باغ پروانه قونیه | باغی شاعرانه برای گردشگری عاشقانه

0

باغ پروانه قونیه شمع‌‌و‌گل‌و‌پروانه را دور هم جمع کرده تا محفلی شاعرانه پیش روی گردشگران عاشق‌پیشه بگستراند. همان‌گونه که از نام این باغ پیداست، زیباترین پروانه‌های جهان و حشره‌های نایاب در آن جمع شده‌اند. این باغ که با نام باغ پروانه گرمسیری هم شناخته می‌شود، مقصد اول گردشگرانی است که روحیه‌ای پروانه‌ای دارند. در این باغ در کنار پروانه‌های زیبا، گونه‌های دیگری از حشرات وجود دارد که در کمتر جایی از دنیا شاهد آ‌ن‌ها هستیم. خوشبختانه به لحاظ وقت نیز گردشگری در این باغ زمان زیادی از گردشگران نمی‌گیرد. نزدیک‌بودن این باغ به دیگر جاهای دیدنی قونیه نیز دلیل دیگری برای گردشگری در باغ پروانه است. با این حساب از آنجایی که می‌دانیم همراهان ما دلی از جنس پروانه دارند، اطلاعات کاملی از باغ پروانه به‌عنوان بزرگ‌ترین باغ پروانه خاورمیانه را مطرح می‌کنیم.

باغ پروانه ترکیه کجاست؟

باغ پروانه در قونیه قرار دارد. گردشگران علاقه‌مند به جاهای دیدنی ترکیه در جریان هستند که قونیه یکی از شهرهای مهم این کشور به حساب می‌آید. قونیه در کنار تاریخ غنی، منطقه‌ای نسبتاً سرد است که خاکی مستعد رشد گل‌و‌گیاه دارد. این شرایط زمینه را برای ایجاد باغ پروانه در این دیار فراهم کرد. باغ پروانه در منطقه سلچوکلو در شهر قونیه قرار دارد.

آشنایی با باغ گرمسیری پروانه

پروانه‌دوستان در جریان هستند که ترکیه نزدیک به ۱۵ گونه پروانه بسیار تماشایی دارد. این پروانه‌‌های زیبا و عاشق هر کدام از زیبایی‌ خاصی برخوردار هستند. در این بین تماشای پروانه کار چندان ساده‌ای نیست و گردشگران باید حتماً به مناطق مخصوصی سفر کنند. به همین دلیل مسئولین گردشگری قونیه به فکر ساخت باغ بزرگی برای حفاظت از پروانه‌ها افتادند. از آنجایی که گل، یار دیرینه پروانه است، در این باغ با گلخانه‌ای بسیار بزرگ روبه‌رو هستیم.

بیشتر گل‌های این گلخانه از نوع گرمسیری هستند. به همین دلیل نیز به این باغ، باغ گرمسیری پروانه هم می‌گویند. گلخانه این باغ در تمامی فصل‌های سال دمایی حدود ۲۶ تا نهایتآً ۲۸ درجه سانتیگراد دارد. به لطف این دما،‌ با گردشگری در این باغ احساس می‌کنید در جنگل‌های استوایی حضور دارید. باغ پروانه به لحاظ زمان ساخت نیز یکی از باغ‌های حشره‌شناسی‌و‌گیاه‌شناسی جدید ترکیه به حساب می‌آید. این پارک در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد. باغ پروانه به لحاظ مساحت یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های داخل شهر قونیه شناخته می‌شود. این باغ نزدیک به ۷۶۰۰ مترمربع مساحت دارد. به لطف چنین مساحتی این باغ نه‌تنها در ترکیه بلکه بزرگ‌ترین باغ پروانه اروپا به حساب می‌آید.

از این مقدار مساحت، ۳۵۰۰ مترمربع به فضای تردد بازدیدکنندگان اختصاص داده شده است و ۱۶۰۰ متر هم برای پرواز پروانه‌‌ها در نظر گرفته شده. طراحی داخل باغ پروانه چیزی‌ کم‌و‌کسر ندارد؛ اما نمای بیرون باغ است که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. سازه باغ از بیرون شکلی پروانه‌مانند دارد. شب‌ها نیز نورپردازی زیبایی روی نمای بیرون ساختمان انجام می‌شود تا این سازه حالتی پروانه‌‌ای درخشان در شب پیدا کند. طراحی سازه باغ پروانه به اندازه‌ای زیباست که در سال ۲۰۱۸، جایزه بهترین طراحی معماری پرستیژ ترکیه را از آن خود کرد.

تعداد پروانه های باغ پروانه گرمسیری

هزاران پروانه زیبا در فضای باغ پروانه پر می‌زنند. به لحاظ حشره‌شناسی دقیقاً ۴۵ گونه پروانه در این باغ پرواز می‌کنند. در این باغ در کنار پروانه‌های زنده، نمونه‌هایی از پروانه‌ای تاکسیدرمی‌شده نیز وجود دارد. این پروانه‌ها به اندازه‌ای تماشایی هستند که نظیر آن‌ها را در کمتر جایی دیده‌ایم. گفته می‌شود حدود ۵ تا ۱۰ هزار پروانه در این باغ زندگی می‌کنند.

تعداد گل های باغ پروانه ترکیه

این باغ به باغ پروانه معروف است، اما گل‌و‌گیاهانی بسیار تماشایی دارد. تعداد این گل‌و‌گیاهان به اندازه‌ای است که بعضی از گردشگران به آن باغ گیاه‌شناسی قونیه می‌گویند. در کنار گیاهان زیبا، موزه‌ گیاه‌شناسی نیز در این باغ خودنمایی می‌کند. در این موزه‌ تمامی مراحل رشد گیاهان نادر و پروانه‌های زیبا برای گردشگران توضیح داده می‌شود. جالب است بدانید نزدیک به ۲۵۰ هزار گل از گونه‌های مختلف در این باغ کاشته شده‌ است. در کنار این گل‌ها، گیاهان متنوعی هم در باغ وجود دارد. تعداد این گیاه‌ها حدود ۱۹۵ گونه برآورد می‌شود.

اطلاعات بازدید از باغ گرمسیری پروانه

عکس اطلاعات بازدید از باغ گرمسیری پروانه

پس از خرید بلیط ورودی، حدود ۲ ساعت فرصت برای بازدید از تمامی قسمت‌‌های باغ دارید. بهتر است از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید عکس‌های خاطره‌انگیز بگیرید. درهای این باغ همه‌روزه به غیر از دوشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر به روی گردشگران باز می‌شود. این باغ در روزهای دوشنبه کاملاً تعطیل است.

جاذبه های باغ پروانه گرمسیری

اولین چیزی که در این باغ خودنمایی می‌کند، گل‌های زیبای آن هستند. عطر این گل‌ها هوش از سر طبیعت‌دوست‌ها می‌برد. عاشقان طبیعت فرصتی جانانه پیدا می‌کنند تا در کنار گل‌ها زیباترین سلفی‌های عمرشان را بگیرند. هر از گاهی نیز پروانه‌ای زیبا از روی سر گردشگران عبور می‌کند. از عکاسی و طبیعت‌گردی در این باغ که بگذریم، به جنبه آموزشی آن می‌رسیم. در این باغ اطلاعات بسیار سودمندی از مراحل رشد پروانه‌ها و گل‌ها در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. در این باغ مکانی نیز به سرگرمی و آموزش کودکان اختصاص داده شده است.

بهترین زمان بازدید از باغ پروانه ترکیه

ناگفته پیداست باغ پروانه در بهار هر سال تماشایی‌تر از دیگر فصل‌های سال است. پروانه‌ها در این فصل به لطف آب‌و‌هوای بهاری باغ، شورونشاطی شاعرانه پیدا می‌کنند. این باغ در تابستان هم زیباست. از آنجایی که این باغ در مکانی سربسته قرار دارد، برای گردشگری در پاییز و زمستان هم با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوید. لازم به ذکر است قونیه نسبت به دیگر شهرهای پرگردشگر ترکیه، آب‌و‌هوای سردتری دارد. با این حساب اگر می‌خواهید از دیگر جاهای دیدنی قونیه هم دیدن کنید، بهتر است که بهار و تابستان و اواسط پاییز را به سفر به قونیه اختصاص دهید.

جاهای دیدنی نزدیک به باغ گرمسیری پروانه

قونیه به لحاظ جمعیت شاید در فهرست شهرهای مهم ترکیه قرار نگیرد؛ اما این شهر در دل تاریخ ریشه دارد. این شرایط باعث شده تا جاهای دیدنی بی‌شماری در کنار باغ پروانه وجود داشته باشد. بدون شک گل‌سرسبد این جاها، مقبره مولوی، خداوندگار شعر و عرفان است. این آرامگاه در منطقه کاراتای قونیه، محله عزیزیه و خیابان مولانا قرار دارد. اگر هم از گردشگری در پارک‌ها سیر نمی‌شوید، پس از اینکه در باغ پروانه حسابی گشت‌و‌گذار کردید، راهی باغ یازیر شوید.

این باغ فقط ۲۰۰ متر از باغ پروانه دورتر است. یک کیلومتر دورتر از باغ پروانه، باغ گل‌ها قرار دارد. به پاساژگردها هم توصیه می‌کنیم سری به مرکز خرید چلیکلر در ۲.۲‌کیلومتری باغ پروانه بزنند. در نهایت اگر پس از آرامش در باغ پروانه به دنبال هیجان می‌گردید،‌ ۷ کیلومتر دورتر از باغ پروانه بروید تا به پارک آبی قونیه برسید.

رستوران های نزدیک به باغ پروانه گرمسیری

به شما حق می‌دهیم اگر پروانه‌گردی در این باغ اشتهای شما را باز کند. خوشبختانه در نزدیکی باغ تا دلتان بخواهد رستوران‌های درجه‌یک وجود دارد. رستوران باهار اتلی اکمک، یکی از این رستوران‌هاست که فقط ۶۰۰ متر از باغ فاصله دارد. سرآشپزهای رستوران آرنا در ۳.۹‌کیلومتری، رستوران پی‌.‌تی‌.‌کینگ در ۳.۸‌کیلومتری و رستوران تادیامان در ۴‌کیلومتری باغ پروانه با غذاهای خوشمزه چشم‌انتظار گردشگران هستند.

هتل‌ های نزدیک به باغ پروانه ترکیه

گردشگری در باغ پروانه وقت زیادی از شما نمی‌گیرد؛ اما این منطقه به دیگر جاهای دیدنی قونیه هم نزدیک است. به همین دلیل فکر خوبی است که با اقامت در هتلی نزدیک به باغ پروانه، دیگر جاهای دیدنی قونیه را در کمترین زمان ممکن بازدید کنید. برای رسیدن به این هدف اقامت در هتل سیلهان را پیشنهاد می‌کنیم. این هتل حدود ۶.۸ کیلومتر از باغ پروانه دورتر است. هتل رامادا پلازا بای ویندهام در فاصله‌ای حدود ۷.۲ کیلومتر از باغ پروانه قرار دارد. هتل گردان گلد نیز گزینه‌ مناسب دیگری برای اقامت در قونیه است. این هتل ۷.۶ کیلومتر با باغ پروانه فاصله دارد.

مسیر دسترسی به باغ پروانه قونیه

قونیه شهری با معماری نسبتاً قدیمی است. به همین دلیل پیشنهاد می‌‌کنیم در حین سفر حتماً راهنمای سفر ترکیه همراه داشته باشید. اگر به هر دلیلی به راهنما دسترسی نداشتید، برای رسیدن به باغ پروانه می‌توانید از اتوبوس‌های شهری کمک بگیرید. اتوبوس خط ۴۷ قونیه در این باغ ایستگاه دارد.

ساعت کاریاز 9 صبح تا 5 بعد از ظهر به غیر از روزهای دوشنبه
وبسایتkonyakelebeklervadisi.com
آدرسParsana Mh. İsmail Kaya Cd. No:244 Selçuklu / KONYA

باغ پروانه قونیه چیزی حدود ۳۵۰ هزار گردشگر در سال دارد. این تعداد گردشگر دلیلی برای اثبات جاذبه های باغ پروانه به حساب می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از آن دسته گردشگران بااحساسی هستید که از گشت‌و‌گذار در دنیای پروانه‌ها سیر نمی‌شوند، حتماً در سفر به قونیه سری به باغ پروانه بزنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم همراهان ما در ره بال آسمان اطلاعات جالبی از باغ پروانه و دیگر جاهای دیدنی قونیه دارند، خواهشمندیم این اطلاعات جالب را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

باغ پروانه در قونیه قرار دارد. برای رسیدن به این باغ باید راهی منطقه سلچوکلو در شهر شوید.

این ساختمان شبیه به پروانه طراحی شده است.

باغ پروانه قونیه نزدیک به ۷۶۰۰ مترمربع مساحت دارد. از این مقدار مساحت، ۳۵۰۰ مترمربع به فضای تردد بازدیدکنندگان اختصاص داده شده است. ۱۶۰۰ متر هم برای پرواز پروانه‌‌ها در نظر گرفته شده.

گفته می‌شود حدود ۵ تا ۱۰ هزار پروانه در این باغ وجود دارد.

در این باغ در کنار پروانه‌های خوش‌‌رنگ‌و‌لعاب، گل‌های بسیار زیبایی نیز کاشته شده است.

بهار و تابستان بهترین فصل برای گردشگری در باغ پروانه قونیه است.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.