جاهای دیدنی خرم دره | راهنمای سفر خرم دره

2

خرم دره، شهری که به نگین سرسبز استان زنجان معروف است، سال‌های سال در مسیر جاده ترانزیتی تهران تبریز قرار داشته و به همین دلیل، گام‌های پیشرفت را خیلی سریع برداشته است. از این شهرستان در برخی از سفرنامه‌های کهن، با نام باغ‌شهر یاد شده است. همین‌ها یعنی که این شهر جاذبه های گردشگری فراوانی در خود نهفته دارد. شما هم دوست دارید با جاهای دیدنی خرم دره آشنا شوید؟ اگر جوابتان مثبت است، همراه ما باشید.

فهرست مطالب

خرم دره کجاست؟

خرم دره در استان زنجان واقع شده است. این شهر از شمال به استان قزوین، از شرق و غرب به شهرستان ابهر و از جنوب به شهرستان خدابنده محدود می‌شود. خیابان‌بندی‌های منظم، طراوت آب و هوا، دسترسی به خدمات و بازرگانی مطلوب و نزدیکی به بناهای تاریخی شهرستان ابهر، سبب شده که این منطقه بستر مناسبی برای اسکان مسافران منطقه سلطانیه و ابهر باشد.

بهترین زمان سفر به خرم دره

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

خرم دره آب‌وهوای معتدل کوهستانی دارد. این نوع آب‌وهوا زمستان‌های برف‌گیر و سرد، تابستان‌های مطبوع و خنک و بهار و پاییز معتدلی را برای این شهر رقم زده است. کوه‌های اطراف شهر که از شمال به رشته‌کوه البرز و از جنوب به رشته‌کوه‌های الوند در رشته‌کوه زاگرس ختم می‌شوند، در روزهای سرد زمستانی با قله‌های پر برف رخ می‌نمایند. با این توضیح تابستان و پاییز فصل‌های مناسبی برای سفر به این شهر هستند.

طبیعت خرم دره

تصویری از طبیعت سرسبز خرم دره

در مراتع خرم دره انواع گیاهان مرتعی از جمله گونه‌های حفاظت‌شده‌ (مثل انواع گون) می‌رویند. سایر گونه‌های مرتعی مانند درمنه کوهی و گیاهان مرتعی حفاظت‌شده از قبیل کما و گیاهان دارویی از قبیل بومادران، آویشن، شنگ، گل‌گاوزبان، قاصدک کوهی، خاکشیر، قدومه، سنجد، رازیانه، شقایق، میخک، گل ماهور، تاج‌خروس هم در این منطقه یافت می‌شوند.

این شهر محل زندگی قوچ و میش وحشی البرز مرکزی است. از گونه‌های دیگر حیات‌وحش منطقه می‌توان به خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه‌گوش و… اشاره کرد. منطقه شکار ممنوع خراسانلو، واقع در شهرستان‌های ابهر و خرم دره به‌خاطر آب‌وهوای معتدل کوهستانی و زمین‎‌های حاصل‌خیزش از تنوع گونه‎‌های گیاهی و جانوری خاصی برخوردار است و بیش از 13 نوع پستان‌دار از جمله قوچ و میش ارمنی و البرزی، آهو، پلنگ، خرس قهوه‎ای، خوک وحشی، گرگ و سیاه‌گوش و 22 گونه از انواع پرندگانی چون کرکس، قرقی، سینه‌سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه و… در این منطقه زندگی می‌کنند.

جاهای دیدنی خرم دره

  • جاده داسداران خرم دره

یکی از لذت‌های سفر، تماشای جاده و مسیر است؛ مخصوصاً اگر این جاده مانند مسیر داسداران به خرم دره باشد. در دو طرف این جاده، درختان بلند و تنومندی وجود دارد که طراوت و شادابی آن را دوچندان می‌کند. اگر به خرم‌دره سفر کزدید، رانندگی در این مسیر را از دست ندهید. اینجا گذر زمان را متوجه نخواهید شد.

  • جاده توریستی سوکهریز به خرم دره

یکی دیگر از جاده های اعجاب‌انگیز به سمت خرم دره، جاده سوکهریز است. کافی است در بهار یا پاییز وارد این جاده شوید. باغ‌های متعدد و درختان سربه‌فلک‌کشیده در این جاده، دلبری‌های فراوانی می‌کنند. امتیاز این جاده توریستی، حضور سفره‌خانه‌ها و اماکن تفریحی اطراف آن‌هاست.

  • سد خاکی شویر

سد خاکی شویر یکی دیگر از جاهای دیدنی خرم دره در شمال غرب ایران است که بازدید از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این سد روی رودخانه شویر زده شده و فضای زیبایی را برای پیک‌نیک چند ساعته فراهم آورده است. این سد در ۱۳کیلومتری شمال غربی خرم‌دره قرار دارد.

  • آبشار انجلیین

روستای انجلیین یکی از روستاهای بسیار باصفای خرم دره است. وارد این روستا که شوید می‌توانید سراغ آبشارش را بگیرید. این آبشار در دره‌ای عمیق قرار دارد. زیبایی این مکان هر ساله مسافران بسیاری را جذب خود می‌کند.

  • ابهر رود

اگر در فصل تابستان به خرم دره سفر کنید، در دشت‌های خشک و طلایی استان زنجان، هر چه به این شهر نزدیک‌تر می‌شوید، میزان درخت و سرسبزی بیشتر و بیشتر می‌شود. این‌ سرسبزی‌ها مدیون رودخانه خروشان و پرآب این شهر، به نام ابهررود است. هرچند آب این رودخانه در سال‌های اخیر کمتر شده است؛ اما هنوز هم در فصل بهار با جوش‌وخروش گذشته‌اش جریان می‌یابد.

  • روستاهای اطراف

روستاهای اطراف خرم دره، به‌خصوص در فصل‌های گرم سال، هوای بسیار مطبوعی دارند. متأسفانه در این روستاها امکانات مناسبی برای اسکان گردشگران وجود ندارد و بهتر است برای چادرزدن هم احتیاط کرد!

سایر جاهای دیدنی خرم دره

  • دریاچه کوچک پشت سد خلیفه‌لو؛
  • مسجد بهمن حجت کاشانی؛
  • باغ‌های وسیع محمودآباد؛
  • ارتفاعات هم‌جوار الوند؛
  • کوچه‌باغ‌های قدیمی؛
  • جنگل‌های شاه‌باغی؛
  • پلاس و ویستان؛
  • غار بهمن و… .

تاریخچه خرم دره

تصویری از طبیعت جاده خرم دره

مردم خرم دره، بنا بر نظر کاوشگران و باستان‌شناسان منطقه خالصه، از بازماندگان قوم ماد بودند که 500 سال بر بین‌النهرین حکومت کرده‌اند. در متون تاریخی، خرم‌دره، ابهر و تاکستان به سرزمین رودک‌ها معروف است. فرهنگ خرم دره از راه ارتباطی که از فلات مرکزی به شمال غربی کشیده می‌شده غنی شده است. از دوران باستان، راه ارتباطی فلات مرکزی ایران پس از گذشتن از قزوین به شمال غربی امتداد می‌یافت و در طول مسیر از روستا‌های متعددی می‌گذشت که یکی از این روستاها خرم‌دره بود. جاده ارتباطی ری به آذربایجان از این نقطه، منطقه خرم دره فعلی، می‌گذشته و در سفرنامه‌های کهن از این سرزمین نام برده شده است. در مقاطعی از تاریخ نیز به این شهر حمله شده که یکی از آن‌ها حمله مغول بوده است البته بعد از حمله مغول، به این منطقه توجه بیشتری شده است. جغرافی‌دانان و سفرنامه‌نویسان بسیاری در دوران قاجار از مراتع، باغ‌ها و آب‌وهوای مطبوع این شهر نوشته‌اند.

جاذبه‌های تاریخی

بیش از ۹۰ اثر باستانی چون قلعه‌های تاریخی، ‌تپه‌ها و بناهای تاریخی قدیمی‌ترین محوطه شناخته شده سکونت بشری در دوره دهکده‌نشینی و… در این شهر وجود دارند.

  • حمام تاریخی یان یان

این حمام در خیابان سردار جنگل، درست جایی نزدیک به بافت سنتی شهر قرار دارد. معماری حمام بسیار شبیه حمام‌های دوره صفوی است؛ اما تاریخ ساختش از اواخر دوره قاجار حکایت می‌کند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که تا ۲۵ سال پیش، هنوز هم از این حمام استفاده می‌شده است. این حمام تاریخی یکی از آثار مهم تاریخی این شهر است که متأسفانه به دلیل بی‌توجهی مسئولان، بسیار تخریب شده است.

  •  ‌تپه خالصه خرمدره

اگر به دنبال یافتن پیشینه خرم‌دره هستید، باید سری به تپه خالصه بزنید. این تپه در یک کیلومتری جنوب خرم دره واقع شده است و آثاری در آن کشف شده که نشان می‌دهد در ۸هزار سال پیش، فرهنگ و تمدن پیشرفته‌ای در این ناحیه وجود داشته است.

تصویری از طبیعت آثار باستانی خرم دره

‌تپه داستاران، ‌تپه آرانج، قیزلر قلعه‌سی، آینه لرداشی، محوطه گوره چال، محوطه آخارباخار، درمان تپه سی و ‌تپه نصیرآباد از دیگر آثار تاریخی خرم دره هستند.

اماکن مذهبی

مسجد جامع خرم دره، به‌خصوص در روزهای عزاداری ماه محرم، خاص و دیدنی است. این شهر یکی از بهترین مقاصد گردشگری در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی است.

غذاهای محلی

آب‌وهوای کوهستانی و خنک باعث شده که ذائقه مردم خرم دره با انواع آش بیشتر بسازد. سنت قدیمی پخت قیمه نثار برای اموات و در مراسم خاکسپاری هم هنوز در این شهر جاری است. دلمه برگ مو که همراه با شیره انگور ساخته می‌شود، انواع آش آلو، آش‌های ترش و آش گوجه‌فرنگی از غذاهای معمول در این شهر هستند.

از شیرینی‌های محلی این شهر می‌توان به ایردک اشاره کرد. ایردک نوعی شیرینی محلی است و با خمیری شبیه به خمیر نان پخته می‌شود که به آن شیر اضافه می‌شود. برای پخت این شیرینی، خمیر را پس از باز کردن با وردنه، به قطعات مثلثی‌شکل می‌برند و در روغن سرخ می‌کنند. پس از پخت نیز، آن را با پودر قند تزیین می‌کنند.

تصویری از غذای محلی خرم دره

دویماج، غذای محلی دیگری است که با خرده‌های نان لواش خشک شده، سبزی‌خوردن ریز ساتوری شده و پنیر کوزه‌ای درست می‌شود. معمولاً بعد از ظهرهای بلند تابستان، آن را همراه خود به دشت و صحرا می‌برند و نحوه خوردن آن به این گونه است که از این مواد ریز و خرد شده، مشتی بر می‌دارند، در کف دست خود می‌فشارند تا به هم چسبیده، سفت و قابل خوردن شود.

اقامت در خرم دره

از هتل‌های معروف این شهر می‌توان به هتل غزال اشاره کرد. اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های شخصی نیز در این شهر وجود دارند که به مسافران اجاره داده می‌شوند.

سوغات و خرید

مراکز خرید جدید را می‌توان در میدان اصلی شهر پیدا کرد. مراکز خرید محصولات کشاورزی و باغی مثل گردو، کشمش و سبزیجات کوهی خشک شده که بسیار پرطرف‌دار است در میدان آزادی خرم دره است. صنایع‌دستی این شهرستان شامل قالی و فرش‌بافی، جاجیم، گلیم، گل‌دوزی، منبت و گیپور است.

مسیرهای دسترسی

  • مسیر زمینی

از آزادراه شماره 2 یا همان اتوبان تهران تبریز، پس از گذر از شهرهای قزوین، تاکستان و ابهر، به خرم دره می‌رسیم. خروجی خرم‌دره از اتوبان تا خود شهر، فاصله‌ا‌ی ده دقیقه‌ای دارد.

جاده قدیم تهران زنجان هم مسیر دیگری برای دسترسی به خرم دره است. این جاده، جاده‌ای فرسوده و قدیمی است و زمان بیشتری را نسبت به آزادراه می‌گیرد.

  • راه آهن

ایستگاه راه آهن خرم دره یکی از فعال‌ترین ایستگاه‌های شمال غرب کشور است و قطارهای فراوانی از آن عبور می‌کنند.

  • مسیر هوایی

این شهر فاقد فرودگاه است؛ اما امکان استفاده از فرودگاه زنجان در 85کیلومتری این شهر وجود دارد.

به استان زنجان که سفر کردید، بازدید از جاهای دیدنی خرم دره را از دست ندهید. طبیعت زیبای این شهر آغوشش را برای میزبانی از شما باز کرده است. نظر شما درباره این شهر چیست؟ به این شهر سفر کرده‌اید؟ برای ما در ره بال آسمان از دیدگاه های خود بنویسید.

جاده داسداران خرم دره، جاده توریستی سوکهریز به خرم دره، سد خاکی شویر، آبشار انجلیین، ابهر رود و روستاهای اطراف خرم دره از جاهای دیدنی این شهر هستند.

تپه خالصه، ‌تپه داستاران، ‌تپه آرانج، قیزلر قلعه‌سی، آینه لرداشی، محوطه گوره چال، محوطه آخارباخار، درمان تپه سی و ‌تپه نصیرآباد از آثار تاریخی خرم دره هستند.

هتل غزال، اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های شخصی بهترین گزینه برای اقامت در این شهر هستند.

محصولات کشاورزی و باغی مثل گردو، کشمش و سبزیجات کوهی خشک شده در کنار قالی، جاجیم و گیپور از سوغات خرم دره هستند.

خرم دره یکی از شهرستان‌های استان زنجان است که به ابهر و سلطانیه بسیار نزدیک است.

استان قزوین

2 نظرات
  1. رها می گوید

    پاییز و زمستون اصلاً فصلای مناسبی برای رفتن به زنجان نیستن. دیدم که می‌گما. خیلی سرده، خیلی. آدم رسماً می‌چاد. اگه بخوام انتخاب کنم می‌رم جاده توریستی و منطقه حفاظت‌شده رو می‌بینم. شاید به حموم تاریخی هم یه سری زدم؛ ولی خوردن قیمه نثار رو واقعاً پیشنهاد می‌کنم، همین طور آش‌های ترش این منطقه، از خوشمزگیشو هرچی بگم کم گفتم.
    دوست من زنجان دانشجو بود، راستش به قطارهای این مسیر (از تهران) می‌گن قطار بمبئی، مخصوصاً وقتی فصل درس و دانشگاه باشه. قطارهاش واقعاً شلوغ می‌شه، مخصوصاً که گمونم قطار اتوبوسی داشت و قطارش خیلی ارزون بود اون موقع نسبت به باقی وسایل حمل‌ونقل.

    1. بانو تقیان می گوید

      رها عزیز، ممنونیم برای توصیف و توضیحات خوبتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.