منطقه ییلاقی کهک قم | تفرجگاهی سرسبز با عطر کویر

3

منطقه ییلاقی کهک با آب‌و‌هوای دل‌پذیر و تاریخی کهن، گردشگران را از دورونزدیک فرا می‌خواند. این منطقه در واقع ناحیه‌ای کوچک در استان به حساب می‌آید که سرسبزی آن از میان شن‌و‌ماسه‌های این دیار کویری خودنمایی می‌کند. تأکیدی که بر سرسبزی کهک داریم از این بابت است که استان قم را عموماً کویر فرا گرفته. به همین دلیل کهک در قم به ییلاقی تبدیل شده که قمی‌ها و گردشگران قدر آن را می‌دانند.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی قم، روی لینک زیر کلیک کنید:

از آنجایی که به قول قدیمی‌ها هر جا آب باشد،‌ آبادنی هم هست، به لطف سرسبزی کهک، در این منطقه جاذبه‌های گردشگری چشمگیری وجود دارد. چندین روستای سرسبز با تاریخچه‌ای باستانی و مردمانی باصفا، آتشکده‌ای کهن و غاری عجیب‌ و رمزآلود از دیدنی‌های ییلاق کهک قم به حساب می‌آید. جاهای دیدنی کهک قم به اندازه‌ای است که به راحتی نمی‌‌توان از کنار آن‌ها گذشت. با این حساب خالی از لطف نیست اگر در ادامه با هم نگاهی به این منطقه ییلاقی بیندازیم و بیبینم چرا این ناحیه به تفرجگاهی سرسبز در بین قمی‌ها و گردشگران تبدیل شده است.

منطقه ییلاقی کهک کجاست؟

روستای کهک در جایگاه یکی از جاهای دیدنی قم در ۳۰کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد. جایی که کهک واقع شده، منطقه‌ای کوهپایه‌ا‌ی است که از موهبت‌های طبیعی چیزی کم‌و‌کسر ندارد. هر ۳ طرف روستا را کوه‌ فرا گرفته و این منطقه از شرق با دره زیدان همسایه است. این شرایط باعث شده تا کهک آب‌و‌هوایی معتدل و نسبتاً خشک داشته باشد. برای رسیدن به کهک از قم چندین راه در پیش دارید. بسته به وسیله نقلیه و زمان‌بندی که برای سفر به کهک در نظر گرفته‌اید می‌توانید این مسیرها را انتخاب کنید. حدوداً بین ۴۵  دقیقه تا یک ساعت از قم تا کهک راه در پیش دارید.

این مسیرها در فصل بارندگی خطرناک می‌شود و بهتر است قبل از حرکت، حتماً وضعیت آب‌و‌هوای کهک و جاده‌های اطراف آن را بررسی کنید. پس از اینکه به کهک رسیدید، بسته به منطقه‌‌ای دلخواه برای گردشگری می‌توانید راه نواحی اطراف کهک را در پیش بگیرید. در کنار روستای کهک، روستاهای دیگری هم به این ناحیه نزدیک هستند که تماشای آن‌ها برای گردشگران خالی از لطف نخواهد بود. هر کدام از این مناطق، نهایتاً‌ یک یا ۲ ساعت از کهک دورتر هستند. با توجه به جاذبه های گردشگری روستای کهک، پیشنهاد می‌کنیم دست‌کم ۲ روز را به گردشگری به این منطقه اختصاص دهید. سپس راه دیگر جاهای دیدنی نزدیک به کهک را در پیش بگیرید.

روستای کهک چه تاریخچه‌ای دارد؟

روستای کهک در منطقه کهک از توابع شهرستان قم واقع شده است. به لحاظ پوشش گیاهی این روستا یکی از سرسبزترین دهکده‌های منطقه است. به لطف جویبارهای گوارای روستای کهک، در این منطقه بهترین میوه‌‌های قم عمل می‌آید. گیاه‌شناسان تعداد گونه‌های گیاهی کهک را بیشتر از ۲۰۰ گونه برآورد کرده‌اند. از باغ‌های کشاورزی که بگذریم، به تنوع جانوری این منطقه می‌رسیم. در اطراف کهک انواع حیوان‌های درنده و علفخوار در صفا و آرامش زندگی می‌کنند.

جالب است بدانید کهک منطقه‌ای شکار ممنوع دارد. این منطقه با نام ناحیه شکار ممنوع جاسب شناخته می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر هوای گشت‌و‌گذار در فاصله‌ای دورتر از روستای کهک به سر شما زد، مواظب حیوان‌‌های درنده باشید. روستای کهک و روستاهای اطراف آن مردمان بسیار باصفایی دارند. می‌توانید انواع غذاهای محلی روستا را از اهالی آن درخواست کنید. به این نکته نیز اشاره کنیم در استان مرکزی روستایی با نام کَهَک وجود دارد. حساب این روستا با روستایی که از آن صحبت می‌کنیم جداست. با این حساب در حین کسب اطلاعات بیشتر برای سفر به منطقه ییلاقی قم، مواظب باشید اطلاعات درستی از این منطقه پیدا کنید.

روستای کهک به کدام جاذبه‌های گردشگری معروف است؟

منطقه ییلاقی کهک بی‌دلیل به ناحیه‌‌ای پرگردشگر تبدیل نشده است. در کنار روستای کهک که از خوبی‌های آن برای شما گفتیم، کهک جاهای دیدنی دیگری نیز دارد. برای اینکه تصمیم دقیقی برای انتخاب گشت‌و‌گذار در بهترین جاهای کهک بگیرید، در ادامه با هم جاذبه‌های گردشگری معروف این منطقه ییلاقی را بررسی می‌کنیم.

  • منطقه ییلاقی کهک قم

عکس منطقه ییلاقی کهک

اول از هر چیز بهتر است سری به ییلاق کهک قم بزنید. به لطف آب‌‌و‌هوای خوش این منطقه، می‌توانید خستگی در کنید و برای گشت‌و‌گذار در دیگر جاهای دیدنی کهک آماده شوید. در گوشه‌و‌کنار این منطقه ییلاقی باغ‌و‌بستان‌های سرسبز مشاهده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم از صاحب باغ اجازه بگیرید و دمی در زیر درختان پربار بنشینید.

  • خانه حکیم ملاصدرا

عکس تابلو خانه حکیم ملاصدرا

ملاصدرا شخصیتی برجسته در فلسفه اسلامی است. این حکیم عالی‌قدر سومین مکتب فلسفی جهان اسلام را با نام حکمت متعالیه بنیان نهاد. جالب است بدانید بیشتر دستاوردهای حکیم ملاصدرا در ییلاق کهک انجام شده است. حتماً این پرسش برای شما پیش آمده که چه ربطی میان ملاصدرای زاده شیراز و کهک قم وجود دارد. ماجرا از این قرار است که در روزگاران قدیم فردی متعصب با نام حاج ابوالفضل خان حاج اسماعیلی بر ملاصدرا غضب می‌کند.

عکس خانه حکیم ملاصدرا

ملاصدرا نیز که در شیراز امان نداشت، داروندارِ نداشته‌اش را جمع می‌کند و راه قم را در پیش می‌گیرد. در راه به کهک می‌رسد و آب‌و‌هوای خوش این منطقه بهانه‌ای می‌شود تا این عالم متفکر، به مدت ۱۵ سال در قم رحل اقامت برگزیند. این روزها مرمت‌های زیادی در خانه ملاصدرا انجام شده تا این مکان به یکی از بهترین جاذبه های گردشگری کهک تبدیل شود. برای بازدید از خانه ملاصدا دست‌کم ۲ ساعت زمان نیاز دارید.

  • عصارخانه کهک

پس از سیاحت در خانه حکیم ملاصدرا، گشت‌و‌گذار در عصارخانه کهک از واجباتی است که در سفر به این منطقه باید انجام دهید. ممکن است در نظر شما عصارخانه عجیب باشد؛ اما به احتمال زیاد ضرب‌المثل معروف اسب عصاری را شنیده‌اید. ماجرا از این قرار است که در روزگاران قدیم عصاری به معنای روغن‌گیری بود. اسبی که سنگ بزرگ عصارخانه را می‌چرخاند به نام اسب عصاری نامیده می‌شود. با این حساب اگر می‌خواهید بیشتر با عصاری آشنا شوید، حتماً سری به عصارخانه در منطقه ییلاقی کهک قم بزنید. قدمت این مکان به دوران صفویان باز می‌گردد. عصارخانه کهک در صنعت روغن‌گیری نیز یکی از اولین عصاری‌های ایران به حساب می‌آید.

  • تپه تاریخی صرم

بین روستای صرم و خورآباد، تپه‌ای بسیار قدیمی وجود دارد. این تپه رازهای بی‌شماری از زندگانی مردمان منطقه کهک را در سینه خود نهان کرده است. تپه‌ای که از آن صحبت می‌‌کنیم به هزاره اول قبل از میلاد باز می‌گردد. این تپه به لحاظ باستان‌شناسی یکی از مهم‌ترین مکان‌های کهک به حساب می‌آید. به همین منظور تپه تاریخی صرم در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت تا به یکی از جاهای دیدنی کهک تبدیل شود.

  • روستاهای اطراف کهک

عکس روستای فردو

منطقه‌ ییلاقی کهک به انداز‌ه‌ای جاهای دیدنی دارد که حیف است در بازدید از این منطقه فقط به خانه ملاصدرا و گشت‌و‌گذار در روستای کهک بسنده کنید. روستاهای کوچک‌و‌بزرگی در اطراف کهک وجود دارد که یکی از دیگری تماشایی‌تر است. برای نمونه می‌توان به روستای فردو اشاره کرد. همان‌گونه که حتماً‌ حدس زده‌اید نام این روستا از واژه فردوس گرفته شده است. این نامگذاری بی‌دلیل نیست و فردو به‌معنای واقعی کلمه بهشتی روی زمین به حساب می‌آید.

روستای فردو در ۵۰‌کیلومتری شهر قم واقع شده است. در همسایگی این روستا قله‌ برف‌انبار سربه‌فلک گذاشته است. این قله، مرتفع‌ترین قسمت در تمامی استان قم شناخته می‌شود. روستای ابرجس با آب‌‌و‌هوایی دلنشین و مردمانی باصفا از دیگر روستاهای تماشایی اطراف کهک به حساب می‌آید. این روستا در ۳۰‌کیلومتری جاده قم اصفهان قرار دارد. گرمجان، یکی دیگر از روستاهای اطراف کهک است. این روستا در ۴۵‌کیلومتری جنوب استان قم خودنمایی می‌کند. گرمجان قنات‌های عمیقی با آبی گوارا دارد. اما‌م‌زاده نورعلی و منطقه دره‌باغ به‌عنوان جاهای دیدنی اطراف گرمجان شناخته می‌شود.

  • آتشکده کرمجگان

عکس آتشکده کرمجگان

این آتشکده که با نام کرمجان هم شناخته می‌شود، در دوران ساسانیان ساخته شده است. مادر طبیعت محبت خود را از آتشکده کرمجگان دریغ کرده و این بنا در طول تاریخ آسیب‌های بی‌شماری دیده است. به رغم تمامی این آسیب‌ها، آتشکده کرمجگان هنوز هم برای علاقه‌مندان فرهنگ کهن ایران‌زمین، تماشایی است.

  • غار وشنوه

عکس غار وشنوه

منطقه ییلاقی کهک جاهای دیدنی دارد؛ اما انصافاً باید اعتراف کرد حساب غار وشنوه با تمامی این جاها جداست. این غار در ۳‌کیلومتری روستای کهک واقع شده است. برای رسیدن به غار وشنوه باید راهی کوهستان اردهال در همسایگی روستای کهک شوید. در اطراف غار وشنو معادن قدیمی وجود دارد. گفته می‌شود حدود ۵ هزار سال پیش فلزکاری در این منطقه رواج داشته است. گشت‌و‌گذار در غار وشنوه از آن دسته تفریحات خاص است که گردشگران ماجراجو را به مخاطره می‌کشد. پیشنهاد می‌کنیم لوازم غارگردی و کوه‌پیمایی را در سفر همراه داشته باشید.

  • منطقه شکار ممنوع جاسب

کهک منطقه‌ای ییلاقی تمام‌عیار است که به لحاظ گردشگری چیزی کم‌و‌کسر ندارد. برای کامل شدن جاذبه های گردشگری کهک، به منطقه شکار ممنوع جاسب اشاره می‌کنیم. این منطقه چیزی حدود ۳۳ هزار هکتار مساحت دارد و گونه‌‌های جانوری و گیاهی متنوعی را در خود جای داده. منطقه شکار ممنوع جاسب حدود ۳ هزار متر از سطح دریا بالاتر است. این منطقه نسبت به دیگر مناطق نزدیک به مرکز ایران، آب‌و‌هوای دلنشین‌تری دارد. انواع حیوانات وحشی مانند پلنگ، گربه‌وحشی، گرگ و گراز در منطقه شکار ممنوع جاسب زندگی می‌کنند. این منطقه به لحاظ شرایط کوهستانی نیز بستر مناسبی برای زندگی قوچ، بزر و پرنده‌های آوازه‌خوان فراهم کرده است.

کهک قم چه امکانات گردشگری دارد؟

منطقه ییلاقی کهک قم امکانات گردشگری چندانی ندارد. خانه ملاصدار نیاز به مرمت دارد و دیگر جاهای باستانی این منطقه نیازمند رسیدگی است. خوشبختانه اهالی کهک، مردمان باصفایی هستند و روی هم‌صحبتی با روستاییان و خوردن غذاهای خوشمزه در این روستا می‌توانید حساب‌ باز کنید. از آنجایی که احتیاط شرط عقل است، پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر حتماً چندین دست لباس، کفش پیاده‌روی و کمک‌های اولیه همراه داشته باشید.

منطقه ییلاقی کهک چه زمانی از همیشه دیدنی‌تر است؟

عکس منطقه ییلاقی کهک در بهار

وقتی صحبت از گردشگری در منطقه‌ای ییلاقی به میان می‌آید، زمانی بهتر از بهار سراغ نداریم. از بهار که بگذریم، تابستان‌های کهک نیز خالی از لطف نیست. کهک در پاییز سرد می‌شود و بهتر است حتماً لباس گرم و تجهیزات روشن‌کردن آتش و چادرزدن همراه داشته باشید. سردی هوا در زمستان‌های کهک به اندازه‌ای است که ارزش مسافرت ندارد.

شرایط اقامت در روستای کهک چگونه است؟

دست‌کم ۲ تا ۳‌روز برای گشت‌و‌گذار در کهک و مناطق اطراف آن زمان نیاز دارید. به همین دلیل برای اینکه حسابی در کهک تفریح کنید، بهتر است برنامه‌ای چند روزه برای سفر ترتیب دهید. در این برنامه اقامتگاه بوم‌گردی ورگان در کهک را برای گذران شب و استراحت انتخاب کنید. این اقامتگاه در روستای ورجان، واقع شده و ۳ اتاق ۵نفره بزرگ و جادار دارد. اگر در روزهای پرگردشگر راهی کهک هستید، بهتر است قبل از سفر این مکان را رزور کنید.

چگونه به ییلاق کهک برسیم؟

برای رسیدن به روستای کهک باید از قم به سمت کاشان حرکت کنید. پس از حدود ۱۲ کیلومتر به دوراهی می‌رسید که تابلوی روستای کهک مشاهده می‌شود. این مسیر را دنبال کنید و پس از حدود ۲۰ کیلومتر دیگر، به روستای زیبای کهک و منطقه ییلاقی اطراف آن می‌رسید.

منطقه ییلاقی کهک جایی دنج و زیباست که گردشگری را به خاطره‌ای‌ ماندگار تبدیل می‌کند. برای اینکه بیشتر به شما خوش بگذرد پیشنهاد می‌کنیم در کنار این منطقه به دیگر جاهای دیدنی که اشاره کردیم نیز سر بزنید. در پایان از شما همراهان خواهشمندیم اگر اطلاعات جالب و سودمندی از این منطقه ییلاقی دارید، در قسمت نظرات مجله گردشگری ره بال آسمان با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

منطقه خو‌ش‌ آب‌و‌هوای کهک در جنوب استان قم قرار دارد.

خانه ملاصدرا، ییلاق کهک و غار وشنوه از جاهای دیدنی این منطقه به حساب می‌آیند.

روستای فردو و گرمجان از دیدنی‌ترین روستاهای نزدیک به منطقه ییلاقی کهک شناخته می‌شوند.

اقامتگاه بوم‌گردی ورگان مکان مناسبی برای گذران شب و رفع خستگی است.

بهار و تابستان بهترین فصل برای مسافرت به منطقه ییلاقی کهک است.

5/5 (3 نظر)
3 نظرات
  1. سارا می گوید

    انتظار نداشتم که اطراف قم همچین جاهای دیدنی وجود داشته باشه. ممنون از معرفیتون ?

    1. بانو تقیان می گوید

      سارای عزیز، ما هم از شما برای توجهتون ممنونیم.

  2. Ali می گوید

    من پدر بزرگ و مامان بزرگم ماله اونجا بودن. حیف که دیگه نمی‌تونم بیام ایران برم اونجا…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.