راهنمای سفر به کوهرنگ | دشت لاله‌های واژگون در پایتخت برفی ایران

4

اگر بخواهیم لیستی از زیباترین شهرهای ایران تهیه کنیم، قطعاً نام کوهرنگ را در بخش‌های ابتدایی لیست مشاهده خواهید کرد. کوهرنگ 10‌درصد آب شیرین کشور را تأمین می‌کند و به‌خاطر دشت لاله‌های واژگون همه‌ساله هزاران نفر را به‌سمت خود می‌کشاند. امروز با ما همراه باشید تا کوهرنگ، پایتخت برفی ایران را بهتر از قبل بشناسید و از سفر به آن لذت ببرید.

کوهرنگ کجاست؟

کوهرنگ یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری است. این شهر در فاصله 85کیلومتری شمال‌غرب شهرکرد قرار دارد. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، می‌توانید با خرید بلیط هواپیما شهرکرد خودتان را به کوهرنگ برسانید.

طبیعت کوهرنگ

عکس زردکوه در کوهرنگ

اگر واقعاً خداوند متعال بخش به بخش برای خلقت زمین وقت گذاشته باشد، قطعاً اکثر وقت خود را صرف خلق کوهرنگ کرده است! این منطقه یکی از زیباترین مناطق طبیعی در ایران و تمام جهان به حساب می‌آید. دشت لاله‌های واژگون این شهر دارای شهرت جهانی است. وجود زردکوه در این منطقه، باعث شده تا کوهرنگ جزو مناطق کوهستانی کشور باشد. زردکوه دومین قله مرتفع زاگرس است و رودهای بسیاری از آن سرچشمه می‌گیرند. بد نیست بدانید زاینده‌رود و کارون نیز از همین منطقه سرچشمه می‌گیرند.

شاید برای شما جالب باشد بدانید 10درصد از کل آب‌های شیرین کشور از این منطقه تأمین می‌شود. پس فقط همین جمله ساده به شما نشان می‌دهد که طبیعت کوهرنگ تا چه اندازه می‌تواند اهمیت داشته باشد. در هر وجب از این خاک، سرسبزی و پوشش گیاهی انبوه به چشم می‌خورد. انگار نعمات الهی این منطقه بی‌حدوحساب عطا شده‌اند. خدواند در آفرینش کوهرنگ خساست را کنار گذاشته و دست و دل‌بازی خودش را به نمایش درآورده است. در دامنه‌های زردکوه، می‌توانیم شاهد انواع گیاهان دارویی باشیم. به همین خاطر زنبورداری یکی از مهم‌ترین مشاغل در بین مردان این شهر به حساب می‌آید.

عکس دشت لاله‌های واژگون درطبیعت کوهرنگ

دشت لاله‌های واژگون باعث می‌شود تا حدود یک میلیون گردشگر همه‌ساله از این منطقه دیدن کنند. آبشارهای تماشایی، چشمه‌های جوشان، دشت‌های سرسبز، علفزارهای تازه و آسمان آبی، هر آنچه که از زیبایی طبیعت انتظار داشته باشید را می‌توانید در این منطقه زیبا و تماشایی بیابید. بخش‌های بسیاری از کوهرنگ هنوز هم دست‌نخورده باقی مانده‌اند و همین موضوع باعث می‌شود تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن از طبیعت لذت ببریم.

بهترین زمان سفر به کوهرنگ

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

به نظرتان بهترین زمان سفر به پایتخت برفی ایران چه زمانی است؟ به‌دلیل وجود زردکوه، دومین قله مرتفع زاگرس در این شهر، هوای کوهرنگ بسیار سرد و کوهستانی است. از‌این‌رو کوهرنگ زمستان‌های بسیار سرد و یخ‌بندان‌های شدیدی را تجربه می‌کند. از اوایل پاییز، هوای کوهرنگ بسیار سرد می‌شود. از اواخر آبان، تحمل سرمای هوا برای مسافرانی که به آن عادت ندارند، طاقت‌فرسا خواهد شد. از اوایل بهار، خورشید آرام‌آرام دست خود را لبه کوه قرار می‌دهد و سرک می‌کشد. همین که می‌بیند لشگر ننه سرما از فرط خستگی در حال ترک زمین هستند، با قدرت بر آن‌ها می‌تازد. سپس تک به تک به سراغ گل‌های زیبا می‌رود. روی آن‌ها را می‌بوسد و به‌آرامی زیر گوششان آواز می‌خواند. «جان مریم چشماتو وا کن»، گل به روی خورشید می‌خندد و در چشم‌به‌هم‌زدنی، دشت سرد و یخ‌بسته، به بهشتی رنگارنگ و زیبا تبدیل می‌شود.

به همین خاطر بسیاری از مسافران، فصل بهار را بهترین زمان سفر به کوهرنگ می‌دانند. البته در طول تابستان نیز خبری از هوای سرد نیست. انگار خورشید طوری پوزه سرما را به خاک مالیده که حالا حالاها قصد بازگشت به این سرزمین را ندارد. البته هر قدر هم تلاش کنیم، این دوره دوباره آغاز می‌شود و زمین مغلوب سرما خواهد شد. در فصل پاییز اگر قادر به تحمل سرمای هوا باشید، طبیعت کوهرنگ به هزاران رنگ تبدیل می‌شود و مناظری عاشقانه را رقم می‌زند.

جاهای دیدنی کوهرنگ

  • دشت لاله‌های واژگون

عکس دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ

دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ را باید در فهرست مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر قرار داد. این دشت حدود ۳هزار و 400هکتار وسعت دارد و دارای شهرت جهانی است. در اردیبهشت‌ماه هر سال، این دشت میزبان همایش سران گل‌های لاله واژگون است! در این منطقه هزاران هزار گل لاله واژگون با رنگ‌های مختلف رشد می‌کند. البته متأسفانه عمر گل کوتاه است و در عرض حدود دو هفته این جلسه مهم گل‌ها به پایان می‌رسد! این دشت در فاصله 12کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستایی با نام بنواستکی قرار دارد. در طول این دو هفته، حداقل 50هزار گردشگر از این دشت دیدن می‌کنند!

  • غار یخی چما

غار یخی چما یکی دیگر از معروف‌ترین جاهای دیدنی کوهرنگ به حساب می‌آید. این غار عجیب و معروف در فاصله 25کیلومتری روستای چلگرد قرار دارد. همان طور که از نام این غار مشخص است، تمام فضای داخلی آن را یخ پوشانده است. جالب است بدانید حتی در فصل تابستان نیز یخ‌های این غار از بین نمی‌رود. هرچه به بخش میانی غار نزدیک‌تر شوید، ضخامت یخ و برف بیشتر می‌شود. این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که ضخامت برف به حدود 45متر می‌رسد. توصیه شدید ما به شما دوستان این است که به‌هیچ‌وجه تنها وارد این منطقه نشوید؛ زیرا خطرات جانی در پی خواهد داشت. برای بازدید از این غار بهتر است به‌صورت گروهی اقدام کنید. همچنین باید تجهیزات و مهارت لازم غارنوردی و صخره‌نوردی را داشته باشید.

  • چشمه کوهرنگ

چشمه کوهرنگ یکی از مهم‌ترین چشمه‌های این شهر به حساب می‌آید. آب این چشمه از طریق تونل اول کوهرنگ وارد زاینده‌رود می‌شود. در حقیقت رودخانه معروف زاینده‌رود، از آب این چشمه تأمین می‌شود. برای بازدید از این چشمه گوارا و عالی، باید خودتان را به دامنه‌های زردکوه برسانید. دسترسی به چشمه کوهرنگ کمی دشوار است و به مهارت و آمادگی جسمانی کافی نیاز خواهید داشت. همچنین بهتر است زمستان را برای بازدید از این چشمه انتخاب نکنید.

  • چشمه دیمه

همان طور که اشاره کردیم، 10درصد از آب شیرین تمام کشور توسط چشمه‌های کوهرنگ تأمین می‌شود. چشمه دیمه یکی دیگر از مهم‌ترین جاهای دیدنی کوهرنگ به حساب می‌آید. آب این چشمه شیرین و دارای خواص درمانی متعدد است. بد نیست بدانید پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف این آب به درمان سنگ کلیه و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها کمک می‌کند. برای دسترسی به این چشمه باید خودتان را به فاصله 10کیلومتری از کوهرنگ برسانید. این چشمه در کنار روستایی با نام روستای دیمه و در 45کیلومتری شهرستان فارسان قرار دارد.

  • منطقه حفاظت‌شده قیصری

این را از تیم ره بال آسمان به‌عنوان یک توصیه بدانید زمانی که یک منطقه محافظت‌شده باشد، یعنی جزو بکرترین مناطق آن حوالی به حساب می‌آید! پس هرجا عبارت «محافظت‌شده» را روی تابلوی ورودی یک منطقه مشاهده کردید، بی‌درنگ خودتان را به آنجا برسانید! منطقه حفاظت‌شده قیصری یکی از زیباترین جاهای دیدنی کوهرنگ به حساب می‌آید. این منطقه حدود 10هزار هکتار وسعت دارد و میزبان حضور انواع گونه‌های گیاهی و جانوری است. متأسفانه تا پیش از سال 1380، بسیاری از شکارچیان در این منطقه به حیوانات مختلف آسیب وارد می‌کردند. از سال 1380 در ابتدا به‌صورت محدود تا 5 سال این منطقه را به منطقه شکار‌ ممنوع تبدیل کردند. سپس آن را منطقه محفاظت‌شده نامیدند تا شکار در آن اتفاق نیفتد.

  • آبشار شیخ علی خان

آبشار شیخ علی خان یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی کوهرنگ محسوب می‌شود. این آبشار فصلی نیست و حتی در فصل تابستان و اوج گرما نیز بسیار پرآب است. البته فراموش نکنید که در فصل سرد سال، با ورود جادویی ننه سرما، تمام این آبشار به قندیل‌های یخ تبدیل می‌شود. برخی از این قندیل‌ها بیش از نیم متر طول دارند و حتی گاهی طول آن‌ها به حدود یک متر هم می‌رسد. با وجود آنکه زمستان فصل مناسبی برای سفر به کوهرنگ نیست؛ اما اگر در این فصل گذرتان به این شهر افتاد، حتماً سری به آبشار شیخ علی خان بزنید. فراموش نکنید دسترسی به این آبشار کمی دشوار است و به آمادگی جسمانی نسبی نیاز دارد. در ضمن بازدید از این آبشار در فصل زمستان به افراد آماتور توصیه نمی‌شود.

  • پیست اسکی چلگرد

عکس  پیست اسکی چلگرد

خب چرا نباید انتظار وجود پیست اسکی در پایتخت برفی ایران و در منطقه‌ای را داشته باشیم که میزبان دومین قله مرتفع رشته‌کوه‌های زاگرس است؟ پیست اسکی چلگرد یکی دیگر از مهم‌ترین جاهای دیدنی کوهرنگ است. این پیست 800 متر طول دارد و دارای فضای تفکیک‌شده آقایان و بانوان است. در این مرکز اسکی از بهترین و مجهزترین تجهیزات اسکی استفاده کرده‌اند. همچنین پیست آن جزو پیست‌های استاندارد ایران به حساب می‌آید. سرمای شدید هوا و بارش برف هرساله، باعث شده  این پیست بسیار پرطرفدار باشد. شاید نتوان از نظر تجهیزات و ابعاد این پیست را با پیست‌های بزرگی همانند پیست دیزین قیاس کرد؛ اما فراموش نکنید که این پیست در اکثر مواقع باز است و می‌توانید از آن استفاده کنید! همین یک مزیت بسیار بزرگ برای پیست اسکی چلگرد خواهد بود.

تاریخچه کوهرنگ

عکس تاریخچه کوهرنگ

متأسفانه تاکنون تحقیقات خاصی درباره تاریخچه کوهرنگ انجام نشده است. به همین خاطر هنوز کسی درباره تاریخچه این شهر اطلاعاتی ندارد. بسیاری بر این باور هستند با توجه به شرایط استراتژیک عالی، هوای مطبوع، منابع آب کافی، چشمه‌های متعدد و خاک حاصلخیز، قدمت این منطقه می‌بایست چندین هزار سال باشد؛ اما هیچ‌گونه تحقیقاتی را در این زمینه انجام نداده‌اند. در حال حاضر می‌توان تاریخ این شهر زیبا و سرسبز را به دوران قاجار نسبت داد. برخی از ابنیه تاریخی کوهرنگ به این دوران تعلق دارند. پس اسناد تا به امروز گویای این هستند که قدمت این شهر به دوران قاجار بازمی‌گردد. شاید از بس زیبایی طبیعی این شهر فراوان است کسی به تاریخ آن اهمیتی نمی‌دهد!

بناهای تاریخی و مذهبی کوهرنگ

  • شیر سنگی

شیر سنگی در محل خاصی قرار ندارد. در حقیقت همین طور که داخل منطقه در حال قدم‌زدن و گشت‌و‌گذار هستید، با نشان‌های شیر سنگی رو‌به‌رو خواهید شد. این نشان چه به‌صورت سنگی روی زمین چه به‌صورت نقاشی و حتی در طرح قالی‌های سنتی مردم منطقه دیده می‌شود. شیر سنگی دلالت بر قدرت و شجاعت ایل بختیاری دارد و یکی از بخش‌های مهم فرهنگ آن‌ها به حساب می‌آید. پس اگر در گشت‌و‌گذار خود با یک شیر سنگی رو‌به‌رو شدید، حتماً یک عکس یادگاری کنار آن بگیرید.

  • پل چلگرد

عکس پل چلگرد در کوهرنگ

پل چلگرد نام یکی دیگر از جاهای دیدنی کوهرنگ است. قدمت این پل به دوران پهلوی اول بازمی‌گردد. جالب است بدانید نام این پل در فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد. پل چلگرد آسیب چندانی ندیده است و به همین خاطر ظاهری زیبا و سالم دارد. همین مسئله باعث شده تا توجه بسیاری از گردشگران به آن جلب شود.

فرهنگ و هنر

بر اساس آخرین سرشماری انجام‌شده در سال 1395، حدود 36هزار نفر در این شهر مشغول زندگی هستند. مردم این شهر از ایل هفت لنگ بوده و به زبان بختیاری صحبت می‌کنند. در حقیقت بخشی از جمعیت این شهر را عشایری تشکیل می‌دهند که در این شهر ساکن شدند و به زندگی شهری تن دادند. البته طبیعت این شهر به‌حدی زیبا و تماشایی است که کم از زندگی عشایری ندارد! با توجه به طبیعت بکر، هوای عالی، منابع زیرزمینی کافی آب، باران مناسب و همچنین خاک حاصلخیز، بیشتر مردان این شهر به مشاغلی همچون کشاورزی، دامداری، زنبورداری و باغداری مشغول هستند.

در مناطق کوهستانی و دامنه‌های زردکوه، انواع گیاهان دارویی رشد می‌کنند. چیدن این گیاهان و فروش آن‌ها نیز شغل بسیاری از افراد به حساب می‌آید. وجود این گیاهان دارویی باعث می‌شود تا زنبورداران کندوهای خود را در دامنه‌های کوه قرار دهند. به این ترتیب عسل‌هایی خوشمزه، تازه، طبیعی و با خواص دارویی به دست می‌آید. عسل کوهرنگ یکی از مهم‌ترین سوغات این شهر است و کیفیت بی‌نظیری دارد. در حقیقت مشابه این عسل را فقط در سبلان می‌توان یافت. زنان نیز بیکار نمی‌مانند و مشغول ساخت صنایع‌دستی می‌شوند. سیاه چادر، خرجین، چوغا و وریس جزو مهم‌ترین صنایع‌دستی زنان این شهر به شمار می‌آید.

اقامت در کوهرنگ

کوهرنگ شهر بسیار زیبایی است و جزو شهرهای توریستی ایران به حساب می‌آید؛ اما متأسفانه امکانات کافی برای پذیرایی از گردشگران در کوهرنگ وجود ندارد. به‌عنوان مثال شاید تعجب کنید اگر بدانید که فقط یک هتل 3‌ستاره در این شهر مشغول فعالیت است. این هتل، کوهرنگ نام دارد و در مناطق سرسبز شهر واقع شده است. در این هتل نباید انتظار امکانات لوکس و خدمات عالی را داشته باشید؛ اما حداقل امکانات در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

علاوه‌بر این هتل 3‌ستاره، چند مسافرخانه و البته اقامتگاه بوم‌گردی در این شهر وجود دارد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی شاید امکانات کمتری حتی از هتل‌های 3‌ستاره داشته باشند؛ اما بسیار باصفا هستند. در حقیقت با اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، با زندگی مردم محلی بیشتر آشنا خواهید شد. همچنین کمپ در طبیعت نیز باصفاترین و ارزان‌ترین روش اقامت در کوهرنگ محسوب می‌شود! البته فقط در تابستان و بهار می‌توانید با یک چادر مهمان مادر طبیعت شوید.

رستوران در کوهرنگ

  • کبابی بختیاری: ابتدای جاده دیمه؛
  • کافه پیتزا کوهرنگ: ضلع شمالی میدان کوهرنگ؛
  • رستوران سنتی تاتزا: ضلع جنوبی میدان کوهرنگ.

سوغات کوهرنگ

  • قالی بختیاری؛
  • چوغا‌بافی؛
  • وریس‌بافی؛
  • خورجین‌بافی؛
  • سیاه چادر؛
  • کرفس کوهی؛
  • موسیر؛
  • تره کوهی؛
  • چویل؛
  • بن سرخ؛
  • عسل کوهرنگ؛
  • انواع لبنیات از جمله کشک و قارا.

مسیر دسترسی

کوهرنگ یکی از شهرهای نه‌چندان بزرگ ایران است. به همین خاطر نباید در این شهر انتظار وجود ایستگاه قطار یا فرودگاه اختصاصی را داشته باشید. پس زمانی که برای سفر به کوهرنگ قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، بهتر است بدانید که باید ابتدا به شهرکرد سفر کنید. شهرکرد در فاصله 85کیلومتری کوهرنگ قرار دارد و دارای فرودگاه اختصاصی است. از شهرکرد نیز اتوبوس و ماشین‌های شخصی شما را به کوهرنگ خواهند رساند. اگر از مرکز یا شرق ایران عازم کوهرنگ هستید، شاید سفر جاده‌ای با ماشین نیز روش مناسبی برای رسیدن به کوهرنگ باشد. بد نیست بدانید فاصله اصفهان تا کوهرنگ حدود 190کیلومتر است. پس سفر جاده‌ای از مرکز و شرق ایران به کوهرنگ شاید انتخاب مناسبی باشد. مسیر دسترسی به این شهر بسیار ساده است و پیچ‌وتاب فراوانی ندارد. پس با خیال آسوده می‌توانید خودتان را به این شهر برسانید. البته فاصله این شهر تا تهران یا شهرهای شمال ایران بسیار طولانی است.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره سفر به شهر زیبای کوهرنگ چیست؟ آیا تاکنون از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری دیدن کرده‌اید؟ نظرات خود را درباره سفر به کوهرنگ و جاهای دیدنی آن با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

شهرستان کوهرنگ، یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود و در فاصله 85کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به کوهرنگ محسوب می‌شوند.

عسل کوهرنگ بهترین سوغات این شهر است.

رستوران سنتی تاتزا بهترین رستوران کوهرنگ است.

هتل کوهرنگ بهترین هتل کوهرنگ است.

استان چهار محال و بختیاری

4 نظرات
  1. Amir می گوید

    البته با وجود مهاجرین کرد و عراقی در شهر وان برعکس زیباییهای طبیعی متاسفانه محل تجمع تعدادی اوباش بی فرهنگ و جیب بر شده . و با کوچکترین تنش درگیر میشن . بنده تو صف پرداخت رستوران بودم یکی از همین کرد عراقیها هیکل حمالی داشت هنوز حساب و کتابم تموم نشده بود اومد تنه زد به حالت اعتراض که زود باش در حالیکه رستوران معطل کرده بود .

    1. بانو تقیان می گوید

      دوست عزیز، من دقیقاً متوجه منظور شما از شهر وان نشدم و اینکه ربط کوهرنگ چهارمحال با کردهای عراق چیه!
      سوای همه این‌ها توجه به این نکته خیلی مهمه که همه‌ جای ایران آدم خوب و بد هست، از پایتخت ایران گرفته تا هر شهر دیگه در جهان. رفتار یه نفر نمی‌تون ملاک قضاوت ما برای میلیو‌ن‌ها نفر دیگه باشه. امیدوارم در سفرهای بعدی، چنین تجربه ناخوشایندی براتون تکرار نشه.

      1. بهزاد می گوید

        ایشون دارند به شهر وان ترکیه اشاره می‌کنند و تجربه ای که از اونجا دارند چون سفرنامه وان ترکیه هم در همین بخش منتشر شده

        1. بانو تقیان می گوید

          بهزاد عزیز، ممنونیم برای توضیحی که دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.