تفرجگاه و گردشگاه سیاسرد بروجن | پیک‌نیک دل‌چسب در دل طبیعت

0

چشمه‌های پرآب، بلندی‌های پوشیده از برف و هوای کوهستانی بخشی از زیبایی‌های رشته کوه زاگرس است. این بار قصد داریم به جایی در دامنه سرسبز این رشته کوه برویم. مقصد ما جایی به اسم تفرجگاه یا همان گردشگاه سیاسرد است.

تفرجگاه سیاسرد کجاست؟

برای بازدید از سیاسرد، باید برای بازدید از آن به طرف مرکز ایران و استان چهارمحال و بختیاری برویم. مسیر را تا شرقی‌ترین شهر این استان ادامه بدهید. این تفرجگاه در 4کیلومتری شهر بروجن است.

گردشگاه سیاسرد

تصویری از تفرجگاه سیاسرد

این گردشگاه از معروف‌ترین جاهای دیدنی بروجن است که در دامنه‌های شمالی کوه سیاسرد جای دارد. ارتفاع این کوه به 2700 متر می‌رسد. دامنه‌کوه سیاسرد هم 450 متر است. به لطف کوه سیاسرد و چشمه‌های خروشان منطقه، آب‌وهوای این منطقه دل‌انگیز است. این تفرجگاه بزرگ، مساحتی به‌اندازه 1177 هکتار دارد. گردشگرهای زیادی برای دیدن طبیعت چشم‌نواز سیاسرد تا استان چهارمحال و بختیاری می‌روند. تابستان یا ایام تعطیلات که باشد، در این گردشگاه جای سوزن‌انداختن نیست.

جاذبه‌های گردشگری تفرجگاه سیاسرد

  • طبیعت سیاسرد

تصویری از طبیعت سیایرد

هر طرف از گردشگاه سیاسرد را که ببینید، بلندی‌های زاگرس، عظمت را نشانتان می‌دهد. دامنه‌های کوه، چشم‌اندازی است که از دیدنش سیر نمی‌شوید. درخت‌های تنومندش سال‌هاست که ریشه در این خاک دارند. قدیمی‌ترین درخت‌ها، سنشان به 500 تا 700 سال می‌رسد. این درخت‌های بلندقامت و سرسبز، سیاسرد را به تفرجگاهی تماشایی تبدیل کرده‌اند.

  • آب‌وهوای خنک

ارتفاع شهر بروجن از سطح دریا به 2432 متر می‌رسد. به همین خاطر بروجن را به «بام ایران» هم می‌شناسند. می‌توانید در روزهای تابستان، آب‌وهوای خنک و لذت‌بخشی را در سیاسرد بروجن تجربه کنید. این منطقه کوهستانی است؛ پس باید انتظار شب‌های سردش را هم داشته باشید. اگر سرمایی هم باشید، طاقتتان حسابی طاق می‌شود.

  • چشمه سیاسرد

خوب که گوش کنید، صدای روح‌نواز آب را هم می‌شنوید. این صدای چشمه سیاسرد است که در بین درخت‌های تفرجگاه جاری می‌شود. چشمه سیاسرد از بلندی‌های زاگرس به‌طرف پایین‌دست می‌رود و جانی به طبیعت بروجن می‌بخشد. به جز چشمه سیاسرد، چشمه دیگری هم در این تفرجگاه می‌جوشد. بیراه نمی‌گویند آب که باشد، آبادی هم هست. به همین خاطر است که مسافرها در این منطقه توقفی می‌کنند و خستگی‌شان را به آب می‌سپارند. این چشمه‌ها در ادامه مسیر، به زمین‌های کشاورزی و باغ‌های میوه بروجن می‌رسد و زمین تشنه را سیراب می‌کند.

  • استخر آب

تصویری از استخر آب سیاسرد

در فضای گردشگاه سیاسرد، آب‌نماها و استخر آبی درست کرده‌اند که تماشایی است. آب از کانال‌های ورودی از گوشه استخر وارد آن می‌شود. انتهای استخر را هم پلکانی ساخته‌اند. جاری‌شدن آب از روی آن‌ها، زیبایی این گردشگاه را چند برابر می‌کند. در روزهای تابستان کودکان‌با شادی در جلوی استخر آب‌بازی می‌کنند و صدای خنده‌هایشان به گوش می‌رسد.

  • طبیعت زمستان

طبیعت سیاسرد بروجن در زمستان رنگ دیگری می‌گیرد. همه‌جا یکدست سفیدپوش می‌شود و رؤیایی به نظر می‌رسد. این تفرجگاه حتی در این روزهای سرد جاذبه‌های خاص خوش را دارد. لذت زمستان هم که به برف‌بازی و ساختن آدم‌برفی‌هایش است. در روزهای زمستان جوانان و کودکان در هر بخش از تفرجگاه به برف‌بازی مشغول‌اند. عده‌ای هم تلاش می‌کنند تا مجسمه‌های زیبای برفی بسازند. بازی ‌های زمستانی هم در این گردشگاه پرطرفدار است. جوان‌ها در دامنه‌های کوه اسکی‌روبرف، بازی می‌کنند. در تپه‌های کم‌ارتفاع‌تر با تیوپ‌های بادی از روی برف‌ها سر می‌خورند و از هوای برفی لذت می‌برند.

امکانات گردشگری گردشگاه سیاسرد

در روزهای تابستان مردم از شهرها و استان‌های اطراف به سیاسرد بروجن می‌روند. اگر مسافر خوزستان هستید و از این مسیر ‌می‌گذرید، خوب است چند ساعتی را در آنجا توقف کنید. آب‌وهوایی تازه کنید و از تماشای سیاسرد بروجن لذت ببرید. مردم محلی بروجن هم در روزهای تعطیل آخر هفته به سیاسرد می‌روند و تفریح می‌کنند.

  • پیک‌نیک

از بهترین تفریح‌ها در تفرجگاه سیاسرد، پینک‌نیک است. در این تفرجگاه تا دلتان بخواهد فضای باز برای نشستن و چادربرپاکردن وجود دارد. سکوهایی را در پارک سیاسرد تعبیه کرده‌اند که به‌راحتی می‌توانید روی آن‌ها چادر بر پا کنید یا زیراندازی پهن کنید. شاخ‌وبرگ‌های درختان هم به‌خوبی سایه‌بانتان می‌شوند. در آن اطراف چای ذغالی هم دارند. خوردن چای داغ در هوای خنک سیاسرد سرحالتان می‌کند.

یادتان باشد اگر می‌خواهید شب را در چادر بمانید، حتماً لباس گرم و پتو به همراه داشته باشید. ممکن است از سردی هوا در شب غافل‌گیر شوید.
  • گشت‌وگذار

بعد از استراحتی کوتاه، می‌توانید در اطراف گردشگاه سیاسرد قدمی بزنید و زیبایی‌های پارک را تماشا کنید. هوای تمیز کوهستانی را نفس بکشید و اکسیژن خالص را به ریه‌هایتان بفرستید.

  • نیمکت‌ها

در هر بخش پارک، نیمکت‌های فلزی و سنگی را می‌بینید که مردم روی آن‌ها نشسته‌اند و گرم صحبت هستند. می‌توانید تعدادی از آن‌ها را در اطراف استخر پیدا کنید. چند دقیقه‌ای کنار استخر سیاسرد بروجن بنشینید و به صدای آب گوش دهید. انعکاس تصویر درختان در آب، تابلوی زیبایی از طبیعت را می‌سازد. اهل ذوق که باشید، عکس‌های هنری خوبی برایتان به یادگار می‌ماند.

  • پیاده‌روی و دوپرخه‌سواری

پیاده‌روی‌کردن هزینه‌ای ندارد و نشاط‌آور است. در بیرون گردشگاه مسیر مخصوصی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ساخته‌اند. این مسیر 6 کیلومتر است و به تفرجگاه سیاسرد راه دارد. صبح که باشد، عده‌ای از مردم در این مسیر به پیاده‌روی مشغول هستند. افرادی هم در کنارشان این مسیر را رکاب می‌زنند. در حین پیاده‌روی، حواستان به منظره کوه و درختان هم باشد. تماشایش لذت‌بخش است.

  • فضاسازی زیبای گردشگاه

این گردشگاه در کنار طبیعت خاصش، فضاسازی بسیار زیبایی هم دارد. پله‌ها، چراغ‌های تعبیه‌شده، نرده‌های تزیینی، حوض و آب‌نما‌ها هرکدام جلوه ویژه‌ای به این فضا داده است. خوب که به هر طرف نگاه کنید، سوژه‌های عکاسی پیدا می‌شود.

  • شهربازی

اکثر تفرجگاه‌های ایران، شهربازی‌‌های کوچک یا بزرگی دارند. این فضای سرگرم‌کننده، دلخوشی‌ای برای‌کودکان و جوان‌ترهاست. در این گردشگاه هم شهربازی کوچکی برای کودکان مهیاست. اگر کودکی همراهتان است، در شهربازی چرخی بزنید. شهربازی سیاسرد از 10 صبح تا 11 شب باز است.

  • غذاخوری

گشت‌وگذار با شکم خالی لذتی ندارد؛ البته در گردشگاه سیاسرد فکر اینجا را هم کرده‌اند. می‌توانید به رستوران و غداخوری تفرجگاه بروید و دلی از عزا در بیاورید. این غذاخوری‌ها همیشه با غذای گرم از شما میزبانی می‌کنند. فروشگاه و مغازه‌های خواروبارفروشی را هم در همان نزدیکی پیدا کنید.

  • سرویس بهداشتی

وقت اذان و نماز هم که باشد، می‌توانید از وضوخانه گردشگاه استفاده کنید. خدا را به خاطر این نعمت‌های زیبایش شکر کنید و توشه‌ای برای آخرتتان بردارید. در حوالی وضوخانه، سرویس بهداشتی هم هست.

  • پارکینگ

اگر با خودروی شخصی به آنجا رفتید، نگران جای پارک نباشید. این تفرجگاه، پارکینگ بزرگی دارد که به‌راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید و خیالتان از امنیتش راحت باشد.

جاهای دیدنی اطراف سیاسرد

از سیاسرد تا بروجن فاصله زیادی ندارد. تا سیاسرد که رفتید، بد نیست به جاهای دیدنی بروجن هم سری بزنید. اسم چند جای دیدنی این شهر را برایتان می‌گذارم.

  • پل مصلی بروجن

تصویری از پل مصلی بروجن

پل مصلی را به عروس پل‌های بروجن می‌شناسند. قدمت این پل به دوره قاجار می‌رسد. این پل را با مصالحی مثل ساروج و آجر ساخته‌اند. چیدن آجرها به‌صورت خفته و راسته، نمای پل را بسیار دیدنی کرده‌است. فضاسازی‌های اطراف پل تماشایی است و می‌توانید در آنجا عکس‌های زیبا بگیرید. در نزدیکی پل، بازارچه‌های صنایع دستی هم برپاست.

  • تالاب چغاخور

تصویری از تالاب چغاخور

یکی از دیدنی‌ترین جاهای بروجن، تالاب چغاخور است. طبیعت این تالاب چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. به تالاب چغاخور که بروید، انواع پرندگان و پوشش‌های گیاهی را می‌بینید. در اطراف تالاب چغاخور امکانات رفاهی هم برای اقامت مهیاست.

  • چشمه آب سفید

چشمه آب سفید یکی از چشمه‌های شهر بروجن است که از دامنه‌های سبزکوه جاری می‌شود. این چشمه در ادامه مسیرش به تالاب چغاخور می‌رسد. چشمه آب سفید یکی از چشمه‌های آب معدنی است؛ اما محدوده این چشمه جزء منطقه محافظت‌شده به حساب می‌آید.

  • تالاب گندمان

تصویری از تالاب گندمان

آب‌وهوای این منطقه دلیل خوبی برای به‌وجود‌آمدن تالاب‌های زیبا است. تالاب گندمان یکی دیگر از تالاب‌های این استان است که فاصله چندانی تا بروجن ندارد. اگر به عکاسی از طبیعت علاقه‌مند هستید، در این تالاب عکس‌های بی‌نظیری نصیبتان می‌شود.

  • قلعه ضرغام السلطنه فرادنبه

تصویری از قلعه ضرغام السلطنه فرادنبه

قلعه ضرغام السلطنه از آثار تاریخی چهارمحال و بختیاری است که تا بروجن 5 کیلومتر فاصله دارد. این قلعه از دوره قاجار به یادگار مانده است. با توجه به کتیبه‌های آجری، حدود 160 سال از ساخت آن می‌گذرد.

  • امامزاده حمزه علی

امامزاده حمزه علی یکی از زیارتگاه‌های بروجن است که روی بامی از روستای کلبی آن را ساخته‌اند. این امامزاده یکی از نوادگان امام سجاد(ع) است. مقبره امامزاده حمزه علی را به سبک و معماری خاصی درست کرده‌اند.

  • موزه مردم‌شناسی بروجن

تصویری از موزه مردم شناسی بروجن

موزه مردم‌شناسی، مثل ماشین زمان شما را به تاریخ و فرهنگ قدیم در آن شهر می‌برد. در بروجن هم می‌توانید به موزه مردم‌شناسی بروید و با سنت‌ها و فرهنگ‌های این شهر آشنا بشوید. آقای بهرام بهرامی، مؤسس موزه مردم‌شناسی بروجن است. به همین خاطر آنجا را به اسم موزه استاد بهرامی هم می‌شناسند. می‌توانید موزه استاد بهرامی را در میدان مرکزی شهر بروجن و در خانه حفیظی‌ها پیدا کنید. تالاب دهنو، پل کره بس، غار کهبد و… از دیگر جاهای دیدنی بروجن است.

شاید در مسیر راهتان از شهرکرد هم بگذرید. جاهای دیدنی شهرکرد هم تماشایی است. چند جا از طبیعت بکر و آثار تاریخی شهرکرد را برایتان می‌گذارم.

تصویری از خانه ستوده چالشتری

  • آبشار زردلیمه (بوینه)؛
  • پل زمان خان سامان؛
  • مسجد جامع شهرکرد؛
  • قلعه دزک؛
  • شی سنگی (بردشیر)؛
  • خانه ستوده چالشتری؛
  • پیرغار.

بهترین زمان بازدید از گردشگاه سیاسرد

کمی قبل گفتیم که بروجن آب‌وهوایی خشک و کوهستانی دارد. بهترین زمان بازدید از سیاسرد، از اوایل بهار تا اواخر شهریور است. یادتان نرود که تفاوت دمای روز و شب در این منطقه زیاد است. 6 ماه دوم سال هم هوا به‌شدت سرد می‌شود و اکثراً برف می‌بارد.

اقامتگاه

برای سفر چندروزه که به بروجن بیایید، می‌توانید در یکی از اقامتگاه‌های شهر بمانید. در نزدیکی گردشگاه سیاسرد هم اقامتگاه‌هایی برای میزبانی از مسافرها مهیاست. شاید انتخاب هتل کمی خرج سفرتان را زیاد کند؛ اما جای نگرانی نیست. اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مهمان‌پذیر می‌تواند انتخاب بهتری باشد. اسم چند اقامتگاه را برایتان می‌گذارم.

تصویری از هتل بام بروجن

  • هتل بزرگ بام بروجن؛
  • مهمان‌سرای جهانگردی؛
  • مسافرخانه مهتاب؛
  • خانه معلم بروجن؛
  • مجتمع گردشگری آفتاب چغاخور بروجن.

مسیر دسترسی گردشگاه سیاسرد


در هر جای ایران که باشید، برای رسیدن به سیاسرد، باید به طرف استان چهارمحال و بختیاری بروید. بعد از گذشتن از شهرکرد، مسیر را تا شهرستان بروجن ادامه دهید. از شهرکرد تا سیاسرد حدوداً 60 کیلومتر را باید پشت سر بگذارید. در پایان این مسیر،در 4کیلومتری شهر بروجن، به گردشگاه می‌رسید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدبهار و تابستان
آدرساستان چهارمحال و بختیاری، ۵ كیلومتری شهر بروجن

تفرجگاه سیاسرد از خوش‌آب‌وهواترین نقاط ایران در روزهای تابستانی است. هر چه از این تفرجگاه می‌دانستیم برایتان گفتیم. امیدواریم این سفر مجازی با ره بال آسمان به شما خوش گذشته باشد و لذت برده باشید. اگر در سفرهای قبل به این گردشگاه رفته‌اید، تجربه‌هایتان باید خواندنی باشد. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

در استان چهارمحال و بختیاری در شهر بروجن

بله. گردشگاه پارکینگ، رستوران، سرویس بهداشتی و مکان‌هایی برای برپایی چادر دارد.

 

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.