جاهای دیدنی فردوس | راهنمای سفر به فردوس

4

فردوس، شهری چندهزارساله با فرهنگی غنی است و از شهرهای باستانی ایران به‌شمار می‌رود. این شهر از قدیم‌الایام به داشتن کاریزهای فراوان شهرت داشته است؛ به‌گونه‌ای كه حتی آب بخش کشاورزی اين شهر نيز از طریق همین کاریزها تأمین می‌شده است. از آنجایی که آب‌وهوای این شهر معمولاً خشک، کم‌باران و صحرایی است، همواره در مرکز توجه گردشگرانی قرار گرفته است که به کویرگردی علاقه‌ زیادی دارند. باغ‌های انار و زعفران و درختان پسته این شهر، ازجمله جاذبه‌هایی هستند که گردشگران را به خود جذب می‌کنند. اگر شما هم قصد دارید به شهر اصيل و كويری فردوس سفر کنید، خواندن اين مقاله را از دست ندهيد.

راه‌های دسترسی

مسیر جاده‌ای: فردوس در فاصله‌ 345کيلومتری جنوب مشهد و 195کيلومتری شمال‌غربی بيرجند قرار گرفته ‌است. اگر قصد دارید از مسیر جاده‌ای به فردوس برسید، ابتدا به مشهد و یا بیرجند بروید و سپس به سمت فردوس حرکت کنید. اگر از سمت تهران و شهرهای غربی کشور به این شهر سفر می‌کنید، باید از طریق جاده‌ 62 به طبس بروید و سپس از جاده‌ 91، خود را به فردوس برسانید. مسیر دسترسی از بیرجند به این شهر نیز به این صورت است که ابتدا از طریق جاده‌ 95 به سمت گناباد بروید، سپس از جاده‌ 91 به فردوس می‌رسید. دسترسی از مشهد به فردوس نیز از طریق آزادراه شماره‌ 2، جاده‌ 95 و سپس جاده‌ 91 میسر است.

راه‌آهن: برای سفر به فردوس می‌توانید از خط آهن تهران‌خواف و تهران‌طبس استفاده کنید؛ ولی بهتر است این موضوع را بدانید که شهر فردوس هنوز به خط آهن سراسری وصل نشده‌ است و باید پس از رسیدن به راه‌آهن خواف یا طبس، مسیر کوتاهی را از طریق جاده طی کنید.

مسیر هوایی: فردوس فاقد فرودگاه است و نزدیک‌ترین فرودگاه‌ها به این شهر در طبس و مشهد قرار دارد.

نقشه شهر فردوس

جغرافیا

آب وهوا

این نقطه از ایران به دلیل داشتن اقلیمی کویری، کم‌ترین میزان رطوبت در هوا و نبود مناطق کوهستانی مناسب، دارای آب و هوایی خشک و کم‌باران است. همچنین به‌دلیل مجاورت با دو کویر مرکزی و کویر نمک، جزو مناطق صحرایی ایران به حساب می‌آید. بخش‌هایی از این استان مانند شهرهای فردوس و اسلامیه که در مناطق کوهپایه‌‌ایی شمالی قرار گرفته‌اند، زمستان‌هایی بسیار سرد و تابستان‌هایی معتدل دارند؛ اما بخش‌های جنوبی و جنوب‌غربی این استان دارای تابستان‌هایی فوق‌العاده گرم و خشک هستند.

پوشش گیاهی

در هر منطقه متناسب با شرایط آب‌وهوایی موجود در آن، پوشش‌های گیاهی مختلفی یافت می‌شود. وجود اقلیم کویری، باران‌ کم، گرمای زیاد هوا و شرایط خاک، سبب شده است كه پوشش گیاهی از نوع استپی در بیش‌تر نقاط فردوس دیده شود. گیاهانی مانند گَوَن، گز، تاغ، خارشتر، اسپند، تریخ، شورکده و قیچ ازجمله این پوشش گیاهی هستند.

پوشش مرتعي، نوع دیگری از پوشش گیاهی مناطق شمالی و مرتفع این استان است که به‌دلیل افزایش رطوبت هوا دیده می‌شود. همچنین گیاهان دارویی مانند خارخشت، شوید، ختمی، بادیان، کاسنی، بارهنگ، ترنجبین، زرشک، زیره و کلپوره در بین گیاهان این منطقه به‌چشم می‌خورد.

پوشش جانوری

اين ناحيه به‌دلیل قرارداشتن در شرایط کویری ویژه‌، زیستگاه جانوران متنوعی است كه متأسفانه در چند سال اخیر، به دلایل مختلف این گونه‌ها در معرض انقراض قرار گرفته‌اند. ازجمله پستانداران اين منطقه مي‌توان به قوچ و میش، کاراکال و آهو، کل و بز و یوزپلنگ و پرندگانی همچون کرکس مصری، بالابان، تیهو، انواع باقرقره، کبک تشی، شاهین، زاغ بور، هوبره، شاهین، عقاب تالابی، عقاب شاهی، قرقی و انواع گنجشک و جانورانی مانند بزمچه، انواع لاک‌پشت (مانند لاک‌پشت مهمیزدار) و انواع مارها اشاره كرد. این جانواران به‌دلیل سازگاریشان با اقلیم این منطقه تاکنون زنده مانده‌اند؛ اما باید در جهت نگهداری و جلوگیری از انقراض این گونه‌ها، هرچه زودتر اقدامات لازم صورت گیرد.

جاذبه‌های طبیعی

کوه سنگ سوراخ

کوه سنگ فردوس

این جاذبه‌ گردشگری در 35کیلومتری شهر فردوس قرار دارد. این حفره بزرگ با قطر حدود 20 متر، بر فراز کوه‌ قرار دارد و در مسیر گذر از روستای پلوند و یا ریگ‌یوز قابل مشاهده است. این حفره در اثر فرسایش آبی در سنگ‌های آهکی کوه به‌وجود آمده و نمای متفاوتی به کوه بخشیده ‌است. همچنین تپه‌های شنی پیرامون ارتفاعات، از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است و به مکان مناسبی برای تفریحات صحرایی تبدیل شده است. بهترین فصل برای سفر به این مکان تفریحی، بهار و پاییز است.

آب‌گرم معدنی هلال فردوس

آب گرم فردوس

این آب‌گرم با خواص درمانی ویژه‌اش، در 20کیلومتری جاده‌ فردوس به مشهد واقع شده است و یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب فردوس به‌حساب می‌آید. قدمت این آب گرم، به بيش از 200 سال پیش می‌رسد و ازجمله خواص درمانی آن نيز، می‌توان به پیش‌گیری از رسوب سنگ در کلیه، بهبود دردهای مفصلی و عصبی، درمان امراض جلدی و كبدی، درمان بیماری‌های رماتیسمی، کاهش درد و رفع گرفتگی عضلات و بهبود دردهای ناحیه‌ ستون فقرات اشاره کرد. آب‌گرم معدنی هلال فردوس، همه‌روزه میزبان گردشگرانی است که به قصد استفاده از خواص درمانی آن و بازدید از جاهای دیدنی اطراف بیرجند به این منطقه سفر می‌کنند.

منطقه گردشگری باغستان و آب‌گرم

اين روستای ییلاقی به‌دلیل مساعد‌بودن شرایط کشاورزی به‌صورت طولی در کنار مسیر قنات بلده شکل گرفته و به يكي از مناطق گردشگري شهرستان فردوس تبدیل شده است. علاوه بر طبیعت این روستا، آسیاب تاریخی معروف به آسیاب حاجی‌خان، از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود. برای سفر به این روستا، باید از تنها مسیرهای ارتباطی فردوس و مشهد، یعنی محور تقاطع فردوس‌بجستان و فردوس‌گناباد اقدام کنید.

روستای گستج

روستای گستج

روستای گستج با آب‌وهوایی ییلاقی، در فاصله‌ ۳۰کیلومتری شمال‌شرقی شهر فردوس و در دهستان باغستان واقع شده‌ است. گستج از نظر لغوی به معنای خطوط رایج در ایران پیش از اسلام است كه با آن عهدنامه‌ها و واژه‌های رمز را بر انگشتر و سكه می‌نوشتند.

شغل اکثر مردم روستای گستج، کشاورزی و دام‌داری است و عمده محصولات کشاورزی این روستا، شامل زعفران، بادام، گردو و زردآلو می‌شود که به‌دلیل آب‌وهوای مطلوب و خاک غنی، از کیفیت مطلوبی برخوردارند. در حال حاضر، تنها مزارع حاجی‌آباد و عبدل‌آباد رونق دارند و دیگر مزارع مانند عباس‌آباد، آهنگران، شیرآباد، كریم‌آباد، علی‌آباد، نوش‌آباد و… از رونق افتاده‌اند.

تاریخ

شهرستان فردوس در ابتدا منطقه‌ا‌ی بسيار وسیع بود که در اثر تقسیمات صورت گرفته، قسمت‌هایی از آن به‌صورت شهرستان‌هایی مستقل درآمد و در حال حاضر شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه را شامل می‌شود. شهر فردوس در گذشته متعلق به خراسان بزرگ بود؛ اما بعد از تقسیم خراسان به سه استان، به استان خراسان جنوبي پیوست.

این شهر باستانی تا سال 1380 به «تون» معروف بود و در کتب تاریخی، بارها و بارها با نام تون از آن یاد شده است. تون در اصل همان تابان، نام باستانی فردوس است که در زمان حمله اعراب در زبان عربي به‌صورت تون تغییر نام پیدا کرد. اولین اشاره‌های تاریخی به شهر تون که در کتاب‌های تاریخی آمده‌ است، نشان می‌دهد كه اين منطقه ابتدا تحت سلطه مادها بوده و مردم آن به زبان پارسی کهن سخن می‌گفتند. «استاگارتيه»، نامی است که در کتيبه داريوش بزرگ برای شهر تون آورده شده‌ است.

براساس آثار تاریخی بررسی‌شده توسط باستان‌شناسان، تخمین زده شده است که قدمت اين شهر به پیش از تاریخ اسلام و حتی به هزاره دوم پيش از ميلاد مسیح برمی‌گردد. همچنین آثار به دست آمده از دوران حکومت ساسانیان و حکومت اسلامی، حاكي از آن است كه فردوس، تاریخ دیرینه‌اي را در دل خود جاي داده است. ناگفته نماند كه این شهر تا دوران حکومت اسماعيليان، به همراه شهر طبس، ازجمله شهرهای پر رونق ولايت قهستان محسوب می‌شد؛ اما در زمان حمله مغول به ايران، آسیب‌هاي فراوانی را متحمل شد.

جاذبه‌های تاریخی

حمام خیروز

موزه وحمام خیروز

يكي از بناهای تاریخی شهر فردوس، حمام خیروز است که در ضلع جنوبی امام‌زادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم واقع شده‌ است و ساخت آن به دوره صفویه بر‌می‌گردد. بنای این حمام در زلزله سال 1347 به‌طور جدی آسیب دید و به‌دلیل عدم‌رسیدگی و بی‌توجهی به آن پس از زلزله، به‌صورت ویرانه درآمد. در سال‌های اخیر این بنا به‌عنوان یک اثر تاریخی ثبت شده توسط میراث فرهنگی شناخته و با همکاری موزه مردم‌شناسی شهرستان بازسازی شد.

مدرسه علیا

مدرسه علیا فردوس

این مدرسه از بناهای تاریخی فردوس محسوب می‌شود که ساخت آن به اواخر دوره صفویه برمی‌گردد و تا قبل از زلزله، محل تعلیم طلاب بود. ورودی حیاط این بنا در ضلع شمال‌شرقی و شمال‌غربی هشتی‌شکل است و در مرکز حیاط یک باغچه‌ هشت‌ضلعی وجود دارد. ‌همچنين چهار ایوان در این مدرسه وجود دارد که حجره‌های طلاب در سه ضلع آن واقع شده ‌است.

کوشک باغ حاجی‌آباد

يكي ديگر از بناهای تاریخی فردوس، کوشک باغ حاجی آباد است و در روستای گستج قرار دارد. مرمت این بنا در دوره پهلوی اول انجام شده و سبک معماری آن نيز مانند بناهای اواسط تا اواخر دوره قاجاریه است. نمای آجری به‌کاررفته در ساخت طبقه اول این بنا مربوط به دوره پهلوی اول است و مصالح به‌کاررفته در ساخت طبقه‌ هم‌کف اين بنا، خشت خام، ملات گل و قاب‌های گچی هستند.

حمام سردشت

این حمام از بناهای تاریخی فردوس است که قدمت آن به دوره‌ صفویه برمی‌گردد و به‌دلیل قرارگرفتن در محله سردشت فردوس، نام سردشت را برای آن برگزیدند. در ساخت این بنا از مصالحی مانند آجر، خشت خام، ملات‌ ساروج، ملات آهکی و گچ استفاده شده و به گونه‌ایی ساخته شده که پایین‌تر از سطح زمین قرار گیرد‌ و انتقال آب قنات به داخل حمام راحت‌تر انجام شود.

آب‌انبار سادات

آب انبارسادات

این آب‌انبار یکی از بناهای تاریخی شهر فردوس به‌شمار می‌‌رود كه ساخت آن به دوره صفویه برمی‌گردد و به‌دلیل قرارگرفتن در محله‌‌ای موسوم به محله سادات، آب‌انبار سادات نامیده می‌شود؛ اما در حال حاضر، در مجاورت میدان گلشن واقع شده ‌است. ورودی این بنا به شکل شش‌ضلعی است که یک ضلع آن به راه‌پله و فضای پاشیر راه دارد و در اضلاع دیگر آن سکوهایی برای نشستن افراد ساخته شده‌اند.

قلعه کوه فردوس

قلعه کوه فردوس

این قلعه یکی از بناهای تاریخی فردوس است که در 10کیلومتری شهر تون قرار گرفته و از قلعه‌های مهم دوران حکومت اسماعیلیان در منطقه قهستان بوده است‌. به‌دلیل ساخته‌شدن این قلعه در قله کوه، نام قله کوه را برای آن برگزیده‌اند و شیوه ساخت آن به گونه‌ایی است که از سه طرف به پرتگاه می‌رسد.

از ویژگی‌های ساختمانی این قلعه نيز مي‌توان به ارتفاع 5متری برج‌های دید‌بانی آن که بیشترین تسلط را بر فضا‌ی اطراف قلعه میسر می‌ساختند، اشاره كرد. در ساخت این قلعه از مصالحی چون سنگ لاشه و ملات گچ استفاده شده‌ است و در قسمت پایین قلعه نيز از کندن صخره‌ها، حوض‌های آبی را ايجاد كرده‌اند که برای ذخیره آب باران و برف استفاده می‌شدند.

حمام کوشک

حمام کوشک یکی از بناهای تاریخی فردوس است و در مجموعه تاریخی کوشک واقع شده ‌است. این حمام دارای دو بخش مجزای زنانه و مردانه است که هر کدام دارای ورودی جداگانه هستند. معماری این بنا به سبک بناهای دوران صفوی شباهت دارد؛ اما به‌دلیل قرارگرفتن این حمام در کنار مسجد کوشک، این احتمال وجود دارد که ساخت این حمام هم‌زمان با ساخت مسجد کوشک بوده و در سده نخستین اسلام بنا شده‌ باشد. نكته جالب توجه درباره حمام کوشک اين است كه ویژگی ساختاری این بنا به گونه‌ایی است که جهت کاهش تبادل حرارتی بین داخل و خارج فضای حمام و افزایش مقاومت در برابر زلزله، بنای آن داخل زمین ساخته شده‌ است.

حمام جهانیار

حمام جهانیار یکی از بناهای تاریخی فردوس به‌شمار می‌‌رود و در شهر تاریخی تون، در جنوب‌غربی شهر فردوس کنونی، واقع شده‌ است. با توجه به سبک معماری این بنا، مي‌توان ساخت آن را به اواخر دوران صفویه نسبت داد. حمام جهانیار در محله عنبری و دروازه میدان واقع شده‌ است و آب این حمام در گذشته از طریق قنات سعدآباد تأمین می‌شده است. این بنا مانند سایر حمام‌های ساخته شده در اقلیم کویری، در عمق زمین ساخته شده‌ است.

موزه مردم‌شناسی فردوس

موزه مردم‌شناسی فردوس

این موزه که از جاذبه‌های گردشگری شهر فردوس محسوب می‌شود، «آداب و رسوم حمام» و «مشاغل سنتی شهر قدیم فردوس» را به‌نمایش گذاشته‌ است. در این موزه آهنگری، نمد مالی، خراطی، دلاکی و… به‌عنوان مشاغل اصلی این شهر معرفی شده‎اند و در بخش‌های دیگر آن، اتاق نشیمن، مطبخ خانه و نگارخانه به نمایش گذاشته شده‌اند و توضیحاتی درباره شیوه زندگی مردم اصیل این شهر بیان شده‌ است.

اماکن مذهبی

امام‌زاده محمد و ابراهیم فردوس

امام‌زاده محمد و ابراهیم فردوس

یکی از اماکن مذهبی شهر فردوس، مقبره امام‌زادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم، از نوادگان امام موسی كاظم(ع) است. بنای فعلی این دو امام‌زاده، بناي بازسازی‌شده قدیمی است كه در میان محله‌های میدان و سادات قرار گرفته‌ است. قدمت اين بنا با توجه به سبک معماری آن، نقاشی‌های کشیده‌شده روی دیواره‌های امام‌زاده، دوپوسته‌‌بودن گنبد این بنا و کاشی‌کاری‌های آن، احتمالاً به دوره تیموریان برمي‌گردد؛ اما برخی هم معتقدند که این بقعه در زمان شاه اسماعیل صفوی بنا و در زمان سلطنت شاه عباس مرمت و نقاشی شده‌ است.

آستان امام‌زاده ابوالقاسم

این امام‌زاده ازجمله اماکن مذهبی روستای سرند از توابع شهرستان فردوس است. امام‌زاده سلطان سید ابوالقاسم در روستای سرند و در 30کیلومتری شرق فردوس مدفون شده‌ است و نسبش به امام کاظم(ع) می‌رسد. زیارتگاه آن حضرت نيز، در کنار جاده آسفالت روستاهای هم‌جوار مصعبی،کریمو، نرم و نوده قرارگرفته‌ است.آستان امام‌زاده ابوالقاسم

مشاهیر

محمدجعفر یاحقی

محمدجعفر یاحقی یکی از نویسندگان و پژوهشگران نام‌آشنای ایرانی است که در سال 1326ش در شهر فردوس به‌دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی خود را نیز در همین شهر گذراند. هم‌اكنون ايشان استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد است و ازجمله آثارشان می‌توان به آن سال‌ها، چون سبوی تشنه، فرهنگ نام‌آوران خراسان، فرهنگ قرآنی در ۵ جلد، فرهنگ اساطیر، انتشارات داستانی در ادبیات فارسی، دیبای خسروانی، یادنامه بیهقی و سخن آشنا اشاره کرد.

مولانا نثاری تونی از شاعران قرن دهم هجری است که در شهر فردوس دیده به‌جهان گشود و از آثار این شاعر شیعه مذهب ایرانی می‌توان «دیوان عاشقانه سرو و تذور» را نام برد که به کوشش دکتر محمدجعفر یاحقی تصحیح شده است.

عطار تونی

عطار تونی از شاعران قرن نهم هجری است که در شهر تون به دنیا آمد و به‌دلیل شباهت اسم این شاعر با عطار نیشابوری، بعضی از آثار و اشعار او را به اشتباه به عطار نیشابوری نسبت داده‌اند. جوهرالذات و لسان‌الغیب از آثار این شاعر گران‌قدر است.

پوشش

پوشش محلی مردان و زنان فردوس

پوشش مردان

پوشش سنتی مردان اصیل شهر فردوس، شامل سرپوش یا کلاهی لبه‌دار از جنس نمد است که شکل‌های متفاوتی دارد و یک شال به‌نام مندیل با رنگ سفید یا سیاه، از جنس قمیس را بر سر می‌گذارند. اهالی این دیار یک تن‌پوش یا جلیقه به‌صورت پیراهن با رنگ‌های سفید و خاکستری، جلو بسته و بدون یقه می‌پوشند که از جنس کرباس است.

پوشش زنان

پوشش زنان این خطه، شامل چارقد یا سرپوشی است که بر سر می‌گذارند و یک دستمال که آن را روی چارقد و پیشانی می‌بندند. یک چادر هم در پوشش خود دارند که از چادر معمولی کوچک‌تر است و رنگ آن بیش‌تر سفید و سیاه گلدار است. زنان اصیل این دیار کلاهی به‌نام کلاه پول یا کلوته روی سر می‌گذارند که با سکه تزئین شده‌ است. همچنین دامن‌هایی به‌نام شلیته به تن می‌کنند که به‌صورت یک دامن گشاد و چین‌دار است و تا زانو را می‌پوشاند و در زیر آن شلواری گشاد و بلند از جنس کرباس می‌پوشند. زنان قدیمی فردوس در عروسی‌ها، یل، که جلیقه‌ایی اعیانی از جنس مخمل است و با زیورآلات تزیین شده است را به تن می‌کنند.

زبان و گویش

گویشی که مردم فردوس به آن سخن می‌گویند، گويش فردوسي است. این گویش یکی از گویش‌های زبان فارسی است که سبک و سياق زبان فارسی کهن نيز در آن موج می‌زند. این گویش به‌دليل تفاوتی که در ساختار، شیوه صرف افعال و جمله‌‌بندي با زبان رسمي کشور دارد، کم‌تر دست‌خوش تغییرات شده و حالت اصیل خود را حفظ کرده‌ است. گویشی که در نقاط مختلف فردوس توسط مردم استفاده می‌شود، به اندازه‌ایی دشوار و برای گوش نا‌آشنا است که گاهی آن را به‌عنوان یک زبان جداگانه معرفی می‌کنند. اين گويش در تمامي سطح شهرستان و روستاهایی که در فاصله دور و نزدیک از شهر فردوس قرار گرفته‌اند، استفاده می‌شود.

موسیقی

موسیقی‌های سنتی متنوعی در فردوس رواج دارند و معمولاً دارای ریتم‌های پنج‌ضربی (سه تایی و دوتایی) هستند. این موسیقی‌ها که به شیوه بداهه‌نوازی و بداهه‌خوانی هستند، در هیچ كجاي ایران دیده نمی‌شود. دوتار، سُرنا، دُهُل و دایره سازهایی هستند که در موسیقی محلی این خطه دیده می‌شوند. موسیقی سنتی نقش منحصربه‌فردی در بیان فرهنگ و هنر هر منطقه دارد که متأسفانه روزبه‌روز در حال ناپدیدشدن است.

غذا

شیر، کشک و فرآورده‌های لبنی، ترکیب اصلی غذاهای این شهر هستند؛ دلیل آن هم تولید کشک و لبنیات مرغوب در این نقطه از ایران است. از غذاهای قدیمی و محلی شهر فردوس می‌توان حسن لُکی، کشک سالاری، آش جوش پره، اشکنه شیری، آش بلغور شیر، برعنی (برانی)، بادمجُ و بلغور پلو را نام برد.

آش بُلغور شیر

این آش که از غذاهای سنتی و قدیمی فردوس است، بهترین غذا برای روزهای سرد زمستانی است. بلغور گندم دانه ریز، زردچوبه، شیر و زیره موادی هستند که برای طبح این غذا استفاده می‌شوند.

کشک سالاری

کشک سالاری، ازغذاهای محلی این منقطه است که دستورپخت نسبتاً سختی دارد؛ اما از غذاهای پرطرفدار این شهر محسوب می‌شود. ماست، زردچوبه، فلفل، دارچین، زعفران، گوشت خورشتی، پیاز، سیاه دانه، روغن، نمک و سیر مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند.

بلغور پلو

بلغور پلو علاوه بر تهیه آسان، ارزش غذایی بسیار بالایی هم دارد. روغن زیتون، پیاز، رب، فلفل، پیلی ترکی، گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل، بلغور و عصاره مرغ، مواد اولیه تشکیل دهنده این غذا هستند.

اقامت

اقامتگاه منطقه‌ گردشگری آب‌گرم هلال فردوس

کمپ آب گرم فردوس

در محل آب‌گرم معدني هلال که قطب گردشگری شهر فردوس است، بزرگ‌ترین مجتمع اقامتی استان خراسان جنوبی ساخته شده ‌است. این هتل امکاناتی از قبیل اتاق و سوئیت‌های مجهز، رستوران، فروشگاه و تفریحاتی از قبیل شهربازی و فضاهای ورزشی و تفریحی آماده خدمت‌رسانی به گردشگرانی است که به این منطقه سفر می‌کنند.

هتل سنتی عماد نظام

هتل عماد نظام

این هتل با فضای سنتی و آرام، در فاصله ۲۰کیلومتری آبگرم فردوس واقع شده و تنها هتل سه‌ستاره‌ سنتی در شرق ایران است. این هتل با پذیرش ۲۴ساعته، فروشگاه، خدمات تور، تبدیل ارز و تاکسی سرویس، در جهت خدمت‌رسانی به مشتریان آماده است.

رستوران‌هاي شهر فردوس

رستوران هتل عماد نظام

رستوران هتل عماد نظام

این رستوران که در هتل سنتی عماد نظام واقع شده‌ است، انواع غذاهای ایرانی را با بهترین کیفیت ارائه می‌دهد و با محیطی آرام، دل‌باز و سقف منحنی شکلش، ازجمله بهترین رستوران‌های این شهر است.

رستوران مهر طبس

این رستوان در نزدیکی شهر فردوس، در ابتدای بلوار واعظ طبسی واقع شده ‌است و انواع مختلف غذاهای ایرانی را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد. نكته بسيار مهم درباره این رستوران اين است كه همه در آمد کسب‌شده از این رستوران، صرف بی‌سرپرستان و امور خیریه می‌شود.

سوغات و خرید

شهر فردوس به محصولاتی مرغوبی از قبیل زعفران، انار، پسته، بادام، پنبه و گردو شهرت دارد. زیره، قره‌قورت و انواع کشک از دیگر فرآورده‌های دست‌ساز این منطقه هستند. از شیرینی‌های محلی شهر فردوس می‌توان به شیرینی بادامی، شیرینی زنجبیلی، قطاب و شیرینی نفته اشاره کرد.

شیرینی زنجبیلی

شیرینی زنجبیلی از شیرینی‌های سنتی و پرطرفدار شهر فردوس است و در جشن‌ها و مراسم‌های مختلف مانند شب عید نوروز، جایگاه ویژه‌ایی دارد. در آماده‌سازی این شیرینی آرد، تخم مرغ، مربای زنجبیل، زعفران و ماست استفاده می‌شود.

صنایع دستی

صنایع دستی فردوس

فردوس از دیرباز به صنعت زیلوبافی شهرت داشته است و در قرن پنجم هجری، چهارصد کارگاه زیلوبافی را در خود جای داده بود. در حال حاضر این شهر مهم‌ترین منطقه قالی‌بافی استان خراسان جنوبی است. علاوه بر قالی‌بافی که از مهم‌ترین صنایع دستی این شهر است، برک‌بافی، قالی، گلیم، نمدمالی، مشبک و معرق‌کاری، پارچه‌بافی (تون بافی) و سفال‌گری نیز به‌عنوان صنایع دستی این شهر معرفی می‌شوند. گلیم، نمد، ظروف سفالی و پارچه‌های بافته‌شده در این شهر، بهترین گزینه‌ برای انتخاب سوغاتی هستند.

ما در این نوشته از ره بال آسمان سعی کردیم تمام جاهای دیدنی فردوس را به شما معرفی کنیم؛ از روستاهای خوش‌آب‌وهوای اطراف آن و کاریز و قنات‌های معروف آن گرفته تا بناهای تاریخی و مذهبی این شهر که همگی نشان‌دهنده غنی‌بودن این شهر کویری است. اگر به این شهر سفر کردید، تجربه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید و اگر مکانی را از قلم انداخته بودیم، آن را به ما معرفی کنید.

۱. فردوس کجاست؟

فردوس در فاصله‌ 345کيلومتری جنوب مشهد و 195کيلومتری شمال‌غربی بيرجند قرار گرفته ‌است.

۲. جاهای دیدنی فردوس کجاست؟

کوه‌ سنگ سوراخ، آب‌گرم معدنی هلال فردوس، منطقه گردشگری باغستان و آب‌گرم، روستای گستج، حمام خیروز، مدرسه علیا و کوشک باغ حاجی‌آباد از جمله جاذبه‌های دیدنی فردوس هستند.

۳. سوغات فردوس چیست؟

شهر فردوس به محصولات مرغوبی از قبیل زعفران، انار، پسته، بادام، پنبه و گردو شهرت دارد. از صنایع‌دستی هم میتوان به برک‌بافی، قالی، گلیم، نمدمالی و سفال‌گری اشاره کرد.

۴. چگونه از تهران به فردوس برویم؟

اگر از سمت تهران و شهرهای غربی کشور به این شهر سفر می‌کنید، باید از طریق جاده‌ 62 به طبس بروید و سپس از جاده‌ 91، خود را به فردوس برسانید.

۵. فردوس دارای چه اقلیمی است؟

این خطّه به دلیل داشتن اقلیمی کویری، کم‌ترین میزان رطوبت در هوا، و همچنین نبود مناطق کوهستانی، دارای آب‌وهوایی خشک و کم‌باران است.


4 نظرات
  1. حسین می گوید

    گزارش بسیار عالی بود

  2. آریو فروزانفر می گوید

    بسیار عالی ممنونم ?

  3. آرتا می گوید

    عالی بود.بسیار جامع و مفید

    1. بانو تقیان می گوید

      دوست عزیز ره بالی، خوشحالیم که مطلب رو دوست داشتین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.