دریاچه کوه گل سی سخت | غرق در آرامش کوهستان

2

طبیعت‌گردی از لذت‌بخش‌ترین سبک‌های سفر است و طبیعت‌گردها همیشه گزینه‌های متنوعی برای انتخاب مقصد دارند. جغرافیای جذاب ایران، دست شما را در انتخاب مقصدهای طبیعت‌گردی باز گذاشته است. جنگل ،دریا، کویر، کوهستان، دشت و… در خاک ایران جا خوش کرده‌اند. مقصد ما در این سفر از جنس کوهستان است. قرار است به سراغ دریاچه‌ای فیروزه‌ای در تنگه‌ای سرسبز و با صفا برویم. مقصد ما دریاچه کوه گل سی سخت واقع در منطقه کوه گل استان کهگیلویه و بویراحمد است. تا پایان این مطلب همسفر ما باشید.

دریاچه کوه گل کجاست؟

تصویری از طبیعت کوه گل

دریاچه کوه گل از جاهای دیدنی سی سخت است؛ بنابراین برای رسیدن به آن باید به سمت جنوب ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد حرکت کنید. این دریاچه در ۱۰کیلومتری جنوب شرقی شهر سی سخت و ۴۳ کیلومتری شمال یاسوج و در طبیعت کوه گل و در «دهانه انبری» و «گردنه بیژن» واقع شده است و طبیعتی تماشایی و بکر دارد. روستای حسن آبادکریک، ده برآفتاب و روستاهای سی سخت در حوالی این جاذبه واقع شده‌اند. در شرق و شمال شرقی این دریاچه، مرز استان اصفهان به‌روی نقشه دیده می‌شود و در جهت جنوب و جنوب شرقی این دریاچه نیز مرز استان فارس کشیده شده است.

منطقه کوه گل و جاذبه های روح‌نواز آن

تنگه کوه گل منطقه‌ای با طبیعت دوست داشتنی در میان جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد است که در بافت کوهستانی دنا واقع شده است. به دلیل نزدیکی به شهر سی سخت می‌توان منطقه کوه گل را از جاذبه‌های سفر به این شهر دانست. کوه گل طبیعتی خوش‌رنگ و لعاب کوهستانی است که همچون بوم نقاشی ترکیبی از مناظر زیبا و رنگ‌های متنوع است. در این تابلوی هنرمندانه، کوهستان خوش‌‍‌قدوقامت در آسمانی آبی با ابرهای پنبه‌ای خودنمایی می‌کند. چشمه‌ها به این منطقه حیات و سرسبزی بخشیده‌اند و دریاچه‌ای آبی در پناه کوه، این بوم خوش‌رنگ را کامل می‌کند. دره‌های سرسبز این منطقه، دشت لاله های واژگون و آبشار تنگ نمک، از دیگر جاهای دیدنی کوه گل محسوب می‌شوند.

دنیای آبی این منطقه شامل چشمه‌ها، دریاچه و رودخانه است که طراوت و سرسبزی را به محیط اطراف خود بخشیده‌اند. چشمه‌های «سردو» و «چگوربورت» نبض حیات این منطقه هستند و جریان رودخانه کوه گل، سرسبزی را در طبیعت این منطقه از خود باقی می‌گذارد.

دریاچه کوه گل، جواهری در حوالی سی سخت

کوه گول یا به‌عبارت صحیح‌تر، «کُه گل» در زبان محلی، به معنای منطقه‌ای شامل آبگیر و دریاچه است. جغرافیای این منطقه به دلیل وجود دره‌ها و کوه‌ها و وجود منابع آبی، پذیرای دریاچه است. دریاچه جذابی در این منطقه وجود دارد که با نام دریاچه کوه گل سی سخت شناخته می‌شود و در آغوش دره‌ای سرسبز واقع شده است. این دریاچه موهبت ارزشمند طبیعت سی سخت است. البته سفر به تپه‌های کوه گل، بدون رفتن به گردنه بیژن برای تماشای این دریاچه کامل نخواهد شد.

این دریاچه نیم هکتار از طبیعت کوه گل را به خود اختصاص داده است و عمق آن به ۱۵ متر می‌رسد. حصاری از سرسبزی و طراوت در حاشیه این دریاچه خودنمایی می‌کند و قابی زیبا در این منطقه گردشگری خلق شده است. سطح صاف دریاچه زیبای کوه گل، آینه‌ای برای بازتاب نور و رنگ طبیعت اطراف است و گردشگران شاهد تصویری کارت پستالی خواهند بود.

پوشش گیاهی منطقه کوه گل و دشت لاله‌های واژگون 

علاوه بر دریاچه، پوشش گیاهی طبیعت، سهم بزرگی در زیبایی منطقه توریستی کوه گل دارند و در فصل بهار این زیبایی به اوج خود می‌رسد. شقایق، آویشن و گیاهان وحشی زینت‌بخش این منطقه هستند. در بهار و تابستان عطر آویشن در هوا می‌پیچد و لذت سفرتان را دوچندان می‌کند. همچنین دشت لاله‌های واژگون که از خاص‌ترین نوع بافت گیاهی است، از گنجینه‌های تنگ کوه گل سی سخت است. لاله‌های واژگون از خانواده گیاهان سوسن‌سانان هستند و ۱۵ گونه از آن در مناطق مختلف کشورمان رشد می‌کنند.

لاله‌های واژگون، هندسه کلیشه‌ای گل‌ها را برهم زده‌اند و حاصل هنر جسورانه طبیعت هستند. این گل‌ها با وجود زیبایی منحصربه‌فرد خود، عمر چندانی ندارند. برای تماشای دشت لاله‌های واژگون کوه گل باید باروبندیل را در اوایل اردیبهشت ببندید و راهی شوید تا پیش از شروع بارندگی‌های فصلی، بتوانید آن‌ها را ببینید. متأسفانه دشت‌ لاله‌های واژگون در کشورمان، به دلیل سهل‌انگاری و دست‌برد به پیاز این گیاه رو به نابودی است.

پوشش جانوری تنگه کوه گل

زیبایی قاب حاصل از کوه‌ها، دریاچه و دره‌های سرسبز با وجود پرندگان مهاجر و بومی این منطقه، بیش از پیش خواهد شد. پرندگان مهاجر با شروع تابستان به سراغ دریاچه کوه گل می‌آیند و بوم خوش‌رنگ و لعاب این منطقه از طبیعت دنا را کامل می‌کنند. حواصیل، اردک، درنا، لک‌لک، مرغابی، چنگر و… از پرندگان مهاجر این منطقه هستند و با رسیدن تابستان، در ساحل دریاچه کوه گل خودنمایی می‌کنند.

بهترین زمان سفر به تنگ کوه گل

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به دریاچه کوه گل سی سخت و طبیعت کوهستانی آن است. اردیبهشت به بیشتر مناطق ایران چهره‌ای بهشتی می‌دهد و کوه گل نیز از این قاعده مستثنا نیست. گل‌های وحشی در طبیعت اردیبهشتی کوه گل غوغا می‌کنند و فرصتی ناب برای عکاسی و خلق قاب‌های ماندگار به‌وجود می‌آورند.

با وجود زیبایی طبیعت پاییزی و زمستانی منطقه کوهستانی دنا، سفر در این فصل به دلیل سرمای هوا و خطرات خاص سفرهای کوهستانی در این فصول توصیه نمی‌شود. در واقع فقط گردشگران حرفه‌ای و مجهز، قادر به سفر به کوه گل در این فصول هستند.

کجا اتراق کنیم؟

در سفر به کوه گل می‌توانید اقامت به سبک کمپینگ را تجربه کنید و از آب‌وهوای مطلوب کوهستانی و سکوت این منطقه حسابی لذت ببرید. اقامتگاه‌های واقع در شهر سی سخت نیز گزینه‌های مطلوبی برای استراحت و اقامت در این سفر هستند.

دیگر جاهای دیدنی سی سخت و اطراف دریاچه

  • دشت لاله‌های واژگون؛
  • چشمه‌های میشی، چگوربورت و سردو؛
  • آبشار تنگ نمک.

مسیر دسترسی به دریاچه کوه گل سی سخت

برای رفتن به دریاچه کوه گل باید در ابتدا وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شوید و خودتان را به سی سخت برسانید. سپس وارد جاده چشمه میشی شوید و بعد از رسیدن به دوراهی، وارد جاده سمت راست یا همان جاده کوه گل شوید. بعد از رسیدن به انتهای جاده، باید از خودرو پیاده شوید و بخشی از مسیر را پیاده طی کنید. در بخشی از مسیر پیاده‌روی، دریاچه در محدوده دیدتان نیست و پشت کوه‌ها پنهان شده است و کم‌کم می‌توانید این جواهر آبی را در میان دره‌ای سرسبز بیابید.

ساعت بازدید24 ساعته
هزینه بازدیدرایگان
آدرساستان کهگیلویه و بویراحمد، شهر سی سخت، دره کوه گل

امیدواریم که از سفرتان به دریاچه کوه گل سی سخت لذت ببرید و این طبیعت‌گردی فرصت خوبی برای کسب آرامش و رهایی از دغدغه‌هایتان باشد. در این سفر، باروبندیل سبکی همراه داشته باشید و همه را در یک کوله‌پشتی خلاصه کنید. کفش مناسب، کلاه آفتاب‌گیر، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، بطری آب، کیسه زباله و… را هم هرگز فراموش نکنید. برای آشنایی با دیگر جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد و سایر جاذبه‌های بکر و طبیعی کوهستانی در ایران، مجله گردشگری ره بال آسمان را دنبال کنید.

در حوالی سی سخت استان کهگیلویه و بویراحمد

دریاچه، دشت لاله‌های واژگون، دره‌های سرسبز، چشمه و آبشار

در سفر به کوه گل می‌توانید اقامت به سبک کمپینگ را تجربه کنید و از آب‌وهوای مطلوب کوهستانی و سکوت این منطقه حسابی لذت ببرید. اقامتگاه‌های واقع در شهر سی سخت نیز گزینه‌های مطلوبی برای استراحت و اقامت در این سفر هستند.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. سعید می گوید

    کوه گل هزاران نوع گل دارویی دارد.مثل اویشن، پونه کوهی ،و……..

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم سعید عزیز برای انتقال این تجربه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.