی در طبیعت زمین، برخلاف ظاهر خیالی‌اش، علتی منطقی دارد. نور آبی و درخشان ساحل نورانی تنگ که می‌توانیم آن را به ستاره‌های رهاشده درون دریا تشبیه کنیم، ناشی از حضور موجوداتی میکروسکوپی به نام فیتوپلانکتون هستند. این موجودات دریایی در پاییز و زمستان سر و کله‌شان پیدا می‌شود و در زمان تاریکی شب، با جمع‌شدن در کنار هم، از خود نور آبی ساطع می‌کنند. این موجودات میکروسکوپی با هر موج به خط ساحلی می‌رسند، بخشی از نور آبی درخشانی را روی شن‌ها جا می‌گذارند و بخشی دیگر مجدد به دریا باز می‌گردند تا با موج بعدی همراه شوند.

زیبایی بی بدیل ساحل شب تاب

فیتوپلانکتون‌ها ستاره‌های درخشان آبی دریای عمان هستند که در قسمت‌های بسیار تاریک ساحل روستای تنگ دیده می‌شوند و عمر بسیار کوتاهی دارند. این موجودات با جدا‌شدن از دریا، قابلیت زنده‌بودن و انتشار نور را ندارند؛ بنابراین به فکر سوغات‌بردن این ذره‌های درخشان نباشید. شاید برای شما طرح این مسئله عجیب باشد؛ اما متأسفانه یکی از رفتارهای ناشایست مسافران، ریختن شن‌های درخشان آبی در ظرف و جداکردن این ذرات از دریاست. این رفتار علاوه بر آسیبی که به محیط زیست می‌زند، کاری بی‌ثمر خواهد بود، زیرا طول عمر پایداری نور درخشان آبی این موجودات جداشده از دریا بسیار کوتاه و ناچیز است.

خوشگذرانی در ساحل شب تاب چابهار

بزرگ‌ترین جذابیت ساحل شب تاب چابهار در روستای تنگ، قدم‌زدن در تاریک‌ترین خط ساحلی و تماشای رد آبی به‌جامانده از فیتوپلانکتون‌هاست. این موجودات نقطه‌ای و آبی‌رنگ، حسابی شما را سرگرم کرده و در تاریکی شب، تصویری افسانه‌ای پیش رویتان خلق می‌کنند. می‌توان ساعت‌ها کنار این ساحل نشست، از طبیعت بکر و سکوت این منطقه لذت برد و محو درخشش آبی آرامش‌بخش ساحل شد. می‌توانید کمی بازیگوشی را نیز چاشنی ماجراجویی خود کنید و ردپایی نورانی و آبی از خود در ساحل جا بگذارید. عکاسی با دوربین‌های حرفه‌ای، از دیگر سرگرمی‌های گشت‌وگذار در ساحل شب تاب چابهار است.

در نقاط تاریک این ساحل، علاوه بر لذت از درخشش فیتوپلانکتون‌ها که مثل مشتی ستاره رهاشده در آب هستند، می‌توانید محو آسمان پر ستاره شب شوید و از نبود آلودگی هوا در این منطقه برای رصد و تماشای آسمان شب و زیبایی و درخشش ساحل شب تاب و آسمان پر ستاره لذت ببرید. این زیبایی بکر دریا و آسمان، وقتی با صخره‌های اطراف ساحل ترکیب می‌شوند، تصویری فراموش‌‌نشدنی از طبیعت بکر چابهار در ذهنتان ثبت می‌کنند. بدون شک این سفر به یکی از تجربه‌های خاص طبیعت‌گردی برایتان تبدیل خواهد شد.

بهترین زمان سفر به ساحل شب تاب چابهار

بهترین زمان سفر به چابهار و تماشای دریای آبی درخشان

همان طور که گفتیم، چابهار در همه فصل‌های سال، شرایط مساعدی برای سفر دارد و چهار بهار را می‌توانید در چهار فصل یک سال ببینید. اما اگر به قصد تماشای ساحل شب تاب راهی چابهار می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم که نیمه دوم سال، یعی در پاییز و زمستان به این منطقه بروید تا بتوانید شاهد درخشش آبی‌رنگ فیتوپلانکتون‌ها باشید.

اقامت در ساحل شب تاب

چادر زدن و کمپینگ در سواحل زیبای چابهار

هتل‌ها و اقامتگاه‌های چابهار بهترین گزینه برای اقامت در طول سفر هستند. همچنین کمپینگ و شب‌مانی در طبیعت، به شرط همراه داشتن تجهیزات کامل خاص اقامت در طبیعت، فرصت فوق‌العاده‌ای برایتان خواهد بود.

دیگر جاذبه های گردشگری چابهار

چابهار مجموعه‌ای از زیبایی‌های بکر و طبیعی است که از هر کدام تا امروز کمتر در صنعت گردشگری صحبت شده است و هنوز بسیاری از مردم با جاذبه‌های کم‌نظیر این منطقه از جنوب ایران آشنا نیستند. کوه مینیاتوری، رودخانه باهوکلات، جزیره شیطان، جنگل حرا، انجیر معابد، تالاب لیپار، تپه‌های گل فشان، مسجد جامع تیس، اسکله و سواحل بکر و دیدنی، از جاذبه‌های بی‌نظیر چابهار و مناطق اطراف آن هستند.

وقتی نوبت به سواحل بکر و تماشایی می‌رسد، جنوب و به‌خصوص سواحل چابهار در ذهن گرشگری که قبلاً تجربه سفر به این منطقه را داشته است، پر رنگ می‌شود. زیبایی سواحل بکر دریای عمان در چابهار به حدی است که با یک بار سفر، برای همیشه شیفته این منطقه خاص و جادویی خواهید شد. علاوه بر ساحل شب تاب که در این مقاله به معرفی آن پرداختیم، سواحل مکران یکی دیگر از دیدنی ترین سواحل ایران است که دیدنش را نباید از دست بدهید.

مسیر دسترسی به ساحل شب تاب چابهار

برای رفتن به ساحل شب تاب چابهار، لازم است که به سمت جنوب شرقی ایران حرکت کنید و خودتان را به استان سیستان و بلوچستان برسانید. اگر به روستای تنگ در ۱۲۰ کیلومتری غرب چابهار بروید، می‌توانید به ساحل نورانی تنگ دسترسی داشته باشید.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید۲۴ساعته
آدرس۱۲۰کیلومتری غرب بندر چابهار، روستای تنگ

با رسیدن سرما، بازدید از جاذبه های گردشگری جنوب ایران، از جمله ساحل نورانی تنگ لذت بیشتری دارد. کارشناسان ره بال آسمان توصیه می‌کنند که تماشای این رؤیای آبی درخشان را از دست ندهید. اگر هم قبلاً به این منطقه سفر کرده‌اید، در بخش نظرات از زیبایی‌های آن برای ما بگویید. ساحل رؤیایی بعدی را شما به ما معرفی کنید. دوست دارید این بار از کدام ساحل تماشایی ایران برایتان بگوییم؟

ساحل شب تاب در استان سیستان و بلوچستان و در شهر چابهار واقع شده است.

کوه مینیاتوری، رودخانه باهوکلات، جزیره شیطان، جنگل حرا، انجیر معابد، تالاب لیپار، تپه‌های گل فشان،، از جاذبه‌های بی‌نظیر اطراف ساحل شب تاب هستند.

4.8/5 (4 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.