سورتمه های ایران | تجربه لذت و هیجانی وصف‌نا‌پذیر

0

سورتمه‌سواری از جمله تفریحات نشاط‌آور، لذت‌بخش و هیجان‌انگیزی است که با یک بار تجربه آن، شیفته‌اش می‌شوید. امروزه سورتمه‌سواری در سراسر دنیا جزء تفریحات محبوب به‌شمار می‌آید و وجود آن در قطب‌های گردشگری، از عوامل جذب گردشگران از نقاط مختلف است. از‌این‌رو اگر به‌دنبال تفریحی مهیج و دل‌پذیر هستید که خستگی زندگی روزمره شهر‌نشینی را از تنتان خارج کرده و اکسیر شادی و نشاط را به جان شما تزریق کند، توصیه می‌کنیم برای یک بار هم که شده، سورتمه‌سواری در واگن‌های سورتمه های ریلی ایران را تجربه کنید. به همین منظور نیز ما در این مطلب قصد داریم به‌طور کامل و مفصل در‌ خصوص سورتمه‌سواری و سورتمه‌های ریلی در مناطق مختلف ایران توضیح دهیم. به‌علاوه ضمن معرفی سورتمه‌های ایران، تمامی اطلاعات لازم و کاربردی برای مراجعه و استفاده از آن‌ها را در اختیارتان قرار داده‌ایم. در‌نتیجه اگر عاشق هیجان هستید و دلتان تفریحی جانانه می‌خواهد، در این مطلب همراه ما باشید.

سورتمه چیست؟

در گذشته‌های دور، برای حمل‌و‌نقل از‌طریق مسیر‌های پوشیده از برف و یخ، از وسیله نقلیه بدون چرخی به‌نام «سورتمه» استفاده می‌شد. در زیر این وسیله نقلیه، به‌جای چرخ، تیغه‌هایی از جنس چوب، استخوان یا فلز قرار داده می‌شد تا با ایجاد اصطکاک کمتر، به‌‌راحتی روی برف و یخ کشیده شود. در آن زمان از سگ‌ها، اسب‌ها یا گوزن‌های شمالی تربیت‌شده، برای به حرکت در‌آوردن سورتمه‌ها استفاده می‌شد. جالب است بدانید که امروزه نیز برخی از افراد در مناطق سرد‌سیر، از جمله نواحی لاپ‌لند، شمال‌غربی کانادا، آلاسکا و توندرای آسیا از این وسیله برای حمل‌و‌نقل، استفاده می‌کنند! اما به‌طور‌ کلی امروزه این وسیله به شکلی دیگر در شهر‌بازی‌ها، برای تجربه لذت و هیجان، به‌ کار برده می‌شود. 

همان طور که گفتیم سورتمه‌های امروزی که اغلب در شهر‌بازی‌ها و مجموعه‌های تفریحی به‌چشم می‌خورند، به سورتمه‌هایی که در گذشته از آن‌ها برای حمل‌و‌نقل در مناطق سرد‌سیر استفاده می‌شد هیچ شباهتی ندارند. در‌واقع در دنیای امروز وقتی حرف از سورتمه می‌زنیم، منظورمان واگن‌های یک‌نفره، دو‌نفره یا واگن‌های قطاری است که روی ریل‌ حرکت می‌کنند. سوار‌شدن در واگن‌های سورتمه‌های شهر‌بازی‌ها و مجموعه‌های تفریحی به‌قدری هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است که هیچکس نمی‌تواند به آن «نه» بگوید.

سورتمه توچال تهران | تجربه هیجان آمیخته با لذت 

سورتمه توچال تهران، از جمله محبوت‌ترین و طولانی‌ترین سورتمه‌های ایران است که بر بام تهران قرار دارد. طول این سورتمه هیجان‌انگیز ۱۴۲۰ متر بوده و واگن‌های آن می‌توانند تا حدود ۲۵۰ نفر را در خود جای دهند. سواری در واگن‌های این سورتمه، بسیار هیجان‌انگیز بوده و تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد و پر‌هیجان را برای شما رقم می‌زند. به‌علاوه به دلیل محل قرار‌گیری این سورتمه، شما می‌توانید از درون آن چشم‌انداز زیبا و غیر‌قابل وصفی را از کلانشهر تهران تماشا کرده و محو آن شوید. درون کابین‌های این سورتمه مهیج، دو اهرم برای کم‌کردن سرعت و ایستادن کامل، تعبیه شده است. همچنین گفتنی است که این وسیله تفریحی محبوب از سوی شرکت tuv آلمان (معتبرترین شرکت بازرسی و استاندارد اروپایی) تأییدیه دارد؛‌ از‌این‌رو شما می‌توانید با خیال راحت سوار آن شده و هیجانی آمیخته با لذتی وصف‌نا‌پذیر را تجربه کنید.

هزینه سورتمه‌سواری در سورتمه توچال تهران۴۵ هزار تومان
ساعات کاریشنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۰:۰۰ و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰
شماره تماس02124875000
قوانینورود کودکان زیر ۴ سال ممنوع بوده و ورود کودکان ۴ تا ۸ سال به‌همراه فردی بزرگسال و پرداخت ۱۵ هزار تومان در محل، مانعی ندارد.
آدرس سورتمه توچال تهرانبزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک، شرکت تله کابین توچال

سورتمه گلابدره تهران (دربند تهران) |‌ از تند‌ترین سورتمه های ایران 

سورتمه گلابدره تهران که به سورتمه دربند نیز معروف است، در ارتفاعات شمال تهران قرار دارد. با سوار شدن در واگن‌های زرد‌رنگ این سورتمه، هیجان حرکت با سرعتی بالغ‌بر ۴۰ کیلومتر در ساعت، در مسافتی حدود ۸۵۰ متر را تجربه خواهید کرد. لذت سورتمه‌سواری در پارک گلابدره تهران زمانی به اوج خود می‌رسد که در حین آن، از بام تهران محو تماشای این شهر شده و از وسعت آن به‌وجد آیید. اما در سورتمه دربند دقیقاً چه تجربه‌ای به انتظار شماست؟ با سوار شدن در واگن‌های این سورتمه و بستن کمربند‌ها، حرکت آغاز می‌شود. در ابتدا سرعت چندان زیاد نیست؛‌ اما چیزی نخواهد گذشت که سرعت برق‌آسا و پیچ‌های تند، نفستان را بند می‌آورد. در این هنگام که بسیاری با فریاد و جیغ‌هایی از سر هیجان، با سرعت زیاد از پیچ‌ها می‌گذرند، برخی دیگر پا را روی ترمز گذاشته و سرعت خود را کاهش می‌دهند. 

در‌نهایت گفتنی است که با وجود سرعت زیاد واگن‌های سورتمه در زمان حرکت، هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند؛ چرا‌که این سورتمه به‌گونه‌ای طراحی شده است که واگن‌های آن تحت هیچ شرایطی از ریل جدا نمی‌شوند. از‌سوی دیگر، سلامت کمربند‌های ایمنی دائما چک می‌شوند تا تمامی مسافران در طول مسیر، به‌خصوص در پیچ‌های تند و سراشیبی‌ها، محکم روی صندلی‌هایشان نگه داشته شوند.

هزینه سورتمه‌سواری در سورتمه گلابدره تهران (دربند تهران)هزینه بلیط بزرگسالان ۴۰ هزار تومان و برای کودکان زیر ۸ سال رایگان
ساعات کاریشنبه تا چهار‌شنبه از ساعت ۱۶:۰۰ تا ۲۱:۰۰ و پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۱:۰۰
شماره تماس02122725197
آدرس سورتمه گلابدره تهران (دربند تهران)تهران، خیابان دربند، خیابان گلابدره، خیابان الفت، خیابان پندار، خیابان شکیبایی

سورتمه پارک جنگلی سیاهداران تالش (سورتمه ریلی تالش) | نهایت هیجان و لذت

در معرفی بهترین و مهیج‌ترین سورتمه های ایران، نام سورتمه پارک جنگلی سیاهداران تالش (سورتمه ریلی تالش) را نباید از قلم انداخت. این سورتمه ریلی در جنگل‌های انبوه و خرم پارک جنگلی سیاهداران تالش احداث شده و مسیر آن به‌قدری زیبا و تماشایی است که هر‌کسی را شیفته خود می‌کند. گفتنی است که در سفر با واگن‌های این سورتمه ریلی، نه‌تنها طبیعت چشم‌نواز این منطقه در مقابل چشمان شما خود‌نمایی می‌کند، بلکه به دلیل وجود ایجاد محدوده حیات وحش طبیعی در این منطقه، ممکن است در طول مسیر، حیوانات وحشی زیبایی همچون آهو و غزال وحشی نیز، از جلوی چشمان شما گذر کنند.

لازم‌به‌ذکر است که طول سورتمه ریلی پارک جنگلی سیاهداران تالش ۱ کیلومتر و ۵۵ متر است. به‌علاوه ساخت آن با همکاری شرکت «ویگاند آلمان»، صورت گرفته و به‌لحاظ ایمنی، کاملاً قابل اطمینان است. از‌این‌رو شما می‌توانید با خیال راحت سوار واگن‌های این سورتمه شده و نهایت لذت و هیجان را تجربه کنید.

هزینه سورتمه‌سواری در سورتمه پارک جنگلی سیاهداران تالشبلیط تک‌نفره ۳۰ هزار تومان و بلیط دو‌نفره ۴۰ هزار تومان
ساعات کاریبهار و تابستان هر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۱:۰۰ و پاییز و زمستان هر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰
شماره تماس01344226775
آدرس سورتمه پارک جنگلی سیاهداران تالشایران، استان گیلان، جنوب غربی تالش، هشتپر، پارک جنگلی سیاهداران تالش

سورتمه حیران آستارا | طولانی‌ترین سورتمه ریلی ایران

نام سورتمه ریلی حیران آستارا با ۱۵۰۰ متر طول، در میان مرتفع‌ترین و طولانی‌ترین سورتمه های ایران می‌درخشد. با سوار‌شدن در واگن‌های این سورتمه ریلی، سفر پر‌هیجان، پر‌ماجرا و نابی را تجربه خواهید کرد که تا سال‌های سال در یاد و خاطر شما می‌ماند. چرا که واگن‌های سورتمه ریلی حیران، شما را به قلب کوه‌هایی پوشیده از جنگل‌های انبوه برده و با گذر از ارتفاعات، مناظر خیره‌کننده‌ای از دره‌های خرم، رود‌خانه مرزی آستاراچای را در مقابل چشمان مسافران قرار می‌دهند. از‌این‌رو شما می‌توانید به‌هنگام سفر در واگن‌های سورتمه ریلی حیران آستارا، هر‌کجا که منظره‌ای تماشایی از طبیعتی بکر به چشمتان خورد، پا روی ترمز گذاشته و پس از ایستادن واگن، از تماشای چشم‌انداز‌های اطراف خود، نهایت لذت را ببرید.

هزینه سورتمه‌سواری در سورتمه حیران آستارا ۴۰ هزار تومان
ساعات کاریهر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۰:۰۰
شماره تماس02122258990
آدرس سورتمه حیران آستاراایران، استان گیلان، آستارا، جاده اصلی آستارا - اردبیل، روستای ونه بین، گردنه حیران، تله کابین حیران

سورتمه نمک آبرود | از قدیمی‌ترین سورتمه های ایران 

سورتمه نمک آبرود، اولین سورتمه ریلی ایران است که در مجموعه رفاهی و تفریحی نمک آبرود در استان مازندران، قرار دارد. گفتنی است که در میان طولانی‌ترین سورتمه های ایران، سورتمه نمک آبرود با طول ۱۲۵۰ متر، مقام سوم را دارد. اگر عاشق سرعت زیاد و هیجان آن هستید، باید بگوییم که با سوار‌شدن در واگن‌های سورتمه ریلی نمک آبرود و حرکت در مسیری پر‌پیچ‌و‌خم با سرعتی بالغ‌بر ۲۵ کیلو‌متر بر ساعت، هیجانی وصف‌نا‌پذیر را تجربه خواهید کرد. اما این تمام ماجرا نیست. واگن‌های این سورتمه، از مسیری بسیار دل‌انگیر، سر‌سبز و تماشایی گذر می‌کنند؛ از‌این‌رو سورتمه‌سواری در نمک‌آبرود برای عاشقان طبیعت نیز، تجربه‌ای دل‌پذیر و دوست‌داشتنی خواهد بود.

 در‌نهایت خوب است بدانید که این سورتمه به‌لحاظ امنیت کاملاً قابل اطمینان بوده و شما می‌توانید با خیال راحت، از سواری در واگن‌های آن لذت ببرید. با‌این‌حال به دلیل هیجان و سرعت زیاد، پیشنهاد می‌کنیم افرادی که دارای نارسایی قلبی هستند، ترجیحاً از این وسیله استفاده نکنند.

هزینه سورتمه‌سواری در سورتمه نمک آبرودبلیط تک‌نفره ۲۵ هزار تومان و کودک ۵ تا ۱۰ سال به همراه یک بزرگسال ۳۵ هزار تومان
ساعات کاریدو‌شنبه تا شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۹:۰۰ و یک‌شنبه‌ها تعطیل
شماره تماس01152188121
قوانینورود کودکان زیر ۵ سال ممنوع بوده و ورود کودکان ۵ تا ۱۰ سال به‌همراه فردی بزرگسال و خرید بلیط دو‌نفره در محل، مانعی ندارد.
آدرس سورتمه نمک آبروداستان مازندران، چالوس، كيلومتر ۱۲ جاده چالوس-تنكابن، سورتمه نمک آبرود
نکته: در روزهای بارانی امکان استفاده از سورتمه وجود ندارد.

سورتمه گنجنامه همدان |‌ از مهیج‌ترین سورتمه های ایران

سورتمه ریلی گنجنامه در دهکده فرهنگی، ورزشی و توریستی گنجنامه در شهر همدان احداث شده است. مسیری که واگن‌های این سورتمه از آن گذر می‌کنند آنقدر زیبا و دل‌انگیز است که توصیه می‌کنیم اگر گذرتان به شهر دوست‌داشتنی همدان خورد، تجربه سورتمه‌سواری در دهکده گردشگری گنجنامه همدان را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. طول مسیری که واگن‌های این سورتمه ریلی، در هر دور طی می‌کنند، چیزی حدود ۱۱۵۰ متر است؛‌ از‌این‌رو می‌توان گفت که سورتمه ریلی گنجنامه همدان، جزء طولانی‌ترین سورتمه های ایران به‌شمار می‌آید. 

حد‌اکثر سرعت واگن‌های این سورتمه نیز ۴۵ کیلو‌متر بر ساعت است که چنین سرعتی قطعاً سطح آدرنالین خون شما را به اوج می‌رساند. البته اگر از سرعت زیاد واهمه دارید نیز لازم نیست نگران باشید؛‌ چرا‌که در تمامی واگن‌های سورتمه گنجنامه همدان، پدال‌هایی برای ترمز کردن یا کاهش سرعت تعبیه شده است. با این حساب مسافران می‌توانند در هر زمان که می‌خواهند، سرعت خود را کاهش داده یا در مسیر بایستند و از تماشای منظره چشم‌نواز دامنه کوهستان الوند، لذت ببرند.

هزینه سورتمه‌سواری در سورتمه گنجنامه همدانبلیط تک‌نفره ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و بلیط دو‌نفره ۳۲ هزار تومان
ساعات کاریهر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۳:۳۰
شماره تماس08158211646
آدرس سورتمه گنجنامه همداناستان همدان، شهر همدان، میدان عباس آباد، خیابان گنجنامه، ضلع شرقی میدان گنجنامه

سورتمه ائل گلی تبریز | اولین و بزرگ‌ترین سورتمه ریلی در شمال‌غرب ایران

اگر اهل هیجان و سرعت هستید، در سفر به شمال‌غرب ایران و شهر زیبا و دوست‌داشتنی تبریز، تجربه سواری در واگن‌های سورتمه ریلی پارک ائل گلی تبریز را از دست ندهید. این سورتمه، اولین و بزرگ‌ترین سورتمه شمال‌غرب ایران است. طول مسیری که واگن‌های این سورتمه طی می‌کنند، فقط ۴۵۰ متر بوده و از این نظر می‌توان گفت که این سورتمه، در میان دیگر سورتمه های ایران کوتاه‌ترین مسیر را دارد. البته کوتاهی مسیر تأثیر چندانی بر لذت و هیجانی که در طول سفر با واگن‌های این سورتمه نصیبتان می‌شود، نخواهد داشت؛ چرا‌که در طول مسیر، چشم‌اندازی کم‌نظیر و تماشایی از شهر تبریز و پارک زیبای ائل گلی، در مقابل چشمان شما قرار خواهد گرفت که تماشایش خالی از لطف نیست.

 در‌نهایت باید بگوییم که سورتمه‌سواری در پارک ائل گلی تبریز به مفرح‌ترین و جذاب‌ترین خاطره و تجربه شما در سفر به شهر تبریز تبدیل خواهد شد؛ از‌‌این‌رو توصیه می‌کنیم در سفر به این شهر دوست‌داشتنی حتماً این تجربه هیجان‌انگیز را همراه عزیزانتان امتحان کنید.

هزینه سورتمه‌سواری در سورتمه ائل گلی تبریز۱۵ هزار تومان
ساعات کاریهر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته
شماره تماس09146123007
آدرس سورتمه ائل گلی تبریزاستان آذربایجان شرقی، تبریز، اتوبان کسایی، روبروی ورودی پارک ائل گلی، تفرجگاه ائل باغی

ٰ

سورتمه آبچالکی لنگرود | زیبا‌ترین مسیر ریلی در میان سورتمه های ایران

سورتمه ریلی آبچالکی لنگرود در منطقه گردشگری آبچالکی و لیلاکوه قرار دارد. با سوارشدن در واگن‌های این سورتمه، سفر هیجان‌انگیز، دل‌پذیر و لذت‌بخشی را بر فراز زیبا‌ترین شهر‌ها و مناطق استان گیلان، تجربه خواهید کرد. به‌طور دقیق‌تر مسیری که واگن‌های این سورتمه در هر دور طی می‌کنند، مشرف به شهرهای لنگرود، املش، رودسر، رحیم آباد، شلمان و چمخاله است که این شهر‌های زیبا و طبیعت کم‌نظیرشان همچون بهشتی در زیر پای شما خود‌نمایی می‌کنند. گفتنی است که طول مسیر سورتمه ریلی آبچالکی لنگرود ۱۲۰۰ متر بوده و به‌لحاظ ایمنی، کاملاً قابل‌اطمینان است. از‌این‌رو اگر می‌خواهید در سفر به استان گیلان، تجربه‌ای مفرح و پر‌هیجان و به‌یاد‌ماندنی برای خود خلق کنید، توصیه می‌کنیم سورتمه‌سواری در منطقه گردشگری آبچالکی این استان را از دست ندهید.

شماره تماس01333253707
ساعات کاریهر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰
آدرس سورتمه آبچالکی لنگرودایران، گیلان، لنگرود، جاده ملاط پرشکوه، جاده آبچالکی، لیلاکوه، بام لنگرود

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان به اقصی نقاط ایران سفر کرده و سوار بر واگن‌های سورتمه های ایران، به وصف سرعت و هیجان سفر با آن‌ها و چشم‌انداز زیبایی که در مقابل چشمانمان به نمایش می‌گذارند، پرداختیم. هم‌اکنون وقت آن رسیده تا نزدیک‌ترین سورتمه ریلی ایران را انتخاب کرده، برنامه‌ای مفرح و مهیج برای تعطیلات بعدی خود چیده و این بار سورتمه‌سواری را به‌صورت واقعی تجربه کنید. در‌ نهایت فراموش نکنید که مانند همیشه، اگر تجربه سورتمه‌سواری در هر‌کدام از  مناطق مختلف ایران را داشته‌اید، یا در‌خصوص سورتمه‌های معرفی شده، اطلاعات بیشتری در اختیار دارید، ما و مخاطبانمان را از تجربیات و اطلاعات ارزشمند خود بی‌بهره نگذارید.

نام سورتمه ریلی حیران در شهر آستارا با ۱۵۰۰ متر طول، در میان مرتفع‌ترین و طولانی‌ترین سورتمه های ایران می‌درخشد.

سورتمه نمک آبرود، اولین و قدیمی‌ترین سورتمه ریلی ایران است که در مجموعه رفاهی و تفریحی نمک آبرود در استان مازندران، قرار دارد.

سورتمه گلابدره تهران که به سورتمه دربند نیز معروف است، با سرعت حرکت بالغ‌بر ۴۰ کیلومتر بر ساعت، تند‌ترین سورتمه ریلی ایران به‌شمار می‌آید.

سورتمه توچال و سورتمه گلابدره (دربند) دو‌تا از مهیج‌ترین و جذاب‌ترین سورتمه‌های ریلی ایران هستند که در ارتفاعات شهر تهران، احداث شده‌اند.

از جمله سورتمه‌های ریلی شمال ایران می‌توان به سورتمه پارک جنگلی سیاهداران تالش، سورتمه حیران آستارا، سورتمه نمک آبرود و سورتمه آبچالکی لنگرود، اشاره کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.