راهنمای سفر به قم | عجیب‌ترین و زیباترین‌ها

0

امروز قصد داریم درباره سفر به شهری صحبت کنیم که همه ما آن را به‌عنوان مرکز تشیع می‌شناسیم. بله، درست حدس زدید. امروز قصد داریم به قم سفر کنیم. شاید بسیاری از مسافران، قم را تنها به مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه بشناسند؛ اما امروز قصد داریم آن روی شهر مذهبی را به شما نشان دهیم. با ما در راهنمای سفر به قم همراه باشید. در این مقاله با عجیب‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی قم آشنا خواهید شد.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی قم، روی لینک زیر کلیک کنید:

فهرست مطالب

قم کجاست؟

شهر قم در ۱۴۰کیلومتری جنوب تهران واقع شده است. این شهر در نزدیکی رودخانه قمرود و دشتی وسیع قرار دارد. شهر قم مرکز استان قم است. این شهر در گذشته در مسیر جاده معروف ابریشم قرار داشته. به همین خاطر، می‌توانید آثار تاریخی متعددی را در آن مشاهده کنید. بر اساس سرشماری انجام‌شده در سال ۱۳۹۵، حدود ۱میلیون و ۲۰۰هزار نفر در این شهر زندگی می‌کنند.

بخش عمده جمعیت شهر قم را مهاجران شهرهای دیگر تشکیل می‌دهد.

بهترین زمان سفر به قم

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

قم شهری کویری است. به همین خاطر، تابستان‌های بسیار گرم دارد؛ اما این باعث نمی‌شود هوای زمستان متعادل باشد. در حقیقت، زمستان هوای قم بسیار سرد است. این سرما به مغز استخوان شما نفوذ می‌کند. بهتر است اصلاً فصل تابستان و زمستان را برای سفر خود انتخاب نکنید. بهترین زمان سفر به قم، فصل بهار و پاییز است. البته در انتهای بهار هوا گرم و در انتهای پاییز هوا سرد می‌شود. پس اوایل بهار و اوایل پاییز را برای سفر خود انتخاب کنید. ایام تعطیلات نوروز یکی از موقعیت‌های عالی برای سفر به قم محسوب می‌شود.

راستی، برای سفر به قم دوست دارید با چه وسیله‌ای سفر کنید؟ نظرتان درباره خرید بلیط قطار قم و خرید بلیط اتوبوس قم چیست؟

جاهای دیدنی طبیعی قم

  • پارک ملی کویر | اولین و بزرگ‌ترین منطقه محافظت‌شده در تمام ایران

پارک ملی کویر اولین و بزرگ‌ترین منطقه محافظت‌شده در تمام ایران است. شاید در نگاه اول، این پارک با تمامی پارک‌هایی که تمام عمر خود دیده‌اید تفاوت داشته باشد. حتی می‌توان گفت که این پارک از پارک‌های محلی شهرها نیز درختان کمتری دارد. منتها در این پارک ملی، گونه‌های خاص جاندار زندگی می‌کنند.

اگر خوش‌شانس باشید، شاید بتوانید در این پارک شاهد روباه شنی، آهو صحرایی، گربه کاراکال و حتی پلنگ باشید. البته بسیاری از این حیوانات، خودشان را از انسان‌ها پنهان می‌کنند. شکار در این منطقه ممنوع است. هرگونه آسیب‌رساندن به این پارک طبیعی پیگرد قانونی دارد. بخش از این پارک در قم و بخش از آن در استان سمنان قرار دارد. با وجود این، می‌توانید از آن بازدید کنید و لذت ببرید. اگر اهل کویرگردی باشید، کمپ شبانه در پارک ملی کویر نیز می‌تواند انتخاب هیجان‌انگیزی باشد. البته به یاد داشته باشید برای کمپ‌زدن، باید تجهیزات لازم همراه داشته باشید و به همراه گروه سفر کنید.

آدرس پارک ملی کویر ایران: جاده قم به قمرود، پارک ملی کویر ایران.
  • دره قاهان | از جاهای دیدنی طبیعی قم

عکس دره قاهان قم

دره قاهان یکی از جاهای دیدنی طبیعی قم محسوب می‌شود. این دره ۳۰کیلومتر طول دارد. دره قاهان در مرز استان قم و استان مرکزی واقع شده است. این دره از روستاهای متعدد از مسیر خود می‌گذرد. ظاهر این دره هیچ شباهتی به مناطق کویری اطراف قم ندارد.

در حقیقت، این دره را می‌توان شبیه به تنگه واشی دانست. در میان این دره سنگی، رودی پرآب و زلال عبور می‌کند. این آب از قنات‌های متعدد که در نزدیکی این دره قرار دارند تغذیه می‌شود. دره قاهان در میان جاهای دیدنی قم کمتر شناخته شده است. به همین خاطر، هنوز هم بکر و دیدنی باقی مانده. تصور کنید در اوج گرمای قم، به دل آب بزنید و دمای بدن خود را کاهش دهید.

آدرس دره قاهان قم: شهر قم، ۳۵کیلومتری جاده ساوه ـ سلفچگان.
  • روستای وشنوه | از روستاهای ییلاقی بسیار زیبای قم

عکس روستای وشنوه

قرار‌دادن این جاذبه گردشگری در بین جاهای تاریخی یا طبیعی بسیار دشوار است. در حقیقت روستای وشنوه یکی از روستاهای ییلاقی بسیار زیبای قم محسوب می‌شود. روستای وشنوه در ۶۶کیلومتری جنوب‌شرق قم و بخش کهک قرار دارد. زمانی که وارد این روستا می‌شوید، فراموش خواهید کرد که در یک شهر کویری و گرم قرار دارد.

در این روستا، غارها و مناطق طبیعی متعدد و زیبایی به چشم می‌خورند. شما می‌توانید در بازدید از این روستا، سری به کوهستان معروف اردهال نیز بزنید. مردم این روستا هنوز هم به دامداری و کشاورزی مشغول‌اند. زندگی در این روستا با سرعت بسیاری آرامی در جریان است. حال باید بدانید قدمت این روستا به حدود هزاره چهار و سوم پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در حقیقت، این روستا را می‌توان یکی از مهم‌ترین جاهای تاریخی قم نیز به شمار آورد.

آدرس روستای وشنوه قم: در فاصله ۶۰کیلومتری از قم.
  • دریاچه حوض سلطان | از مهم‌ترین دریاچه‌های نمک ایران

عکس دریاچه حوض سلطان قم

دریاچه حوض سلطان همان دریاچه نمک قم است. این دریاچه در دل کویر قرار دارد. در کنار دریاچه ارومیه، دریاچه حوض سلطان نیز یکی از مهم‌ترین دریاچه‌های نمک ایران به حساب می‌آید. در مسیر جاده قم، می‌توانید از صدها متر دورتر نیز شاهد این دریاچه باشید.

این دریاچه در شمال قم قرار دارد. بیشتر قسمت‌های آن بسیار کم‌عمق است و می‌توانید در آن قدم بزنید. غلظت فراوان نمک این دریاچه باعث شده اشکال ۵ضلعی زیبایی در آن به وجود بیایند. همین مسئله گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا جذب این دریاچه می‌کند. شما نیز می‌توانید برای تماشای مناظر خیره‌کننده، سری به دریاچه حوض سلطان بزنید.

آدرس دریاچه حوض سلطان: ۹۰کیلومتری اتوبان تهران ـ قم.
  • گنبد نمکی قم | یگانه گنبد نمکی متقارن در ایران

عکس گنبد نمکی قم

علاوه‌بر دریاچه حوض سلطان، آثار دیگری از نمک در قم دیده می‌شود. یکی دیگر از این آثار، گنبد نمکی قم است. گنبد نمکی قم در ۲۰کیلومتری غرب این شهر قرار دارد. ظاهر این گنبد بسیار زیباست. بد نیست بدانید این گنبد را یگانه گنبد نمکی متقارن در ایران می‌دانند.

اگر به ظاهر این گنبد دقت کنید، اشکال کنگره‌ای منظم را خواهید دید. در ترکیب با خاک رس، رنگ برخی از قسمت‌های این گنبد مایل به سرخ شده است. ظاهر این گنبد بسیار زیباست و خواص درمانی و دارویی فراوانی نیز دارد. پزشکان ادعا می‌کنند حتی نفس‌کشیدن در نزدیکی این گنبد می‌تواند به ضدعفونی‌کردن بدن ما کمک کند.

آدرس گنبد نمکی قم: ۲۰کیلومتری جاده قم، جعفریه.
  • منطقه ییلاقی کهک | منطقه‌ای خنک و کوهستانی

عکس منطقه ییلاقی کهک

 

همه قسمت‌های قم بر خلاف تصور نمکی و کویری نیستند. در بخش‌های کوهستانی و ییلاقی این شهرستان، روستاهای بسیار زیبا و خوش‌آب‌وهوایی وجود دارند. منطقه ییلاقی کهک دقیقاً یکی از همین مناطق زیبا و تماشایی محسوب می‌شود.

آب‌وهوای این روستا برخلاف تصور، خنک و کوهستانی است. با ورود به این منطقه تصور می‌کنید ناگهان وارد دنیای دیگری شده‌اید. مردم این روستا به باغداری مشغول‌اند. باغات این منطقه بسیار پربار و باصفا هستند. شما می‌توانید برای آنکه کمی آب‌وهوایتان عوض شوید، سری به این منطقه بزنید.

آدرس منطقه ییلاقی کهک: قم، شهر کهک، منطقه ییلاقی کهک.
  • تالاب بهشت معصومه | از زیباترین جاهای دیدنی قم

عکس تالاب بهشت معصومه

تالاب بهشت معصومه را می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی قم دانست. این تالاب از تجمیع چندین و چند چشمه مختلف ایجاد شده است. تالاب بهشت معصومه در ۳کیلومتری شمال قم قرار دارد. اصلاً نمی‌توان تصور کرد در کنار یک دریاچه نمک و منطقه کویری، چنین تالاب زیبایی وجود داشته باشد.

این تالاب علاوه بر زیبایی بصری، اکوسیستم خاصی را نیز ایجاد کرده است. تالاب بهشت معصومه ۵ هکتار وسعت دارد و جانداران مختلفی در آن زندگی می‌کنند. بسیاری از گونه‌های خاص پرندگان و پستانداران در این منطقه مشغول زندگی‌اند. با تماشای تالاب بهشت معصومه، شاید با خودتان تصور کنید در حال تماشای یک واهه در دل کویر هستید. فقط فراموش نکنید در حین بازدید، باعث ترس حیوانات نشوید. این حیوانات در صورتی که احساس خطر کنند، سریعاً زیستگاه خود را تغییر خواهند داد.

آدرس تالاب بهشت معصومه: قم، ۳کیلومتری اتوبان قم ـ تهران

تاریخچه قم

نمایی از جاده ابریشم

قم شهری کوچک است و به‌عنوان شهر گردشگری از آن یاد نمی‌کنند. همین مسئله شاید باعث شود تصور کنید قم تاریخ غنی نیز ندارد. شاید برای شما جای تعجب باشد؛ اما باید بدانید برخی محققان بر این باورند که قم جزو اولین مکان‌های روی زمین است. حتی در برخی قسمت‌های آن، روزگاری انسان‌های اولیه زندگی می‌کردند. از نظر تمدن شهری، باید بدانید قدمت اولین تمدن شهر قم، به حدود ۱۰هزار سال پیش بازمی‌گردد.

در حفاری‌های انجام شده، آثاری از عصر آهن یافت شده است. همین مسئله نشان می‌دهد قم دارای قدمتی تاریخی است. قم در مسیر جاده قدیم ابریشم قرار دارد. به همین خاطر، در طول تاریخ اهمیت بسیاری داشته است. فقط به همین خاطر، کاروان‌سرای‌های مختلفی در این شهر به وجود آمدند. در قم می‌توانید از آثار تاریخی متعلق به دوران اشکانیان و ساسانیان نیز بازدید کنید. باید گفت قم شهری تاریخی و باستانی است.

قم جزو قدیمی‌ترین مناطق کل زمین است.

جاهای دیدنی تاریخی قم

  • بازار قدیمی قم | یادگار دوره‌های تاریخی گوناگون

عکس بازار قدیمی قم

بازار قدیمی قم یکی از زیباترین جاهای دیدنی این شهر محسوب می‌شود. همواره بازارچه‌های قدیمی حال‌وهوای خاصی دارند. زمانی که در آن‌ها قدم می‌زنید، احساس می‌کنید در حال مرور تاریخ هستید. بازار قدیمی قم دارای بخش‌های متعدد همانند تیمچه، چهار‌سوق، سرا و راسته است. بازار قدیمی قم دو راسته پوشش گنبدی و سرپوشیده دارد.

در پوشش گنبدی، دریچه‌هایی برای ورود نور و تهویه به چشم می‌خورد. همان طور که می‌دانید، شهر قم آب‌وهوای کویری دارد. این یعنی زمستان‌های آن شدیداً سرد و تابستان‌های آن بسیار گرم است. با چنین طراحی زیبایی، بازار از سرما و گرمای شدید هوا مصون باقی خواهد ماند. در ساخت این بنا از خشت، آجر، گل و سنگ استفاده شده است. در این بازار بخش‌های مختلف وجود دارد. برخی از سازه‌های بازار به دوران سلجوقی و برخی دیگر به دوران الیخانی متعلق هستند. تقریباً در هر دوره تاریخی، یک بخش تازه به این بازار اضافه شده است. همین مسئله آن را به یک بازار خاص و منحصر‌به‌فرد تبدیل می‌کند.

آدرس بازار قدیمی قم: شهر قم، خیابان طالقانی
  • خانه ملاصدرا | از مهم‌ترین نمونه‌های معماری ایرانی

عکس خانه ملاصدرا قم

ملاصدرا یکی از علمای ایرانی بود که در سده یازدهم هجری قمری زندگی می‌کرد. او در طول عمر کتب مختلفی را به یادگار گذاشت و شاگردان بسیاری را تربیت کرد. جالب است بدانید محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی، ملقب به ملاصدرا، به‌مدت ۱۵ سال در خانه‌ای در جنوب استان قم زندگی می‌کرد. این خانه به دوران صفوی تعلق دارد و هنوز هم می‌توان از آن بازدید کرد.

خانه ملاصدرا از گچ، تیرهای چوبی، خشت خام و گل ساخته شده است. این خانه سقف گنبدی بسیاری زیبایی دارد. دورتادور این گنبد گچ‌بری‌های هنرمندانه به چشم می‌خورد. پنجره‌هایی که در گنبد تعبیه شده‌اند، به‌عنوان تهویه و نورگیر عمل می‌کنند. این خانه را می‌توان یکی از مهم‌ترین نمونه‌های معماری ایرانی دانست. متأسفانه بخش‌های بسیاری از خانه ملاصدرا آسیب دیده است. امید به آنکه شهرداری این شهر سریع‌تر اقدام به بازسازی این خانه تاریخی نماید.

آدرس خانه ملاصدرا قم: شهر قم، منتهی الیه غرب روستای کهک، در محله چال حمام
  • خانه یزدان پناه | نمونه‌ای کامل از معماری ایرانی

عکس خانه یزدان پناه قم

خانه یزدان پناه یکی دیگر از جاهای دیدنی قم به حساب می‌آید. قدمت این خانه به دوران قاجار و حدود ۱۲۰ سال پیش بازمی‌گردد. خانه یزدان پناه ظاهری بسیار زیبا دارد. این خانه را می‌توان نمونه‌ای کامل از معماری ایرانی دانست. خانه یزدان از نظر پلان، مربعی شکل است.

حیاط این خانه، در مرکز آن قرار دارد. اتاق‌ها که تعداد آن‌ها به ۱۰ عدد می‌رسد، دورتادور این حیاط قرار دارند. در مرکز این حیاط، حوضی فیروزه‌ای رنگ به چشم می‌خورد. در اطراف این حوض، باغچه‌های گلکاری شده وجود دارند که زیبایی خانه را دوچندان می‌کنند. در حال حاضر، این خانه کاربری خود را تغییر داده است. امروزه خانه یزدان پناه یکی از بهترین رستوران‌های سنتی قم محسوب می‌شود. شما می‌توانید در فضایی آرامش‌بخش و زیبا، غذای خود را میل کنید. حضور در این رستوران، یک تیر و دو نشان است. شما می‌توانید هم از ظاهر زیبا و تاریخی آن لذت ببرید و هم غذایی خوش‌مزه نوش ‌جان کنید.

آدرس خانه یزدان پناه: قم، خیابان ۱۹ دی (باجک)، کوچه ۱۱، خانه تاریخی یزدان پناه
  • حمام حاج عسگرخان | به‌جامانده از دوران فتحعلی شاه قاجار

عکس حمام حاج عسگرخان

در بخش شمالی بازار قدیمی قم، حمامی قدیمی به چشم می‌خورد. این حمام، حمام حاج عسگرخان نام دارد. بر اساس کتیبه‌ای که در سردر ورودی آن به چشم می‌خورد، قدمت این حمام به سال ۱۲۱۶ بازمی‌گردد. با بررسی اسناد تاریخی، ساخت این حمام در دوران فتحعلی شاه قاجار انجام شده است. حمام حاج عسگرخان شامل ۳ بخش می‌شود. ۲ بخش از آن به حمام و یک بخش به چاله حوض اختصاص دارد. حمام دارای دو گنبد بزرگ است. گنبد اول محل اصلی شست‌وشو و گنبد دوم به رختکن اختصاص دارد. متأسفانه در طول تاریخ، چاله حوض تقریباً از بین رفته است.

یکی از نکات جالب و قابل‌توجه درباره حمام حاج عسگرخان، فعالیت کنونی آن است. شاید تعجب کنید اگر بدانید این حمام، هنوز هم کاربری حمام عمومی دارد. امروزه تقریباً هیچ‌کس از حمام عمومی استفاده نمی‌کند. به همین دلیل، خاطرات حمام عمومی نیز به‌دست فراموشی سپرده می‌شوند. اگر می‌خواهید مروری بر خاطرات خود کنید یا این خاطره قدیمی را به فرزندان خود نشان دهید، این حمام برای شما بهترین گزینه خواهد بود. البته ناگفته نماند ظاهر و معماری این حمام با تمام حمام‌هایی که تاکنون دیده‌اید تفاوت دارد. حمام حاج عسگرخان هنوز هم به‌عنوان حمامی عمومی فعالیت دارد.

آدرس حمام حاج عسگرخان: شهر قم، بلوار زائر، حرم حضرت معصومه (ع)
  • حمام عشقعلی خان | حمامی تاریخی و زیبا

عکس حمام عشقعلی خان

آثار و ابنیه تاریخی نیز همانند انسان‌ها هستند. برخی به دست فراموشی سپرده می‌شوند و برخی دیگر همیشه در خاطر مردم باقی خواهد ماند. حمام عشقعلی خان نیز جزو آن دسته از افرادی است که به دست فراموشی سپرده می‌شود. این حمام نیز هم‌سن‌وسال حمام حاج عسگرخان است. با این تفاوت که حمام حاج عسگرخان ظاهری زیبا دارد و هنوز هم از آن استفاده می‌کنند؛ اما حمام عشقعلی در حال تخریب است.

این حمام را متأسفانه به‌دست فراموشی سپرده‌اند. البته عامل اصلی این مسئله مسئولان هستند. مسئولان هیچ توجهی به این حمام نکرده‌اند و خبری از مرمت و بازسازی نیست. به همین خاطر، رفته‌رفته این حمام در حال نابودی است. با وجود این، تا فرصت هست می‌توان از این حمام بازدید کرد و لذت برد.

آدرس حمام عشقعلی: قم، خیابان انقلاب، کوچه عشقعلی
  • کاروانسرای دلاک | یادگار دوران صفویه

عکس کاروانسرای دلاک

کاروانسرای دلاک یکی دیگر از جاهای تاریخی قم به حساب می‌آید. برای بازدید از این کاروانسرا، باید به روستای ملک‌آباد بروید. قدمت کاروانسرای دلاک به دوران صفویه بازمی‌گردد. متأسفانه بخش‌های بسیاری از این کاروانسرای تاریخی تخریب شده و از بین رفته است. با وجود این، هنوز هم می‌توان آن را جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی قم دانست.

این کاروانسرا از جنس آجر و سنگ ساخته شده است. در دو طرف ورودی آن، ۲ ستون بزرگ به چشم می‌خورد. حیاط آن ۸ضلعی و حجره‌ها دورتادور آن قرار داشتند. این کاروان‌سرا کنار پلی با همین نام قرار دارد.

آدرس کاروانسرای دلاک: شهر قم، روستای ملک‌آباد
  • کاروانسرای دیرگچین | به‌جامانده از دوران ساسانی

عکس کاروانسرای دیرگچین

کاروانسرای دیرگچین در ۸۰کیلومتری شهر قم و در دل پارک ملی کویر قرار دارد. با وجود این، باید گفت پیمودن چنین مسیری ارزش بازدید از کاروانسرای دیرگچین را دارد. قدمت این کاروانسرا به دوران ساسانی بازمی‌گردد. در بخش قبلی، شما را با کاروانسرای دلاک آشنا کردیم. این کاروانسرا به دوران صفویه تعلق دارد. با وجود این، بخش‌های بسیاری از آن تخریب شده است؛ اما جالب است بدانید آثار تخریب بسیار کمی در ظاهر کاروانسرای دیرگچین به چشم می‌خورد.

این کاروانسرای یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قم به حساب می‌آید. بر اساس متون تاریخی به‌جای‌مانده، قدمت آن به دوران اردشیر ساسانی بازمی‌گردد. این کاروانسرای حدود ۱۷۵۰ سال عمر دارد. در گذشته این کاروانسرا بسیار پررونق بوده و اهمیت بسیاری داشته است. به همین خاطر، بازدید از این کاروانسرا را باید حتماً در برنامه سفر خود قرار دهید.

آدرس کاروانسرای دیرگچین: ۸۰کیلومتری شهر قم، مسیر قدیم جاده‌ی قم ـ ورامین یا ساوه ـ ورامین و گرمسار، مرکز پارک ملی کویر
  • قلعه قمرود | قلعه‌ای متعلق به دوران اشکانی

عکس قلعه قمرود

 

در نزدیکی شهر قم، روستایی با نام قمرود وجود دارد. در دل این روستا، قلعه‌ای تاریخی و باستانی به چشم می‌خورد. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید قدمت این قلعه به دوران اشکانیان بازمی‌گردد. البته متأسفانه آثار فراوانی از این قلعه بر جای نمانده است. با این وجود بازدید از این قلعه برای افرادی که به تماشای قلعه‌های قدیمی علاقه‌مند هستند، خالی از لطف نخواهد بود.

آدرس قلعه قمرود: استان قم، روستای قمرود، قلعه قمرود
  • مدرسه فیضیه | از نمونه‌های عالی معماری ایران

عکس مدرسه فیضیه

مدرسه فیضیه همان جایی است که امام خمینی در سال ۱۳۴۲ سخنرانی معروف خود را انجام داد. به همین خاطر، مدرسه فیضیه شهرت بسیاری به دست آورده است. علاوه‌ بر این مسئله، قدمت این مدرسه به دوران صفویه بازمی‌گردد. مدرسه فیضیه یکی از نمونه‌های عالی معماری ایران به حساب می‌آید. پس از انقلاب، این مدرسه به مدرسه آموزش روحانیون اختصاص یافت. از انقلاب تا به امروز، مدرسه فیضیه قم یک حوزه علمیه محسوب می‌شود. بازدید از این مدرسه می‌تواند یادآور خاطرات دوران انقلاب باشد.

آدرس مدرسه فیضیه: قم، بلوار زائر، جنب حرم حضرت معصومه (ع)
  • خانه تاریخی زند | از زیباترین جاهای دیدنی تاریخی قم

عکس خانه تاریخی زند

در میان خانه‌های تاریخی و جاهای دیدنی قم، خانه تاریخی زند حال‌وهوای دیگری دارد. این خانه یکی از زیباترین جاهای دیدنی تاریخی قم محسوب می‌شود. قدمت این خانه به دوران قاجار بازمی‌گردد. در طراحی آن از المان‌های معماری سنتی ایرانی به‌خوبی استفاده شده است. شیشه‌های رنگی، پنجره‌های اوروسی، حوض لاجوردی و سایر المان‌های ایرانی در جای خود به‌خوبی قرار گرفته‌اند.

این خانه به‌صورت کامل بازسازی شده است. امروز از آن به‌عنوان موزه مردم‌شناسی استفاده می‌کنند. با بازدید از این موزه، می‌توانید شناخت بهتری درباره فرهنگ مردم قم داشته باشید. جالب است بدانید این خانه به فردی با نام حاج علی خان زند تعلق داشته است. پس از مرگ او، خانه به فرزندان او ارث رسید. نهایتاً سازمان میراث فرهنگی آن را خریداری کرد. پس از چندین ماه بازسازی، این خانه با موزه مردم‌شناسی جان دوباره گرفت.

آدرس خانه تاریخی زند: قم، محله گذر قلعه، موزه مردم‌شناسی و خانه تاریخی زند

جاهای دیدنی مذهبی قم

  • مسجد جمکران | نمادی از جهان تشیع

عکس مسجد جمکران

مسجد جمکران را می‌توان نمادی از تشیع دانست. این مسجد یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قم محسوب می‌شود. تقریباً به حدی این مسجد اهمیت دارد که قم را به این مسجد می‌شناسند. بر اساس روایات مذهبی، امام زمان دستور ساخت این مسجد را صادر کرده است. به همین خاطر، روزهای سه‌شنبه، بسیاری برای زیارت به این مسجد می‌آیند.

بسیاری بر این باورند در صورتی که با خلوص‌نیت از این مسجد زیارت کنند، پس از مدتی اما زمان را از نزدیک خواهند دید. همچنین لازم به ذکر است در این مسجد چاه آبی با نام چاه نامه وجود دارد. برخی از شیعیان بر این باورند اگر نامه‌ای در این چاه بیندازند، امام زمان آن را می‌خواند.

آدرس مسجد مقدس جمکران: قم، خیابان امام حسن عسگری ، مسجد مقدس جمکران
  • حرم حضرت معصومه | خواهر امام رضا

عکس حرم حضرت معصومه

مقبره حضرت معصومه، خواهر امام رضا، در شهر قم قرار دارد. حدیثی از امام رضا وجود دارد که زیارت حرم حضرت معصومه، کم از زیارت حرم ایشان ندارد. به همین خاطر، اکثر مسافرانی که به قم می‌آیند سری به حرم این حضرت نیز می‌زنند. در مناسبت‌های مهم همانند میلاد حضرت معصومه یا امام رضا، جمعیت بسیاری در این حرم حاضر می‌شوند. معمولاً کسانی که به هر دلیل قادر به زیارت امام رضا نیستند، در مناسبت‌های مختلف از حرم این حضرت دیدن می‌کنند.

آدرس حرم حضرت معصومه (ع): شهر قم، بلوار زائر، حرم حضرت معصومه (ع)
  • مسجد جامع قم | یکی از زیباترین مساجد این شهر

عکس مسجد جامع قم

در هر شهر چنین رسم است که زیباترین مساجد را به‌عنوان مسجد جامع آن شهر در نظر می‌گیرند. قم نیز از این قاعده مستثنی نیست. مسجد جامع قم یکی از زیباترین مساجد این شهر به حساب می‌آید. با تماشای ظاهر این مسجد می‌توانید متوجه قدمت تاریخی آن شوید.

متأسفانه نام بانی این مسجد در تاریخ فراموش شده است؛ اما می‌دانیم بخش‌هایی از آن در دوران فتحعلی شاه قاجار ساخته شده. کاشی‌کاری‌های این مسجد در دوران فتحعلی شاه قاجار انجام شده است. در طول تاریخ، این مسجد آسیب بسیاری دیده. به همین خاطر، در دوران پهلوی دوم، این مسجد را مرمت کردند. هنوز هم این مسجد نیاز به مرمت و بازسازی دارد؛ اما با همین وضعیت نیز یکی از زیباترین مساجد قم محسوب می‌شود. مقرنس‌کاری‌های درب ورودی، کاشی‌های فیروزه‌ای و طاق‌های آجری، هنر ایرانیان را به نمایش می‌گذارد.

آدرس مسجد جامع قم: شهر قم، خیابان آذر، محله‌ی مسجد جامع و در نزدیکی دروازه‌ ری
  • مقبره گنبد سبز | مدفن چند تن از خاندان سلطنتی صفوی

عکس مقبره گنبد سبز

مقبره گنبد سبز یا همان دروازه کاشان، یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهر محسوب می‌شود. مقبره گنبد سبز در بخش شرقی شهر قم و در دل باغی زیبا قرار دارد. مقبره سبز شامل ۳ بنای تاریخی می‌شود. در این باغ، چند تن از خاندان سلطنتی صفوی به خاک سپرده شده‌اند. در این محل، کتیبه‌های تاریخی متعدد نیز کشف شده است. این کتیبه‌ها چنین روایت می‌کنند که پیکر خواجه اصیل‌الدین و دو تن از حاکمان صفویه، در این محل به خاک سپرده شده‌اند.

متأسفانه بخش‌های مختلف این مقبره، تخریب شده است. دلیل این تخریب نیز هنوز نامعلوم باقی مانده. برخی بر این باورند که عده‌ای ناشناس به‌دلایل نامشخص، به این مقبره آسیب وارده کرده‌اند. با وجود این، هنوز هم این مقبره یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قم به حساب می‌آید. ساختمان اصلی مقبره، یک عمارت چند ضلعی آجری است. مقبره گنبد سبز یک گنبد مخروطی شکل در بالای خود دارد. ظاهر این گنبد با سایر گنبدهای تاریخی بسیار متفاوت است. این گنبد رنگی فیروزه‌ای دارد و بر خلاف تصور، اصلاً سبز نیست. با وجود این، آن را با نام مقبره گنبد سبز می‌شناسند.

آدرس مقبره‌های گنبد سبز: شهر قم، خیابان انقلاب، مجاورت گلزار شهدا
  • کوهستان خضر نبی | از زیباترین جاهای دیدنی قم

عکس کوهستان خضر نبی

کوهستان خضر نبی را می‌توان یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی قم دانست. این جاذبه گردشگری هم از نظر طبیعی و هم از نظر مذهبی اهمیت دارد. ارتفاع این کوه به حدود هزار متر می‌رسد. برخی بر این باور هستند که حضرت خضر نبی، در این کوه با خداوند عبادت می‌کرده. به همین خاطر، آن را کوهستان خضر نبی می‌نامند. ازاین‌رو، بر فراز کوه، مسجدی با همین نام بنا کرده‌اند. برخی گردشگران برای تماشای مناظر طبیعی این کوه و برخی دیگر برای زیارت به کوهستان خضر نبی می‌آیند.

آدرس کوه خضر نبی: ۶کیلومتری جنوب قم، نزدیک شهرک ایثار
  • قبرستان شیخان قم | دومین قبرستان بزرگ جهان اسلام

عکس قبرستان شیخان قم

قبرستان شیخان قم یکی از قدیمی‌ترین گورستان‌های قم است. این گورستان با ظاهر زیبایی که دارد، به یکی از جاهای دیدنی قم تبدیل شده است. جالب است بدانید گورستان شیخان قم دومین قبرستان بزرگ جهان اسلام به حساب می‌آید. در این قبرستان، پیکر علمای بزرگی به خاک سپرده شده است. به همین خاطر، بسیاری از مردم محلی و حتی مسافران، برای شفاعت و اجابت دعا به این محل می‌آیند.

آدرس قبرستان شیخان قم: قم، بلوار زائر، خیابان شهید طالقانی

فرهنگ مردم قم

با وجود آنکه قم شهری تاریخی است، بخش عظیمی از جمعیت آن را مهاجران شهرهای دیگر تشکیل می‌دهد. مردم این شهر، مردمی مذهبی و پیرو مذهب شیعه‌اند. به همین خاطر، در این شهر مناسبت‌های مذهبی با جدیت تمام برگزار می‌شود.

در این شهر، مردم بیشتر به مشاغل مرتبط با گردشگری مشغول هستند. برای مثال، بسیاری در کارگاه‌های شیرینی‌پزی یا مغازه‌های سوغات فعالیت می‌کنند. در این شهر، خبری از کشاورزی نیست. البته در مناطق ییلاقی آن، برخی مردم به باغداری و دامداری مشغول‌اند. مردم قم به زبان فارسی صحبت می‌کنند؛ اما گویش خاص خود را دارند. از نظر پوشش نیز مردم قم با شهرهای دیگر تفاوت خاصی ندارند. مردان همان پوشش معمول را دارند. زنان نیز عموماً از چادر، پوشیه و نقاب استفاده می‌کنند.

سوغات قم

برای آشنایی بیشتر با سوغات قم پیشنهاد می‌کنیم مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید. در ادامه فط چند تا ز سوغاتی های معروف‌تر این شهر را برایتان می‌آوریم.

  • حلوا؛
  • قالی؛
  • معرق؛
  • نان کسمه؛
  • مروار بافی؛
  • سوهان قم؛
  • خرمهره سازی؛
  • نان شیرینی محلی قم.

بهترین بازارهای قم

برخی از بهترین مراکز خرید قم را در اینجا برایتان آورده‌ایم. توضیح مفصل‌تر و آدرسشان را در مقاله مربوط به خودش بخوانید.

  • کهنه بازار؛
  • مجتمع ناشران؛
  • مرکز خرید کوثر؛
  • بازار موبایل قم؛
  • بازار قدیمی قم؛
  • بازارچه فردوسی؛
  • مجتمع تجاری حجت؛
  • مجتمع تجاری گنجینه؛
  • مجتمع تجاری سیرنگ.

اقامت در قم

عکس هتل بین‌المللی قم

  • هتل بین‌المللی قم

آدرس: قم، میدان امام خمینی (ره)، میدان سعیدی، چهارراه غفاری، سه‌راه خورشید، پل معصومیه.

  • هتل المپیک قم

آدرس: قم، بلوار معلم، نبش کوچه سوم.

  • هتل پارسیا قم

آدرس: قم، انتهای بلوار محمدامین، میدان ارتش، ابتدای بلوار الغدیر.

  • هتل آپارتمان نیاوران قم

آدرس: قم، میدان هفتاد و دو تن، ابتدای بلوار شهید بهشتی.

  • هتل صادقیه قم

آدرس: قم، بلوار بهار، بهار ششم.

  • هتل آپارتمان فردوس قم

آدرس: قم، خیابان انقلاب، بین عمار یاسر و سجادیه.

  • هتل آپارتمان فدک قم

آدرس: قم، خیابان حجتیه، نبش کوچه دوم، هتل فدک.

  • هتل استقلال قم

آدرس: قم، ۵۵متری بزرگراه عمار یاسر، نبش کوچه نهم.

  • هتل کریمه قم

آدرس: قم، ميدان آستانه، جنب حرم مطهر، روبه‌روی هتل بین‌المللی قم.

غذاهای معروف قم

  • مغزابه؛
  • قاقاناخ؛
  • ماشاب؛
  • پتله پلو؛
  • آش پتله؛
  • آش قونبیه؛
  • کوفته‌ قمی؛
  • ماش ماشک؛
  • دمپختک قمی؛
  • آبگوشت هویج برگه؛
  • اشکنه سیب‌زمینی؛
  • آبگوشت یخنی بادمجان؛
  • آبگوشت قنبید یا کلم قمری.

بهترین رستوران های قم

عکس رستوران مرتضوی قم

در قم و اطرافش چندین و چند رستوران هست که هر سلیقه‌ای را از خود راضی نگه می‌دارد. در مقاله‌ای مجزا به معرفی بهترین رستوران های قم پرداخته‌ایم. از این میان، اسم چند رستوران برتر را در زیر برایتان می‌آوریم.

  • رستوران ارگ سالاریه: قم، بلوار محمد امین (ص)، جنب سه‌راهی سالاریه، رستوران ارگ سالاریه.
  • رستوران مرتضوی: قم، انتهای بلوار امین، بلوار الغدیر، ابتدای شهرک قدس.
  • رستوران البرز: قم، بلوار امین، نبش کوچه‌ ۲۷.
  • رستوران بزرگ خادم: قم، بلوار شهید صدوقی (زنبیل آباد)، نرسیده به میدان صدوق، بین کوچه‌ ۲۰-۲۲.
  • رستوران مدائن: قم، بلوار محمد امین (ص)، بین کوچه‌ ۱۵ و ۱۷.
  • رستوران و تالار پذیرایی مروارید: قم، بلوار امین، نبش کوچه‌ ۱۲، تالار پذیرایی و رستوران مروارید.
  • رستوران بزرگ شاندیز: قم، بلوار الغدیر، بعد از پمپ‌بنزین، خیابان ۱۱، داخل کوچه.

مسیر دسترسی به قم

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، آیا با دانستن جاهای دیدنی قم نظرتان را درباره سفر به قم عوض شد؟ آیا شما نیز تصور می‌کردید قم فقط محدود به جاذبه‌های مذهبی است؟ آیا تاکنون از هیچ‌یک از این جاهای دیدنی بازدید کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان در میان بگذارید.

شهر قم در ۱۴۰کیلومتری جنوب تهران واقع شده است. این شهر در نزدیکی رودخانه قمرود و دشتی وسیع قرار دارد.

ابتدای بهار و ابتدای پاییز بهترین زمان سفر به قم محسوب می‌شوند.

قدمت قم به دوران بشر اولیه می‌رسد.

قم سوغات مختلفی دارد؛ اما مهم‌ترین آن سوهان است.

بر اساس سرشماری انجام‌شده در سال ۱۳۹۵، حدود ۱میلیون و ۲۰۰هزار نفر در این شهر زندگی می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.