خانه های تاریخی گرگان | سفر به گذشته‌های دور با بازدید از آثار تاریخی

0

شهر گرگان را می‌توان با عنوان بهشت گمشده ایران معرفی کرد. بسیاری، این شهر را با طبیعت بی‌نظیر و جاذبه‌های طبیعی مسحور‌کننده‌اش می‌شناسند. زیبایی طبیعت این شهر و اطراف آن به‌قدری چشم‌گیر است که بسیاری از گردشگران از جاذبه‌های تاریخی تماشایی و پر‌شکوه آن غافل می‌مانند. در شهر زیبای گرگان، جاذبه‌های تاریخی متعددی جای خوش کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به عمارت‌های پر‌شکوه و خانه‌های تاریخی آن اشاره کرد. همان طور که از عنوان نوشته پیداست، در این مطلب قصد داریم به معرفی خانه های تاریخی گرگان پرداخته و ضمن روایت تاریخچه، وصف زیبایی‌ها و برشمردن ویژگی‌های معماری منحصر‌به‌فردشان، اطلاعات لازم برای بازدید از آن‌ها را نیز در اختیارتان قرار دهیم. از‌این‌رو اگر خیال سفر به گرگان دلربا را در سر دارید و بازدید از جاذبه‌های تاریخی ارزشمند برایتان لذت‌بخش است، در این مطلب همراه ما باشید. 

فهرست مطالب

سرای باقری ها | از بزرگ‌ترین خانه های تاریخی گرگان 

سرای باقری ها که بسیاری از آن با عنوان خانه باقری‌ها یاد می‌کنند، از دیدنی‌ترین و ارزشمند‌ترین آثار تاریخی شهر گرگان است. این خانه در حد فاصل محله نعلبندان و محله سرچشمه و در حاشیه جنوبی یکی از معابر پر‌رفت‌و‌آمد بافت قدیم گرگان، همچون نگینی می‌درخشد. وسعت عمارت پر‌شکوه باقری‌ها به بیش از ۲هزار و ۵۰۰ متر‌مربع می‌رسد و از همین حیث، می‌توان آن را به‌عنوان بزرگ‌ترین خانه تاریخی شهر گرگان و حتی بزرگ‌ترین خانه تاریخی در شمال کشور معرفی کرد. از مهم‌ترین بخش‌های این خانه می‌توان به شربت‌خانه، عکاسخانه، فروشگاه صنایع دستی و هتل بوتیک اشاره کرد. جذابیت‌های این اثر چه به لحاظ معماری و چه به لحاظ تاریخی بسیار است؛ از‌این رو چنانچه خیال خرید بلیط هواپیما گرگان و سفر به استان گلستان را در سر دارید، پیشنهاد می‌کنیم در لیست جاذبه‌هایی که می‌خواهید به بازدید آن‌ها بروید، نام سرای باقری‌ها را نیز جای دهید. 

فروشگاه صنایع دستی خانه باقری‌ها، بهترین مقصد برای خرید سوغات گرگان است؛ از‌این‌رو اگر می‌خواهید یادگاری ارزشمند از این دیار، برای عزیزان خود به یادگار ببرید، بازدید از عمارت باقری‌ها هم فال است و هم تماشا! چرا‌که با مراجعه به آن می‌توانید ضمن خرید سوغاتی، از تماشای اثری ارزشمند نیز لذت ببرید. 

  • آدرس سرای باقری ها روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از سرای باقری ها 

آدرسایران، استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی، سرای باقری‌ها
شماره تماس۰۱۷۹۱۰۱۰۰۷۷
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۳:۰۰ 
هزینه بازدیدرایگان
آدرس صفحه اینستاگرامsarayebagheriha@
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت 

سرای تقوی ها | از تماشایی‌ترین خانه های تاریخی گرگان 

سرای تقوی ها که به آن خانه تقوی‌ها نیز می‌گویند، از دیگر عمارت‌های تاریخی و پر‌شکوه شهر گرگان است که در بافت قدیمی آن قرار دارد. این خانه یادگاری از دوره حکومت قاجاریان در ایران است و در آن دوره به شخصی به‌نام حاج محمدتقی تقوی تعلق داشت. معماری بی‌نظیر این خانه هر چشمی را به خود خیره می‌کند و شاخصه‌های معماری اقلیم شمال ایران در هر گوشه آن به چشم می‌خورند. از دیگر شاخصه‌های معماری این بنا می‌توان به این امر اشاره کرد که در ساخت آن به‌طور همزمان از سبک‌های معماری درون‌گرا و برون‌گرا استفاده شده است. مساحت این خانه به بیش از ۲هزار متر‌مربع می‌رسد و جالب است بدانید که عمارت تقوی‌ها در مجموع بیش از ۱۰ حیاط اصلی و فرعی دارد!

امروزه این سرای تاریخی محل فعالیت کافی‌شاپی با نام جان و دل شده است که مقصدی عالی برای گذراندن اوقاتی پر‌آرامش و دلنشین شمرده می‌شود. این کافه را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین و جذاب‌ترین کافه های گرگان معرفی کرد. 

  • آدرس سرای تقوی ها روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از سرای تقوی ها 

آدرسایران، استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی، آفتاب ۱۵، جنب امامزاده نور، سرای تقوی‌ها
شماره تماس۰۱۷۳۲۲۲۲۶۰۶
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۰:۰۰
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت 

خانه امیرلطفی (موزه صنایع دستی گرگان) | از ارزشمند‌ترین خانه های تاریخی گرگان 

هنگام معرفی آثار و عمارت‌های تاریخی گرگان، نام خانه امیرلطفی را نباید از قلم انداخت. این عمارت از جمله ارزشمند‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی گرگان است که در بافت تاریخی این شهر جای خوش کرده و گردشگران را به‌سوی خود می‌کشاند. مساحت این خانه ۹۵۶ متر‌مربع بوده و در بنای آن در دو طبقه ساخته شده است. قدمت عمارت امیر‌لطفی به اواخر دوره حکومت قاجار در ایران باز‌می‌گردد.

امروزه این اثر ارزشمند کاربری خود را به موزه تغییر داده و موزه صنایع دستی گرگان در آن دایر است؛ از‌این‌رو شما با بازدید از این بنا می‌توانید با یک تیر دو نشان زده و ضمن بازدید از اثری تاریخی، از موزه‌ای تماشایی که جزو بهترین موزه های گرگان شناخته می‌شود نیز بازدید کنید.

  • آدرس خانه امیر لطفی (موزه صنایع دستی گرگان) روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از خانه امیر لطفی (موزه صنایع دستی گرگان)

آدرسایران، استان گلستان، گرگان، میدان وحدت، خیابان امام خمینی (ره)، لاله ۱۱، پشت مسجد جامع گرگان، خانه امیر لطفی (موزه صنایع دستی گرگان)
شماره تماس۰۱۷۳۲۲۲۶۹۵۰
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۳۰
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت 

خانه فاطمی | از خانه های تاریخی گرگان با قدمتی ۱۲۰ساله  

خانه فاطمی را می‌توان به‌عنوان یکی از منحصر‌به‌فرد‌ترین بنا‌های تاریخی گرگان معرفی کرد. قدمت ساخت این خانه به حدود ۱۲۰ سال پیش، یعنی زمان حکومت قاجاریان در ایران باز‌می‌گردد. چیزی که این خانه را از سایر خانه‌های تاریخی این شهر منحصر می‌کند، معماری تلفیقی آن است. سبک معماری خانه فاطمی‌ها تلفیقی از معماری ایرانی و معماری اروپایی بوده و در بخش‌های مختلف آن نشانه‌های از هر دو سبک به چشم می‌خورند. وسعت زیر‌بنای این عمارت به بیش از ۱۲۰۰ متر می‌رسد و ظاهر کلی آن به شکل دو مستطیل است. از بخش‌های دیگر عمارت تاریخی فاطمی می‌توان به حیاط وسیع و با‌صفای آن اشاره کرد. ورودی خانه نیز تماشایی است. این ورودی شامل ۴ پله منحنی شکل بوده و سقف آن بر ستون مدور آجری چشم‌نوازی استوار است. 

  • آدرس خانه فاطمی روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از خانه فاطمی 

آدرسایران، استان گلستان، گرگان، خیابان سرخواجه، کوچه هشتم، خانه فاطمی
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۰:۰۰
هزینه بازدیدرایگان 
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت 

خانه گفتمان (خانه کبیر) | از برجسته‌ترین و ارزشمند‌ترین خانه های تاریخی گرگان 

خانه گفتمان که بسیاری آن را با نام خانه کبیر می‌شناسند، از برجسته‌ترین و ارزشمند‌ترین آثار تاریخی شهر گرگان است. این خانه تاریخی در محله قدیمی دوشنبه، واقع در بافت تاریخی گرگان، قرار دارد. قدمت عمارت گفتمان به دوران حکومت قاجار در ایران باز‌می‌گردد و توسط شخصی به‌نام حاج آقا محمد کبیر که از معروف‌ترین تاجران استر آباد (گرگان قدیم) بوده، ساخته شده است. بنای خانه کبیر دو طبقه دارد و شامل دو بخش شمالی و جنوبی می‌شود.

در ساخت این اثر از چوب، آجر، گل، کاه‌گل، آهک، خشت و سفال استفاده شده است. از تزئينات معماری خانه گفتمان می‌توان به پنجره‌های چوبی ارسی‌شکل و مشبک آن اشاره کرد. استفاده از شیشه‌های رنگی در پنجره‌های خانه نیز سبب شده تا زیبایی و شکوه فضای درون خانه در زمان تابش آفتاب دو‌چندان شود. 

  • آدرس خانه گفتمان (خانه کبیر) روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از خانه گفتمان (خانه کبیر)

أدرسیران، استان گلستان، گرگان، سبزه مشهد، خیابان رسالت بیست و چهارم، خیابان مصلی یکم، خیابان سرچشمه، خانه گفتمان (خانه کبیر)
شماره تماس۰۱۷۳۲۲۲۱۵۶۱
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۴:۰۰ 
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت 
آدرس صفحه اینستاگرامgoftemangorgan @
آدرس سایتhttps:///gudro.ir

خانه مفیدیان | از دلربا‌ترین و با‌صفا‌ترین خانه های تاریخی گرگان 

خانه مفیدیان از دیگر عمارت‌های تاریخی پر‌شکوه و تماشایی شهر گرگان شمرده می‌شود که در سال ۱۳۲۷ (اواخر دوران حکومت قاجاریان در ایران) به همت شخصی به‌نام سید ضیاءالدین مفیدیان ساخته شده است. این عمارت مجموعه‌ای متشکل از ۳ ساختمان و یک حیاط با‌صفا بوده از مهم‌ترین تزئینات نمای آن می‌توان به آجر‌کاری‌های چشم‌نواز و درب و پنجره‌های چوبی و ارسی‌شکل آن اشاره کرد. در پایان گفتنی است که نام اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۴۲۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس خانه مفیدیان روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از خانه مفیدیان 

آدرسایران، استان گلستان، خیابان سرخواجه (باغ پلنگ)، کوچه مفیدیان، خانه مفیدیان 
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۰:۰۰
هزینه بازدیدرایگان 
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدکمتر از یک ساعت 

خانه شیرنگی | از یادگاران قاجار در فهرست خانه های تاریخی گرگان 

خانه شیرنگی که آن را با نام خانه شیرنگی‌ها نیز می‌شناسند، از یادگاران حکومت قاجاریان و عمارت‌های تاریخی شهر گرگان است. در ساخت این بنا از آجر و خشت خام استفاده شده و سقف آن را سفال پوشانده‌اند. در نمای زیر سقف بنای خانه شیرنگی، تزئینات گچ‌کاری ظریف و چشم‌نوازی به چشم می‌خورد که هنر معماری ایران را به رخ می‌کشند.

پیشنهاد می‌کنیم در سفر به استان گلستان و گشت‌و‌گذار در شهر زیبای گرگان، بازدید از خانه تاریخی شیرنگی‌ها را از دست ندهید. در پایان گفتنی است که نام این اثر تاریخی ارزشمند در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹، با شماره ثبت ۳۳۳۲ در فهرست آثار ملی ایران درخشید. 

  • آدرس خانه شیرنگی روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از خانه شیرنگی

آدرسایران، استان گلستان، گرگان، محله نعلبندان و جنب امامزاده نور
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۰:۰۰ 
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدکمتر از یک ساعت

خانه دارویی | از برجسته‌ترین آثار و خانه های تاریخی گرگان 

مگر می‌شود به معرفی عمارت‌های تاریخی گرگان پرداخت و نامی از خانه دارویی یا خانه دارویی‌ها به میان نیاورد؟ این خانه از برجسته‌ترین خانه‌های تاریخی گرگان است که معماری منحصر‌به‌فرد آن توجه بسیاری را به‌سوی خود جلب می‌کند. عمارت دارویی شامل دو مجموعه ساختمان مسکونی است. ساختمانی که در بخش جنوبی مجموعه قرار دارد، در زمان حکومت پهلوی‌ها در ایران بنا شده ساختمان دیگر، واقع در ضلع جنوبی، به دوران حکومت قاجاریان در ایران تعلق دارد. جالب است بدانید که خانه دارویی در خیابان و کوچه‌ای با همین نام قرار دارد و برای بازدید از آن باید به کوچه دارویی۶، واقع در خیابان دارویی شهر گرگان بروید. در پایان لازم است اشاره کنیم که نام این خانه نیز، همچون اکثر عمارت‌های تاریخی گرگان، در فهرست آثار ملی قرار گرفته است. 

  • آدرس خانه دارویی روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از خانه دارویی

آدرسایران، استان گلستان، گرگان، خیابان باغ شاه (ملل)، کوچه پشت سپاه، خیابان دارویی، کوچه دارویی ۶
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۰:۰۰ 
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدکمتر از یک ساعت

خانه شفیعی | 

چنانچه بلیط اتوبوس گرگان را خریده و قصد سفر به‌سو این شهر را دارید، همچنین عاشق جاذبه‌های تاریخی و بازدید از آن‌ها هستید، خانه تاریخی شفیعی از آن دست جاذبه‌هایی است نباید بازدید از آن را از دست بدهید. این خانه از ارزشمند‌ترین عمارت‌های تاریخی گرگان است که در بافت تاریخی آن همچون نگینی زیبا می‌درخشد. پلان این اثر مستطیل‌شکل بوده و دارای کشیدگی شرقی غربی است. همچنین خانه شفیعی دو حیاط با‌صفا دارد که با هم مرتبط هستند و هر‌دو به شیوه حیاط مرکزی طراحی و اجرا شده‌اند. ورودی این بنا نیز در سمت شرقی ساختمان قرار دارد و از طریق دالانی به یکی از حیاط‌ها منتهی می‌شود. گفتنی است که در ساخت این بنا از آجر، خشت، چوب و اندود کاهگل و گچ استفاده شده است. سقف خانه شفیعی به‌صورت شیروانی با پوشش سفالی است که با بافت تاریخی گرگان هماهنگی جذابی دارد. 

  • آدرس خانه شفیعی روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از خانه شفیعی

آدرسایران، استان گلستان، گرگان
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۰:۰۰ 
هزینه بازدیدرایگان 
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت
 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، به معرفی پر‌شکوه‌ترین و تماشایی‌ترین عمارت‌ها و خانه های تاریخی گرگان پرداخته و تمامی اطلاعاتمان در‌خصوص آن‌ها را در اختیارتان قرار دادیم. آیا تا‌کنون تجربه سفر به گرگان و گشت‌و‌گذار در خیابان‌هایش را داشته‌اید؟ آیا در سفر خود ضمن لذت بردن از طبیعت بی‌نظیر این شهر به بازدید خانه‌های تاریخی آن نیز رفته‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، این بار شما روایتگر باشید و به وصف خانه های تاریخی گرگان بپردازید؛‌ تا ما و مخاطبان خوش‌ذوقمان نیز از تجربیات شیرین و اطلاعات ارزشمند شما بهره‌مند شویم.  

از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی گرگان می‌توان به سرای باقری‌ها، سرای تقوی‌ها، خانه امیر‌لطفی، خانه فاطمی، خانه مفیدیان، خانه شیرنگی، خانه دارویی، خانه شفیعی و خانه گفتمان (خانه کبیر) اشاره کرد. که در این مطلب تمام این عمارت‌ها را به تفصیل معرفی کرده‌ایم.

معماری بی‌نظیر این خانه هر چشمی را به خود خیره می‌کند و شاخصه‌های معماری اقلیم شمال ایران در هر گوشه آن به چشم می‌خورند. از دیگر شاخصه‌های معماری این بنا می‌توان به این امر اشاره کرد که در ساخت آن به‌طور همزمان از سبک‌های معماری درون‌گرا و برون‌گرا استفاده شده است.

سرای تقوی‌ها در استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی، آفتاب ۱۵، جنب امامزاده نور قرار دارد.

خانه تاریخی و زیبای امیر‌لطفی امروزه به موزه صنایع دستی گرگان تبدیل شده و مقصدی عالی برای تماشای هنر دستی منطقه و خرید یادگاری‌های ارزشمند و ماندگار برای عزیزان شما است.

عمارت دارویی شامل ۲ مجموعه ساختمان مسکونی است. ساختمانی که در بخش جنوبی مجموعه قرار دارد، در زمان حکومت پهلوی‌ها در ایران بنا شده ساختمان دیگر، واقع در ضلع جنوبی، به دوران حکومت قاجاریان در ایران تعلق دارد.

خانه تاریخی امیر‌لطفی درست در پست مسجد جامع گرگان قرار دارد. برای دسترسی به این جاذبه تاریخی ارزشمند و دیدنی در شهر زیبای گرگان، ابتدا باید خود را میدان وحدت گرگان رسانده و وارد خیابان امام خمینی (ره) شوید. پس از وارد شدن به این خیابان، با دنبال کردن تابلو‌های مربوط به کوچه‌ها، کوچه لاله ۱۱ را یافته و وارد آن شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.