جاده اسالم به خلخال | از اورشلیم تا خال خال

0

همیشه کوله‌بار می‌بندیم و راهی سفر می‌شویم. خیلی‌هایمان سفر را در همان مقصد خلاصه می‌کنیم؛ اما امروز مقصدمان خودش یک مسیر زیباست، جاده اسالم به خلخال. خیلی‌ها شاید حداقل یک‌بار از این جاده گذشته باشند، حالا چه با دقت به مسیر یا بی‌دقت؛ اما این جاده همیشه ارزش امتحان دوباره را دارد. این جاده آن‌قدر زیباست که کسی نمی‌تواند چشم از آن بردارد. فرقی هم نمی‌کند که تابستان باشد یا پاییز، در هر وقت و ساعت، جاده اسالم به خلخال یک جاذبه برایتان رو می‌کند که هوش از سرتان برود. البته که باید بلدِ راه باشید تا از آن لذت ببرید؛ چون با اندکی غفلت، خاطرات ناخوش، جای بهترین لحظه‌ها را پر می‌کنند. با این اوصاف، همراه ما شوید تا برایتان بگوییم از کجا و چگونه و کی بروید تا بیشتر بهتان خوش بگذرد.

جاده‌ اسالم به خلخال | مرکز بازنشسته شهرستان تالش

تصویری از جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال جاده‌ای 70کیلومتری در شمال ایران است که شهر اسالم را به خلخال می‌رساند. اسالم یکی از شهرهای شهرستان تالش در گیلان است. قدیم‌ترها مرکز شهرستان هم بود؛ اما بازنشسته شده است. حالا هشت‌پر است که این عنوان را دارد و اسالم 5کیلومتری از مرکز شهرستان دور افتاده است.

جاده ‌اسالم به خلخال | یک بام و چند هوا

وقتی مقصد یا مسیر جایی در گیلان باشد باید انتظار باران را هم داشته باشیم. دریای خزر نزدیک است حتی اگر وارد مباحث علوم و جغرافیا نشویم می‌دانیم که وقتی ابرها هم نزدیک هستند، مسیر اسالم به خلخال یک بام و چند هواست.

  • گرم و شرجی

تصویری از جاده اسالم به خلخال

در طول مسیر احتمالاً هوای گرم و شرجی را تجربه می‌کنید. اگر حرفه‌ای هستید و دستتان بند رانندگی نیست می‌توانید رقص نور را در میان برگ‌ها شکار کنید. حتی اگر خودتان رانندگی می‌کنید، کنار بزنید و به چشم‌هایتان لذت هدیه کنید. البته شاید این شرجی هوا به‌شدت شرجی بوشهر و اهواز نباشد؛ اما اگر کمی حساس باشید، ممکن است حوصله‌‌تان را سر ببرد. اگر هم عشق طبیعت در وجودتان باشد، به هر بهایی برای دیدن جاده اسالم به خلخال راهی می‌شوید و از هیچ موضوعی هراس به دلتان نمی‌آورید.

  • مه‌آلود و خنک

تصویری از جاده مه آلود اسالم به خلخال

در بخش‌هایی از مسیر، جاده کم‌کم در مه به پیچ‌وتاب می‌افتد. درخت‌هایی در مه احتمالاً لوکیشن جذابی برای ساخت یک فیلم ترسناک است. خدا را چه دیدید؟ شاید فیلم کوتاهتان را همین‌جا شروع کردید. در چنین مواقعی حواستان را بیشتر جمع کنید. با احتیاط برانید و شش دانگ حواستان را به جاده بدهید. می‌دانید که یکی از اقیانوس های ابر ایران در همین منطقه تشکیل می‌شود و این همه مه، مقدمه تشکیل آن اقیانوس ابری زیبا و بی‌نظیر است. این را گفتم که اگر یکهو دلتان از مه گرفت یا خلقتان تنگ شد، به تشکیل یک دریای ابری فکر کنید و ته دلتان قلقلک شود.

  • سرد

تصویری از جاده برفی اسالم به خلخال

هرچه به خلخال نزدیک می‌شویم، ارتفاع هم بیشتر می‌شود و این یعنی سرما. این بخش حتی در تابستان هم می‌تواند برای سرمایی‌ها تجربه‌ای زمستانی باشد؛ پس لباس‌های مناسب همراهتان ببرید. شاید هم داشتن پتوی مسافرتی پیشنهاد مناسب‌تری باشد. البته این که ما گفتیم سرما و گرافیستمان هم یک عکس پر از برف گذاشت وسط مقاله به این معنی نیست که شما در تابستان عازم سفر شوید و بعد یکباره یک دشت پر از برف سر راهتان سبز شود. نه، داستان این است که اگر ابتدای راه با تیشرت آستین کوتاه یا مانتوی نخی دارید دستتان را از پنجره ماشین بیرون می‌آورید و هوا می‌خورید، حالا باید کم‌کم شیشه ماشین را بالا بکشید و اگر دم دستتان لباس گرم‌تری دارید، بپوشید تا سرما نخورید.

جاده ‌اسالم به خلخال و دیدنی‌هایش | جاده

  • مسیر جنگلی جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال نزدیک به اسالم جنگلی است. چیزی جز این هم از گیلان همیشه‌بهار انتظار نمی‌رود. مسیر پوشیده از درخت‌های بلند با شاخه‌های در هم تنیده است. این قسمت از جاده برایتان در هر فصلی تجربه‌ای متفاوت می‌شود. اصلاً این قسمت را آفریده‌اند برای پروژه‌های عکاسی چهار فصل. در بهار این قاب‌های زیبا را می‌توانید با سمفونی پرندگان تماشا کنید. زیبایی این جاده در پاییز نیز هم نیازی به توضیح ندارد. عکس بالا را ببینید تا متوجه شوید چرا مسیر اسالم به خلخال یکی از زیباترین نقاط پاییزی ایران است.

  • روستاها در جاده اسالم به خلخال

روستا به صرف روستا بودنش دیدنی‌ است و به‌خاطر به بی‌غل‌وغش بودنش و صفایش. چرخی در روستاها بزنید و روحی تازه کنید. چشمتان که به جاده باشد، تابلوها راه را نشانتان می‌دهند. روستاهایی مثل خرجگیل، شرشر، یالَ پیچ (پیچ بزرگ)، شوندَول، معدن، وَرگَه دَرَه، اسب بونی، مَتَش، لَرزَره، چَرَه سو، کرمان، گردنه معروف الماس، مجره و خوجین در سر راهتان هستند. هر کدام از این روستاها، دنیایی از صفا و زیبایی را در دل مهربان خود جا داده‌اند. هر وقت که دلتان خواست، سر ماشین را کج کنید و به دل یکی از این روستاها بزنید. خوردن یک چای آتشی داغ و تازه در این فضا، به اندازه‌ای انرزی‌بخش هست که یک ماه دوندگی و تلاش در شهرهای بزرگ را با خودش بشوید و ببرد.

  • دشت شقایق

از بین درخت‌های بلند و تنومند ابتدای جاده که بگذریم، کم‌کم به دشت‌های زیبا می‌رسیم. پنجره ماشین شبیه قابی جادویی فریم به فریم زیبایی را نشانتان می‌دهد. اگر در اردیبهشت و خرداد به این دشت‌های ییلاقی گردنه الماس برسید، زیبایی خیره‌کننده‌ای انتظارتان را می‌کشد. دشت‌هایی پوشیده از شقایق‌های وحشی که آزادانه در نسیم می‌رقصند، منتظر نگاه زیباپسند شما هستند. راستی حواستان هست که برای گرفتن چند عکس ناقابل پروفایلی، نقاشی زیبای خدا را لگدمال نکنید؟

در این سفر و در چنین جایی، یک موسیقی خوب، یک لیوان چای داغ با بوی طبیعت و خنکای نسیم همه‌چیز را به بهشت تبدیل می‌کند. یادتان نرود شقایق‌های وحشی، آزادگان عشقتند، رنگ پس می‌دهند و ردی از آزادی‌شان را روی لباستان مهر می‌کنند.  با این توضیح خودتان یادتان باشد که با لباس رنگ روشن، خیلی به گل‌ها نزدیک نشوید. اگر هم نزدیک شدید و به هر دلیلی لباستان رنگی شد، لطفاً توی دلتان فقط به خودتان نهیب بزنید و در برابر عظمت خلقت، چیزی جز لبخند به لب نداشته باشید.

تصویری نزدیک از گل شقایق

  • عشایر

اگر فصل کوچ باشد در دشت های جاده اسالم به خلخال چادرهای عشایر هم به چشمتان می‌خورد. با عشایر خوش‌وبشی کنید؛ هیچ‎‌دلی به مهربانی و صفای دل آن‌ها نمی‌رسد. اینجا شادی بتوانید مقداری هم کشک و قره قورت بخرید. راستی برای چنین کاری یادتان باشد پول نقد همراه ببرید. از عشایر که انتظار ندارید که از توی جیبشان کارتخوان سیار در بیاورند!

  • کندوهای عسل

این دشت پربرکت و بخشنده است. از عشایر و شقایق‌های وحشی میزبانی می‌کند؛ زنبوردارها هم به لطف این برکت، کندوهای ردیف‌شده‌شان را در دشت کاشته‌اند. کمی که دقت کنید آن‌ها را هم می‌بینید. ممکن است وقتی شما عازم سفر هستید، وقت برداشت کندوها هم باشد؛ پس می‌توانید تازه‌ترین و خوشمزه‌‌ترین عسل‌های دنیا را اینجا پیدا کنید. برای خرید عسل ممکن است کندودار، دستگاه پوز داشته باشد؛ چون شغل اصلی آن‌ها فروش عسل است و داشتن کارتخوان سیار خیلی بعید نیست. کارتخوان هم نباشد، به لطف صدها همراه بانک و برنامه پرداخت الکترونیکی دیگر می‌توانید هزینه خرید عسل را کارت‌به‌کارت کنید. خلاصه به هر روشی که هست عسل این منطقه را بخرید که موقع برگشتن به جای خوردن کره و عسل، افسوس نخورید.

  • رودخانه‌

گوش‌هایتان را که به طبیعت بسپارید، در تمامی مسیر صدای زمزمه آب می‌آید. رودخانه‌ای است که گاهی به شما نزدیک و گاهی از شما دور می‌شود و شما را همراهی می‌کند. در قسمت‌هایی از جاده هم می‌توانید با آن دیداری کنید. اگر فصل بارندگی‌های شدید و خطر طغیان نباشد، در کنار رودخانه بساط چای زغالی علم کنید. حسابی می‌چسبد. بخشی از رودخانه هم در پایین دست جاده قرار دارد؛ اما حواستان باشد خیلی به دهانه رودخانه نزدیک نشوید.

  • حیوانات

شما در مسیر جاده اسالم به خلخال گاهی هم حیوان‌های مختلف اهلی را هم می‌بینید. اسب‌هایی که با وقار قدم می‌زنند، گله‌های گوسفندی که با آرامش در دشت می‌چرند، گله‌های بزی که بره چموشی کمی دور‌تر از آن ‌بالاو پایین می‌پرند و سگ گله را ذله می‌کنند. کارتون بره ناقلا را دیده‌اید؟ شاید نویسنده این سریال جذاب هم یک روزی از جایی شبیه مسیر اسالم به خلخال رد شده که این همه خلاقیت و زیبایی برای ساخت کارتونش به ذهنش رسیده است. تجربه ثابت کرده که این بخش از سفر، بهترین موقع برای ساکت و سرگرم‌کردن بچه‌های نق‌نقو و بی‌حوصله است. اصلاً جذابیتی که این حیوانات برای بچه‌ها دارند، خوشمزه‌ترین خوراکی‌های جهان هم ندارند.

  • کوهنوردی

در جاده اسالم به خلخال هر چه به خلخال نزدیک‌تر می‌شویم منطقه کوهستانی‌تر می‌شود. کوه است و کوه‌نوردی‌اش؛ البته همین‌طور بدون راهنما کوهنوردی نکنید، این منطقه برای کوه‌نوردی جاده مخصوص دارد که از جاده اصلی می‌شود آن را دید. روستاییان و مال‌هایشان هم از همین مسیر رفت‌وآمد می‌کنند. این مسیر قدیمی از شهر اندبیل در شرق خلخال آغاز می‌شود. از روستای ناو عبور می‌کند و به استان گیلان می‌رسد.

تصویری از کوهنوردی در کوه های اسالم به خلخال

راستی می‌دانستید که اگر جاده اسالم به خلخال را از خلخال شروع کنیم، ارتفاعش 330متر بالاتر از سطح دریاست؛ اما پایان آن در خلخال جایی در ارتفاع ۲هزارمتری جاده تمام می‌شود. حالا خودتان حساب کنید که در فاصله این ۷۰ کیلومتر، نرم‌نرمک چیزی حدود هزار و ۷۰۰ متر را با ماشین بالا رفته‌اید. حالا متوجه شدید که علت سرگیجه‌ها و سردردهای احتمالی چیست؟ بله. درست حدس زدید، اختلاف فشار هوا در مناطق مختلف زیاد است. برای همین پیشنهاد می‌کنیم که مسیر جاده را آرام و بااحتیاط برانید. در مسیرتان هم هر جا که به چشمتان خوش آمد، کنار بزنید و تا جای ممکن اکسیژن خالص به ریه‌هایتان بدهید. راستی تا جای ممکن تنهایی به دل جاده اسالم به خلخال نزنید. این جاده پر پیچ و خم، به یک رفیق راه نیاز دارد.

  • جنگل نوردی

وقتی پای گیلان و مسیر پردرخت وسط می‌آید یعنی امکانات جنگل‌نوردی هم فراهم است؛ اما جنگل هم قلق خودش را دارد، بی‌هوا به دل آن نزنید. در ۲۰کیلومتری جاده اسالم به خلخال در روستای نهالستان پیرسون مسیر جنگلی همواری وجود دارد. اکسیژن خالص را به ریه بکشید و سرب شهر را بیرون بریزید. اینجا را هم بهتر است که با همراهان آشنا به مسیر طی کنید.

یادتان باشد که جنگل‌ها معمولاً بکرترین جاهای دیدنی ایران هستند و مثل خیابان نیستند که تابلوی راهنما داشته باشند. ضمن اینکه جنگل، خانه خیلی از حیوانات است و طبیعی است وقتی وارد خانه‌شان می‌شوید به رسم مهمان‌نوازی یا مهمان‌خواری! به استقبالتان بیایند. با این توضیحات، یک اکیپ باتجربه شوید و دستگاه جی‌پی‌اس و قطب‌نما هم با خودتان بردارید. از جنگل که انتظار آنتن‌دهی قوی و پیداشدن از روی گوگل‌مپ را ندارید؟

  • پیک نیک

تصویری از طبیعت سرسبز جاده اسالم به خلخال

در تمام مسیر جاده اسالم به خلخال فرصتی برای پیک‌نیک هست. می‌تواند کنار رودخانه باشد یا دل جنگل. شاید هم دشت شقایق را انتخاب کنید. همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد و خوش‌آمد لنز دوربینتان. کمی که خوش‌ذوق باشید، بهترین عکس‌های اینستایی را برای خودتان شکار می‌کنید. شاید هم روزی با عکس‌هایتان نمایشگاهی زدید و نامش را گذاشتید: «عطر خوش مسیر اسالم به خلخال».

 

یادتان نرود هر جایی از ایران که باشید، میراث‌دار زمین هستید؛ پس همه‌جا کیسه زباله همراهتان باشد. ما همیشه به وظیفه‌شناسی شما اعتماد می‌کنیم.

  • دوچرخه سواری

تصویری از دوچرخه سواری در جاده سرسبز اسالم به خلخال

امکانات این یکی به‌خودی‌خود در جاده اسالم به خلخال فراهم نیست؛ اما اگر اهل دوچرخه‌سواری باشید احتمالاً همین حالا هم دوچرخه پشت ماشینتان در جای مخصوصش منتظر شماست. دوباره یادآوری می‌کنم بی‌هوا وارد مسیرهای ناشناخته نشوید. سعی کنید جی‌پی‌اس‌ را روشن نگه دارد و از محلی‌ها کمک بگیرید. تجهیزات مخصوص دوچرخه‌سواری را هم فراموش نکنید. حتماً کلاه ایمنی، دستکش مخصوص و زانوبند مطمئن استفاده کنید تا همیشه خاطره سفر به این جاده بهشتی در ذهنتان ماندگار شود.

جاده اسالم به خلخال و غذاخوری‌هایش | خوش خوراک جاده

نیازی به یادآوری دارد که اینجا بخشی از استان گیلان است؟ اصلاً می‌توانید در این خطه گرسنگی را تصور کنید؟ در جاده اسالم به خلخال می‌توانید برای غذایی خوشمزه حسابی به دلتان صابون بزنید. در قسمتی از بخش جلویی رستوران‌ها و غذاخوری‌ها گوشت تازه آویزان کرده‌اند. اینجا هوا خنک است و گوشت را این طور نگه‌داری می‌کنند. آن‌قدری روی دستشان نمی‌ماند که فکری برای یخچال کنند. هر بخشی از گوشت که چشمتان گرفت بخواهید، همان را برایتان لقمه می‌کنند. عطر نان و کباب و نم شمال را از همین عکس حس نمی‌کنید؟ نان داغ، کباب داغ، برنج اصل گیلان، سیر و ترشی و زیتون هم هست. دیگر چه چیزی از خدا می‌خواهید؟

جاده اسالم به خلخال و سوغاتی | بخر و ببر

در کنار مسیر اسالم به خلخال محلی‌ها محصولات بی‌رقیب خودشان را می‌فروشند. عسل طبیعی همان کندوهای بین‌راهی و فراورده‌های لبنی محلی محصولات طبیعی و مقوی‌ هستند که خریدشان دل خانواده‌ای را روشن می‌کند. همیشه به خرید از محلی‌ها را به چشم عبادت ببینید. حتماً دعایشان بدرقه راهتان می‌شود. سرمایه کوچک شما انرژی بزرگی می‌شود برای تپنده نگه‌داشتن زندگی در روستاها.

جاده اسالم به خلخال و جاهای دیدنی نزدیک | از اورشلیم تا خال خال

  • اسالم

تصویری از طبیعت اسالم

اسالم یکی از شهرهای خوش آب‌وهوای گیلان است. رود ناو یا ناورود از میان شهر می‌گذرد و در انتها به خزر می‌رسد. مردم شهرستان تالش به تالشی صحبت می‌کنند. در این شهر می‌توانید گلیم و سفال و صنایع دستی هم تهیه کنید. سوغاتی برای عزیزان همیشه محبت و توجه شما را نشان می‌دهد.

  • اسالم یا اورشلیم؟

تصویری از طبیعت بکر و سرسبز اسالم

فیلم حضرت سلیمان(ع) را به یاد دارید؟ سکانس‌هایی از آن را در اسالم فیلم‌برداری کرده‌اند. دست‌اندرکاران معتقدند که اسالم بی‌شباهت به اورشلیم آن دوران نیست. بعید می‌دانم چیزی از لوکیشن‌ها باقی مانده باشد. شاید جالب باشد که بدانید در کشورهای دیگر لوکیشن‌های فیلم‌های بزرگ، خودشان  به جاذبه گردشگری تبدیل می‌شوند. در نزدیکی شهرستان تالش مناطق گردشگری فراوانی هست.

  • پارک جنگلی گیسوم

تصویری از پارک جنگلی گیسوم

جنگل گیسوم پارک جنگی بزرگی است که از مسیری جنگلی شروع می‌شود. همین مسیر را که بروید به ساحل دریا می‌رسید. این پارک امکانات رفاهی خوبی دارد. دیدنش را بگذارید برای فصل بهار. اگر اطلاعات بیشتری می‌خواهید جزییاتش را از صفحه ویژه خودش مقاله پارک جنگلی گیسوم بخوانید.

  • دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه در حدود ۱۰کیلومتری بخش مرکزی تالش است. آب چشمه‌های اطراف سراگاه، جایی در میان آن به هم رسیدند و در آنجا این دریاچه متولد شد. در این دریاچه ماهی هم هست.

  • خلخال

خلخال همسایه آذری زبان گیلان در شهرستان اردبیل است. هوای این شهر به‌خاطر همنشین گیلانی‌اش به اعتدال تمایل دارد. خلخال نزدیک مناطق کوهستانی اردبیل هم هست و تابستان خنکی دارد. اصلاً به‌خاطر همین آب‌وهوای چندگانه‌اش به آن خال خال گفتند؛ اما بعدها خال خال تبدیل به خلخال شده است، شاید برای تلفظ سختی که داشت.

  • دریاچه نئور

از زیبایی‌های خلخال دریاچه نئور در راهمان است. نئور در زبان ترکی به معنی دریاچه‌ای است که رودی به آن نمی‌ریزد. نئور در فصل بهار از هم‌آغوشی دو دریاچه دیگر به وجود می‌آید و عمقش به 5متر می‌رسد. تصور کنید در اساطیر از پیدایش همین دریاچه چه داستان‌هایی می‌شد نوشت. جاهای دیدنی‌ای که داستانی برای خودشان دارند، همیشه جذاب‌ترند. قصه‌هایتان را برایمان کامنت کنید. شاید یکیشان دهن‌به‌دهن چرخید و افسانه شد.
از آنجا که شاید نوشتن نئور برای بعضی‌ها سخت باشد، احتمال دارد این که این دریاچه را به اسم نور هم آورده باشند.

  • آبگرم گیوی

تصویری از محوطه ی آبگرم گیوی خلخال

آبگرم گیوی نزدیک خلخال است. می‌شود ساعت‌ها از خاصیت درمانی این چشمه‌ها نوشت؛ اما خواندن کی بوَد مانند دیدن؟ بروید و در این چشمه آب‌تنی کنید. ابوعلی سینا هم اگر بود، همین کار را تجویز می‌کرد.

  • آبشار نوده

آبشار نوده از معروف‌ترین جاذبه های طبیعی شهر خلخال است. این آبشار به ارتفاع ۳۰ متر از دل کوه آق داغ به پایین سرازیر می‌شود.
تفرجگاه ازنو ، پارک اللر باغی هم از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر است. گفتنی‌ها از زیبایی شهر و جاهای دیدنی‌اش بسیار است که بماند به وقت خودش.

جاده اسالم به خلخال و اقامت | کلبه در جاده

تصویری از ویللا جنگلی در جاده اسالم به خلخال

در جاده اسالم به خلخال انتظار هتل‌های لوکس و چندستاره نداشته باشید. حالا که به دل این جاده زده‌ایم، بهتر است کمی ساده‌تر بگیریم. در راه کلبه‌های برای اقامت هست. در این فضا می‌شود در هر ژانری سریال ساخت. از ترسناک تا چیزی شبیه به سریال‌های زیبای ساخته‌شده در جزیره پرنس ادوارد. راستی از سارا پُلی خبر دارید؟ رابطه‌اش با خاله هتی درست شد؟

تصویری از خانه و کلبه های اسالم به خلخال

شاید هم دلتان کمپ و چادر خواست. فقط آتش که روشن می‌کنید تا بساط کنسرو و چای یا املت و نیمرو راه بیندازید حواستان به جنگل هم باشد. اصولش را رعایت کنید.

جاده اسالم به خلخال و احتیاطش | بی باک نباشید

مسیر اسالم به خلخال جاده‌ای 70کیلومتری بدون پمپ بنزین است. احتمالاً نمی‌خواهید کارتان به سکانس‌های ایستادن کنار خیابان با دبه‌ای در دستِ فیلم‌های جاده‌ای برسد؛ پس حتماً باکتان را پر کنید.

تصویری از جاده مه آلود اسالم به خلخال

چراغ‌های ماشین و مه‌شکن را هم چک کنید. یادتان که نرفته؟ بخشی از مسیر مه‌آلود است.

برای زمستان زنجیرچرخ را فراموش نکنید.

جاده اسالم به خلخال| بهترین زمان سفر

باتجربه که باشید می‌دانید هدف که جاده باشد، هر فصلش دنیایی متفاوت است. بهار جاده‌‎های جنگلی سبز روشن و تابستانش سبز تیره است، پاییزش نارنجی و زمستانش سفید.

تصویری از جاده جنگلی اسالم به خلخال

هوای جاده اسالم به خلخال در زمستان سرد است و برف گاهی سنگین؛ پس این فصل را با احتیاط و هماهنگی‌های لازم انتخاب کنید. پیگیری هواشناسی منطقه هم فراموش نکنید. این جاده را گاهی به‌خاطر شدت بارش برف می‌بندند؛ پس قبل از سفر با پلیس راهور تماس بگیرید یا از سایت آن‌ها چک کنید.

تصویری از جاده برفی اسالم به خلخال

بهار و تابستان خنک و مطبوع است، می‌دانید که دشت شقایق‌ها را هم در بهار در پیش دارید.

تصویری از جاده پاییزی اسالم به خلخال

پاییزش، زمستان سرمایی‌هاست؛ اما رنگ‌های قرمز، نارنجی و زردش قاب دوربینتان را گرم می‌کند.

جاده اسالم به خلخال | مسیر دسترسی

  • از تهران به اسالم

اگر از تهران حرکت کنید 450 کیلومتر تا اسالم راه هست. از جاده قزوین به سمت رشت برانید. از منجیل، رودبار و پلیس راه سراوان بگذرید. پل دوربرگردان را که پشت سر گذاشتید، تابلوهای مسیر فومن را دنبال کنید. بعد از فومن، از صومعه سرا به سمت رضوانشهر برانید. از آنجا باید به آستارا بروید و بعد اسالم.

چشمتان که به تابلوها باشد، مسیر سرراست است. اگر بدون توقف از تهران تا اسالم را برانید 6ساعتی بیشتر راه در پیش ندارید؛ اما دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است، آن ‌هم حالا که اجبار زمانی هم در کار نیست. اصلاً خوش‌گذرانی هرچه کش‌دارتر بهتر. در مسیر هر چندساعت یک‌بار توقف کنید و کش‌وقوسی به بدنتان بدهید. مسافرانی که قصد سفر به تبریز و ارومیه را دارند معمولاً مسیر اسالم به خلخال را انتخاب نمی‌کنند. مسیر اسالم به خلخال مسیر اصلی به تبریز نیست و مسافت طولانی‌تری نسبت به مسیر اصلی دارد.

  • از تبریز به اسالم

از تبریز ۳مسیر متفاوت برای رسیدن به اسالم وجود دارد. یکی از مسیرها نسبت به دوتای دیگری کوتاه‌تر و حدود ۴۵۰کیلومتر است. با این مسیر هم ۶ساعته به مقصد می‌رسید. در نهایت مقصدتان باید اردبیل و شهر خلخال باشد تا وارد این جاده‌ی رؤیایی شوید. باقی‌اش را شما انتخاب کنید.

همه احساسمان را به کار بستیم تا تجربه‌ای مجازی برایتان شبیه رؤیایی شیرین باشد. شاید طعم کباب و عطر مه هنوز هم در اتاقتان پابرجاست و دلتان هوی سفر دارد. ره بال آسمان را که انتخاب کنید هم‌سفرتان می‌شویم تا این رویا برایمان خاطره می‌شود. اگر همین‌حالا هم برای شما خاطره است، آن را برایمان کامنت کنید. کیفور می‌شویم.

{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”طول جاده اسالم به خلخال چقدر است؟ “,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”۷۰ کیلومتر”}},{“@type”:”Question”,”name”:”در مسیر اسالم به خلخال پمپ بنزین وجود دارد؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”خیر”}},{“@type”:”Question”,”name”:”بهترین زمان سفر در جاده اسالم به خلخال چه زمانی است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:” بهار و تابستان تا اواسط پاییز. در زمستان مسیر جاده برفی است.\n”}},{“@type”:”Question”,”name”:”در مسیر اسالم به خلخال اقامتگاه وجود دارد؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:” کلبه‌هایی برای اسکان مسافران وجود دارد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”از تهران تا جاده اسالم به خلخال چند کیلومتر است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:” حدود ۴۵۰کیلومتر”}}]}

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.