دره هفت غار نیشابور | دره‌ای سرخ با طبیعتی سرسبز

0

دره هفت غار نیشابور جاذبه‌های گردشگری دارد که در دیگر جاهای دیدنی شمال شرق ایران، نظیر آن را سراغ نداریم. این دره در شمال نیشابور واقع شده و جاده‌ای خوش‌مسیر دارد. به لطف این شرایط، دره هفت غار سالانه پذیرای گردشگرانی بی‌شماری از سرتاسر ایران است. جالب است بدانید دره هفت غار عموماً با خاک رس پوشیده شده است. به همین دلیل دره‌ای که از آن صحبت می‌کنیم قرمزرنگ است و به لحاظ بصری جاذبه‌های تماشایی دارد. از آب و هوای دره هفت غار نیز هرچقدر بگوییم، کم گفته‌ایم. این دره در کنار زیبایی، جاذبه‌های کوهنوردی نیز دارد. به گردشگران علاقه‌مند به گشت‌و‌گذار در دره های ایران پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به دره هفت غار نیشابور بزنند. برای اینکه گردشگری در این دره بیشتر به شما خوش بگذرد، در ادامه اطلاعات جالبی درباره این جاذبه تماشایی با شما در میان می‌گذاریم.

دره هفت غار نیشابور کجاست؟

عکس دره هفت غار نیشابور

استان خراسان رضوی شهرهای معروفی دارد که یکی از آن‌ها نیشابور است. این شهر در کنار جاذبه‌های تاریخی، بسیار خوش آ‌ب‌‌وهواست. به همین دلیل آوازه جاهای دیدنی نیشابور به‌عنوان یکی از شهرهای نزدیک مشهد بر سر زبان گردشگران افتاده است. دره هفت غار در همسایگی نیشابور واقع شده است. برای رسیدن به این دره باید راه نیشابور را در پیش بگیرید. اگر مقصد گردشگری شما را تهران در نظر بگیریم، از این شهر تا نیشابور حدود ۶۶۶ کیلومتر فاصله دارید. این فاصله در عرض ۸ یا ۹ ساعت طی می‌شود.

مسیر دسترسی به دره هفت غار نیشابور

به نیشابور که رسیدید، مسیر شمال این شهر را ادامه دهید تا به جاده باغرود برسید. باغرود یکی دیگر از جاهای تفریحی نزدیک به نیشابور است. درباره زیبایی‌های باغرود بیشتر صحبت خواهیم کرد. حدود ۱۲ کیلومتر مانده به روستای باغرود، به دامنه‌های کوه سربه‌فلک‌کشیده بینالود می‌رسید. به این کوه که رسیدید، باید از خودرو پیاده شوید و مسیری کوتاه را پیاده‌روی کنید تا به دره هفت غار نیشابور برسید. ناگفته نماند مسیر دیگری نیز برای رسیدن به دره هفت غار وجود دارد. در همسایگی این دره، روستایی با نام غار خودنمایی می‌کند. از این روستا می‌توانید به دره هفت غار برسید. با این حال مسیر بین روستا و دره، راهی دشوار دارد. اگر اهل کوه‌پیمایی هستید و تجهیزات لازم برای کوه‌نوردی را دارید، مسیری که به آن اشاره کردیم ماجراجویی جانانه‌ای را پیش روی شما قرار می‌دهد.

 

معرفی دره هفت غار نیشابور

نیشابور دومین شهر بزرگ در استان خراسان رضوی است. این دیار، آب‌و‌هوایی معتدل دارد. به لطف این شرایط، دره هفت غار به‌رغم قرارگرفتن در دامنه کوه، چندان گرم نیست. خراسانی‌ها این دره را یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد می‌دانند. آب‌و‌هوای خوش و بارندگی‌های فصلی باعث شده تا منطقه اطراف دره هفت غار پوشش گیاهی نسبتاً‌ سرسبزی داشته باشد. در اطراف دره هفت غار تا چشم کار می‌کند گیاهان خودرو دیده می‌شوند. گون، زیره کوهی، ریواس، آویشن، زرشک کوهی و گلپر از گیاهانی است که در مسیر رسیدن به دره هفت غار روییده‌اند. وجود این گیاهان زمینه‌ای برای زندگی حیوانات اهلی و وحشی گوناگونی فراهم کرده است.

عکس حیوان‌های وحشی دره هفت غار نیشابور

با این حساب احتمال زیادی وجود دارد که در دره هفت غار، چشمتان به حیواناتی مانند شغال، روباه و عقاب بیفتد. در این ناحیه پلنگ و گرگ نیز وجود دارد. البته غم به دل خود راه ندهید، بیشتر این حیوان‌های وحشی در ناحیه شکار ممنوع نیشابور زندگی می‌کنند و احتمال کمی وجود دارد که در حین گردشگری در دره هفت غار نیشابور، حیوان‌های درنده تهدیدی برای شما باشند.

از آب‌و‌هوای خوش، پوشش گیاهی سرسبز و جانوران دره هفت غار نیشابور گفتیم. اکنون زمان آن است که با تعریف از زیبایی‌های بصری این دره، هوس گردشگری در دره هفت غار را به سر شما بیندازیم. اولین چیزی که دره هفت غار خودنمایی می‌کند، چشم‌انداز زیبای این دره است. همان‌گونه که اشاره کردیم، این دره عموماً با خاک رس درست شده است. رنگ قرمز، ویژگی‌ اصلی خاک رس است. به همین دلیل با حضور در این منطقه، چشمتان به دره‌ای سرخ‌رنگ روشن می‌شود. سرخی این دره و سبزی پوشش گیاهی آن جلوه‌ای تماشایی به دره هفت غار داده است.

جاذبه های گردشگری دره هفت غار نیشابور

قبل از اینکه به جاذبه های گردشگری دره هفت غار بپردازیم، اجازه دهید با هم ببینیم ماجرای نام‌گذاری این دره از چه قرار است. به احتمال زیاد شما هم با شنیدن نام دره هفت غار، به این فکر افتاده‌اید که غارهای زیادی در این دره وجود دارد. جالب است بدانید به رغم نامگذاری این دره به هفت غار، در آن خبری از غار نیست. جالب‌تر اینکه دره هفت غار از هفت تنگه درست شده است. در هر کدام از این تنگه‌ها، آبشارهای مرتفع و رودخانه‌های خروشانی جریان دارد. بعضی از تنگه‌هایی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم به اندازه‌ای به هم نزدیک هستند که شکل‌و‌شمایلی غارمانند دارند.

به همین دلیل دره هفت غار به‌رغم اینکه غاری ندارد، با نام هفت غار شناخته می‌شود. از آنجایی که این تنگه‌ها در قسمت‌های مختلف دره قرار گرفته‌اند، می‌توانید هر زمان که خسته شدید، در دامن یکی از این تنگه‌ها پناه بگیرید و اتراق کنید. استراحت و گشت‌و‌گذار در دره هفت غار تفریحی است که از آن سیر نمی‌شوید. با این حال جاذبه های این دره با رودخانه‌ای زیبا ادامه پیدا می‌کند.

رودخانه‌ای زیبا که از دل دره هفت غار نیشابور می‌گذرد

جاذبه های گردشگری دره هفت غار نیشابور فقط به تنگه‌های زیبا و پوشش گیاهی سرسبز این ناحیه خلاصه نمی‌شود. برای شما گفتیم که در این دره رودخانه‌های خروشانی قرار دارد. یکی از این رودخانه‌ها به‌عنوان رود اصلی این دره شناخته می‌شود. این رودخانه به اندازه‌ای تماشایی است که گردشگران ماجراجو را به هوس می‌اندازد تا راه سرچشمه آن را در پیش بگیرند. برای رسیدن به سرچشمه این رود کافی است راه دره هفت غار را ادامه دهید. گذر از این راه چندان سخت نیست. پس از حدود ۲ تا نهایتاً ۳ ساعت کوه‌پیمایی و عبور از هفت تنگه‌ای که به آن‌ها اشاره کردیم، به دشتی سرسبز می‌رسید. این دشت درواقع سرچشمه رود خروشانی است که از دره هفت غار می‌گذرد.

آب این رودخانه زلال و گواراست. پس از چند ساعت کوه‌پیمایی و گذر از صخره‌ها، می‌توانید در کنار رودخانه بنشینید و گذر عمر ببینید. چشمه‌‌ای که رودخانه از آن جریان پیدا کرده، املاح معدنی دارد؛ در نتیجه آب آن برای نوشیدن مناسب نیست. با این حال اگر هوس کردید تنی به آب بزنید، با آب‌تنی در چشمه‌ می‌توانید از آب معدنی با خاصیت‌های سودمند بهره بگیرید. اطراف این دشت را درخت‌های گردو پوشش داده است. گشت‌و‌گذار در این منطقه به اندازه‌ای جذاب است که می‌توانید چندین ساعت را به طبیعت‌گردی در آن مشغول شوید.

عکس روستای رود نیشابور

اگر هم از آن دسته گردشگران طبیعت‌دوستی هستید که از زیبایی‌های طبیعت سیر نمی‌شوید، می‌توانید پس از رسیدن به سرچشمه رودخانه، راه خود را ادامه دهید. پس از مدتی به دوراهی می‌رسید. مسیر سمت چپ در این دوراهی شما را به روستای برفریز می‌رساند. مسیر دوم نیز به روستای رود منتهی می‌شود. این روستاها با طبیعتی سرسبز و اهالی باصفا به‌عنوان بهترین جاهای دیدنی نیشابور شناخته می‌شوند.

امکانات رفاهی دره هفت غار نیشابور

عکس روستای غار نیشابور

دره هفت غار نیشابور در دل طبیعت قرار دارد. به همین دلیل انتظار چندانی به لحاظ امکانات رفاهی از این دره نباید داشته باشید. نبود امکانات رفاهی در این دره باعث شده تا با طبیعتی بکر روبه‌رو باشید که گردشگری در آن پایانی ندارد. خوشبختانه در اطراف دره هفت غار چندین روستا وجود دارد. مهم‌ترین این روستاها، روستای غار است که برای رسیدن به دره باید از آن عبور کنید. روستای رود و روستای برفریز نیز از دیگر جاهایی است که روی امکانات رفاهی و کمک اهالی روستا می‌توانید حساب باز کنید.

بهترین زمان بازدید از دره هفت غار نیشابور

نیشابور در همه فصل‌های سال زیبا و تماشایی است. با این حال وقتی صحبت از طبیعت‌گردی به میان می‌آید، بهار بهترین زمان برای گردشگری در این ناحیه است. درخت‌ها و گیاهان دره هفت غار در بهار هر سال شکوفا می‌شوند و جلوه‌ای تماشایی به این دره می‌دهند. از‌ آنجایی که در این دره، رودخانه‌‌ای زیبا جریان دارد، این روخانه در بهار از همیشه خروشان‌تر است. آب‌و‌هوای خوش دره هفت غار در تابستان نیز ادامه پیدا می‌کند. انصافاً باید گفت تابستان‌های هفت غار نسبتاً خنک است.

عکس بهترین زمان بازدید از دره هفت غار نیشابور

اگر با گرمای نسبی هوا مشکلی ندارید، گردشگری تابستانه در این دره به شما حسابی خوش می‌گذرد. درختان اطراف دره هفت غار در پاییز هر سال جامه طلایی بر تن می‌کنند. رنگ زرد برگ درختان در کنار سرخی خاک این دره جاذبه‌ای تماشایی به دره هفت غار می‌دهد. انصافاً باید گفت دره هفت غار زمستان‌ نیز زیباست؛ اما باید اعتراف کرد که سرمای هوا، گردشگری در این دره را دشوار می‌کند.

لوازم ضروری برای بازدید از دره هفت غار نیشابور

عکس لوازم ضروری برای بازدید از دره هفت غار نیشابور

برای شما گفتیم که دره هفت غار، طبیعت بکری دارد. از طرف دیگر این دره به اندازه‌ای زیباست که گردشگران به هوس می‌افتند تا در آن بیشتر به پیش بروند. اگر تجربه‌ای برای طبیعت‌گردی در مناطق دورافتاده ندارید، بهتر است حتماً همراه راهنمایی کاربلد راهی این دره شوید. از طرف دیگر تأکید می‌کنیم که کفش مخصوص کوه‌پیمایی همراه ببرید. کوله‌پشتی، لباس مناسب، کلاه آفتابگیر، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، چوبدستی کوه‌پیمایی، گِتِر (محافظی که روی کفش و پاچه شلوار قرار می‌گیرد)، زیرانداز، غذای پرانرژی و تنقلات، آب‌ و لوازم روشن‌کردن آتش از دیگر لازم ضروری است که برای بازدید از دره هفت غار باید حتماً همراه ببرید.

اقامت در دره هفت غار نیشابور

دره هفت غار به اندازه‌ای تماشایی است که بعید می‌دانیم به‌راحتی از آن دل بکنید. با این حال همان‌گونه که از اشاره کردیم، در این دره خبری از امکانات رفاهی نیست.  اگر تجربه‌ای در کمپ‌زدن و گذران شب در دل طبعیت ندارید، بهتر است قید چادرزدن در این دره را بزنید. خوشبختانه دره هفت غار به چندین اقامتگاه نزدیک است. اقامتگاه بوم‌گردی جوری، اقامتگاه بوم‌گردی شادمهر و اقامتگاه بوم‌گردی دنیای قدیم نیشابور از مکان‌هایی است که فاصله چندانی با دره هفت غار نیشابور ندارد. اگر هم می‌خواهید اقامتی شاهانه را در سفر به نیشابور تجربه کنید، راه هتل ارم نیشابور و هتل جهانگردی نیشابور را در پیش بگیرید.

جاهای دیدنی نزدیک به دره هفت غار نیشابور

 

عکس آرامگاه عطار نیشابوری

جاهای دیدنی نیشابور به اندازه‌ای است که بعید می‌دانیم در یک سفر بتوانید سری به تمامی آن‌ها بزنید. از طرف دیگر حیف است که راهی دره هفت غار شوید و گشت‌و‌گذاری جانانه در دیگر جاهای دیدنی نیشابور نداشته باشید. به همین دلیل در کنار مسافرت به این دره زیبا، گردشگری در آرامگاه خیام، آرامگاه عطار نیشابوری، حمام گلشن نیشابور، قلعه لک‌ لک آشیان، دهکده چوبین نیشابور، شهر تاریخی شادیاخ و زیارتگاه قدمگاه را به برنامه نیشابورگردی خود اضافه کنید.

دره هفت غار نیشابور با منظره‌های زیبا و طبعیتی تماشایی انتظار گردشگران را می‌کشد. امیدواریم اطلاعاتی که درباره این دره با شما در میان گذاشتیم، گردشگری خاطره‌سازی را برایتان به دنبال داشته باشد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرینی از گردشگری در جاهای دیدنی نیشابور دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطر‌های خوش را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبانمان به اشتراک بگذارید.

دره هفت غار در همسایگی منطقه خوش آب‌و‌هوای باغرود نیشابور قرار دارد.

هفت غار، دره‌ای سرخ‌رنگ است که پوشش گیاهی سبزی دارد و رودخانه‌ای خروشان در آن جریان پیدا کرده.

در دره هفت غار نیشابور خبری از امکانات گردشگری نیست. در نتیجه برای گردشگری در این دره حتماً کوله‌پشتی، لباس مناسب، کلاه آفتابگیر، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، چوبدستی کوه‌پیمایی، گِتِر (محافظی که روی کفش و پاچه شلوار قرار می‌گیرد)، زیرانداز، غذای پرانرژی و تنقلات، آب‌ و لوازم روشن‌کردن آتش همراه ببرید.

آرامگاه حکیم عمر خیام، آرامگاه عطار نیشابوری، حمام گلشن نیشابور، قلعه لک‌ لک آشیان، دهکده چوبی نیشابور، شهر تاریخی شادیاخ و زیارتگاه قدمگاه از جاهای دیدنی نیشابور است که فاصله کمی با دره هفت غار دارد.

بهار بهترین فصل برای گردشگری در دره هفت غار نیشابور است. گردشگری تابستانی و پاییزی نیز در دره هفت غار نیشابور خالی از لطف نیست.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.