دهکده چوبین نیشابور | اولین دهکده تمام چوبی ایران

0

امروز قصد داریم درباره یکی از متمایزترین جاهای دیدنی خراسان رضوی با شما صحبت کنیم. پس ساک و چمدان خود را ببندید تا به یکی از زیباترین روستاهای شمال شرق ایران سفر کنیم. با ما همراه باشید تا دهکده چوبین نیشابور ، یکی از زیباترین روستاهای ایران را بهتر بشناسید.

دهکده چوبین نیشابور کجاست؟

دهکده چوبین نیشابور در 17‌کیلومتری نیشابور و 127‌کیلومتری مشهد قرار دارد. این دهکده در تمام دنیا به‌عنوان یک دهکده توریستی معروف شناخته می‌شود. در این دهکده خبری از آهن نیست و سازه‌ها تماماً از چوب ساخته شده‌اند.

بررسی تاریخچه و قدمت روستای چوبی نیشابور

تا حدود 30 سال پیش، روستای چوبی نیشابور را با نام روستای «ملامحمد آقازاده» می‌شناختند. ملامحمد آقازاده یک فرد خیر و عالم خراسانی بود. او در مدت عمر خود، فعالیت‌های خیرخواهانه بسیاری انجام داد. یکی از این امور، ساخت اقامتگاه برای زائران امام رضا(ع) بود. وی در مدت حیات خود تصمیم گرفت برای رفاه حال زائران امام رضا، در نزدیکی مشهد اقامتگاه‌های متعددی را بنا کند. وی در روستای چوبین امروزی نیز اقامتگاهی بنا کرد. در این اقامتگاه تمام تجهیزات رفاهی و خدماتی تعبیه شد. به این ترتیب، حمام، چاه آب، چند اقامتگاه دیگر، مسجد و سایر امکانات نیز به وجود آمد و به این مجموعه اضافه شد.

تصویری از دهکده چوبی

جالب است بدانید همین اقامتگاه نسبتاً بزرگ، در طول تاریخ و با گذشت زمان به یک روستای کوچک تبدیل شد. این روستا برای مدت‌ها رونق داشت و در آن تردد صورت می‌گرفت. متأسفانه به‌تدریج شهرها پیشرفته شدند و مردم روستایی خانه‌های خود را ترک کردند. همین اتفاق تلخ درباره روستای ملامحمد آقازاده نیز رخ داد. از این روستا فقط چند خانه متروکه باقی ماند و خبری از حیات و زندگی در آن نبود.

پس از مدتی، مهندس حمید مجتهدی، نوه ملامحمد آقازاده از آمریکا به ایران بازگشت. او تحصیل‌کرده رشته مهندسی عمران از آمریکا بود. وی زمانی که به ایران بازگشت، عازم روستای قدیمی خود شد. وقتی که با چهره خسته و تنهای این روستا مواجه شد، تصمیم گرفت تا با دانشی که در اختیار دارد، جانی دوباره به این روستا ببخشد.

به این ترتیب در مدت 20 سال با تلاش بسیار، این روستا را به شکلی که امروز شاهد آن هستیم در آورد. او برای مدت 20 سال، داخل دو اتاق کوچک زندگی کرد و با تلاش شبانه‌روزی، روستای چوبین نیشابور را مرمت نمود.

ایده ساخت دهکده چوبی از کجا به وجود آمد؟

شاید بپرسید که ایده ساخت یک دهکده تمام چوبی چطور در ذهن مهندس مجتهدی به وجود آمد؟ در حقیقت مهندس در هنگام بازگشت به روستای قدیمی خود، قصد ساخت آلاچیق چوبی برای فرزندش را داشت. او تصمیم گرفت تا یک آلاچیق تمام چوبی برای بازی فرزند خود در این روستا ایجاد کند. همین کار ایده ساخت دهکده چوبی را در ذهن او مشتعل کرد. وی پس از مدتی پروژه خود را آغاز کرد تا دهکده‌ای تمام چوبی را ایجاد کند.

جاذبه‌های دیدنی دهکده چوبی نیشابور

روستای چوبین نیشابور امروزه یک جاذبه گردشگری مهم محسوب می‌شود. در این روستا سازه‌هایی بسیار زیبا تماماً از جنس چوب وجود دارند. تقریباً می‌توان گفت مثال آن‌ها در هیچ کجای ایران یافت نمی‌شود. تمام بخش‌های این دهکده، حاصل احساسات لطیف مهندس حمید مجتهدی است. به همین خاطر نمی‌توانید مشابه آن‌ها را در تمام دنیا بیابید. این علاقه ملی یک مهندس کارکشته ایرانی است که در تاروپود روستای چوبین نیشابور قرار گرفته و به آن جان می‌دهد؛ وگرنه چند تکه چوب این‌طور باعث حیات مجدد یک روستای بزرگ نمی‌شود.

  • مسجد چوبی

تصویری از مسجد چوبی در دهکده چوبین نیشابور

مسجد چوبی دهکده چوبین نیشابور، یکی از زیباترین سازه‌های این روستا و یکی از آرامش بخش ترین مناطق ایران محسوب می‌شود. این مسجد با سه ورودی، دو مناره و پنج پنجره، از فاصله دور نیز به‌خوبی خودنمایی می‌کند. جالب است بدانید مسجد چوبی روستای چوبین نیشابور، اولین مسجد چوبی در ایران و سراسر دنیا به شمار می‌آید. مهندس مجتهدی که دیگر در قید حیات نیست، از اوج دانش خود در ساخت این مسجد استفاده کرد. وی این مسجد را به‌شکلی بنا نمود که در مقابل 8 ریشتر زلزله نیز تاب می‌آورد. البته باید بدانید این زلزله نیست که مسجد و تمام روستا را تهدید می‌کند. در حقیقت شاید زلزله هر چند سال یک بار رخ دهد؛ اما این منطقه هر روز در خطر حمله موریانه‌‌ها قرار دارد.

تصویری از مسجد چوبی دهکده چوبین نیشابور

روستای چوبین نیشابور، در منطقه‌ای موریانه‌خیز واقع شده است. در حقیقت زیر خاک این روستا، چندین و چند لانه موریانه قرار دارد. به همین خاطر یکی از خطراتی که این مسجد و تمام روستا را تهدید می‌کرد، خطر حمله موریانه‌ها بود. از‌این‌رو مهندس مجتهدی با ابتکار خود، عایقی بسیار مقاوم ایجاد کرد. او از این عایق در تمامی بخش‌های روستا استفاده نمود تا همه خانه‌ها در برابر حمله موریانه‌ها مقاوم شوند. به این ترتیب سالیان سال است که هیچ گزندی به این مسجد و تمام دهکده وارد نشده است.

  • کتابخانه

در نزدیکی مسجد، بنایی چوبی با 120 مترمربع مساحت وجود دارد. این بنا را با نام کتابخانه چوبین می‌شناسند. جالب است بدانید مهندس مجتهدی این ساختمان را برای پسر ارشد خود بنا کرد. در آن دوران قرار بود که پسر ایشان در همین روستا بماند و تشکیل خانواده دهد. به همین خاطر مهندس مجتهدی خانه‌ای را برای زندگی او بنا کرد. متأسفانه فرزند مهندس او را در میانه مسیر تنها گذاشت و روستا را ترک کرد. به این ترتیب خانه پسر ارشد مهندس به کتابخانه و موزه دهکده چوبین تغییر کاربری داد.

این ساختمان دو درب ورودی و خروجی دارد. ساختمان کتابخانه در 2 طبقه ساخته شده است و 2 راه پله، ارتباط بین این طبقات را برقرار می‌کند. طبقه اول را از ترکیب چوب و آینه تزئین کرده‌اند. این طبقه موزه دهکده محسوب می‌شود. در طبقه دوم نیز می‌توانید از کتابخانه دهکده دیدن کنید. جالب است بدانید استفاده از این کتابخانه برای عموم گردشگران آزاد است. در میان این کتب، به راهنمای گردشگری نیشابور و انواع سفرنامه می‌توان اشاره کرد.

  • نانوایی

مهندس مجتهدی هر آنچه که یک روستا برای ادامه حیات خود نیاز داشته باشد را مهیا کرده است. به همین خاطر ساختمانی به‌عنوان ساختمان نانوایی در روستای چوبین نیشابور قرار دارد. در نانوایی آتش و تنور وجود دارد. چوب نیز میانه خوشی با آتش ندارد. از‌این‌رو ساختمان نانوایی برخلاف تمام روستا، از جنس کاهگل درست شده است. در این نانوایی دو تنور چوب‌سوز سنتی تعبیه شده است. یکی از نقاط جذاب این نانوایی، ظاهر تنور آن است. مهندس مجتهدی ابتکاری در ساخت دودکش این نانوایی به خرج داده است. این دودکش همانند پیرزنی است که سبدی حصیری روی سر خود قرار داده.

  • رستوران

بسیاری از بازدیدکنندگان بر این باور هستند که پس از مسجد چوبی، این رستوران زیباترین بخش دهکده چوبین نیشابور است. این رستوران در 2 طبقه ساخته شده است. رستوران کمی پایین‌تر از مسجد قرار دارد. پلان کلی این رستوران را به‌صورت 8ضلعی انتخاب کرده‌اند. دیوارهای رستوران مشبک است و ظاهری زیبا دارد. در ساخت این رستوران نیز همانند بخش‌های دیگر، از اسکلت چوبی استفاده شده است. این ساختمان نیز کاملاً در مقابل زلزله مقاوم است. همچنین در بنای رستوران عایق ضدموریانه را نیز به کار برده‌اند. رستوران حدود 200 مترمربع مساحت دارد. با چنین فضای بزرگی، امکان پذیرایی از حدود 130 تا 140 مهمان در این رستوران وجود دارد.

در هر قسمت این رستوران، چندین و چند گلدان مختلف به چشم می‌خورد. البته زمانی که صحبت از دهکده تمام چوبی به میان می‌آید، نباید انتظار حضور گلدان‌های سفالی یا پلاستیکی را داشته باشیم. در واقع در این رستوران از تنه‌های کوچک درخت به‌عنوان گلدان استفاده کرده‌اند. آن‌ها تنه درختان را به قطعات کوچک تقسیم کرده و داخلشان را خالی کرده‌اند. گیاهان داخل این گلدان‌ها، اکثراً رونده هستند. با گذشت زمان، گیاهان رونده در بسیاری از بخش‌های رستوران گسترش پیاده کرده‌اند. امروز زمانی که وارد رستوران چوبی این دهکده می‌شوید، حسی عجیب به شما القا می‌شود؛ انگار وارد تنه درختی شده‌اید و مهمان طبیعت هستید.

  • آلاچیق‌ها

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، مهندس مجتهدی در ابتدا فقط قصد ساخت یک آلاچیق چوبی را در روستا داشت. همین کار ایده ساخت دهکده چوبین را در ذهن او مشتعل کرد. پس حتماً باید انتظار حضور انواع آلاچیق در این منطقه را داشته باشید. در گوشه‌وکنار این دهکده می‌توانید انواع مختلف آلاچیق را مشاهده کنید. برخی از این آلاچیق‌ها بزرگ و برخی دیگر نسبتاً کوچک هستند. ظاهر این آلاچیق‌ها با آلاچیق‌هایی که در پارک‌های معمولی می‌بینیم، متفاوت است. این آلاچیق‌ها نیز تمام چوبی هستند و برای استراحت و پیک‌نیک بهترین گزینه محسوب می‌شوند. مهندس مجتهدی تلاش کرده تا این آلاچیق‌ها را در بخش‌های سرسبز و در دل طبیعت منطقه بنا کند. به این ترتیب با حضور در این آلاچیق‌ها، روحتان تازه می‌شود.

تفریح در دهکده چوبی نیشابور

تصویری از مسجد چوبی

سفر به روستای چوبین نیشابور، با تمامی سفرهای شما متفاوت خواهد بود. در این روستا خبری از آهن بی‌روح نیست. چوب یک موجود زنده بوده است و همین مسئله باعث می‌شود جریان زندگی را در پیچ‌و‌خم بافت چوب ببینیم. زمانی که وارد دهکده چوبی نیشابور می‌شویم، عطر خوش چوب به مشام می‌رسد. انگار زندگی با آرامش و انرژی خاصی در این روستا جریان دارد. در حقیقت بازدید از دهکده چوبین نیشابور، یک تجربه منحصر‌به‌فرد است. در این روستا می‌توانید آزادانه از بخش‌های مختلف دیدن کنید. در آلاچیق بنشینید و از تماشای مناظر طبیعی لذت ببرید. یا اینکه از کتابخانه و موزه دهکده استفاده کنید و با تاریخچه آن بیشتر آشنا شوید. قدم‌زدن در بخش‌های مختلف دهکده و تماشای معماری بناها نیز می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. در این دهکده پرندگان آواز می‌خوانند. گاهی نیز متوجه حضور حیوانات مختلف همانند خرگوش در محیط باز دهکده خواهید شد.

بهترین زمان بازدید از روستای چوبی نیشابور

نیشابور و مناطق اطراف آن، آب‌وهوای نیمه‌بیابانی دارند. به همین خاطر زمستان‌های این منطقه بسیار سرد است. پس اگر قصد بازدید از روستای چوبین نیشابور را دارید، بهتر است 6 ماه اول سال را انتخاب کنید. در 6 ماه اول سال، هوا در این دهکده بسیار معتدل است.

تصویری از طبیعت سرسبز دهکده چوبی

فصل بهار و مخصوصاً تعطیلات نوروز، بهترین زمان سفر به این دهکده محسوب می‌شود. در این بازه زمانی گردشگران بسیاری از سراسر ایران از این دهکده دیدن می‌کنند. به همین خاطر بهتر است حتماً پیش از آغاز سفر، اقامتگاه خود را رزرو کنید. در فصل تابستان نیز هوای این دهکده کاملاً معتدل است. به‌لطف تعطیلات تابستانی، در این فصل روستای چوبین نیشابور رونق بسیاری دارد. تمام فروشگاه‌های این دهکده در فصل تابستان فعالیت می‌کنند. همچنین در فصل تابستان داخل دهکده برخی جشنواره‌های محلی غذاهای سنتی و صنایع‌دستی نیز برگزار می‌شود.

امکانات دهکده چوبی نیشابور

تصویری ازمغازه های دهکده چوبی

  • 5 واحد فروشگاه؛
  • سرویس ‌بهداشتی؛
  • آب شرب؛
  • برق؛
  • تلفن؛
  • آنتن‌دهی موبایل؛
  • سوئیت و اقامتگاه؛
  • رستوران؛
  • آلاچیق؛
  • کافه؛
  • مسجد.

اقامت در دهکده چوبی نیشابور

تصویری از اقامتگاه چوبی دهکده چوبی

هدف اصلی مهندس مجتهدی از ساخت این دهکده، جذب گردشگر از سراسر دنیا بوده است. به همین خاطر، چندین و چند سوئیت چوبی و زیبا در این دهکده برای اقامت تعبیه شده است. اقامت در کلبه‌های چوبی با امکانات کافی می‌تواند یک تجربه منحصر‌به‌فرد باشد. تصور کنید در فضای کلبه فقط عطر خوش چوب به مشام می‌رسد. پنجره‌های چوبی رو به مناظر تماشایی باز می‌شوند. هنگام صبح نیز با صدای پرندگان از خواب بیدار می‌شوید. البته تعداد این سوئیت‌ها محدود است. پس اگر در بازه زمانی پیک سیزن قصد بازدید از اینجا را دارید، باید سوئیت خود را رزرو کنید. خوشبختانه بر اساس گفته سازمان میراث فرهنگی، به‌زودی شاهد احداث بخش دیگری به‌عنوان اقامتگاه بوم‌گردی دهکده خواهیم بود.

جاهای دیدنی نزدیک به دهکده چوبین نیشابور

  • مقبره خیام

آرامگاه خیام یکی از زیباترین جاهای دیدنی خراسان رضوی در شمال شرق ایران محسوب می‌شود. اگر از دهکده توریستی چوبین نیشابور دیدن کردید، حتماً باید سری به نیشابور بزنید. در این شهر جاذبه‌های دیدنی مهمی همانند آرامگاه خیام وجود دارند. این آرامگاه در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آرامگاه خیام 22 متر ارتفاع دارد. بنای اصلی آرامگاه خیام در دوران پهلوی بنا شده است. آرامگاه خیام در دل باغ و بوستانی زیبا و سرسبز قرار دارد. زمانی که در این باغ حضور پیدا می‌کنید، ناخودآگاه روح شما تازه خواهد شد. خیام یکی از شاعران و علمای مهم ایرانی در طول تاریخ است. به همین خاطر بازدید از آرامگاه خیام بر هر ایرانی واجب است.

  • مقبره عطار نیشابوری

عطار یکی از شعرا و عرفای بزرگ ایران بود. او اشعار بسیاری را از خود به یادگار گذشته است. همه ما با اشعار عطار خاطره داریم. او در قرن ششم هجری زندگی می‌کرد. وی علاوه‌بر شاعری نامی، عارفی بزرگ نیز بود. عطار در طول عمر خود، زندگی بسیار ساده و بدون تجملی داشت. جالب است که حتی مقبره او نیز همین ظاهر ساده و بی‌آلایش را دارد. آرامگاه عطار نیشابوری در نزدیکی آرامگاه خیام، درون باغی باصفا واقع شده است. ظاهر مقبره این شاعر نامی، شباهت بسیاری به مقبره امامزاده‌ها دارد. این مقبره به رنگ فیروزه‌ای است و گنبدی کوچک دارد. در محوطه مقبره عطار نیشابوری، نمادی از پرنده افسانه‌ای ققنوس وجود دارد. این مجسمه را می‌توان نمادی از زندگی پس از مرگ عطار دانست. انگار که عطار پس از مرگ به اوج رسیده و حقیقت خلقت را درک کرده است.

  • مقبره کمال‌الملک

محمد غفاری، معروف به کمال الملک، یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین نقاش‌های ایرانی به حساب می‌آید. او در سال 1224 در شهر کاشان دیده به جهان گشود. بسیاری از اعضای خانواده وی، هنرمند بودند. به همین خاطر از همان کودکی در مهد هنر بزرگ شد. وی در دوران قاجار و سلطنت ناصرالدین شاه به نقاشی مشغول بود. آثار او امروزه جزء گران‌قیمت‌ترین و مهم‌ترین آثار نقاشی ایران به شمار می‌آیند. وی انقلابی را در نقاشی‌های ایرانی به وجود آورد. از‌این‌رو هنرمندان احترام خاصی برای او قائل هستند. پیکر محمد غفاری، در کنار پیکر عطار نیشابوری به خاک سپرده شده است. درست در کنار مقبره کوچک و باصفای عطار نیشابوری، مقبره‌ای دیگر به چشم می‌خورد. این مقبره به‌دست هوشنگ سیحون، یکی از هنرمندان ایرانی در سال 1337 طراحی شده است. مقبره کمال الملک 28 مترمربع زیربنا دارد و در طراحی آن از معماری سنتی ایرانی استفاده شده است.

  • شادیاخ

شادیاخ، شادی کاخ یا شادی یاخ یکی از قدیمی‌ترین شهرهای باستانی نیشابور است. این شهر در اوایل قرن سوم هجری، مکان سکونت مردم این منطقه بوده است. امروزه از این شهر باستانی، فقط خرابه‌هایی به جای مانده است. بر اساس اسناد تاریخی، زلزله‌ای مهیب در سال 1281 باعث نابودی کامل این شهر شد. جالب است بدانید این شهر در گذشته محل زندگی اشراف و شاهزاده‌های سلسله طاهریان و سلجوقیان بوده است. طی حفاری‌های انجام‌شده، آثار ارزشمند بسیاری همانند سکه‌های طلا از این منطقه به دست آمده است. برخی از این آثار در موزه‌های مختلف کشور به نمایش گذاشته شده‌اند. شما می‌توانید از این شهر به همان شکل متروکه نیز بازدید کنید. اگر به تماشای آثار تاریخی رمزآلود علاقه‌مند هستید، بهتر است حتماً سری به شادیاخ بزنید.

سایر دهکده‌های چوبین ایران را بشناسید

جالب است بدانید علاوه‌بر دهکده چوبی نیشابور، دهکده‌های چوبی دیگری نیز در ایران وجود دارند. در ادامه شما را با برخی دیگر از دهکده‌های چوبی ایران آشنا می‌کنیم. پس اگر از ساختار این دهکده لذت برده‌اید، می‌توانید از سایر دهکده‌های چوبی نیز دیدن کنید.

  • دهکده چوبی لاهیجان

لاهیجان یکی از زیباترین شهرهای شمالی کشورمان به حساب می‌آید. این شهر جاهای دیدنی طبیعی متعددی دارد. با وجود این در بخش شمالی جاده لنگرود – لیالستان، دهکده‌ای چوبی و توریستی بنا شده است. این دهکده در بخش جنگلی با طبیعت بسیار زیبا و چشم‌نواز واقع شده است. در این دهکده چوبی خبری از ساختمان‌های بزرگ ضدزلزله نیست؛ اما می‌توانید اقامتی رؤیایی را در آن‌ تجربه کنید. داخل دهکده چوبی لاهیجان، چند سوئیت چوبی برای اقامت وجود دارد.

تصویری از دهکده چوبی لاهیجان

هر سوئیت دارای کلیه امکانات رفاهی و شخصی است. این کلبه‌های چوبی حس‌وحال طبیعت‌گردی را به شما منتقل می‌کنند. البته این کلبه‌ها امنیت کامل دارند و جزء اقامتگاه‌های ثبت‌شده به حساب می‌آیند. هر سوئیت ابعاد مختلفی دارد. پس می‌توانید بر اساس تعداد اعضای خانواده، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. قیمت این سوئیت‌ها در تعطیلات نوروز و تابستان به اوج خود می‌رسد.

  • دهکده چوبی همای

در شهرستان شفت گیلان، یکی دیگر از دهکده‌های توریستی چوبی وجود دارد. البته اصلاً نباید انتظار ظاهر دهکده چوبین نیشابور را از این دهکده داشته باشید. در حقیقت ساخت دهکده چوبی همای گیلان، فقط در راستای اقامت گردشگران بوده است. این دهکده در یکی از روستاهای دنج و کمتر‌شناخته‌شده گیلان قرار دارد. به همین خاطر با حضور در این دهکده چوبی می‌توانید حس‌وحال اقامت بوم‌گردی را تجربه کنید. در این دهکده خبری از سوئیت‌های کوچک نیست. شما می‌توانید ویلاهای بزرگ چوبی با متراژ 60، 80 و 100 متر را به‌صورت کامل کرایه کنید. این دهکده یک اقامتگاه بوم‌گردی ثبت‌شده و معتبر است. پس لازم نیست نگران مسائل امنیتی آن باشید. همچنین لازم به ذکر است انواع امکانات رفاهی و خدماتی در این دهکده وجود دارد.

مسیر دسترسی به دهکده چوبی نیشابور

دهکده چوبی در 17‌کیلومتری شهر نیشابور قرار دارد. برای دسترسی به دهکده چوبین نیشابور باید خودتان را به جاده تقی‌آباد طلایی برسانید. دسترسی به نیشابور از طریق مشهد و سبزوار امکان‌پذیر است. شما می‌توانید از شمال یا جنوب خودتان را به نیشابور برسانید. زمانی که وارد نیشابور شدید، به‌دنبال جاده اسحاق آباد بگردید. البته امروزه این جاده را با نام جاده خیام می‌شناسند. بعد از 5‌کیلومتر در مسیر این جاده به یک زیارتگاه خواهید رسید. این زیارتگاه، فضل بن شاذان نام دارد.

در این قسمت مسیر وارد جاده سمت راست شوید. کمی که جاده را ادامه دهید، به دهکده توریستی نیشابور خواهید رسید. دهکده چوبی حدود 127‌کیلومتر از مشهد فاصله دارد. یعنی در عرض حدود یک ساعت و نیم یا حتی کمتر، می‌توانید خودتان را از مشهد به این دهکده برسانید. مسیر دسترسی به این دهکده بسیار سرراست و راحت است. همچنین جاده نیز کیفیت نسبتاً مطلوبی دارد. پس لازم نیست نگران آسیب‌ وسیله نقلیه‌تان باشید.

هزینه بازدید2 هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح تا غروب آفتاب
آدرسخراسان رضوی، شهرستان نیشابور، 16.8 کیلومتری بلوار شهدا، جاده تقی آباد طلایی.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره دهکده چوبین نیشابور چیست؟ آیا این دهکده در بین جاهای دیدنی نیشابور متمایز است؟ به نظر شما کدام یک از روستاهای ایران جذابیت بیشتری دارند؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

این دهکده در 17‌کیلومتری شهر نیشابور قرار دارد.

مهندس حمید مجتهدی فردی است که دهکده چوبین نیشابور را به این شکل ایجاد کرد.

بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این دهکده محسوب می‌شود.

بله، امکان اقامت در سوئیت‌های چوبی این دهکده وجود دارد.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.