آبشار هفت چشمه کرج | گیسوان نقره‌ای کوهستان

1

جاذبه‌های تماشایی بسیاری در اطراف تهران جا خوش کرده‌اند که مقصد سفرهای یک روزه برای پایتخت‌نشین‌ها محسوب می‌شود و برای چند ساعتی آن‌ها را از دردسرهای شهرنشینی دور می‌کند. یکی از این جاذبه‌های خوش‌آب‌وهوا و خوش‌منظره، در استان البرز واقع شده است و با عنوان آبشار هفت چشمه کرج شناخته می‌شود. این جاذبه مجموعه‌ای از چند آبشار کوچک و بزرگ است که هر کدام بر پهنای صخره‌ها، زیبایی خودشان را به رخ می‌کشند. در این مطلب از ره بال آسمان، قرار است که سری به آبشار هفت چشمه کرج بزنیم و از زیبایی‌های بی‌بدیل آن برایتان بگوییم. پس کوله‌پشتی را بردارید و شریک ما در لذت از این سفر خنک و دلچسب شوید.

آبشار هفت چشمه دقیقا در کجا واقع شده است؟

این آبشار زیبا در استان البرز و در نزدیکی کرج قرار دارد و به همین دلیل به آبشار هفت چشمه کرج معروف شده است. این جاذبه در حاشیه جاده سرسبز و کوهستانی چالوس و نزدیک به روستای ارنگه واقع شده است. برای آنکه از این روستا تا آبشار بروید، تنها باید به اندازه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. سد امیرکبیر در شمال آبشار زیبای هفت چشمه با فاصله تقریبی ۵ کیلومتر واقع شده و پل خواب نیز در شمال شرقی این جاذبه با فاصله تقریبی ۱۹ کیلومتر به‌روی نقشه جا خوش کرده است.

زیبایی های راه رسیدن به آبشار هفت چشمه

منطقه آتشگاه در شرق این آبشار با فاصله تقریبی ۱۶ کیلومتر قرار دارد و جاده چالوس از میان فاصله این دو می‌گذرد. آبشار هفت چشمه در مناطق شمال غربی شهر تهران واقع شده است و فاصله آن با نواحی شمالی‌ترین مناطق غربی پایتخت، در حدود ۴۰ کیلومتر است. همچنین شهر کرج در جنوب غربی آبشار هفت چشمه به‌روی نقشه دیده می‌شود و فاصله این جاذبه آبی با مرکز این شهر از استان البرز در حدود ۳۰ کیلومتر است.

جذابیت‌های سفر به آبشار هفت چشمه

نمایی از جاده کرج-چالوس

از لذت‌های سفر به آبشار هفت چشمه، گذر از جاده کوهستانی و سرسبز چالوس است که نماد زیبایی‌های طبیعت شمال ایران است و لذت گذر از آن کم از لذت رسیدن به مقصد نیست. در حاشیه جاده چالوس روستایی به نام ارنگه واقع شده است. کمی که از این روستا به سمت شمال و در امتداد جاده چالوس حرکت کنیم، به یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعت کوستانی ایران می‌رسیم که گردشگران را محو زیبایی خود می‌کند. تعدادی از آبشارهای کوچک و بزرگ به روی صخره‌ها شناور هستند و این مجموعه گیسوان نقره‌ای زیبا، آبشار هفت چشمه را در استان کرج خلق می‌کنند.

آب‌بازی با همسفران در زیر آبشارهای نقره‌ای این منطقه، یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌هایتان خواهد بود و حسابی خنک می‌شوید و سرحال خواهید آمد. آبشار هفت چشمه بدون شک یکی از زیباترین آبشارهای ایران است و قابی تماشایی دارد. به همین دلیل، عکاسی از منظره بی‌نظیر این جاذبه، عادت بسیاری از طبیعت‌گردها است و بدون ثبت زیبایی‌های آبشارها، این مکان را ترک نمی‌کنند.

مسیر بهشتی آبشار هفت چشمه استان البرز

رودخانه منتهی به آبشار هفت چشمه در البرز

موقعیت مکانی آبشارها در طبیعت، سبب شده تا هرکدام مسیر منحصربه‌فرد داشته باشند. این مسیر ابتدا با راندن در جاده زیبای چالوس شروع می‌شود و با گشت در روستای ارنگه و پیاده‌روی در امتداد رودخانه ادامه می‌یابد. در تمام مسیر چشمتان شاهد رنگ‌های زیبا و گوشتان شنوای صداهای طبیعت خواهد بود.

تصویر از نمای دیگر آبشار هفت چشمه

آبشار زیبای هفت چشمه نیز مثل دیگر آبشارها، مسیری سرشار از ماجراجویی دارد که با زیبایی‌های طبیعت آمیخته شده است. بنابراین یکی از جذاب‌ترین تفریحات آبشار هفت چشمه، مسیر منتهی به آن است. بخشی از مسیر منتهی به این جاذبه نقره‌ای، با یک رودخانه پوشانده شده است و نیاز به پیاده‌روی و عبور از مسیرهای صخره‌ای و رودخانه‌ای دارد. طبیعت مسیر آبشار، خود نیز یکی جذابیت‌های این سفر است و انواع درختان و گیاهان در امتداد این مسیر شما را همراهی می‌کنند و چشمتان به ترکیب سبزی طبیعت و آبی رود و آسمان خو می‌گیرد. بعد از پیاده‌روی در حاشیه این رودخانه، تماشای زیبایی‌های هفت گیسوی نقره‌ای روی صخره‌های سبز، خستگی را از تنتان در می‌کند.

روستای ارنگه

روستای زیبای ارنگه یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است و پیش از رسیدن به آبشار هفت چشمه در مسیرتان خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم که حتماً دراین روستای تاریخی و خوش‌آب‌وهوا گشتی بزنید. ارنگه هم ویژگی‌های تاریخی دارد و هم زیبایی‌های طبیعت به آن جلوه داده‌اند. یک قبرستان قدیمی با سنگ قبرهای تاریخی در این روستا وجود دارد که قدمت بالایی به روستا بخشیده و سبب ارزشمندشدن آن از منظر تاریخ شده است.

قبرستان تاریخی ارنگه

همچنین در قسمتی از روستای ارنگه، تپه‌ای بسیار قدیمی مشاهده می‌شود که به «تپه کارنه» معروف است و نشانی از قدمت بالای روستا است. علاوه بر تمام جذابیت‌های تاریخی، باغ‌های سرسبز میوه‌هایی همچون گیلاس، سیب، توت، گلابی و آلبالو در این روستا وجود دارند که رنگ‌ولعاب دلچسبی به آنجا داده‌اند و بسیاری از طعم‌های خوش طبیعت را به اهالی ارنگه بخشیده‌اند.

چه امکاناتی در اطراف آبشار وجود دارد؟

آبشار هفت چشمه از نمای بالا

طبیعت بکر این منطقه سبب شده که هیج امکانات خاصی در اطراف آبشارها وجود نداشته باشد. به همین دلیل باید پیش از شروع سفر، هرچه را که می‌خواهید، تهیه کنید و به امید بوفه‌ها و فروشنده‌های محلی نباشید.

چه زمانی سراغ آبشار هفت چشمه برویم؟

با آمدن بهار، بارش‌های فصلی سبب پُرشدن رودخانه و آبشار هفت چشمه می‌شود. در این فصل می‌توانید یکی عریض‌ترین حالت‌های این آبشار را ببینید. دمای هوای بهار سردتر از تابستان است و حتماً باید لباس گرم به تن داشته باشید. بارش‌های بهاری، به این منطقه کوهستانی ظاهری گل‌آلود می‌بخشد و پیاده‌روی در مسیر منتهی به آبشار را سخت می‌کند. از طرفی، تابستان فصل سفر به انواع آبشارها است و گرمای هوا با خنکای طبیعت آبشار تا حد بسیاری مهار می‌شود. بنابراین اگر قصد دارید به آبشار هفت چشمه بروید، ما به شما فصل تابستان را پیشنهاد می‌کنیم. فرار از گرمای هوای شهر و آمدن به دامان خنک طبیعت، موهبتی در فصل آتشین تابستان است. از جذابیت‌های سفرهای تابستانی به آبشارها، تجربه لذت‌بخش آب‌بازی با همسفران است. بنابراین با آب خنک آبشار، از هسفرانتان پذیرایی کنید و خاطراتی شاد از سفرتان بسازید.

پاییز زیبا در روستای ارنگه

نیمه دوم سال با تمام زیبایی‌هایی که طبیعت ارنگه دارد، برای سفرهای کوهستانی مناسب نیست. به همین دلیل بهتر است فقط در تابستان راهی آبشار هفت چشمه بشوید. دمای پایین هوای کوهستان، معضلات رانندگی در جاده‌ها و همچنین کاهش دمای آب آبشار و رودخانه، از مشکلات سفر در نیمه دوم سال هستند.

چطور به آبشار هفت چشمه برویم؟

آدرس: استان البرز، کیلومتر 17 جاده چالوس، روستای ارنگه.

برای رسیدن به آبشار هفت چشمه باید خودتان را به جاده چالوس برسانید. مسیرتان را با راندن در این جاده زیبا و کوهستانی ادامه دهید تا تقریباً بعد از ۱۷ کیلومتر به ورودی روستای ارنگه برسید. وارد این روستا شوید تا به مسیر منتهی به آبشار هدایت شوید. بعد از آنکه ماشینتان را پارک کردید، پیاده‌روی را در خلاف جهت رودخانه و آبشار شروع کنید.

شب را کجا بمانیم؟

اگر از تهران، کرج یا سایر شهرهای نردیک، به سمت آبشار هفت چشمه می‌آیید، می‌توانید سفری یک روزه داشته باشید و با برنامه‌ریزی درست، پیش از غروب آفتاب برگردید. اما اگر از مناطق دورتر آمده‌اید یا قصد دارید سفرتان بیش از یک روز طول بکشد، می‌توانید شب را در اطراف روستای ارنگه بگذرانید و چادرتان را در دامان طبیعت سبز این منطقه به پا کنید. درون کیسه خوابتان دراز بکشید و از خنکای هوای پر اکسیژن لذت ببرید. اگر هم از مسیری دور آمده‌اید؛ اهل کمپ و گذران شب در طبیعت نیستید و به‌دنبال اقامتگاهی راحت هستید، می‌توانید سراغ هتل‌های شهرهای اطراف مثل تهران، کرج و چالوس بروید.

چند نکته پیش از حرکت به سمت آبشار هفت چشمه

  • تابستان بهترین زمان سفر به این منطقه است و خنکای دمای آب‌وهوای کوهستانی لذت‌بخش خواهد بود؛
  • پوشیدن لباس خنک و استفاده از کرم ضد آفتاب، عینک دودی و کلاه آفتاب‌گیر، از نکات مهم پوشش تابستانی برای سفر به این منطقه است؛
  • مسیر پیاده‌روی در این منطقه نیاز به یک کفش استاندارد و راحت دارد؛
  • اگر قصد دارید شب را در منطقه نزدیک به آبشار هفت چشمه بگذرانید، حتماً لباس گرم همراه داشته باشید تا در صورت کاهش دما از آن استفاده کنید؛
  • به‌دلیل آب‌بازی و احتمال خیس‌شدن، حتماً یک دست لباس اضافه در کوله پشتی خود داشته باشید؛
  • در این منطقه سطل‌های بزرگ زباله وجود ندارد؛ بنابراین زباله‌هایتان را هرگز در طبیعت رها نکنید.

آبشار آدران بعد از آبشار هفت چشمه

تصویر زیبا از نمای کلی آبشار آدران

بعد از ماجراجویی و لذت وقت‌گذرانی در آبشار هفت چشمه، آبشار آدران، یکی از آبشارهای بلندقامت ایران منتظرتان است. اگر مسیر آبشار هفت چشمه را ادامه دهید، به آبشار آدران خواهید رسید. مسیر این آبشار بسیار سخت‌تر و صخره‌ای‌تر از مسیر هفت چشمه است و پیاده‌روی در آن نیاز به مهارت دارد. اگر با تمام سختی، این مسیر را ادامه دهید، به آبشار ۹۰متری آدران خواهید رسید و محو عظمت آن خواهید شد. آبشار آدران یکی از بلندترین آبشارهای ایران است و پدیده‌ای منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.

پیش به سوی جاده چالوس و آبشار هفت چشمه

تصویر زیبای اطراف هفت چشمه

گرمای هوا بهانه خوبی است تا کوله‌پشتی را برداریم و راهی جاده‌های خنک کوهستانی شویم. آبشارها و رودخانه‌ها از اولین گزینه‌های خنک و پرطرفدار در فصل تابستان هستند و در این فصل مسافران بسیاری به این مناطق هجوم می‌آورند. هفت چشمه به‌دلیل قرارگرفتن در حاشیه جاده چالوس و موقعیت مکانی دلچسبی که دارد، روزی خنک در دل ایام داغ تابستان برایتان خواهد ساخت. پس تا پیش از آنکه پاییز سروکله‌اش از راه برسد و هوا سرد شود، سری به این منطقه بزنید.

اگر در گذشته به آبشار هفت چشمه کرج و این منطقه از چالوس سفر کرده‌اید، حتماً از تجربه‌هایتان در بخش دیدگاه‌ها برای ما بگویید و اطلاعات مفیدتان را در اختیار همراهان ره بال آسمان قرار دهید.

5/5 (2 نظر)
1 نظر
  1. حسین پور می گوید

    متاسفانه در آبشار هفت چشمه زباله های زیبادی مشاهده میشه و رسیدگی کم هست کاش بیشتر رسیدگی بشه به این مکان زیبا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.