دریاچه گهر کجاست؟ | راهنمای کامل بازدید از نگین آبی زاگرس

6

امروز می‌خواهیم لرستان را از دریچه‌ای دیگر به شما نشان دهیم. اگر در بلندای رشته کوه زاگرس بایستیم دریاچه زیبای گهر پدیدار خواهد شد. بسیاری از گردشگران از این دریاچه هرساله بازدید می‌کنند. باید بدانید مسیر پیاده‌روی برای رسیدن به این دریاچه کمی طولانی است؛ اما به محض رسیدن، چنان مبهوت این نگین درخشان می‌شوید که تمام ناهمواری‌های این سفر را فراموش خواهید کرد. همچنین تلائلو نور خورشید در دریاچه گهر فضایی شگرف برای عکاسان ایجاد می‌کند و آن‌ها می‌توانند تصاویری خیره‌کننده از این فضا را قاب بگیرند. در ادامه با ره بال آسمان همراه باشید تا شگفتی های دیگر این دریاچه را به شما معرفی کنیم.

مکان دقیق دریاچه گهر کجاست؟

تصویری از دریاچه گهر

پس از پیمودن 35 کیلومتر به سمت جنوب شرقی شهر دورود استان لرستان، می‌توانید به این دریاچه برسید. اگر سفر خود را از شهر خرم آباد آغاز کرده اید، مسیر 121کیلومتری را در پیش خواهید داشت. مساحت دریاچه گهر که یکی از زیباترین دریاچه های ایران است، حدود 100 هکتار است که به دو بخش گوهر کوچک و گوهر بزرگ تقسیم می‌شود. به این نکته بسیار توجه کنید که شناکردن در این منطقه ممنوع است؛ زیرا عمق این دریاچه از 4 متر آغاز و به 28 متر هم خواهد رسید. بارش‌ها در این منطقه بین 500 تا 900 میلی‌متر است و بیشتر به‌صورت برف دیده می‌شود.

بهترین زمان سفر به سوی دریاچه گهر

بهترین زمان سفر به سوی دریاچه گهر

بدیهی است که هر فصلی یک جلوه خاص به این دریاچه می‌دهد و این پدیده طبیعی در هر فصلی بعدهای متفاوتی از خود را به نمایش می‌گذارد. در فصل بهار اندک‌اندک هوا رو به گرما می‌رود و شکوفه درختان مسیر سفر را صدچندان زیبا می‌کند. شاه فصل سفر به دریاچه گهر تابستان است، این فصل مناسب اقامت های شبانه در این دره اعجاب‌انگیز است که می‌توانید به‌صورت گروه های چند نفره عازم این سفر هیجان‌انگیز شده و شبی رؤیایی را در کنار این دریاچه آرام سپری کنید.

بهترین زمان سفر به سوی دریاچه گهر

در پاییز و زمستان هم امکان سفر به این مکان وجود دارد؛ اما بهتر است به همراه یک راهنمای کاربلد این مسیر را طی کنید. دقت داشته باشید که در این فصل استفاده از لوازم کوهنوردی نباید فراموش شود و داشتن تجهیزات لازم می‌تواند مسیر سفر را برای شما هموارتر سازد. باید بدانید این دریاچه زمستان‌های سهمگینی دارد و ماندن در شب به صلاح شما نیست.

تفریحات مهیج در دریاچه گهر

تفریحات دریاچه گهر

دریاچه گهر یکی از آرامش بخش ترین مناطق ایران است که به‌تنهایی پکیج کامل یک تور تفریحی را برای شما به همراه دارد. کمتر کسی پیدا می شود که برای سفر به این مکان زیبا ترغیب نشود. علاوه بر همه این تفریحات، مکانی دنج و آرام برای اتراق‌کردن است و قدم‌زدن در سواحل ناب آن، هر فردی را به شوق می‌آورد.

قایق سواری

قایق سواری در دریاچه گهر

یکی از پرطرفدارترین تفریحات در دریاچه گهر قایق سواری است که هرگز نباید از آن غافل شوید. خود را سوار بر قایقی تصور کنید که شما را به دیدار ماهی‌ها در دل این دریاچه خواهد برد. همچنین می‌توانید از زاویه‌ای دیگر به زیبایی‌های اطراف خود بنگرید، درحالی‌که خنکای دل‌نشین هوا را لمس کرده و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برای خود ثبت می‌کنید.

ویدیو زیبا از دریاچه گهر

کوه نوردی در اطراف دریاچه گهر

کوهنوردی در دره اشترانکوه و اطراف دریاچه گهر

همان طور که می‌دانید این دریاچه در دل کوهستان های اشتران کوه قرار دارد و نه‌تنها یک سفر، بلکه یک کوهنوردی جذاب هم محسوب می‌شود. به علاقه‌مندان و طبیعت دوستان پیشنهاد می‌شود حتماً سری به دریاچه گهر بزنند و اکسیژن مطلق را به ریه های خود هدیه کنند.

اسکی روی آب

امروزه اسکی روی اب به‌عنوان یک تفریح و ورزش آبی دوستداران زیادی را به خود جذب کرده است. این دریاچه یکی از مکان های کم‌خطرتر برای این تفریح است. همچنین این مکان برای افراد تازه‌کاری که برای بار اول می‌خواهند این ورزش را تجربه کنند، بسیار مناسب‌تر و ریسک پذیرتر خواهد بود.

ماهیگیری در دریاچه گهر

ماهی گیری در دریاچه گهر

بعد از اتمام تفریحات برپا کردن آتش در کنار چادر و کباب‌کردن ماهی می‌تواند بسیار لذت‌بخش و دل‌چسب باشد. فقط این را به یاد داشته باشید، ماهیگیری تا اواسط خردادماه ممنوع است. دلیل ممنوعیت نیز فصل جفت‌گیری و زادوولد ماهی‌هاست. اگر شما از طرفداران پروپاقرص ماهیگیری هستید باید در فصل تابستان برای سفر خود بار ببندید. ماهی‌هایی که به‌وفور در این منطقه دیده می‌شوند شامل ماهی سیاه، ماهی زردپر، مارآبی و قزل آلا هستند.

حیات وحش دریاچه گهر و طبیعت منحصربه‌فرد آن

پوشش گیاهی اطراف دریاچه گهر

از پوشش گیاهی این منطقه که بخواهیم بگوییم، طبیعتی چشمگیر و پوششی متفاوت در انتظار شماست که از زنبق، لاله های وحشی و اختر گرفته تا درخت های انجیر، گز، پسته وحشی، انار، سیب، ارژن، زالزالک، نارون، چنار، بلوط و بیدهای مجنونی که دریاچه را در آغوش کشیده‌اند. خوشبختانه حیات وحش این منطقه محافظت‌شده است و افراد زیادی برای حفظ این محیط زیست تاریخی و باارزش می‌کوشند. به همین خاطر هم شما می‌توانید حیواناتی همچون آهو، قوچ، پلنگ، گرگ، گراز، خرس، روباه، شغال، شاهین، کبک و خرگوش های ناز و ملوس را از نزدیک ببینید. برخی از این حیوانات بسیار بی‌آزار هستند تا جایی که بتوانید با احتیاط به آن‌ها غذا بدهید.

دریاچه گهر و منبع زلال و جاری‌اش

دریاچه گهر و منبع زلال و جاری‌اش

حتماً با خود می‌اندیشید که آب دریاچه زلال و شفاف گهر از کجا تأمین می‌شود؟ این یک سؤال منطقی است که به‌زودی پاسخش را خواهید گرفت. رودخانه تاپله، منبع تأمین‌کننده این دریاچه است که در ابتدا به گهر کوچک می‌ریزد و مسیر خود را تا گهر بزرگ طی خواهد کرد، در پایان هم به‌صورت چند جویبار زیبا به طرف دره می‌رود. جالب‌ترین موضوعی که باید به آن اشاره شود، شیرین بودن آب دریاچه گهر است که یکی از وجه تمایزهای این دریاچه با سایر دریاچه های ایران است.

دریاچه گهر و تاریخچه عجیب آن

تاریخچه دریاچه گهر

حتماً این سؤال در ذهن شما هم  ایجاد شده که چرا تاریخچه گهر عجیب است یا چرا باید عجیب باشد؟ پاسخ این است که کسی که این دریاچه را کشف کرد، یک توریست اتریشی بود. نام این فرد آ-رودلر بود که در سال 1888 میلادی، پس از پیمودن رشته کوه های زاگرس به این کشف دست یافت. البته تنها علت این نیست که برای اولین‌بار این دریاچه را یک فرد اتریشی کشف کرده است. در واقع پس از ایشان، یک زن انگلیسی به نام ایزابلا لوسی بیشوب در این مکان به مدت ۳ ماه اقامت گزید و کیلومترهای زیادی را در اطراف این دریاچه به تحقیق و بررسی درباره دریاچه گهر پرداخت. حاصل تحقیقات وی باعث شد این منطقه بیشر در مرکز توجه قرار بگیرد و به یکی از زیباترین دریاچه های ایران تبدیل شود.

لوازم ضروری برای سفر به دریاچه گهر

 

  • لوازم شخصی مانند تلفن همراه، پاوربانک، کارت شناسایی، کرم ضدآفتاب، کوله پشتی، کلاه و لباس گرم، کفش راحت و مناسب کوهنوردی، دستکش، نقشه و جعبه کمک های اولیه، کلاه آفتاب گیر و عصا؛
  • لوازم برای اقامت در شب مثل کیسه خواب، کبریت یا فندک، آب آشامیدنی، وعده های غذایی، چراغ قوه، چادر مسافرتی و کیسه زباله.

امکانات اطراف دریاچه گهر

دریاچه گهر و منبع زلال و جاری‌اش

اگر می خواهید شب را در این منطقه سپری کنید، اصلا نگران نباشید؛ زیرا در اطراف آن امکانات رفاهی همچون سرویس بهداشتی، پاسگاه نیروی انتظامی، کمپ اداره محیط زیست، کمپ هلال احمر و غیره تعبیه شده است. این‌ها در همه فصل‌های سال حتی در زمستان‌های سرد نیز فعال هستند. همچنین سیستم روشنایی و آب آشامیدنی در این مکان وجود دارد و از این بابت نگرانی خاصی برای گردشگران ایجاد نمی‌کند.

مسیرهای رسیدن به دریاچه گهر

دو راه اصلی برای رسیدن به این دریاچه وجود دارد که شما بسته به مسیر خود می‌توانید راه یکی از آن‌ها را انتخاب کنید که به مبدأتان نزدیک‌تر باشد. مسیر رسیدن به این مکان یکی از شهر دورود و دیگری از الیگودرز می‌گذرد.

مسیر رسیدن به دریاچه گهر از سمت الیگودرز

اگر به راه‌های پرفرازونشیب علاقه‌مند هستید، حتماً این مسیر را برای رسیدن به دریاچه گهر انتخاب کنید. مسیر الیگودرز تا دریاچه 65 کیلومتر است که حدودا 3 ساعت و نیم راه ماشین رو و تقریباً یک ساعت پیاده‌روی دارد. در این مسیر از روستاهای ززم، برم، خان آباد، جوشان و چشمه پر می‌گذرید و به در امتداد راه کم‌کم به دره لاله های واژگون نزدیک می‌شوید. پس از طی کردن ناهمواری‌های این مسیر، می‌توانید قله‌های سربه‌فلک‌کشیده اشترانکوه را ببینید که مانند صدفی از این زمرد درخشان نگهداری و محافظت می‌کند. در ادامه راه به بیدهای مجنون می‌رسید. این بیدها عاشقانه دریاچه گهر را در آغوش کشیده‌اند و با هر وزش باد، موهایشان را افشان می‌کنند تا دل از هر رهگذری ببرند. بالای درختان نیز پرندگان زیبا با آوازهای دلنشین خود به شما خوش آمد می‌گویند.

مسیر رسیدن به دریاچه از سمت دورود

افرادی که با خانواده و افراد مسن‌تر همراه هستند، می‌توانند این مسیر امن و راحت را برای رسیدن به دریاچه انتخاب کنند. باید بدانید مسیر شما از دورود تا دریاچه گهر حدود 18 کیلومتر است که تا قسمتی به‌صورت آسفالته و ماشین رو است. به این ترتیب بخش عظیمی از راه را بدون دغدغه ط خواهید کرد. نگران بقیه راه هم نباشید. برای افرادی که نمی‌توانند پیاده‌روی کنند هم چاره ای اندیشیده شده است. شما می‌توانید از وسایل نقلیه دیگری مانند موتور، دوچرخه و همچنین قاطر و الاغ نیز برای پیمودن راه باقی‌مانده استفاده کنید.

طبیعت اطراف دیاچه گهر

رسالت ما در برابر دریاچه گهر زیبا و دل‌نشین

  • درختان را قطع نکنیم

بسیاری از افراد برای روشن‌کردن آتش، تنه درختان را قطع می‌کنند و شاخه‌های آن‌ها را به آتش می‌کشند، غافل از اینکه با این عمل خود به جنگل و طبیعت پیرامون این دریاچه گهر آسیب می‌رسانند. برای سفر به این محل حتی‌الامکان ذغال و ژل آتش‌زا به همراه داشته باشید تا به طول عمر این حیات وحش زیبا کمک کنید. ضمناً قبل از ترک محیط حواستان باشد که آتش را کاملاً خاموش کنید. یادتان باشد که حتی خاکستر گزم با یک نسیم خنک شعله‌ور می‌شود و جنگی را به آتش می‌کشد.

  • از تلف شدن ماهی ها جلوگیری کنیم

ماهی‌ها، این موجودات آبزی دوست‌داشتنی هر ساله به علت نداشتن غذای کافی جان خود را از دست می‌دهند. ما می‌توانیم با مهربانی خود، آن‌ها را از دام مرگ برهانیم و غذای آن‌ها را تأمین کنیم. حتی اگر این کار برای ما میسر نیود، حواسمان باشد که در ایام زادوولد این حیوانات در دیاچه گهر به ماهیگیری نپردازیم تا به تکثیرشان کمکی کرده باشیم و آن‌ها را از خطر انقراض نجات دهیم.

  • شکار ممنوع

گردشگران زیادی با هدف شکار به سوی دریاچه گهر سفر می کنند؛ اما باید بدانند با این کار به سیستم یکپارچه طبیعت آسیب می رسانند. با شکار غیراصولی و بی‌رویه  مقدمات انقراض حیوانات این منطقه فراهم می‌شود. می‌دانید که سرسبزی و زیبایی دریاچه گهر به زنجیره حضور پرندگان و حیوانات آن بسته است. با آسیب‌دیدن زنجیره، زیبایی طبیعی این منطقه نیز اسیب جدی می‌بیند.

  • زباله نریزیم و زباله های ریخته را جمع کنیم

همه‌ ما به طور غریضی عاشق طبیعت و پدیده‌های زیبا هستیم؛ اما تلاشی هم برای این امر انجام می دهیم؟ هرساله به جمع گردشگران این منطقه افزوده می‌شود و به همین علت هم این منطقه در معرض خطرهای جدی قرار گرفته است. ریختن زباله در دریاچه و اطراف آن باعث جمع‌شدن مگس ها و تولید آلودگی‌ها خواهد شد. همچنین انعکاس نور خورشید در شیشه‌ها و بطری‌های فلزی باعث ایجاد آتش در منطقه می‌شود. فکرش را بکنید فقط یک تکه شیشه یا بخش کوچکی از قوطی کنسرو می‌تواند جنگلی را با آتش یکسان کند! پس بیایید تلاش کنیم که خودمان با دست خود زیبایی دریاچه گهر یا هر جاذبه دیگری را نابود نکنیم.

به یاد داشته باشیم، طبیعت همان انرژی را به ما بازمی گرداند که به آن عرضه داشته ایم. پس مراقب رفتارمان باشیم.

دوستان عزیز و همراهان مهربان ره بال آسمان، به پایان گردش در دریاچه گهر لرستان رسیدیم. نظرتان درباره این نوشته یا خود دریاچه چیست؟ قبلاً به این زیبای خارق‌العاده سفر کرده‌اید؟ این مقاله چقدر توانست اطلاعات شما را درباره این پدیده زیبا افزایش دهد؟ دوست دارید در اولین تابستان پیش رو به دریاچه گهر سر بزنید؟ پاسخ‌هایتان را در بخش نظرات برایمان بنویسید تا همراهان و مخاطبان دیگر مجله نیز از ایده‌هایتان الهام بگیرند.

۳۵ کیلومتری دورود لرستان

بله امکانش هست؛ اما به دلیل سرشدن بیش‌از حد هوا، ممکن است سفر مطلوبی نباشد.

قایق‌سواری، ماهیگیری (به غیر از بهار)، کوهنوردی، اسکی روی آب

بله. البته باید به‌صورت گروهی بروید و تجهیزات کافی داشته باشید.

4.5/5 (2 نظر)
6 نظرات
  1. جاوید می گوید

    شنیدم 5 ساعت پیاده روی داره و با موتور میبرن ؟؟؟ حقیقت داره ؟؟؟

    1. بانو تقیان می گوید

      بله دوست عزیز، بسته به اینکه از الیگودرز عازم سفر شوید یا از شهرستان دورود، گاهی تا ۸ ساعت هم پیاده‌روی لازم دارید. البته در مسیر هم می‌توانید از افراد محلی کمک بگیرید تا شما را با موتور یا قاطر به دریاچه برسانند.

  2. Hoda می گوید

    سلام
    درسته ک میگن برای ماهی‌گیری باید مجوز داشت؟؟؟

    1. زهرا کامکار می گوید

      سلام هدی عزیز

      ماهی‌گیری تا اواسط خردادماه ممنوعه و اگه شما از طرفداران پروپا قرص ماهی‌گیری هستید باید در فصل تابستان برای سفر خود، عازم این دریاچه شوید.

  3. علی می گوید

    باسلام خدمت شما
    دریاچه گهر از زیباترین دریاچه های طبیعی ایرانه که علی رغم پیاده روی زیادی که در طول مسیر و وگردنه پنبه کار داره زیباییهای فراوان وجود رود خانه در قسمتی از راه وصدای دلنشسین اب خستگی رو ازتن هرگردشگری می بره من خودم همراه سه خانواده هفته گذشته دوشب دریاچه بودیم خیلی خوش گذشت از پرسنل محیط زیست وانتظامی تشکر میکنم امکانات کمپ دریاچه جوابگو نیست علی رغم تلاش در این حوزه بهتر میتوان بشه دوم سرویسهای بهداشتی زیاد تمیز نیستند باید روزانه سرویس بشن اب خوری نزدیک دریاچه نیست باید 500متری بری اب اشامیدنی گیر بیاری واز همه مهمتر میتوان جای خانواده ها رو از افراد مجرد از طریق فنس یا نوار جدا کرد که کسی مزاحمت ایجاد نکند .وبا گرفتن مقدار ی هزینه ورودی میتوان امکانات رو بیشتر کرد تا گردشگران بیشتری جذب شوند در پایان از اب زلال وشفاف در یاچه وماهیهای قزل الل وهوای بسیار خنک این منطقه میتوان لذت برد وشنا کردن در دریاچه هم با شرط احتیاط امکان پذیر است باتشکر از سایت شما

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. منونیم برای توضیحاتی که دادید. توصیفتون بسیار زیبا بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.