جاهای دیدنی اطراف بیرجند | سفری هیجان‌انگیز به شمال شرق ایران

2

جاهای دیدنی اطراف بیرجند مجموعه‌ای تماشایی از روستاها، بناهای قدیمی، طبیعت زیبا و کویری است. شاید همه خراسان جنوبی را با هوای خشک و کویری‌اش بشناسند؛ اما این استان، جاذبه‌های تفریحی و طبیعی زیادی دارد که کسی آن‌ها را نمی‌شناسد. اگر قصد سفر به این نقطه از ایران را دارید، کوله‌بارتان را ببندید و در این سفر همراهمان باشید.

فهرست مطالب

جاهای دیدنی فردوس

  • آبگرم معدنی هلال فردوس | از جاذبه های گردشگری اطراف بیرجند

در 20کیلومتری جاده اصلی فردوس به مشهد، آبگرمی معدنی به اسم آبگرم هلال فردوس وجود دارد. این آبگرم 200 سال است که از دل زمین می‌جوشد و کنار آن امکاناتی مثل استخرهای آب‌درمانی برای خانم‌ها و آقایان درست کرده‌اند. فروشگاه، واحدهای اقامتی، وان‌های خصوصی، فضاهای ورزشی و رستوران از دیگر امکانات خوب این منطقه است. به همین خاطر مسافرها و گردشگرهای زیادی برای گذراندن اوقات فراغت به آنجا می‌روند. آبگرم معدنی هلال فردوس از جاهای دیدنی خراسان جنوبی است. این آبگرم خواص زیادی دارد و به درمان بیماری‌های پوستی، مفصلی، رماتیسمی و دیسک کمر کمک می‌کند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، فردوس، 20کیلومتری جاده فروس به مشهد.

  • حمام خیروز فردوس | از بناهای تاریخی اطراف بیرجند

حمام خیروز فردوس از بناهای تاریخی اطراف بیرجند

این حمام از جالب‌ترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند است و قدمتش به دوره صفویه برمی‌گردد. حمام خیروز فردوس را طوری ساخته بودند که آب قناب به‌طور مستقیم به بخش سربینه مردانه برود. بعد از بازسازی، این بنا را به موزه مردم‌شناسی فردوس تبدیل کرده‌اند. در بخشی از این حمام می‌توانید ابزارهای مربوط به مشاغل بومی فردوس مثل آهنگری، نمدمالی، قالی‌بافی و پنبه‌زنی را ببینید. بعضی از مجسمه‌ها، مشاغل حمام مثل حجامت و دلاکی را نشان می‌دهند.

در این موزه اتاق‌های مختلفی مثل اتاق نشیمن‌خانه، مطبخ‌خانه و نگارخانه هم هست. معماری زیبای حمام شما را به یاد فیلم‌های تاریخی می‌اندازد. تا آنجا که رفتید، به پشت‌بام حمام هم سری بزنید. پشت‌بام این موزه هم دیدنی است. ساعات بازدید این حمام از 9 تا 18 است.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان فردوس، میدان صاحب‌الزمان، خیابان فرهنگ.

  • حمام سردشت | از جاهای دیدنی خراسان جنوبی

حمام سردشت از جاهای دیدنی خراسان جنوبی

بناهای قدیمی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان فردوس هستند. حمام سردشت یکی از این بناهاست. قدمت ساخت این حمام به دوره صفویه برمی‌گردد. این حمام دو ورودی از سمت شمال غربی و جنوب غربی دارد. راهرو، سربینه، بینه، میان‌در، خزینه، گرم‌خامه، گلخن و هیزم‌دان از دیگر بخش‌های حمام سردشت است. بد نیست بدانید حمام‌های قدیمی را کمی پایین‌تر از سطح خیابان اصلی می‌ساختند. این کار آب‌وهوای فضای بیرون و داخل حمام را متعادل می‌کرد.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان فردوس، محله سردشت.
  • قنات بلده فردوس | قناتی شگفت‌انگیز در اعماق زمین

قنات بلده فردوس را در دوره ساسانیان ساخته‌اند و امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری خراسان جنوبی است. این قنات طولی 35کیلومتری دارد و زمین‌های کشاورزی منطقه فردوس را سیراب می‌کند. همچنین بخشی از آب قنات را به آب‌انبارها انتقال می‌دهند. زمانی که خاک موجود در آب ته‌نشین بشود، از آب برای آشامیدن استفاده می‌کنند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان فردوس.

  • کویر پلوند فردوس | از جاهای دیدنی خراسان جنوبی

کویر پلوند فردوس از جاهای دیدنی خراسان جنوبی

کویر پلوند فردوس از زیباترین جاذبه‌‌های خراسان جنوبی است. طبیعت این کویر شما را شگفت‌زده می‌کند. در هر گوشه از پلوند، گیاهانی مثل زرشک وحشی، بادام کوهی، بنه، کاسنی، زیره سیاه و آویشن رشد کرده‌اند. اگر با تورهای گردشگری همراه بشوید، می‌توانید کمپ در طبیعت کویر را تجربه کنید. آسمان پرستاره را ببینید و سافاری‌سواری را امتحان کنید. یادتان نرود که دوربینتان را همراهتان ببرید. در کویر پلوند فردوس سوژه‌های چشمگیری برای عکاسی پیدا می‌شود.

آدرس: استان خراسان جنوبی، 40کیلومتری غرب شهرستان فردوس.

  • مسجد جامع تون | از جاهای دیدنی اطراف بیرجند

مسجد جامع تون از جاهای دیدنی اطراف بیرجند

در جنوب غربی شهر، مسجدی باشکوه و قدیمی هست که نشان از قدمت فردوس دارد. مسجد جامع تون را در دوره سلجوقی ساخته‌اند. تزئینات این مسجد بسیار چشمگیر است. هرکدام از ستون‌های مسجد بسیار قطور هستند. در ساخت مسجد از سنگ مرمر استفاده کرده‌اند که به‌خوبی نور را بازتاب می‌کند. مسجد جامع تون دارای دو ایوان به سبک خراسانی است؛ البته به‌خاطر زلزله بخشی از ایوان شرقی از بین رفته است. بعد از وقوع زلزله بخش‌های آسیب‌دیده را در همین دوره بازسازی کرده‌اند. اگر گذرتان به این مسجد افتاد، از دو گنبدخانه و رواق‌های اطراف مسجد دیدن کنید.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان فردوس، خیابان مدرس.

  • موزه مردم شناسی فردوس | از بهترین جاذبه‌های گردشگری فردوس

موزه مردم شناسی فردوس از جاهای دیدنی اطراف بیرجند

شناخت شهرهای جدید و آشناشدن با آداب‌ورسوم هر شهر از ثمره‌های سفرکردن است. اگر به شهر فردوس بروید، می‌توانید به موزه مردم شناسی سری بزنید. این موزه را در حمام قدیمی شهر درست کرده‌اند. قدمت بنای حمام خیروز به دوره قاجار می‌رسد. در این موزه می‌توانید ابزارهای مربوط به مشاغل سنتی را ببینید؛ البته بازدید از بخش‌های مختلف حمام را از دست ندهید.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان فردوس.

جاهای دیدنی بیرجند

  • آبشار چهارده بیرجند | از بهترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند

این آبشار بی‌نظیر یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند و شمال شرق ایران است. آبشار چهارده از 80 آبشار کوچک و بزرگ تشکیل می‌شود. اگر بخواهید در مسیر قله باقران کوه‌نوردی کنید، این آبشار تماشایی را می‌بینید. حوضچه آبی در پای این آبشار به وجود آمده است. می‌توانید بعد از کوه‌نوردی، نزدیک این آبشار توقف و خستگی راه را از تنتان بیرون کنید. اطراف آبشار درخت‌های سرسبزی ریشه در خاک دارند که زیبایی طبیعت را دوچندان می‌کند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، بیرجند، انتهای خیابان غفاری، بلندی‌های باقران، روستای چهارده.

  • آبشار گیوک بیرجند | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند

در نزدیکی روستای گیوک، آبشاری به همین اسم جریان دارد. آبشار گیوک از زیباترین آبشارها در این منطقه است. با ایجاد سد کنار آبشار، حوضچه‌ای کوچک به وجود آورده‌اند. سد گیوک از بهترین مقاصد در نزدیک بیرجند است که مسافرها برای تفریح به آنجا می‌روند. اگر طرف‌دار اقامت در طبیعت هستید، می‌توانید شب را کنار این سد بگذرانید. در هوای کوهستان پیاده‌روی کنید و از تماشای چشم‌انداز سد لذت ببرید.

آدرس: استان خراسان جنوبی، ۵کیلومتری جاده بیرجند به کرمان، نزدیک به روستای گیوک

  • ارگ بهارستان | از ارزشمندترین بناهای تاریخی اطراف بیرجند

ارگ بهارستان، از ارزشمندترین بناهای تاریخی اطراف بیرجند

این بنای قدیمی از جاهای دیدنی اطراف بیرجند است. این ارگ را در دوره افشاریه ساخته‌اند و آن را به باغ زرشکی می‌شناسند. ارگ بهارستان در گذشته، از زیباترین باغ های ایرانی در خراسان جنوبی بود. کوشک باشکوهی در دل این باغ بود که در حال حاضر بیشتر بخش‌های آن از بین رفته است. در کتاب‌های تاریخی نوشته‌اند که لطفعلی‌خان‌زند در این کوشک پناه گرفته بود. برای بازدید از این باغ باید به خیابان منتظری در بیرجند بروید.

آردس: خراسان جنوبی، بیرجند، خیابان منتظری، محدوده کوچه پست قدیم.

  • باغ بهلگرد بیرجند | از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند

باغ بهلگرد از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند

باغ بهلگرد بیرجند یکی از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی اطراف بیرجند است. ساخت این باغ زیبا به دوره قاجار می‌رسد. در این باغ بخش‌های مختلفی مثل دو عمارت، اصطبل، سکونتگاه خدمه و یخدانی طبیعی ساخته‌اند. هرکدام از عمارت‌ها معماری چشمگیر دارند. درها و پنجره‌های چوبی حال‌وهوای روزگار گذشته را در این باغ زنده می‌کند. حوض‌های زیبایی به‌شکل المان‌های هندسی در حیاط این مجموعه خودنمایی می‌کنند. درخت‌های بلندقامت و باغچه‌های گل‌کاری‌شده جذابیت این باغ را دوچندان کرده است. این باغ و زیبایی‌هایش لوکیشن مناسبی برای عکاسی‌هایتان می‌شود.

آدرس: استان خراسان جنوبی، 30کیلومتری جنوب شرقی بیرجند، روستای بهلگرد.

  • باغ شوکت آباد بیرجند | از زیباترین جاهای دیدنی خراسان جنوبی

باغ شوکت آباد از زیباترین جاهای دیدنی خراسان جنوبی

قدم‌زدن در باغ‌های قدیمی مثل ماشین زمان آدم را به آن دوره می‌برد. باغ شوکت آباد یکی از باغ‌های زمان قاجار است. صاحب این باغ فردی به اسم امیر اسماعیل خان شوکت الملک بود. روستای شوکت آباد آب‌وهوایی خنک و کوهستانی دارد. به همین خاطر امیر اسماعیل خان شوکت الملک در روزهای گرم تابستان در این باغ اقامت می‌کرد. بعد از گذشت این سال‌ها، باغ شوکت آباد هنوز زیبایی خاصی دارد. می‌توانید در این باغ قدمی بزنید و عکس‌های زیبا بیندازید. امروزه بخشی از این مجموعه را به موزه تاریخ طبیعی و حیات‌وحش تبدیل کرده‌اند. در بخش دیگر این باغ هم رستورانی سنتی است. تا آنجا که رفتید، غذاهای خوش‌مزه و سنتی خراسان را امتحان کنید.

آدرس: استان خراسان جنوبی، 10کیلومتری بیرجند، روستای شوکت آباد.

  • برج چشمه مولید بیرجند | از جاهای دیدنی اطراف بیرجند

در 36کیلومتری بیرجند و در روستای مولید، سازه‌ای قدیمی و جذاب به اسم برج چشمه مولید وجود دارد. این بنا یکی از جاهای دیدنی اطراف بیرجند است. قدمت این بنا به دوره صفویه برمی‌گردد. روستای مولید آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی دارد. روستایی‌ها اغلب به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. آن‌ها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی از قنات‌ها استفاده می‌کنند. چشمه ابوالقاسم و چشمه محمد‌بیک از چشمه‌های مهم این روستا هستند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان بیرجند، روستای چشمه مولید.
  • بند (سد ) عمر شاه | از جاذبه‌های گردشگری اطراف بیرجند

بند (سد ) عمر شاه از جاذبه‌های گردشگری اطراف بیرجند

بند عمر شاه از بناهای تاریخی اطراف بیرجند است. این بند را در مسیر رودخانه‌ای فصلی ساخته‌اند تا سیلاب را کنترل و بخشی از آب رود را ذخیره کنند. این بند را به اسم امیرشاه هم می‌شناسند. قدمت بند امیرشاه به دوره قاجار می‌رسد. در آن زمان امیر شوکت الملک حکومت این منطقه را برعهده داشت.

طول این بند به 27 متر و پهنای آن به ۶ متر می‌رسد. وجود این سد، دریاچه زیبایی را به وجود آورده است. اطراف این دریاچه محل مناسبی برای گشت‌وگذار و پیک‌نیک‌کردن است.

آدرس: استان خراسان جنوبی، دوکیلومتری جنوب غربی بیرجند.

  • بند دره بیرجند | از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند

بند دره یکی از آثار به‌جامانده از دوره حکومت امیر شوکت‌الملک است. او در اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار حکومت بیرجند را بر‌عهده داشت. بند دره بزرگ‌ترین سد کوهستانی و یکی از جاهای دیدنی اطراف بیرجند است. با ساخت این سد، دریاچه زیبایی، پشت آن شکل گرفته است که بین رشته‌کوه‌های باقران جذابیت زیادی دارد. آب این سد از دره‌های بالا و پایین می‌گذرد. به همین خاطر به آن بند دره می‌گویند. خیلی از مسافرها اطراف دریاچه چادر برپا می‌کنند و اوقات فراغتشان را می‌گذرانند. در روزهای گرم تابستان آب‌وهوای این منطقه خنک و کوهستانی است و تفریح در آن لذت دارد.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان بیرجند، ۵ کیلومتری انتهای خیابان مدرس، رشته‌کوه باقران، دریاچه و بندر دره.

  • روستای اسفهرود | از جذاب‌ترین جاهای دیدنی خراسان جنوبی

در دامنه کوه‌های باقران روستایی به اسم اسفهرود شکل گرفته است. این روستا یکی از جاهای دیدنی اطراف بیرچند است و مسافرها برای گذراندن روزهای تعطیل به آنجا می‌روند. اسفهرود از آن دسته بخش‌های خوش‌آب‌وهوا در خراسان جنوبی است و در بهار و تابستان دمای معتدلی دارد. محیط روستا دل‌نشین است. در روستای اسفهرود قنات بزرگی ساخته‌اند و با آب قنات زمین‌های کشاورزی را سیراب می‌کنند. اگر قصد ماندن دارید، بعد از پیک‌نیک و گردش در روستا می‌توانید به بیرجند بروید. هتل های بیرجند به‌خوبی از شما میزبانی می‌کنند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، 15کیلومتری جنوب شرقی بیرجند، روستای اسفهرود.

  • روستای حصار سنگی | از روستاهای قدیمی بیرجند

روستای حصار سنگی در فاصله کمی از شهر بیرجند و بین کوه‌ها و صخره‌ها شکل گرفته است. خیلی از مسافرها برای بازدید از قلعه قدیمی به حصار سنگی می‌روند. قلعه حصار سنگی از جاهای دیدنی اطراف بیرجند است. این قلعه را از جنس سنگ و ساروج ساخته‌اند و حدود 400 سال از قدمت آن می‌گذرد. روستایی‌ها آب مصرفی خودشان را از قنات‌ها تأمین می‌کنند. بیشتر آن‌ها کشاورز و دامپرور هستند. بعد از بازدید از این روستا می‌توانید خودتان را به بیرجند برسانید. در شهر گشتی بزنید و به یکی از رستوران های بیرجند بروید. غذاهای محلی این استان عطر و طعم ویژه‌ای دارند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، 70کیلومتری شهرستان بیرجند.

  • روستای خراشاد | از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند

روستای خراشاد، از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند

روستاهای اطراف بیرجند یکی از بهترین مقاصد برای گذراندن اوقات فراغت است. خُراشاد با آب‌وهوای معتدل و چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزش حس‌وحال خوبی را به شما می‌دهد. درخت‌های سرسبز، چهره روستا را تماشایی کرده‌اند. کوچه‌باغ‌های روستا تفرجگاهی مناسب برای روزهای گرم تابستان هستند. کار اصلی روستایی‌ها کشاورزی و دامپروری است. آن‌ها در زمین‌هایشان غلات و زعفران می‌کارند. تا آنجا که رفتید، به باغ‌های توت و گردو سری بزنید. قنات‌های روستای خراشاد پرآب هستند و نیاز مردم را تأمین می‌کنند. زرشک، عناب، توت، گردو و زعفران از محصولات این روستاست. کمی از سوغات بیرجند بخرید و به یادگار ببرید.

آدرس: استان خراسان جنوبی، 24کیلومتری جنوب شرقی بیرجند.

  • روستای گردشگری چهارده | از خوش‌آب‌وهواترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند

روستای چهارده یکی از روستاهای تفریحی در شمال شرق ایران است. این روستا در دامنه رشته کوه باقران شکل گرفته است. به همین خاطر آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی دارد. هرساله مسافرهای زیادی برای سپری‌کردن روزهای تعطیل به این روستا می‌روند. آبشار چهارده از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی در این روستا است که زیبایی این منطقه را چند برابر می‌کند. این روستا یکی از بهترین جاهای دیدنی خراسان جنوبی است. بعد از بازدید از بیرجند سری به این روستا هم بزنید.

آدرس: استان خراسان جنوبی، ۴ کیلومتری شهر بیرجند.
  • روستای میریک | از جاهای دیدنی خراسان جنوبی

میریک یکی از روستاهای خراسان جنوبی است که حدود 98 کیلومتر با بیرجند فاصله دارد. آب‌وهوای میریک نیمه‌کوهستانی است. به همین خاطر در تابستان‌ها هوایی گرم و در زمستان‌ها هوای سردی دارد. زرشک، محصول اصلی این روستاست. درخت‌های زرشک، بیشتر زمین‌های اطراف روستا را پوشانده‌اند و زیبایی خاصی به میریک داده‌اند. این درخت‌ها در هر فصل چهره متفاوتی دارند. در فصل بهار برگ‌هایشان سرسبز است و با شروع تابستان شکوفه‌های زرد روی شاخه‌ها خودنمایی می‌کنند. پاییز که برسد، میوه‌های قرمز زرشک آماده برداشت می‌شوند. در این فصل می‌توانید عکس‌های زیبایی از این باغ‌ها ثبت کنید.

آدرس: استان خراسان جنوبی، 98کیلومتری بیرجند، 50کیلومتری آرین شهر.

  • مسجد جامع هندوالان | مسجدی تماشایی در بیرجند

مسجد جامع هندوالان مسجدی تماشایی در بیرجند

مساجد قدیمی از دیدنی‌ترین آثار تاریخی هستند. مسجد جامع هندوالان یکی از جاذبه‌های تاریخی بیرجند است که قدمتش به دوره تیموریان برمی‌گردد. این مسجد را در سال 805 هجری قمری و در زمان حکومت شاهرخ تیموری ساخته‌اند. وجود این مسجد نشان می‌دهد که روستای هندوالان هم از قدیمی‌ترین روستاهای خراسان جنوبی است. زیبایی این مسجد همه گردشگرها را متعجب می‌کند. سردر ورودی، شبستان ستون‌دار، صحن گنبدخانه و محراب از باشکوه‌ترین بخش‌های این مسجد هستند. رسمی‌بندی محراب، آجرچینی‌گنبد، گوشواره‌ها، قالب‌های گچی و فیل‌پوش‌ها زیبایی این مکان را چند برابر کرده‌اند. در این مسجد کتیبه‌هایی با خط کوفی به یادگار مانده است که ارزش زیادی دارد.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان بیرجند، شهر درمیان، روستای هندوالان.
  • یخدان رحیم آباد | از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند

یخدان رحیم آباد از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند

یخدان رحیم آباد از زیباترین سازه‌هایی است که از دوره قاجار به یادگار مانده است. دمای هوای بیرجند در روزهای زمستان سرد و خشک است. به همین خاطر در شش ماه دوم سال در مخزن‌های بزرگ، آب ذخیره می‌کنند. بعد از تبدیل‌شدن آب‌ها به یخ، آن‌ها را در محل‌های خنک نگهداری می‌کنند تا در زمان کم‌آبی آب کافی داشته باشند. این یخدان، بخش‌های مختلفی مثل یخ‌بند، مخزن جمع‌آوری یخ، گنبد، اتاق نگهبان و دیوار سایه‌انداز دارد. در نزدیکی این سازه قدیمی می‌توانید از موزه های بیرجند هم دیدن کنید. موزه مردم شناسی و باستان شناسی بیرجند فقط یک کیلومتر با یخدان رحیم آباد فاصله دارد.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان بیرجند، انتهای خیابان رحیم آباد

جاهای دیدنی شهرستان نهبندان

  • آسیابادهای نهبندان | از زیباترین بناهای تاریخی

آسیابادهای نهبندان، از زیباترین بناهای تاریخی بیرجند

اگر گذرتان به نهبندان افتاد، می‌توانید از آسیاب‌های بادی این شهر دیدن کنید. این آسیاب‌ها از بناهای تاریخی اطراف بیرجند هستند. آسیاب‌های بادی نهبندان قدمتی 70ساله دارند. بادهای 120روزه‌ای که از سمت سیستان و بلوچستان می‌وزد این آسیاب‌ها را به گردش در می‌آورد. آسیاب‌های گندم اروپایی، محوری افقی دارند؛ اما در آسیابادهای نهبندان محورها را به‌شکل عمودی ساخته‌اند. این آسیاب‌ها معماری زیبایی دارند و بخشی از آن‌ها هنوز هم سالم باقی مانده‌اند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان نهبندان، روستای خوانشرف.

  • تالاب کجی نمکزار نهبندان | از زیباترین جاهای دیدنی خراسان جنوبی

تالاب کجی نمکزار نهبندان از زیباترین جاهای دیدنی خراسان جنوبی

تالاب‌ها از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی هستند. تالاب کجی نمکزار یکی از جاهای دیدنی اطراف بیرجند است. این تالاب وسعتی به‌اندازه ۲۲هزار و 765 هکتار دارد. اگر به تماشای پرنده‌ها علاقه دارید، به این تالاب سری بزنید. در این منطقه بیشتر از ۵هزار گونه پرنده‌ آبزی و کنارآبزی زندگی می‌کنند. پرواز فلامینگوها و مرغابی‌های سرسبز در این تالاب دیدن دارد. محیط این تالاب زیستگاه خوبی برای پستاندارهایی مثل خرگوش، روباه، کفتار، گرگ و پایکا است. بد نیست بدانید آب تالاب کجی نمکزار خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. استفاده از این آب به درمان بیماری‌های رماتیسم، آرتروز و مفاصل کمک می‌کند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، 70کیلومتری نهبندان، شمال غربی روستای چاه دراز.

  • قلعه نهبندان | از زیباترین بناهای تاریخی

قلعه نهبندان از زیباترین بناهای تاریخی خراسان جنوبی

قلعه نهبندان را به اسم شاهدژ می‌شناسند. این قلعه یادگاری از دوره ساسانیان است؛ اما در دوره اسماعیلیه آن را بازسازی و بخش‌های جدیدی به آن اضافه کرده‌ا‌ند. وسعت این سازه بسیار زیاد است. بخشی از قلعه شاهدژ را با ملات ساخته‌اند و بلندی بیشتری دارند. به این بخش‌ها شاه‌نشین می‌گویند. محل زندگی سربازها ارتفاع کمتری دارد و از جنس ملات نیست. اگر از دور به این بنا نگاه کنید، برج‌های قلعه را به‌خوبی می‌بینید. جالب است بدانید در این قلعه آب‌انبارهایی وجود داشت که آب باران را در آن‌ها ذخیره می‌کردند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شش‌کیلومتری شرق نهبندان، کوه شاهدژ.

  • کویر حیدرآباد نهبندان | از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری

اگر به کویرگردی علاقه دارید، برنامه‌ای برای سفر به روستای حیدرآباد نهبندان بچینید. این روستا یکی از جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی است که فاصله زیادی تا کویر لوت ندارد. تماشای درخت‌های گز با بلندی 10 متر در این کویر همه را شگفت‌زده می‌کند. کلوت های شهداد از زیباترین بخش‌های این منطقه هستند. برای دیدن ریگ یلان، وسیع‌ترین ریگزار جهان، کافی است به 70کیلومتری جنوب نهبندان بروید. باوجود دمای بسیار زیاد در کویر حیدرآباد، رودی به اسم رود شور در آن جریان دارد. این رود در ادامه مسیرش نمکزاری چشمگیر را به وجود آورده است.

آدرس: استان جنوبی، شهرستان نهبندان.

  • مزار پیر حاجیان نهبندان | از جاهای دیدنی خراسان جنوبی

مزار پیرحاجیان یکی از جاهای دیدنی و اماکن مذهبی نهبندان است. مسافرهایی که از کنار این شهر می‌گذرند، در این مکان توقفی می‌کنند تا خستگی سفر از تنشان بیرون برود. در نزدیکی این آرامگاه فضای خوبی برای پارک ماشین‌ها وجود دارد. نهبندانی‌ها خیلی از مراسم‌های مذهبی را در حیاط این آرامگاه برگزار می‌کنند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان نهبندان.
  • مسجد جامع نهبندان | از زیباترین بناهای تاریخی میقان

مسجد جامع نهبندان از زیباترین بناهای تاریخی میقان

مسجد جامع نهبندان از بناهای قدیمی و زیبای این شهر کویری است. این بنا معماری زیبایی دارد. مسجد جامع نهبندان را از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر می‌دانند. این مسجد را در سال 1376 در لیست آثار تاریخی ایران ثبت کرده‌اند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان نهبندان، شهر بیر، روستای میقان.

جاهای دیدنی طبس

  • امامزاده حسین بن موسی کاظم طبس | از جاهای دیدنی اطراف بیرجند

امامزاده حسین بن موسی کاظم طبس، از جاهای دیدنی اطراف بیرجند

بارگاه امامزاده حسین بن موسی کاظم از اماکن مذهبی مهم در بیرجند است. این امامزاده فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است. وقوع زلزله در سال 1357بنای امامزاده حسین بن موسی کاظم را تخریب کرده بود؛ اما دوباره آن را بازسازی کرده‌اند. بارگاه این امامزاده صحن دل‌گشایی دارد و هرساله زائرهای زیادی برای زیارت این حضرت به طبس می‌روند. در نزدیکی این امامزاده امکاناتی مثل سوئیت‌های اقامتی، غرفه، آشپزخانه عمومی، سرویس بهداشتی، شهربازی و فضای سبز مهیا کرده‌اند. بارگاه امامزاده حسین بن موسی کاظم یکی از بهترین توقفگاه‌ها برای مسافرهایی است که در جاده یزد به مشهد تردد می‌کنند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس، امامزاد حسین بن موسی کاظم.

  • باغ گلشن طبس | از شگفت‌انگیزترین جاذبه های گردشگری اطراف بیرجند

باغ گلشن طبس، از شگفت‌انگیزترین جاذبه های گردشگری اطراف بیرجند

این باغ را به دستور امیر محمدحسن‌خان عرب زنگویی، فرمانده طبس، در اواخر دوره حکومت زندیه ساخته‌اند. باغ گلشن باغی سرسبز و بزرگ در دل شهر کویری طبس است که آن را از مهم‌ترین تفرجگاه‌های شهر می‌دانند. استخر بزرگی وسط این باغ است و فواره‌های آب زیبایی این فضا را دوچندان کرده‌اند. جوی‌های آب را در هر بخش‌باغ جریان دارد؛ پس هرجای باغ گلشن طبس که بنشینید، می‌توانید صدای شرشر آب را بشنوید. به هر طرف که نگاه کنید، درخت‌های بلندقامت نخل را می‌بینید.

گیاهان متنوع دیگری هم در این باغ رشد کرده‌اند. در هر ردیف رزهای سرخ، اطلسی‌های جذاب و گل‌های ختمی روییده‌اند. این باغ یکی از بهترین مقاصد برای پیاده‌روی، پیک‌نیک و گشت‌وگذار است.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس، خیابان گلشن.

  • چشمه مرتضی علی طبس | از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی خراسان جنوبی

تصویری از چشمه آبگرم مرتضی علی طبس

چشمه مرتضی علی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف بیرجند است. برای رسیدن به این چشمه باید از دل صخره‌های کوه و تنگه‌ای زیبا بگذرید. وجود این چشمه در دل کویر همه را شگفت‌زده می‌کند. آب چشمه زلال است و بر دمای هوای این منطقه تأثیر می‌گذارد. بعضی از این چشمه‌ها آبی گرم و باقی آن‌ها آب سردی دارند. به همین خاطر ممکن است زمانی که پاهایتان را در آب می‌گذارید، هر دو دما را هم‌زمان احساس کنید. آب چشمه مرتضی علی خواص درمانی زیادی دارد. تا آنجا که رفتید، تنی به آب بزنید و از آب‌تنی لذت ببرید.

آدرس: استان خراسان جنوبی، 27کیلومتری طبس، روستای خرو.

  • دره کال جنی طبس | از عجیب‌ترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند

دره جنی در طبس

جاذبه‌های طبیعی همیشه ما را شگفت‌زده می‌کند. دره کال جنی یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی در استان خراسان جنوبی است. می‌توانید در 25کیلومتری طبس به بازدید از این دره تماشایی بروید. در همان ابتدا چشمه‌ها، نیزارها، درخت‌های نخل و صخره‌های شگفت‌انگیز شما را متعجب می‌کند. به‌خاطر فرسایش، پیچ‌وخم و شیارهای زیبایی روی صخره‌های این دره به وجود آمده است. در دل این دره رودخانه‌ای جریان دارد. زمانی که بادهای شدید بوزد، صداهای رعب‌انگیزی در دره می‌پیچد. به همین خاطر این دره را در لیست ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران قرار داده‌اند. کال به معنی دره‌هایی است که سیلاب آن‌ها را به وجود آورده است. برای بازدید از این دره، با خرید بلیط هواپیما بیرجند خودتان را به خراسان جنوبی برسانید.

آدرس: استان خراسان جنوبی، جاده طبس_بشرویه، دوراهی استخر شاعر، روستای فشاه.

  • رودخانه نمک طبس | از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند

رودخانه نمکی طبس از جاهای دیدنی خراسان جنوبی است. این دریاچه چهره متفاوتی از طبیعت را نشانتان می‌دهد. بلورهای نمک همه‌جا را سفیدپوش کرده‌اند. تپه‌های نمکی تضاد زیبایی با بخش کویری دارند. دوربینتان را بیرون بیاورید و چند سوژه را انتخاب کنید. عکس‌هایتان با چشم‌اندازی از کوه‌های نمکی در رودخانه طبس، تماشایی می‌شود.

آدرس: استان خراسان جنوبی، 20کیلومتری شهرستان طبس.
  • روستای ازمیغان طبس | منطقه‌ای سرسبز در دل کویر

نمایی از روستای ازمیغان طبس

اگر دلتان می‌خواهد چند روزی را در هوای دل‌پذیر روستا بگذارنید، پیشنهاد ما روستای ازمیغان است. ازمیغان از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند است. در این روستا چشمه‌ها و رودخانه‌های متعددی جریان دارد. به‌لطف این چشمه‌ها پوشش گیاهی انبوهی اطراف روستا را پوشانده است. در دل نخلستان‌های روستا قدم بزنید و زیر سایه درخت‌ها بنشینید. بیشتر روستایی‌ها کشاورز هستند. این روستا محصولاتی مثل برنج، خرما، مرکبات و محصولات جالیزی دارد. آب‌وهوای این منطقه به دو حالت گرم و خشک و گرم و مرطوب است. به همین خاطر می‌توانید تابلویی از کویر و طبیعت سرسبز را کنار هم ببینید. برای رفتن به ازمیغان باید از جاده طبس به‌سمت مشهد بروید. بعد از 50 کیلومتر تابلوی روستا را می‌بینید.

آدرس: استان خراسان جنوبی، جاده طبس به مشهد، روستای ازمیغان طبس.

  • روستای تاریخی اصفهک | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی خراسان جنوبی

روستای تاریخی اصفهک از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی خراسان جنوبی

از زیبای‌های شهرستان طبس هرچقدر بگوییم، کم گفته‌ایم. اصفهک از روستاهای قدیمی طبس است که بافتی سنتی دارد. همه خانه‌های روستا را با خشت و گل ساخته‌اند. بر اثر وقوع زلزله در سال 1357 بخش زیادی از این روستا از بین رفت؛ اما باقی خانه‌ها هنوز سالم هستند. این روستا چشم‌انداز زیبایی به کوه‌های اطراف دارد. گیاهان متنوعی در اصفهک رشد کرده‌اند. این پوشش گیاهی جذابیت روستا را دوچندان می‌کنند. بهار و پاییز از بهترین زمان‌هایی است که می‌توانید به بازدید از این روستا بروید. برای اقامت هم خیالتان راحت باشد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی اصفهک با امکانات خوبش از شما میزبانی می‌کنند. با خرید بلیط اتوبوس بیرجند به خراسان جنوبی بروید و مسیر را تا 38کیلومتری شرق طبس ادامه بدهید.

آدرس:  استان خراسان جنوبی، 38کیلومتری شرق طبس، روستای اصفهک.

  • سد شاه عباسی طبس | از معروف‌ترین جاهای دیدنی خراسان جنوبی

سد شاه عباسی طبس از معروف‌ترین جاهای دیدنی خراسان جنوبی

سد شاه عباسی از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند است. این سد را به نازک‌ترین و بلندترین سد قوسی جهان می‌شناسند. سد شاه عباسی قدمتی 500ساله دارد. به همین خاطر مسافرها و گردشگرهای زیادی برای بازدید از این سد قدیمی به طبس می‌روند. این سازه را برای جلوگیری از سیلاب ساخته‌بودند. زمانی که حجم آب زیاد بود، بخشی از آن را پشت سد ذخیره می‌کردند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس.

  • سد کریت | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند

سد کریت یا کوریت از دیگر جاهای دیدنی اطراف بیرجند است. تا اوایل قرن 20 میلادی این سد، بلندترین سد جهان بود. استحکام سد کریت آن‌قدر زیاد است که زلزله 7.8ریشتری طبس نتوانست به آن آسیبی جدی برساند. تا طبس که رفتید، بد نیست بازدید از این سد قوسی و زیبا را در برنامه‌هایتان بگذارید.

آدرس: استان خراسان جنوبی، 42کیلومتری شهرستان طبس، 28کیلومتری شرق روستای کریت.

  • غار حلوان و کویر حلوان | از جاذبه های گردشگری اطراف بیرجند

کویرگردی حس‌وحال متفاوتی دارد. آرامش و سکوت کویر اسرارآمیز است. حلوان یکی از زیباترین کویرهای ایران است که فاصله زیادی تا طبس ندارد. تپه‌های شنی حلوان تابلویی تماشایی از طبیعت کویر را نشان می‌دهند. بهتر است با تورهای گردشگری به کویر حلوان بروید و هیجان سفرتان را با سافاری‌سواری به اوج برسانید. در کویر حلوان می‌توانید از غاری قدیمی هم دیدن کنید. سنگ‌های غار حلوان مربوط به دوره ژوراسیک میانه است.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس، روستای حلوان.

جاهای دیدنی قاین

  • چشمه معدنی آب ترش قاین | از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند

در مسیر جاده قاین به گناباد چشمه‌ای زیبا جریان دارد. چشمه آب ترش قاین از جاهای دیدنی خراسان جنوبی است. این چشمه قدمتی طولانی دارد و به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. اگر گذرتان به این منطقه افتاد، می‌توانید کنار این چشمه توقف کنید تا خستگی راه از تنتان بیرون برود. پاهایتان را در آب خنک چشمه بگذارید و آرامشی وصف‌نشدنی را احساس کنید. آب این چشمه مزه ترشی دارد. به همین خاطر آن را با این اسم می‌شناسند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، 10کیلومتری جاده قاین به گناباد.
  • مسجد جامع افین | از جاذبه‌های گردشگری شهرستان قاین

مسجد جامع افین از جاذبه‌های گردشگری شهرستان قاین

در فاصله کمی از شهرستان قاین می‌توانید از مسجد جامع افین دیدن کنید که قدمتش به دوره سلجوقی برمی‌گردد. این مسجد معماری چشمگیری دارد و آن را به سبک آذری ساخته‌اند. هر بخش از این بنا را با گچ‌کاری‌ها و آجرکاری‌های تماشایی تزیین کرده‌اند. بلندی گلدسته‌های این مسجد به 15 متر می‌رسد؛ اما امروزه فقط 12 متر از آن سالم باقی مانده است. نقش‌ونگارهای گلدسته‌ها، بسیار زیبا و تماشایی است.

در هر گلدسته راهرویی ساخته بودند که طبقه اول مسجد را به طبقه‌های بعدی وصل می‌کرد. منبر مسجد جامع افین از جنس سنگ و گل بود که آیات قرآن را با خطی زیبا روی این منبر حک کرده‌ بودند. این مسجد حدود 15 رواق و دو نمازخانه مجزا برای خانم‌ها و آقایان داشته است. این روزها جز خرابه‌ای از این مسجد باقی نمانده؛ اما همان هم ارزش دیدن دارد.

آدرس: استان خراسان جنوبی، 76کیلومتری جنوب شرقی قاین، روستای افین.

جاهای دیدنی شهرستان بشرویه

  • خانه و ساباط مستوفی | از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند

خانه و ساباط مستوفی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند

خانه و ساباط مستوفی یکی از جاهای دیدنی خراسان جنوبی است. این عمارت قدیمی را در دوره قاجار ساخته‌اند. بادگیرهای چشمگیر و تزئینات گچی جذابیت این عمارت را چند برابر کرده است. طاق‌نماهای این خانه بسیار شگفت‌انگیز هستند. بعد از گذشتن از دالانی کوچک می‌توانید به داخل حیاط عمارت مستوفی برسید. خانه مستوفی حیاطی مستطیلی دارد که حوض بزرگی در وسط آن خودنمایی می‌کند. شیشه‌های رنگارنگ و درهای چوبی این خانه یادآور معماری سنتی ایران است. اهالی خانه از زیرزمین برای نگهداری مواد خوراکی استفاده می‌کردند. این بخش نقش سردخانه را داشت. بد نیست بازدید از خانه و ساباط مستوفی را در برنامه‌های سفرتان بگذارید.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان بشرویه، خیابان ملاعبدالله‌تونی بشروی، کوچه مستوفی.

جاهای دیدنی شهرستان سربیشه

  • روستای ماخونیک | از عجیب‌ترین جاهای دیدنی اطراف بیرجند

روستای ماخونیک سربیشه از عجیب‌ترین روستاهای خراسان جنوبی است که فاصله زیادی تا مرز ایران و افغانستان ندارد. بومی‌های این روستا افغان‌های مهاجری بودند که چندین سال قبل به ایران آمده‌اند. خیلی‌ها، مردم روستای ماخونیک را به کوتاه‌قامتان می‌شناسند؛ زیرا قد همه روستایی‌ها کوتاه است؛ البته شاید این ویژگی به تغذیه مردم روستا هم بستگی داشته باشد. در این روستا آداب‌ورسوم خاصی وجود دارد. مثلاً روستایی‌ها در گذشته فقط دو وعده غذا در صبح و عصر می‌خوردند. آن‌ها غلاتی مثل گندم را نمی‌شناختند و فقط از چغندر و شلغم استفاده می‌کردند. با اینکه در ماخونیک امکانات رفاهی کمی هست، بومی‌ها روستا را ترک نمی‌کنند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان سربیشه، بخش مرکزی، دهستان درح، روستای ماخونیک.

جاهای دیدنی خوسف

  • سنگ نگاره کال جنگال | از جاهای دیدنی اطراف بیرجند

این سنگ‌نگاره از جاذبه های گردشگری اطراف بیرجند است. اگر برای بازدید از سنگ نگاره کال جنگال مشتاق هستید، باید به کوه رچ بروید. این کوه یکی از قله‌های رشته کوه باقران است. روی این سنگ‌نگاره نوشته‌هایی به زبان پهلوی حک کرده‌اند. روی این سنگ می‌توانید تصویر مردی بدون صلاح را ببینید که در حال جنگیدن با شیر است. جنگال به‌معنی جنگ و جنگجو است. به گودی و چاله هم کال می‌گویند. به همین خاطر اسم این سنگ‌نگاره را کال جنگال گذاشته‌اند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، خوسف.

جاهای دیدنی درمیان

  • قلعه فورگ | قلعه‌ای باشکوه و قدیمی

قلعه فورگ از زیباترین جاذبه های گردشگری اطراف بیرجند است. در زمان نادرشاه افشار، میرزا بقاخان، حاکم منطقه، دستور داد تا این قلعه را در دامنه کوه مؤمن‌آباد بسازند. این قلعه پناهگاه اسماعیلیان در زمان جنگ با حکومت عباسیان بود. بعد از گذشت سال‌های طولانی، بخشی زیادی از این قلعه سالم باقی مانده است. در فاصله کمی از قلعه، روستای فورگ وجود دارد. این منطقه با آب‌وهوای کوهستانی‌اش محل مناسبی برای گشت‌وگذار در فصل تابستان می‌شود.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان درمیان، روستای فورگ.

جاهای دیدنی اطراف بیرجند بسیار تماشایی و شگفت‌انگیز هستند. تلاش کردیم در این سفر مجازی با ره بال آسمان برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری بیرجند مشتاق بشوید. اگر در گذشته به این استان سفر کرده‌اید، از تجربه‌هایتان برایمان بنویسید.

باغ بهلگرد، باغ گلشن طبس، سد شاه عباسی.

مسجد جامع هندوالان، کویر پلوند، چشمه مرتضی علی طبس

مسجد جامع هندوالان، قلعه فورگ، مسجد جامع تون.

2 نظرات
  1. رضا ظفری می گوید

    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و تحیت
    ضمن تشکر از اطلاع رسانی و تلاشتان در معرفی جاذبه های زیبای کشورمان
    اجازه می خواستم که خدمتتان عرض کنم:
    خراسان جنوبی در شرق و جنوب شرقی کشورمان قرار دارد. گویا سهوا در چندین قسمت از مقاله فوق، به شمال شرقی اشاره شده بود.
    با تشکر ظفری

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      خراسان جنوبی، دقیقاً در شرق و شمال شرقی کشوره. شاید حتی بشه گفت که خود شرقه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.