دشت لاله های واژگون خوانسار اصفهان | دشت اشک سیاووش

0

اصفهان شهری است که به‌اندازه کافی جای دیدنی دارد؛ اما شاید بهتر است سفری اختصاصی برای جاهای دیدنی اطراف اصفهان تدارک ببینید. اگر برنامه چنین سفری را دارید، دشت لاله های واژگون خوانسار را فراموش نکنید. منظره این دشت بسیار چشمگیر و تماشایی است.

دشت لاله های واژگون خوانسار اصفهان کجاست؟

دشت لاله های واژگون خوانسار،از جاذبه های طبیعی خوانسار

اگر به‌سمت مرکز ایران بروید، می‌توانید شهرستان خوانسار را جایی در استان اصفهان پیدا کنید. در این شهرستان منطقه‌ای به اسم «گلستان کوه» وجود دارد که وسعت آن به 10 کیلومتر می‌رسد. در دامنه گلستان کوه، دشتی تماشایی از لاله‌های واژگون به چشم می‌خورد. محلی‌ها ممکن است به این دشت «دشت لاله‌های ویژگون» هم بگویند.

معرفی دشت لاله های واژگون خوانسار

دشت لاله های واژگون خوانسار اصفهان

در دشت دامنه گلستان کوه، لاله‌های مختلفی رشد می‌کند. در این دشت می‌توانید لاله‌های کوهی، لاله‌های بیشه‌زار، لاله‌های آتشی، لاله‌های سرنگون حنایی و لاله‌های واژگون را ببینید؛ اما این‌ها تمامی برکتِ سبز این دشت نیستند. موسیر، قارچ، بادام، مرزنجوش، آویشن، پیاز و تره کوهی، کنگر و ریواس هم در این دشت پیدا می‌شود؛ پس این دشت به جز تماشایی‌بودن، داروخانه‌ای از گیاهان طبیعی است که هرکدام به‌نوعی برای سلامتی مفیدند. یادتان نرود که چیدن این گیاهان اصول خاصی دارد و چیدن بی‌رویه‌شان به طبیعت لطمه می‌زند. استفاده بیش از حد از آن‌ها هم می‌تواند برایتان مضر باشد؛ اما این دشت بهترین گزینه برای پرورش زنبور عسل است. حتی می‌توانید گزنگبین را هم در این دشت ببینید. گزنگبین ماده اولیه تولید گز طبیعی است. یادتان که هست گز خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان است.

دشت لاله های واژگون خوانسار

دشت لاله های واژگون خوانسار، لاله‌هایی قرمز مایل به بنفشی دارد که بلندای آن‌ها 60 تا 70 سانتی‌متر است. در زمانی که بارندگی کم است، بلندای لاله‌ها حدود 30 سانتی‌متر می‌شود. پیاز این لاله‌های واژگون خاصیت درمانی دارد و برای درد مفاصل و رماتیسم مفید است. این پیاز کبد را هم پاک‌سازی می‌کند.

  • دشت لاله های واژگون خوانسار یا دشت اشک سیاووش

لاله های واژگون

اگر گذرتان به طاق بستان افتاده باشد، احتمالاً نقش این لاله‌ها را روی سرستون‌ها دیده‌اید. نقش این گل‌ها در کنار پادشاه ساسانی در موزه طاق بستان هم هست. افسانه جالبی پشت واژگونی این لاله‌هاست. می‌گویند این لاله شاهد بود که گریسوز گلوی سیاووش را برید؛ پس سرش را پایین انداخت و به‌آرامی برای او سوگواری کرد. به همین خاطر به این گل «اشک سیاووش» هم می‌گویند. از اسم‌های دیگر این گل هم «گل سربه‌زیر» و «اشک مریم» و «تاج قیصر» است. اصطلاح گل سربه‌زیر را بیشتر از همه، اروپایی‌ها به کار می‌برند.

لاله های واژگون

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که این گل واقعاً اشک می‌ریزد؟ این گل شیره بی‌رنگی دارد که به زمین می‌ریزد. در افسانه‌ها و ادبیات حماسی این شیره را به اشک تعبیر کرده‌اند. این گل نماد استواری و استقامت است و در ادبیات آن را سمبل جاودانگی می‌دانند.

تهدیدات زیست‌محیطی دشت لاله های واژگون خوانسار

دشت لاله های واژگون

همه ما می‌دانیم که طبیعت هم نیاز به مراقبت و حفاظت دارد. وقتی جایی را به شما معرفی می‌کنیم، می‌دانیم که شما هوای طبیعت آن منطقه را دارید. دشت لاله‌ها نیز به توجه ویژه نیاز دارد. یادتان نرود که چیدن بی‌رویه لاله‌ها و پیازشان یا لگدکوب‌کردن آن‌ها به این گیاهان آسیب می‌رساند. بعضی از بومی‌ها یا گردشگرها زمین را برای پیداکردن موسیر و پیاز گل‌ها می‌کَنند. این کار هم به گیاهان صدمه می‌زند. تغییرات اقلیمی هم از تهدیدهای اجتناب‌ناپذیر طبیعت است.

نکات مهم بازدید از دشت لاله های واژگون خوانسار

دشت لاله های واژگون

به هرکدام از دشت های لاله واژگون ایران که بروید، برای حفاظت از طبیعت نکات زیر می‌تواند کمکتان کند.

  • بذر لاله‌های واژگون را به‌راحتی می‌توانید در گل‌فروشی‌ها پیدا کنید؛ پس لطفاً پیاز آن‌ها را از زیر خاک در نیاورید.
  • لاله‌های واژگون در دشت و در کنار یکدیگر زیبا هستند، لطفاً آن‌ها را نچینید.
  • برای لذت‌بردن از منظره، حتماً سر جایتان بایستید. در هنگام قدم‌زدن ممکن است حواستان پرت شود و گل‌ها را لگدمال کنید.
  • موسیر به‌راحتی در عطاری‌ها پیدا می‌شود، لطفاً برای پیداکردن آن‌ها زمین را زیرورو نکنید.

جاهای دیدنی اطراف دشت لاله های واژگون خوانسار

دشت لاله های واژگون ایران

حتی اگر در یک سفر وقت نمی‌کنید که به همه جاهای دیدنی اصفهان سر بزنید، ایرادی ندارد. حالا که دشت لاله های واژگون خوانسار در بالای لیست گردشگری‌تان وجود دارد، دیدنی‌های اطراف آن را در اولویت بگذارید.

  • کوچه باغ‌های خوانسار

چشمه آخوند

کوچه‌باغ‌های خوانسار برای قدم‌زدن جان می‌دهد. هوای عالی، سرسبزی چشم‌نواز، دیوارهای خشتی، درخت‌های سربلند و بوی خاک حتماً سرخوشتان می‌کند. این باغ‌ها نمونه کاملی از باغ‌شهرهای ویژه اقلیم و سنت ایران هستند. محله‌های مختلفی هستند که کوچه‌باغ‌های تماشایی و دیوارهای کاه‌گلی دارند؛ مثلاً:

  • چشمه آخوند؛
  • محله بالا؛
  • مالگاه؛
  • محله دوراه؛
  • صفائیه؛
  • پایتخت.

محله دوراه

  • خانه ابهری ها

خانه ابهری ها

عمر خانه ابهری‌ها خوانسار به 220 سال می‌رسد و از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی خوانسار است. این خانه را «حاج سید محمدباقر ابهری» ساخته است. نقاشی‌ها و گچ‌بری‌های خانه، زیبایی سبک معماری در دوره قاجار را به‌خوبی نشان می‌دهد. در یکی از اتاق‌های شمالی خانه، یک نقاشی‌ زیبا هست که در کنارش شعری نوشته‌اند. در کنار این شعر هم تاریخ 1278 هجری قمری را درج کرده‌اند که مصادف با 1240 هجری خورشیدی است.

خانه ابهری ها

مکان های دیدنی خوانسار کم نیست، هرکدامشان هم برای خودشان گشت‌وگذاری جدا می‌طلبند. از جاهای دیدنی دیگر این شهر، پارک جنگلی سرچشمه و غار دامنه است. اگر هم به دیدن بناهای تاریخی علاقه دارید، به مسجد جامع خوانسار، خانه حبیبی ها، مقبره باباپیر ترک سری بزنید.

بهترین زمان بازدید از دشت لاله های واژگون خوانسار

جاهای دیدنی خوانسار

وقتی پای گل و دشت به میان می‌آید، بهترین زمان بازدید فصل بهار است؛ اما یادتان نرود که عمر گل کوتاه است؛ پس فرصت زیادی ندارید. فصل شکوفایی گل‌های لاله واژگون از اوایل اردیبهشت تا اواخر این ماه است. هوای گلستان کوه در زمستان بسیار سرد و برفی است؛ پس حتی اگر به بهارِ این دشت نرسیدید، تابستان را انتخاب کنید.

اقامت در دشت لاله های واژگون خوانسار

سرای پدر

این روزها دیگر در همه روستاها اتاقی برای اجاره پیدا می‌شود؛ اما اگر اتاقی پیدا نکردید یا همه‌جا پر بود، نگران نباشید. کافی است 15 کیلومتر از مسیر را تا خوانسار برگردید. در این شهر هم اقامتگاه بوم‌گردی دیرا و هم هتل وجود دارد. نام هتل‌ها را برایتان می‌گذارم.

  • هتل سیمرغ؛
  • سرای پدر؛
  • هتل جهانگردی داران.

سرای پدر

با همه این‌ها خوانسار دهکده گردشگری هم دارد که در آن ویلاهای لوکسی اجاره می‌دهند. این ویلاها را می‌توانید با هزینه شبی 500 یا 600 تومان اجاره کنید.

مسیر دسترسی به دشت لاله های واژگون خوانسار

  • مسیر دسترسی از تهران

اگر قرار است از تهران به سمت دشت لاله‌های خوانسار بروید، باید خودتان را به سه‌راه سلفچگان برسانید. از آنجا مسیر خمین-گلپایگان را در پیش بگیرید تا به خوانسار برسید. حدود 15 کیلومتر بعد از خوانسار به روستای دره‌بید می‌رسید. بعد از آن می‌توانید تابلوها را دنبال کنید. آن‌ها مسیر دشت را نشانتان می‌دهند. دشت لاله‌ها حدوداً 430 کیلومتر با تهران فاصله دارد.

  • مسیر دسترسی از اصفهان

اگر ساکن اصفهان هستید یا بعد از گشت‌وگذاری در این شهر می‌خواهید به دشت لاله‌ها بروید، مسیرتان فرق می‌کند. از اصفهان باید مسیر شاهین‌شهر و مورچه‌خورت را انتخاب کنید. بعد از آن به سمت داران و بعد به خوانسار بروید. باقی مسیر هم همانی است که در مسیر دسترسی تهران گفتیم. دشت لاله‌ها حدوداً 150 کیلومتر با اصفهان فاصله دارد. اگر با ماشین شخصی خودتان سفر می‌کنید، یادتان باشد که دشت لاله‌ها پارکینگ هم دارد. برای این پارکینگ باید مبلغی را بپردازید؛ البته این هزینه بسیار ناچیز است.

با ره بال آسمان در دشت لاله های خوانسار قدیم زدیم. اگر یاد این سفر را در کوله‌بار زندگی‌تان دارید، تجربه‌هایتان را برایمان در بخش نظرات بنویسید. رنگی کردن ستاره های زیر هم کیفورمان می‌کند.

اصفهان، خوانسار، روستای دره‌بید، دشت لاله های واژگون خوانسار

خانه ابهری‌ها، کوچه‌باغ‌های خوانسار، مسجدجامع خوانسار، پارک جنگلی سرچشمه، خانه حبیبی‌ها

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.