جاهای دیدنی خوانسار | سرزمین گل و عسل

6

اسم خوانسار که می‌آید باید دشتی پر از لاله واژگون را در نظر بگیرید که زنبورها روی گل‌هایش نشسته‌‌اند تا بهترین و ناب‌ترین عسل ایران را درست کنند. نام این شهر با طبیعت زیبا و عسل منحصربه‌فردش گره خورده است. امروز ما قصد داریم همراه ره بال آسمان به این شهر سفر کنیم. جاهای دیدنی خوانسار را بشناسیم و در جاذبه های تاریخی و گردشگری آن گشتی بزنیم.

خوانسار کجاست؟

حتماً برای شما هم این پرسش پیش آمده است که خوانسار کجاست؟ شهرستان خوانسار از توابع استان اصفهان است که از شمال با شهرستان گلپایگان، از جنوب با شهرستان داران و از جنوب غرب با فریدون شهر همسایه است. اگر با ماشین شخصی‌تان قصد سفر به این شهر را دارید، بد نیست بدانید از اصفهان تا خوانسار ۱۶۰ کیلومتر و از تهران تا خوانسار ۳۸۰ کیلومتر راه است.

آب و هوای خوانسار | سرد کوهستانی

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل معرفی جاهای دیدنی خوانسار به‌عنوان جاذبه گردشگری، وضع آب‌وهوای این شهر باشد که در هر چهار فصل سال مسافران مختلف با سلیقه‌های متفاوت را جذب خود می‌کند. هوای این شهرستان عمدتاً سرد و خنک است که ناشی از موقعیت جغرافیایی و کوهستانی آن است. دمای هوا در گرم‌ترین روزهای تابستان خوانسار به ۳۰ درجه می‌رسد.

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

زمستان خوانسار سرد و پوشیده از برف است. بارش برف تا حدی است که علاقه‌مندان و ورزشکاران بسیاری برای تفریحات زمستانی راهی این شهر می‌شوند. پاییز هم علاوه بر هوای خنک، طبیعت پاییزی زیبایی را برای این شهر به همراه دارد. شاید بتوان بهترین فصل سفر به خوانسار را بهار دانست؛ نه فقط به دلیل آب‌وهوای بهاری و کوهستانی بلکه به سبب طبیعت خوانسار که پوشیده از گیاهان زیبا و گل‌های چشم‌نواز می‌شود.

پوشش گیاهی | دشت لاله‌های واژگون

پوشش گیاهی این شهر بسیار متنوع است. شاید علت اصلی شهرت خوانسار، دشت لاله های واژگون خوانسار اصفهان است. بی‌شک مهم‌ترین جاذبه طبیعت خوانسار در فصل بهار را نیز همین لاله‌های واژگون می‌سازند.

البته خوانسار محصولات زراعی مهمی از قبیل گندم و جو دارد. همچنین میوه‌های انگور، بادام، آلو و گردو هم از باغ‌های این شهرستان برداشت می‌شوند؛ بنابراین گشت‌وگذار در دل باغ‌های میوه را هم جزو گردش در جاهای دیدنی خوانسار در نظر بگیرید.

جاذبه های طبیعی خوانسار | باغ و در و دشت

قبلاً هم گفتیم که اسم خوانسار با طبیعت آن گره خورده است. باغ شهر خوانسار زیباترین طبیعت را در استان اصفهان از آن خود کرده است. کوهستانی و مرتفع‌بودن این شهر هم موهبتی برای این شهر است که مسافران را به سوی خود جذب می‌کند.

  • دهکده گردشگری گلستان کوه

دهکده گردشگری گلستان کوه در جنوب خوانسار، منطقه‌ای ییلاقی و پوشیده از گل‌های لاله و گزانگبین است. این دهکده از پر رفت‌وآمدترین مناطق این شهر به شمار می‌آید و یکی از جاهای دیدنی خوانسار است.

  • چشمه های خوانسار

در سراسر خوانسار ۴۵۰ چشمه در جریان است که سرسبزی و زندگی را در رگ‌های کوچه‌باغ‌های این شهر جاری کرده است. کوچه‌باغ‌هایی که در محله‌های پایتخت، آقانظر، مالگاه، تیدجان و در روستاهای بیدهند، چهارباغ، وادشت و بسیاری جاهای دیگر دیده می‌شود، سرشار از زندگی و طراوت هستند. پارک ملی سرچشمه هم که ۱۵ هکتار است و چندین چشمه را در برگرفته از دیگر جاهای دیدنی خوانسار است.

  • غار و کوه هیکل

سنگ‌های ورودی غار و کوه هیکل به گونه‌ای شکل گرفته‌اند که گویی دو سرباز در کنار ورودی آن ایستاده‌اند. البته سنگ‌های این غار ریزشی هستند و افراد برای عبور از آن به تجهیزات فنی غارنوردی نیاز دارند. هیکل تنها غار موجود در این منطقه نیست. به‌دلیل شرایط کوهستانی ،چندین غار دیگر مانند اشکاف در فهرست جاهای دیدنی خوانسار دیده می‌شوند.

  • تونل سبز خوانسار

تونل سبز خوانسار در خیابان امام خمینی، گره خوردن طبیعت زیبا با زندگی شهری مردم را به نمایش می‌گذارد. در این بخش از شهر شاهد خیابانی هستید که دو طرف آن را درختان چنار درهم‌تنیده تشکیل می‌دهند. سراسر خیابان در زیر سایه این تونل از نور آفتاب فاصله گرفته است.

این روز‌ها بسیاری از شهر‌های ایران از کم‌آبی رنج می‌برند. خوانسار نیز از این مشکل جدا نمانده که هیچ بلکه آسیب‌های فراوانی را متحمل شده است. خشکسالی در سال‌های اخیر سبب به پایان‌رسیدن عمر چندین چشمه و ازبین‌رفتن طبیعت شهرستان و آسیب بسیار به باغ‌ها و جاهای دیدنی خوانسار شده است.

تاریخچه | خوانسار در گذر زمان

تاریخچه خوانسار و مکان قدیمی و باستانی شهر خوانسار

وجود آتشکده‌ها و معبد‌ها به‌خصوص معبد هیکل و پیداکردن سنگ مزاری به خط پهلوی نشان از قدمت این شهر دارد. گفته می‌شود تاریخ خوانسار به پیش از اسلام بر می‌گردد. این شهرستان در زمان حمله مغول به ایران مانند سایر شهر‌ها از غارتگری در امان نماند و خسارت‌های بسیاری را متحمل شد؛ اما در دوران صفویه رونق بسیار یافت و از نظر فرهنگ و هنر و صنعت بسیار پیشرفت کرد. احداث کارگاه‌های قالی‌بافی، کوزه‌گری و بسیاری از هنرها و صنایع دیگر به آن زمان بر‌می‌گردد.

اماکن تاریخی و مذهبی خوانسار | رد پای گذشتگان این مرز و بوم

  • مدرسه مریم بیگم

در زمان صفویه، به خواست همسر شاه طهماسب، مدرسه مریم بیگم صفوی احداث شد که هنوز هم وجود دارد و از اماکن تاریخی این شهر محسوب می‌شود.

  • بازارها

خوانسار ۳ بازار قدیمی داشته است که در حال حاضر ۲ بازار آن همچنان پابرجاست.

  • آسیاب خوانسار

آسیاب خوانسار در پارک سرچشمه قرار دارد. صدای زنگوله متصل به سنگ آسیاب هنوز به گوش می‌رسد. این مکان تنها آسیاب قدیمی ‌استان اصفهان است که دو سال پیش بازسازی شده است. این روزها علاوه بر خردکردن گندم در فضای آن، امکان بازدید مسافران هم فراهم شده است.

  • مسجد جامع

مسجد جامع خوانسار معماری متفاوتی با اکثر مساجد دارد. این مسجد فاقد گنبد بوده و فقط یک گلدسته دارد. این مسجد متفاوت هم از جمله جاهای دیدنی خوانسار است.

  • سایر جاهای دیدنی خوانسار

آتشکده هیکل که گفته می‌شود مربوط به دوره ساسانی است، مقبره باباپیر، پل ساسان در شمال شرق روستای تیدجان، خانه ابهری که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد و قرار است به موزه مردم‌شناسی تبدیل شود، از دیگر آثار تاریخی خوانسار هستند. همچنین شاهزاده احمد، کتابخانه و موزه آیت‌الله خوانساری، امامزاده سید محمود، امامزاده سید صالح هم از مکان های مذهبی این شهرستان هستند.

زبان و آیین | پل ارتباطی با جامعه بشری

اهالی این شهر با گویش خوانساری صحبت می‌کنند که مخصوص خودشان است و از پیش از اسلام در آن منطقه رایج بوده است. اهالی این شهر به انجام مراسم‌ها و آیین‌های ویژه مذهبی اعتقاد بسیاری دارند. مراسم‌های ویژه در ماه محرم مانند انجام تعزیه و حرکت نمادین شترسواران در این شهر با احترام ویژه‌ای انجام می‌شود. تمامی ‌مغازه‌داران، کسب‌وکار خود را تعطیل کرده و به عزاداری می‌پردازند. در این ایام از عزاداران با صبحانه، ناهار و شام پذیرایی می‌شود.

اقامت در خوانسار | تجربه‌ای متفاوت

اگر دوست داشتید گردشگری در خوانسار را بیشتر از یک روز ادامه دهید، مشکلی بابت اقامت نخواهید داشت. چند هتل و مهمانسرا در این شهر وجود دارد که متناسب با هزینه و بودجه سفرتان می‌توانید یکی از آن‌ها را برای استراحت و شب‌مانی انتخاب کنید.

هتل سه ستاره زاگرس که از یک سو به رشته‌کوه زاگرس و از سوی دیگر به پارک ملی سرچشمه اشراف دارد، دارای امکانات تفریحی فراوانی برای مسافران است. مهمانسراهای بسیار مانند مهمانسرای پدری و مهمانسرای جهانگردی خوانسار امکان اقامت را برای مسافرانی که در جست‌وجوی محل اسکان با هزینه کمتر هستند، فراهم کرده‌اند.

سوغات خوانسار | یادگاری خوشمزه سفر

عسل و گز از معروف‌ترین سوغات این شهرستان هستند. علاوه بر این دو محصول، کلوچه‌ها و شیرینی‌های مختلف مثل حلواسوهان از دیگر سوغات خوانسار به شمار می‌روند. البته سوغاتی‌ها به خوراکی‌ها محدود نمی‌شود. فرش ساروق یا همان فرش ویستی که در روستای ویست بافته می‌شود، از صنایع دستی معروف و سوغات این شهر هستند.

مسیرهای دسترسی به خوانسار | راه سفری تازه

خوانسار روی هیچ کدام از بزرگراه‌های کشور قرار ندارد. اگر از شهرهای شمالی کشور عازم این شهرستان هستید، باید به گلپایگان بروید. از سمت جنوب هم لازم است مسیر داران را در پیش بگیرید و از طریق راه شوسه که کیفیت مطلوبی هم دارد به خوانسار برسید. این شهر فاقد ایستگاه راه آهن یا فرودگاه حتی در نزدیک خود است و تنها راه سفر به آن، مسیر جاده ای با اتومبیل شخصی یا اتوبوس است.

در پایان سفر مجازی با ره بال آسمان به شهرستان خوانسار، به شما پیشنهاد می‌کنیم در فصل بهار یک سفر یک‌روزه برای بازدید از جاهای دیدنی خوانسار ترتیب دهید. پس از سفر نیز فراموش نکنید که دیده‌ها و شنیده‌هایتان را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

خوانسار آب‌و‌هوای سرد و کوهستانی دارد؛ بنابراین بهتر است در بهار و تابستان به آن سفر کرد.

مسجد جامع، آتشکده هیکل، مقبره بابا پیر، خانه ابهری، آسیاب، شاهزاده احمد، کتابخانه و موزه آیت‌الله خوانساری، امامزاده سید محمود، امامزاده سید صالح و غیره.

چندین اقامتگاه بومگردی، سوييت و متل در این شهر وجود دارد که در برخی از آن‌ها امکان سرو غذا هم هست.

گز، عسل و فرش خاص این شهر.

6 نظرات
  1. علیرضا حاجی اشرفی می گوید

    با درود فراوان و آرزوی سلامتی و موفقیت. دو تقاضا : 1- اینکه مسیر خوانسار را بفرمائید که از کدام مسیر راحت تر به خوانسار و گلستان کوه میرسیم. و 2- علیرغم تلاش بسیار زیاد تعدادی از آزانس های مسافرتی و ولی من هرگز از مادر ها و خصوصا” مادر کوچگ شامل : پیشدادیان و کیانیان از اقامت گاه های آنان مثل کیلان کهن و باستانی ، دماوند اسطوره ای . ایوانکی – ورامین – گرمسار . سمنان و شهمیرزاد و … مطلبی نمی بینم. لطفاگ در این مورد هم بفرمائید. متشکر =م. شاد باشید و تندرست.. د09914958804

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. ممنونیم که به نوشته‌های ما لطف دارین. درباره دشت لاله‌های خوانسار در این مقاله به‌تفصیل صحبت کردیم.
      https://blog.rahbal.com/khansar-land-of-inverted-tulips

      درباره موضوعات پیشنهادی‌تون هم به روی چشم. در اولین فرصت درباره‌شون تحقیق می‌کنیم و مطالب رو به‌اشتراک می‌گذاریم.

  2. مریم بهارلو می گوید

    سلام مطالبتون جالب بود ممنونم من مادرم ک البته در قید حیات نیستند اهل خوانسار و روستای بیدهند بودند فامیلیشون هم شهربانو می می بود

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      خدا مادرتون رو رحمت کنه. خوانسار شهر بسیار زیباییه حقیقتاً.

  3. شراره نجفیان می گوید

    Ajdad مادر بزرگ پدری یه من از olamaye معروف آنجا بودند با نام خانواده‌ ghye یه najafy zadeh که الان مردم سر mazar اشان مراد می گیرند و از افرادی بودند که amame های بزرگ به سر می گذاشتند و من nateyjeh یه آنها هستیم و به وجود شان افتخار می کنم ?

    1. بانو تقیان می گوید

      خانم نجفیان عزیز، خداوند شما را به سلامت نگه‌ دارد. امید که روزی نوادگان ما نیز به ما افتخار کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.