جاهای دیدنی اطراف قم | روی دیگر شهر که شما را شگفت‌زده می‌کند

16

شهرستان قم جزو مهم‌ترین شهرهای مذهبی برای شیعیان به حساب می‌آید. وجود حرم مطهر حضرت معصومه و مسجد جمکران باعث شده تا شهر قم به مرکز تشیع تبدیل شود. به همین خاطر بسیاری از گردشگران نیز فقط برچسب شهری مذهبی را روی قم می‌زنند و از جاهای دیدنی قم و اطرافش غافل می‌مانند. امروز در این مقاله با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی اطراف قم را به‌خوبی بشناسید و از بازدید آن‌ها بسیار متعجب شوید.

گنبد نمکی قم

گنبد نمکی قم جزو بزرگ‌ترین و البته زیباترین گنبدهای نمکی در تمام ایران به حساب می‌آید. گنبدهای نمکی قم در فاصله 20 کیلومتری غرب شهر قم و در محور قم – جعفریه قرار دارند. بلورهای نمکی در گنبد نمکی قم به شکل تیغه‌هایی با لبه‌های کنگره‌دار شکل گرفته‌اند و طول آن‌ها تا 3 کیلومتر ادامه دارد. روی گنبدهای نمکی را لایه‌‌های از ژیپس، مارن قرمز و سنگ رس قرمز پوشیده‌اند. به همین خاطر ظاهری چند رنگ و زیبا به خود گرفته‌اند. همین موضوع باعث شده تا گنبدهای نمکی قم به زیباترین موقعیت برای عکاسی تبدیل شود. در هنگام طلوع و غروب آفتاب، زاویه تابش خورشید، گنبدهای نمکی را به محیطی اسرارآمیز تبدیل می‌کند.

آدرس: استان قم، 20 کیلومتری غرب شهر قم، محور قم – جعفریه

مسجد جمکران قم

مسجد جمکران را باید جزو معروف‌ترین و مهم‌ترین جاذبه های دیدنی اطراف قم دانست. این مسجد در میان شیعیان اهمیت بسیاری دارد. مسجد جمکران قم حدود هزار متر مربع وسعت دارد و  قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. بر اساس روایات، زیارت از این مسجد در شب‌های سه‌شنبه و خواندن نماز امام زمان باعث می‌شود تا امام زمان را از نزدیک و در حالت بیداری ملاقات کنید. به همین خاطر هر هفته هزاران شیعه عاشق امام زمان به این مسجد  می‌آیند و از آن زیارت می‌کنند. از جنبه مذهبی مسجد جمکران که بگذریم، باید بدانید که از نظر معماری و تزئینات، این مسجد جزو زیباترین مساجد ایران به حساب می‌آید. این مسجد در بین برخی شیعیان آنقدر اهمیت دارد که بسیاری‌شان هر سه‌شنبه با خرید بلیط قطار قم خودشان را به این شهر می‌رسانند تا در دعای توسل و نماز استغاثه شرکت کنند.

آدرس: استان قم، ۶ کیلومتری قم، نزدیک روستای جمکران

پلنگ دره قم

پلنگ دره جزو زیباترین جاهای دیدنی اطراف قم است. این منطقه حدود 31 هزار هکتار وسعت دارد و در 50 کیلومتری جنوب‌غرب قم واقع شده است. نام‌گذاری این دره زیبا بی‌دلیل نیست. در حقیقت پلنگ دره جزو زیستگاه‌های نوع خاصی پلنگ ایرانی به حساب می‌آید. از نظر طبیعی، پلنگ‌ها به مناطق کوهستانی علاقه‌مند هستند. این منطقه نیز کوهستانی و دارای تپه‌ماهورهای بسیاری است که پلنگ‌ها می‌توانند در آن‌ها پنهان شوند. همچنین انواع بز و کل نیز در این منطقه زندگی می‌کنند که می‌توانند منبع غذایی مناسبی برای پلنگ‌ها باشند. آب‌وهوای پلنگ دره نیز در مقایسه با مناطق اطراف بهتر است. این دره به‌صورت سالانه بین 150 تا 250 میلی‌لیتر بارش را تجربه می‌کند که در مقایسه با سایر مناطق بسیار مناسب است. برای بازدید از این دره بهتر است در تورهای گروهی شرکت کنید.

آدرس: قم، 50 کیلومتری جنوب‌غرب قم

تالاب بهشت معصومه قم

شاید در بین جاذبه های گردشگری اطراف قم انتظار تالاب را نداشته باشید. واقعاً هم تماشای تالاب در میان کویر بسیار عجیب است. در 20 کیلومتری جنوب تالاب حوض سلطان و حاشیه شرق بزرگراه تهران – قم، تالابی به وسعت 5 هکتار وجود دارد. در این تالاب می‌توان شاهد انواع جلبک‌های بنتیک، فیتوپلانکتون‌ها، بن در آب، گیاهان نی و گراسس‌ها بود. وجود شرایط آب‌وهوایی خاص و پوشش گیاهی مناسب باعث شده تا جانورانی مانند آرتمیا، انواع ماهیان آب شور و البته پرندگان مهاجر، تالاب بهشت معصومه قم را برای زندگی انتخاب کنند. معمولاً می‌توانید شاهد انواع پرندگان مهاجر مانند غاز، مرغابی، آبچلیک، حواصیل، کاکایی، خروس، دم‌جنبانک، چکاوک کاکلی و انواع پرندگان شکاری مانند عقاب، کلاغ، کرکس و سنقر تالابی باشید. البته حیواناتی مانند گوسفند، شتر، شغال و کفتار نیز در نزدیکی این برکه زندگی می‌کنند.

آدرس: 20 کیلومتری جنوب تالاب حوض سلطان، حاشیه شرقی بزرگراه تهران – قم

تالاب حوض مره قم

حال که صحبت از تالاب زیبای بهشت معصومه به میان آمد، بهتر است از دیگر جاهای دیدنی اطراف قم ، یعنی تالاب حوض مره قم را به شما معرفی کنیم. این تالاب در بخش غربی منطقه حفاظت‌شده کویر قم و در میان دشت مسیله قرار دارد. برای دسترسی به این تالاب باید خودتان را به 50 کیلومتری بزرگراه قم – گرمسار برسانید. تالاب حوض مره در میان منطقه حفاظت‌شده کویری قرار دارد. به همین خاطر حدود 40 گونه گیاهی در این منطقه به چشم می‌خورد. در فصل‌های پرآب و پربارش، سطح آب این تالاب به حدود 10هزار هکتار می‌رسد که در میان تالاب‌های کویری بی‌نظیر است. با توجه به آب‌وهوای گرم و پوشش گیاهی مناسب، این تالاب میزبان انواع پرندگان مهاجر مانند مرغابی، غاز، حواصیل، آبچلیک، خروس، کاکایی، چکاوک و دم جنبانک است. همچنین انواع پرندگان شکاری مانند شاهین و عقاب نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.

آدرس: 50 کیلومتری بزرگراه قم – گرمسار، منطقه حفاظت شده کویر قم، دشت مسیله

تنگه قاهان قم

از جاهای دیدنی اطراف قم چه انتظاری دارید؟ به‌دنبال کویرهای بکر و زیبا هستید؟ خب تالاب شاید کمی فرای انتظارتان بود؛ اما حالا قصد داریم مکانی خوش‌آب‌وهوا و ییلاقی را در نزدیکی قم به شما معرفی کنیم. منطقه‌ای که اگر چشمتان را ببندند و در آنجا چشمتان را باز کنند، باور نمی‌کنید که در استان قم هستید! به تصاویر بالا نگاه کنید، آیا باورتان می‌شود اینجا استان قم باشد؟ برای دسترسی به این تنگه زیبا باید مسیر جاده ساوه – سلفچگان را پیش رو بگیرید و با کمک تابلوهای راهنما به قاهان بروید. در این روستا انواع اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارند و می‌توانید چند روزی را در آرامش سپری کنید. تنگه قاهان نیز در دل این روستا قرار دارد و جزو مهم‌ترین مکان های دیدنی اطراف قم محسوب می‌شود. عبور از این تنگه به یکی عجیب‌ترین خاطرات شما تبدیل خواهد شد.

آدرس: 81 کیلومتری شهر قم، 30 کیلومتری جاده ساوه – سلفچگان، روستای قاهان

حوض سلطان قم

حوض سلطان جزو مهم‌ترین مکان های دیدنی اطراف قم است. این مکان دیدنی را برخی با نام تالاب حوض سلطان و برخی دیگر با نام دریاچه حوض سلطان می‌شناسند. این تالاب 240 کیلومتر مربع وسعت دارد و در بخش جنوبی رشته‌کوه‌های البرز جا خوش کرده است. وسعت تالاب حوض سلطان در فصول مختلف سال متفاوت است. این تالاب را می‌توان زیباترین و بزرگ‌ترین تالاب در استان قم دانست. در هنگام غروب می‌توانید شاهد یکی از زیباترین مناظر غروب در تمام ایران باشید. اگر اهل عکاسی هستید، حتماً باید دوربین عکاسی خودتان را همراه بیاورید. انعکاس آب در حوض سلطان، بزرگ‌ترین آینه طبیعی کویری ایران را ایجاد می‌کند. در نزدیکی این تالاب، انواع حیوانات و گیاهان مختلف مشغول زندگی هستند. توجه داشته باشید که اوایل بهار تا اواسط پاییز بهترین زمان بازدید از حوض سلطان قم محسوب می‌شود.

آدرس: استان قم، ۴۰ کیلومتری شمال قم، حاشیه بزرگراه خلیج‌فارس

خانه ملاصدرا

تقریباً همه ما ملاصدرا را می‌شناسیم. او جزو مهم‌ترین عرفا و دانشمندان تاریخ ایران است. خانه او در روستایی با نام کهک جای دارد. هنوز هم خانه ملاصدرا به‌خوبی پابرجا باقی مانده است. شاید به‌خاطر اینکه چنین فرد بزرگی در این خانه زندگی می‌کرد، خانه نیز به خوب می‌بالد و صورتش را با سیلی سرخ نگه می‌دارد! قدمت این خانه تاریخی به دوران صفویه بازمی‌گردد. برای بازدید از خانه ملاصدرا، باید خودتان را به بخش غربی روستا و محله چال رسانید. در میان این ساختمان، باغی دلباز و زیبا وجود دارد. فضای داخلی خانه نیز دارای سقفی بلند و تزئینات گچ‌بری بسیار زیباست. این خانه را یک‌بار در سال 1377 به‌صورت کامل بازسازی کرده‌اند. خانه ملاصدرا جزو معروف‌ترین مکان های دیدنی اطراف قم به حساب می‌آید.

آدرس: استان قم، کهک

دره ریواس ها

زمانی که صحبت از جاهای دیدنی اطراف قم به میان می‌آید، بسیاری از گردشگران، دره ریواس ها را با پلنگ دره اشتباه می‌گیرند. با وجود آنکه دره ریواس‌ها بخشی از پلنگ‌دره است و در بخش شمالی آن و شرق رودخانه قمرود قرار دارد؛ اما بسیاری آن را با پلنگ‌دره اشتباه می‌گیرند. در حقیقت سرسبزترین و زیباترین بخش پلنگ‌دره را دره ریواس‌ها تشکیل می‌دهد. اگر به‌دنبال استراحتی کوتاه و لذت‌بردن از طبیعت هستید، حتماً سری به دره ریواس‌ها بزنید. این دره در فصل بهار پوشیده از شقایق‌های سرخ می‌شود. به همین خاطر می‌توان گفت که فصل بهار زیباترین زمان بازدید از دره ریواس‌ها محسوب می‌شود. فقط باید در نظر داشته باشید که برای بازدید از این دره، باید کمی پیاده‌روی را به جان بخرید و آمادگی جسمانی کافی داشته باشید.

آدرس: استان قم، 50 کیلومتری جنوب‌غرب قم

روستای جمیزقان قم

جمیزقان نام روستایی کوچک است که در فاصله 2 کیلومتری دهستان قاهان قرار دارد. چند پاراگراف قبل، درباره روستای قاهان و تنگه زیبای آن با شما صحبت کردیم. حال باید بدانید که در فاصله 2 کیلومتری این روستا، دهستانی کوچک و زیبا با نام جمیزقان وجود دارد. این روستا به‌صورت دائمی 18 خانوار جمعیت دارد. البته در فصل تابستان جمعیت آن افزایش می‌یابد و در فصل زمستان نیز جمعیت آن به حداقل می‌رسد. در روستای جمیزقان می‌توانید شاهد باغات پربار بیدمشک، گردو، توت و انار باشید. فضای داخلی روستا بسیار سرسبز است و هوایی نسبتاً کوهستانی دارد. از میان روستا رودی زیبا عبور می‌کند که بازدید از آن حالتان را خوش می‌کند. دشت‌ها وسیع‌، مناظر کوهستانی و باغات پربار در این روستا انتظارتان را می‌کشند.

آدرس: 81 کیلومتری شهر قم، 30 کیلومتری جاده ساوه – سلفچگان، 2 کیلومتری قاهان، روستای جمیزقان

روستای فردو قم

در فاصله 47 کیلومتری جنوب قم، روستایی با نام روستای فردو جا خوش کرده است. واژه فردو را از واژه «فردوس» یا همان بهشت گرفته‌اند. پس می‌توانید انتظار مناظری تماشایی و بهشتی را از روستای فردو داشته باشید. روستای فردو جزو مناطق ییلاقی و مهم‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف قم محسوب می‌شود. این روستا حدود 2هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و جزو مناطق کوهستانی به حساب می‌آید. در فصل زمستان هوای روستا بسیار سرد می‌شود و مردم محلی نیز حتی خانه‌های خود را ترک می‌کنند. در فصل تابستان می‌توانید از نسیم خنک هوا لذت ببرید و شاهد باغات میوه پربار و رنگارنگ باشید. عبور رود خروشان از میان این روستا، آن را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف قم تبدیل کرده است.

آدرس: استان قم، 47 کیلومتری جنوب قم

روستای کاسوا

مناطق ییلاقی و زیبای قم فقط محدود به چند روستایی که در بخش‌های قبلی معرفی کردیم نمی‌شوند. در بخش دامنه‌های غربی قم می‌توانید شاهد روستایی زیبا با آب‌وهوای خنک و مناظر کوهستانی زیبا باشید. این روستا، کاسوا نام دارد و جزو زیباترین جاذبه های دیدنی اطراف قم به حساب می‌آید. در این روستا معمولاً 150 نفر مشغول زندگی هستند. البته در فصل زمستان جمعیت این روستا به‌دلیل سرمای هوا کاهش پیدا می‌کند. برای دسترسی به روستای کاسوا باید خودتان را به 60 کیلومتری مرکز شهر قم برسانید. روستای کاسو روستایی کوچکی است؛ اما مردمانی مهمان‌نواز و خون‌گرم دارد. پس در فصل تابستان می‌توانید در خانه‌های روستایی اقامت کنید و تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد داشته باشید.

آدرس: استان قم، بخش خلجستان، روستای کاسوا

روستای نویس قم

روستای نویس جزو قدیمی‌ترین جاذبه های دیدنی اطراف قم محسوب می‌شود. این روستا آب‌وهوای بسیار مناسب و خاک حاصلخیز دارد. به همین خاطر از صدها سال پیش تا به امروز مردم در این روستا مشغول زندگی هستند. این روستا در فاصله 88کیلومتری قم و 7کیلومتری روستای قاهان قرار دارد. روستای نویس حدود 181هزار مترمربع وسعت دارد و جزو زیباترین روستاهای قم به حساب می‌آید. ارتفاع روستای نویس از سطح دریا به حدود 1700 متر می‌رسد. پس می‌توان آن را در زمره روستاهای نیمه کوهستانی قم قرار دارد. وجود 15 رشته قنات باعث شده تا باغات میوه این روستا همواره پربار باشند. در فصل تابستان اکثر باغات میوه به بار می‌نشینند و مناظر روستای نویس را دوچندان زیبا می‌کند. در حال حاضر حدود 140 خانوار در این روستا مشغول زندگی هستند که در فصل زمستان تعداد آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این روستا محسوب می‌شود.

آدرس: استان قم، 88 کیلومتری قم و 7 کیلومتری روستای قاهان

روستای وشنوه قم

روستای وشنوه در فاصله 60 کیلومتری قم و بخش کهک قرار دارد. این روستا را به 4 غار عجیب و بسیار زیبا می‌شناسند. آب‌وهوای این روستا با سایر بخش‌های قم تفاوت بسیاری دارد. میانگین بارش در روستای وشنوه بین 125 تا 215 میلی‌متر متغیر است و میانگین دمای آن به حدود 18 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. بسیاری از افراد تابستان را برای بازدید از روستای وشنوه انتخاب می‌کنند؛ اما این تا زمانی است که پاییز وشنوه را ندیده باشید. در فصل پاییز، روستای وشنوه به هزار رنگ در می‌آید. اگر می‌توانید کمی سرما را به جان بخرید، حداقل یک بار در فصل پاییز از این روستای زیبا دیدن کنید. در ضمن اگر اهل ورزش و غارنوردی هستید نیز می‌توانید سری به غار اصلی وشنوه بزنید. بر اساس اسناد تاریخی، حدود ۳هزار و ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، گروهی از انسان‌ها در این غار زندگی می‌کردند.

آدرس: استان قم، ۶۰ کیلومتری قم، بخش کهک، روستای وشنوه

پارک ملی کویر قم

پارک ملی قم جزو کویری در ایران است که هیچ‌گونه سکونتگاه انسان، پروانه چرای دام و پروانه بهره‌برداری معدنی در آن وجود ندارد. پس می‌توان گفت که پارک ملی کویر قم، جزو بکرترین کویرهای ایران به حساب می‌آید. در این کویر می‌توانید شاهد حضور حیوانات کمیابی مانند قوچ، بز، کل، میش وحشی، جبیر، گربه شنی و یوز ایرانی باشید. همچنین پوشش گیاهی این کویر نیز بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد است. این پارک ملی کویری از نظر جغرافیایی به شکل یک شبه‌جزیره است. این شبه‌جزیره بین کویر ریگ، دریاچه نمک و کویر مرکزی ایران قرار دارد. به همین خاطر در صورتی که قصد مسافرت آفرود و کویرگردی را داشته باشید، می‌توانید سری به پارک ملی کویر قم بزنید.

آدرس: حدفاصل کویر مرکزی ایران و دریاچه نمک

سد تاریخی کبار قم

سد کبار جزو قدیمی‌ترین سدهای قوسی در جهان به حساب می‌آید. این سد قوسی روی رودخانه کبار ساخته شده است. این سد در 24 کیلومتری شهر قم و در مسیر جاده قم – کاشان قرار دارد. برای بازدید از این سد تاریخی و زیبا، باید خودتان را به بخش کهک استان قم برسانید.  قدمت این سد قوسی زیبا به حدود 700 سال پیش بازمی‌گردد. برخی دیگر آن را به دوران صفویه نسبت می‌دهند. سد کبار بین دو کوه بنا شده است و از ساروج و سنگ برای ساخت آن استفاده کرده‌اند. جالب است بدانید در آن دوران از لوله‌های سفالی برای انتقال آب از سد به مناطق مسکونی استفاده می‌کردند. در حال حاضر از این لوله‌های سفالی در موزه آب تهران نگهداری می‌شود.

آدرس: استان قم، 24 کیلومتری شهر قم، مسیر جاده قم – کاشان، بخش کهک، سد کبار

غار کهک قم

بخش‌هایی از جاهای دیدنی اطراف قم در مناطق کوهستانی قرار دارد. هرکجا هم که صحبت از مناطق کوهستانی باشد، علاقه‌مندان به غارنوردی منتظر معرفی غارهای عجیب هستند. غار کهک جزو زیباترین و عجیب‌ترین غارهای ایران به حساب می‌آید. دهانه ورودی غار در ارتفاع 1.950متری از سطح دریا قرار دارد. بعد از دهانه ورودی غار، باید دیواری 8متری را به‌سمت پایین بروید و از  آنجا تازه مسیر غارنوردی آغاز می‌شود. فضای غار بسیار مهیج است و از تماشای آن سیر نمی‌شوید. البته باید گفت که این غار دارای پرتگاه‌های خطرناکی است که باید بسیار احتیاط کنید. برای بازدید از این غار بهتر است فصل تابستان را انتخاب کرده و به‌صورت گروهی اقدام به غارنوردی کنید. همچنین باید تجربه، مهارت و تجهیزات کامل غارنوردی و صخره‌نوردی را داشته باشید.

آدرس: استان قم، 86 کیلومتری جنوب قم، روستای کهک

کاروانسرای پاسنگان قم

قدمت استان قم به صدها سال پیش بازمی‌گردد. در بین جاهای دیدنی اطراف قم آثار تاریخی بسیار به چشم می‌خورد. کاروانسرای پاسنگان جزو معروف‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف قم به حساب می‌آید. در مسیر قم به کاشان و 20کیلومتری شهر قم، بنایی تاریخی و قدیمی به چشمتان خواهد خورد. اگر اهل ماجراجویی باشید، یک نیش ترمز می‌زنید و خودتان را به این بنای قدیمی می‌رسانید. این بنای تاریخی که بدون هیچ‌گونه نظارت و رسیدگی رها شده است، جزو آثار ملی ایران به حساب می‌آید. کاروان‌سرای پاسنگان حدود ۲هزار و ۵۰۰مترمربع وسعت دارد و یادگاری از دوران صفویه و حکومت شاه‌عباس بزرگ است. بد نیست بدانید که حتی در دوران قاجار نیز از این کاروان‌سرا استفاده می‌کردند. این کاروان‌سرا شامل بخش‌های مختلفی از قبیل اتاق‌های استراحت، محل استراحت حیوانات، آب‌انبار و انبار آذوقه می‌شود.

آدرس: استان قم، قم، کیلومتر ۲۰ جاده قدیم قم – کاشان، زنبورک

کاروانسرای دیرگچین قم

کاروانسرای دیرگچین از دیگر جاهای دیدنی اطراف قم محسوب می‌شود که ارزش دیدن دارد. قدمت این کاروانسرا به قرن 3 تا 7 میلادی بازمی‌گردد. البته برخی مورخان و باستان‎‌شناسان آن را به قرن 11و 12 میلادی یا 16 و 17 میلادی نیز نسبت می‌دهند. در هر صورت باید گفت که کاروان‌سرای دیرگچین جزو قدیمی‌ترین کاروان‌سراهای ایران است که در لیست برترین جاهای دیدنی اطراف قم محسوب می‌شود. با وجود قدمت تاریخی بسیار این کاروان‌سرا، بخش‌هایی از آن هنوز هم سالم باقی مانده است. البته باید بدانید که متخصص آن را به‌صورت کامل بازسازی کرده‌اند. بازدید از کاروان‌سرای دیرگچین شما را به تاریخ هزاران‌ساله ایران خواهد برد. این بنا آن‌قدر اهمیت دارد که بسیاری افراد فقط برای دیدن آن اقدام به خرید بلیط اتوبوس قم می‌کنند و خودشان را به کاروان‌سرا می‌رسانند.

آدرس: استان قم، قم، کیلومتر ۷۰ اتوبان قم – گرمسار، روستای علی‌آباد

کاروان‌سرای سنگی محمدآباد قم

در فاصله 48 کیلومتری شمال‌شرق قم و در نزدیکی روستای محمدآباد کاج واقع در منطقه قمرود، کاروانسرای قدیمی با نام کاروانسرای سنگی محمدآباد وجود دارد. این کاروان‌سرا حدود 12هزار مترمربع وسعت دارد و جزو بزرگ‌ترین کاروان‌سراهای ایران است. جالب اینجاست که معماری این کاروان‌سرا می‌توان برگرفته از معماری زیبای تخت‌جمشید دانست. این کاروان‌سرای تاریخی در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد. بخش‌های از کاروان‌سرای سنگی محمدآباد را بازسازی کرده‌اند؛ اما به هر صورت انسان نمی‌تواند روند زوال تاریخ را متوقف کند. به همین خاطر بخش‌های بسیاری از این کاروان‌سرا آسیب‌دیده و از بین رفته است؛ اما با این حال بازدید از این کاروان‌سرا بسیار هیجان‌انگیز و جذاب خواهد بود و به فراموش‌نشدنی‌ترین بخش سفرتان تبدیل می‌شود.

آدرس: استان قم، 48 کیلومتری شمال‌شرق قم، منطقه قمرود، روستای محمدآباد کاج

کاروان‌سرای منظریه قم

کاروانسرای منظریه جزو سالم‌ترین کاروانسراهای استان قم به حساب می‌آید. قدمت این کاروانسرا به دوران قاجار بازمی‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، کاروان‌سرای منظریه در دوران قاجار جزو مهم‌ترین کاروان‌سراهای منطقه بوده است. این کاروانسرا در حدفاصل بین کویر و دریاچه نمک قرار دارد. در این کاروان‌سرا 60 حجره تعبیه شده است که دور حیاط اصلی واقع شده‌اند. در ساخت کاروان‌سرای منظریه قم از کاشی، ملات گچ و لاشه سنگ استفاده کرده‌اند. این کاروان‌سرا جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف قم محسوب می‌شود و نام آن نیز در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد.

آدرس: استان قم، شهرستان قم، بخش مرکزی، داخل پادگان منظریه

کوه خضر نبی قم

کوه خضر نبی را می‌توان در زمره معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف قم دانست. این کوه در 6 کیلومتری جنوب قم و نزدیکی شهرک ایثار واقع شده است. از نظر زمین‌شناسی، قدمت این کوه به حدود 3هزار سال پیش بازمی‌گردد. در دل این کوه غاری وجود دارد که مردم محلی بر این باور هستند که خضر نبی در آن به عبادت می‌پرداخته است. این غار را امروزه به مسجدی کوچک تبدیل کرده‌اند و زائران در آن نماز مستحب می‌خوانند و بر این باور هستند نماز در این مسجد ثواب بسیاری دارد. ارتفاع کوه خضر نبی حدود هزار متر بالاتر از سطح دریاست. همچنین باید بدانید که هیچ مسیر میان‌بر برای دسترسی به بخش بالایی کوه وجود ندارد. پس باید به دل کوه بزنید و پیاده مسیر را تا بالا بروید. پس خودتان را برای پیاده‌روی طولانی و سخت آماده کنید. از جنبه مذهبی این کوه که بگذریم، زمانی که به بخش بالایی آن برسید، شاهد نمایی تماشایی و زیبا از شهر قم خواهید بود که واقعاً ارزش این پیاده‌روی سخت را دارد.

آدرس: استان قم، ۶ کیلومتری مرکز شهرستان قم به سمت جنوب، در نزدیکی شهرک ایثار

کویر غدیر اسب قم

کویر غدیر اسب جزو جاهای دیدنی اطراف قم است که در مرز بین استان قم و استان اصفهان قرار دارد. این کویر در 42 کیلومتری جنوب‌شرق قم و 48 کیلومتری شمال کاشان واقع شده است. کویر غدیر اسب را باید در زمره کویرهای نمک سه‌گانه کویر مسیله قرار داد. سه نمکزار کویر مسیله شامل دریاچه نمک مسیله، حوض سلطان و تالاب غدیر اسب می‌شوند. کویر غدیر اسب از نظر وسعت از دو کویر دیگر به‌مراتب کوچک‌تر است؛ اما زیبایی بسیار دارد. این کویر جزو کویرهای بکر قم به حساب می‌آید. شاید کمتر کسی این کویر را بشناسید. پس می‌توانید آرامش را به معنای واقعی در کویر غدیر اسب قم تجربه کنید.

آدرس: استان قم، 42 کیلومتری جنوب‌شرق شهرستان قم

محوطه باستانی قلی درویش قم

شاید برایتان جالب باشد بدانید که استان قم جزو قدیمی‌ترین نقاط تاریخی زمین از نظر علم زمین‌شناسی محسوب می‌شود. همچنین قدیمی‌ترین تمدن‌ها نیز در همین منطقه شکل گرفته بودند. محوطه باستانی قلی درویش قم را می‌توان شاهدی بر این موضوع دانست. قدمت محوطه تاریخی قلی درویش قم به هزار دوم پیش از میلاد مسیح، یعنی حدود 4هزار سال پیش بازمی‌گردد. در این منطقه آثار تاریخی متعدد یافت کرده‌اند که بر وجود تمدن در این منطقه دلالت دارند. پس می‌توان گفت که یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری در همین منطقه شکل گرفته بوده است. محوطه باستانی قلی درویش جزو آثار مهم ملی ایران است و حتماً باید سری به آن بزنید.

آدرس: استان قم، کیلومتر یک جاده قم – کاشان، ورودی جمکران، مجاور سازه‌ای منسوب به امامزاده جعفر

منطقه شکار ممنوع کهک قم

منطقه کهک جزو زیباترین مناطق کوهستانی قم محسوب می‌شود. منطقه شکار ممنوع کهک نیز جزو جاذبه های گردشگری اطراف قم است که حتماً باید سری به آن بزنید. از نظر اقلیم، منطقه شکار ممنوع کهک جزو مناطق معتدل و خشک به حساب می‌آید. این منطقه به ارتفاعات مشرف است و از یک سمت به دره زیدان ختم می‌شود. منطقه کار ممنوع کهک حدود 33هزار هکتار وسعت دارد و جان‌پناهی برای 200 گونه حیوانی و صدها گونه جانوری به حساب می‌آید. در این منطقه می‌توانید شاهید حضور انواع حیوانات مانند میش، قوچ، بز، کل، پلنگ، گربه پالاس، گرگ، شغال و انواع خزندگان یا جوندگان باشید.

آدرس: استان قم، ۳۰ کیلومتری قم

منطقه ییلاقی خلجستان قم

منطقه ییلاقی خلجستان از دیگر مهم‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف قم محسوب می‌شود. این منطقه در فاصله 65 کیلومتری غرب قم جا خوش کرده است و جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف قم به حساب می‌آید. احداث مجتمع‌های توریستی و تفریحی مختلف مانند دهکده تفریحی صبا باعث شده تا همه‌ساله گردشگران بسیاری برای تفریح و طبیعت‌گردی عازم خلجستان شوند. در این منطقه می‌توانید از انواع امکانات رفاهی و خدماتی بهره‌مند شوید. در صورتی که قصد بازدید از این منطقه ییلاقی را دارید، بهتر است فصل تابستان را انتخاب نمایید. در فصل پاییز و زمستان هوا به‌شدت سرد است و در فصل بهار خلجستان بسیار شلوغ می‌شود.

آدرس: استان قم، منطقه خلجستان

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظرتان درباره جاهای دیدنی اطراف قم چیست؟ آیا تصور می‌کردید در مرکز ایران و استان قم چنین جاهای دیدنی عجیب و زیبایی وجود داشته باشند؟ آیا تا کنون از هیچ یک از آن‌ها دیدن کرده‌اید؟ به نظرتان زیباترین جای دیدنی اطراف قم کدام است؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

مسجد جمکران و کوه خضر جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف قم از نظر مذهبی هستند.

منطقه ییلاقی خلجستان قم را می‌توان بهترین منطقه ییلاقی قم دانست.

محوطه باستانی قلی درویش قدیمی‌ترین محوطه تاریخی قم به حساب می‌آید.

پلنگ دره و دره قاهان جزو زیباترین جاهای دیدنی طبیعی اطراف قم هستند.

تالاب حوض مره، تالاب حوض سلطان و تالاب بهشت معصومه جزو زیباترین تالاب‌های اطراف قم هستند.

16 نظرات
  1. سيد جلال می گوید

    با عرض سلام از كهندان، ونان، شاهزاده اسماعيل هم عكس و گذارش بگذاريد…در كنار موارد طبيعي از امام زادها هم نام ببريد در نويس ،قاهان،و…مثل امام زاده هادي هم است كه داراي امكانانتد…

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. حتماً درباره امامزاده‌هایی که فرمودین تحقیق می‌کنیم و در اولین فرصت به متن اضافه می‌کنیم. اگر شما هم اطلاعات یا عکس‌هایی دارید که به ما در تکمیل نوشته کمک می‌کنه، خوشحال می‌شیم ازشون استفاده کنیم.

    2. بازرس می گوید

      لطفا گول عکس نخورید دریاچه حوض سلطان خشک خشک و فقط، نمک.در انجا هست

      1. بانو تقیان می گوید

        بله، حق با شماست. دریاچه در سال‌های اخیر خشک شده.

  2. محدثه می گوید

    خیلی عالی و جامع بود ممنون

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      خیلی خوشحالیم که مقاله رو دوست داشتین و ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین.

  3. امیر علی می گوید

    سلام دوست عزیز . خیلی عالی بود اما باید نیزار امامزاده عبدالله را هم به مقالتون اضافه کنید

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام امیرعلی عزیز، متأسفانه اطلاعاتی کاملی از این مکان جایی ارائه نشده. ممنون می‌شیم اگه ما رو در این باره راهنمایی کنید.

  4. محسن می گوید

    سلام جاذبه های گردشگری فردو بسیار زیاد است بیشتر توضیح بنویسید

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام محسن عزیز. لطف می‌کنید کمی بیشتر توضیح بدین؟ مثلاً تجربه شخصی‌تون رو برامون بنویسید؟

  5. زهرا می گوید

    تو رو خدا بر خلاف نظر دوستان امام زاده هارو اضاف نکنین
    همینجوریش کلی زحمت کشیدیم بگیم قم فقط امامزاده نیست
    همه قم رو ب حرم جمکران و امامزاده میشناسن. هر شهری صد تا امام زاده داره. چیز خاصی نیست ک تو سایتتون مطرحش کنین

    1. بانو تقیان می گوید

      زهرا عزیز، ممنونیم که نظرتون رو ثبت کردین.
      حقیقتاً سلیقه‌ها متفاوته و معمولاً اکثر مردم، دو شهر قم و مشهد رو بیشتر به‌عنوان شهرهای مذهبی می‌شناسند. برای همین ما تصمیم گرفتیم که همه جاذبه‌های این دو شهر رو معری کنیم تا دریچه جدیدی به روی مسافرا باز بشه.

  6. مهدی می گوید

    ممنون
    جالب بود

    1. بانو تقیان می گوید

      ما هم از شما ممنونیم مهدی عزیز که به ما انرژی مثبت دادید.

  7. مهتاب می گوید

    سلام ببخشید من دنبال رودخانه پرآب هستم اطراف قم، کجا باید برم؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، روستای جمیزقان و تنگه قاهان جاهای سرسبزی هستند. آدرسشون هم: 81کیلومتری شهر قم، 30کیلومتری جاده ساوه – سلفچگان، روستای قاهان.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.