حمام گپ خرم آباد | رستورانی یادگاری از عهد صفوی

0

حمام‌های قدیمی با بافت‌های سنتی یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی کشورمان هستند. بیشتر این حمام‌ها در دوران صفویه ساخته شدند و بخشی فراموش‌نشدنی به تاریخ معماری ایران افزودند. در این مطلب قرار است با هم گشت‌و‌گذاری کوتاه در حمام گپ خرم‌ آباد کنیم.

حمام گپ کجاست؟

درست در مرکز شهر خرم‌ آباد حمامی خودنمایی می‌کند که یادگارهای فراوانی را از دوران صفویه با خود به همراه دارد. حمام گپ خرم ‌آباد در مرکز شهر و در خیابان حافظ قرار دارد و حالا حسابی مرمت و بازسازی شده است و مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

معرفی حمام گپ خرم ‌آباد

این حمام یکی از حمام‌های دوران صفویه است. همان طور که می‌دانید معماری ایرانی-اسلامی و بناهای تاریخی ماندگار در دوران صفویه بسیار رونق گرفتند. آثار تاریخی اصفهان همگی گویای این موضوع هستند؛ اما اصفهان تنها شهری نیست که پادشاهان صفوی به آن توجه کردند. این معماری‌ها در سرتاسر ایران به چشم می‌خورند. حمام خرم آباد نیز یکی از آن‌ها است. این حمام در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد؛ اما متأسفانه مرمت و بازسازی آن تا سال ۱۳۹۵ طول کشید. بعد از بازسازی، حالا حمام به یک مجموعه فرهنگی و پذیرایی تبدیل شده است؛ جایی که مردم می‌توانند به‌راحتی با معماری و زیبایی‌های آن آشنا شوند و از آن لذت ببرند.

قدمت حمام گپ خرم آباد

این حمام که حالا یکی از جاهای دیدنی خرم آباد است، سن‌و‌سالش به سال‌ها قبل می‌رسد. زمانی که پادشاهان مسلمان صفوی بر ایران حکومت می‌کردند. در آن زمان بود که حمام‌های فراوانی در سرتاسر کشور ساخته شدند. حمام گپ خرم آباد نیز یکی از همان‌هایی است که به لطف صفویان به وجود آمد.

بخش‌های مختلف حمام گپ خرم آباد

مانند هر حمام کهن دیگری، حمام گپ نیز از چندین بخش تودرتو ساخته شده است. هر بخش کاربردهای خاص خودش را دارد و مزین به گچ‌بری‌های تماشایی است. وقتی وارد خیابان حافظ شدید، برای ورود به حمام باید سه یا چهار پله پایین بروید. حالا شما در سربینه حمام قرار دارید. حمام یک ورودی دیگر نیز دارد که از قسمت جنوب شرقی مجموعه است. این ورودی به حمام گرم و بخش تون وارد می‌شود. بخش تون در واقع بخشی است که با استفاده از نفت و زغال،‌ گرمای حمام را تأمین می‌کند. مجموعه حمام گپ، در واقع دو حمام گرم و سرد دارد. در حمام گرم حوضی با آب ملایم نه خیلی گرم و نه خیلی سرد وجود دارد. باید این نکته را ذکر کرد که در حال حاضر تمام بخش‌های این حمام تغییر کاربری داده‌اند و صرفاً برای تماشای مردم هستند.

حد فاصل بین حمام گرم و سرد، فضایی است که دلاک‌ها در آن حضور داشتند. به دلیل اختلاف دمای بین حمام سرد و گرم،‌ وجود چنین فضایی الزامی بود. این فضا باعث می‌شد که افراد ناگهان از هوای گرم به هوای سرد نروند و برعکس. از همه این بخش‌ها که بگذریم،‌ بخش مرکزی حمام گپ خرم آباد در مرکز بنا قرار گرفته است و بر چهار ستون استوار است. در اطراف آن، چهار رختکن در نظر گرفته شده‌ است. در مرکز آن نیز، جامه‌خانه زیر سقف گنبدی قرار دارد. سقف گنبدی هم محل تأمین نور حمام است.

جاهای دیدنی اطراف حمام گپ خرم آباد

در نزدیکی حمام تاریخی گپ، دیدنی‌های زیر قرار گرفته‌اند:

  • قبرستان خضر؛
  • باغات خضر؛
  • پارک بهشت؛
  • بام خرم آباد؛
  • دریاچه کیو.

مسیر دسترسی به حمام گپ خرم آباد

مسیر رسیدن به حمام تاریخی خرم آباد اصلاً سخت نیست. این حمام در مرکز شهر قرار گرفته است و از هر کسی که اهل خرم آباد باشد بپرسید، خیلی زود به مقصد خواهید رسید. حمام گپ در میدان گپ و در مجاورت خیابان حافظ قرار گرفته است. اگر با خودروی شخصی به سفر رفته‌اید، کافی است سراغ خیابان حافظ را بگیرید. در آنجا خیلی زود با تابلوی حمام تاریخی گپ روبه‌رو خواهید شد. این حمام حالا به رستورانی بزرگ و مجلل در میان رستوران های خرم آباد تبدیل شده است. با رفتن به این مکان، هم می‌توانید یک وعده غذایی باکیفیت بخورید و هم موزه‌ای دیدنی را تماشا کنید.

اطلاعات بازدید از حمام گپ خرم آباد

خرم آباد، میدان گپ، خیابان حافظ
شماره تماس۰۶۶۳۳۳۳۹۹۹۹
ساعت بازدیدهرروزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ شب

حمام‌های تاریخی که گویای بخشی از زندگی روزمره و فرهنگ مردم گذشته هستند، محل خوبی برای آشنایی بیشتر با روزگار قدیم هستند. حمام گپ خرم آباد نه تنها موزه‌‌ای با معماری‌ها و گچ‌بری‌های دیدنی است؛ بلکه رستورانی باکیفیت است که قطعاً اوقات خوبی را در آن سپری خواهید کرد. ما در ره بال آسمان منتظر شنیدن خاطرات شما از بازدید از این حمام تاریخی هستیم.

این حمام در شهر خرم آباد و در میدان گپ و در مجاورت خیابان حافظ قرار گرفته است.

این حمام در دوران پادشاهی صفویان ساخته شد.

این حمام حالا به رستوران و مجموعه‌ای فرهنگی تبدیل شده است.

4/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.