دره رنگین کمان و ۷۲ کانی رنگارنگ جزیره هرمز

0

جنوب‌گردی حال‌وهوای خاص خودش را دارد و هر گوشه آن جاذبه‌ای برای ماجراجویی و لذت از طبیعت و تاریخ پیدا می‌شود. زیباترین قسمت جنوب، جزایر آن در آب‌های خلیج فارس است که هر کدام سرزمین‌هایی پر از رمز و راز هستند و جاذبه‌هایی تماشایی دارند. در این مطلب از ره بال آسمان قرار است به‌سراغ یکی از جاهای دیدنی هرمزگان برویم و مسافر جزیره تماشایی هرمز شویم. مقصد ما دره رنگین کمان یا همان جایی است که زیباترین رنگ‌های طبیعت را می‌توانید در خاک و سنگ بیابید. با ما همسفر باشید تا بیش از پیش درباره زیبایی‌ها و ویژگی‌های دره رنگین کمان بدانیم.

دره رنگین کمان کجاست؟

برای آنکه بدانیم دره رنگین کمان کجاست و دقیقاً در چه موقعیت جغرافیایی واقع شده است، باید نگاهی به نقشه بیندازیم. دره زیبای رنگین کمان در جنوب غربی خاک جزیره هرمز جا خوش کرده است و این جزیره خوش‌رنگ نیز در جنوب ایران و در آب‌های تنگه هرمز و خلیج فارس واقع شده است. تنگه هرمز از گذشته تا به امروز، از دیدگان نظامی، شرایط خاص و مهمی داشته و به همین دلیل یکی از گزینه‌های اصلی استعمار پرتغالی‌ها بوده است. قلعه پرتغالی ها و اقامتگاه ماجرا از جاذبه‌های تماشایی جزیره هرمز است که در نزدیکی دره رنگین کمان قرار دارند.

در اطراف هرمز و در خلیج فارس، جزایر بسیاری وجود دارند. به‌عنوان مثال در جنوب غربی این جزیره، جزیره قشم، هنگام و کیش واقع شده است و در جهت جنوبی آن نیز جزیره لارک دیده می‌شود. در شمال غربی جزیره هرمز شهر تاریخی بندرعباس جا خوش کرده است. خوب است بدانید که علاوه بر جزیره قشم، بندرعباس هم از راه‌های دسترسی به جزیره هرمز است.

جاذبه های دره رنگین کمان چیست؟

جزیره هرمز با خاک سرخش شناخته می‌شود و حال‌وهوایی افسانه‌ای دارد. البته رنگ سرخ تنها رنگ این جزیره نیست و ۷۲ کانی، این جزیره را رنگ‌آمیزی کرده‌اند. وارد دره رنگین کمان هرمز که می‌شوید، صخره‌ها، سنگ‌ها و خاک‌هایی خواهید دید که از تنوع رنگشان شگفت‌زده خواهید شد. سرخ بیشترین سهم را از این جعبه مداد رنگی دارد و رنگ‌های دیگر نیز این پالت رنگ را کامل کرده‌اند. باور طبیعی بودن خاک‌ها و سنگ‌ها کمی سخت است.

ردپای مس و اکسید آهن در رنگ‌های نقره‌ای، سیاه، زرد و سرخ مشهود می‌شود و از ترکیبات آتشفشانی نیز رنگ‌های صورتی، آبی، خاکستری و سفید به‌دست می‌آید. در نهایت آنچه دیده می‌شود، تابلویی بی‌بدیل و رنگارنگ است که شاهکاری از هنر طبعیت خاص جنوب محسوب می‌شود.

هر قدمی که در این منطقه برمی‌دارید، از رنگ خاک و سنگ منطقه شگفت‌زده می‌شوید و چشمتان وجب‌به‌وجب خاک را جستجو می‌کند تا رنگ تازه بیابد. جولان آبی را روی یک صخره می‌بینید و در گوشه‌ای دیگر از تجمع رنگ زرد هیجان‌زده خواهید شد. سرخ در این منطقه غوغا می‌کند. علاوه بر آن می‌توانید خاک و سنگی به رنگ نقره‌ای و سیاه براق نیز ببینید. ترکیب خاک و صخره‌های رنگارنگ این دره با آبی آسمان پاک جزیره، قابی فوق‌العاده می‌سازد و تماشای آن بسیار لذت‌بخش خواهد.

در چه زمانی راهی جزیره هرمز و دره رنگین کمان شویم؟

زمستان بهترین زمان سفر به هرمزگان و مناطق جنوبی ایران است. در این فصل سفر به جزایر ایرانی رونق پیدا می‌کند. شما هم با شروع سرما می‌توانید راهی این منطقه شوید. این جزیره بهار و اوایل پاییز آب‌وهوای مطلوبی به اندازه زمستان ندارد.

اگر قصد سفر در بهار را دارید، بهتر است اوایل بهار و در تعطیلات عید که هوا خنک‌تر است راهی شوید. البته فراموش نکنید که شلوغی تعطیلات عید در این منطقه می‌تواند جذابیت سکوت جزیره را از بین ببرد. تابستان این جزیره، داغ و طلایی می‌شود و به دلیل گرمای شدید سفر به این منطقه در این فصل رونقی ندارد.

چند نکته که پیش از سفر به هرمز و دره رنگین کمان بهتر است بدانید

  • در هنگام بازدید از دره خوش‌منظره رنگین کمان به هیچ‌وجه از خاک‌های رنگی این منطقه به همراه خودتان نبرید. این خاک‌ها ذخایر این دره شکوهمند هستند و بردن آن‌ها می‌تواند به‌‎مرور زمان سبب فقیر‌شدن ذخایر رنگارنگ دره رنگین کمان شود. علاوه بر آن، مسافران در اثر هیجان اولیه این خاک‌ها را جمع می‌کنند و با خود از دره به بیرون می‌برند؛ اما در زمان بازگشت از سفر، امکان بردن آن را به داخل هواپیما نخواهند داشت.
  • خاک‌های رنگی، به‌خصوص رنگ سرخ دره رنگین کمان، می‌تواند باعث رنگی‌شدن لباس‌ها شوند. به همین دلیل اگر لباس رنگ روشن به تن دارید، بیشتر مراقب باشید.
  • زیبایی‌های جاهای دیدنی هرمز شما را به عکاسی وسوسه می‌کند و دره خوش‌رنگ‌ولعاب رنگین کمان یکی از زیباترین جاهایی است که سوژه‌هایی خوش‌رنگ برای عکاسی دارد. بنابراین دوربین عکاسی را فراموش نکنید و به‌جای افراط در ثبت عکس‌های شخصی، کمی هم از طبیعت جذاب و بی‌بدیل دره خوش‌رنگ هرمز عکاسی کنید.
  • جزیره هرمز از دیدنی‌ترین جزیره های ایران است و از نظر زیبایی‌های طبیعی از قشم و کیش چیزی کم ندارد؛ اما امکانات رفاهی گردشگری آن به هیچ عنوان قابل قیاس با قشم و کیش نیست و از این منظر شرایط چندان خوبی ندارد. با این توضیح، انتظار امکانات رفاهی لوکس نداشته باشید و خودتان را برای گشت‌‎زنی ساده در یک جزیره آماده کنید.
  • مردمان خونگرم و مهربان هرمز، متأسفانه درآمد کمی دارند و خرید صنایع دستی که به دست زنان هنرمند این جزیره ساخته شده است، کمک مطلوبی به معیشت این عزیزان می‌کند. به همین دلیل بعد از بازدید از هر جاذبه، حتماً سری به بساط دست‌فروش‌ها بزنید و از صنایع دستی این جزیره برای دیگران سوغات ببرید یا برای خودتان یک یادگاری جذاب از این جزیره تهیه کنید.
  • در بین صنایع دستی جزیره هرمز، هرگز بطری‌های پر شده با خاک رنگی را نخرید. خرید این بطری‌ها همچون جمع‌کردن خاک دره رنگین کمان در زمان بازدید، مخرب و آسیب‌زننده است. تدوام خرید و فروش بطری‌های رنگی، نتیجه‌ای جز نابودی ذخایر کانی‌های رنگارنگ هرمز در پی نخواهد داشت.
  • برای گشت در جزیره هرمز به شما سه‌چرخه‌های جذاب را پیشنهاد می‌کنیم که رانندگانی محلی، خونگرم و راه‌بلد دارند. با کمک این رانندگان خوش‌‎برخورد و مهربان، به‌‎سراغ دره تماشایی رنگین کمان و سایر جاهای دیدنی هرمز بروید.
  • دوچرخه‌سواری در این جزیره تجربه فوق‌العاده‌ای خواهد بود. البته به شرطی که به تمام مسیر جزیره آشنا باشید یا یک راه‌بلد حرفه‌ای همراه شوید.
  • به هیچ‌وجه زباله‌های خود را در این سرزمین زیبا رها نکنید. دره رنگین کمان و سایر جاذبه‌های جزیره برای بقا نیاز به توجه دارند که این امر رفتاری آگاهانه با طبیعت را می‌طلبد.
  • فراموش نکنید که حتماً پیش از رفتن به جزیره با خودتان پول نقد همراه داشته باشید. در این جزیره هنوز مبادلات به شکل سنتی و با اسکناس انجام می‌شود و خبری از دستگاه کارت‌خوان نیست. در زمان خرید از دست‌فروشان محلی و همچنین پرداخت کرایه به رانندگان محلی، به پول نقد نیاز خواهید داشت.
  • از دیگر جاهای دیدنی جزیره هرمز که در نزدیکی دره رنگین کمان واقع شده است می‌توان به دره مجسمه ها،‌ موزه دکتر نادعیان،‌ کوه گلک، کوه الهه نمک و سواحل این جزیره اشاره کرد.

چطور به جزیره هرمز و دره رنگین کمان برویم؟

برای رفتن به دره رنگین کمان در جزیره زیبای هرمز، باید خودتان را از طریق هوایی یا زمینی به جنوب ایران برسانید و وارد جزیره قشم یا بندرعباس شوید. بعد از واردشدن به هر یک از این دو منطقه، می‌توانید از طریق شناورهای اسکله ذاکری در قشم و حقانی در بندرعباس، وارد خاک سرخ جزیره هرمز شوید. بعد از رسیدن به این جزیره، با کمک راه‌بلدهای محلی می‌توانید به‌سراغ جاذبه‌های جزیره از جمله دره خوش‌رنگ رنگین کمان بروید.

  • مسیر قشم به جزیره هرمز

اگر از جزیره قشم، به سمت جزیره هرمز می‌روید، باید در ابتدا خودتان را به اسکله ذاکری برسانید. برای حرکت به سمت هرمز، حتماً قبل از ۷ صبح در اسکله ذاکری قشم حضور داشته باشید. اتومبیل خود را در پارکینگ اسکله پارک کنید. بعد از ارائه کارت ملی و خرید بلیط، می‌‌توانید با کمک  شناور خودتان را به هرمز برسانید.

از این اسکله شناورها تنها دو بار در روز مسیر رفت‌و‌برگشت به جزیره تماشایی هرمز را طی می‌کنند. فراموش نکنید که هنگام برگشت، پیش از ساعت ۳ بعدازظهر در جزیره هرمز خودتان را به اسکله برسانید تا بتوانید سوار شناور شوید و به اسکله ذاکری و جزیره قشم برگردید.

  • مسیر بندرعباس به جزیره هرمز

اسکله حقانی در بندرعباس، یکی دیگر از راه‌های رسیدن به جزیره هرمز است. اگر مسافر بندرعباس هستید و می‌خواهید سفرتان را با ماجراجویی در هرمز کامل کنید، باید در ابتدا خودتان را به اسکله‌ حقانی برسانید. در اسکله حقانی اولین شناور به مقصد جزیره هرمز، ۷ صبح حرکت می‌کند و بعد از آن، هر ۲ ساعت یک شناور به سمت این جزیره می‌رود و بازمی‌گردد.

بعد از رسیدن به جزیره هرمز، با کمک رانندگان محلی سه‌چرخه و راه‌بلدهای حرفه‌ای، به‌سراغ دره رنگین کمان و سایر جاهای دیدنی هرمز بروید.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید۲۴ساعته
آدرساستان هرمزگان، جزیره هرمز.

امیدواریم که سفری فراموش نشدنی به جزیره هرمز داشته باشید و از ماجراجویی در دره رنگین کمان لذت ببرید. برای آشنایی با دیگر جاهای دیدنی هرمز با ره بال آسمان همراه باشید.

جنوب غربی خاک جزیره هرمز

دره مجسمه ها،‌ موزه دکتر نادعیان،‌ کوه گلک، کوه الهه نمک و سواحل این جزیره.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.