تالاب هشیلان کرمانشاه | لذت تماشای پرندگان مهاجر

0

غرب ایران سراسر زیبایی و طراوت را در دل خود جای داده است. کوه‌ها، آبشارها، دشت‌ها، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و… همگی جلوه‌های بی‌مثالی‌اند که رشته‌کوه زاگرس با سخاوتمندیِ تمام ارزانی داشته است. استان‌هایی همانند کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان و ایلام که در غرب کشور جا خوش کرده‌اند، پدیده‌های طبیعی چشم‌نواز و حیرت‌انگیزی دارند. اگر بتوان آن‌ها را از نزدیک دید، مسلماً به‌یادماندنی و دیدنی خواهند بود. تالاب هشیلان نمونه‌ای از این پدیده‌های طبیعی است که از جاهای دیدنی استان کرمانشاه محسوب می‌شود. ادامه مقاله را بخوانید تا این جای دیدنی را بیشتر بشناسید.

تالاب هشیلان کجاست؟

اگر دوست دارید بدانید این تالاب در کجا واقع شده است، به شما می‌گوییم ‌استان کرمانشاه جایی است که این تالاب در آن قرار دارد. شاید بخواهید بدانید محل دقیق آن کجاست. جاده کرمانشاه به روانسر را که طی کنید، پس از ۲۶ کیلومتر به دهستان الهیار خانی خواهید رسید. این نقطه که در شمال غرب کرمانشاه واقع شده است، همان جایی است که این تالاب در آن جا خوش کرده است.

تصویری از تالاب هشیلان خرم دره

دسترسی به آن هم ساده است. کافی است از راه هوایی یا زمینی خود را به کرمانشاه برسانید. اگر خودروی شخصی دارید که خیلی راحت‌تر است و با طی ۲۶ کیلومتر در جاده کرمانشاه به روانسر به تالاب دسترسی پیدا خواهید کرد. به‌سمت شمال تالاب که نگاه کنید، کوه خورین را می‌بینید که با صلابت خاصی خودنمایی می‌کند.

آشنایی بیشتر با این تالاب و زیبایی‌هایش

این تالاب با وسعت ۴۵۰هکتاری خود در پهنه دشتی وسیع در دامنه‌های دو کوه خورین و ویس در غرب ایران جای گرفته است. کوه خورین را که ببینید، متوجه می‌شوید که تالاب هشیلان در شیبی ملایم قرار گرفته است. این شیب از دامنه‌های این کوه تا جنوب کشیده شده است.

شاید بخواهید بدانید آب این تالاب از کجا تأمین می‌شود. سراب سبزعلی با گل‌های رنگارنگ و پوشش گیاهی سرسبز آن، همان جایی است که آب تالاب از آنجا سرچشمه می‌گیرد. آبی که به تالاب منتقل می‌شود در بالادست‌ها به‌شکل چشمه‌های پرآبی است. وقتی به نزدیکی تالاب می‌رسد، همانند کانال‌هایی می‌شود که آب از آن جاری است.

پوشش گیاهی تالاب هشیلان کرمانشاه

تصویری از طبیعت تالاب هشیلان

پوشش گیاهی این تالاب نیز در نوع خود جالب‌توجه است. به‌گونه‌ای که درختی در آن رشد نکرده است و فقط گونه‌ای از درخت بید رشد کرده است، آن هم با تعداد کم و پراکنده در نقاط مختلف تالاب. منتها پوشش گیاهی علفی که در تالاب روییده است، بیشتر به چشم می‌خورد.

پوشش علفی این تالاب به ۳ دسته تقسیم می‌شود:

  • هیدورفت‌ها (آبرست‌ها): هم از نوع آبزی و هم نیمه‌آبزی‌اند که چند ماه از سال را در آب زندگی می‌کنند.
  • هلوفیت‌ها (مرداب‌رست‌ها): در خاک‌هایی روییده‌اند که از آب تالاب سیراب شده‌اند.
  • گیاهان حاشیه‌ای: گیاهان علفی این تالاب که در کناره‌های تالاب روییده‌اند.

تنوع جانوری تالاب هشیلان

برخلاف پوشش گیاهی، تنوع جانوری تالاب هشیلان در نوع خود کم‌نظیر است. اگر در اطراف تالاب قدم بزنید، چند نوع از این جانوران یا پرندگان را مشاهده خواهید کرد. این تالاب زیستگاه جانورانی همانند لاک‌پشت‌ها، انواع مارها، سوسمار، مارمولک، انواع ماهیان، سمندر، اردک‌ها، خوتکای پرسفید و… است.

علاوه بر این، این تالاب میزبان پرندگان مهاجر هم هست. پرندگان مهاجر از نقاط دوردست با شروع فصل سرما و بارندگی به آن جا پرواز می‌کنند تا فصل پاییز و زمستان را در آن سپری کنند. انواع غازها، فلامینگو، عقاب، زاغ، پلیکان و… از جمله این پرندگان مهاجرند. اگر در فصل پاییز و زمستان به این تالاب بروید، آن‌ها را در اطراف آن تماشا خواهید کرد.

جزایر تالاب هشیلان

وقتی با دقت به تالاب نگاه کنید، جزایر کوچکی را مشاهده خواهید کرد. این جزایر به‌طور مجموع وسعتی بالغ بر ۱۰۰ متر مربع را پوشش داده است. تعداد آن‌ها ۱۱۰ جزیره است. در روزهای پربارش پاییز و زمستان و همچنین اوایل بهار، بر اثر بالاآمدن آب تالاب، تعدادی از این جزایر به زیر آب می‌روند.

جاهای دیدنی و تفریحی نزدیک این تالاب زیبا

پس از ساعاتی بازدید از این تالاب هشیلان کرمانشاه و گردش و تفریح در اطراف آن، ممکن است تمایل داشته باشید از سایر جاهای دیدنی و تفریحی نزدیک به آن هم دیدن کنید و سفرتان به این منطقه را تکمیل کنید؛ پس ادامه مقاله را بخوانید تا با این جاهای دیدنی و تفریحی هم کمی آشنا شوید.

  • طاق بستان

طاق بستان یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است. این دیدنی نیازی به معرفی ندارد. چرا؟ چون این اثر باستانی به‌قدری معروف است که علاوه بر گردشگران، بسیاری از مردم کشورمان و حتی خارج از کشور این مکان باستانی را می‌شناسند. طاق بستان یادگار دوران ساسانیان محسوب می‌شود. در واقع، سنگ‌نوشته‌ها و سنگ‌نگاره‌هایی است که روی کوهی به همین نام در شمال غرب کرمانشاه واقع شده است. اگر به استان کرمانشاه سفر کردید، بدون بازدید از طاق بستان مسلماً سفرتان بی‌بهره خواهد بود.

  • سراب نیلوفر

سراب نیلوفر نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه است. این سراب در نزدیکی‌های این تالاب واقع شده. سراب نیلوفر در منطقه شمال غرب کرمانشاه قرار دارد و ۲۰ کیلومتر با شهر فاصله دارد. سراب نیلوفر کرمانشاه در واقع استخر بسیار بزرگی است که درون آن گل‌های نیلوفر فراوانی رشد کرده است و صحنه کم‌نظیری را ایجاد کرده است. ساقه‌های این گل‌ها در آب قرار دارد. برگ‌ها و غنچه‌های آن نیز بیرون از آب دیده می‌شوند. بهره‌دهی بسیارِ این سراب می‌تواند برای پرورش انواع ماهیان بسیار مناسب باشد.

  • پارک کوهستان

پارک کوهستان از جمله جاهای دیدنی کرمانشاه است که برای گردش و تفریح مناسب است. پارک کوهستان کرمانشاه از جمله زیباترین پارک های کرمانشاه است. این پارک با وسعت زیاد خود گردشگران بسیاری را میزبانی می‌کند. دو آبشار مصنوعی به‌همراه نورپردازی خیره‌کننده در انتظار گردشگرانی است که این پارک را برای گردش و تفریح انتخاب می‌کنند.

  • باغ گل‌ ها

تصور کنید که باغی پر از گل‌های رنگارنگ باشد. این باغ همان باغ گل‌ های کرمانشاه است. این باغ ۵ هکتار وسعت دارد و در آن بالغ بر ۴هزار گونه گیاهی کاشته شده است. همچنین، ۴ باغ گل از گونه‌های ایرانی، ژاپنی، ایتالیایی و فرانسوی در آن قرار دارد. بذری که برای رشد گیاهان این باغ استفاده شده از نوع درجه‌یک هلندی است. این باغ در فصل بهار و زمستان به‌قدری زیبا و رنگارنگ است که با رفتن به آن مسلماً لحظات به‌یادماندنی و نابی را تجربه خواهید کرد.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
ساعت دسترسی24 ساعته
آدرسجاده کرمانشاه به روانسر، 26 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه، دهستان الهیار خانی

مسافرانی که به غرب ایران و استان کرمانشاه سفر می‌کنند، از دیدن جاهای دیدنی و تفریحی متعدد این استان لذت بسیاری می‌برند. تالاب هشیلان از جمله این جاهای دیدنی است. در این مقاله کوشش کردیم معرفی مختصری از این پدیده چشم‌نواز طبیعی را برای خوانندگان گرامی ارائه دهیم. منتها تا وقتی خود به آنجا نرفته‌اید، نمی‌توان لحظات زیبا و خاطره‌انگیز آن را تجربه کرد و توصیف آن را در ذهن به تصویر کشید. باید کوله‌بار سفر را ببندید و در اولین فرصت پیش رو، راهی استان کرمانشاه شوید تا از این جاذبه گردشگری دیدن کنید. خوش‌حال می‌شویم پس از بازدیدتان از این مکان، خاطرات خوش سفرتان را باره بال آسمان در میان بگذارید.

شمال غربی شهر کرمانشاه، ۲۶کیلومتری جاده کرمانشاه به روانسر.

فصل بهار با طراوت و هوای دل‌انگیزش بهترین موقع از سال برای سفر به این منطقه و بازدید از تالاب هشیلان است.

می‌توانید در هتل‌ها و مسافرخانه‌های کرمانشاه با انواع امکانات مطلوب اقامت داشته باشید.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.