دریاچه اوان | بهشتی پنهان در دل طبیعت قزوین

2

دریاچه اوان که در 75 کیلومتری قزوین قرار دارد،یکی از معروف‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی گردشگری ایران است. این مکان به‌قدری زیباست که بعد از دیدن آن از خود می‌پرسید آیا مکانی از این‌جا زیباتر هم وجود دارد!؟ دریاچه ای چندرنگ که آسمانی زیبا بالای سر آن و کوهستان و درختانی بلندقامت اطرافش را پوشش می‌دهند؛ گویی این دریاچه قصد پنهان کردن خود از دیده‌ها را دارد. مکانی اسرارآمیز و زیبا همانند بوم نقاشی اما از نوع زنده آن است که می‌تواند با هر فصل، منظره و رنگ‌هایی متفاوت به شما نشان دهد که هر از دیگری زیباتر هستند. این دریاچه در الموت، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی قزوین است که هرساله مشتاقان به طبیعت و زیبایی‌هایش را به خود جذب می‌کند. همراه ره بال آسمان باشید تا گشت‌وگذاری در این منطقه رویایی داشته باشیم.

از دریاچه اوان چه می‌دانید؟

اُوان، به معنی محلی است که آب در آن جمع می‌شود. این دریاچه بی‌نظیر یکی از معروف‌ترین دریاچه‌های ایران است که در سال 1389 به عنوان هشتاد و نهمین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید. دریاچه زیبای اوان دارای ابعاد 325 متر در 275 متر و وسعتی بیش از 70000 مترمربع می‌باشد که در ارتفاع 1815 متری از سطح دریا قرار دارد. درباره عمق این دریاچه اعداد متفاوتی بیان شده ولی طبق مشاهدات و همچنین مطالعات جمعی از غواصان، عمق این دریاچه در عمیق‌‌‌ترین قسمت آن، یعنی جنوب شرقی به 6.8 متر می‌رسد. این‌که دریاچه زیبای اوان چگونه شکل گرفته به‌طور دقیق مشخص نیست؛ زیرا عده‌ای معتقدند که بر اثر رانش زمین در 500 سال پیش به وجود آمده است. در عین‌حال عده‌ای دیگر بر این باورند که این دریاچه، بازمانده یک دریاچه بزرگ‌تر همچون کاسپین بوده که طی گذشت سال ها وسعت آن کم و کمتر شده است؛ چراکه فکر می‌کنند نام “قزوین” تغییر یافته “کاسپین” می‌باشد.

بهشتی روی زمین که به آن دریاچه اوان می‌گویند

آب دریاچه از نوع شیرین است و دمای آن در عمیق‌ترین نقطه‌اش، به 23 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. کف دریاچه با رسوبات پر شده که باعث چسبناکی و ایجاد میدان دیدی کمتر از 1متر می‌شود. آب دریاچه درواقع از چشمه‌های کوچکی که در بسترش قرار دارند و بارندگی منطقه سرچشمه می‌گیرد. از سرریز آب این دریاچه، رود کوچکی تشکیل می‌شود که کشاورزان روستای اطرافش مانند “کوشک” و “آیین” از آن برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود استفاده می‌کنند.

ویدیوی زیبا از دریاچه اوان

دریاچه اوان، زیستگاه کامل حیوانی و گیاهی

اطراف دریاچه تا دامنه ارتفاعات از پوشش گیاهی منحصربه‌فردی همچون درختان چنار، بید، تبریزی، آلبالو، فندق، گردو، گیلاس و سنجد و گیاهان علفی گون، کنگر و شیرین‌بیان برخوردار است. داخل آب‌های دریاچه نیز گیاهان غوطه ور خوشاب و نی‌بن و  و چنگال آبی وجود دارند.

در طبیعت اطراف دریاچه پلنگ، خرس قهوه‌ای، روباه، نوعی سمور به نام “شنگ”، سیاه گوش که یک نوع گربه وحشی است، زاغ و انواع گنجشک‌سانان، کل و بز کوهی، گراز، شغال، گرگ، انواع عقاب، دلیچه، دال، کبک، فاخته، دارکوب، شاهین، جغد، سبزقبا، قورباغه، لاک‌پشت و خرچنگ زندگی می‌کنند. درون خود دریاچه اوان هم ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان و کپور وجود دارند و به دلیل وجود گیاهان درون دریاچه، محیط مناسبی برای زندگی اردک ماهی نیز فراهم شده است.

شنا و ماهیگیری ممنوع!

این یک قانون در دریاچه اوان می‌باشد چرا که به‌دلیل شکار بیش ازحد در این منطقه صدمات زیادی در چندین سال گذشته به زندگی جانداران و اکوسیستم محیط وارد شده است. حتی باوجود تابلوهای هشداردهنده، باز هم عده‌ای به این کار ادامه می‌دهند و حیات حیوانات این منطقه را به خطر می‌اندازند. دلیل اصلی ممنوع بودن شنا در این دریاچه، گیاهان و رسوبات کف آن است که حالت لغزندگی به آن داده و شنا را به امری پرخطر تبدیل کرده است. پس حتما به علائم هشداردهنده توجه کنیم و شناکردن را فراموش کنیم.

چرا باید از دریاچه اوان دیدن کنیم؟

نمایی زیبا از دریاچه اوان

از زیبایی‌ها و دیدنی‌های این منطقه رویایی، هر چه بگوییم کم گفته‌ایم؛ البته تا زمانی که با چشمان خودتان نبینید شاید باور نکنید. پس بگذارید چند نمونه از این زیبایی‌ها و تفریحات را به شما نشان دهیم:

  • قایق سواری در دریاچه

زنی در حال قایق ر انی در دریاچه اوان

این تفریح، یکی از پرطرفدارترین تفریحات دریاچه اوان، مخصوصا در فصل بهار و تابستان است که می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای اندک، به مبلغ 20000 تومان، روی این دریاچه زیبا شناور شوید و منظره‌ای شگفت‌انگیز و متفاوت از این دریاچه را ببینید که هیچگاه فراموش نخواهید کرد.

  • عکاسی

طبیعت بکر و چشم‌نواز این دریاچه، آن را به یکی از معروف ترین مکان‌های عکاسی تبدیل کرده است. با رفتن به ارتفاعات و طبیعت اطراف، علاوه بر سوژه‌های همان منطقه، می‌توانید عکس‌هایی خارق‌العاده از دریاچه بگیرید. اگر اوایل صبح به این منطقه بروید، به دلیل گرمای آب دریاچه و هوای سرد اطراف، مه زیبایی در اطراف دریاچه تشکیل می‌شود که می‌تواند یکی از بهترین سوژه‌های عکاسی شما شود.

  • اسکی روی یخ

دریاچه اوان در فصل زمستان

اگر در فصل زمستان سرمای هوا باعث یخ زدن تمام سطح دریاچه شود، علاوه بر زیبایی چشم‌نواز، یکی از بهترین موقعیت‌ها برای اسکیت بازی و لذت بردن از این تفریح زمستانی هم فراهم می‌شود. 

  • کوهنوردی

با سفر به دریاچه اوان فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی نیز فراهم می‌شود. چراکه ارتفاعات اطراف این دریاچه، یکی از بهترین و بکرترین مناطق موجود در ایران است و بعد از صعود به بخش‌های مرتفع‌تر، می‌توانید چهره دیگری از دریاچه را ببینید که شاید کمتر کسی آن را دیده و از آن همه زیبایی لذت ببرید. در نزدیکی دریاچه اوان پیست اسکی کامان قرار دارد که در آنجا هم ‌می‌توانید لذت یک تفریح زمستانی دل‌چسب را بچشید.

  • تماشای پرندگان مهاجر

با فرارسیدن فصل کوچ پرندگان در پاییز، پرندگانی نظیر غاز، قو و مرغابی به این منطقه کوچ می‌کنند و فرصت مناسبی برای آشنایی با این گونه پرندگان و سرگرم شدن با وجود این حیوانات زیبا فراهم خواهد شد.

  • لذت بردن از زیبایی‌های مسیر

مسیر رسیدن به دریاچه اوان

راه رسیدن به اوان پیچ‌درپیچ و خاکی است ولی زیبایی آسمان و مناظر اطراف، تمام این ناخوشایندی‌ها را از بین می‌برد؛ گویی به شما مژده بهشت اوان را می‌دهد که در یک قدمی شماست. شاید هم این پیچ‌ها سرعتمان را کم می‌کنند تا بتوانیم در هر منظره‌ای که دوست داریم تو‌قف کنیم. می‌توانیم برای لحظاتی در عین لذت بردن از مناظر زیبای اطراف، با خود خلوت کنیم و از زندگی پردغدغه و ماشینی خود دور شویم. درضمن باید این نکته را هم اضافه کرد که این جاده در بهار به زیباترین حالت ممکن خود می‌رسد.

اقامتگاه دریاچه اوان

به دلیل زیبایی دریاچه و طبیعت اطرافش، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند شب در کنار دریاچه چادر بزنند و همان‌جا بمانند. برای این‌کار بهترین مکان، ضلع جنوبی دریاچه است. اگر هم به کمپینگ و چادرزدن علاقه‌ای ندارید، می‌توانید از هتل‌های خوب قزوین یا اقامتگاه‌های بومی و خانه‌های روستایی الموت نزدیک دریاچه استفاده کنید.
امکانات دریاچه اوان از جمله رستوران، سرویس بهداشتی، تخت برای نشستن، سکوهایی برای برپایی چادر، فضای پارکینگ و بوفه برای رفاه حال بازدیدکنندگان و مسافران این سرزمین زیبا و رویایی فراهم شده است.

چه زمانی به این دریاچه رویایی سفر کنیم؟

به دلیل زیبایی‌های بی‌نظیر این منطقه، قطعاً هر فصل جلوه منحصربه‌فرد خود را دارد؛ ولی معمولاً بهترین زمان سفر به دریاچه رویایی اوان اردیبهشت تا مهر ‌است. دریاچه اوان در بهار و تابستان آب‌وهوای بسیار دل‌پذیری دارد که درکنار آن می‌توانید از طبیعت چشم‌نواز بهاری‌اش لذت ببرید. ازطرفی اگر شما به دنبال پاییزی هزاررنگ هستید، دریاچه اوان در پاییز را از دست ندهید. درختان زرد و نارنجی که دلبری می‌کنند و هوش از سرتان می‌برند. اگر هم اهل سفرهای زمستانی هستید، این دریاچه در زمستان شما را غافلگیر می‌‌کند. با حاکم‌شدن سرما بر این منطقه، دریاچه تماماً یخ می‌زند و علاوه بر زیبایی‌ چشم‌نوازش، محلی مناسب برای اسکیت روی یخ می‌شود. ما تضمین می‌کنیم که زیباترین خاطرات زمستانی‌تان در اوان رقم بخورد به شرط آن‌که سُر نخورید.

مسیر دسترسی به دریاچه اوان

آدرس: استان قزوین، 88 کیلومتری شمال شرق شهر قزوین، منطقه الموت

برای رسیدن به دریاچه، ابتدا به ورودی شهر قزوین یا در اصطلاح محلی میدان غریب کش بروید. بر روی تابلو سمت راست این میدان، مسیر روستای الموت مشخص شده است. بعد از 40 کیلومتر رانندگی در این مسیر و عبور از رجایی دشت، بعد از 20 کیلومتر به یک دوراهی می‌رسید که یکی به روستای الموت و دیگری به اوان می‌رسد.  پس از ورود به مسیر دریاچه که در سمت چپ واقع شده و طی 8 کیلومتر، از کنار روستای زرآباد گذر کرده و بعد از رد کردن یک گردنه، دریاچه را می‌بینید. حدود 2 کیلومتر انتهایی مسیر، خاکی است و شاید کمی اذیت شوید ولی بدانید بهشتی باورنکردی در انتظار شما است.

با همه زیبایی‌های این بهشت زمینی، کمپینگ دریاچه اوان حتی در شب‌های تابستان مانند یک شب پاییزی سرد است. پس وسایل مورد نیاز مانند کیسه خواب و لباس گرم را فراموش نکنید. اگر این مطلب باعث رفتن شما به این منطقه و لذت‌بردن از آن شد، خوش‌حال می‌شویم تجربه‌هایتان را با ره بال آسمان در میان بگذارید.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. عباسی می گوید

    سلام به همه یه عاشقان طبیعت و طبیعت گردی.دریاچه اوان برای گردش یک روزه به نظرم مناسب نیست از اتوبان که خارج بشید جاده پر پیچ و خم و غیر استانداردی داره حدودا 2 الی 3 ساعت رانندگی باید بکنید تا برسید ولی بعد از رسیدن مناظر زیبایی رو میبینید.

  2. رئوفیان می گوید

    اگر به قزوین و دریاچه اوان سر زدید پیشنهاد می کنم که بوم گردی اله بوم در الولک سربزنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.