تالاب چغاخور بروجن | چشم‌انداز نقاشی‌های بابراس

0

اهل طبیعت‌گردی که باشید، هر بار به دنبال کشف جاهای جدید هستید. پیشنهاد ما این بار گشت‌وگذار در کنار تالاب چغاخور (چُ) است. برخلاف تصور خیلی‌ها، تالاب‌ها طبیعت بسیار زیبایی دارند. کوله‌بار خود را بردارید و خودتان را برای دیدن صحنه‌ای شگفت‌انگیز از طبیعت آماده کنید.

تالاب چغاخور کجاست؟

به استان چهار محال و بختیاری که بروید، در مسیر راهتان تالاب‌های زیادی می‌بینید. در بین این‌ها، چغاخور یکی از مهم‌ترین‌ تالاب‌های ایران و زیستگاهی طبیعی در این استان به حساب می‌آید. تالاب چغاخور در شهرستان بروجن و در فاصله 65کیلومتری شهرکرد است. می‌توانید در نزدیکی شهر بلداجی و در اطراف روستاهای سیبک و دستگرد آن را پیدا کنید.

وسعت تالاب

تصویری از وسعت تالاب چغاخوز

تالاب چغاخور بروجن وسعتی به اندازه 2300 هکتار دارد که 700 هکتار آن مرغزار است؛ البته مساحت مرغزار در بعضی از ماه‌های سال تغییر می‌کند. با گرم‌شدن هوا در بهار و تابستان، سطح آب پایین می‌رود. به همین خاطر مرغزار گسترده‌تر می‌شود. در ماه‌های بارندگی عمق آب این دریاچه به حدود 5متر هم می‌رسد؛ پس احتیاط کنید.

جاذبه‌های گردشگری تالاب چغاخور

  • چشم‌انداز کوه

تصویری از چشم انداز کوه در تالاب چغاخور

هر جایی که آب در جریان باشد، توجه همه به آن جلب می‌شود. گردشگرهای زیادی همیشه در اطراف تالاب توقف می‌کنند و ساعتی را در دل طبیعت آن می‌گذرانند. صدای پرنده‌ها و منظره دل‌انگیز قله‌ها آرامش طبیعت را برایتان به ارمغان می‌آورد. انعکاس تصویر قله‌ها و مرتع‌های سرسبز در آب تالاب، یکی از زیباترین صحنه‌های خلقت را نمایش می‌دهد. دشت‌هایی از گل‌های رنگارنگ و وحشی در هر طرف پیداست. اگر اهل یوگا باشید، بهترین جا همین جاست. با مدیتیشن در طبیعت، آرامش و انرژی را به چاکراهایتان برگردانید.

  • طبیعت تالاب چغاخور

تصویری از طبیعت تالاب چغاخور

اگر بگوییم تالاب چغاخور بروجن مثل اثری هنری در دل طبیعت است، بیراه نگفته‌ایم. این تالاب بین رشته کوه‌های زاگرس و دشت‌های سرسبز آن روی بوم طبیعت نقاشی شده است. شاید این تصویر شما را یاد نقاشی‌های هنرمندانه نقاش فقید بابراس و برنامه لذت نقاشی بیندازد. این تالاب را از سمت شمال بلندی‌های برآفتاب و از جنوب کوه‌های کلار احاطه کرده‌اند. بلندای قله‌های کوه کلار از سطح دریا به 3730 متر می‌رسد. با آب‌شدن برف‌های این کوه، جویبارهایی از حاشیه آن به سمت تالاب جاری می‌شود. این جویبارها منشأ اصلی آب تالاب چغاخور بروجن هستند. آب این تالاب از برف کوه‌هاست؛ پس شیرین است. در گذشته این محل آبخور دام‌های ایل بختیاری بود.

  • پوشش گیاهی

دشت‌های سرسبز و پهناور در اطراف تالاب چغاخور، زیبایی چشمگیری دارد. به نزدیکی تالاب که بروید، چشم‌اندازی از ترکیب‌بندی زیبای دشت‌های وسیع و کوه‌های زاگرس مقابل چشم‌های شماست. شاید فکر کنید به تابلویی نقاشی سفر کرده‌اید. هنرمندی ماهر طیفی از رنگ‌های سبز را در هر گوشه از این بوم به کار برده است.

این تالاب بستر خوبی برای رشد گیاهان گوناگون است. به‌طور کلی 58 گونه گیاهی در تالاب و اطرافش وجود دارد. از گونه‌های حاشیه‌ای گرفته تا نم پسند، شناور و غوطه‌ور که هر کدام زیبایی خاصی به تالاب بخشیده‌اند. می‌توانید گیاهانی مثل بید، پلی گونیوم، مرغ جگن، پتامژتون، ساز و… را در هر جایی از تالاب ببینید. گل‌ها و گیاهان شناور تالاب، از تماشایی‌ترین بخش‌های آن است.

  • پوشش جانوری

  • پرندگان مهاجر

تصویری از پرنده های مهاجر تالاب چغاخور

اگر به دیدن جمعی پرنده‌ها علاقه دارید، تالاب‌ها انتخاب بی‌نظیری هستند. هر تالاب پناهگاه امنی برای پرندگان مهاجر یا بومی منطقه است. با سردشدن هوا در شمال، دسته‌ای از پرنده‌ها راه جنوب را در پیش می‌گیرند. این پرنده‌ها از اوایل پاییز تا بهار مهمان تالاب‌چغاخور هستند. در کنار این تالاب تخم‌گذاری می‌کنند و در بهار با جوجه‌هایشان سفرشان را ادامه می‌دهند.

تصویری از پرنده های مهاجر تالاب چغاخور

شاید با دیدن لک‌لک‌های سفید در تالاب خاطرات کودکی و کارتون لک‌لک‌ها برایتان یادآوری شود. یادتان هست که «خداوند لک‌لک‌ها را دوست دارد»؟ فلامینگوها هم زیبایی چشم‌انداز تالاب را چندین برابر می‌کنند. گونه‌های دیگری از پرنده‌های تالاب را اینجا برایتان می‌گذارم. می‌توانید آن‌ها را در تالاب از هم تشخیص بدهید؟

انواع غاز و اردک، مرغابی، شکاری‌ها، پلوه، اکراس، آنقوت، چنگر، حواصیل، کشیم، باکلان، قو، سلیم، کاکایی‌ها و خروس کولی
  • ماهی‌ها

تالاب چغاخور محل زندگی گونه‌های مختلفی از ماهی‌هاست. نوع خاصی از ماهی به اسم گامبوزیا یا کپوردندان در آب‌های این تالاب زندگی می‌کند. ماهی‌های دیگری مثل گورخری، عروس، کپور و فیتوفاک هم در آن وجود دارد.

  • جانوران دیگر تالاب

تصویری از تصویری از پوشش جانوری در تالاب چغاخور

این تالاب محلی برای زندگی انواع خزندگان مثل مارها، لاک‌پشت‌های آبزی، بزمجه‌هاست. حواستان به دشت‌های اطراف باشد. در این دشت‌ها پستاندارهایی مثل گرگ، روباه، سمور سنگی، گراز، شغال، خرگوش و شِنگ (نوعی سمور آبی) هم زندگی می‌کنند. اگر بدشانس باشید ممکن است روباه یا گرازی دنبالتان کند. در غروب هم کنار تالاب باشید، صدای غورباقه‌ها گوش تالاب را پر می‌کند.

برای حفظ گونه‌های جانوری تالاب بین المللی چغاخور، شکار در این منطقه ممنوع است. اگر در این محدوده شکارچی‌ها را دیدید، با اداره محیط زیست منطقه تماس بگیرید. شماره‌اش را برایتان می‌گذاریم. شاید به کارتان آمد. اداره محیط زیست بروجن: 34246457- 038

امکانات تفریحی و گردشگری تالاب چغاخور

تالاب بین المللی چغاخور یکی از دیدنی‌ترین تالاب‌های ایران است. به همین خاطر گردشگرهای زیادی هم برای بازدید از آن می‌آیند.

  • پیاده‌روی و دوچرخه‌سوری

فضای اطراف تالاب این امکان را به شما می‌دهد که دوچرخه‌سوری کنید. چندکیلومتری را رکاب بزنید و از منظره‌های تماشایی اطراف را در قاب دوربینتان ثبت کنید. دوچرخه هم نباشد، پیاده‌روی در طبیعت حس‌وحال خوبی به شما می‌دهد. هوای پاکش را نفس بکشید و اکسیژن خالص را به ریه‌هایتان بفرستید.

  • پیک‌نیک

تصویری از یکنیک در تالاب چغاخور

برای یک روز تفریحی، تالاب چغاخور بهترین مقصد است. همین جا زیراندازی بیندازید و بساط پیک‌نیک را به راه کنید.

  • کوهنوردی

با دوست‌های ورزشکارتان یک کوه نوردی مفرح را برنامه‌ریزی کنید. تابستان و زمستان فرقی ندارد، همه چیز به میزان مهارت شما برمی‎‌گردد.

  • قایق‌سواری در تالاب چغاخور

قایق‌سواری و دیدن منظره‌های تالاب می‌تواند روزتان را شگفت‌انگیز کند. از قایق‌ران بخواهید شما را به نزدیکی گل‌های شناور تالاب ببرد. دوربینتان را سفت بچسبید و چند عکس به‌یادماندنی هم بگیرید.

  • ماهی‌گیری

تصویری از ماهیگیری در تالاب چغاخور

از تفریح‌های دل‌چسب اطراف تالاب چغاخور، ماهی‌گیری است. ساعتی را کنار تالاب به ماهی‌گیری بگذرانید. خوردن ماهی کبابی هم در طبیعت لذت خودش را دارد.

  • پارکینگ

محلی را برای پارک خودروها در نزدیکی تالاب در نظر گرفته‌اند. به‌راحتی می‌توانید خودروی شخصیتان را در پارکینگ پارک کنید و خیالتان از بابت آن راحت باشد.

  • سکوهای نشیمن

سکوهای نشیمن برای برپایی چادر و پهن‌کردن زیرانداز در اطراف تالاب مهیاست. بهتر است روی این سکوها چادر بزنید تا به چمنزارها آسیبی نرسانید.
آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی هم فراهم است.

بلای جان تالاب چغاخور

تصویری از تالاب چغاخور

در تالاب‌ها، کم‌آبی خطری است که بیشتر مواقع با آن روبه‌رو می‌شویم؛ اما در تالاب چغاخور داستانی خلاف این در جریان است. آب از محلی به تالاب می‌ریزد که خاک آن به‌راحتی با آب شسته می‌شود. این خطری است که این روزها تالاب را تهدید می‌کند. با بالاآمدن سطح آب و رسیدن آن به 6 متر بسیاری از ویژگی‌های تالاب از بین می‌رود. ورود حجم زیادی از رسوبات هم رویشگاه کف تالاب را تخریب می‌کند که باید جلوی آن را گرفت.

جاهای دیدنی نزدیک به تالاب

به تالاب چغاخور که بروید، بد نیست به جاهای دیدنی بروجن و نزدیک به تالاب هم سری بزنید. تعدادی از این جاها را برایتان می‌گذاریم.

  • امامزاده حمزه علی

تصویری از امامزاده حمزه علی

بقعه امامزاده حمزه علی در نزدیکی شهر بلداجی و روستای کلبی بک است. این امامزاده از نوادگان امام سجاد(ع) است که در مسیر سفر به طوس، به دست دشمن‌ها به شهادت رسید. تا مدت‌ها محل دفن آن حضرت نامعلوم بود. در زمان امیرتیمور گورکانی مقبره امامزاده حمزه علی را کشف کردند. گروهی از معمارهای سمرقندی و بخارایی بقعه‌ای به سبک افغانی در این محل ساختند. امروزه به آن بقعه حمزه علی می‌گویند.

  • چشمه‌ها و رودخانه‌ها

از دامنه رشته کوه زاگرس، رودخانه‌ها و چشمه‌های پرآبی در استان چهار محال و بختیاری جاری است. این رودها، طبیعتی زیبا را در این استان به ارمغان آورده‌اند. هرکدام از چشمه‌ها محلی برای تجمع گردشگرها و گذراندن ساعتی خوش در طبیعت است. در کنار این چشمه‌ها، گردشگاه چشمه سیاسرد هم یکی از تفرجگاه‌های پرطرفدار این شهر است.

  • باغ خان

باغ خان یکی از باغ‌های قدیمی چغاخور است. قدمت این باغ به حکومت زندیه می‌رسد. فضای باغ با درخت‌های بلندقامتش بسیار دیدنی است. از دیگر جاهای دیدنی بروجن چشمه آب سفید، پل مصلی، تالاب گندمان و موزه مردم‌شناسی بروجن است.

بهترین زمان سفر به تالاب چغاخور

تصویری از تالاب چغاخور

با شروع فصل بهار و آب‌شدن برف‌ها، دشت‌های اطراف تالاب مملوء از گل‌های زیبا می‌شود. دشت‌هایی پوشیده از شقایق وحشی که گل‌هایش دلبری می‌‌کنند. هوا هم به معتدل‌ترین حالت خود می‌رسد. می‌توانید در روزهای گرم تابستان هم هوایی دل‌پذیر و خنک را در کنار تالاب تجربه کنید. در این فصل سال، چادرهای عشایر هم در نزدیکی تالاب برپاست. تالاب چغاخور زیباترین تصویرش را در شش ماه اول سال به نمایش می‌گذارد. با آمدن پاییز هوا رو به سری می‌رود. طبیعت پاییزی تالاب هم تماشایی است.

اقامتگاه

اگر دوست دارید چند روزی مهمان این استان باشید، در نزدیکی تالاب اقامتگاهی وجود دارد. مجتمع فرهنگی و آموزشی آفتاب در چغاخور روی تپه‌ای روبه‌روی تالاب است. در این مجموعه چندین ویلا و سوئیت برای اجاره مهیاست. می‌توانید در این اقامتگاه ساکن شوید. زمین‌های بازی، رستوران‌هایی با غذای سنتی و فرنگی و کافی‌شاپ از امکانات اقامتگاه آفتاب است. این اقامتگاه چشم‌انداز خوبی هم به منطقه دارد.

اقامتگاه‌های دیگری هم در بروجن و چغاخور آماده پذیرایی از شما هستند:

  • اقامتگاه‌بوم‌گردی کومه کلار بروجن؛
  • اقامتگاه‌بوم‌گردی آوای تالاب بروجن؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی مزرعه آفتاب چغاخور.

مسیر دسترسی

برای بازدید از تالاب چغاخور به غرب ایران و استان چهارمحال و بختیاری سفر کنید. مسیرتان را تا بروجن ادامه بدهید. یکی از مسیرهای بروجن به باغان یا شهرکرد به باغان را انتخاب کنید. در نزدیکی شهر بلداجی به تالاب می‌رسید. کل مسیر راه تا نزدیکی تالاب آسفالته است.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان چهارمحال و بختیاری 75 کیلومتری شهر بروجن

طبیعت تالاب‌ چغاخور بسیار تماشایی است. به همین خاطر ره بال آسمان این مقصد را با ظرافت و دقت تمام برایتان انتخاب کرده است. اگر در سفرهای قبلی از این تالاب بازدید کرده‌اید، مشتاقیم تجربه‌هایتان را در کامنت‌ها بخوانیم.

در استان چهارمحال و بختیاری در نزدیکی شهر بروجن

بله. سرویس بهداشتی، سکوی نشیمن، آب آشامیدنی وجود دارد.

بله. اقامتگاه فرهنگی و ورزشی آفتاب

5/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.