روستای حیران آستارا | تکه‌ای از بهشت در شمال غرب ایران

0

در جلگه‌های حاصلخیز شمال ایران، در کنار دریای آبی‌رنگ خلیج فارس و در نزدیکی بندر زیبای آستارا، روستایی وجود دارد که به‌سان بهشت می‌ماند. طبیعت این روستا به‌قدری شگفت‌انگیز و مسحور‌کننده است که هر‌کسی با دیدنش شیفته و حیران آن می‌شود و به همین سبب این روستای دلربا را «حیران» نامیده‌اند. روستای حیران آستارا و جاده معروف آن، جزو مهم‌ترین قطب‌های گردشگری شمال ایران شمرده می‌شوند؛ از‌این‌رو در این مطب قصد داریم به‌طور مفصل به وصف شگفتی‌ها و زیبایی‌های این دهستان بپردازیم. پس اگر خیال سفر به شمال کشور و گشت‌و‌گذ ار در طبیعت بکر و بی‌نظیر روستای حیران را در سر دارید، در این مطلب همراه ما باشید تا با این روستا، جاذبه‌های دیدنی، امکانات رفاهی و تفریحی، سوغات، صنایع دستی و… آن آشنا شده و با اطلاع از بهترین زمان سفر، مسیر دسترسی و… راه‌و‌چاه سفر به آن را بیاموزید. 

روستای حیران آستارا کجاست؟

روستای حیران

«حیران» نام روستایی خوش‌آب‌و‌هوا و با‌صفا و یکی از آرامش بخش ترین مناطق ایران در شمال ایران است. این روستا در فاصله ۳۰‌کیلومتری شهر نام‌آشنای آستارا، واقع در استان گیلان، قرار دارد. خوب است بدانید که دهستان حیران آستارا از ۳ روستای «حیران سفلی»، «حیران وسطی» و «حیران علیا» تشکیل شده است. 

جاهای دیدنی روستای حیران آستارا | گشت‌و‌گذار در تکه‌ای از بهشت

روستای حیران مملوء از شگفتی و زیبایی است. در ادامه برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی این بهشت بی‌نظیر را معرفی کرده‌ایم: 

  •  گردنه حیران 

 گردنه حیران 

گردنه حیران را می‌توان به‌عنوان یکی از زیبا‌ترین و حیرت‌انگیز‌ترین مسیر‌های ایران معرفی کرد. طول این جاده ۳۵ کیلومتر بوده و در منطقه‌ای ییلاقی، با پیچ‌و‌تابی دلربا، از میان کوهستان‌ها و جنگل‌های خرم می‌گذرد. گردنه حیران در میانه‌های جاده آستارا به اردبیل واقع شده و در نزدیکی مرز ایران و آذربایجان قرار دارد. این گردنه به لطف داشتن طبیعت بی‌نظیر و حیرت‌انگیزش، مناظر خیره‌کننده‌ای را به چشمان رهگذران خود هدیه می‌دهد.

  • جنگل فندقلو

جنگل فندقلو از بکر‌ترین و زیبا‌ترین جنگل‌های ایران است که درختان بی‌شمار و تنومند آن، در فاصله ۱۰‌کیلومتری از شهر نمین و ۳۰‌کیلومتری از شهر اردبیل، ریشه دوانده‌اند. این جنگل جزو مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای حیران آستارا شمرده می‌شود. در جنگل فندقلو درختان متنوع بسیاری، از جمله درختان فندق، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی به چشم می‌خورند.  از دیگر جاذبه‌های این جنگل خرم و سرسبز می‌توان به دشت‌هایی وسیع که فرشی از جنس گل‌های بابونه روی آن‌ها گسترانیده شده است، اشاره کرد. «استخر آبگرم مشه سویی» از دیگر جاذبه‌های گردشگری جنگل فندقلو است. آب این استخر خاصیت درمانی دارد و همین امر باعث شده است تا گردشگران بسیاری برای لذت بردن از زیبایی‌های بی‌انتهای این بهشت زیبا و بهره‌مندی از خواص درمانی استخر آبگرم آن، به‌سویش روانه شوند. 

سوغات روستای حیران آستارا | از عسل کوهی مرغوب تا فندق و ذرت

سوغات روستای حیران آستارا | از عسل کوهی مرغوب تا فندق و ذرت

مگر می‌شود در چنین مکان زیبایی، جای خالی دوستان و عزیزان احساس نشود؟‌ از‌این‌رو چه چیزی بهتر از آنکه در سفر‌ خود، به یاد عزیزانمان سوغاتی بخریم و پس از سفر به آن‌ها هدیه دهیم؟ به همین جهت خوب است که در این بخش به معرفی سوغات روستای حیران آستارا بپردازیم. از مهم‌ترین سوغات خوراکی این منطقه می‌توان به عسل کوهی مرغوب، انواع فرآورده‌های لبنی، انواع گیاهان دارویی، محصولات کشاورزی همچون فندق و ذرت و… اشاره کرد. 

صنایع دستی روستای حیران آستارا | یادگاری ارزشمند 

بی‌شک ارزشمند‌ترین سوغات هر منطقه، صنایع دستی آن است. از مهم‌ترین صنایع دستی شهرستان آستارا و روستا‌های توابع آن، به‌خصوص روستای حیران، می‌توان به محصولات حاصل از حصیر‌بافی، سفالگری، گلیم‌بافی، چوب‌تراشی و… اشاره کرد. 

تفریحات روستای حیران | تجربه تفریحاتی متنوع و دلپذیر 

  • رانندگی در جاده رؤیایی گردنه حیران 

رانندگی در جاده رؤیایی گردنه حیران 

همان طور گفتیم، گردنه حیران، مهم‌ترین، دیدنی‌ترین و شگفت‌انگیز‌ترین جاذبه گردشگری روستای حیران آستارا است؛ از‌این‌رو رانندگی در این جاده و تماشای زیبایی‌های مسحور‌کننده و بی‌انتهای آن، از دلپذیر‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در سفر به دهستان حیران تجربه کنید. 

  • تجربه تفریحاتی جذاب در دهکده گردشگری حیران 

تجربه تفریحاتی جذاب در دهکده گردشگری حیران 

دهکده گردشگری حیران، مجموعه‌ای رفاهی و تفریحی بوده که در نزدیکی روستای حیران جای خوش کرده است. در این مجموعه امکانات رفاهی و تفریحی جذابی ارائه شده است که گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. در ادامه در‌خصوص تفریحاتی که می‌توانید در دهکده گردشگری حیران تجربه کنید، توضیح داده‌ایم: 

  • تله کابین حیران

تله‌کابین حیران

تله کابین حیران از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین امکانات تفریحی این مجموعه است. کابین‌های این تله‌کابین سفر خود را از منطقه حیران شروع می‌کنند و مسافران خود را به قلب جنگل سر‌سبز فندقلو می‌برند. در این مسیر مناظر خیره‌کننده بسیاری چشمان شما را نوازش می‌کنند؛ از‌این‌رو توصیه می‌کنیم در سفر به روستای حیران شهر آستارا تجربه تله‌کابین سواری در دهکده گردشگری حیران را از دست ندهید. 

ساعات کاری: هر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۲:۰۰
قیمت بلیط: کابین‌های معمولی ۳۰ هزار تومان، کودکان کمتر از ۱۰ سال، ۲۰ هزار تومان و کابین‌های ویژه ۵۰ هزار تومان (برای تمام سنین)
  • پیست کارتینگ حیران

پیست کارتینگ حیران

اگر عاشق تجربه تفریحات پر‌هیجان هستید، رانندگی در پیست کارتینگ حیران را از دست ندهید. طول مسیر این پیست حدود یک کیلومتر بوده و در این مجموعه حدود ۵۰ کارت (ماشین کارتینگ) وجود دارند.

ساعات کاری: هر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۰:۰۰
قیمت بلیط: ۴۰ هزار تومان برای هر نفر
  • سورتمه ریلی حیران

سورتمه ریلی حیران مرتفع‌ترین و طولانی‌ترین سورتمه های ایران است و می‌تواند تجربه‌ مهیج و به‌یاد‌ماندنی را برای شما رقم بزند. این سورتمه ریلی ۱۵۰۰ متر طول، ۳۰۰ متر لیفت و ۱۲۰ متر ارتفاع دارد. 

ساعات کاری: هر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۰:۰۰
قیمت بلیط: ۲۵ هزار تومان برای هر نفر
  • زیپ لاین حیران

زیپ لاین حیران

زیپ لاین حیران از دیگر امکانات تفریحی مهیج دهکده گردشگری روستای حیران آستارا است. خوب است بدانید که این زیپ لاین در سال ۹۶ افتتاح شد و در آن زمان عنوان «طولانی‌ترین، مرتفع‌ترین و مجهزترین زیپ لاین خاورمیانه» را از آن خود کرد. طول زیپ لاین حیران ۱۲۵۰ متر بوده و ارتفاع آن در برخی جاها به حدود ۶۰ متر می‌رسد. 

ساعات کاری: هر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۰:۰۰
هزینه رفت: ۴۰ هزار تومان برای هر نفر
هزینه رفت و برگشت: ۶۰ هزار تومان برای هر نفر
  • شکم‌گردی

شکم‌گردی

شکم‌گردی از محبوب‌ترین تفریحات ما ایرانیان است. اغلب گردشگران دوست دارند که در سفر‌های خود، چشیدن طعم جدید غذا‌های محلی را تجربه کنند. اگر شما نیز عاشق چشیدن طعم غذا‌ها و خوراک‌های اصیل و منحصر‌به‌فرد در مقصد سفر‌های خود هستید، توصیه می‌کنیم تجربه چشیدن طعم آش‌ها و غذاهای محلی روستای حیران که توسط مردمان بومی منطقه تهیه می‌شوند را از دست ندهید. 

  • گشت‌و‌گذار و پیک‌نیک در طبیعت و عکاسی 

گشت‌و‌گذار و پیک‌نیک در طبیعت و عکاسی 

برای عاشقان طبیعت، هیچ چیزی به اندازه حضور و گشت‌و‌گذار در طبیعتی بکر و خرم، لذت‌بخش‌تر نیست. طبیعت اطراف روستای حیران آستارا مکانی بی‌نظیر برای پیک‌نیک، کمپینگ و عکاسی است؛ از‌این‌رو اگر شما نیز عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، لذت ماجراجویی و ثبت زیبایی در طبیعت دلکش این منطقه را از دست ندهید. 

  • کوهنوردی 

کوهنوردی

از دیگر تفریحات سالم و دلپذیری که می‌توانید در اطراف روستای حیران تجربه کنید، کوهنوردی است. در ارتفاعات این منطقه مناظر خیره‌کننده‌ای انتظار شما را می‌کشند. پس اگر اهل کوهنوردی هستید، در سفر به این روستا، تجهیزات کوهنوردی خود را به‌همراه داشته تا با فتح قله‌های سر‌به‌فلک‌کشیده کوهستان‌های خرم این منطقه، جانی تازه بگیرید. 

جاهای دیدنی نزدیک به روستای حیران | لذت گشت‌و‌گذار در شمال سر‌سبز ایران 

شاید با دیدن زیبایی بی‌نظیر روستای حیران دلتان بخواهد که کمی بیشتر در این منطقه بمانید و از طبیعت دلکش، آب‌و‌هوای پاک و مطلوب و آرامش آن بهره بیشتری ببرید؛ از‌این‌رو در ادامه چند‌تا از بهترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به روستای حیران را معرفی کرده‌ایم تا بتوانید از تک‌تک لحظات سفر خود به بهترین شکل استفاده کرده و گشت‌و‌گذار دلپذیری را در این بهشت بی‌مثال، تجربه کنید. 

  • پارک ملی هیرکان آذربایجان 

آدرس: آذربایجان، نزدیک به مرز ایران و آذربایجان
فاصله پارک ملی هیرکان (مرز بین ایران و آذربایجان) تا روستای حیران: مناظر پارک هیرکان از مسیر گردنه حیران قابل مشاهده است. 
  • روستای مِشِند

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان آستارا، روستای مشند
فاصله روستای مشند تا روستای حیران: ۱۳.۹ کیلومتر
  • روستای کشفی

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان آستارا، روستای کشفی
فاصله روستای کشفی تا روستای حیران آستارا: ۲۲.۳ کیلومتر 
  • آرامگاه بابا روشن

آدرس: ایران، استان اردبیل، شهرستان نمین، ۶‌کیلومتری شهرستان نمین
فاصله آرامگاه بابا روشن تا روستای حیران: ۲۸ کیلومتر
  • مقبره شیخ بدرالدین

مقبره شیخ بدرالدین
آدرس: ایران، استان اردبیل، شهرستان نمین، بلوار امام خمینی، مقبره شیخ بدرالدین
فاصله مقبره شیخ بدرالدین تا روستای حیران آستارا: ۲۲ کیلومتر
  • مقبره پیر‌لنگ

مقبره پیر‌لنگ
آدرس: ایران، استان اردبیل، شهرستان نمین، روستای ننه کران، شمال‌غربی روستای ننه کران، مقبره پیر‌لنگ
فاصله مقبره پیر‌لنگ تا روستای حیران: ۲۴ کیلومتر 

امکانات روستای حیران آستارا | تجربه سفری راحت و دلپذیر 

امکانات روستای حیران آستارا

همان طور که گفتیم، در جاده روستای حیران (گردنه حیران) دهکده‌ای گردشگری با امکانات رفاهی و تفریحی مناسب و جذاب، بر‌پا شده است. از‌این‌رو در این منطقه امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران یافت می‌شود. از جمله این امکانات می‌توان به سرویس بهداشتی، رستوران، کافی شاپ، چایخانه، وسایل بازی، مرکز خرید، آلاچیق و… اشاره کرد. به‌علاوه در روستای حیران آستارا، خانه‌های محلی بسیاری وجود دارند که برای اسکان به گردشگران اجاره داده می‌شوند.

بهترین زمان سفر به روستای حیران آستارا | بهشتی زیبا در تمام فصول

روستای حیران آستارا

اینکه بگوییم کدام فصل برای سفر به روستای حیران زمان مناسب‌تر است، کاری بسیار دشوار است؛ چرا‌که این روستا و جاده رؤیایی آن، در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد. با‌این‌حال اگر می‌خواهید در زمان حضور خود در دهستان حیران آستارا از آب‌و‌هوایی مطلوب بهره‌مند شوید، خوب است که فصل‌های بهار و تابستان را برای سفر به این روستای زیبا انتخاب کنید. این منطقه در فصل‌های بهار و تابستان با آب‌و‌هوایی خنک و مطلوب و طبیعتی سر‌سبز و مسحور‌کننده میهمانان خود را به آغوش می‌کشد. 

از‌سوی دیگر، با فرا رسیدن فصل پاییز، طبیعت این منطقه زیبا‌ترین و رنگین‌ترین لباس خود را که با برگ‌های رنگارنگ پاییزی زینت داده شده است، بر تن می‌کند. طبیعت روستای حیران در فصل پاییز به‌قدری با‌شکوه و خیره‌کننده است که بی‌شک ارزش تحمل سرمای هوای کوهستان را دارد. فصل زمستان برف، سرما و یخبندان را مهمان گردنه و روستای حیران آستارا می‌کند. با‌این‌حال نمی‌توان منکر آن شد که این منطقه در زمستان نیز بی‌نهایت زیبا و دیدنی است؛ از‌این‌رو اگر عاشق برف و سرما هستید و انتخاب شما برای سفر به این منطقه فصل زمستان است، فراموش نکنید که تمام تجهیزات لازم برای چنین سفر پر‌هیجانی را به‌همراه داشته باشید. 

مسیر دسترسی روستای حیران آستارا | گذر از زیبا‌ترین جاده‌های ایران 

برای رسیدن به روستای حیران، ابتدا باید خود را به شهر آستارا برسانید. پس از رسیدن به آستارا، وارد گردنه حیران شده و در این جاده رؤیایی، به‌سوی دهستان زیبای آن حرکت کنید. 

فاصله روستای حیران تا تهران:‌۶۳۳ کیلومتر
فاصله روستای حیران تا آستارا: ۳۰ کیلومتر  

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، به یاری نیروی واژگان، به‌سوی شمال غرب ایران سفر کردیم تا با روستایی که وصف زیبایی‌های آن تنها در افسانه‌ها جای می‌گیرد، آشنا شویم. بی‌شک شما نیز با خواندن وصف زیبایی‌های دهستان حیران، شیفته آن شدید و برای سفر به‌سوی این بهشت زیبا لحظه‌شماری می‌کنید. اکنون زمان آن رسیده تا بار سفر را بسته و به‌سوی مرز استان گیلان و استان اردبیل سفر کنید و با گذر از گردنه حیران، خود را به روستای حیران آستارا و طبیعت بی‌مثالش برسانید. در پایان فراموش نکنید که اگر تا‌کنون تجربه سفر به این منطقه از ایران را داشته‌اید، نظر و تجربیات ارزشمند و سود‌مند خود را با ما و مخاطبان خوش‌ذوق و خوش‌سفر ما نیز به اشتراک بگذارید. 

پرسش و پاسخ

این روستا در فاصله ۳۰‌کیلومتری شهر نام‌آشنای «آستارا»، واقع در استان گیلان، قرار دارد.

در روستای حیران امکان تجربه تفریحات هیجان‌انگیز و دلپذیری همچون رانندگی در جاده رؤیایی گردنه حیران، تله‌کابین سواری، رانندگی در پیست کارتینگ، سوار شدن در سورتمه ریلی، زیپ‌لاین، شکم‌گردی، گشت‌و‌گذار و پیک‌نیک در طبیعت و عکاسی و کوهنوردی، فراهم کرد.

از مهم‌ترین سوغات خوراکی این منطقه می‌توان به عسل کوهی مرغوب، انواع فرآورده‌های لبنی، انواع گیاهان دارویی، محصولات کشاورزی همچون فندق و ذرت و… اشاره کرد. شامل محصولات حاصل از حصیر‌بافی، سفالگری، گلیم‌بافی، چوب‌تراشی و… نیز جزو مهم‌ترین صنایع دستی روستای حیران شمرده می‌شود.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی روستای حیران می‌توان به گردنه حیران، پارک ملی هیرکان (مرز ایران و آذربایجان) و جنگل فندقلو اشاره کرد.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به روستای حیران می‌توان به روستای مِشِند، روستای کشفی، آرامگاه بابا روشن، مقبره شیخ بدرالدین و مقبره پیر‌لنگ اشاره کرد.

4.5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.