رودخانه طلا هرمز | رودی اسرارآمیز به رنگ و درخشش طلا

6

در این مقاله، قصد داریم سری به یکی از اسرارآمیزترین جزایر ایران یعنی جزیره هرمز بزنیم. جزیره هرمز یکی از زیباترین مناطق طبیعی جنوب ایران به حساب می‌آید. در بین جزیره های ایران این جزیره شهرت بسیار دارد. در هرمز می‌توانید شاهد جاذبه‌هایی بسیار عجیب و البته زیبا باشید. از کوه‌های رنگی با خاک خوراکی گرفته تا دشت نمک، همگی بسیار شگفت‌انگیز و دل‌ربا هستند. در این مطلب، قصد داریم شما را با یکی از عجایب بی‌نظیر هرمز یعنی رودخانه طلا آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا این رودخانه عجیب و طلایی را بهتر بشناسید.

رودخانه طلا کجاست؟

رودخانه طلا یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی هرمزگان به حساب می‌آید. این رودخانه شاید در بین جاذبه‌های رنگارنگ استان هرمزگان، گم‌نام باقی مانده باشد. با وجود این، هنوز هم از عجیب‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی هرمز است که حتماً باید بازدید از آن را در برنامه سفر خود قرار دهید.

علت شکل‌گیری رودخانه طلا در جزیره هرمز | پدیده‌ای تماشایی در طبیعت

در این رودخانه خبری از طلا نیست! این رودخانه را فقط به‌سبب رنگ آن با این نام خطاب می‌کنند. رودخانه طلا از دشت نمک عبور می‌کند. از نظر شیمیایی، از ترکیب اسید و باز، همواره نمک به وجود می‌آید. هر نمک رنگ، طعم و خواص منحصر‌به‌فردی دارد؛ برای مثال، نمک طعام از اسید کلریدریک حاصل می‌شود.

تصویری از رودخانه طلا در جزیره هرمز

در دشت نمک هرمز، نمکی به رنگ زرد وجود دارد. این نمک از نظر ظاهری همانند نمک طعام، دارای بلورهایی منظم است. زمانی که در هرمز باران ببارد، آب از بالای کوه‌های نمکی به پایین جریان پیدا می‌کند. پس از آنکه آب تبخیر شد، این نمک‌ها روی زمین باقی می‌مانند و این منظره عجیب را تشکیل می‌دهند.

این دشت زعفرانی‌رنگ در حقیقت حاصل همان نمک‌های عجیب و زرد است. پس از بارش باران، آب در خاک این دشت فرو نمی‌رود. به همین خاطر، در آن جریان پیدا می‌کند. همیشه مسیر نهر آب در این دشت مشخص است. پس از خشک‌شدن آب باران، با تابش نور خورشید، این نمک‌ها همانند الماس می‌درخشند.

ترکیب رنگ زرد و درخشش بلورهای نمک منظره‌ای مشابه رودی از طلا را ایجاد می‌کند.

جاذبه‌های رودخانه زعفرانی | چشم‌اندازهایی خیره‌کننده و بی‌نظیر 

بازدید از این دشت زعفرانی بسیار جذاب و خاطره‌انگیز است. این دشت نمک برای عکاسی بهترین لوکیشن خواهد بود. اگر به عکاسی در طبیعت علاقه‌مندید، می‌توانید تصاویری خیره‌کننده از این رودخانه تهیه کنید. در کنار بلورهای نمک، می‌توانید خرچنگ‌هایی کوچک را مشاهده کنید. این خرچنگ‌ها بومی منطقه هرمز هستند و فقط در همین دشت زندگی می‌کنند. در هنگام طلوع آفتاب، این دشت درخششی خاص پیدا می‌کند. انگار که یک دشت وسیع را طلاکوب کرده‌اید. فقط در هرمز می‌توان شاهد چنین پدیده‌های طبیعی، اسرارآمیز و زیبایی بود.

تصویری از رودخانه طلا در جزیره هرمز

در نزدیکی رودخانه طلا، گنبدی نمکی و تماشایی نیز وجود دارد. این گنبد نمکی در طی سالیان متوالی با آب باران صیقل خورده است. در حال حاضر، این تپه نمکی همانند یک کوه سر به آسمان کشیده است. این گنبد را الهه نمک می‌نامند. در نزدیکی همین گنبد، غاری نمکی نیز به چشم می‌خورد. بد نیست بدانید در گذشته مردم بومی هرمز از این غار برای مراقبه استفاده می‌کردند. امروزه این غار را با نام غار مراقبه می‌شناسند و یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره است.

اگر دست خود را در جریان کم‌آب این رودخانه کنید، لایه‌ای نازک از بلورهای نمک زرد روی پوست شما ایجاد می‌شود. زمانی که دست خود را در معرض نور خورشید قرار دهید، همانند تکه‌ای الماس می‌درخشد.

ویدیوی جذاب از رودخانه نمک هرمز

 

اقامت در نزدیکی رودخانه طلا جزیره هرمز | خاطره‌ای به‌یادماندنی

تصویری از رودخانه طلا در جزیره هرمز

در جزیره هرمز تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و محلی انگشت‌شمار است. در حقیقت، بیشتر مسافران، جزیره قشم را برای اقامت خود انتخاب می‌کنند تا بتوانند علاوه بر اقامت، لذت بازدید از جاهای دیدنی قشم را نصیب خود کنند. بازدید از تمام بخش‌های جزیره هرمز را می‌توانید در قالب توری یک‌روزه انجام دهید. اگر قصد اقامت در هرمز را دارید، باید راهی یکی از همین اقامتگاه‌های بوم‌گردی شوید. به‌سبب تابش مستقیم آفتاب و شرجی‌بودن هوا، کمتر کسی کمپ‌زدن در هرمز را انتخاب می‌کند. با وجود این، کمپ‌زدن در نزدیکی رودخانه طلا بسیار جذاب خواهد بود.

لازم به ذکر است نمک این دشت خاصیت ضدعفونی دارد. اگر به‌مدت ۱ شب در کنار این دشت کمپ بزنید، می‌توانید بدن خود را از هرگونه عفونت پاک‌سازی کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به دشت زعفرانی

تصویری از کوه الهه نمک

مسیر دسترسی به رودخانه طلا هرمز

معمولاً برای دسترسی به جزیره هرمز، جزیره قشم را مبدأ قرار می‌دهند. برای سفر به هرمز باید خودتان را به اسکله شهید ذاکری قشم برسانید. لازم به ذکر است در طول روز فقط یک بار شناورهای پرسرعت از قشم به‌سمت هرمز حرکت می‌کنند؛ پس پیش از برنامه‌ریزی، حتماً درباره ساعت حرکت شناورها با اسکله صحبت کنید.

پس از ورود به جزیره هرمز، می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی مخصوص این منطقه برای دسترسی به رودخانه طلا هرمز کمک بگیرید. فقط کافی است از راننده این وسایل که عمدتاً سه‌چرخه‌اند بخواهید تا شما را به رودخانه طلا برساند. از مکانی که شناور شما را پیاده می‌کند تا رودخانه حدود ۱۵ دقیقه فاصله است.

هزینه ورودی:رایگان
ساعات دسترسی:۲۴ساعته
آدرس:استان هرمزگان، جزیره هرمز، در نزدیکی الهه نمک

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره رودخانه طلا هرمز چیست؟ به‌نظرتان کدام‌یک از شهرهای ایران چنین جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر و اسرارآمیزی دارد؟ آیا تاکنون از جزیره هرمز دیدن کرده‌اید؟ نظر خود را درباره زیبایی این جزیره با ما و سایر دوستان در میان بگذارید.

رودخانه طلا در جزیره هرمز قرار دارد.

ابتدا باید از اسکله شهید ذاکری قشم یا بندر شهید حقانی بندرعباس راهی هرمز شوید. از آنجا با کمک وسایل نقلیه عمومی در کمتر از ۱۵ دقیقه به رودخانه زعفرانی دسترسی پیدا خواهید کرد.

بازدید از این رودخانه رایگان است.

فصل زمستان بهترین زمان بازدید از این رودخانه است.

این رودخانه نمک طلایی را که روی کوه وجود دارد به‌سمت پایین حمل می‌کند و این منظره زیبا را به وجود می‌آورد.

5/5 (2 نظر)
6 نظرات
  1. میثم می گوید

    با اینکه من برای بازدید از هرمز زیبا، از یه لیدر محلی همراهی گرفتم؛ اما از رودخانه طلای این جزیره چیزی بهم نگفت ? حالا یا واقعا فکر کرده خیلی جذاب نیست؛ یا اینکه نخواسته پرده از بکر بودنش برداره ?

    1. بانو تقیان می گوید

      میثم عزیز، مسیر دسترسی به این جاذبه یه کم دشواره و خیلی از لیدرها هم ازش خبر ندارن. ان‌شاءالله در سفر بعدی در برنامه‌تون بگنجونیدش.

      1. ملاحی رضا می گوید

        سلام من یه لیدر از جزیره هرمز هستم .
        درّه نمک های ذعفرانی یکی از جاذبه های فصلی هرمز محصوب میشود . و همیشگی نیست، این مکان جزء گشت جزیره نیست از آنجایی که گشت دور جزیره 3ساعت هست گردشگر وقت نمیکنه همه جا رو ظرف این تایم ببینه. مگر اینکه گردشگر بتونه تو جزیره هرمز اقامت بگیره و بخواد همه جای دیدنیشو ببینه .برای دیدن هرمز 6ساعت لآزم داره که همه جاشو ببینید .

        برای راهنمایی بیشتر و اقامت در جزیره میتونید با بنده هماهنگ کنید .
        09300451668

        1. بانو تقیان می گوید

          سلام رضای عزیز
          بابت توضیحی که دادید از شما ممنونیم.

  2. ژ.مهرابی می گوید

    سلام من امسال رفتم واز دیدنش لذت بردم هرمز اعجاب انگیزه حتما سفر به هرمز رو توصیه میکنم.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونیم که تجربه‌تون رو با ما به اشتراک گذاشتید. بله هرمز حقیقتاً بسیار زیباست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.