جاهای دیدنی خرم آباد | معرفی جاذبه هایی که هیچ جای ایران نظیرشان نیست

0

همه جاهای دیدنی خرم آباد را به فلک الافلاکش می‌شناسند و آبشار نوژیان؛ اما می‌دانید این شهر علاوه بر این دو جاذبه گردشگری زیبا و دلبر، چندین و چند جای دیدنی دیگر دارد که هر کدام ممکن است ساعت‌ها شما را مشغول خود کنند؟ لطافت و زیبایی این جاذبه‌ها مخصوصاً در فصل بهار خیلی‌ها را به فکر خرید بلیط هواپیما خرم آباد می‌اندازد تا در اولین فرصت خودشان را به بام لرستان برسانند. دوست دارید این جاذبه‌ها را بشناسید تا در سفرتان از آن‌ها دیدن کنید. نه نیازی نیست قلم و خودکار بیاورید. همین مقاله را در گوشی‌تان ذخیره کنید تا هر وقت عازم سفر شدید با یک اشاره برایتان باز شود و بتوانید جاذبه های گردشگری خرم آباد را مرور کنید.

جاهای دیدنی خرم آباد | بناهای تاریخی

  • آرامگاه باباطاهر خرم آباد

بسیاری از افراد آرامگاه باباطاهر خرم آباد را با بقعه باباطاهر عریان همدان اشتباه می‌گیرند. می‌دانید که در تعارف و طبقات صوفیه، به افرادی که اهل حق بودند و افراد سرشناسی به حساب می‌آمدند، «بابا» می‌گفتند. به احتمال فراوان این بقعه نیز به فردی اهل حق و راستی تعلق داشته که به وی باباطاهر می‌گفتند. قدمت بقعه باباطاهر به دوران صفویه باز می‌گردد و از جمله زیباترین جاهای دیدنی خرم آباد است که حتماً باید از آن دیدن کنید. این بقعه در میان محله‌ای قدیمی به شکلی غریب قرار دارد. حتی درب بقعه را در اکثر روزهای سال می‌بندند. انگار که این بقعه وصله ناجور شهر شده است و انگار با ماشین زمان سر از اینجا درآورده و غریب باقی مانده است.

آدرس: خرم آباد، ضلع غربی قلعه فلک‌الافلاک، کنار خانه قدیمی آخوند ابو
  • آسیاب گبری

در بخش جنوبی شهر خرم آباد، محله‌ای با نام حسین آباد وجود دارد. اگر در این محله کمی گشت‌و‌گذار کنید، چشمتان به بنایی سنگی و عظیم می‌خورد. حتماً شما هم دلتان می‌خواهد متوجه شوید این بنا چه قدمتی دارد و در گذشته از آن چه استفاده‌ای می‌کردند؟ این بنای سنگی بزرگ، جزو قدیمی‌ترین جاهای دیدنی خرم آباد است و قدمت آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد. بد نیست بدانید نام آسیاب گبری حتی در فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد. در ساخت بنای آسیاب گبری، از سنگ‌های تیشه‌خورده به همراه ملات ساروج و قلوه‌سنگ استفاده کرده‌اند. همان طور که از نام بنا مشخص است، در گذشته از این بنا برای آسیاب غلات استفاده می‌کردند. در آن دوران خبری از آسیاب برقی خانگی نبود و مردم به‌اجبار باید از این نوع آسیاب استفاده می‌کردند!

آدرس: خرم آباد، محله پشته حسین آباد
  • بازار خرم آباد

در راهنمای سفر خرم آباد حتماً نام بازار سنتی این شهر به چشمتان می‌خورد. بازار سنتی این شهر جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی خرم آباد است که نام آن در فهرست قدیمی‌ترین بازارهای ایران به چشم می‌خورد. قدمت این بازار به سال 1301 و دوران قاجار باز می‌گردد و حدود 100 سال قدمت دارد. مردم این شهر هنوز هم در این بازار مشغول دادوستد هستند. بسیاری از کسبه بازار را افراد اصیل خرم‌آباد تشکیل می‌دهند که سالیان سال در این بازار مشغول کسب درآمد هستند. این بازار دو ورودی دارد. یک ورودی در بخش شمالی و دیگری در بخش جنوبی قرار دارد. وسعت این بازار به حدود 2130 مترمربع می‌رسد و بسیاری از مردم آن را با نام بازار میرزا رضا یا بازار طلافروشان می‌شناسند.

آدرس: لرستان، خرم آباد، خیابان حافظ
  • پل شکسته

پل شکسته که به پل شاپوری نیز معروف است، از جمله جاهای دیدنی خرم آباد به حساب می‌آید. این پل با وجود آنکه ظاهری سرحال و سرپا دارد؛ اما قدمت آن به دوران ساسانی باز می‌گردد. در اصل می‌توان گفت که پل شکسته خرم‌آباد هم‌دوره با آسیاب گبری است. این پل تاریخی در بخش جنوبی قلعه معروف فلک‌الافلاک قرار دارد. در گذشته این پل دارای 28 طاق بوده است که امروزه فقط چند طاق از آن باقی مانده است.

آدرس: لرستان، خرم آباد ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک، جنوب شهر خرم آباد
  • حمام گپ خرم آباد

حمام گپ را می‌توان جزو معروف‌ترین جاهای دیدنی خرم آباد دانست. اکثر افرادی که به خرم‌آباد سفر کرده‌اند، حتماً به دوستان خود توصیه می‌کنند که بازدید از حمام گپ را در اولویت خود قرار دهند. این حمام تاریخی که به‌خوبی بازسازی شده است، در کنار میدان گپ خرم‌آباد قرار دارد. حمام گپ یادگاری از دوران صفویه است. خوشبختانه در طول این مدت زمان، حمام ظاهر خود را از دست نداد و متخصصان به فریاد آن رسیدند. در حال حاضر این حمام به یک مجموعه تفریحی عالی تبدیل شده است که می‌توانید ساعت‌ها در آن حضور داشته باشید و از خدمات آن بهره‌مند شوید.

آدرس: خرم آباد، خیابان حافظ، نبش میدان گپ، جنب مسجد توتونچی، بازار سنتی، مجموعه تاریخی حمام گپ خرم آباد
  • سنگ‌نبشته‌ خرم آباد

کاش می‌شد زمان را با سرعت 100برابر به عقب برگرداند و تک‌به‌تک رویدادهای تاریخی را با سرعت تند دید. اینکه چطور شهرها تغییر شکل پیدا کردند و دگرگون شدند می‌تواند بسیار جذاب باشد. مثلاً در بخش شهری خرم‌آباد و درست در خیابان شریعتی، کتیبه‌ای به خط کوفی با ارتفاع 3.5 متر وجود دارد. قدمت این سنگ‌نبشه که برد نوشته خرم آباد نیز به آن گفته می‌شود، به دوران سلجوقیان باز می‌گردد. واقعاً در دوران سلجوقی خیابان شریعتی امروزی چه شکلی بوده است؟ چرا این سنگ‌نبشته را در این مکان قرار داده بودند؟ واقعاً کسی نمی‌داند.

آدرس: لرستان، خرم آباد، خیابان شریعتی
  • مسجد جامع خرم آباد

مساجد جامع شهرها همیشه مهم‌ترین مساجد آن شهر هستند. مسجد جامع خرم‌ آباد نیز در فهرست جاهای دیدنی خرم آباد به چشم می‌خورد و قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، در سال 970هجری قمری، شاه پرور سلطان دستور ساخت این مسجد را صادر کرد. بعدها در دوران مختلف مسجد را بازسازی کردند و طی این بازسازی‌ها، بخش‌های مختلف نیز به آن اضافه شد. در حال حاضر مسجد جامع خرم آباد مهم‌ترین مسجد این شهر است و مراسم مهم مذهبی را در آن برگزار می‌کنند.

آدرس: لرستان، بافت تاریخی
  • مناره آجری

اگر سری به بخش جنوبی خرم‌آباد بزنید، در محله تاریخی قاضی آباد، داخل پارک زیبای شقایق، سازه‌ای استوانه‌ای شکل با ارتفاع 30 سانت به چشمتان می‌خورد. این بنای استوانه‌ای روی پایه‌ای سنگی مکعب‌شکل قرار دارد و در مجموع آن را مناره آجری خرم آباد می‌شناسند. این مناره 99 پله دارد و وقتی از آن بالا می‌روید، شاهد چشم‌اندازی بی‌نظیر از خرم آباد خواهید بود. مناره آجری جزو آثار تاریخی ملی ایران است. بر اساس اسناد تاریخی، در گذشته از این مناره برای نگهبانی از شهر استفاده می‌کردند.

آدرس: خرم آباد شهر قدیمی شاپورخواست
  • قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک که دیگر نیازی به معرفی ندارد. این قلعه جزو زیباترین قلعه‌های تاریخی ایران است. بد نیست بدانید که قدمت این قلعه تاریخی به دوران ساسانی باز می‌گردد و صدها سال قدمت دارد. حتی در دوران صفویه و قاجار نیز از این قلعه به مقاصد دفاعی استفاده می‌کردند. این قلعه را می‌توان در زمره معروف‌ترین جاهای دیدنی خرم آباد و حتی ایران قرار داد. این قلعه شهرت جهانی دارد و از جنس خشت، آجر، ملات و سنگ ساخته شده است. در بازدید از قلعه فلک الافلاک، علاوه‌بر لذت بصری، می‌توانید از بخش موزه باستان شناسی خرم آباد و موزه مردم شناسی آن نیز دیدن کنید. در بخش موزه باستان‌شناسی از آثاری نگهداری می‌شود که طی چند سال اخیر از منطقه کشف شده‌اند. در بخش مردم‌شناسی  این موزه از مجموعه موزه های لرستان نیز با کمک مجسمه‌های مومی، فرهنگ مردم بومی منطقه را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کنند.

آدرس: لرستان، خرم آباد، خیابان دوازده برجی
  • گرداب سنگی

گرداب سنگی یا همان گرداوبردینه جزو جذاب‌ترین جاهای دیدنی خرم آباد به حساب می‌آید. این گرداب سنگی نیز جزو آثار تاریخی خرم‌آباد است که قدمت آن به دوران ساسانی باز می‌گردد. گرداوبردینه در بخش قدیمی شهر قرار دارد. جالب است بدانید از این گرداب سنگی بزرگ، به‌عنوان یک حوض آب استفاده می‌کردند و آب شرب مردم منطقه را تأمین می‌کرد. این گرداب سنگی جزو آثار ملی ایران است و اهمیت تاریخی بسیاری دارد. دور این گرداب همواره مرغ‌های دریایی حضور دارند و مناظری زیبا را خلق می‌کنند.

آدرس: لرستان، خرم‌آباد، هفده شهریور

جاهای دیدنی خرم آباد | جاذبه های تفریحی و گردشگری

  • بام لرستان

حتماً می‌توانید حدس بزنید که بام لرستان چطور جایی است. بام لرستان همانند سایر بام‌های شهرهای دیگر، بلندترین نقطه از خرم آباد است. در این مکان می‌توانید تمام خرم‌آباد را زیر پای خود ببینید. در طول شب، بام لرستان به پاتوق عشاق تبدیل می‌شود. آرامش این مکان را فرا می‌گیرد و همه بی‌صدا خیره به مناظر تماشایی خرم‌آباد در طول شب می‌شوند. در طول روز می‌توانید حتی فلک‌الافلاک را از ارتفاع ببینید و تصویری زیبا از آن به یادگار بگیرید. در خرم آباد همانند شهرهای شلوغ ایران، خبری از آلودگی نور و آلودگی هوا نیست. در بام لرستان آن‌قدر به آسمان نزدیک می‌شوید که می‌خواهید دست دراز کنید و یک ستاره را بگیرید و در دستان خود نگه دارید. بهتر است یک فلاسک همراه خود بیاورید و از تماشای مناظر و نوشیدن چای لذت ببرید.

آدرس: خرم آباد شرق شهر خرم آباد، بالای کوه مدبه
  • مجتمع تجاری گردشگری بعثت

مجتمع تجاری گردشگری بعثت جزو بزرگ‌ترین مراکز خرید خرم‌آباد به حساب می‌آید. این مجموعه دارای شهربازی بزرگ به وسعت هزار مترمربع، 4کافه و رستوران، بازار پوشاک، بازار طلا، بازار صنایع‌دستی، سالن نمایشگاه و امکانات رفاهی تفریحی و گردشگری است. پس برای وقت‌گذرانی یا حتی خرید سوغات خرم آباد می‌توانید سری به این مجتمع تجاری بزنید و از وقت‌گذرانی در آن لذت ببرید. مجتمع تجاری گردشگری بعثت به‌حدی بزرگ است که به‌تنهایی می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم نگه دارد، چه خرید داشته باشید و چه نداشته باشید.

آدرس: لرستان، خرم آباد، مجتمع تجاری گردشگری بعثت
  • دریاچه کیو

در خرم‌آباد هر لحظه و هر جایی امکان دارد که شگفت‌زده شوید. دریاچه کیو جزو زیباترین جاهای دیدنی خرم آباد است. این دریاچه در بخش شمال‌غربی خرم‌آباد و دقیقاً در میان شهر و بلوار جام جم قرار دارد. آب دریاچه از محمل کوه سرچشمه می‌گیرد. مساحت دریاچه به حدود 7هکتار می‌رسد. عمق آن نیز بین 3 تا 7 متر متغیر است. دریاچه کیو جزو مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خرم آباد حتی برای مردم محلی نیز به حساب می‌آید. این دریاچه مکانی عالی برای تفریحات خانوادگی و پیک‌نیک به حساب می‌آید. شهرداری خرم‌آباد نیز با قراردادن قایق‌های پدالی طرح قو، جذابیت دریاچه کیو را دوچندان کرده است. قایق‌سواری در این دریاچه زیبا قطعاً به یکی از خاطرات فراموش‌نشدنی شما تبدیل خواهد شد. بی‌جهت نیست که مردم شهرهای اطراف با خرید بلیط اتوبوس خرم آباد خودشان را به این شهر می‌رسانند.

آدرس: لرستان، خرم آباد، بلوار جام جم

جاهای دیدنی خرم آباد | آبشارهایی باب طبع کوهنوردان

  • آبشار نوژیان

آبشار نوژیان را می‌توان در فهرست معروف‌ترین آبشارها و جاهای دیدنی اطراف خرم آباد قرار داد. این آبشار در فاصله 38کیلومتری جاده کمربندی خرم‌آباد و در جنوب‌شرق بخش پاپی قرار دارد. آبشار نوژیان با 95 متر ارتفاع در زمره بلندترین آبشارهای ایران به حساب می‌آید. عرض تاج نوژیان به 5 متر می‌رسد. این آبشار بین دو کوه هشتاد پهلو و تاف و نزدیک روستای تاریخی نوژیان قرار گرفته است. به تصویر بالا نگاه کنید. تماشای این منظره از نزدیک، نفس را در سینه شما حبس می‌کند. هوای اطراف آبشار نوژیان بسیار سرد اما مرطوب و خوش‌عطر است. توجه داشته باشید که بهتر است فقط بهار و تابستان را برای بازدید از نوژیان انتخاب کنید. در فصل پاییز هوا به‌تدریج سرد می‌شوید. همچنین فراموش نکنید برای بازدید از نوژیان، باید زحمت کمی پیاده‌روی را به جان بخرید.

آدرس: لرستان، ۳۸ کیلومتری جاده‌ کمربندی خرم‌آباد، نزدیکی روستای نوژیان
  • آبشار افرینه

آبشار افرینه آبشاری کوچک اما رؤیایی است. آبشاری که از تماشای آن سیر نمی‌شوید و دلتان می‌خواهد تا فشار آب آبشار را داخل حوضچه آن روی شانه‌های خود احساس کنید. این آبشار در 38کیلومتری جنوب خرم‌آباد و نزدیکی جاده خرم‌آباد – اندیمشک واقع شده است. بد نیست بدانید آبشار افرینه جزو پرآب‌ترین و عریض‌ترین آبشارهای ایران است. افرینه آب بسیار سردی دارد و وقتی زیر آب با فشار آن قرار بگیرید، تمام خستگی وجودتان را فراموش می‌کنید. این آبشار در نهایت به رودخانه کشکان می‌ریزد.

آدرس: لرستان، 38کیلومتری جنوب خرم‌آباد، نزدیک جاده خرم آباد به اندیمشک
  • آبشار سرکانه

آبشار سرکانه که آن را با نام آبشار گریت و همچنین آبشار هفت چشمه نیز می‌شناسند، جزو زیباترین آبشارها و جاهای دیدنی خرم آباد محسوب می‌شود. برای دسترسی به این آبشار تماشایی باید خودتان را به 30کیلومتری ایستگاه راه‌آهن سپیددشت واقع در بخش شمال‌شرقی خرم‌آباد، بخش پاپی و کنار روستای گریت عباس آباد برسانید. آبشار سرکانه حدود 15متر طول و 17 متر پهنا دارد. دورتادور آبشار سرکانه درختان زالزالک و بلوط وحشی به چشم می‌خورند و زیبایی آن را دوچندان می‌کنند. فصل بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از آبشار سرکانه محسوب می‌شود. از اوایل بهار هوای این منطقه سردتر می‌شود و امکان تحمل سرما در اواخر پاییز وجود ندارد.

آدرس: شمال‌شرق خرم‌آباد، بخش پاپی، 30کیلومتری ایستگاه راه‌آهن سپیددشت، روستای گریت عباس‌آباد
  • آبشار وارک

آبشار وارک جزو آبشارهای کمتر‌ شناخته‌شده لرستان به حساب می‌آید. این آبشار که نامش در فهرست جاهای دیدنی خرم آباد به چشم می‌خورد، در بخش غربی گردنه نوژیان و بخش جنوب‌شرقی پاپی قرار دارد. برای دسترسی به آبشار وارک باید حدود 48کیلومتر از خرم آباد فاصله بگیرید. آبشار وارک در نزدیکی آبشار نوژیان قرار دارد. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و در یک روز از هر دو بازدید کنید. این آبشار از دو بخش مختلف سرازیر می‌شود. یک بخش از صخره‌ای سنگی به طول 15متر سرچشمه می‌گیرد و کمی بعد، بخش دوم آبشار به آن ملحق می‌شود. این آبشار زیبایی خاصی دارد. زمانی که آب به زمین برخورد می‌کند، منظره‌ای خیره‌کننده را به وجود می‌آورد. اگر به هنر عکاسی علاقه‌مند هستید، حتماً دوربینتان را همراه بیاورید تا این نقاشی زیبای خداوند را در حافظه‌اش ذخیره کنید.

آدرس: 48کیلومتری خرم‌آباد، جنوب‌شرق بخش پاپی، نزدیکی غرب گردنه نوژیان

جاهای دیدنی خرم آباد | جاذبه های طبیعی

  • پارک جنگلی شور آب

پارک جنگلی شور آب در فاصله کمی از لرستان قرار دارد. فقط کافی است خودتان را به 25کیلومتری جاده خرم‌آباد به پل دختر برسانید. پارک جنگلی شور آب جزو آن دسته از جاهای دیدنی خرم آباد است که در بین مردم محلی نیز شهرت بسیاری دارد. در ایام آخر هفته یا حتی روز طبیعت، در این پارک جنگلی سوزن بیندازید پایین نمی‌رود. مردم محلی برای آب‌وهوا عوض‌کردن به این پارک می‌آیند، یک زیلو می‌اندازند و از مصاحبت با طبیعت لذت می‌برند. این پارک جنگلی زمینی مسطح دارد و به همین خاطر فضای کافی برای کمپ و پیک‌نیک در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

آدرس: لرستان، 25کیلومتری جاده خرم‌آباد به پل دختر
  • پارک جنگلی مخمل کوه

با شنیدن نام مخمل کوه و تماشای تصاویر بالا قطعاً می‌توانید تصور کنید که چرا پارک مخمل کوه را با چنین نامی می‌شناسند. پارک جنگلی مخمل کوه در کیلومتر 15 مسیر خرم‌آباد – الشتر قرار گرفته است و 475هکتار وسعت دارد. برای دسترسی به این پارک جنگلی باید از جاده شمالی خرم‌آباد به‌سمت الشتر خارج شوید. این پارک جنگلی، جزو پارک‌های جنگلی کوهستانی است. در دل پارک کوهی بزرگ به چشم می‌خورد که روی آن را خزه‌هایی سبز و مخملی شکل پوشانده‌اند. به همین خاطر این کوه را مخمل کوه و پارکی که این کوه در آن قرار دارد را پارک جنگلی مخمل کوه نامیده‌اند. پارک جنگلی مخمل کوه مجموعه‌ای کامل از جاهای دیدنی خرم آباد به حساب می‌آید. در نزدیکی مخمل کوه می‌توانید سری به تنگه شبیخون و آبشار شبیخون نیز بزنید. پارک جنگلی مخمل کوه کاملاً مجهز است و می‌توانید از امکاناتی همچون رستوران، کافه، سرویس و… استفاده کنید.

آدرس: لرستان، کیلومتر ۱۵ مسیر خرم‌ آباد – الشتر
  • جنگل و آبشار نای انگیز

جنگل و آبشار نای انگیز را می‌توان عروس جاهای دیدنی خرم آباد دانست. این جنگل کوهستانی با 6میلیون هکتار وسعت، 40درصد وسعت کل جنگل‌های ایران را به خود اختصاص داده است! پس می‌توان جنگل نای انگیز را جزو بزرگ‌ترین جنگل‌های ایران دانست. بخش‌هایی از این جنگل زیبا همواره در مه فرو رفته است. بیشتر درختان آن را درختان قدیمی بلوط تشکیل می‌دهد.

بخش عمده این جنگل هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. اگر اهل جنگل‌نوردی و طبیعت‌گردی باشید، باید حتماً به دل جنگل بزنید تا با حیات وحش آن بیشتر آشنا شوید. در میانه جنگل، جایزه اصلی برای طبیعت‌گردها در نظر گرفته شده است. آبشاری پلکانی در دل این جنگل قرار دارد تا بهشت را به‌معنای واقعی کلمه درک کنید. حضور در این جنگل جزو عمرتان نخواهد بود و از هر ثانیه آن لذت خواهید برد.

آدرس: لرستان، شهرستان خرم‌آباد، بخش پاپی، روستای نای انگیز
  • رودخانه کرخه

رودخانه کرخه سومین رود بلند در تمام ایران بعد از کارون است. این رود بزرگ از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و از شهرهای مختلفی همانند اندیمشک، شوش و باختر عبور می‌کند. در طول مسیر، رودخانه کرخه از خرم‌آباد نیز عبور می‌کند. پس اگر می‌خواهید در سفرتان به خرم‌آباد از رودخانه کرخه نیز دیدن کنید، می‌توانید خودتان را به بخش مرکزی شهر برسانید.

آدرس: بخش مرکزی خرم‌آباد
  • غار کنجی

استان لرستان و مخصوصاً شهر خرم‌آباد جزو مناطق کوهستانی است. به همین خاطر در هر وجب این منطقه می‌توانید شاهد غارهای زیبا و آبشارهای خروشان باشید. غار کنجی جزو زیباترین جاهای دیدنی خرم آباد است که قدمت آن به پیش از تاریخ ایران باز می‌گردد. این غار در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. در صورتی که اهل ورزش و غارنوردی هستید و کمی کنجکاوی و ماجراجویی در وجود خود احساس می‌کنید، بهتر است حتماً سری به غار کنجی بزنید. غار کنجی جزو منحصر‌به‌فردترین غارهای ایران به حساب می‌آید. فقط توجه داشته باشید که فقط بهار و تابستان را برای بازدید از این غار انتخاب کنید. همچنین بهتر است به‌صورت گروهی به این غار سر بزنید و تجهیزات کامل داشته باشید.

آدرس: لرستان، 4کیلومتری جنوب خرم‌آباد
  • غار گرارجنه

در بخش جنوبی دشت خرم‌آباد، کوهی زیبا با نام کوه گرارجنه وجود دارد. این کوه در بین صخره‌نوردان و ورزشکاران شهرت بسیاری دارد. در صورتی که به کوه‌نوردی علاقه‌مند باشید، می‌توانید مهارت‌های خود را در همین کوه به چالش بکشید. در مسیر با غارهای کوچک و بزرگ مختلف رو‌به‌رو خواهید شد. در این میان، غار گرارجنه معروف‌ترین غار کوه گرارجنه است. این غار در ارتفاع 125متری از سطح دریا قرار دارد. زمانی که رو‌به‌روی درب ورودی غار بایستید و سر برگردانید، مناظری زیبا انتظارتان را می‌کشند. فقط توجه داشته باشید که فصل پاییز و زمستان را برای صخره‌نوردی خود انتخاب نکنید.

آدرس: لرستان، جنوب خرم‌آباد، کوه گرارجنه
  • غاردوشه

در بخش با نام بخش چگنی خرم‌آباد، روستایی با نام کرشوراب قرار دارد. در این روستا، غاری عجیب جا خوش کرده است که قدمت آن به دوران پارینه سنگی باز می‌گردد. روی دیواره‌های این غار، تصاویری عجیب به چشم می‌خورد که گویا در گذشته دور انسان‌ها از این غار برای زندگی استفاده می‌کردند. غار دوشه 70متر طول دارد و عرض دهانه آن به 7 متر می‌رسد. از ابتدا تا انتهای مسیر غار دوشه، 110 نقاشی مختلف روی دیوارها به چشم می‌خورد. نقاشی‌هایی که دلالت بر تاریخی دور دارند و حسی عجیب را به شما منتقل می‌کنند. در این غار علاوه‌بر نقاشی‌های روی دیوار، صدها اثر تاریخی مختلف از جمله سفالینه نیز پیدا کرده‌اند.

آدرس: استان لرستان، چگنی خرم‌آباد، روستای کرشوراب

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظرتان درباره جاهای دیدنی خرم آباد چیست؟ آیا تا کنون به این شهر زیبا سفر کرده‌اید؟ از بین این جاذبه‌ها، کدام را از نزدیک دیده‌اید؟ از بین این جاذبه‌ها به هر کدام چه امتیازی می‌دهید؟ به نظرتان در کدام فصل بهتر است به این شهر سفر کرد؟ کدام جاذبه برایتان خاطرات بیشتری تداعی می‌کند؟ خاطرات و تجربیات خود را با ما و سایر دوستان و همراهان مجله گردشگری به اشتراک بگذارید.

قلعه فلک الفلاک مهم‌ترین جای دیدنی خرم آباد است.

نوژیان زیباترین آبشار خرم آباد است.

پارک جنگلی نای انگیز خرم آباد

مخمل کوه زیباترین کوه خرم آباد است.

دریاچه کیو بهترین جای تفریحی داخل شهر خرم آباد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.