سراب نیلوفر کرمانشاه | محل دفن گنج خسرو پرویز

0

خیلی‌ها برای طبیعت‌گردی به استان‌های شمالی سفر می‌کنند؛ اما کرمانشاه هم مقصدی بی‌نظیر برای گشت‌وگذار در طبیعت است. این استان مناطقی دست‌نخورده و تماشایی دارد. سراب نیلوفر کرمانشاه یکی از این مقاصد است که می‌توانید بازدید از آن را در برنامه‌هایتان بگذارید. تماشای نیلوفرهای آبی و شناور حسی فوق‌العاده و شگفت‌انگیز دارد.

سراب نیلوفر کرمانشاه کجاست؟

سراب نیلوفر کرمانشاه

این سراب تماشایی از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است؛ پس برای بازدید از آن باید به غرب ایران سفر کنید. سراب نیلوفر در ۲۰کیلومتری شمال غرب کرمانشاه و در نزدیکی کوه‌های «کماجار» شکل گرفته است. به منطقه محافظت‌شده سنجابی که برسید، در همان اطراف این دریاچه را پیدا می‌کنید.

تاریخچه سراب نیلوفر کرمانشاه


به لطف رشته کوه‌های زاگرس، چشمه‌ها و رودهای زیادی در این استان جریان دارد. به همین خاطر کنار خیلی از چشمه‌ها، حوضچه‌های پرآبی شکل می‌گیرد. کرمانشاهی‌ها به این حوضچه‌های به‌وجودآمده، «سراب» می‌گویند. در معنای کلی، سراب‌‌ها جایی هستند که چشمه‌های اطراف و کف، آب آن را تأمین می‌کنند؛ البته سراب در فارسی به معنی زمینی خشک است که از دور مثل دریاچه به نظر می‌رسد. در دامنه کوه کماجار، دریاچه کوچکی به وجود آمده است که زیبایی این منطقه بکر را دوچندان می‌کند. بومی‌ها، این سراب را به اسم نیلوفر می‌شناسند.

معرفی سراب نیلوفر

وسعت این دریاچه به ۱۳۳۳ هکتار می‌رسد. وجود نیلوفرهای آبی، این سراب را از دیگر سراب‌های کرمانشاه متمایز کرده‌ است. خیلی از گردشگرها برای بازدید از این گل‌های شگفت‌انگیز به منطقه سنجابی می‌روند. به همین خاطر سازمان میراث فرهنگی، این سراب را در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در لیست میراث طبیعی ملی ثبت کرده‌ است. علاوه بر گل‌های تماشایی نیلوفر، پرنده‌های مهاجر مهمان‌های ناخوانده سراب هستند. اگر در پاییز و زمستان به کنار دریاچه بروید، گونه‌های متنوعی از این پرنده‌ها را می‌بینید. ماهی‌ها و آبزیان مختلفی هم در این سراب زندگی می‌کنند.

احیا سراب نیلوفر کرمانشاه

احیا سراب نیلوفر کرمانشاه

سراب نیلوفر آب شیرینی دارد که برای رشد گل‌های نیلوفر بسیار مناسب است. در گذشته گل‌های بزرگ نیلوفر بخش زیادی از سطح سراب را می‌پوشانند. میزان گل‌ها در اواسط دهه ۸۰ به بیشترین حدش رسیده بود. حفر چاه‌های عمیق و خشک‌سالی‌ها باعث شد تا سطح آب دریاچه در دهه ۹۰ کمتر بشود. خیلی از نیلوفرها در این بازه زمانی از بین رفتند. «دکتر کهریزی»، عضو هیئت علمی دانشگاه رازی، در سال ۱۳۹۳ به همراه تیمش ساقه‌ها و ریشه‌های این گل را احیا کردند. این گروه توانستند ۲۳۰ بوته گل نیلوفر زرد به سراب اهدا و از انقراض این گل‌ها جلوگیری کنند. سخاوتمندی آسمان و باران‌های پی‌در‌پی در سال‌های اخیر هم جانی تازه به نیلوفرهای سراب داده است؛ اما بعد از گذشت این سال‌ها هنوز هم تعداد نیلوفرهای آبی به اندازه گذشته نیست.

احیا سراب نیلوفر کرمانشاه

در پربارش‌ترین روزهای سال، عمق سراب نیلوفر به ۳۲ متر می‌رسد. در خرداد ۱۴۰۰ سطح باران‌ها در این منطقه به ۳۰۰ میلی‌متر هم رسیده بود. اگر آسمان بخشندگی کند و خشک‌سالی گریبان‌گیر دریاچه نشود، وضعیت سراب در سال‌های آینده بهتر می‌شود؛ البته زمین‌های کشاورزی ذرت و هندوانه و حفر چاه‌های غیرمجاز خطری جدی برای خشک‌شدن سراب هستند. امیدواریم مسئولان به این بخش توجه کنند و جلوی حفر چاه‌های عمیق را بگیرند.

علت نام‌گذاری سراب نیلوفر کرمانشاه

علت نام‌گذاری سراب نیلوفر کرمانشاه

 

از زلالی آب و تمیزی این دریاچه هر چه بگویم، کم گفته‌ام. آب این سراب آن‌قدر شفاف است که به‌راحتی می‌توانید ریشه‌ها و ساقه‌های نیلوفر آبی را از سطح آن ببینید. در ایران باستان، گل‌های نیلوفر نماد صلح، پاکی و صفا بود. ارزش این گل به‌اندازه‌ای بود که آن را به پادشاه هدیه می‌دادند. به‌خاطر رشد این گل و شفافیت آب، اسم این سراب را نیلوفر گذاشته‌اند. این دریاچه ارزش زیادی برای بومی‌های منطقه دارد. افسانه‌های سراب نیلوفر کرمانشاه، از زبان روستایی‌ها شنیدنی است. عده‌ای باور دارند که «خسروپرویز»، پادشاه ساسانی، گنج باارزشی در کف این دریاچه پنهان کرده است.

تفریحات سراب نیلوفر کرمانشاه

سراب نیلوفر کرمانشاه از مشهورترین سراب های ایران است. اگر گذرتان به کرمانشاه افتاد، می‌توانید اوقات فراغتتان را کنار این سراب بگذرانید. طبیعت دل‌انگیز سراب نیلوفر کرمانشاه روحتان را زنده می‌کند. این تفرجگاه مکان مناسبی برای استراحت کوتاه مسافرها هم است. کمی کنار سراب توقف کنید تا خستگی راه از تنتان بیرون برود.

  • پیک نیک دوستانه و خانوادگی

پیک نیک دوستانه و خانوادگی

اهل پیک‌نیک‌و گردش‌های دسته‌جمعی که باشید، اطراف دریاچه بهترین مکان برای برپایی چادر است. در این بخش فضای مناسبی برای نشستن مهیا کرده‌اند. زیر درخت‌ها زیراندازی پهن کنید و از تماشای چشم‌انداز دریاچه لذت ببرید. در همان جا می‌توانید ناهار و چای را هم به راه کنید. در روزهای آخر هفته و تعطیل در سراب نیلوفر جای سوزن‌انداختن نیست. گاهی تعداد گردشگرها در این منطقه به 5000 نفر هم می‌رسد. اگر دلتان آرامش و سکوت می‌خواهد، روزهای وسط هفته زمان مناسبی برای رفتن به سراب نیلوفر کرمانشاه است.

  • قایق‌رانی از تفریحات سراب نیلوفر کرمانشاه

قایق‌رانی از تفریحات سراب نیلوفر کرمانشاه

تجربه قایق‌رانی روی سراب نیلوفر خاطره‌ای به‌یادماندنی برایتان می‌سازد. در اطراف دریاچه قایقی پدالی را اجاره کنید و در سراب زیبای نیلوفر گشتی بزنید. قایق‌های یک‌نفره هم دارند. دیگر انتخابش با خودتان باشد. آرامش دریاچه و هوای روح‌نواز حس‌وحالی وصف‌نشدنی به شما منتقل می‌کند. در زمان قایق‌سواری حواستان به نیلوفرهای آبی هم باشد. ممکن است برخورد قایق‌ها به گل‌ها آسیب برساند. یادتان نرود که زمان قایق‌رانی تا قبل از تاریک‌شدن هوا است.

  • پیاده‌روی کنار سراب نیلوفر کرمانشاه

پیاده‌روی کنار سراب نیلوفر کرمانشاه

پیاده‌روی از کم‌خرج‌ترین تفریح‌ها کنار این سراب است. اطراف سراب را به‌خوبی فضاسازی کرده‌اند. به همین خاطر می‌توانید در مسیری هموار قدم بزنید و چشم‌انداز دریاچه را ببینید.

  • دوچرخه سواری

یکی از بهترین تفریح‌ها کنار سراب نیلوفر کرمانشاه، دوچرخه‌سواری است؛ البته مسیر دوچرخه‌سواری تا کرمانشاه هم ادامه دارد؛ پس به‌راحتی می‌توانید این 20 کیلومتر را رکاب بزنید و زیبایی‌های اطراف دریاچه را ببینید. رکاب‌زدن در هوای پاک و طبیعت بکر این منطقه شما را سر ذوق می‌آورد. یادتان نرود که بخشی از این مسیر دیگر کیفیت گذشته را ندارد؛ پس بااحتیاط برانید.

  • عکاسی

عکاسی

بهتر است قبل از رفتن به سراب شارژ گوشی یا دوربینتان پر باشد. طبیعت زیبای سراب نیلوفر با چشم‌انداز دامنه کوه‌ها، بهترین سوژه برای عکاسی از طبیعت است؛ البته به این تصویر پرواز پرنده‌های مهاجر را هم که اضافه کنید، دیگر همه‌چیزتمام می‌شود. اگر برای عکاسی از نیلوفرهای آبی تا سراب نیلوفر کرمانشاه رفته‌اید، باید صبور باشید. معمولاً کمی که از ظهر گذشت، بهترین زمان برای عکاسی از این گل‌ها است. زاویه تابش خورشید در این زمان باعث می‌شود که تصویر ساقه‌های نیلوفر را به‌خوبی از سطح آب ببینید. در زمان غروب خورشید هم سوژه‌های نابی برای عکاسی پیدا می‌کنید. تصویر غروب خورشید در کادربندی دوربینتان دیدن دارد. اگر دوستانه یا همراه با خانواده به گردش رفته‌اید، لحظه‌های شاد را ثبت کنید تا برایتان به یادگار بماند.

امکانات سراب نیلوفر کرمانشاه

امکانات سراب نیلوفر کرمانشاه

سراب نیلوفر کرمانشاه همیشه میزبان تعداد زیادی از گردشگرها و مسافرها است. شهرداری منطقه امکانات خوبی اطراف این سراب مهیا کرده است تا گردشگرها با خیالی آسوده گشت‌وگذار کنند.

  • بوفه

تفریح و گردش در طبیعت بی‌خوردوخوراک نمی‌شود. اطراف سراب رستوران و غذاخوری‌ای پیدا نمی‌کنید؛ اما بوفه‌‌ای را راه‌اندازی کرده‌اند که مواد خوراکی، نوشیدنی و تنقلات دارد. اگر قصد دارید بیشتر از یک روز بمانید، از قبل وسایل لازم را با خودتان ببرید.

  • سرویس بهداشتی

معمولاً وجود سرویس بهداشتی یکی از دغدغه‌های گردش در طبیعت است؛ اما در سراب نیلوفر لازم نیست نگران این مسئله باشید.

  • نمازخانه

صدای اذان که به گوشتان برسد، می‌توانید وضو بگیرید و در نمازخانه کنار سراب شکر خدا را به جا آورید؛ البته برای نماز هرجا که سطح صافی برای ایستادن باشد، مناسب است.

  • پارکینگ

در پارکینگ مجموعه فضای بزرگی برای پارک خودروها وجود دارد. اگر با خودروی شخصی به کنار دریاچه رفتید، ماشینتان را در پارکینگ بگذارید. با این کار خیالتان از امنیت هم راحت است. هزینه پارک ماشین‌ها تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰هزار تومان بود. اگر در ماه‌های اخیر به این سراب رفته‌اید و هزینه پارکینگ را می‌دانید، در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

  • آلاچیق و نیمکت

آلاچیق و نیمکت

آلاچیق، سکوهای نشیمن و باربیکیو از دیگر امکانات خوب کنار دریاچه هستند. در همان نزدیکی نیمکت‌هایی گذاشته‌اند که روبه‌روی دریاچه است و منظره‌ای رؤیایی دارد.

  • نرده‌های محافظ

بخشی از حریم سراب نیلوفر را نرده‌گذاری کرده‌اند. اگر کودکی همراهتان است، این فضا را برای نشستن انتخاب کنید.

  • نورپردازی کنار سراب نیلوفر کرمانشاه

نورپردازی کنار سراب نیلوفر کرمانشاه

منظره سراب در شب هم تماشایی است. دورتادور این فضا نورپردازی مناسبی دارد که در شب‌ها، زیبایی سراب را چندین برابر کرده است. بازتاب تصویر ماه روی دریاچه هم این منظره را دل‌چسب‌تر می‌کند.

جاهای دیدنی نزدیک سراب نیلوفر کرمانشاه

کرمانشاه از آن دسته استان‌هایی است که جاهای دیدنی زیادی دارد. خیلی از این مکان‌ها در فاصله کمی از یکدیگر هستند؛ پس می‌توانید در مدت‌زمان کوتاهی از چند مکان دیدن کنید. اسم چند جای نزدیک به سراب را برایتان می‌گذارم.

  • روستای قزانچی از جاهای دیدنی نزدیک سراب نیلوفر کرمانشاه

روستای قزانچی از جاهای دیدنی نزدیک سراب نیلوفر کرمانشاه

خوب می‌دانید که زندگی در روستا رنگ‌وبوی دیگری دارد. روستای قزانچی از بکرترین روستاهای اطراف کرمانشاه و بخشی از دهستان میان دربند است. بومی‌های روستا به زبان کردی صحبت می‌کنند. بیشتر آن‌‌ها به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. به این روستا که رفتید، به تپه‌های قزانچی سری بزنید. این تپه‌ها از دوره ساسانیان و سلجوقیان به یادگار مانده‌اند. فاصله این روستا تا سراب نیلوفر حدود ۲۰ کیلومتر است.

  • روستای عمرمل

در فاصله ۲۴کیلومتری از این سراب می‌توانید به روستای دیگری به اسم عُمَرمِل برسید. اگر به بازدید از مکان‌های تاریخی علاقه دارید، بازدید از روستای عمرمل را از دست ندهید. در تپه‌های اطراف این روستا آثاری از دوره عصر آهن را پیدا کرده‌اند. دیگر آثار کشف‌شده در این روستا مربوط به دوره‌های سلجوقی، ساسانی و ایلخانی است. به همین خاطر روستای عمرمل ارزش تاریخی بسیار زیادی دارد.

  • منطقه حفاظت شده بیستون

منطقه حفاظت شده بسیتون

منطقه کوهستانی بیستون از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کرمانشاه است. در دره‌های عمیق این منطقه رودهای پرآبی جاری است. آبشارهای دل‌انگیزی از صخره‌های بلند کوه‌ها سرازیر می‌شود. این منطقه بکر و دست‌نخورده است. غارهای زیادی در دل کوه‌های منطقه بیستون وجود دارد. به همین خاطر خیلی از غارنوردها برای کشف و بازدید از این غارها تا این منطقه می‌روند. این منطقه مقصدی خوبی برای صخره‌نوردی و کوه‌نوردی است. اگر به کمپ‌کردن در طبیعت علاقه دارید، به این منطقه سری بزنید. در بهار، فرشی از گل‌های رنگارنگ روی دامنه‌ها پهن است و حس‌وحالی متفاوت به این منطقه می‌دهد. این منطقه حدود ۳۰ کیلومتر با سراب نیلوفر فاصله دارد.

  • تالاب هشیلان

تالاب هشیلان

هشیلان، تنها تالاب در استان کرمانشاه است و جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد. این تالاب محل زندگی بسیاری از جانورهای آبزی و انواع ماهی‌ها است. مثلاً ماهی کپور، عروس ماهی، سفید کولی، سیاه ماهی، زردک، سس ماهی، خرچنگ و قورباغه. پرنده‌های مهاجر در مسیر حرکتشان به جنوب، کنار این تالاب توقف می‌کنند. اگر به بازدید از این پرنده‌ها علاقه دارید، باید در روزهای پاییزی به تالاب هشیلان بروید. کاکایی نوک سبز، فلامینگو، اردک سرسبز، پلیکان و قو بخشی از این پرنده‌ها هستند. این تالاب را از مهم‌ترین زیستگاه‌های کرمانشاه می‌دانند. پوشش گیاهی متنوعی در این منطقه روییده است. نیلوفرهای آبی، بزواش و عروسک آبی تالاب هشیلانی را دیدنی‌تر کرده‌اند. کنار این تالاب محل مناسبی برای تفریح‌های خانوادگی و گشت‌وگذار وجود دارد. در فاصله ۳۴کیلومتری از سراب نیلوفر به این تالاب می‌رسید.

باید و نباید کنار سراب نیلوفر کرمانشاه

باید و نباید کنار سراب نیلوفر کرمانشاه

تا کنار سراب که رفتید، دستی به آب خنک بزنید. شنا در آب تمیز دریاچه وسوسه‌انگیز است؛ اما خوب است به تابلوهای شنا ممنوع توجه کنید. این سراب، عمق مناسبی برای شنا ندارد؛ البته خیلی‌ها بدون توجه به این قانون در دریاچه شنا می‌کنند. همچنین برای حفاظت از این زیستگاه طبیعی، ماهیگیری در سراب را ممنوع کرده‌اند. یادتان باشد همه ما برای حفاظت از طبیعت مسئول هستیم؛ پس از ریختن زباله در آب و طبیعت اطراف سراب بپرهیزید.

بهترین زمان بازدید

بهترین زمان بازدید

سراب نیلوفر کرمانشاه در هر فصل قابی متفاوت از خودش را به شما نشان می‌دهد. با شروع بهار، چشمه‌ها پرآب هستند و سطح دریاچه بالاتر می‌آید. هنوز ردی از برف‌های زمستانه روی قله کوه‌ها خودنمایی می‌کند. در این فصل انتظارها به پایان می‌رسد و نیلوفرهای آبی دوباره شکفته می‌شوند. برای بازدید از گل‌های نیلوفر، باید در بازه زمانی اردیبهشت تا تیر به این سراب بروید. این گل‌های زرد زیبایی دریاچه را به اوج می‌رسانند. هوای اطراف دریاچه در روزهای تابستان خنک و معتدل‌است. به همین خاطر بیشترین گردشگرها در این زمان از سال مهمان سراب نیلوفر هستند.

بهترین زمان بازدید از سراب نیلوفر کرمانشاه

زیبایی پاییز سراب، دست کمی از دیگر فصل‌ها ندارد. در این روزها دریاچه آرام‌تر از هر زمانی است. برگ‌ها و ساقه‌های نیلوفر خودشان را برای سرمای زمستان آماده می‌کنند. شاید بتوانید لرزش ساقه‌ها را در آب ببینید. به‌خاطر آب‌وهوای کوهستانی در این منطقه، زمستان زودتر از راه می‌رسد. دامنه کوه‌ها سفیدپوش می‌شود و درخت‌های اطراف سراب زیر بار سنگینی از برف کمر خم می‌کنند. روزهای زمستان را با برف‌بازی و ساخت مجسمه‌های برفی هیجان‌‌انگیز کنید. خوردن یک لیوان چای گرم هم در این هوا لذت خودش را دارد.

اطلاعات بازدید از سراب نیلوفر کرمانشاه

آدرساستان کرمانشاه، ۲۰کیلومتری شمال غرب کرمانشاه.
ساعت بازدیداز ساعت شش صبح تا 12 شب می‌توانید از این سراب دیدن کنید
هزینه بازدیدبرای بازدید از این سراب لازم نیست هزینه‌ای بپردازید
زمان پیشنهادی برای بازدیدحدود ۳ تا ۶ ساعت

مسیر دسترسی

این سراب در فاصله کمی از مرکز استان کرمانشاه است. به مرکز شهر کرمانشاه و میدان آزادی که رسیدید، مسیر را به‌سمت بلوار کارگر ادامه بدهید. این مسیر شما را به بلوار هنر می‌رساند. کمی حواستان به تابلوهای بین راه که باشد، تابلوهای راهنما را می‌بینید.
اگر نمی‌خواهید در ترافیک‌های شهری معطل بشوید از جاده کمربندی کرمانشاه به بلوار دولت آباد بروید. در انتهای این مسیر به روستایی به اسم نیلوفر می‌رسید. سراب نیلوفر کرمانشاه از جاذبه‌های دیدنی این روستا و منطقه سنجابی است. اگر خودروی شخصی ندارید، نگران نباشید. می‌توانید برای رفتن به این سراب روی تاکسی‌ها حساب کنید.

 

سراب نیلوفر کرمانشاه از جذاب‌ترین جاهای دیدنی در این استان است. تلاش کردیم از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده باشید. اگر در سفرهای قبلی به این سراب رفته‌اید، از تجربه‌هایتان بگویید. از خواندن آن‌ها لذت می‌بریم.

استان کرمانشاه، 20کیلومتری شمال غرب کرمانشاه.

بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از سراب نیلوفر کرمانشاه است. گل‌های نیلوفر از اردیبهشت تا تیر شکفته می‌شوند.

هزینه بازدید از سراب نیلوفر کرمانشاه رایگان است.

بله امکانات خوبی مثل پارکینگ، بوفه، سرویس بهداشتی و نمازخانه وجود دارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.