جزیره لاوان | جذابیتی دیگر در جنوب جادویی ایران

0

استان هرمزگان در حاشیه خلیج‌فارس دوست‌داشتنی قرار دارد و به‌شدت زیباست. اگر می‌خواهید به آن سری بزنید و از نزدیک شاهد تمام زیبایی‌های آن باشید، بازدید از جزیره لاوان را فراموش نکنید. جنوب ایران، جزیره زیبا کم ندارد؛ اما لاوان از آن دسته جزیره‌های زیبای این منطقه است که دیدن آن به‌شدت توصیه می‌شود. جزیره لاوان یا مروارید پنهان خلیج فارس و شیدرو، جزیره مارهای کوچک، دو جزیره زیبا از نظر گردشگری است که در آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار دارند. بعد از قشم و کیش، جزیره لاوان از بزرگ‌ترین جزایر خلیج فارس به حساب می‌آید. فقط زیبایی‌های طبیعی لاوان نیست که اهمیتش را بیشتر کرده است؛ وجود ذخایر عظیم نفتی در آن هم دلیل دیگری است که جزیره را از نقطه‌نظر استراتژیک بر سر زبان‌ها انداخته است. در ادامه از لاوان بیشتر خواهید خواند.

جزیره لاوان کجاست

جزیره لاوان که با نام شیخ شعیب هم شناخته می‌شود، از توابع دهستان لاوان در آب‌های خلیج‌فارس است. جزیره‌ای با ۷۵ کیلومتر مربع مساحت را در نظر بگیرید که مردمانش به کار صید مروارید مشغول‌اند. جذاب نیست؟‌ البته به‌مرور زمان و با کم‌شدن مرواریدها، این شغل کم‌کم درحال خارج‌شدن از رده است. اکنون مردم یا به ماهیگیری مشغول شده‌اند یا در مجموعه‌هایی کار می‌کنند که مرتبط با شرکت نفت است. حضور و وجود تأسیسات مختلف نفتی روی سبک زندگی مردم لاوان از نقطه‌نظر کار و معیشت اثر گذاشته و شغل‌هایی تازه در اختیارشان قرار داده است.

نفتکش های غول پیکر در آب های جزیره لاوان جزیره ای سرشار از ذخایر نفتی

در شرق لاوان، جزیره شیدور یا همان جزیره بدون سکنه «مارو» از توابع ابوموسی و از جمله مناطق کم‌تر دیده‌شده قرار دارد. بیشتر اهالی جزیره لاوان زیبا عرب‌اند و به هر دو زبان فارسی و عربی تسلط دارند. لاوان آب‌وهوایی گرم و شرجی دارد و اگر قصد دیدارش را دارید، بهتر است در حوالی پاییز و زمستان راهی آن شوید. تابستان و اواسط بهار دیگر تحمل دمای بالای هوا کمی سخت می‌شود و گشت‌وگذار در چنین مکان زیبایی چندان دلچسب‌تان نخواهد بود.

طبیعت جزیره لاوانتصویر جبیر نوعی آهو زیبا در جزیره لاوان

گونه خاصی از آهو به نام جبیر در لاوان زندگی می‌کند که بخشی از حیات وحش مروارید خلیج فارس را می‌سازند. این آهوی زیبا در نواحی گرم و بیابانی زندگی می‌کند و حدود ۱۵۰ رأس از آن در لاوان دیده می‌شود. به‌غیر از این آهوان زیبا، گوسفندهای وحشی هم اعضای دیگری از این طبیعت هستند. شاید بپرسید که گوسفند وحشی چیست؟ گوسفندهایی از گله‌های اهلی لاوان به طبیعت گریخته‌اند و در سراسر جزیره پراکنده شده‌اند.

نوزاد لاک پشت پوزه عقابی در جزیره لاوان

لاک‌پشت‌‌های پوزه‌عقابی و سبز نیز از گونه‌‌های جانوری لاوان به شمار ‌‌می‌آیند. البته نباید فراموش کرد که لاوان و شیدرو دو جزیره‌ای است که بیش از هر چیزی دور تا دور آن‌ها موجودات دریایی مثل ماهی‌‌ها، کوسه‌ها و دلفین‌ها دیده ‌‌می‌شوند. البته به خاطر داشته باشید که از اواسط اسفندماه تا اوایل مردادماه، زمان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌‌هاست و مسافران نباید در این زمان، به این جزیره سفر کنند. نام دیگر جزیره شیدور، «مارو» است. اگر بخواهید بدانید که چرا به این منطقه مارو می‌گویند باید بدانید که وجود مار‌‌های بسیار زیاد و کوچک این جزیره دلیل انتخاب این نام است. البته امروزه اکثر گردشگرانی که به این جزیره ‌‌می‌روند ماری مشاهده نکرده‌اند. در مجموع جانداران جزیره شیدور بسیار متنوعند و این تنوع، از جمله زیبایی‌ها و نقاط قوت این جزیره در جذب توریست است.

ویدئویی از جزیره زیبای شیدور

جاذبه‌ های طبیعی

نمایی از دریا و ساحل زیبای جزیره شیدور

خوشبختانه شیدور جزو معدود مناطق ایران است که هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. البته بدون سکنه بودن آن نیز، خود علتی برای این اتفاق است. ساحل بسیار تمیز و بدون زباله و آلودگی، آب زلال خلیج فارس، شن‌‌های سفید سراسر جزیره که در مقابل آب سبز دریا قرار گرفته‌اند و… همه از چشم‌اندازهای زیبای شیدور محسوب ‌‌می‌شوند. همین طور پرواز گروهی پرستوهای دریایی در آسمان پر ستاره آن، از زیبایی‌‌های این جزیره است. البته گردشگران نباید توقع داشته باشند که در هر ماهی از سال این پرستو‌‌ها را ببیند؛ چراکه این پرندگان مهاجر، حدوداً از اردیبهشت‌ماه وارد جزیره می‌شوند و مردادماه از آنجا کوچ ‌‌می‌کنند.

منطقه حفاظت شده جزیره شیدوَر

فراوانی پرندگانی که در این جزیره زندگی می‌کنند، سبب شده تا اهالی جنوب، شیدور را بهشت پرندگان بنامند. شیدور تنها آب‌سنگِ مرجانیِ حفاظت‌شده ایران است. لاک‌پشت‌‌ها، سوسمارها، نهنگ‌‌ها، انواع ماهی و دلفین، صدف و خرچنگ از دیگر زیبایی‌‌های شیدور هستند. علاوه بر گونه‌‌های جانوری یاد شده در لاوان، کندو‌‌های عسل کنار تأسیسات نفتی هم یکی دیگر از عجایب  طبیعی جالبی است که در لاوان دیده ‌‌می‌شود. این عسل‌‌ها سبز رنگ بوده و بوی نفت ‌‌می‌دهند! اما مزه متفاوتی ندارند. اداره حفاطت از محیط زیست بندر لنگه مدیریت این جزیره را برعهده دارد.

اهمیت جزیره لاوان

تصویر پالایشگاه لاوان در جزیره پر از ذخایر نفتی لاوان

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، لاوان از آن دسته از جزیره های ایران است که اهمیت استراتژیک زیادی دارد. علت چیست؟‌ این جزیره دارای ذخایر نفتی زیادی در آب‌های خود است و همین باعث شده که از نظر سیاسی مهم باشد و تأسیسات نفتی مختلفی در این ذخیره ساخته شود. برای بهره‌برداری از نفت موجود در جزیره، پالایشگاهی موسوم به پالایشگاه لاوان هم در این منقطه راه‌اندازی شده است.

بالگردها و کشتی‌هایی برای سرزدن به سکوهای نفتی مختلف لاوان در نظر گرفته شده‌اند و امور مرتبط با استخراج و بهره‌برداری نفتی در آنجا صورت می‌گیرد. یکی از شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت و گاز ایران که شرکت نفت فلات قاره ایران نام دارد، مشغول به فعالیت در حوزه نفت و استخراج در جزیره است.

لاوان و توسعه پایدار

برای توسعه جزیره، سازمانی راه‌اندازی شده که نامش منطقه ویژه اقتصادی است. شرکت ملی نفت ایران متولی تأسیس این شرکت بوده و هدف از وجودش این است که در زمینه‌های مختلفی مانند اقتصاد و انرژی و البته شیلات و آبخیزداری فعالیت کند و جزیره را به رشد و رونق برساند. یکی از خبرهای خوبی که درباره فعالیت‌های این سازمان به گوش می‌رسد، برنامه راه‌اندازه دهکده‌ای به‌نام «دهکده سبز ایران» است. همان‌طور که از نام این دهکده برمی‌آید، هدفش اجرای طرح‌های توسعه‌ای مبتنی بر استفاده از نیروهای پاک مانند انرژی خورشیدی، بادی و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر است.

منظور دقیقاً چیست؟ یعنی باوجود دسترسی به انرژی نفت و گازی که در این جزیره وجود دارد، برای ساخت‌وسازها و استفاده از انرژی در امور مختلف، از سوخت‌های تجدیدپذیر و پاک استفاده شود. بخشی از چشم‌اندازهای دهکده سبز هم معطوف به ساخت بناهایی است که با اقلیم گرمسیری تناسب دارند. واردکردن معماری بومی هرمزگان به بناهای نوساز جزیره طرح جالبی خواهد بود. قبول دارید؟

امکانات گردشگری جزیره لاوان

چادر زدن و اقامت در کنار ساحل جزیره لاوان

در جزیره لاوان سوئیت‌ها و مراکز اقامتی مختلفی وجود دارند که در طیف قیمتی متنوع و با امکانات مختلف در اختیار گردشگران قرار می‌گیرند. اگر اهل کمپینگ باشید هم امکان چادرزدن و خوابیدن در دل طبیعت و کنار ساحل برای‌تان وجود دارد؛ اما باید یادتان نرود که لاوان به‌خاطر مسائل نفت و گاز تحت‌نظر دولت است و بخش‌های مختلف آن با کنترل دولتی مدیریت و نگهبانی می‌شود. پس شاید در تمام بخش‌ها و سواحل امکان کمپ‌زدن مقدور نباشد.

گشت و گذار در اطراف ساحل و اسکله جزیره لاوان

از نظر گشت‌وگذار هم که زیبایی‌های طبیعی جزیره آن‌قدر زیاد است که دل‌کندن از آن ساده نخواهد بود. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که سری به جزیره بزنند و بعد راهی مناطق دیگر خلیج‌فارس شوند؛ انتخاب با خودتان است. یادتان باشد که اگر چند روزی در لاوان ماندگار شدید، در آنجا خبری از رستوران‌های رنگارنگی که مثلاً در کیش می‌بینید، نیست. برای پخت‌وپز باید آستین‌ها را بالا بزنید و یادتان باشد که ماهی‌های جنوبی درجه‌یک را از دست ندهید. البته مراکز خرید مواد غذایی و سوپرمارکت‌های پُروپیمانی در جزیره لاوان وجود دارند که کارتان را برای تهیه غذا ساده می‌کنند.

خرید سوغات از لاوان

خرید از بازارهای سنتی و صنایع‌دستی هر منطقه بسیار لذت‌بخش است. لمس دست‌سازه‌های بومی هر مکان، شما را به زیر پوست فرهنگ و هنرشان می‌برد. این جذاب است، نیست؟ در لاوان هم می‌توانید به انواع ظروف سفالی، حصیربافی‌ها، لباس‌های سنتی و دست‌سازه‌های دریایی دسترسی داشته باشید. البته فروشگاه‌هایی با کالاهای به‌روز هم هستند و می‌توانید از آنجا هم خرید کنید.

جاذبه های دیدنی لاوان

سواحل مرجانی لاوان از دیدنی‌های نابی است که می‌توانید به آن سر بزنید و لذت ببرید. این‌ها از دیدنی‌ترین سواحل ایران هستند که می‌توانند شما را چندساعت از شلوغی و درگیری‌های روزانه زندگی مدرن دور کنند. در بخش شرقی جزیره لاوان هم جزیره‌ای دیگر به‌نام مارو وجود دارد که البته نام رسمی آن، شیدور است. از لاوان به شیدور فقط ۲۰دقیقه طول می‌کشد.

جزیره مارو روی تپه کوچکی قرار دارد که اگر بر فراز آن بروید، می‌توانید تمام جزیره را ببینید. صخره‌های مرجانی و ساحل‌های شنی مارو و لاوان واقعا دیدن دارند. لاک‌پشت‌هایی که در بخش‌های قبلی از آن‌ها صحبت کردیم به وفور در مارو دیده می‌شوند. زمانی که فصل تخم‌گذاری‌شان فرامی‌رسد، نباید محیط آلوده و شلوغ باشد. در غیر این صورت، لاک‌پشت‌ها دچار مشکل تخم‌گذاری می‌شوند. در نیمه‌های اسفند تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در جزیره و البته هوای بسیار مطبوعش باعث می‌شود که سفری درجه‌یک برای خودتان فراهم کنید.

اگر قصد سفر به لاوان را دارید، طوری برنامه‌ریزی کنید که در این زمان آنجا باشید. در لاوان قایق‌هایی هست که شما را به جزیره مارو می‌برند. زمانی که به لاوان می‌روید، بازدید از مارو را هم در نظر بگیرید. حیف است تا آنجا بروید و ماروی دوست‌داشتنی را ندیده باشید و به خانه برگردید.

مسیر دسترسی

در سفر به لاوان و مارو، این را فراموش نکنیم که فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها بسیار حساس است و نباید جزیره را آلوده و کثیف کنیم. به‌طور کلی هم در بازدید از نقاط مختلف ایران و سفرکردن به مقاصد گردشگری مختلف، باید حواسمان به محیط‌ زیست باشد. محیط ‌زیست زیبا و دیدنی را تخریب نکنیم و هوای آن را داشته باشیم. ما و طبیعت به هم مربوطیم و از هم تاثیر می‌گیریم؛ اگر دلمان برای آن همه زیبایی و حیات وحش هم نمی‌سوزد، دست‌کم به این فکر کنیم که هرگونه خللی در طبیعت می‌تواند به آفتی بزرگ در زندگی خودمان بدل شود.

در آخر

تصویری زیبا از ساحل جزیره لاوان و قایق های کنار ساحل

لاوان دوست‌داشتنی را ببینید. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تصاویری بکر و زیبا از مناظر طبیعی و صخره‌هایی مرجانی از آب‌های معروف دنیا ببینید و حسرت بخورید که کاش آنجا بودید. خب! با زحمت و هزینه‌ای بسیار کمتر می‌توانید همان زیبایی‌ها را در سرزمین خودمان پیدا کنید. یادتان باشد که ایران به‌شدت دیدنی است و اگر دوست دارید که سفر کنید و مکان‌های متنوع را در زندگی‌تان ببینید، معقول نیست که پیش از دیدن شهرها و جزایر دیدنی ایرانی به سراغ پرکشیدن به سمت فراسوی آب‌ها باشید.

آب و هوامتوسط دما در تابستان: 37 تا 45 درجه
متوسط دما در زمستان: 10 تا 25 درجه
وسایل رفت و آمد1. هواپیما
2. قایق و کشتی
3. وسیله نقلیه شخصی (حمل با لندیگراف)
آدرساستان هرمزگان، فاصله حدود 16كیلومتری سواحل ایران (روبه‌روی بندر مقام)، جزیره لاوان.

امیدواریم با این نوشته برای رفتن به جزیره لاوان ترغیب شده‌باشید. اگر بنا باشد که در آینده‌ای نزدیک به سفر بروید، توصیه می کنیم این دو جزیره زیبا را در برنامه خود بگنجانید و در سواحل زیبا در کنار آب‌های آرامش‌بخش آن قدم بزنید. اگر هم قبلاً به این دو جزیره زیبا سفر کرده‌اید، خوشحال می‌شویم که نظر و پیشنهاد خود را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.