جاهای دیدنی اطراف شهرکرد | سفری هیجان‌انگیز به بام ایران

0

اگر قصد خرید بلیط هواپیما شهرکرد را دارید، باید مراقب باشید تا از تماشای جاهای دیدنی اطراف شهرکرد غافل نمانید. همه می‌دانیم که جاهای دیدنی شهرکرد بسیار زیبا و دوست‌داشتنی هستند؛ اما باور کنید که جاهای دیدنی اطراف آن به‌مراتب متنوع‌تر و بکرتر هستند. در این مقاله قصد داریم تا درباره جاذبه های دیدنی اطراف شهرکرد با شما صحبت کنیم. جاذبه‌هایی که شاید تا پیش از آن، اسم آن‌ها را هم نشنیده باشید. این مقاله شما را به‌صورت کامل با جاذبه های گردشگری اطراف شهرکرد آشنا می‌کند. به این ترتیب می‌توانید سفری کامل و دوست‌داشتنی را به شهرکرد تجربه کنید.

جاهای دیدنی طبیعی اطراف شهرکرد

  • تالاب چغاخور

عکس تالاب چغاخور یکی از جاذبه های دیدنی اطراف شهرکرد

شاید به دلیل سختی نام این تالاب، حتی نام آن هم به گوشتان نخورده باشد! تالاب چغاخور یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف شهرکرد است. این جاذبه تماشایی در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان و 65کیلومتری شهرکرد قرار دارد. تالاب چغاخور در ارتفاعات رشته‌کوه زاگرس جا خوش کرده است. این تالاب در گذشته آبخور دام‌های ایل بختیاری بود. حدود 300 سال پیش ایل بختیاری به این منطقه مهاجرت کردند.

عکس تالاب چغاخور یکی از جاذبه های دیدنی اطراف شهرکرد

تالاب چغاخور حدود 2،300 هکتار وسعت دارد. دسترسی به تالاب چندان هم سخت نیست؛ اما به آمادگی جسمانی بسیاری نیاز دارد. آب این تالاب از آب‌شدن برف کوه‌ها تأمین می‌شود. در اواخر فصل زمستان، تالاب چغاخور شاهد حضور پرندگان مهاجر بسیاری است. البته پرندگان بومی بسیاری از جمله لک‌لک سفید، حواصیل و انواع پرندگان شکاری نیز در این تالاب زندگی می‌کنند. اگر به پرنده نگری علاقه‌مند هستید، قطعاً از حضور در این تالاب لذت خواهید برد. به یاد داشته باشید که حتی در برخی مواقع، انواع تور پرنده‌نگری تالاب چغاخور نیز برگزار می‌شود. این تالاب یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری اطراف شهرکرد است که می‌توانید ببینید.

آدرس: شهرستان بروجن، مسیر جاده شهرکرد – خوزستان، ۶۵کیلومتری شهرکرد
  • آبشار عریض زردلیمه

عکس آبشار عریض زردلیمه یکی از جاذبه های دیدنی اطراف شهرکرد

وقتی صحبت از آبشار به میان می‌آید، همه ما به یاد لرستان می‌افتیم؛ اما در بین جاذبه های دیدنی شهرکرد نیز می‌توان شاهد آبشارهایی زیبا از جمله آبشار زردلیمه بود. اگر به دنبال ماجراجویی و تجربه سفری زیبا هستید، خودتان را به 80کیلومتری شهرکرد برسانید. باید ابتدا به بخش غربی شهرستان اردل بروید. از آنجا به دیناران سفر کنید. از مردم محلی درباره دره زردلیمه بپرسید. این دره یکی از زیباترین و سرسبزترین دره‌های منطقه به حساب می‌آید. بعد کمی پیاده‌روی در این دره، چشمتان به جمال آبشار تماشایی زردلیمه روشن می‌شود. بازدید از این آبشار در فصل بهار به یکی از زیباترین خاطرات سفر شما تبدیل خواهد شد. این آبشار 40 متر ارتفاع دارد و دارای 60 متر عرض است. بد نیست بدانید که زردلیمه جزو عریض‌ترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود.

آدرس: غرب شهرستان اردل، دیناران، انتهای دره زردلیمه
  • آبشار آتشگاه لردگان

همان طور که در چند خط قبل اشاره کردیم، در بین جاهای دیدنی اطراف شهرکرد می‌توانید انتظار انواع آبشار را داشته باشید. قطعاً به‌خاطر وجود یک آبشار فقط چنین مطلبی را بیان نمی‌کنیم! آبشار آتشگاه یکی دیگر از زیباترین آبشارهایی است که در نزدیکی شهرکرد قرار دارد. این آبشار در فاصله 190 کیلومتری شهرکرد واقع شده است. از محلی که آب آبشار سرچشمه می‌گیرد تا جایی که با رودخانه خرسان یکی می‌شود، تا چشم کار می‌کند، سرسبزی دیده می‌شود. این آبشار در 40کیلومتری لردگان واقع شده است. لردگان جاذبه‌های طبیعی بسیار تماشایی و بی‌نظیری دارد. با این حال آبشار آتشگاه را می‌توان جزو زیباترین جاذبه‌های طبیعی لردگان دانست. آبشار آتشگاه از چندین و چند آبشار کوچک‌تر تشکیل می‌شود. آب این آبشار بسیار خنک است. وقتی که زیر این آب دوش بگیرید، تمام خستگی دنیا را فراموش می‌کنید. این آبشار در فصل بهار زیبایی بسیار خاص و تماشایی دارد.

آدرس: چهارمحال بختیاری، ۴۰کیلومتری لردگان
  • آبشار دره عشق اردل

عکس آبشار دره عشق اردل یکی از جاذبه های گردشگری اطراف شهرکرد

دره عشق نام روستایی زیبا در شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری است. این روستا به معنای واقعی برازنده اسمی است که برای آن انتخاب کرده‌اند. دره عشق یکی از زیباترین روستاهای ایران است. در این روستا، منطقه‌ای سرسبز و کوهستانی با نام دره عشق وجود دارد. پیاده‌روی و بازدید از این دره، یک سفر تمام‌عیار خواهد بود. در این سفر می‌توانید از چندین و چند چشمه و آبشار دیدن کنید، حیوانات مختلف را نظاره کرده و از پوشش گیاهی لذت ببرید. از بین درختان بلوط عبور کنید و به تماشای آثار قدیمی و تاریخی بنشینید.

عکس آبشار دره عشق اردل یکی از جاذبه های گردشگری اطراف شهرکرد

در میان تمامی زیبایی روستای دره عشق، باید به آبشاری تماشایی اشاره کرد. آبشاری که یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف شهرکرد به حساب می‌آید. این آبشار درست در قلب منطقه حفاظت‌شده هلن و مشایخ قرار دارد. بلندای آبشار دره عشق به بیش از 100 متر می‌رسد و شما را مات و مبهوت خود خواهد کرد. این آبشار یکی از زیباترین مناظری است که می‌توانید روی زمین از نزدیک ببینید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کیار، روستای دره عشق
  • تالاب گندمان

عکس تالاب گندمان یکی از جاذبه های گردشگری اطراف شهرکرد

اگر به دنبال ماجراجویی در بین جاهای دیدنی اطراف شهرکرد هستید، می‌توانید تماشای تالاب‌های متعدد را به لیست خود اضافه کنید. این تالاب در نزدیکی روستایی با نام روستای گندمان در شهرستان بروجن قرار دارد. بد نیست بدانید که این تالاب از جمله شکارگاه‌‌های بهرام گور بوده است. همچنین خانواده‌های سلطنتی از گذشته از این منطقه به‌منظور ییلاق تابستانی استفاده می‌کردند. هنوز هم در نزدیکی جاهای دیدنی طبیعی مختلف این منطقه، می‌توان شاهد آثار به‌جای‌مانده از آن دوران بود.

عکس تالاب گندمان یکی از جاذبه های گردشگری اطراف شهرکرد

پس می‌توان با این اوصاف تصور کرد که این منطقه تا چه حد زیباست و آب‌وهوایی عالی دارد. وسعت تالاب گندمان به بیش از 980 هکتار می‌رسد. این تالاب در ارتفاع 2،200 متری از سطح دریا قرار دارد. تالاب گندمان زیستگاه گونه‌های جانوری بسیار خاص است. در این منطقه می‌توانید شاهد انواع ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه‌‌دار، لاک‌پشت‌های بزرگ و انواع پرندگان باشید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان بروجن، مجاورت گندمان
  • تالاب سولقان

عکس تالاب سولقان یکی از جاذبه های گردشگری اطراف شهرکرد

سولقان نام یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد است. این جاذبه از دیگر زیباترین جاهای دیدنی شهرستان اردل به حساب می‌آید. درباره تالاب‌های مختلفی که می‌توانید در نزدیکی شهرکرد پیدا کنید، صحبت کردیم. تالاب سولقان از دیگر تالاب‌های زیبایی است که روحتان را نوازش می‌کند. این تالاب در 70کیلومتری شهرکرد جا خوش کرده است. تالاب سولقان به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود. بخش غربی تالاب را با نام تالاب ولگان می‌شناسند. این تالاب در منطقه‌ای بسیار سرسبز و تماشایی قرار دارد. در فصل مهاجرت، تالاب سولقان به زیستگاهی امن برای پرندگان تبدیل می‌شود. البته متأسفانه به دلیل ساخت‌وسازهای غیراصولی اخیر در نزدیکی این تالاب، شمار این پرندگان در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. با این حال هنوز هم اگر عاشق پرنده‌نگری هستید، می‌توانید سری به تالاب سولقان بزنید. اواخر زمستان تا بهار بهترین زمان بازدید از این تالاب است.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان اردل، تالاب سولگان
  • غار سراب امید آباد

عکس غار سراب امید آباد یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

غار سراب امیدآباد از جمله جاهای دیدنی اسرارآمیز نزدیک شهرکرد است. اگر اهل غارنوردی و بازدید از جاهای خاص و اسرارآمیز هستید، بهتر است سری به غار سراب امیدآباد بزنید. این غار یکی از بکرترین غارهای ایران است. حتی غارنوردان حرفه‌ای ایران نیز بعد پیمودن این غار اعلام کرده‌اند که غار سراب امید آباد فضایی بسیار بکر و دست‌نخورده دارد. غار سراب امید آباد جزو غارهای آهکی ایران قرار می‌گیرد. این غار در فاصله 21کیلومتری شمال‌غرب شهر فارسان قرار دارد.

عکس غار سراب امید آباد یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

برای دسترسی به این غار ابتدا باید خودتان را به شهر بابا حیدر برسانید. غار سراب امید آباد در فاصله 6کیلومتری بابا حیدر قرار دارد. در بستر این غار آب جاری است و همین موضوع باعث تشکیل بافت آهکی آن شده است. خوشبختانه دسترسی به غار سراب امید آباد بسیار ساده خواهد بود. شما تا فاصله 30 دقیقه‌ای از غار را می‌‌توانید در مسیر آسفالته ادامه دهید. پس از آن جاده خاکی می‌شود. در نهایت از جایی که دیگر نمی‌توان با خودرو ادامه داد تا دهانه غار، 10 دقیقه فاصله است. شاید دسترسی به غار چندان دشوار نباشد؛ اما پیمودن مسیر داخل آن نیاز به مهارت و تجربه کافی دارد.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، ۲۱کیلومتری شمال غربی شهر فارسان (۶کیلومتری شهر بابا حیدر)، روستای امیدآباد
  • چشمه دیمه

عکس چشمه دیمه یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

در فاصله 10کیلومتری چلگرد، روستایی با نام روستای دیمه روی نقشه وجود دارد. در دل این روستا می‌توانید یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اطراف شهرکرد را بیابید. چشمه دیمه از جمله زیباترین جاهای دیدنی اطراف شهرکرد است. این چشمه از شاخه‌های اصلی زاینده‌رود به شمار می‌رود. آب چشمه دیمه از ارتفاعات زردکوه سرچشمه می‌گیرد. به همین خاطر سرشار از مواد معدنی است. بد نیست بدانید که از آب این چشمه برای مصارف درمانی از جمله درمان سنگ کلیه و پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده می‌کنند. به لطف چشمه دیمه، طبیعت اطراف آن بسیار سرسبز و تماشایی شده است. پس در طول مسیر دسترسی به چشمه دیمه، می‌توانید از تماشای مناظر دلپذیر و سرسبز لذت ببرید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، ۱۰کیلومتری چلگرد، روستای دیمه
  • پارک ملی تنگه صیاد

اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید، پارک ملی تنگه صیاد یک‌تکه از بهشت روی زمین برای شما خواهد بود. پارک ملی تنگه صیاد در مناطق کوهستانی و مرتفع استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این پارک درست در نزدیکی قله جیلون و محدوده کوه‌های فرخ‌شهر با ارتفاع حدود 3هزار متر از دریا جا خوش کرده است. این منطقه تپه‌ماهورهای بسیاری دارد و به همین خاطر به زیستگاهی عالی برای حیواناتی از جمله میش وحشی و قوچ تبدیل شده است. در این پارک ملی می‌توانید شاهد انواع حیوانات بسیار زیبا و تماشایی باشید. انواع پرندگان و پستانداران در پارک ملی تنگه صیاد به‌صورت آزادانه به زندگی خود ادامه می‌دهند. پاجفت و بستان شیر جزو زیباترین دره‌هایی هستند که در این پارک زیبا باید از آن‌ها دیدن کنید. پارک ملی تنگه صیاد در فصل بهار بسیار سرسبز و تماشایی خواهد بود و زمستان‌هایی سرد را تجربه می‌کند.

آدرس: استان چهارمحال بختیاری، ۴۵کیلومتری شهرکرد
  • کمربند سبز حاشیه زاینده‌رود

عکس مربند سبز حاشیه زاینده‌رود یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

کمربند سبز حاشیه زاینده‌رود جزو جاهای دیدنی اطراف شهرکرد است که در سفر به استان چهارمحال و بختیاری حتماً باید از آن دیدن کنید. این منطقه در مسیر رودخانه زاینده‌رود قرار دارد. رودخانه زاینده‌رود باعث سرسبزی و آبادانی مناطقی است که از آن عبور می‌کند. این رودخانه زمین‌ها و باغ‌های اطراف را سیراب می‌کند. منطقه سامان که در نزدیکی شهرکرد قرار دارد را با نام دالان سبز می‌شناسند. پل تاریخی نگینی هم در همین منطقه قرار دارد. شرایط اقلیمی مناسب و عبور زاینده‌رود از منطقه سامان باعث شده تا باغات گردو، هلو و بادام بسیار پرباری در این منطقه وجود داشته باشند. اگر در منطقه سامان کنار رودخانه زاینده‌رود بروید، چشمتان از انعکاس رنگ سبز پر می‌شود. این منطقه را یکی از سرسبزترین مناطق ایران می‌دانند. حدود در 9 ماه سال، این منطقه سرسبز و زیباست. حتی تماشای زمستان‌های کمربند سبز حاشیه زاینده‌رود خالی‌ازلطف نخواهد بود.

آدرس: شمال شهرکرد، منطقه سامان، چم رود
  • غار یخی شیخ علی خان

در نزدیکی کوهرنگ، یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف شهرکرد را می‌توانید از نزدیک ببینید. اگر اهل طبیعت‌گردی و غارنوردی باشید، حتماً به تماشای غارهای آهکی و سنگی عادت دارید؛ اما نظرتان درباره غاری یخی چیست؟ درست در بخش شمال‌غربی استان چهارمحال و بختیاری و نزدیکی روستای شیخ علیخان، یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف شهرکرد را خواهید دید. این غار در منطقه‌ای قرار دارد که آن را با نام بام ایران می‌شناسند. غار یخی چما در بخش شمالی قله قنبرکش قرار درد.

این قله یکی از مهم‌ترین قله‌ شمال‌غرب زردکوه به حساب می‌آید. غار یخی چما را به دلیل هم‌جواری با روستای شیخ علیخان، با نام غار شیخ علی خان نیز می‌شناسند. آب‌وهوای این منطقه تقریباً در تمامی فصول نزدیک به صفر درجه است. به همین خاطر غار یخی فضایی بسیار سرد دارد. در طول مسیر از رودخانه باید عبور کنید و از کوه بالا بروید. مسیر آن‌قدر سرد است که در بخش‌هایی از آن، ارتفاع برف به بیش از 50متر می‌رسد. با این حال بعد سختی راه، شاهد یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی اطراف شهرکرد و زیبایی‌هایی خواهید بود که خداوند متعال خلق کرده است.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، چلگرد، روستای شیخ علیخان
  • گرداب بن

عکس گرداب بن یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

گرداب بن از دیگر جاهای خاص و دیدنی اطراف شهرکرد است. این جاذبه خاص و تماشایی در 20کیلومتری شمال شهرکرد قرار دارد. پس در کمتر از 20 دقیقه می‌توانید از شهرکرد خودتان را به آن برسانید. در بخش غربی شهر بن، گرداب بن قرار دارد. نگران نباشید، این منطقه گرداب واقعی ندارد و هیچ‌کس را درون خود نمی‌کشد! گرداب بن در اصل یک چشمه بسیار زیباست. آب این چشمه از شکاف کف سنگ و زیر کوه گرداب بیرون می‌جوشد. از گذشته تا به امروز، گرداب بن یکی از تغذیه‌‌کننده‌های اصلی زاینده‌رود محسوب می‌شود.

عکس گرداب بن یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

این چشمه دشت اصفهان را هم سیراب می‌کند و باعث آبادانی منطقه است. قدمت این دره به میلیون‌ها سال پیش باز می‌گردد. در این منطقه فسیل‌های قدیمی بسیاری کشف کرده‌اند. در حاضر این چشمه به یک جاذبه بسیار تماشایی تبدیل شده است. گردشگران می‌‌توانند با قایق پدالی وارد چشمه شوند و از حضور در آن لذت ببرند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، ۲۰کیلومتری شمال شهرکرد، بن، میدان ورودی شهر
  • منطقه جنگلی فلارد

عکس منطقه جنگلی فلارد یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

منطقه جنگلی فلارد از جمله جاهای دیدنی بکر اطراف شهرکرد محسوب می‌شود. البته باید بدانید که برای دسترسی به این منطقه جنگلی زیبا، 150کیلومتر از شهرکرد فاصله بگیرید. همین فاصله طولانی باعث شده تا بسیاری از گردشگران از دیدن این منطقه جنگلی صرف‌نظر کنند. به این ترتیب منطقه جنگلی فلارد بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. این جنگل 20هزار هکتار وسعت دارد. منطقه جنگلی فلارد از غرب به لردگان، از شمال به خان میرزا، از جنوب به کهگیلویه و بویراحمد و از شرق به سمیرم محدود می‌شود. پوشش اصلی این منطقه جنگلی را درختان بلوط تشکیل می‌دهند. در فاصله 10کیلومتری این جنگل، می‌توانید شاهد درختان بنه یا همان پسته کوهی باشید که بسیار خوشمزه هستند. منطقه جنگلی فلارد زیستگاهی امن برای انواع گونه‌های حیوانات و پرندگان به حساب می‌آید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، ۱۵۰کیلومتری شهرکرد

جاذبه های تاریخی اطراف شهرکرد

  • قلعه جونقان

عکس قلعه جونقان یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

قلعه تاریخی جونقان که به کاخ سردار اسعد بختیاری نیز شهرت دارد، از دیگر جاذبه های گردشگری اطراف شهرکرد است. جونقان از جمله شهرهای استان چهارمحال و بختیاری است که در فاصله 42کیلومتری شهرکرد قرار دارد. شهر جونقان از جمله مناطق تاریخی و قدیمی این استان به حساب می‌آید. به دلیل آب‌وهوای خوش این شهر و مناطق کوهستانی اطراف، حاج علی قلی خان بختیاری، عمارتی بزرگ در این منطقه ساخته بود. حاج علی قلی خان بختیاری جزو کسانی بود که نقش بسیار پررنگی در انقلاب مشروطه ایفا کرد. او بخشی از رهبری بختیاری‌ها در فتح تهران را به عهده داشت. جالب است بدانید که بر اساس اسناد تاریخی، حاج علی قلی خان بختیاری، نقشه فتح تهران را از همین عمارت کشید.

عکس قلعه جونقان یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

این عمارت به حدی بزرگ است که آن را با نام یک قلعه می‌شناسند. معماری این قلعه از معماری قرن 19 فرانسه الگوبرداری شده است. این کاخ دارای استخری بزرگ در مرکز است و باغ‌هایی بسیار وسیع در اطراف دارد. ورودی که به جاده منتهی می‌شد، سنگ‌فرش است و هنوز هم همان سنگ‌فرش قدیمی در قلعه جونقان به چشم می‌خورد. این قلعه شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که از تک‌به‌تک آن‌ها باید دیدن کرد.

از نظر معماری و تزئینات، قلعه جونقان یک اثر هنری بسیار زیباست. با ورود به قلعه جونقاق، تازه متوجه عظمت آن خواهید شد. این قلعه جزو آثار ملی ایران به حساب می‌آید و در حال حاضر به یک موزه تبدیل شده است. بد نیست بدانید که این عمارت اولین خانه‌ای در تمام استان بود که موتوربرق داشت. همچنین علی‌اکبر دهخدا، تألیف لغت‌نامه خود را در این عمارت آغاز کرد. این عمارت شاهد بسیاری از پناهندگان سیاسی در زمان جنگ جهانی اول نیز بود.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، ۴۲کیلومتری شهرکرد، مرکز شهر جونقان
  • خانه ستوده چالشتری

عکس خانه ستوده چالشتری یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

خانه ستوده چالشتری شهرکرد بخشی از قلعه قدیمی چالشتر است. این بخش از خانه به‌عنوان قسمت اندرونی و شاه‌نشین قلعه در اواخر دوره قاجار به قلعه چالشتری اضافه شد. خانه ستوده چالشتری دارای تزئینات و معماری بسیار زیبا و بی‌نظیر است. قلعه چالشتری در قرن 14 هجری قمری به بهره‌برداری رسید. در خانه ستوده چالشتری می‌توانید شاهد نقاشی‌هایی بسیار گران‌بها باشید. این نقاشی‌ها با موضوعات اسطوره‌ای و افسانه‌ای هستند. از سنگ‌های ارزشمند و نقاشی‌های بسیار گران‌قیمت به‌عنوان تزئینات استفاده شده است. در حال حاضر قلعه چالشتری به سه موزه با نام‌های موزه مردم شناسی، موزه کار و زندگی و موزه آثار سنگی تبدیل شده است. در این موزه‌ها می‌توانید با تاریخ قلعه چالشتر بیشتر آشنا شوید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، قلعه چالشتر
  • قلعه دزک

عکس قلعه دزک یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

قلعه دزک یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد است. این قلعه در بخش جنوب‌شرقی روستایی با همین نام قرار دارد. دزک به معنای دژ کوچک است. این قلعه را برای استفاده نظامی ساخته بودند. این قلعه از نظر معماری، یکی از زیباترین قلعه‌های تاریخی استان به حساب می‌آید. در راهنمای سفر شهرکرد به‌ندرت به این قلعه اشاره می‌شود. پس اگر به دنبال تکمیل سفرنامه خود هستید، حتماً سری به این قلعه خاص و زیبا بزنید. این قلعه در دوطبقه بنا شده است.

بد نیست بدانید که در ابتدا هدف از ساخت قلعه، مقاصد نظامی بود. به همین خاطر به شکلی بسیار مستحکم آن را بنا کردند. در نهایت کاربری آن تغییر پیدا کرد. به همین خاطر تزئینات مختلف را به آن اضافه کردند و به شکل یک کاخ درآمد. این قلعه ظاهری بسیار زیبا دارد و دارای تزئینات بسیار ظریف و خاص است. قدمت قلعه به دوران حکومت قاجار باز می‌گردد. در حال حاضر قلعه دزک به یک موزه بسیار زیبا تبدیل شده است. قطعاً از تماشای تزئینات بسیار هنرمندانه داخل قلعه به وجد خواهید آمد.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، ۳۲کیلومتری جنوب شرق شهرکرد، جنوب‌شرق روستای دزک
  • سنگ‌نوشته‌های مشروطیت (پیر غار)

عکس سنگ‌نوشته‌های مشروطیت (پیر غار) یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

همه ما درباره انقلاب مشروطه می‌دانیم. در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که حاج علی قلی خان بختیاری، نقش بسیار مهمی در انقلاب مشروطه و فتح تهران داشت. به همین خاطر می‌توان گفت که مردم این استان، افرادی مبارز و سیاسی بودند. مشروطیت در این استان بسیار پررنگ بود و به تاروپود زندگی مردم نفوذ کرد. به همین خاطر مجموعه‌ای از کتیبه‌‌های سنگی به خط نستعلیق در خصوص آزادی‌خواهی و مشروطیت نوشته شده است که به حدود صدسال پیش تعلق دارند.این کتیبه‌ها نهضت مشروطه را به‌خوبی روایت می‌کنند. نام افرادی که در این نهضت حضور داشته‌اند، داخل متن این کتیبه‌ها مشخص است. در حقیقت مردم تلاش کردند تا با این کار، انقلاب مشروطه را در تاریخ ثبت کنند. این سنگ‌نوشته‌ها در نزدیکی روستای ده چشمه قرار دارند. لازم به ذکر است بعد بازدید از این کتیبه‌ها، بهتر است از جاهای دیدنی طبیعی این روستا نیز دیدن کنید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، روستای ده چشمه
  • شیر سنگی شهرکرد

عکس شیر سنگی یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

گورستان‌ها بخشی مهم از تاریخ هستند. بسیاری از مورخان تاریخی از آن‌ها برای کشف تاریخ استفاده می‌کنند. از گذشته تا به امروز، اقوام مختلف در دوران متفاوت، از نمادهای مختلفی روی مزار عزیزان خود استفاده می‌کردند. شاید هزاران سال دیگر، انسان‌ها سنگ‌های مزار امروز ما را بررسی کنند. در گذشته از نمادهای مختلف به‌عنوان سنگ مزار استفاده می‌کردند. برای مثال از سنگ‌های تراش‌خورده به شکل حیوانات مختل، شمشیر، خورشید و … استفاده می‌شد. مردمان ایل بختیار، از شکل شیر با نقوش اسب و شمشیر به‌عنوان سنگ مزار استفاده می‌کردند. این سنگ‌ها نشانه دلاوری و قدرت جوانان ایل بختیار بود. قدمت این سنگ مزارها به دوران صفوی باز می‌گردد. در حال حاضر این سنگ‌ها به یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد تبدیل شده‌اند.

آدرس: جاده شهرکرد به خوزستان، محله ایلات
  • پل زمان خان

عکس پل زمان خان یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

چند تیتر قبل، درباره کمربند سبز شهرکرد صحبت کردیم. منطقه‌ای که رودخانه زاینده‌رود عبور می‌کند، باعث سرسبزی و آبادانی می‌شود. همان طور که اشاره کردیم، زیباترین بخش این کمربند در منطقه سامان قرار دارد. در همان بخش گفتیم که وجود یک پل قدیمی، باعث شهرت هرچه بیشتر منطقه سامان شده است. پل زمان خان شهرکرد یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اطراف شهرکرد به حساب می‌آید. قدمت این پل بر اساس اسناد تاریخی به دوران صفویه باز می‌گردد. برخی معتقدند که فردی با نام زمان خان نفر ایل بیگی که یکی از سران ایل قشقایی بود، دستور این پل را در سال 1022 صادر کرد.

عکس پل زمان خان یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

به این ترتیب ایل‌ها و عشایر توانستند به‌راحتی بدون تلفات از این رودخانه عبور کنند. این پل تا دوران قاجار هم کاربرد داشت. حتی در همان دوران بود که یک دهانه دیگر به آن اضافه کردند. متأسفانه در حال حاضر این پل آسیب بسیاری دیده است؛ اما هنوز هم تماشای معماری خاص و عظمت آن هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، منطقه سامان
  • پل خراجی

پل خراجی یکی دیگر از جاهای دیدنی تاریخی اطراف شهرکرد است. این پل در بخش جنوب‌غربی روستایی با همین نام قرار دارد. برای دسترسی به روستای خراجی، باید حدود 30کیلومتر از شهرکرد فاصله بگیرید. پل خراجی 54 متر طول دارد. ارتفاع این پل در بلندترین بخش، 5 متر از سطح رودخانه است. دهانه‌های این پل از هم به‌صورت یکسان فاصله دارند. فاصله دهانه‌ها از هم 2.5 متر است. این پل در مجموع 10 دهانه دارد. از سنگ، آجر و ملات در ساخت این پل زیبا و تاریخی استفاده کرده‌اند. قدمت پل خراجی به دوران صفویه باز می‌گردد. خوشبختانه این پل همانند پل زمان آسیب چندانی ندیده است. به همین خاطر هنوز هم مردم روستایی از آن برای عبور از رودخانه استفاده می‌کنند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، ۳۰کیلومتری شهرکرد، جنوب‌غربی روستای خراجی
  • قلعه سورک

عکس قلعه سورک یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

همانند قلعه‌های دیگری که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، قلعه سورک نیز یک قلعه نیست. بلکه می‌توان آن را یک عمارت بسیار بزرگ دانست. این قلعه را با نام قلعه نصیرخان بختیاری نیز می‌شناسند. قلعه سورک در روستایی با همین نام قرار دارد که از توابع بخش کیار است. این روستا در فاصله 40کیلومتری جنوب‌شرق شهرکرد قرار دارد. قدمت این قلعه زیبا و تاریخی به دوران قاجار باز می‌گردد. قلعه سورک در آن دوران به دستور فردی با نام نصیرخان ساخته شد. او سردار جنگ در آن دوران بود.

عکس قلعه سورک یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

قلعه سورک یکی از آثار مهم تاریخی استان به حساب می‌آید. این قلعه در زمینی به مساحت 15هکتار قرار دارد. قلعه سورک شامل دوطبقه و یک طبقه زیرزمین می‌شوید. بنای شاه‌نشین یکی از زیباترین بخش‌های قلعه است که حتماً باید از آن دیدن کنید. معماری این قلعه بسیار دیدنی است. بد نیست بدانید که قلعه سورک در آن دوران دارای حمام اختصاصی بود. بازدید از بخش‌های مختلف قله سورک شما را به‌صورت کامل با معماری دوران قاجار آشنا می‌کند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، ۴۰کیلومتری جنوب‌شرقی شهرکرد، روستای سورک
  • قلعه شمس آباد

قلعه شمس آباد یکی دیگر از عمارت‌های اعیانی استان است. این عمارت را با نام قلعه یوسف خان امیر مجاهد نیز می‌شناسند. این قلعه در 15کیلومتری شهرکرد و در روستایی با همین نام قرار دارد. حتماً در کتاب‌های تاریخ خوانده‌اید که تا همین چند صدسال پیش، زندگی به سبک ارباب‌ورعیتی در ایران جریان داشت. خان در عمارتی بسیار بزرگ و مستحکم حضور داشت. این خانه بسیار بزرگ بود و آن را مستحکم می‌ساختند تا کاربری نظامی نیز داشته باشد. قلعه شمس آباد نیز یکی از همین خانه‌های اربابی عظیم است. یوسف خان امیر جاهد، فرزند ششم حسینقلی خان ایلخانی، دستور ساخت این قلعه را صادر کرد. او در زمان فتح تهران جزو افراد مبارز بود. وی فعالیت‌های بسیاری در روند انقلاب مشروطه انجام داد. در حال حاضر قلعه شمس‌آباد به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف شهرکرد تبدیل شده است.

آدرس: استان چهارمحال بختیاری، ۱۵کیلومتری شهرکرد، روستای شمس آباد
  • قلعه صمصام السلطنه

عکس قلعه صمصام‌السلطنه یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکردقلعه صمصام‌السلطنه یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

قلعه صمصام السلطنه از دیگر خانه‌های اربابی در استان چهارمحال و بختیاری است. این قلعه قدیمی و بزرگ در فاصله 40کیلومتری شهرکرد و شمال‌غرب شلمزار قرار دارد. قلعه صمصام السلطنه به دست صدراعظم کشور در دوران مشروطه، یعنی نجف قلی خان ساخته شد. نجف قلی خان را با نام صمصام السلطنه نیز می‌شناختند. به همین خاطر این قلعه، قلعه صمصام السلطنه نام دارد. قلعه صمصام‌السلطنه در زمینی به مساحت 2هزار مترمربع قرار دارد. زیربنای این قلعه به حدود 500مترمربع می‌رسد. می‌توان گفت که قلعه در مقایسه با سایر قلعه‌های اربابی، بسیار کوچک‌تر است. این بنا در ابتدا 2 طبقه داشت. متأسفانه طبق دوم آن تخریب شده است. در طبقه اول می‌توان شاهد اتاق‌هایی بزرگ با ایوان و ستون‌های سنگی بود. این قلعه جزو آثار ملی ایران به حساب می‌آید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، ۴۰کیلومتری شهرکرد، شمال‌غرب شلمزار

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره سفر به غرب ایران چیست؟ آیا شما هم دلتان می‌خواهد تا بعد سفر به شهرکرد، از جاهای دیدنی اطراف آن نیز دیدن کنید؟ به نظرتان زیباترین شهر نزدیک شهرکرد کدام شهر است؟ شما چه فصلی را برای سفر به شهرکرد انتخاب کردید؟ جاذبه‌های تاریخی بیشتر برای شما جلب توجه می‌کنند یا عاشق جاذبه‌های طبیعی اطراف شهرکرد شدید؟ به نظرتان جاهای دیدنی خود شهرکرد جذاب‌تر هستند یا جاهای دیدنی اطراف شهرکرد را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به شهرکرد است.

رودخانه زاینده‌رود مهم‌ترین جاذبه طبیعی اطراف شهرکرد است.

قلعه دزک یکی از زیباترین قلعه‌های تاریخی اطراف شهرکرد است.

تالاب گندمان زیباترین تالاب اطراف شهرکرد است.

قلعه یخی عجیب‌ترین جاذبه اطراف شهرکرد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.